Sukupuolineutraalius ei todellakaan ole tasa-arvoa

tietääkö.joku

Se, että joku tietty ryhmä haluaa määrittää kaikki ihmiset sukupuolineutraaleiksi, ei todellakaan ole tasa-arvoa.

Jokainen saa olla millainen haluaa, mutta siinä vaiheessa, kun se vaikuttaa myös kaikkiin ympärillä oleviin ihmisiin, niin siitä on tasa-arvo kaukana.

Näitä sukupuolineutraaleita on muutama promille, miksi tämän pienen vähemmistön pitäisi saada häivyttää enemmistön sukupuolet????

60

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdmskalfjdsakl

      eikö vähemmistöllä tule olla samoja oikeuksia kun enemmistöllä?

      • tietääkö.joku

        Mistä oikeuksista nyt puhut?


      • dsaljfksdalkl
        tietääkö.joku kirjoitti:

        Mistä oikeuksista nyt puhut?

        ihan yleensä vain oikeuksista yhteiskunnassa. tuleeko vähemmistöllä olla samat oikeudet kun enemmistöllä? etkö osaa vastata?


      • tietääkö.joku
        dsaljfksdalkl kirjoitti:

        ihan yleensä vain oikeuksista yhteiskunnassa. tuleeko vähemmistöllä olla samat oikeudet kun enemmistöllä? etkö osaa vastata?

        Mistä oikeuksista nyt puhut? Osaat kai vastata?


      • jsfakldjfkaöl
        tietääkö.joku kirjoitti:

        Mistä oikeuksista nyt puhut? Osaat kai vastata?

        vaikkapa oikeudesta avioitua haluamansa täysi-ikäisen henkilön kanssa. tuleeko vähemmistöllä olla esim. tässä asiassa samat oikeudet kun enemmistöllä?


      • tietääkö.joku
        jsfakldjfkaöl kirjoitti:

        vaikkapa oikeudesta avioitua haluamansa täysi-ikäisen henkilön kanssa. tuleeko vähemmistöllä olla esim. tässä asiassa samat oikeudet kun enemmistöllä?

        Mikä siinä sitten on ongelma? Kaikkihan saavat mennä naimsiin kenen kanssa haluavat.


      • jankka-jankuttaa
        tietääkö.joku kirjoitti:

        Mikä siinä sitten on ongelma? Kaikkihan saavat mennä naimsiin kenen kanssa haluavat.

        Kunhan jankuttaa.....


      • jfdksalfjdaskl
        tietääkö.joku kirjoitti:

        Mikä siinä sitten on ongelma? Kaikkihan saavat mennä naimsiin kenen kanssa haluavat.

        kannatat siis tasa-arvoista avioliittolakia?


    • Kyse on siis epätasa-arvosta?

      • 13errot

        Mitä tarkoitat?


      • 13errot kirjoitti:

        Mitä tarkoitat?

        Että kun ei ole tasa-arvoa, niin silloin se on väkisinkin epätasa-arvoa tuo sukupuolineutraalius.


      • 13errot
        torre12 kirjoitti:

        Että kun ei ole tasa-arvoa, niin silloin se on väkisinkin epätasa-arvoa tuo sukupuolineutraalius.

        Mitä se tarkoittaa käytännössä tässä asiassa?


      • 13errot kirjoitti:

        Mitä se tarkoittaa käytännössä tässä asiassa?

        Mistä minä tiedän muuta kuin olla sukupuolineutraali on epätasa-arvoa aloituksen mukaan. Siis ei olla siinä tapauksessa saman arvoisia?


      • 13errot
        torre12 kirjoitti:

        Mistä minä tiedän muuta kuin olla sukupuolineutraali on epätasa-arvoa aloituksen mukaan. Siis ei olla siinä tapauksessa saman arvoisia?

        Älä sitten sönkkää jos et edes tiedä mitä sönkkäät.


      • 13errot kirjoitti:

        Älä sitten sönkkää jos et edes tiedä mitä sönkkäät.

