Oletteko suosineet jotakin erityistä valmistajaa, vai vain ottaneet mukaan tuotteen merkistä riippumetta joka vain on spivasti saatavilla? Olettaisi niiden kaikkien tekevä tehtävänsä ihan ok.
Itse olen laittanut Wynnsiä, joskin edellisestä kerrasta on jo hyvin pitkä aika. Nyt olisi ajatus seuraavassa tankkauksessa laittaa jokin suuttimien, ruiskupumpun ja polttoainelinjan hoito-puhdistus-voiteluaine tankkiin ennakoivalla periaatteella. Auton toiminnan ja päästöjen suhteen ei ole ollut ongelmia (220tkm) on tähän mennessä aina mennyt kerrasta katsastuksessakin.
Liike josta olen tilaamassa polttoaine- ja öljynsuodatinta omaa listoillaan alla olevat merkit, joista tietty tuo ensimmäinen hyvän laatumaineen omaava on se hintavin vaihtoehto.
BARDAHL
Carlube
FACOM
HOLTS
Ps. Pyrin aina olla ajamatta tankillista liian lähelle minimiään, jotta mahdollista likaa tankin pohjalta ei nousisi ruiskupumpulle saakka.
PsPs. Ensimmäinen avaus meni vahingossa tuonne 'yleistä autoilusta osiolle' ... eli laitoin tämän tänne paremmin kohdistetulle osiolle.
Suuttimet & pumppu: Hoitoanetta tankkiin?
26
1136
Vastaukset
- huihait
Diesel on jo sen lipsua että ei tartte mitään kusetus litkuja sekotella joukkoon!
- monia_vamistajia
Niinhän ne markkinamiehet julistavat "long-life" öljyjenkin suhteen (lue short-life) joiden kerrotaan pesevän konetta asianmukaisesti.
Sitten tuohon saarnaan uskovaisten moottorit ovat useinkin huomattavan karstoittuneita jo 100 tkm tietämissä, turboja rikkoutuu ja puhumattakaan myöhemmin. Valmistajille kun riittää se takuuajan tilastollinen kestävyys "edullisten" huoltovälien markkinointeineen / myyntipuheineen ja sen jälkeen murheet ovatkin auton omistajan piikissä.
- vallu.myös
Fergu 35 on raksuttanut pelkällä dieselillä jo 57 vuotta, joten uskon että lisäaineita ei tarvita.
- monia_vamistajia
Vai oikein "fergussonni" kilometrejä ja käyttötuntejakin varmasti kertyy aivan hurjasti per vuosi .... eipä noita paljoa kaupungeissa ja moottoriteillä ole näkynyt ...
- eluktroniik
On liukasta tavaraa ja voitelee! Vain sähkö suuttimet alkaa kiukuttelemaan, ennen pitkään!
Tämä on erittäin mielenkiintoinen keskustelunavaus kokonaisuudessaan.
Kannattaa aina selvittää miten on ruiskutuslaitteiden takuun kanssa jos polttoaineeseen jotain lisäillään. Asia ei ole kuitenkaan aivan yksinkertainen.
Polttonestejärjestelmän rakenne autossa tai muussa laitteessa on avainasemassa.
Polttoainetankki putkisto matalapainepiirin suunnittelu vedenerotus vedestä ilmoittaminen polttoaineen suodatuksen taso lämmitys ja sopivuus järjestelmään ja niin ed. Maailmassa on paljon erilaisia järjestelmiä, kaikki ei ole hyviä.
Eri polttoainelaatujen toiminta esim kylmissä oloissa ja muutenkin.
Kuulisin mielellään erilaisia tarinoita aluksi tältä saralta.- monia_vamistajia
Aivan tarpeetonta lähteä loputtomiin insinööri-hifistely-filosofiointeihin. Kyseisiä tuotteita on ollut laajalti ja globaalisti käytössä suunnilleen kautta autoilun ajan ja viimeistään hieman nykyisemmän ajan, ilman murheita.
- http://www.bardahl.nl/en/product/12109-fuel-injector-cleaner-en/
Keep it simple toimii monessa asiassa.
