Kuollut kulma saattanut heikentää näkyvyyttä

näkyvyyden.laita

Hesarin kuvasta selviää Kiskobussin ja Sotilasajoneuvon kulkeneen miltei samaan suuntaan. Tasoristeys ei siis ole kohtisuorassa rataan nähden, vaan aika loivassa kulmassa, kulma ehkä noin 40 astetta.

https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/76a2aa5157e640c08fa8bb6860c8b0be.png

Masin ohjaamosta on aika huono näkyvyys takaviistoon. Huonolla tuurilla koko juna on jäänyt kuljettajalta näkemättä.

47

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallislasti

      Miksei ketään ollut vartioimassa ja ohjaamassa radalla? Olisi kuulunut harjoitukseen. Harjoituksen johtajan paha töppi.

      • pioneeri.harjoitus

        Pioneerit olisivat voineet käydä räjäyttämässä radan molemmin puolin risteystä. Näin risteyksestä olisi saatu ainakin turvallinen.


      • 2100LoppuuNykyinen

        Sossutädit kilvan julistavat, ettei asia heille kuulu.


    • einoinvino

      Mapsin satelliittikuvasta näkyy vinous, mutta ei kulma noin pieni ole ylikäytävän lähellä. Huono ajokeli pikemminkin syynä.

      • juytrre

        Mutta junarata on paljon korkeammalla kuin tie. Joten huonosta kelistä johten sotilasajoneuvo joutui pitämään ikäänkuin kaasun pohjassa, jotta ei olisi jäännyt tielle kiinni ja lipeemään.


    • Käyntihäiriö

      Olikohan muistettu laittaa Masinolia tankkiin? Sehän on voinut moottori yllättäen rynnätä jäähileen vuoksi ja auto tehnyt sen seurauksena yllätysloikan.

    • treadstone

      Kuinkahan on, ei tuo kulma kuvasta päätellen taida olla 40 vaan 70-80?

      • mittaus

        Kuvankäsittelyohjelmalla pyörittelemällä sain arvoksi noin 42 astetta, kun mittauksen teki siitä risteystä lähimmältä osuudelta. Rata toki kaartaa kohti pohjoista siellä kauempana.


      • treadstone
        mittaus kirjoitti:

        Kuvankäsittelyohjelmalla pyörittelemällä sain arvoksi noin 42 astetta, kun mittauksen teki siitä risteystä lähimmältä osuudelta. Rata toki kaartaa kohti pohjoista siellä kauempana.

        Tuosta Fonectan kartalta kun katsoo, niin myönnän, että olet varmaan oikeassa - katsoin sitä piirrettyä karttaa jostakin lehdestä.

        https://www.fonecta.fi/kartat/leksvallintie, raasepori?lon=23.323949281284204&lat=59.93180578852522&z=16


    • keskittykääasiaan

      Onnettomuusuutisointi on uusavutonta. Aivan ensimmäiseksi pitää näyttää ilmakuva onnettomuuspaikasta tilanteen hahmottamiseksi. Sen jälkeen on paikallaan näyttää, miltä ylikäytävälle tulo näyttää autoilijan silmin. Veturinkuljettaja ei pysty vaikuttamaan onnettomuuteen juurikaan, mutta junan tulosuunta on toki näytettävä. Tietotekniikkaa on uutisoinnin nykyaikaistamiseksi, joten joutavasta hössötyksestä voi luopua.

    • kylläolis

      jonku pitäny ensin jalkapatikalla mennä tarkastamaan tuleeko juna ja sitten viittoa kuljettajalle, että voi tulla. Siis jos näkymä oikeasti on niin huono. Ettei se auto vaan olis jääny jotenki jumiin siihen raiteille, eikä enää kerinny pois alta junan tullessa.

      • EnnakkoVaroittaja

        Sotilasajoneuvon edessä pitäisi marssia soittokunnan jäsen takomassa rumpua. Hirvet sun muut kaikkoaisivat lähistöltä. Rumpali myös varoittaisi tasoristeystä lähestyvästä junasta lopettamalla rummuttamisen. Vaikka näkyvyys olisi huono, niin rummun paukkeen hiljeneminen tarkoittaisi ajoneuvon välitöntä pysäyttämistä. Vasta kun rummutus alkaa uudelleen, voitaisiin jatkaa matkaa.


    • kallishetki

      Puhuttiin kahdesta ajoneuvosta. Jos toinen meni edeltä yli, perässä tullut ei ehkä kiinnittänyt tarpeeksi huomiota junan katsomiseen.

