Kuoleminen

20

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nostetaanpa tämä asia esinn kuolleiden muistoksi, kun sankoin joukoin käymme sytyttämässä kynttilän läheistemme haudalle.
      Mitä ajattelet kuolemasta?
      Nuorenahan sitä ei tietenkään paljon ajattele, mutta kun ikää tulee lisää, ja niitä elonpäiviä kun on edessä paljon vähemmän kuin takana, se asia tulee mieleen entistä useammin. Itse ajattelen niin, että kunpa sitä olisi osannut elää niin, ettei kenellekään ole eläessään mitään traumoja jälkeensä jättänyt.

      "Herra, opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että saisimme viisaan sydämen".

    • VäinöVäite

      Matti-Pekka Virtaniemi väitöskirjassaan: " Brittiläinen lääkäritutkija J. M. Hinton havaitsi kuolevia potilaita koskevassa tutkimuksessaan, että mitä vahvempana kristillinen usko ilmeni potilaalla, sitä vähemmän hänellä oli ahdistusta. Eniten huolissaan olivat ne, jotka sanoivat, että heillä on jonkin verran uskoa ja he käyvät harvoin kirkossa. He olivat huomattavasti ahdistuneempia kuin ne, jotka eivät ilmaisseet mitään kiinnostusta uskontoa kohtaan."

      Kirkkohan tuottaa "hieman uskovia" nimikristittyjä, joiden kohtalo kuoleman kohdatessa näyttää olevan se karmein. Siinä siis kirkon hedelmää kerrakseen.

      • uskoJeesukseen

        Ja jatkoa: "Elisabeth Kübler-Ross, kuolevien psyykkisen prosessin vaiheteoriasta tunnettu sveitsiläis- amerikkalainen psykiatri, kertoo amerikkalaisissa sairaaloissa saamistaan havainnoista. Sellaisten potilaiden, joilla on luja usko Jumalaan, näyttää olevan paljon helpompi kohdata oma kuolema mielentyyneydellä kuin muiden. Hän arveli, että tästä syystä he tarvitsivat ammattilaisen apua varsin harvoin. Sen sijaan valtaosa hänen kohtaamistaan potilaista edusti niitä, jotka olivat vähän uskonnollisia. Heillä oli vaikeuksia kuoleman lähestyessä. Kübler-Ross päätteli, että olennaista ei ole se, mitä potilas uskoo, vaan tärkeämpää on, kuinka aito ja sisäistynyt hänen elämänkatsomuksensa on."


      • uskoJeesukseen kirjoitti:

        Ja jatkoa: "Elisabeth Kübler-Ross, kuolevien psyykkisen prosessin vaiheteoriasta tunnettu sveitsiläis- amerikkalainen psykiatri, kertoo amerikkalaisissa sairaaloissa saamistaan havainnoista. Sellaisten potilaiden, joilla on luja usko Jumalaan, näyttää olevan paljon helpompi kohdata oma kuolema mielentyyneydellä kuin muiden. Hän arveli, että tästä syystä he tarvitsivat ammattilaisen apua varsin harvoin. Sen sijaan valtaosa hänen kohtaamistaan potilaista edusti niitä, jotka olivat vähän uskonnollisia. Heillä oli vaikeuksia kuoleman lähestyessä. Kübler-Ross päätteli, että olennaista ei ole se, mitä potilas uskoo, vaan tärkeämpää on, kuinka aito ja sisäistynyt hänen elämänkatsomuksensa on."

        Ahaa. Itse olen miettinyt kuolemaa täytettyäni 60 ja sukuni miehet ovat olleet lyhytikäisiä,; nuorempi serkkukin jo kuoli.

        Olen kuitenkin sujut elämän kanssa eikä jää selvitettävää. Kyllä minut muistetaan tarpeellisella tavalla Afrikassa asti, ei siinä mitään. Mutta en voi vielä kuolla: vaikka avustamani perheen poika on nyt saanut ensimmäisen palkkansa opintojen päätyttyä, niin se ei riitä perheen elatukseen.

        En usko tarvitsevani henkistä apua viimeisillä hetkillä. Tiedän kaiken olevan siinä.


