Voiko beetasalpaajan ottaa illalla?

tykytyky

Olen tuore beetasalpaajan käyttäjä, eli kolmen kuukauden ajan ottanut Bisoprolol 2,5mg aamulla. Nyt tuntuu, että tykyttämisen takia annosta pitäisi nostaa. Olen parina iltana ottanut toisen mokoman illalla ja se tuntunut mukavalta. Onko siinä muuta vaaraa kuin kenties liian alas menevä syke?

22

16696

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuosta asiasta sinun kannattaa jutella sinua hoitavan lääkärin kanssa. Riippuen syystä miksi lääke on sinulle määrätty. Tiedän että lääkettä määrätään myöskin 2,5 aamulla ja toinen illalla, mutta siihen pitää olla syynsä. Eli kannattaa kysyä asiaa lääkkeen määränneeltä lääkäriltä!

      • Anonyymi

        Voit kysyä sitä apteekista heillä on tuntemus lääkkeistä


    • ghrdytdrtf

      Ymmärtääkseni beetasalpaaja ei hidasta sydämensykettä vaan sanamukaisesti salpaa eli estää sydäntä menemästä "kierroksille". Itse tuon huomasin aikoinaan kun käytin pelkkää beetasalpaajaa ja sykemittarin lukemista huomasi ettei samalla tavalla kuntoillessa sykkeet enää nousseet niin korkealle kuin ilman lääkettä.

    • 36rt

      Käytän Propral beetasalpaaja tarvittaessa 2,5 mg, koska tykytystä, korkeaa sykettä ei ole aina.
      Tunnen, kun se alkaa nousta, joskus psyykkisistä syistä. Otan samantien 2,5 mg Propralia.
      Yöksi en ota, mutta alkuillasta 17-18 välillä voin vielä ottaa. Propralin vaikutusaika ei ole mielestäni kovin pitkä, mutta kun saa tykytyksen rauhoittumaan illalla, pääsee yön yli oikein hyvin.

      Ota huomioon, että nukkuessa verenpaine ja syke laskee yleensä muutenkin.

      Eri beetasalpaajilla on käsittääkseni eri pituiset vaikutusajat. Ei minullakaan ole pitkää kokemusta käytöstä.
      Verenpaineeni ja sykkeeni on aika alhainen yön jälkeen. En siksi ota heti aamulla Propralia.
      Vasta kun tunnen tarvitsevani. Sovimme näin oman lääkärini kanssa.

      Jos syke on jatkuvasti korkealla pitää ottaa tietysti niinkuin lääkäri on ohjeistanut.

    • doz.entti

      Huomio !!! Lääkkeitten vahvuudet voi olla ihan erilaiset, 2,5 mg jotain lääkettä ei ehkä vastaa vahvuudeltaan jotain toista lääkettä 2,5 mg.

      • tykytyky

        Minkä kokoisia annoksia te käytätte? Tuo 2,5mg on vissiin varsin pieni annos? Mikä lienee ns. yleisin ko. lääkkeen eli Bisoprololin vuorokausiannos?


      • Anonyymi
        tykytyky kirjoitti:

        Minkä kokoisia annoksia te käytätte? Tuo 2,5mg on vissiin varsin pieni annos? Mikä lienee ns. yleisin ko. lääkkeen eli Bisoprololin vuorokausiannos?

        Bisoprololin max annos on 10mg/vrk. Itse otan 5 mg aamulla ja 5mg illalla.


    • Kaverille_tapahtunut

      Beetasalpaaja voi illalla otettuna aiheuttaa painajaisia.

    • sopranoLOL

      Mulla on verenpainetautiin Bisoprolol aamuin illoin tuo 2,5 mg.

    • helekuti

      Kolestrolilääke Rosuvastatin aiheuttaa hengenahdistusta ja vinkunaa keuhkoissa pikku sauvakävelyn jälkeen,tuntuu ettei happi riitä. Sanosin että kohta lentää napit pitkälle. Ei voi urheilla ollenkaan.

      • Ntön

        Onkohan se sittenkään tuo Rosuvastatin? Syy voi olla muualla!


      • Mies72v

        Mulla aiheuttaa tuo Rosuvastatiin suonenvetoa jaloissa, varsinkin aamuöisin.
        Sitä ovat aiheuttaneet myös Atovasratin ja Simvastatin, kolestroolilääkkeet,joita aiemmin käytin.


      • Anonyymi

        Miksi käytät sitä? 90% tutuistani on lopettanut kolesterolilääkkeiden käytön. Kaikilta meni "puhti pois" Eivät jaksaneet tehdä mitään. Itse en kehoituksista huolimatta ole koskaan edes aloittanut. Hirveitä myrkkyjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi käytät sitä? 90% tutuistani on lopettanut kolesterolilääkkeiden käytön. Kaikilta meni "puhti pois" Eivät jaksaneet tehdä mitään. Itse en kehoituksista huolimatta ole koskaan edes aloittanut. Hirveitä myrkkyjä!

        Käytän Atorvastatinia aivoinfarktin uusimisen estämiseen jo 6v ajan. Ei mitään haittavaikutuksia. Puhti on hyvä ja kävelen n. 1000km vuodessa. 80v ikää ja hyvin pyyhkii.


    • Voit kokeilla myös tabletin puolittamista ja puolikkaan ottamista aamuin illoin.

    • Kiertoa

      Appiukolta jäi beetasalpaajaa, joissa pvm yhä voimassa. Harmittaa viedä toimivia lääkkeitä apteekkiin. Tietääkö kukaan mitään tapaa, jolla toimivat lääkkeet saisi kiertoon? Jäi myös kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä.

      • Ntön

        Toiselle määrättyjä lääkkeitä ei koskaan, siis ei koskaan, panna kiertoon. Ne viedään apteekkiin, joka toimittaa ne tuhottaviksi.


    • Mietitätä

      Minulla on käytössä Bisoprolol 5 mg, tabletti aamulla ja illalla. Vuorokausiannos siis 10 mg. Lisäksi vielä toinen verenpainelääke. Itsellä ei taipumusta hitaaseen sykkeeseen, vaan syke noin 80.

      Aloittaja voisi tietysti ottaa 2,5 mg aamulla ja illalla. Tästä syntyy kuitenkin se ongelma, että lääke loppuu ennen aikojaan. Senkin vuoksi sinun on saatava lääkäriltä uusi lääkemääräys.

    • QjaT

      Jos on pidentynyt QT- aika ja syke hieman hidas tuon vuoksi, pidentää betasalpaaja ajanoloon QT- aikaa. Leposyke ei saisi mennä yleensä alle 50, mutta tämäkin on yksilöllistä.

      Öiset rytmihäiriöt saattavat aiheuttaa verihyytymiä sydämeen. Siksi voisi olla hyvä ottaa pieni annos betasalpaajaa illalla.

      • Anonyymi

        Ei beetasalpaaja mitään qt aikoja pidennä. Nimenomaan tällaisiin tapauksiin sitä määrätään


    • Anonyymi

      Kohta on aroniat taas syötävillä.
      Laskee paineet ilman kemiaa.

    • Anonyymi

      Apteekeistahan tuota voi kysyä, vaikka netin kautta kotoa päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe