Moderni sapatti ei ole Vanhan Testamentin sapatti
Sapattipapattajat sylkevät vasten tuulta. Nykyinen aurinkokalenterin lauantai ei ole se sapatti, joka Vanhan Testamentin kuukalenteriaikana oli käytössä.
Siinä ns. sapatti ei ole lauantai eikä sunnuntai vaan päivä lasketaan kuun kierron mukaan. Sapatin päivät sattuvat kuun kierron ensimmäiseen ja viimeiseen neljännekseen sekä täysikuulle. Uudenkuun päivä aloittaa kunkin kuukauden.
Rabbi Hillel II mukautti v. 359 tämän VT:n kalenterin aurinkokalenteriin. Juutalaiset käyttävät tänä päivänä juuri tätä Hillel II:n kalenteria. Nyt siis kukaan ei enää noudata tätä vanhaa kuukalenteria, eivät edes adventistit eivätkä juutalaiset!
http://www.israelinhuone.com/kalenteriselitys.php
Moderni sapatti ei ole Vanhan Testamentin sapatti
28
209
Vastaukset
Nyt kirjoitat täyttä paskaa. Raamatussa Jumala jo luomisviikolla asetti sapatin. Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, viikon seitsemännen päivän. Sapattia siis vietettiin viikon seitsemäntenä päivänä. Sillä ei ollut koskaan mitään tekemistä kuunkierron kanssa. Ei koskaan, ei missään vaiheessa. Raamatussa ei missään kohtaa käsketä viettää sapattia uudenkuun mukaan, vaan käsky on hyvin yksinkertainen, viettää sapattia viikon seitsemäntenä päivänä. Riittää siis että osaa laskea seitsemään, siihen ei tarvita kuuta millään muotoa avuksi. Juutalaiset ovat tuhansia vuosia viettäneet sapattia viikon seitsemäntenä päivänä, he eivät koskaan historian aikana ole viettäneet sapattia kuuta tarkkailemalla. Eivät koskaan. Nyt on kyllä aloittajalla naurettavin ja typerin juttu mitä olen tällä foorumilla törmännyt.
- KalenteriUudistuksia
Juutalaiset käyttivät alunperin yksinkertaista kuun vaiheisiin perustuvaa lunaarista kalenteria, jonka vuodenkierto alkoi nisan-kuun 1. päivänä. Kalenteria käytettiin aina pakkosiirtolaosuuteen asti, jonka aikana tehtii ensimmäinen kalenteriuudistus. Tuolloin juutalaiset siirtyivät uuteen paljon luotettavampaan lunasolaariseen kalenteriin jonka alkua siirrettiin nisan-kuusta nyt tišri-kuun ensimmäiseen. Myöhemmin makkabealaiskapinoiden aikaan osa juutalaisista ottivat hatkat ja perustivat essealaisten yhteisen, mutta tehdäkseen suuremman eron muihin juutalaisiin ryhmiin, essealaiset alkoivat käyttämään auringon vaiheisiin perustuvaa solaarista kalenteria. Essealaisten ryhmä kuitenkin hävisi pian sen jälkeen kun roomalaiset olivat tuhonneet temppelin. Ja kun Bar Kokhban kapinan jälkeen roomalaiset karkoittivat juutalaiset Juudeasta, kalenteriin tuli katko jolloin juutalaiset rabbit jputuivat ajoittamaan päämäärät ja synkronoimaan ajanlaskun uudelleen jolloin siirryttiin kokonaan solaariseen kalenteriin. Sen Raamatun perusteella ainakin tuosta lunaatisesta kalenterista tiedän että viikkosapatit olivat ajoitettu uudenkuunpäivän mukaan, niin että uudenkuun päivä osuisi aina viikkosapatille mahdollisimman usein.
KalenteriUudistuksia kirjoitti:
Juutalaiset käyttivät alunperin yksinkertaista kuun vaiheisiin perustuvaa lunaarista kalenteria, jonka vuodenkierto alkoi nisan-kuun 1. päivänä. Kalenteria käytettiin aina pakkosiirtolaosuuteen asti, jonka aikana tehtii ensimmäinen kalenteriuudistus. Tuolloin juutalaiset siirtyivät uuteen paljon luotettavampaan lunasolaariseen kalenteriin jonka alkua siirrettiin nisan-kuusta nyt tišri-kuun ensimmäiseen. Myöhemmin makkabealaiskapinoiden aikaan osa juutalaisista ottivat hatkat ja perustivat essealaisten yhteisen, mutta tehdäkseen suuremman eron muihin juutalaisiin ryhmiin, essealaiset alkoivat käyttämään auringon vaiheisiin perustuvaa solaarista kalenteria. Essealaisten ryhmä kuitenkin hävisi pian sen jälkeen kun roomalaiset olivat tuhonneet temppelin. Ja kun Bar Kokhban kapinan jälkeen roomalaiset karkoittivat juutalaiset Juudeasta, kalenteriin tuli katko jolloin juutalaiset rabbit jputuivat ajoittamaan päämäärät ja synkronoimaan ajanlaskun uudelleen jolloin siirryttiin kokonaan solaariseen kalenteriin. Sen Raamatun perusteella ainakin tuosta lunaatisesta kalenterista tiedän että viikkosapatit olivat ajoitettu uudenkuunpäivän mukaan, niin että uudenkuun päivä osuisi aina viikkosapatille mahdollisimman usein.
>> Sen Raamatun perusteella ainakin tuosta lunaatisesta kalenterista tiedän että viikkosapatit olivat ajoitettu uudenkuunpäivän mukaan, niin että uudenkuun päivä osuisi aina viikkosapatille mahdollisimman usein. <<
Sapatin viettäminen ei koskaan perustunut uuden kuun havainnointiin. Sapattia vietettiin aina joka seitsemäs päivä, oli kuun vaihe mikä tahansa. Raamatussa käsketään pyhittää sapatinpäivä viikon seitsemäntenä päivänä, minkä juutalaiset ovat halki koko historiansa aina tehneet. Sapattia ei ole koskaan siirretty kuun mukaan, vaan sitä on aina vietetty viikon seitsemäntenä päivänä. Juutalaisten kuukalenteri ei liity sapattiin ja sen pyhittämiseen millään tavalla. Viettääkseen sapattia tulee ainoastaan laskea seitsemään, se ei vaadi minkäänlaista kuun tarkkailua. Teillä hyvät ihmiset menee puurot ja vellit sekaisin. Näyttäkää minulle lähde, että juutalaisten historiassa sapattia olisi kertaakaan siirretty tai vietetty kuun vaiheiden mukaan? Sapattia on aina vietetty juutalaisten parissa viikon seitsemäntenä päivänä, eikä kuukalenteri liity siihen asiaan millään tavalla.
Eikä laittamallasi linkillä ole mitään tekemistä sapatin kanssa.
Ihan sama koska kristityt eivät vietä sapattia. Kristityt ovat jo apostolien ajoista asti viettäneet viikon ensimmäistä päivää eli pyhittäneet lepopäivän, sunnuntain. sapatinvietto on kokonaan eri asia.
Viikon ensimmäinen päivä tosin symboloi kristillisyyden kannalta paremmin uuden elämän lepoa Kristuksessa ja sola gratia:a, kuin työksi käyvä ja ahdasmielinen lakihenkinen sapatin noudattamisen orjuus. Sapatin viettäminen on juutalaisia varten.- taastätäsamaa
On jännittävää huomata, kuinka Ut:n henkeä noudattava olet. Ei vie maalta merelle jos sen totean, mutta toteanpahan vain.
".. työksi käyvä ja ahdasmielinen lakihenkinen sapatin noudattamisen orjuus."
Olisin tippunut tuolilta jos olisit kirjoittanut sapatistamme asiallisesti mutta nähtävästi xyz-syistä sellaiseen ei ole mielestäsi aihetta.
Hassua sekin, että minä pystyn kyllä kirjoittamaan asiallisesti käyttäytyvistä kristityistä asiallisesti. Johtunee siitä, etten vihaa krisittyjä, toisin kuin sinä joka olet antisemiitti. taastätäsamaa kirjoitti:
On jännittävää huomata, kuinka Ut:n henkeä noudattava olet. Ei vie maalta merelle jos sen totean, mutta toteanpahan vain.