      • Onnettomuusauto oli ilmeisesti kulkueen ensimmäinen ajoneuvo.


    • Eläke-Timpuri

      Kuuntelin uutisista lässytyksiä tasoristeysten vaarallisuudesta. Asiantuntija kertoi. On tehty useampia tutkimuksia tasoristeyksistä ja tultu siihen tulokseen, että eivät ole turvallisia. Siis haloo! Rahaa on käytetty tutkimuksiin ja ongelmat ovat tiedossa, kumminkaan ei ole tehty mitään turvallisuuden parantamiseksi tasoristeysalueella. Ehkä nyt kun vainajia on tullut niin halu korjaamiseen löytyy tai sitten Bernerin ja kumppaneiden ulkoistaessa kilpailulle junaliikenteen niin hommat vaan pahenee.

      • surkeitaelityksiä

        Rahasta tuli tekemisen este, kun eliittisijoittajien etu pantiin yhteiskunnan edun edelle. Eduskunta voi halutessaan perustaa rahapajan ja panna kaikki hommiin yleisen edun nimissä. Eliitin paras kärsisi, mutta kaikki muut voisivat paljon paremmin.


      • rahaa-vain-rajallisesti
        surkeitaelityksiä kirjoitti:

        Rahasta tuli tekemisen este, kun eliittisijoittajien etu pantiin yhteiskunnan edun edelle. Eduskunta voi halutessaan perustaa rahapajan ja panna kaikki hommiin yleisen edun nimissä. Eliitin paras kärsisi, mutta kaikki muut voisivat paljon paremmin.

        Talvivaaran ihme vaatii omansa.


    • pitäätehdävaikkeitaho

      Tolla rataosuudella on tullu niin paljon raatoja, että olis 80-luvusta tähän päivään ehtinyt vetää monen helvetinsortin kilikellot ja vilkkuvalot ja kuorma-autollisen puomeja joka risteykseen. . Vaan kun ei jumalauta löydy koskaan tekijämiehiä ja tahtoa.Aina on joku laskutikku jarruna rätinkejä laskemassa.
      Nykymeininki on sitä, että jos jotain tarvis laittaa johkin, aletaan karjalaismarttana märäjään ja se sitten mielummin lakkautetaan.. kun tulee kustannuksia ja halutaan säästäää. Omaiset vois haastaa oikeuteen ne, joiden vastuulla on tuon rataosuuden turvallisuusjärjestelyistä huolehtiminen.Eihän tollasta surmanloukkuylikäytävää nykyaikana edes pitäis enää olla. Ja Hankolaiset tarvii ton radan. Siellä on satama radan päässä.Joka ton radan lakkauttaa, voi lakkauttaa virkansa samalla.

      Jos tuohon jäiseen nyppylään pysähtyy, niin kyllä Sisulla kestää liikkelle lähtö sen verran että ehtii vaikka kaks pendoliinoa tulla kummastakin suunnasta, ennen kuin yli pääsee. Tosi tamppaantuneen jäisen näköstä sohjoa näytti kuvista päätellen olevan.

      Saman kaltanen onnettomuus sattui Krägarsissa kymmeniä vuosia sitten, Rajalinin rekka nousi Viskon ylikäytävälle ja siirtoveturi ilmaantui aamusumusta ja pukkasija repi rekan solmuun ja kaksi miestä kuoli. Sillonkin oli talviolosuhteet .Eikä ollut mitään valoja tai puomeja sillonkaan.

    • masissaehkäeioo

      Urheiluautossani on aika massiivinen kuollut kulma, loivissa y-mutkissa vasemmalle kääntyessä ei näe kyllä yhtään mitään oikealta tulevista.

      Mutta onneksi on sähköpeilit, eli jo hyvissä ajoin ennen mutkaa kääntää oikean puolen peilin näyttämään jyrkästi ulospäin, niin sillä on selvitty.

      • peacoc

        Miten tuo peili voi y.-mutkan näyttää.,....jokin läppä???


      • 2-ovinen.7-lovinen

        Autossasi on aika lyhyet ovet. Omassa sportissani B-pilari on niin takana, ettei sitä pelkällä pään kääntämisellä edes näe.


    • tokaisija

      varsinkin jos vieressä on istunut joku

    • Sekinvielä

      Puustoakin on tasoristeyksessä näköesteenä.