        Heh. Aloitus puhuu taas aivan omituisia. Että kaikkien pitäisi olla sukupuolettomia.


    • järkikäteen

      Ovatko vähemmistön ja enemmistön edut joskus vastakkain? Kyllä. Ovatko ne tässä sukupuolineutraalius-asiassa? Jossain kohdin, kyllä.

      Esim. Englannin neuvoloissa on ohjeistettu,että heidän asiakkaitaan ei saa enää sanoa "äideiksi" vaan "asiakkaiksi",koska...niin, en oikein tiedä, ketä sana "äiti" voisi loukata. Ilmeisesti synnyttämään kykenemättömiä transnaisia? Kuitenkin kun nainen kasvattaa äidin identiteettiä, se edellyttää mm. sitä, että hän ajattelee itseään äitinä ja lapsi kutsuu häntä äidiksi ja ympäristö myös tunnustaa sen kielenkäytössään sanomalla häntä ainakin joskus äidiksi, ja varsinkin paikassa, jossa huolletaan äitiä ja lasta. (Voisi sanoa, että siinä äiti-sanan kiellossa heitettiin lapsi pesuveden mukana pois.)

      Myös äitien- ja isänpäivän viettämisen lopettaminen on enemmistön oikeuksien polkemista, tai se, että koulussa ei saa enää puhutella tyttöporukkaa tytöiksi tai poikaporukkaa pojiksi. Unohdetaan, että suurin osa on joko tyttöjä ja poikia ja tarvitsisivat vahvistusta omalle sukupuolelleen ja kuulumiselle joko poikiin tai tyttöihin. Myös tätä perinteistä sukupuoliidentiteettiä pitäisi tukea.

      Vai onko fdmskalfjdsakl eri mieltä?

      • Heh- kyllähän kouluissa saa sanoa tytöiksi ja pojiksi.


      • Järkikäteen2
        torre12 kirjoitti:

        Heh- kyllähän kouluissa saa sanoa tytöiksi ja pojiksi.

        Olen opettaja, siis tämä nimimerkki Järki käteen, ja olen lukenut Opetushallituksen ohjekirjan Tasa-arvo on taitolaji, jossa nimenomaan kehotetaan puhuttelemaan oppilaita nimillä, ei sukupuolen mukaan,koska joukossa saattaa olla joku, joka ei identifioidu kumpaankaan sukupuoleen. Mielestäni tässä on unohdettu tyttöjen ja poikien tarve ryhmäytyi oman sukupuolen kanssa. Ovathan heidän viestintätapansakin hieman erilaiset.


      • Järkikäteen2 kirjoitti:

        Olen opettaja, siis tämä nimimerkki Järki käteen, ja olen lukenut Opetushallituksen ohjekirjan Tasa-arvo on taitolaji, jossa nimenomaan kehotetaan puhuttelemaan oppilaita nimillä, ei sukupuolen mukaan,koska joukossa saattaa olla joku, joka ei identifioidu kumpaankaan sukupuoleen. Mielestäni tässä on unohdettu tyttöjen ja poikien tarve ryhmäytyi oman sukupuolen kanssa. Ovathan heidän viestintätapansakin hieman erilaiset.

        Niin. Ja opetushallitus täsmensi, että kaikkia lapsia saa kutsua pojiksi ja tytöiksi tarpeen tullen. Vaikka että "pojat hiljaa" ilman etunimiä.


      • TotuusSattuuQXQX
        Järkikäteen2 kirjoitti:

        Olen opettaja, siis tämä nimimerkki Järki käteen, ja olen lukenut Opetushallituksen ohjekirjan Tasa-arvo on taitolaji, jossa nimenomaan kehotetaan puhuttelemaan oppilaita nimillä, ei sukupuolen mukaan,koska joukossa saattaa olla joku, joka ei identifioidu kumpaankaan sukupuoleen. Mielestäni tässä on unohdettu tyttöjen ja poikien tarve ryhmäytyi oman sukupuolen kanssa. Ovathan heidän viestintätapansakin hieman erilaiset.

