'Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista elääkseni Jumalalle. Valheapostolit opettivat: Ellet elä laille, et elä Jumalalle, toisin sanoen, ellet elä lain mukaisesti, olet Jumalan edessä kuollut. Paavali opettaa päin vastoin: Ellet todella ole kuollut pois laista, et elä Jumalalle. Nykyinen kiihkohenkinen oppi on sama kuin silloinen valheapostolien oppi. He sanovat: ellet elä lain mukaan, et ole elävä Jumalan edessä. Paavali sanoo: Jos mielit elää Jumalalle, on sinun kerrassaan kuoleminen pois laista. Ei järki eikä inhimillinen viisaus käsitä tätä oppia; sen vuoksi se alituisesti opettaa aivan päinvastoin, niin nimittäin: Jos mielit elää Jumalalle, pitää sinun noudattaa lakia, koskapa on kirjoitettu: jos tahdot elämään sisälle käydä, niin pidä käskyt. Tähän perkele vetoaa usein ja saa uskovat epäilemään Kristuksen riittävyyttä ja lankeavat pois armosta ja alkavat palvella lain kautta perkelettä.
Paavali tarkoittaa tässä koko lakia, oli se sitten seremonialaki tai kymmenen käskyn laki; niin laki kokonansa on kumottu, koska hän on siitä kuollut pois. Ei niin käsittäen, että laki häviäisi - sillä se jää olemaan jumalattomissa, elää ja hallitsee heissä - mutta hurskas on kuollut pois laista, samoin kuin hän on kuollut pois synnistä, perkeleestä ja helvetistä, jotka kaikesta huolimatta jäävät olemaan, ja maailma ja jumalattomat saavat ne pitää hyvänään.'
Lutherin hyvä sanoma lakihenkisille
17
100
Vastaukset
Mistäpä tuon otit?
- Mistäpä.tuon.tietää
Tutkijoiden on vaikeaa päätellä koska puhuu Martin Luther ja koska kyseessä apostoli Paavali. Luther rakasti Psalmeja ja Paavalin kirjeitä ylikaiken.
Mistäpä.tuon.tietää kirjoitti:
Tutkijoiden on vaikeaa päätellä koska puhuu Martin Luther ja koska kyseessä apostoli Paavali. Luther rakasti Psalmeja ja Paavalin kirjeitä ylikaiken.
TArkoitin sitä, että ilmiselvästi tuo oli kopioitu jostain.
"Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!" (Room. 6:15)
"Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?" (Room 6:1,2)
Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia? Ei missään kohtaa. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että laki on kumottu? Ei missään kohtaa.mummomuori kirjoitti:
Ei mutta siihen ei tarvita lakia.
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että emme tarvitse lakia? Annas tulla luku ja jae. Katsotaanpa muistin virkistykseksi, mitä Jeesus sanoo laista:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että emme tarvitse lakia? Annas tulla luku ja jae. Katsotaanpa muistin virkistykseksi, mitä Jeesus sanoo laista:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)Kyllä sinä voit näitä irrallisia lauseta toistaa vaikka maailman tappiin saakka. Sinun pitäisi lukea enemmän kokonaisuutena UT, joka on meidän kristittyjen kirja.
Tuo Matteuksen 5. kirja on hyvä muuten lukea kokonaan ihan ajatuksen kanssa. Se näet jatkuu näin:
Matteuksen evankeliumi:
5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Ja Matteusta lisää:
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Ja tuon lain tiukan noudattamisen vuoksi Jeesus tuomittiin:
Joh. 19:7
Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuoleman, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi."mummomuori kirjoitti:
Kyllä sinä voit näitä irrallisia lauseta toistaa vaikka maailman tappiin saakka. Sinun pitäisi lukea enemmän kokonaisuutena UT, joka on meidän kristittyjen kirja.
Tuo Matteuksen 5. kirja on hyvä muuten lukea kokonaan ihan ajatuksen kanssa. Se näet jatkuu näin:
Matteuksen evankeliumi:
5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Ja Matteusta lisää:
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Ja tuon lain tiukan noudattamisen vuoksi Jeesus tuomittiin:
Joh. 19:7
Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuoleman, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi."Missä kohtaa Jeesus kumoaa lain? Ei missään kohtaa.
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Jeesus kumoaa lain? Ei missään kohtaa.
No, sinulla kun on ne omat määritelmät siitä, mikä on lakia ja mikä ei, vaikeaa vastata.
mummomuori kirjoitti:
No, sinulla kun on ne omat määritelmät siitä, mikä on lakia ja mikä ei, vaikeaa vastata.
Miten niin omat määritelmät? Lakia on kaikki se mitä Jumala Raamatussa määrää. Kaikki muu on vain ihmisten omia turhia perinnäissääntöjä.
Kuollut pois laista.
Kuolleet eivät tietenkään tarvitse lakia. Eivät tarvitse enää mitään muutakaan. Kristus on kuolleiden esikoinen.Kuolema on armollinen, se ei hylkää ketään, sitä ei voi lahjoa, eikä siitä kannata vapautusta pyytää, sitä ei tule.
- jeesusfani1
Niin, että ev. lut. kirkon oppi-isä Luther ilmoituksensa mukaan kuoli pois laista, elääkseen Jumalalle.
Jeesus eli Jumalan tahdon mukaan koko ihmiselinaikansa todeten, että Hän ei tullut lakia ja profeettoja kumoamaan, vaan täyttämään.
Jeesuksen mukaan suurin ja ensimmäinen käsky on tämä: ”Rakasta Heraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja toinen tämän vertainen on: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
Jeesuksen mukaan näistä kahdesta käskystä riippuu kaikki laki ja profeetat.
Jokainen voi tutkiskella sydämensä rakkauden määrää Jumalaan kohtaan ja mikäli se on mitaltaan tarpeeksi voimakas, niin vasta sitten lähimmäisen rakastaminenkin oikealla tavalla onnistuu.
Jeesus totesi (Matt. 7:21-23) ”Ei jokainen, joka sanoo minulle ”Herra, Herra”, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Moni sanoo minulle sinä päivänä ”Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia.ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?
Ja silloin minä lausun heille julki: ”Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät”.
Sydämen rakkausko Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan puuttui Jeesuksen mainitsemilta ihmeidentekijöiltä?"Sydämen rakkausko Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan puuttui Jeesuksen mainitsemilta ihmeidentekijöiltä? "
Ehkä juuri se.
- voimaannetaan
Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
Apt. luku 1 jae 6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
Apt. luku 1 jae 7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
Apt. luku 1 jae 8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
Oikea elävä usko annetaan ja myös voima todistamaan Jeesuksesta. Uskova ihminen ei ole täällä maailmassa mitään muuta varten, kun on tullut uskoon. Kaikki muu annetaan myös mitä elämiseen ja olemiseen tarvitaan. - oipoii
Luther oli oman aikansa natsi!
Ei vaan samanlainen kristitty kuin muutkin. Ei pidä sotkea tätä kahden uskonnon välistä skismaa myöhemmin kyhätyyn aatteeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302315
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292248Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti131615Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131494Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001155
- 171097
- 93947
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon19848Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks129828