Eikö enää ole voimassa pysähtymispakko tasoristeykseen tultaessa, ennenkuin lähtee ylittämään rataa. Yhtään kertaa en ole kuullut enkä nähnyt kenenkään missään mediassa mainitsevan tästä tieliikennesäännöstä.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710302200496028_u0.shtml
Puolustusvoimien miehistönkuljetusauto EI PYSÄHTYNYT ENNEN RADAN YLITYSTÄ.
Pysähtymispakko
24
2603
Vastaukset
- pysähdy-henkikulta
Tästä asiasta pitäisi puhua enemmän, kun kerran tasoristeysonnettomuuksia sattuu enemmänkin.
Kyllä minulle autokoulussa opetettiin, että pysähtyä pitää aina ennenkuin ratoja ylitetään, kulkipa juna tai ei vaikka ei kymmeniin vuosiinkaan.- Kauhuilu
Ei aina auta pysähtyminenkään , jos on innokas auttaja takana;
https://www.youtube.com/watch?v=hMgCg6SaS6U
- TarpeeksiVauhtia
En ole koskaan kuullutkaan mokomasta "säännöstä". Miksi siinä pitäisi pysähtyä? Mihin kohti pitäisi pysähtyä? Joskus on uutisoitu tasoristeykseen kiinni jääneistä ajoneuvoista, joita päin juna on sitten ajanut. Ovatkohan nämä olleet juuri kyseisiä pölvästejä, jotka pysähtelevät vääriin paikkoihin?
Jos et muuta syytä keksi pysähtymiselle niin miten olisi oma henki tai se että junankuljettaja ei menetä henkistä työkykyään kun on pakotettu ajamaan auton tai ihmisen päälle. Ai mihin kohti pitäisi pysähtyä? Mihin luulisit?
- laisssa-sanotaan-toisin
"7 §
Esteetön kulku junalle. Rautatien ylittäminen
Junalle on annettava esteetön kulku. Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta.
Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.
Rautatietä ei saa lähteä ylittämään, jos juna lähestyy taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta, ennen opastinta tai puomia. Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä."
Ei tuossa puhuta pysähtymispakosta jos ei ole havaintoa junasta eikä opaste määrää pysähtymaan. Kannattaisi ottaa asioista selvää enenkuin alkaa meuhkaamaan.- pakkopysähdys
Kyllä siihen on pakko pysähtyä kun menee katsomaan tuleeko juna ja mistäpäin.
Kannattaisi ottaa käytännöstä selvää ennenkuin alkaa meuhkaamaan. - stopin-kohdalla
Ohittaminen on muuten tasoristeysalueella kielletty. Alkaisikohan ohituskieltoalue sitten ensimmäisestä varoitusmerkistä?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
"18 § Ohituskiellot
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä."
Jos rautatietä ylittäessä pitää ennen rataa pysähtyä, niin siellä on silloin myös Stop-merkki.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
"Merkki 232. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle. (23.12.1998/1133)" - rauhallinen.kuski
Suoritin ajotutkintoni 50 vuotta sitten. Siihen aikaan pysähdyttiin ja tarkistettiin tasoristeyksen tilanne. Ehkäpä silloin ymmärrettiin liikenteen turvallisuuden päälle enemmän kuin nykyisin.
Voisi olla tehokasta muuttaa nykyisiä lakeja ja asettaa pysähtymispakko, kun kerran sitä ei tehdä vaikka juna on tulossa. - tupakin.mittainen
rauhallinen.kuski kirjoitti:
Suoritin ajotutkintoni 50 vuotta sitten. Siihen aikaan pysähdyttiin ja tarkistettiin tasoristeyksen tilanne. Ehkäpä silloin ymmärrettiin liikenteen turvallisuuden päälle enemmän kuin nykyisin.
Voisi olla tehokasta muuttaa nykyisiä lakeja ja asettaa pysähtymispakko, kun kerran sitä ei tehdä vaikka juna on tulossa.Eiköhän ole kuule parempi että sinulta otetaan kortti jo pois, kun tuollaisia aivopieruja turauttelet. Kehystä se kortti vaikka seinälle muistoksi hulluista nuoruusvuosista.
Kaikkien tulee noudattaa liikenteessä samoja sääntöjä. Ei siitä tule mitään että joku dementikko alkaa muistelemaan miten se sääntö meni, vai oliko sitä sääntöä ollenkaan, vai näinkö minä säännön lainsäätäjänä olisin itse tehnyt. Liikenteessä tilanteet tulevat nopeasti, ja säännöt pitää hallita selkäytimestä ja sillä samalla sekunnilla.