Itse vaihdan dieselsuodattimen edullisena varotoimenpiteenä yleensä kerran vuodessa, vaikka valmistaja muistaakseni suosittaa x- vuotta tai 90 tkm. Tankkia koetan olla ajamattaa liian vähiin menovesiin, jotta mahdollista tankin pohjalla olevaa likaa ei nousisi pumpulle saakka.
En myöskään tankkaa ns. "itärajan" halvempia menovesiä, näin lisävarmuuden vuoksi.
Taannoin 90-luvun lopulla oli keskeisemmässä Euroopasa paljon artikkeleita autolehdissä siitä miten suurien markettiketjujen (todella suuria asiakkaita petrolifirmoille) edullisemmat polttoaineet olivat mahdollisia koska pihistelivät additiiveistä. Sittemmin tilanne lienee korjaantunut (?).
Sitten joskus harvoin laitan ihan ennakovasti avauksessa mainittuja lisäaineita tankkiin.
Myös ajosuorite vaikuttaa potentiaaliin puhdistus- ja voiteluaineen tarpeeseen. Mikäli paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä pätkiä (eli heikompaa / epäpuhtaampaa palamista) moottoriteiden lisäksi, niin sitä suurempi mahdollisuus systeemin likaantumiselle.
Sitten muut nestehuollot perinteisen lyhyillä väleillä ja tietystikin mm. laadukas öljynsuodatin sen marketin edullisimman tuotteen sijaan.
Näillä on menty ja mennään jatkossakin ;-)
- tämäontotuus_
"En myöskään tankkaa ns. "itärajan" halvempia menovesiä, näin lisävarmuuden vuoksi."
Olet ilmeisesti jäänyt 1990 vuosikymmenelle,itäraja joka siis lähinnä lienee venäjä on paremmin voitelevat aineet kuin suomessa,tosin teboil eli Lukoil on suomessa ja on venäläinen polttoasema.
Eli kun suomi ostaa enanoli bensaa niin puhutaan aika kurasta jota ei pidä jättää koneisiin talveksi tai kesäksi seisomaan.
Venäläinen aine on todella paljon parempi ja aitoa ainetta ja voitelee varmuudella nykyään.
Suomalaisia on kesettettu maksamaan hullua hintaa tai siis akotettu,minä en maksaisi suomen polttoaineesta 50 senttiä litralta,se on kuraa,se ei käy kaikkeen enään niin kuin ennen 19990 vuosikymmennellä.
Ajan noin 70000km vuodessa ja bensa autot ja dieselit molemmat aineet on venäjällä paremmat tällä hetkellä. Suomen aine on todella ala arvoista.
Polttoaine suodatin toki on hyvä vaihtaa joka vuosi,muttei niinkään jos ajelee suhteellisen paljon.
SUOMALAISEN POLTTOAINEEN ON OSALTA BENSA ON ALA ARVOISTA SAMOIN KUIN DIESEL KAIKKINE MAINOKSINEEN.- monia_vamistajia
"Olet ilmeisesti jäänyt 1990 vuosikymmenelle,itäraja joka siis lähinnä lienee venäjä on paremmin voitelevat aineet kuin suomessa,tosin teboil eli Lukoil on suomessa ja on venäläinen polttoasema."
Tilanne on toki saattanut sittemmin muuttua (?), mutta mennyt maine vaikuttaa edelleen valintoihin.
"SUOMALAISEN POLTTOAINEEN ON OSALTA BENSA ON ALA ARVOISTA SAMOIN KUIN DIESEL KAIKKINE MAINOKSINEEN."
Mikäli tuo huutokirjaimin ilmaistu affirmaatio on faktaperäinen, niin sittenhän 'jonkun' tulisi nostaa / organisoida tutkimus-faktaperäinen yleiskanne ko. petrolifirmoja vastaan, sillä niiden tuotteetehan riskeraavat vahingoittaa ja jopa hajoittaa ennenaikaisesti nykyautoja ... - tämäontotuus_
Tämä on totta ,kyseessä on etanoli jota suomessa laitetaan sekaan.