        "Olen opettaja, siis tämä nimimerkki Järki käteen, ja olen lukenut Opetushallituksen ohjekirjan Tasa-arvo on taitolaji, jossa nimenomaan kehotetaan puhuttelemaan oppilaita nimillä, ei sukupuolen mukaan,koska joukossa saattaa olla joku, joka ei identifioidu kumpaankaan sukupuoleen."

        Minä kyllä ymmärsin oppaan niin että pääasiallinen syy oli se että tämä jakaa oppilaat tarpeettomasti sukupuolen mukaisiin ryhmiin ja saattaa vaikuttaa lasten kuvaan siitä millaisia sukupuolet ovat. Jos jatkuvasti hoetaan "pojat hiljaa", vähitellen syntyy käsitys että pojat ovat nimenomaan niitä jotka häiriköivät ja toisaalta taas että tytöt ovat oletuksena kilttejä.

        "Mielestäni tässä on unohdettu tyttöjen ja poikien tarve ryhmäytyi oman sukupuolen kanssa. Ovathan heidän viestintätapansakin hieman erilaiset."

        Jotenkin en jaksa uskoa että poikien ja tyttöjen ryhmäytyminen olisi siitä kiinni että opettaja hokee heille aina sitä sukupuolta. Kyllä se ryhmäytyminen tulee paljon syvemmältä ja ihan heidän omasta identiteetistään.


    • kui2

      Näitä sukupuolineutraaleita on muutama promille, miksi tämän pienen vähemmistön pitäisi saada häivyttää enemmistön sukupuolet????

      Kuka on vaatinut että sinun pitää häivyttää sukupuolesi? Väärin oot ymmärtänyt - jos sellaista kuvittelet.

      Teikäläiset vissiin kuvittelette jotain sellaista joka asiassa koskapa itse olette aina vaatimassa että kaikkien muidenkin olisi omaksuttava se teidän elämäntapanne, niin heti luulette että muutkin tarkoittavat sellaista toisten tapojen omaksumista myös omaan elämään, vaikka sellaisesta ei suinkaan ole kysymys.

      • 22iuk

        Laita toki tutkimus missä sukupuolettomia on muutama prosentti.
        Tiedät kai, että transut eivät ole sukupuolettomia vaan heillä on todellkain voimakas kaipuu toiseen sukupuoleen?


      • 22iuk kirjoitti:

        Laita toki tutkimus missä sukupuolettomia on muutama prosentti.
        Tiedät kai, että transut eivät ole sukupuolettomia vaan heillä on todellkain voimakas kaipuu toiseen sukupuoleen?

        Tuolla Facebook-ryhmässä "Sateenkaariväki" on yllättävän paljon transuja. Tuntuu, ettei muita juuri olekaan näissä vähemmistöissä.


      • järkikäteen3

        Jos lapsi ei voi päiväkodissa tehdä isänpäiväkorttia sukupuolineutraalisuuden vaatijoiden takia, niin kyllähän he silloin vaativat muita elämään oman maailmankuvansa mukaan.


      • kui2
        22iuk kirjoitti:

        Laita toki tutkimus missä sukupuolettomia on muutama prosentti.
        Tiedät kai, että transut eivät ole sukupuolettomia vaan heillä on todellkain voimakas kaipuu toiseen sukupuoleen?

        Enhän minä prosenteista ole kirjoittanut yhtään mitään vaan vaihdoit vain näppärästi toiseen aiheeseen, miksi teet tuota, oliko vaikea vastata että kuka on pakottanut Sinut häivyttämään sukupuolesi??
        Kirjoittelet vain koska tykkäät vatvoa ikuisesti tälläisiä juttuja, koska se on niin kivaa - mikään muu ei liene tarkoituksesi? - Arvelinko oikein.


      • kui2
        järkikäteen3 kirjoitti:

        Jos lapsi ei voi päiväkodissa tehdä isänpäiväkorttia sukupuolineutraalisuuden vaatijoiden takia, niin kyllähän he silloin vaativat muita elämään oman maailmankuvansa mukaan.

        No, minne mennään päiväkodissa esim. ruokarukouksen ajaksi - jos lillukanvarsiin lähdetää niin onhan sekin pakko siellä kuunnella ollut.
        Kukaan ei kieltäne keltään tekemästä isälleen korttia ja mitä ihmettä sullakin on nyt sitä vanhemmuutta vastaan?

        Kuinka olet noin kaupallisen juhlan lumoissa, ei tuo kristillisyyttä koske lainkaan, sitä ei ole edes montaa kymmentä vuotta vietetty ehkä noin 40 v, siinä paikkella, miten pärjäsitkään sitä ennen? -Ihmettelen. Ajattele ja puntaroi vähän laajemmin jos kaikki vain töksähtää siihen oman nenun varteen niin hukassa ollaan.


      • TehköötKotona
        järkikäteen3 kirjoitti:

        Jos lapsi ei voi päiväkodissa tehdä isänpäiväkorttia sukupuolineutraalisuuden vaatijoiden takia, niin kyllähän he silloin vaativat muita elämään oman maailmankuvansa mukaan.

        Miksi ei askartele sitä isänpäiväkorttia äitinsä tai isoäitinsä kanssa kotona?


      • mdmdm
        TehköötKotona kirjoitti:

        Miksi ei askartele sitä isänpäiväkorttia äitinsä tai isoäitinsä kanssa kotona?

        Miksei koulussa?


      • 22iuk
        kui2 kirjoitti:

        Enhän minä prosenteista ole kirjoittanut yhtään mitään vaan vaihdoit vain näppärästi toiseen aiheeseen, miksi teet tuota, oliko vaikea vastata että kuka on pakottanut Sinut häivyttämään sukupuolesi??
        Kirjoittelet vain koska tykkäät vatvoa ikuisesti tälläisiä juttuja, koska se on niin kivaa - mikään muu ei liene tarkoituksesi? - Arvelinko oikein.

        Promillkein on prosentin osa.


      • sano.suoraan
        kui2 kirjoitti:

        No, minne mennään päiväkodissa esim. ruokarukouksen ajaksi - jos lillukanvarsiin lähdetää niin onhan sekin pakko siellä kuunnella ollut.
        Kukaan ei kieltäne keltään tekemästä isälleen korttia ja mitä ihmettä sullakin on nyt sitä vanhemmuutta vastaan?

        Kuinka olet noin kaupallisen juhlan lumoissa, ei tuo kristillisyyttä koske lainkaan, sitä ei ole edes montaa kymmentä vuotta vietetty ehkä noin 40 v, siinä paikkella, miten pärjäsitkään sitä ennen? -Ihmettelen. Ajattele ja puntaroi vähän laajemmin jos kaikki vain töksähtää siihen oman nenun varteen niin hukassa ollaan.

        Saako niitä kortteja askarrella päiväkodeissa ja kouluissa vai ei?


      • TehköötKotona
        mdmdm kirjoitti:

        Miksei koulussa?

        Isä on lapsen isä, ei koulun isä. Mksi vierittää koulun vastuulle isän- tai äitienpäiväkorttien teko, se on jokaisen perheen oma asia.


      • mdmdmd
        TehköötKotona kirjoitti:

        Isä on lapsen isä, ei koulun isä. Mksi vierittää koulun vastuulle isän- tai äitienpäiväkorttien teko, se on jokaisen perheen oma asia.

        Ei koulu tykkää yhtään pahaa korttien askartelusta. Eikä tykkää kukaan mukkaan paitsi setalaiset.


      • TehköötKotona
        mdmdmd kirjoitti:

        Ei koulu tykkää yhtään pahaa korttien askartelusta. Eikä tykkää kukaan mukkaan paitsi setalaiset.

        Olenko väittänyt että koulu tykkää pahaa korttien askartelusta?