    • Sen olen huomannut että ne vuodet jotka vaelsin epäuskossa, menivät hirveän nopeasti, kuin pikakelauksella. Silloin, -ilman Kristusta elämä tuntui todella valuvan käsistä kuin hiekka sormien välistä ja toivottomuus olisi tien päässä odottanut ilman Jeesusta. Kaippa se siitä johtui että oli kuitenkin tämä tietoisuus.

      Uskon että tämä sama kokemani vaivaa koko epäuskoista maailmaa joka yrittää epätoivoisesti hukuttaa tietoisuuden lähestyvästä kuolemasta täyttämällä elämäänsä kaikenlaisella turhalla juoksemisella, mikä kilpaurheilun, mikä rahan, mikä minkäkin epäjumalansa perässä. Hiljentyminen ja pysäöähtyminen on aivan kauheaa sellaiselle ihmiselle, sen takia epäuskoisllla pauhaa kaiken aikaa radiokin kovalla äänellä, televisio ja erilaiset mediavehkeet kilkuttavat ja visertävät kaiken aikaa.

      Pysähtymine ja hiljaisuus tekee liian kipeää kun omatunto todistaa ettei asiat ole Jumalan kanssa kunnossa.

      • Minä en pelkää kuolemaa koska Jeesuksen omat eivät kuole. Me elämme jo nyt ikuista elämäämme.


    • Pohdinnat2021jKr

      Itse en heitä koskaan hyvästejä Elämälle, joka on Jeesuksessa. Elän ikuisesti Jeesuksen ansiosta jos lukeudun viisaisiin neitsyihin.Jotkut puhuu että kristityn nimellä ihmisten keskuudessa kulkevat ovat varmuudella pelastuneita, joko itse julistavat näin itsestäänselvyytenä itsestään tai muista.

      Esim. Keijo sanoo Jarmolle 1996jKr.: Miten ihanaa, pelastut varmasti, Jarmo!

      Tulee vuosi 2012jKr. Ja Jarno menee toisen miehen kanssa samaan majaan muuttaneina unelmoimaan syntiliitosta ja luopuu Jumalasta.

      Joten pelastuiko Jarmo varmasti kuten Keijo valehteli antamalla väärän todistuksen kun Jumalasta luopuneena Jarmo kuoli 2021jKr.?

    • JeesusAinoaTie

      Niin, lähteekö täältä Herrassa uudestisyntyneenä uskovana, Herrassa myös pysyneenä vai lähteekö ilman Jeesusta? Moni luottaa valheisiin kuten lapsikasteen "armoon", kuitenkaan ikinä tuntematta Jeesusta. Yksin Jeesus on tie iankaikkiseen elämään. Hän kutsuu ihmistä ymmärrettävässä iässä ja on ihmisen oma valinta ottaako Herran vastaan vai pysyykö ylpeydessään eikä ota. Herran armosta ihminen voi Hänet ottaa vastaan, mutta ihminen voi myös kieltää Hänet. Moni uskovakin kieltää Jeesuksen seuraamalla itseään ja/tai ihmisiä eikä Jeesusta. Ev.lut.kirkko on luopunut Jumalan Sanasta ja opettaa väärää evankeliumia. Raamattu varoittaa kuinka ihmiset seuraavat nk. "toista Jeesusta" ja vastaanottavat "toisen hengen". Kirkon jäsenyys ei pelasta. Vain Jeesus pelastaa. Armosta saarnataan väärin. Jumalan vihasta ei puhuta juuri mitään. Jumalan Sana on kuopattu ja tilalle nostettu vain yksittäisiä jakeita, niitäkään ymmärtämättä. Näin monissa paikoissa kuten ev.lut.kirkossa. Jeesuksen tie on kapea ja harva löytää elämään. Kadotuksen tie on lavea ja moni menee kadotukseen. Kumman tien sinä valitset? Tutkikaa Jumalan Sanaa ja pysykää siinä. Ottakaa Jeesus vastaan (Joh. 1:12) henkilökohtaisesti Vapahtajana ja Herrana ja seuratkaa yksin Häntä totuudessa ja Pyhässä Hengessä, Häntä totellen. Vain Jeesus voi sinut pelastaa.