"Autokorjaamot eivät pidä uutta 95 E10 bensaa hyvänä:
- Nykyajan autojen suihkut eivät tykkää siitä, sanoo Esa Maksalahti."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=4277096
"Älä tuki mökkimoottoria E10-bensalla"
"Kohuttu E10-bensiini voi aiheuttaa ongelmia autojen lisäksi myös muissa laitteissa. Lue Taloussanomien vinkit, niin säästyt pulmilta ruohonleikkurin, moottorisahan ja veneen kanssa."
Pienkoneiden, kuten ruohonleikkurin ja moottorisahan, tai vaikkapa veneen moottorit eivät kestä korkeampaa alkoholimäärää yhtä hyvin kuin auton moottori. Joissain pienkoneissa ja veneissä E10:n käyttö on tyystin kielletty.
E10 liuottaa
moottorin muoviosia
Pienkoneiden moottoreissa on usein muovisia bensaletkuja ja polttoainetankkeja, jotka eivät kestä E10:n korkeampaa alkoholipitoisuutta.
– Alkoholi voi liuottaa muovisia osia, joista sitten syntyy tukos kaasuttimeen, Donner kertoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001716006.html - monia_vamistajia
tämäontotuus_ kirjoitti:
Tämä on totta ,kyseessä on etanoli jota suomessa laitetaan sekaan.
"Autokorjaamot eivät pidä uutta 95 E10 bensaa hyvänä:
- Nykyajan autojen suihkut eivät tykkää siitä, sanoo Esa Maksalahti."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=4277096
"Älä tuki mökkimoottoria E10-bensalla"
"Kohuttu E10-bensiini voi aiheuttaa ongelmia autojen lisäksi myös muissa laitteissa. Lue Taloussanomien vinkit, niin säästyt pulmilta ruohonleikkurin, moottorisahan ja veneen kanssa."
Pienkoneiden, kuten ruohonleikkurin ja moottorisahan, tai vaikkapa veneen moottorit eivät kestä korkeampaa alkoholimäärää yhtä hyvin kuin auton moottori. Joissain pienkoneissa ja veneissä E10:n käyttö on tyystin kielletty.
E10 liuottaa
moottorin muoviosia
Pienkoneiden moottoreissa on usein muovisia bensaletkuja ja polttoainetankkeja, jotka eivät kestä E10:n korkeampaa alkoholipitoisuutta.
– Alkoholi voi liuottaa muovisia osia, joista sitten syntyy tukos kaasuttimeen, Donner kertoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001716006.htmlTuossa edempänä virheellisesti annoit ymmärtää suomalaisen polttoainene olevan "ala-arvoista." Todellisuudessa on kyse EU-direktiivistä jossa bio-polttoaineiden määriteltyä osuuttaa on kaikkien jäsenvaltioiden jatkossa noudatettava.
Muutenkin suuntaus on mm. biojätteiden hyväksikäyttöön polttoaineiden valmistuksessa, joka on ympäristön kannalta jotakin muuta kuin ala-arvoista, toki bio-raaka-aineesta riippuen (vs. palmuöljy & Co).
* E10 soveltuu lähes kaikkiin autoihin
* Suomi kasvattaa biopolttoaineiden osuutta tieliikenteessä EU:n päätösten mukaisesti osana ilmastonmuutoksen torjuntaa. Vuoden 2011 alussa bensiinin peruslaaduksi tuli enintään kymmenen prosenttia etanolia sisältävä E10 -bensiini.
- http://www.autotuojat.fi/autot_ja_liikenne/polttoaineet
- https://www.bioethanolcarburant.com/actualite/europe-le10-passe-la-vitesse-superieure/
2009: Biopolttoaineet: Autosi kulkee kohta kompostilla
- https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/biopolttoaineet-autosi-kulkee-kohta-kompostilla/
2011: Lentokoneiden uusi polttoaine: biojäte
- http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastouutisia&news_id=2846
Tämä on ison kuvan suuntaus, mutta saattaa toki aiheuttaa vanhemmalle kalustolle murheita.