      • mdmdm
        TehköötKotona kirjoitti:

        Olenko väittänyt että koulu tykkää pahaa korttien askartelusta?

        Hyvä, että kannatat korttien askartelua kouluissa.


      • kui2
        22iuk kirjoitti:

        Promillkein on prosentin osa.

        Mutta kun mä en kysynyt tota, meneekö se Jakeluun?????????? Minä kysyin jotain muuta!!

        Yksikin ihminen maailmassa on otettava huomioon, onhan hän tärkeä, kuten Raamattukin opettaa! Mutta kun sinuntarkoituksesi on vain jauhaa noita juttujasi niin ei kanna hedelmää tämmöinen, sinä kulutat vain aikaasi ja ihmettelen että kuinka tuollainen voikin olla lemppari harrastuksesi - se taitaa olla pääasia että saat paljon vastauksia ja ketjuja aikaan että voit jatkaa tuota lempiharrastustasi.

        En todella tajua miten ihmeessä jaksat, eikö tuo koskaan teetä sullakin tunnetta että olet tuota samaa kurkkuasi myöten täynnä jo


      • 22iuk
        kui2 kirjoitti:

        Mutta kun mä en kysynyt tota, meneekö se Jakeluun?????????? Minä kysyin jotain muuta!!

        Yksikin ihminen maailmassa on otettava huomioon, onhan hän tärkeä, kuten Raamattukin opettaa! Mutta kun sinuntarkoituksesi on vain jauhaa noita juttujasi niin ei kanna hedelmää tämmöinen, sinä kulutat vain aikaasi ja ihmettelen että kuinka tuollainen voikin olla lemppari harrastuksesi - se taitaa olla pääasia että saat paljon vastauksia ja ketjuja aikaan että voit jatkaa tuota lempiharrastustasi.

        En todella tajua miten ihmeessä jaksat, eikö tuo koskaan teetä sullakin tunnetta että olet tuota samaa kurkkuasi myöten täynnä jo

        Kyllä, jokainen ihminen otetaan huomioon mutta hänestä ei tehdä normia eikä hänen pillinsä mukaan tanssi kaikki muut.


      • TehköötKotona
        mdmdm kirjoitti:

        Hyvä, että kannatat korttien askartelua kouluissa.

        Tietysti kannatan korttien askartelua koulussa, koska se kehittää lapsen luovuutta. Isän- ja äitienpäiväkorttien teko ei kuitenkaan ole koulun vastuulla. Tietty jos lapsi haluaa sellaiset koulussa tehdä, tulee se hänelle sallia.


      • TehköötKotona kirjoitti:

        Tietysti kannatan korttien askartelua koulussa, koska se kehittää lapsen luovuutta. Isän- ja äitienpäiväkorttien teko ei kuitenkaan ole koulun vastuulla. Tietty jos lapsi haluaa sellaiset koulussa tehdä, tulee se hänelle sallia.

        Mitä vastuuta siinä on?


      • eimitään_
        PuhuvaAasi kirjoitti:

        Mitä vastuuta siinä on?

        Ei mitään.


      • kui2
        22iuk kirjoitti:

        Kyllä, jokainen ihminen otetaan huomioon mutta hänestä ei tehdä normia eikä hänen pillinsä mukaan tanssi kaikki muut.

        Et ole vieläkään vastannut että kuka on vaatinut sinua häivyttämään sukupuolesi? Ei siis kukaan koska et viitsi vastata, hyvä, hyvä.
        Kuinkas paljon muuten sinä pikkiriikkisen vähemistön edustajana vaadit itsellesi niitä oikeuksia, eikä se riitä sulle alkuunkaan, vaan olet ollut täällä jo monta vuotta vaatimassa että kaikkien suomalaisten tulisi elää niillä teidän ehdoillanne, että ette menettäisi yöunianne, se vaivaa sinua niin paljon että sinun pitää suoltaa jokainen tunti ketjuja siitä että minkätakia kaikki eivät nyt vain elä niissä raameissa kuin Teikäläiset, miksi et salli minkään muunlaista elämäntapaa kuin teillä on.