      • Siis armo on palkkio suuresta "ymmärryksestä" ja ratkaisun tekemisestä? Jumala on ikäänkuin "velkaa" mahtavalle ihmiselle joka on niin ymmärtäväinen että hänet voidaan pelastaa ja niin pitkälle edistynyt Jumalisuudessa että tekee ratkaisun.

        Kuinka Kaikkivaltias Jumala joutuikaan näin surkeasti velkapääksi meille ihmisille?


      • voi.että
        EvLut kirjoitti:

        Siis armo on palkkio suuresta "ymmärryksestä" ja ratkaisun tekemisestä? Jumala on ikäänkuin "velkaa" mahtavalle ihmiselle joka on niin ymmärtäväinen että hänet voidaan pelastaa ja niin pitkälle edistynyt Jumalisuudessa että tekee ratkaisun.

        Kuinka Kaikkivaltias Jumala joutuikaan näin surkeasti velkapääksi meille ihmisille?

        Jeesus kutsuu armossaan mutta monet kieltävät Hänet. Opetat ikäänkuin ihminen ei voisi kieltää Jeesusta, siis täysin väärää evankeliumia. Puolustelet ihmisen tekoa jossa vanhemmat raahaavat vauvan kastemaljan ääreen ikäänkuin tämä ihmisen suoritus olisi yhtäkuin Jumalan armo. Olet yksi niistä, jotka vääristävät Jumalan selkeän Sanan. Raamattukin sanoo että monet seuraavat saatanaa eivätkä Jeesusta. Et opeta Jeesusta, et pelastusta etkä Hänen tietään vaan kumarrat antikristillistä kirkkoa, joka tuudittaa ihmisiä valherauhaan. Jeesus on Jumalan Sana.


    • Kylläpä olikin Timo Junkkaala kirjoittanut hienon ja ajatuksia herättävän kirjoituksen.
      Voihan sitä kaikenlaista suunnitella oman kuolemansa varalle, vaikea on sitten sanoa, miten ne suunnitelmat toteutuvat.

      "Minkälaiset nuo hyvästit olisivat?
      Mitä haluaisit jättää jälkeesi? Miten haluaisit että sinua muistetaan?

      Jos on aikaa, voi hyvästellä omalla tavallaan. En tiedä millainen minun tapani olisi. Luopumista se tietenkin olisi, jos olisi jokin takaraja, että sen voisi tehdä. En tiedä sitäkään mitä haluaisin jättää jälkeeni, en välttämättä mitään. Jos joku muistaa, hyvä, jos ei muista, sekin on ihan hyvä. Asia ei enää kuulu minulle, enkä saa sitä tietää. Ehkä merkittävämpää on se, millaista palautetta saan nyt. Tässä hetkessähän niitä jälkiä muodostuu ja siksi tämä hetki on se tärkeä hetki.

      • KuinSikaLaumaÄänestivät

        Haluaisin jättää taakseni kaikenlaisten kusipäiden valehtelijoiden syntihyväksijöiden kanssa kommunikoimisen vaikka heti. Ei tule tämän maailman kusipää valehtelijoita ikävä.Helsingissä kyseistä paskasakkia riittää.Kristillisiä äänesti todella harvat.Helsinkiläisiä kartan. Tänään joku ukko kysyi kavereita kun lunastin pitkävetovoittoa kassan möläyttäessä voittoni suuruuden koko huoneessa oleville.

        Haluan voittoni ilman julkisuutta. Mietin valittaako asiasta veikkaukselle mutta päätin etten enää jatkossa kät kyseisessä veikkauksen palveluita tarjoavassa r-kioskissa tai ensi kesään asti boikotoin mölyapina voitonmaksupaikkaa.


      • KuinSikaLaumaÄänestivät kirjoitti:

        Haluaisin jättää taakseni kaikenlaisten kusipäiden valehtelijoiden syntihyväksijöiden kanssa kommunikoimisen vaikka heti. Ei tule tämän maailman kusipää valehtelijoita ikävä.Helsingissä kyseistä paskasakkia riittää.Kristillisiä äänesti todella harvat.Helsinkiläisiä kartan. Tänään joku ukko kysyi kavereita kun lunastin pitkävetovoittoa kassan möläyttäessä voittoni suuruuden koko huoneessa oleville.