Vaikkapa, esimerkiksi flex-fuel autoja (sellaisiksi sertifioituja valmistajan toimesta) on tosin varsin rajallisesti saatavilla EU:ssa ja etanoliasematkin edelleen rajallisia määrältään, vaikka niitä toki muutamissa EU-maissa koetetaan lisätä.
Tosin tämä sivuraide ei ole vastaus avaukseen ja olenkin tilaamassa, kunhan ehdin, lisäainepurnukan liiaksi tuotemerkeistä huolehtimatta ;-)
- tämäontotuus_
Nykyään 2017 on tilanne paljon parempi kuin joku vuosi sitten mutta tässä on sitten muiden kommentteja eikä vaan minun,joten voit tehdä diaknoosin itse.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11613617/venajan-bensa - tämäontuus_
Tälläisen huomion pistin tänä syksynä kun pakkaset nousi meillä -12 asteeseen,soitin erään kaupungin suurimmalle nesteelle,heidän pakkaskestäyys oli dieselillä luokka -32/ ja tais olla toinen lukema 36.
Sitten soitin toiselle nesteelle niin hupsista olikin -12/ ja toinen lukema jossain 16.
Sitten soitin teboilille niin myyjä kertoi dieselin kestävän jo nyt -38.
Tämä teboil on venäläisomisteinen Lukoil.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Teboil- monia_vamistajia
Tuohan on ihan normaalia, sillä eivät kaikki jakeluasemat saa otetuksi vastaan talvilaatua samalla kellonlyömällä.
Oletettavasti tuo mainostamasi Lukoilkin on pakotettu EU-direktiivien mukaiseen poltoaineen koostumukseen tuotteissan joita myy EU:n alueella tai sitten Suomen ja muiden EU-maiden viranomaiset eivät sovella EU-säädöksiä kaikkia jakelijoita kosvalla metodilla, joka olisi varsin outoa.
- tämäontotuus_
"Todellisuudessa on kyse EU-direktiivistä jossa bio-polttoaineiden määriteltyä osuuttaa on kaikkien jäsenvaltioiden jatkossa noudatettava. "
Siinähän tuo taitaa ollakin taas lyhykäisyydessään,sielä missä eu on sielä on ongelmia.
Siis onhan se ala arvoista,ei voi jättää oikeastaan bensoja seisomaan mihinkään koneisiin vaan noihin pitäs olla erikseen bensa.
Tämä on nyt autoilijoiden kiusaksi tehtyä berner höpinää koko tämä kompostiautoilu tai vastaavat,kyse on taas suomalaisten retkuttamisesta johon saadaan yksinkertaisimmat aina ensin.
Ei pidä olla ensimmäisten joukossa kaikessa,vaan katsoa ensin kuinka mikäkin toimii,nythän autoilusta on menossa ihmeilmaston muutos epidemia,eli laitetaan maksamaan kuluttajat,entäs miten suu pannaan sitten kun porukka oikeasti hyppää taksiin ja kimppa kyyteihin ja julkisiin kyyteihin ym,,,,,mistä saa suomi puuttuvat eurot tilalle,saattaa se myrkyn lykätä jahka tai jos tuo tullaan laskemaan .
Entäs sähköautoilu? kuka haluaa vastaavan episodin nähdä ja maksaa lisää ydinvoimaa ym suomeen? entäs taloyhtiöt,pitääkö vastikkeet nostaaa kattoon,sähkö maksaa ja laitteet.
Etanoli bensa ei sovellu todellakaan koneisiin jotka jää kauden jälkeen seisomaan.
"Bensa pilaantuu tankissa?"
Käytännössä tämä tarkoittaa siis mitä?
Jos oma autoni on nyt seissyt vuoden alusta ja tankissa on kohtuullinen määrä tuota 95E10 -polttoainetta, niin uskaltaako autolla kohta enää ajaakaan? Onko tankissa seissyt bensa jotenkin "väljähtynyttä" vai onko sen muuttunut kemiallinen koostumus peräti haitallinen moottorille?