    • wedfvcs

      Google maps näyttää, että juna on tullut hieman takaviistosta tiehen nähden. Lisäksi sillä puolella on jonkun verran puita huonontamassa näkyvyyttä. Näiden takana on vähän aukeata, jonka takana metsää. Näkyvyys on on siin normaalistikin huonohko. Lisäksi sanottiin olleen sakeaa lumisadetta. Näkyvyys entistä heikompi. Aurinkokaan ei ollut vielä kunnolla noussut.

      Kokonaisuudessaan oli mahdoton havaita tarpeeksi aikaisin, onko juna tulossa vai ei. Kuski on kuin laivan kapteeni, joka päättää, miten ajaa. Hän näyttää ajaneen tuurilla. Todennäköisyys oli pieni, että juna osuu juuri samaan aikaan. Pieni todennäköisyys toteutui pahoin seurauksin. Kuski on vastuussa tapahtuneesta.

    • suunnittelukisa

      Kuka keksii idioottivarman edullisen keinon saattaa autoilijalle tiedoksi, että juna on tulossa? Tietoteknisiin viritelmiin ei ole luottamista.

      • speciaalimalli

        Meillä päin on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi kääntyvä pää, johon on liitetty näkevät silmät.


      • kruunavai
        speciaalimalli kirjoitti:

        Meillä päin on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi kääntyvä pää, johon on liitetty näkevät silmät.

        Täällä taas ei. Lähiylikäytävä vaati vuosikymmeniä uhrinsa ennen valojen ja puomien saamista.


      • ei_kulmia
        speciaalimalli kirjoitti:

        Meillä päin on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi kääntyvä pää, johon on liitetty näkevät silmät.

        Meillä myös näin. Tosin risteys ja rata tulee olla 90 asteen kulmassa toisiinsa jotta näkee vaivatta molempiin suuntiin.


      • Ghjgj

        Kun suora rata on vedetty peltoaukeiden ja moneen suuntaan kiemurtelevien kylä- ja metsäteiden poikki, niin 90° kulma on mahdoton toteuttaa joka tasoristeyksessä.

        Itsestään selvää, että puomit ja valot pitäisi olla niissä, joissa näkyvyys on olematon.


    • Karsastaa

      Puuston olisi voinut poistaa näköä haittaamasta?

    • uskonvahvasti

      Huono keli yhdistettynä risteyksen ja radan vinoon kulmaan on todennäköisesti syynä onnettomuuteen.

      • VarsinainenSyy

        Kyllä se syy löytyy lopulta aina ratin ja penkin välistä. Jos olosuhteet ovat huonot, niin silloin pitää olle sitäkin tarkempi.


    • Joopajos

      Sähköjuniin voisi lisätä jonkun äänen. Nyt ne tulevat äänettömästi. Siksikin niitä on joskus vaikea havaita. Värit valkea ja vihreä. Pitäs olla jotain todella räikeää. Ajoneuvon pitää joka kerta pysähtyä ja kuskin katsoa samalla tavalla kuin ajoväylää ylittäessä jalan , moneen kertaan oikealle ja vasemmalle.

      • Kjhhjj

        Vetureiden keulaan kunnon valonheitin kuten Japanissa ja tasoristeyksiin automaattiset kilin-kalin- valo- ja äänivaroitukset. Tehokas valonheitin estää myös hirvien tuloa radalle.


      • Nevoi

        Ennen junista lähti niin kova ääni ettei niitä voinut olla havaitsematta. Nykyään ne ovat äänettömiä ja väriitömiä ettei niitä vaan helposti havaitse. Monta kertaa on ollut aika täpäriä tilanteita itsellänikin , kun päivittäin ylitän tasoristeyksen ilma mitään varoituksia. Tossa joku sanoi valonheittäjästä. Se olisi hyvä ja joku ääni joka pärähtäs reityksessä päälle kun juna tulee.


      • ivalonkantaja
        Nevoi kirjoitti:

        Ennen junista lähti niin kova ääni ettei niitä voinut olla havaitsematta. Nykyään ne ovat äänettömiä ja väriitömiä ettei niitä vaan helposti havaitse. Monta kertaa on ollut aika täpäriä tilanteita itsellänikin , kun päivittäin ylitän tasoristeyksen ilma mitään varoituksia. Tossa joku sanoi valonheittäjästä. Se olisi hyvä ja joku ääni joka pärähtäs reityksessä päälle kun juna tulee.

        Noita kiliseviä paikkojahan on vaikka kuinka paljon.