".. työksi käyvä ja ahdasmielinen lakihenkinen sapatin noudattamisen orjuus."
Olisin tippunut tuolilta jos olisit kirjoittanut sapatistamme asiallisesti mutta nähtävästi xyz-syistä sellaiseen ei ole mielestäsi aihetta.
Hassua sekin, että minä pystyn kyllä kirjoittamaan asiallisesti käyttäytyvistä kristityistä asiallisesti. Johtunee siitä, etten vihaa krisittyjä, toisin kuin sinä joka olet antisemiitti.No, minä kirjoitin tämän kristityille, en juutalaisille. Kyllähän sapatin viettäminen juutalaisille tosin sopii mutta juutalaistenkin tulee ennen kaikkea ymmärtää se, että Jeesus Kristus on sapatin täyttymys.
Siis Jeesus on se sapatti! Oikea juutalainen ei ole, kuten fariseus isien puolesta, Saulus tarsolainen uskovaksi tultuaan totesi, -se joka vain lihan jälkeen on juutalainen vaan se on joka on uskon eli hengen jälkeen juutalainen. Roomalaisten lähetyskirja puhuu jostain syystä paljon juutalaisille juutalaisuudesta ja evankeliumista.
Juutalaiset ja kiliastit eivät ymmärrä että kristus on luvattu Messias josta profeetat ja Mooses ovat ennustaneet, Israelin Toivo!EvLut kirjoitti:
No, minä kirjoitin tämän kristityille, en juutalaisille. Kyllähän sapatin viettäminen juutalaisille tosin sopii mutta juutalaistenkin tulee ennen kaikkea ymmärtää se, että Jeesus Kristus on sapatin täyttymys.
Siis Jeesus on se sapatti! Oikea juutalainen ei ole, kuten fariseus isien puolesta, Saulus tarsolainen uskovaksi tultuaan totesi, -se joka vain lihan jälkeen on juutalainen vaan se on joka on uskon eli hengen jälkeen juutalainen. Roomalaisten lähetyskirja puhuu jostain syystä paljon juutalaisille juutalaisuudesta ja evankeliumista.
Juutalaiset ja kiliastit eivät ymmärrä että kristus on luvattu Messias josta profeetat ja Mooses ovat ennustaneet, Israelin Toivo!Niin, minä en ole antisemiitti.
EvLut kirjoitti:
No, minä kirjoitin tämän kristityille, en juutalaisille. Kyllähän sapatin viettäminen juutalaisille tosin sopii mutta juutalaistenkin tulee ennen kaikkea ymmärtää se, että Jeesus Kristus on sapatin täyttymys.
Juutalaiset ja kiliastit eivät ymmärrä että kristus on luvattu Messias josta profeetat ja Mooses ovat ennustaneet, Israelin Toivo!>> Kristityt ovat jo apostolien ajoista asti viettäneet viikon ensimmäistä päivää eli pyhittäneet lepopäivän, sunnuntain <<
Lähde kiitos? Raamatussa ei kertaakaan kerrota kenenkään apostolin viettäneen lepopäivää sunnuntaina. Raamatun käsky on pyhittää sapatinpäivä, viikon seitsemäs päivä. Missään kohtaa Raamattua ei käsketä viettää sunnuntaita, ei missään kohtaa. Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, siksi sapatti on pyhä. Jumala ei milloinkaan pyhittänyt sunnuntaita, siksi sunnuntai ei ole pyhä. Miksi kristityt viettävät sunnuntaita sapatin sijaan? Kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa? Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää sunnuntaita sapatin sijaan?
>> Sapatin viettäminen on juutalaisia varten. <<
Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä, eli koko ihmiskuntaa varten. Jeesus ei sano, että sapatti on juutalaista varten, vaan ihmistä varten. Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Mooseksen lain mukaan sapatti on myös muukalaisia varten. Jesajan mukaan sapatti on myös muukalaisia, eli meitä pakanoita varten.
"Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä." (2. Moos. 23:12)
”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)
”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)>> Viikon ensimmäinen päivä tosin symboloi kristillisyyden kannalta paremmin uuden elämän lepoa Kristuksessa ja sola gratia:a, kuin työksi käyvä ja ahdasmielinen lakihenkinen sapatin noudattamisen orjuus. <<
Mitä eroa muka on siinä, minkä päivän pyhittää ja minä päivänä lepää? Miksi sapatin pyhittäminen on ahdasmielistä lakihenkistä orjuutta, mutta jos pyhitän sapatin sijaan sunnuntain, olen armon alla ja vapaa? Sapatin pyhittäminen Raamatun käskyn mukaan ei ole mitään orjuutta, eikä se ole lain alla olemista. Olenko lain alla, jos noudatan kymmentä käskyä? Mitä lakihenkistä on siinä, että noudatan Jumalan pyhää käskyä? Miten se on orjuutta, että viikon seitsemäntenä päivänä lepään enkä tee mitään työtä?- taastätäsamaa
Et ole vai antisemiitti? En sano mitään siihen, mutta en pyydä anteeksikaan...
Mitä tulee Jeesukseen ja sapattiin, niin kohteliaasti sanottuna pidä sinä Jeesuksesi siinä merkityksessä kuin haluat. Minä olen vanhan liiton joukkoa ja pysyn sellaisena.
Tuosta asiasta, siis Jeesuksesta ei kannata kiistellä koska kummallakin on oma historiansa. Kristitty.net kirjoitti:
>> Viikon ensimmäinen päivä tosin symboloi kristillisyyden kannalta paremmin uuden elämän lepoa Kristuksessa ja sola gratia:a, kuin työksi käyvä ja ahdasmielinen lakihenkinen sapatin noudattamisen orjuus. <<
Mitä eroa muka on siinä, minkä päivän pyhittää ja minä päivänä lepää? Miksi sapatin pyhittäminen on ahdasmielistä lakihenkistä orjuutta, mutta jos pyhitän sapatin sijaan sunnuntain, olen armon alla ja vapaa? Sapatin pyhittäminen Raamatun käskyn mukaan ei ole mitään orjuutta, eikä se ole lain alla olemista. Olenko lain alla, jos noudatan kymmentä käskyä? Mitä lakihenkistä on siinä, että noudatan Jumalan pyhää käskyä? Miten se on orjuutta, että viikon seitsemäntenä päivänä lepään enkä tee mitään työtä?"Mitä eroa muka on siinä, minkä päivän pyhittää ja minä päivänä lepää?" Tarkoitan, että miksi olen vapaa ja armon alla, jos pyhitän sunnuntain ja lepään sunnuntaina, mutta jos pyhitän sapatinpäivän olen yhtäkkiä hirmuisessa lakihenkisyydessä ja lain orjuudessa?
taastätäsamaa kirjoitti:
Et ole vai antisemiitti? En sano mitään siihen, mutta en pyydä anteeksikaan...
Mitä tulee Jeesukseen ja sapattiin, niin kohteliaasti sanottuna pidä sinä Jeesuksesi siinä merkityksessä kuin haluat. Minä olen vanhan liiton joukkoa ja pysyn sellaisena.
Tuosta asiasta, siis Jeesuksesta ei kannata kiistellä koska kummallakin on oma historiansa."Tuosta asiasta, siis Jeesuksesta ei kannata kiistellä koska kummallakin on oma historiansa."
>>> Jeesuksesta vasta kannattaakin kiistellä! Kaikki muu elämässä ja kuolemassa on kokonaan toisarvoista! Siitä ei ole kiinni että kannattaisikoa. Toinen asia on johtaako kiisteleminen mihinkään? Joskus johtaa, joskus ei.
Kannattaa miettiä vakavasti tuota "vanhan liiton" miehenä olemista, sillä mistään muualta et löydä autuutta ja ratkaisua siihen miten selviät synteinesi kerran Jumalan tuomiolla. Ne huutavat taivaaseen asti. Mikset antaisi Jumalan sovittaa itseäsi Kristuksen haavojen kautta?