Tankissa seisova bensiini nimittäin hartsiintuu ja vanhenee jopa muutamassa kuukaudessa. Kysymys on kemiasta, sillä etanolia sisältävät nykybensiinit eivät säily pitkään koostumukseltaan yhdenmukaisina.
Varsinkin vaihtelevissa sääoloissa bensiinin käyttöaika saattaa minimissään olla jopa vain viikkoja. Vanhetessaan bensiinistä tulee rakenteeltaan sakeaa.
"biodiesel synnyttää jotain limaa tankkiin ja se tukkii sitten suuttimet ja letkut. hieno homma tämä biodisel kaikenkaikkiaan, sitä läpi väkisin ajettaessa ensin tuhotaan sademetsät ja sen jälkeen tulee vielä iso lasku polttoainejärjestelmän puhdistamisesta."- monia_vamistajia
"Tämä on nyt autoilijoiden kiusaksi tehtyä berner höpinää koko tämä kompostiautoilu tai vastaavat,kyse on taas suomalaisten retkuttamisesta johon saadaan yksinkertaisimmat aina ensin."
Kapeakatseisuus ja valmisasenteellinen extremistisyys vaikeuttaa ja aiheuttaa sitä vahingollista hartsia dialogiin ja asioiden käsittelyn objektiivisyyteen.
Bio-polttoaineet eivät todellakaan ole jokin vain Suomea koskeva asia, vaan suuret edelläkävijät ovat mm. Saksa ja Ranska näin EU-alueella. Koko asia on globaali ja EU:nkin ylittävä.
Biofuel in the European Union: https://en.wikipedia.org/wiki/Biofuel_in_the_European_Union
Mielestäni juurikin erilaisiin ekologisiin vaihtoehtoihin tulisi investoida, sillä _sähköauto_ on nykymuodossaan todellinen _mega-saastepommi ekologiselta jalanjäljeltään_, väärin "argumentein" ja puolitotuuksin lobattu, jolla vain siirretään yksi vakava ympäristöongelma paikasta A paikkaan B. Sen akkuteknologia on yksi mega-saastuttaja ja kaiken lisäksi vain pieni osa maailman e-autoista ladataan puhtaasta energiasta, jota ihmiskunnan "aikapommi" ydinenergia ei edusta.
Mitä bio-polttoaineiden toimivuuteen ja riittävään säilyvyyteen auton tankissa tulee, niin siihen en omaa faktainfoa, mutta vaikuttaisi mahdottomalta ett'ei alan toimijat olisi sitä osanneet ottaa huomioon, sillä sehän johtaisi diesel-skandaalia suurempiin mittasuhteisiin. Kuitenkin jo nyt valtaisat massat autoja ko. polttoaineita käyttävät ja toistaiseksi ei skandaaleista ole kuulunut.
Jopa lentokoneetkin ovat siirtymässä sellaisia koekäyttämään / käyttämään, kuten edellisen viestini linkki vuodelta 2011 kertoo.
Helppoa ja nopeaa ratkaisua näihin globaaleihin saasteongelmiin ei ole olemassa, mutta siltikin niiden suhteen tulee hakea ratkaisuja.
Autoilu edustaa noin 30% kokonaisongelmasta, loput mm. teollisuudesta ja asuntojen lämmityksestä.
No niin päästiinhän asiaan.
Dieselmoottoreissahan vaaditaan pääsääntöisesti käytettäväksi nykyään EN 590 normin mukainen polttoaine. Moottorien ensiasennusohjeet ja ajoneuvojen käyttöohjekirjat kertovat tämän asian.
Moottorien valmistajat kertovat ensiasennusohjeissaan missämäärin esim bioaineita voi käytettävässä polttoainessa olla jos takuista puhutaan.
Joissakin maissa on jo olemassa 100% biodieselpolttoaineita, ei vaan käy vielä kaikkiin moottoreihin.