Näitä puolikuolleena liikkuvia shikaaneja on koko ajan vain enemmän. Välillä tulevat moottoritielläkin väärään suuntaan vastaan, kun "50 vuotta sitten tässä ajettiin näin päin". - ATK-suunnittelija-evp
tupakin.mittainen kirjoitti:
Eiköhän ole kuule parempi että sinulta otetaan kortti jo pois, kun tuollaisia aivopieruja turauttelet. Kehystä se kortti vaikka seinälle muistoksi hulluista nuoruusvuosista.
Kaikkien tulee noudattaa liikenteessä samoja sääntöjä. Ei siitä tule mitään että joku dementikko alkaa muistelemaan miten se sääntö meni, vai oliko sitä sääntöä ollenkaan, vai näinkö minä säännön lainsäätäjänä olisin itse tehnyt. Liikenteessä tilanteet tulevat nopeasti, ja säännöt pitää hallita selkäytimestä ja sillä samalla sekunnilla.
Näitä puolikuolleena liikkuvia shikaaneja on koko ajan vain enemmän. Välillä tulevat moottoritielläkin väärään suuntaan vastaan, kun "50 vuotta sitten tässä ajettiin näin päin".Et ole ihan täyspäinen sinäkään.
Itsellänikin on jo 40 vuotta autokoulusta. Helsingissä en ole havainnut tasoristeyksiä, eikä niitä ole näkynyt reittieni varrella muuallakaan.
Mietin sitäkin, voiko olla rautatien tasoristeystä, jossa olisi pelkkä väistämisvelvollisuusmerkki tasoristeysmerkkien lisäksi. Taitaa niissä kuitenkin STOP-merkit olla.
Kyllä niissä risteyksissä pärjää kuka tahansa, ei tarvita pilkuntarkkaa muistia kaikista liikennesäännöistä. Jos on jokin todellinen vaikea knoppi, auttaa varovaisuus aina. Tällaisia ei juurikaan ole, onhan noissa vartioimattomissa tasoristeyksissä myös stop-merkit. Sen tuntee kyllä jokainen, samoin raideliikenteen varoitusmerkit. Väistämisvelvollisuusmerkinkin määräyksen osaa jokainen.
Tuossa mietittävää, olet idiootti jos et hanskaa tuota tilannetta. Kuvat eivät näkyneet ainakaan minun tabl.tietokoneessani.
http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/107940/Vaaran paikka kolmion takaa saakin ajaa ensin
- 4w5h3w45h3w45h
Parempihan se on mennä pienellä vauhdilla, katsoo ensin että tie on vapaa mennä ja turvallinen ja menoks.. Jos ei voi vauhdista havannoida tarpeeksi niin pitää sitten pysähtyä.. mitäs jos liukkauden takia ei pääsekkään sujuvasti enää kiskojen yli.. sekin pitää huomioida että jäädä junan eteen sen takia.
Tässä tehdään yksinkertaisista asioista niin vaikeita.
Opetelkaa liikkumaan liikenteessä, me ei kohta voida tehdä mitään kun osa ei selviä niin kaikki saa punavalot päin näköä ja pitää viikko odottaa keskellä yötäkin liikennevaloissa. On kai meillä aivot, käyttäkää niitä joskus, anna veren kiertää kaulan yläpuolellakin..
Käyttäkää suuntavilkkua niin kuin pitää, ei voi olla noin vaikeaa kuin monilla näyttää olevan.
Ajoneuvon sijainti ei ole mahdollisimman lähellä muita autoja vaan mahdollisimman kaukana muista, lähempänä tienreunaa kuin kuin vastaantulevaa..
Monia asioita, helppoa ja kumma moni asia tehdään just niin kuin ei pitäisi. - Täysillä_eteenpäin
Tuli mitä tuli. Armeijassa ei turhanpäiet pysähdellä. Terveisin, leveäleukainen jermuleirin komentaja. Se joka simputtaa ja kusettaa aina >:(
- Ei_tarvitse
Ei tarvitse pysähtyä ennen tasoristeystä, ellei siihen ole asetettu pakollista pysähtymistä osoittavaa merkkiä.
- ei.tietenkään.pakko
Kyllä minä mieluummin pysähdyn vaikka vapaaehtoisesti jos siinä juuri on juna menossa.
- virallinenohje
Joko on selvinnyt pitääkö pysähtyä? Tässä meidän kylällä on aika vilkasliikenteinen (autojen osalta) tasoristeys (puomit kyllä on). Jos meinaan pitää pysähtyä, niin melko tökkiväksi menee liikenne. Autoja menee siitä yli kuitenkin useampi sata päivässä, ja lähin liikennevaloristeys on reilun sadan metrin päässä. Eli välillä tulee pidempikin letka peräkanaa.