Muista kuitenkin että niin kauan kuin näet uuden aamun nousevan, Kristus ottaa vastaan syntisiä armonvaltakuntaansa. Soisin että löytäisit tien Hänen luokseen koska Hän kärsi SINUN syntiesi tähden, joita et olisi voinut mitenkään itse sovittaa. Oletko tutkinut Mooseksen lakia ajatuksella ja verrannut vaellustasi siihen?- taastätäsamaa
Miksi oletat, että minulla on ongelmia syntieni kanssa? En muuten keskustelisikaan asiasta, mutta odottelen kutsua syömään. Siis erikoistajous: keskustelu synneistä ja sovituksesta.
Katsopa asiaa näin päin: pohjalsi asetan, ettei minun tarvitse turvata Jeesukseesi, koska Jla antaa anteeksi kun kadun ja parantaa tapansa. Jos joku sanoo, että kuollessa ei ehdi parantaa tapojaan, niin silloin katuminenkin riittää juutalaiselle. EvLut kirjoitti:
"Tuosta asiasta, siis Jeesuksesta ei kannata kiistellä koska kummallakin on oma historiansa."
>>> Jeesuksesta vasta kannattaakin kiistellä! Kaikki muu elämässä ja kuolemassa on kokonaan toisarvoista! Siitä ei ole kiinni että kannattaisikoa. Toinen asia on johtaako kiisteleminen mihinkään? Joskus johtaa, joskus ei.
Kannattaa miettiä vakavasti tuota "vanhan liiton" miehenä olemista, sillä mistään muualta et löydä autuutta ja ratkaisua siihen miten selviät synteinesi kerran Jumalan tuomiolla. Ne huutavat taivaaseen asti. Mikset antaisi Jumalan sovittaa itseäsi Kristuksen haavojen kautta?
Muista kuitenkin että niin kauan kuin näet uuden aamun nousevan, Kristus ottaa vastaan syntisiä armonvaltakuntaansa. Soisin että löytäisit tien Hänen luokseen koska Hän kärsi SINUN syntiesi tähden, joita et olisi voinut mitenkään itse sovittaa. Oletko tutkinut Mooseksen lakia ajatuksella ja verrannut vaellustasi siihen?Aika hiljaista on, missä kohtaa Raamattua käsketään pyhittää sunnuntai sapatin sijaan?
taastätäsamaa kirjoitti:
Miksi oletat, että minulla on ongelmia syntieni kanssa? En muuten keskustelisikaan asiasta, mutta odottelen kutsua syömään. Siis erikoistajous: keskustelu synneistä ja sovituksesta.
Katsopa asiaa näin päin: pohjalsi asetan, ettei minun tarvitse turvata Jeesukseesi, koska Jla antaa anteeksi kun kadun ja parantaa tapansa. Jos joku sanoo, että kuollessa ei ehdi parantaa tapojaan, niin silloin katuminenkin riittää juutalaiselle.Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jumala antaa anteeksi kun katuu ja parantaa tapansa?
- taastätäsamaa
Jla kertoi sen meille kun olimme kahden hänen kanssaan. Tuo on vain meille kuuluva asia. Teillä on Jeesus, joten ollaan rauhassa ja sovussa.
taastätäsamaa kirjoitti:
Jla kertoi sen meille kun olimme kahden hänen kanssaan. Tuo on vain meille kuuluva asia. Teillä on Jeesus, joten ollaan rauhassa ja sovussa.
Sinullahan on kätevä uskonto, kun Jumala puhuu sinulle suoraan! Missä voin liittyä sinun seurakuntaasi?
- taastätäsamaa
Valitan. Et missään, mutta onhan sinulla oma Jumalasi ja Jeesus. Olet varmasti tyytyväinen siihen joka sinulle kuuluu
- dikduk
Miten sabatti siis siirtyi paikaltaan? Olihan kalenteri aiemminkin kuu-ja aurinkokalenterin sekoitus koska eivät juhlat koskaan voineet siirtyä pois paikoiltaan, pääsiäisen pitää olla keväällä ja sukkotin syksyllä.
Viikko ei laskettavan kalenterin myötä ole ollut missään vaiheessa esim. 6 tai 8-päiväinen joten ei sabatti mihinkään siirtynyt, mutta se on tietenkin selvää, että tietty päivä on tullut "sabatiksi" vasta kun on ollut Israelin kansa ja sillä oma uskonto . Sehän se tässä KTS:ää ärsyttää .- GregoriaaninenUudistus
Roomalaisten kalenterissa oli alunperin viikossa kahdeksan päivää, mutta käytäntöä muutettiin 300-luvun lopulla vähentämällä viikosta yksi päivä vaikka samalla Julius Keesarin laatimalla kalenterilla jatkettiikin aina 1500-luvulle asti. Tuolloin laadittiin uusi gregoriaaninen kalenteri, joka ajoitettiin Jeesuksen oletetusta jouluisesta syntymäpäivästä ja pääsiäisperjaintain kevätpäivän seisauksen jälkeisestä ajankohdasta, jolloin sen vuoksi oli vielä hypättävä kymmenen päivää eteenpäin (26.10. > 15.11).
Sapatti ei ole koskaan siirtynyt paikaltaan. Sapattia ei annettu "vasta kun on ollut Israelin kansa ja sillä oma uskonto" vaan sapatti ja seitsenpäiväinen viikko annettiin jo luomisessa, jolloin Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Sapattia on vietetty viikon seitsemäntenä päivänä maailman luomisesta asti, eikä mitkään kuukalenterit tai gregoriaaniset kalenterit ole koskaan siirtäneet sapattia piirunkaan vertaa.
- dikduk
Kristitty.net kirjoitti:
Sapatti ei ole koskaan siirtynyt paikaltaan. Sapattia ei annettu "vasta kun on ollut Israelin kansa ja sillä oma uskonto" vaan sapatti ja seitsenpäiväinen viikko annettiin jo luomisessa, jolloin Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Sapattia on vietetty viikon seitsemäntenä päivänä maailman luomisesta asti, eikä mitkään kuukalenterit tai gregoriaaniset kalenterit ole koskaan siirtäneet sapattia piirunkaan vertaa.
Luomisessa? Älä hassuttele, 7-päiväistä viikkoa ei ole ollut ennen lähi-idän korkeakulttuureita, se todennäköisesti on kaksoisvirtain alueen keksintö. Sabatti erityisenä lepo-ja pyhäpäivänä on Israelin uskonnon tuote eikä sitä tietenkään ole ollut ennen tuota kansaa ja sen uskontoa .Maapallo on ollut olemassa 4,6 miljardia vuotta ja elämää tällä pallolla on ollut vasta hetken verrattuna pallon ikään. Ihmiselämää vielä pienemmän hetken -kuka sitä sabattia siis vietti?
dikduk kirjoitti:
Luomisessa? Älä hassuttele, 7-päiväistä viikkoa ei ole ollut ennen lähi-idän korkeakulttuureita, se todennäköisesti on kaksoisvirtain alueen keksintö. Sabatti erityisenä lepo-ja pyhäpäivänä on Israelin uskonnon tuote eikä sitä tietenkään ole ollut ennen tuota kansaa ja sen uskontoa .Maapallo on ollut olemassa 4,6 miljardia vuotta ja elämää tällä pallolla on ollut vasta hetken verrattuna pallon ikään. Ihmiselämää vielä pienemmän hetken -kuka sitä sabattia siis vietti?
Raamatussa kerrotaan, että jo luomisviikolla Jumala asetti sapatin ja näin ollen myös seitsenpäiväisen viikon. Ei ole mitään todisteita siitä, että seitsenpäiväinen viikko olisi myöhempää keksintöä, se annettiin jo luomisviikolla. Laita toki lähde, jos sinulla on sellainen.
Tietysti Aatami, Nooa ja myöhemmin Aabraham ja kaikki jotka olivat Herran silmissä vanhurskaita viettivät sapattia, koska se annettiin jo luomisviikolla. Seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikista töistään ja siksi hän siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Siksi sapatti on edelleen pyhä. Se ei ole juutalaisten keksintöä, eivätkä juutalaiset apinoineet seitsenpäiväistä viikkoa kaksoivirtain alueen heimoilta, vaan he olivat sen saaneet Jumalalta jo luomisviikolla.