        Haluan voittoni ilman julkisuutta. Mietin valittaako asiasta veikkaukselle mutta päätin etten enää jatkossa kät kyseisessä veikkauksen palveluita tarjoavassa r-kioskissa tai ensi kesään asti boikotoin mölyapina voitonmaksupaikkaa.

        Kuolemassahan kaikki erotuksetta jääkin taakse.
        Ikävä kokemus sinulla tuon voiton lunastamisessa. palaute olisi kyllä paikallaan. palvelu ei kohene, jos palautetta ei anneta. Tietysti yksittäinen boikotti on myös kannanotto asiaan.


      • Mdmdmd
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kuolemassahan kaikki erotuksetta jääkin taakse.
        Ikävä kokemus sinulla tuon voiton lunastamisessa. palaute olisi kyllä paikallaan. palvelu ei kohene, jos palautetta ei anneta. Tietysti yksittäinen boikotti on myös kannanotto asiaan.

        Ei vaan ihminen tekojensa mukaan. Mitään ei unohdeta kun ihminen kuolee.


      • Mdmdmd kirjoitti:

        Ei vaan ihminen tekojensa mukaan. Mitään ei unohdeta kun ihminen kuolee.

        Nyt en kyllä saanut yhtään kiinni ajatuksestasi....


    • nimetön_nimimerkki

      Toivon, että saan ottaa kuoleman ilolla vastaan. Ja nimenomaan toivon, kun tiedän ettei se ole omissa käsissäni.

      Mitä tulee jäljen jättämiseen, sitäkin olen hieman pohtinut. Olen tehnyt musiikkia, julkaissut äänitteitä ja esiintynyt yleisöille. Olen myös valmistanut huonekaluja. Molemmat ovat asioita, jotka jäävät jälkeeni. Useampi vuosi sitten jo jätin molemmat luovat työt taakseni, nimenomaan aikomuksena minimoida se jälkeen jäävä jälkeni. Tein tietoisen ratkaisun, että haluan olla niin nimetön, kuin vain voin. Toki olen isä ja lapseni kautta voi olla, että jonkinlaisen jäljen jätän kuitenkin, joku saattaa minut vielä muistaa, kun olen kuollut. Mutta ajatus siitä, että pyrkimällä pyritään saamaan jotain aikaiseksi, sen koen jotenkin turhuutena tätä nykyä. En koe olevani hiekanjyvää kummempi; paikkani minullakin on, mutten kuvittele olevani vuori.

    • Kirjakääröt

      1Kor.15:51 Biblia. Katso, minä sanon teille salaisuuden, emme tosin kaikki nuku, vaan kaikki me muutetaan. Ilmeisesti täytyy, tilata muuttoauto.

      • KireätMuslimiKatseetHki

        Muututaan ja muutetaan ilman matkatavaroita.Majoituspaikat saamme talon puolesta ja ruoat. On mahdollista täällä eletyllä elämällä olevan vaikutuksensa siihen millaisessa asunnossa kukin asuu. Jollakin voi olla yksiö 25neliön, jollakin 777 neliön omakotitalo.


    • lapsenuskoo

      en lue tai edes tule lukemaan koraania.en halua edes tietää koraanin ulkoasua.muttajumalaan uskon ja anteeksi syntien saamiseen.oon joutunu katsomaan kuolemaa silmiin ja tuli vaan niin tyyniolo et se ol nyt tässä.ei pelottanut.tunsin rauhaa ja uteliaisuutta.enkä ole mikään uskovainen.uskon vaan parempaan paikkaan.lapsen uskooko lie.

    • RottienInvaasio

      Lähdettävä? Minä pidän kyllä onnenpäivänä täältä poispääsynpäivää pahojen valehtelijoiden ulottuvilta, jotka sikiävät kuin rotat sossupummeina veronmaksajain laskuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1825
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1437
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1242
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1237
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1115
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1017
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      953
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      40
      860
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      195
      854
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      828
    Aihe