Oletteko muuten huomanneet, kuinka jonossa ajeleva ei juuri ympäristöään tarkkaile? Juuri tuollaisessa tilanteessa, missä vartioimatonta rautatien tasoristeystä ylitetään jonossa, on suuri vaara jonossa ajelevan jäädä junan alle ollessaan kiinnostunut vain edellä ajavan takapuskurista.
Niin muuten: jos risteyksessä on STOP -merkki, niin jonon _jokainen_ auto pysähtyy pysäytysviivan kohdalla.- TooMuchInformation
Kollimaattori kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, kuinka jonossa ajeleva ei juuri ympäristöään tarkkaile? Juuri tuollaisessa tilanteessa, missä vartioimatonta rautatien tasoristeystä ylitetään jonossa, on suuri vaara jonossa ajelevan jäädä junan alle ollessaan kiinnostunut vain edellä ajavan takapuskurista.
Niin muuten: jos risteyksessä on STOP -merkki, niin jonon _jokainen_ auto pysähtyy pysäytysviivan kohdalla.Ja jos viivaa ei näy, niin ainakin siinä merkin kohdalla pitäisi pysähtyä.
Yleisellä tasolla katsottuna liikennemerkkien määrää pitäisi saada vähennetyksi. Liikkumisessa pitäisi keskittyä muuhun kuin lompakkoon vaikuttavien sääntöjen havainnointiin.
Suomessa kun ongelmana ovat lähinnä nämä turhat nopeusrajoitusvaihtelut, joista saattaa saada maksuhuomautuksen. En nyt ota kantaa mikä sen nopeuden pitäisi missäkin olla, mutta sillä että nopeuksia säädellään 10-20 km/h portain ylös ja alas lyhyen välimatkan sisällä ei ole mitään merkitystä oikealle liikenneturvallisuudelle.
Suurimmassa osassa Eurooppaa riittää se että taajama alkaa, tai se loppuu. Näin se pitäisi Suomessakin mennä. Nyt on taajamamerkin jälkeen alennettu/ylennetty rajoitus, ja sitten taajamissa vuoronperään 30/40/50.
Kova kaiho on Suomessa tsaarinaikaan. - juiytr
Kollimaattori kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, kuinka jonossa ajeleva ei juuri ympäristöään tarkkaile? Juuri tuollaisessa tilanteessa, missä vartioimatonta rautatien tasoristeystä ylitetään jonossa, on suuri vaara jonossa ajelevan jäädä junan alle ollessaan kiinnostunut vain edellä ajavan takapuskurista.
Niin muuten: jos risteyksessä on STOP -merkki, niin jonon _jokainen_ auto pysähtyy pysäytysviivan kohdalla.Tämä armeijan kuorma auton kulki ensimmäisenä,mutta takana tulevat asettivat paineita.
- Varmistelia
Minä pysähdyn siihen keskelle rataa ja kaivan kiikarit hanskalokerosta. Sitten kiikaroin kumpaankin suuntaan. Jos näkyy juna tulevan, niin lähden jatkamaan matkaa.
- ItikkaJaNorsu
Äkki stoppi tullee jos se juna sittenkin sattuu tuleman kun on ajanut pysähtymättä kiskoloille sen eteen.
- JatkuukoMatka
Kuinka pitkään olisi syytä olla pysähdyksissä?
- PappiSaiKahviaJuodakseen
Usein ei jatku, jos ajaa huolimattomasti junan eteen.
- STOP-merkkiin.kyllä
Ei tartte pysähtyä kuin tarvittaessa. Onko joskus muka pitänyt pysähtyä?
- Dösäkuskina
Ennen tasoristeyksen ylittämistä ei ole pakko pysähtyä, ellei Stop-merkillä erikseen määrätä. Radiotakaan ei tarvitse enää sulkea. Vaihteen vaihtaminen oli ennen kiellettyä ylikäytävää ylitettäessä. No automaatti vaihtaa kun haluaa.
Eikö SA voisi siirtyä käyttämään ammattikuskeja pikakoulutettujen varusmiesten sijaan mäin rauhantilan vallitessa.
Mitään tutkintaa ei tarvita kun sanotaan suoraan, että kuski mokasi. Vain kuljettaja on vastuussa ajoneuvostaan. Näin on kaikissa tilanteissa. Ihan sama oliko juna myöhässä vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852277Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172244Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111658- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921396Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1551239Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561037- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893