Neste oilin sivuilta voi itsekukin tarkistaa millaisia dieselpolttoaineita suomessa on käytössä ja mitä ne sisältää. Se on selvä ettei esim kaikilta huoltoasemilta saa polttoainetta jolla pärjää lapissa talvella. Monelle tulee yllätys kun kesälaatua vaihdellaan talvilaatuihin(joita on monenlaisia) Mutta siperia kyllä opettaa tässäkin asiassa. Jos Suomeen tulee vielä joskus oikea vanhankansan talvi se kyllä seuloo jyvät akanoista myös autojen järjestelmien osalta.
Just tuli uutisissa että suomessa pitää vuodesta 2021 eteenpäin yhdeksän vuoden aikana pudottaa lisää hiilidioksidipäästöjä autoissa olikohan kolmannekseen nykyisistä.
Voi autonvalmistajaparkoja kun nykyisiäkään eivät saa täyttymään kun huijaamalla.
Kun näyttää tulevan linkkejä nin voisko joku lähettää linkin jossa selviäisi seuraava asia ja toimintajärjestys. Siis onko asiassa edetty esim alla mainitussa järjestyksessä joka tuntuis järkevältä.
1 On todettu että päästöjä pitäis pienentää ja bioaineiden käyttöä polttoaineessa täytyy
lisätä.
2 Joku työryhmä esimerkiksi EU ssa alkaa miettiä asiaa.
3 Kutsuvat polttoaineiden valmistajat , moottorien valmistajat ja polttoaineen
ruiskutuslaitteiden valmistajat (Esim Bosch ) yhteiseen palaveriin asiasta.
4 Toimijat yhdessä ilmoittavat ja keskenään sopivat tuotekehitysohjelmasta ja aikataulusta
millä lähdetään asiaa ratkaisemaan.
5 Raportoivat aikataulusta tilaajalle missä mennään ja koska on valmista että laki voidaan
heidän puolestaan saattaa voimaan. Siihen mennessä on ratkaistu muunmuassa
polttoaineen ruiskutuslaitteiden mahdolliset ongelmat, biopolttoaineen asettamat uudet
haasteet. Samalla kertovat millä voluumilla voivat alkaa valmistaa uusia laitteita.
6 Laki saatetaan voimaan kun kaikki tähän liittyneet toimijat on yhdessä todenneet että kaikki
ongelmat on ratkaistu ja asiaa tarkastellaan yhdessä jos jotain mitä ei ole osattu arvella
alkaa tapahtumaan.
Siis onko jollain tietoa missä järjestyksessä näitä asioita viedään yleensä eteenpäin.
Voiskohan tässä kokonaisasiassa käydä niin että kohta on kaikki koneet ja laitteet niin
monimutkaisia ja kalliita ylläpitää että niiden palveluksia ei kukaan voi ostaa.
Pitäisköhän ongelmaa lähestyä joltain muulta kantilta, joku esittää joukkoliikennettä.
Mitä mieltä olette.
Jatketaan tarinaa.- itsekäytän
Itse käytän ja uskallan suositella forten diesel fuel conditioner, kerran vuoteen suotimen vaihdon yhteydessä yksi pullo suotimeen (ei tule jäätymisongelmia) ja yksi tankkiin, sitten n.30-40km ajolenkki reippailla (3000r/min) kierroksilla. On EN590 yhteensopiva.
http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=index&cPath=396_407&language=fi- monia_vamistajia
Yes, nuo Forte-tuotteet ovat toki tuttuja pikemminkin hyvältä maineeltaan, mutta melkoisen tyyriitä.
- http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=396_407&products_id=2375
Itse en kyllä uskaltaisi laittaa suoraan uuteen suotimeen, ellei tuotteen valmistaja sellaistakin turvallisena ohjeista. Tankin kauttahan tuote tulee blandattuna kiertoon.
Ps. Oletteko muuten käyttäneet vanhan suotimen dieseliä helmenä uuteen kaadettuna? Itse olen laittanut uuttaa dieseliä uuden suotimen täyteen ja ennen vaihtoa lämpimäksi ajettu kone on startannut suoraan ilman nikotteluita. Kannattaa pysyä niissä lisäaineissa joita moottorien maahantuojat suosittelee .
