Olen tuore beetasalpaajan käyttäjä, eli kolmen kuukauden ajan ottanut Bisoprolol 2,5mg aamulla. Nyt tuntuu, että tykyttämisen takia annosta pitäisi nostaa. Olen parina iltana ottanut toisen mokoman illalla ja se tuntunut mukavalta. Onko siinä muuta vaaraa kuin kenties liian alas menevä syke?
Voiko beetasalpaajan ottaa illalla?
22
19453
Vastaukset
Tuosta asiasta sinun kannattaa jutella sinua hoitavan lääkärin kanssa. Riippuen syystä miksi lääke on sinulle määrätty. Tiedän että lääkettä määrätään myöskin 2,5 aamulla ja toinen illalla, mutta siihen pitää olla syynsä. Eli kannattaa kysyä asiaa lääkkeen määränneeltä lääkäriltä!
- Anonyymi
Voit kysyä sitä apteekista heillä on tuntemus lääkkeistä
- ghrdytdrtf
Ymmärtääkseni beetasalpaaja ei hidasta sydämensykettä vaan sanamukaisesti salpaa eli estää sydäntä menemästä "kierroksille". Itse tuon huomasin aikoinaan kun käytin pelkkää beetasalpaajaa ja sykemittarin lukemista huomasi ettei samalla tavalla kuntoillessa sykkeet enää nousseet niin korkealle kuin ilman lääkettä.
- 36rt
Käytän Propral beetasalpaaja tarvittaessa 2,5 mg, koska tykytystä, korkeaa sykettä ei ole aina.
Tunnen, kun se alkaa nousta, joskus psyykkisistä syistä. Otan samantien 2,5 mg Propralia.
Yöksi en ota, mutta alkuillasta 17-18 välillä voin vielä ottaa. Propralin vaikutusaika ei ole mielestäni kovin pitkä, mutta kun saa tykytyksen rauhoittumaan illalla, pääsee yön yli oikein hyvin.
Ota huomioon, että nukkuessa verenpaine ja syke laskee yleensä muutenkin.
Eri beetasalpaajilla on käsittääkseni eri pituiset vaikutusajat. Ei minullakaan ole pitkää kokemusta käytöstä.
Verenpaineeni ja sykkeeni on aika alhainen yön jälkeen. En siksi ota heti aamulla Propralia.
Vasta kun tunnen tarvitsevani. Sovimme näin oman lääkärini kanssa.
Jos syke on jatkuvasti korkealla pitää ottaa tietysti niinkuin lääkäri on ohjeistanut. - doz.entti
Huomio !!! Lääkkeitten vahvuudet voi olla ihan erilaiset, 2,5 mg jotain lääkettä ei ehkä vastaa vahvuudeltaan jotain toista lääkettä 2,5 mg.
- tykytyky
Minkä kokoisia annoksia te käytätte? Tuo 2,5mg on vissiin varsin pieni annos? Mikä lienee ns. yleisin ko. lääkkeen eli Bisoprololin vuorokausiannos?
- Anonyymi
tykytyky kirjoitti:
Minkä kokoisia annoksia te käytätte? Tuo 2,5mg on vissiin varsin pieni annos? Mikä lienee ns. yleisin ko. lääkkeen eli Bisoprololin vuorokausiannos?
Bisoprololin max annos on 10mg/vrk. Itse otan 5 mg aamulla ja 5mg illalla.
- Kaverille_tapahtunut
Beetasalpaaja voi illalla otettuna aiheuttaa painajaisia.
- sopranoLOL
Mulla on verenpainetautiin Bisoprolol aamuin illoin tuo 2,5 mg.
- helekuti
Kolestrolilääke Rosuvastatin aiheuttaa hengenahdistusta ja vinkunaa keuhkoissa pikku sauvakävelyn jälkeen,tuntuu ettei happi riitä. Sanosin että kohta lentää napit pitkälle. Ei voi urheilla ollenkaan.
- Ntön
Onkohan se sittenkään tuo Rosuvastatin? Syy voi olla muualla!
- Mies72v
Mulla aiheuttaa tuo Rosuvastatiin suonenvetoa jaloissa, varsinkin aamuöisin.
Sitä ovat aiheuttaneet myös Atovasratin ja Simvastatin, kolestroolilääkkeet,joita aiemmin käytin. - Anonyymi
Miksi käytät sitä? 90% tutuistani on lopettanut kolesterolilääkkeiden käytön. Kaikilta meni "puhti pois" Eivät jaksaneet tehdä mitään. Itse en kehoituksista huolimatta ole koskaan edes aloittanut. Hirveitä myrkkyjä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi käytät sitä? 90% tutuistani on lopettanut kolesterolilääkkeiden käytön. Kaikilta meni "puhti pois" Eivät jaksaneet tehdä mitään. Itse en kehoituksista huolimatta ole koskaan edes aloittanut. Hirveitä myrkkyjä!
Käytän Atorvastatinia aivoinfarktin uusimisen estämiseen jo 6v ajan. Ei mitään haittavaikutuksia. Puhti on hyvä ja kävelen n. 1000km vuodessa. 80v ikää ja hyvin pyyhkii.
Voit kokeilla myös tabletin puolittamista ja puolikkaan ottamista aamuin illoin.
- Kiertoa
Appiukolta jäi beetasalpaajaa, joissa pvm yhä voimassa. Harmittaa viedä toimivia lääkkeitä apteekkiin. Tietääkö kukaan mitään tapaa, jolla toimivat lääkkeet saisi kiertoon? Jäi myös kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä.
- Ntön
Toiselle määrättyjä lääkkeitä ei koskaan, siis ei koskaan, panna kiertoon. Ne viedään apteekkiin, joka toimittaa ne tuhottaviksi.
- Mietitätä
Minulla on käytössä Bisoprolol 5 mg, tabletti aamulla ja illalla. Vuorokausiannos siis 10 mg. Lisäksi vielä toinen verenpainelääke. Itsellä ei taipumusta hitaaseen sykkeeseen, vaan syke noin 80.
Aloittaja voisi tietysti ottaa 2,5 mg aamulla ja illalla. Tästä syntyy kuitenkin se ongelma, että lääke loppuu ennen aikojaan. Senkin vuoksi sinun on saatava lääkäriltä uusi lääkemääräys. - QjaT
Jos on pidentynyt QT- aika ja syke hieman hidas tuon vuoksi, pidentää betasalpaaja ajanoloon QT- aikaa. Leposyke ei saisi mennä yleensä alle 50, mutta tämäkin on yksilöllistä.
Öiset rytmihäiriöt saattavat aiheuttaa verihyytymiä sydämeen. Siksi voisi olla hyvä ottaa pieni annos betasalpaajaa illalla.- Anonyymi
Ei beetasalpaaja mitään qt aikoja pidennä. Nimenomaan tällaisiin tapauksiin sitä määrätään
- Anonyymi
Kohta on aroniat taas syötävillä.
Laskee paineet ilman kemiaa. - Anonyymi
Apteekeistahan tuota voi kysyä, vaikka netin kautta kotoa päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2317104Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442927- 452386
- 1042313
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382081- 951568
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321560Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151433Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71384Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3931370