Nimimerkki Raamatussa.on.tottuus sanoo aloituksessaan Raamatu oli Lutherinkin auktoriteetti, reformaattorin sanoneen vupnna 1521 näin: ”Olen sidottu niihin Raamatun kirjoituksiin, joihin olen viitannut, ja minun omatuntoni on Jumalan sanan vangitsema. Ei ole oikein eikä turvallista toimia omaatuntoaan vastaan. En voi toimia toisin. Tässä seison. Jumala auttakoon minua.”
Enemmistö tutkijoista kuitenkin on vahvadti sitä miwltä, että Luther ei koskaan sanonut Wormsin valtiopäivillä:”Tässä seison, enkä muuta voi. Jumala minua auttakoon.”
Kyse on silkasta huuhaa legendasta, jolle ei ole minkään laisia todisteita eikä näyttöä?
että Luther olisi koskaan sanonut mitään sellaista. On myös hyvin epävarmaa mitkä Martti Lutherin nimiin laitetuista kirjoista on reformaattorin itsensä kirjoittamia ja mitkä ovat tämän seuraajien satuilemia.
Lutherin puheesta Wormsin valtiopäivillä
LutherEiSanonut
1
60
Vastaukset
- paljastava_teksti
Etpä taida tietää, millainen oli Lutheria nuoremman keisarin vastaus. Siitä näkyy, että Luther oli pitäytynyt Raamatun arvovaltaan. Katolinen keisari todisti itse, mikä oli Lutherin ja ajan katolisen kirkon opetuksen ero.
Aloittajan kommentti paljastaa jotain, mutta vain kommentin kirjoittajasta itsestään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375126- 823646
- 403062
- 613005
- 102946
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1411733- 181731