Maapallo 6000 vuotta vanha. Luomisviikon päivät ovat 24 tunnin mittaisia. Miksi Jumala asetti 24 tunnin mittaisen sapatinpäivän seitsemännen päivän muistoksi, jos seitsemäs päivä todellisuudessa oli vuosimiljoonia? Luomiselle on kokonaan oma palstansa täällä, minua ei kiinnosta jankata siitä aiheesta täällä enempää. Minua kiinnostaa enemmän sapatti.Kristitty.net kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan, että jo luomisviikolla Jumala asetti sapatin ja näin ollen myös seitsenpäiväisen viikon. Ei ole mitään todisteita siitä, että seitsenpäiväinen viikko olisi myöhempää keksintöä, se annettiin jo luomisviikolla. Laita toki lähde, jos sinulla on sellainen.
Tietysti Aatami, Nooa ja myöhemmin Aabraham ja kaikki jotka olivat Herran silmissä vanhurskaita viettivät sapattia, koska se annettiin jo luomisviikolla. Seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikista töistään ja siksi hän siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Siksi sapatti on edelleen pyhä. Se ei ole juutalaisten keksintöä, eivätkä juutalaiset apinoineet seitsenpäiväistä viikkoa kaksoivirtain alueen heimoilta, vaan he olivat sen saaneet Jumalalta jo luomisviikolla.
Maapallo 6000 vuotta vanha. Luomisviikon päivät ovat 24 tunnin mittaisia. Miksi Jumala asetti 24 tunnin mittaisen sapatinpäivän seitsemännen päivän muistoksi, jos seitsemäs päivä todellisuudessa oli vuosimiljoonia? Luomiselle on kokonaan oma palstansa täällä, minua ei kiinnosta jankata siitä aiheesta täällä enempää. Minua kiinnostaa enemmän sapatti.Sinähän olet tiedeuskovainen! Nyt sanot että Maapallo 6000 vuotta vanha! Sanot pallo! Joten mitä sitten sanot kun tieteilät sanovat että tähdistä tänne matkaa valoa joka on miljardeja vuosia vanhaa! Kuka huijaa?? Palvomasi tieteiliät vaiko kieltämäsi Raamattu??
Kristitty.net kirjoitti:
Maapallo 6000 vuotta vanha. Luomisviikon päivät ovat 24 tunnin mittaisia. Miksi Jumala asetti 24 tunnin mittaisen sapatinpäivän seitsemännen päivän muistoksi, jos seitsemäs päivä todellisuudessa oli vuosimiljoonia? Luomiselle on kokonaan oma palstansa täällä, minua ei kiinnosta jankata siitä aiheesta täällä enempää. Minua kiinnostaa enemmän sapatti.JA olet myös sanonut että Raamatussa on kuvainnollista tekstiä (taidat tarkoittaa että sitä ei pidä lukea kuten se on kirjoitettu!) ja että Raamatulle on tyypillistä että siinä liioitellaan! Niin miksi tämä sitten ei ole sellainen kohta jossa on kuvainnollista kieltä ja kenties liioittelua?? Miten sinä voit päättää tuollaisista asioista! Joko uskot kaiken tai et usko yhtään mitään, valheveli!!
>> Sapattipapattajat sylkevät vasten tuulta. Nykyinen aurinkokalenterin lauantai ei ole se sapatti, joka Vanhan Testamentin kuukalenteriaikana oli käytössä. <<
Täysin älytön ja absurdi väite aloittajalta. Sapattia ei ole koskaan vietetty kuun vaiheita seuraamalla. Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla. Jumala käski meidän pyhittää viikon seitsemännen päivän, siihen ei tarvita millään muotoa kuuta eikä kalenteria, riittää että osaa laskea seitsemään. Juutalaiset ovat tuhansia vuosia pyhittäneet viikon seitsemännen päivän. Sapatti on tänään tismalleen sama viikon päivä kuin luomisessakin.Shabbat shalom! Ja moderni sapatti tasan tarkkaan on tismalleen sama kuin sapatti Vanhan testamentin aikana. Sapattia on vietetty viikon seitsemäntenä päivänä luomisesta asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie847363Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1346563Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3816353Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3644152Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532532Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62429Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant652238- 141552
Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1441533- 1981260