      • kui2
        22iuk kirjoitti:

        Kyllä, jokainen ihminen otetaan huomioon mutta hänestä ei tehdä normia eikä hänen pillinsä mukaan tanssi kaikki muut.

        p.s. No kuinkas sinä nyt otat huomioon sen lapsen joka tahtoo tehdä vanhemmalleen sen kortin, kerro


    • HULLUUS_VALLOILLAAN

      Minä koen suurta epätasa-arvoa ja syrjintää jos minua ei sanottaisi mieheksi.
      Se olisi likipitäen sama kuin minua nimiteltäisiin homoksi vaikka en sitä ole.
      Sukupuolineutraalisuus on täysin järjetön ajatus.

      Jos siihen mentäisiin.
      Ihmisten kromosomit tulisi olla kaikilla sama.
      Nimet tulisi muuttaa kaikki kaikkien käyttöön, passeista pois sukupuolimäärittely.
      Ihan ensimmäiseksi meidän tulee kahlita markkinatekijät, seuraavaksi nimet, pukeutuminen, hiusten leikkuu, meikkaus, tissit pois tytöiltä, tiiti pois pojilta, perseet yhteen muottiin, kasvonpiirteet. maneerit, hormonitoiminta tulee yhtenäistää, miehille oikeus keinohedelmoitykseen
      Vessat suihkut, uimahallit pukukopit, rantapukeutuminen

      • fdsjakfjskalfjsadkl

        "Minä koen suurta epätasa-arvoa ja syrjintää"
        mihin verrattuna koet tuota epätasarvoa? keneen verrattuna sinua syrjitään?


      • Siis jotain siihen suuntaan kuin uskovat sanovat.

        Että Jumala loi meidät omaksi kuvakseen ja siten kaikkien on oltava samanlaisia. Jumala ei luonut homoja eikä mitään muutakaan poikkeavaa; samaa kaikki on, mutta ihminen vastustaa Jumalaa.


      • juuri.näin

        Juuri näin! Ne jotka haluavat itseään kutsuttaman sukupuolineutraaleiski vlivat sen ilmoittaa ja antaa muiden olla naisia tai miehiä.


      • juuri.näin kirjoitti:

        Juuri näin! Ne jotka haluavat itseään kutsuttaman sukupuolineutraaleiski vlivat sen ilmoittaa ja antaa muiden olla naisia tai miehiä.

        Aivan, itse olen mies niin kauan kun elän.


      • No hassuahan se kyllä olisikin, jos miestä ei sanottaisi mieheksi ja naista naiseksi ja transihmistä transihmiseksi ja Mattia Matiksi ja Kaisaa Kaisaksi...


      • ljbnoeb
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        No hassuahan se kyllä olisikin, jos miestä ei sanottaisi mieheksi ja naista naiseksi ja transihmistä transihmiseksi ja Mattia Matiksi ja Kaisaa Kaisaksi...

        Miksi transmiestä pitäisi sanoa naiseksi?


      • ljbnoeb kirjoitti:

        Miksi transmiestä pitäisi sanoa naiseksi?

        Miestä ei pidä sanoa naiseksi.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miestä ei pidä sanoa naiseksi.

        Niin, ihminen jolla on miehen geenit ja solut on mies!


    • Kattokaa tarkemminsukupuolineutraalimerkkiä joka suunnasta

    • hitlerinaatu

      Taas olis Aatulle tilausta, kun pitäisi hieman karsia.

      • juutalaisiataasvai

        juutalaisia tälläkin kertaa?


    • maailmasaastaatäynnä

      Voi saastan määrää maailmassa. Jumala loi ihmisen naiseksi ja mieheksi. Piste.

      • Mutta minkäs sille voi, että kaikki ei ole noin yksioikoista. Ei se sitä saastaksi tee, jos on erilaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1825
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1437
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1242
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1237
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1115
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1017
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      953
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      40
      860
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      195
      854
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      828
    Aihe