      • Nevoi kirjoitti:

        Ennen junista lähti niin kova ääni ettei niitä voinut olla havaitsematta. Nykyään ne ovat äänettömiä ja väriitömiä ettei niitä vaan helposti havaitse. Monta kertaa on ollut aika täpäriä tilanteita itsellänikin , kun päivittäin ylitän tasoristeyksen ilma mitään varoituksia. Tossa joku sanoi valonheittäjästä. Se olisi hyvä ja joku ääni joka pärähtäs reityksessä päälle kun juna tulee.

        Ennenhän junat huudattivat pilliä aina kun lähestyivät tasoristeystä. Rautateiden lähistöllä asuvat eivät vaan pitäneet pillityksestä, ja jossain vaiheessa käytännöstä luovuttiin.


    • MiksiEiNäin

      Puomit olisi ollut halvin tapa estää onnettomuus. Ei taida olla realismia poistaa jokaista 3500 tasoristeyttä tekemällä yli- tai alikulku junaradan kohdalle.

    • Ghujjkk

      Jos onkin katsottu suoraan sivulle, ei tule junaa ja juna tulikin takaviistosta. Ei tiedetty missä kohtaa rata kulkee

    • Tos-asia

      Kauhee jatkuva ruikutus muutamasta kuolleesta sotilaasta, tapettavaksihan niitä koulutetaaankin, joten se siitä.

    • Selviö

      Tuolla tavalla toteutettuja tasoristeyksiä ei pitäisi olla olemassa.

      • TurboBoost

        Risteyksen molemmin puolin pitäisi olla tarpeeksi korkeat rampit, jotta autolla voisi hypätä radan yli.


      • Basdg

        Tää on hyvä. Moneen risteykseenkin voisi rakentaa rampit joilla hypätään risteävän liikenteen yli.


    • Runoajaproosaa

      Salella onns. kuollut kulma... gravitaatio on vetänyt pilin pysyvästi pissausasentoon. Runotyttö odottaa lasta, mutta kuka on sen isä ja keneltä on munasolu. Kuolleesta kulmasta on hankalaa heruttaa sukusoluja edes koeputkeen. Lapsi lienee lääketieteen ihme.

      • Jubk

        Olisko se, se Jeesus jota on odotettu jo jonkin aikaa.


    • tuplakulmassa

      Joillakin isovatsaisilla miehillä on ns. kasinkertainen kuollut kulma: pili kuten Salella ja iso vatsa joka onneksi estää näkemästä tuon kaamean kusihanan.

    • saadaanruplia

      Ehdotus bernerille, että lopettaa rautatiet kokonaan. Kiskot voidaan myydä Venäjälle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollanen supernainen oot...

      Kunnon pakkaus, ja sitten asut jonkun idiootin kanssa jossain korvessa. Oliko sulla siinä joku ajatuskin kun siihen ru
      Ikävä
      116
      1572
    2. Kaipaan keskustelua kanssasi nainen

      Siinä oli niin hyvä olla.
      Ikävä
      59
      1153
    3. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      47
      1000
    4. Tekisin sitä nyt

      Kanssasi jos voisin mutta pitää tehdä yksin
      Ikävä
      104
      947
    5. Sevenissä kuva "Aboriginaalista"

      Mutta eihän vaan ole Pikkuruisen salainen serkku - yhtä omituinen hymy päällä....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      840
    6. Ihana tumma

      Kaunotar nainen, oletko täällä? Tiedät että olet kauneinta maailmassa ja niin tiedän minäkin. Mitenkäs Juhannus?
      Ikävä
      36
      838
    7. Mitäpä sitä valehtelemaan nainen

      Kyl oisin toivonut että juhannus oltas vietetty yhdessä. Ehkä jopa oltaisiin rakssteltu yöttömänä yönä. Mutta ei, vain y
      Ikävä
      30
      763
    8. En kuulu tänäkään vuonna

      juhannukseesi. Ei sellaista juhannusta taida tullakaan. Eikä joulua..
      Ikävä
      40
      741
    9. Ei me saada tätä ikinä toimimaan

      Näytin herkimmän puoleni. Suuttumukseni ja turhautumisen. Luotin, että tutustuminen ei kaatuisi siihen. Luotin, että pys
      Ikävä
      31
      722
    10. Muistat varmaan tämänkin nainen

      miten kutsuin sinua ihanaksi, enkä väärässä ollutkaan. Mulle tuli aina hauskoja juttuja mieleen, joita sitten kerroin. J
      Ikävä
      27
      676
    Aihe