Koskaan ei kannata täyttää polttoainesuodattimia kaatamalla vaihdon yhteydessä.
Likaa menee enemmän tai vähemmän suodattimen puhtaalle puolelle.
Valitettavasti suunnitteluvirheiden takia monet nykydieselit on vaikeita ilmata.
Kertokaa kokemuksia.- monia_vamistajia
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Kannattaa pysyä niissä lisäaineissa joita moottorien maahantuojat suosittelee .
Koskaan ei kannata täyttää polttoainesuodattimia kaatamalla vaihdon yhteydessä.
Likaa menee enemmän tai vähemmän suodattimen puhtaalle puolelle.
Valitettavasti suunnitteluvirheiden takia monet nykydieselit on vaikeita ilmata.
Kertokaa kokemuksia."Koskaan ei kannata täyttää polttoainesuodattimia kaatamalla vaihdon yhteydessä."
Ensimmäinen kerta kuin moisen kannanoton kuulen ja joka kerta kun jossain pajalla ovat suodattimen vaihtaneet, niin suodatin on täytetty uudella dieselillä. Tuossa vanhassa kulkineessa metallisuodatin on helposti käsillä ja ruuvataan vertikaalisesti ja olen käyttänyt yleensä Pureflux- tai MAN-suodattimia.
Lämpimään koneseen vaihdettuna on aina uudelleenstartannut kuin palmun alta ilman pumpulle vahingollisia sahaamisia . Yhden kerran tosin manasin raskaasti kun yhdellä pajalla ei ollut dieseliä helmeksi ja starttaus oli siksi vaikeaa ... voi pumppuparkaa. Eipä edes tullut mieleen ettei korjaamolla olisi dieseliä. Itse tehtynä ei moisia tilanteita synny.
Sehän se vasta onkin ruiskupumpulle agressiivistä ja potentiaalisti vahingollista kun ja jos ruetaan sahaamaan kuivana.
- tämäontotuus_
Itse tein näin polttoaine suodattimen vaihdossa,kastoin hieman tiivistettä dieselillä ja laitoin kiini,sitten laitoin virran päälle ja kunteelin ääneen kun diesel pumppu pyöri,tämän tein kolme kertaa ja starttasin,kerrasta lähti käyntiin.
Mutta paras toki olisi laitaa sitä uutta dieseliä siihen suodattimeen ja laittaa käyntiin.Hetkinen
Mietitäänpä asiaa. Nykyautoissa ei pääsääntöisesti ole TOIMIVAA polttoaineen vedenerotinta vaan polttoainesuotimen pohjassa on pieni tila vedelle johon se kerääntyy. Pohjassa myös korkki jota voi avata ja laskea vedet pois. Pääsääntöisesti vedestä ei myös
kuljettajalle mitenkään ilmoiteta. Myös lika kerääntyy polttoainesuotimen likaiselle puolelle.
Meinaatteko että on jotenkin perusteltua tyhjentää koko paska uuteen suodattimeen. ?
Ruiskutuslaitteet ei myöskään mene rikki vaikka polttoaine loppuu täysillä kierroksilla.
Siis ei myöskään starttikierroksilla.
Eikä niitä tartte startilla jauhaa jos osaa homman vaikka asentaa tyhjän suodattimen.
Monet järjestelmät on itseilmaavia ja niissä on sähköinen siirtopumppu joka hoitaa homman kuten joku tuossa aiemmin mainitsi. Käyttöohjekirjassa voi olla ohjeet, viimestään korjaamokäsikirjassa miten menetellään. Ne on oltava käyttöohjekirjassa.
Kaikissa ei näin ole. Tätä tarkoitin kun puhuin suunnitteluvirheistä.
Näissä on pääsääntöisesti hinausauton asia jos polttoaine loppuu tienpäällä. Polttoaineen loppuminen on haastavampi ilmaustilanne kuin suodattimen vaihdon yhteydessä.!!!!
Jos olette seurailleet ilmoitteluja olette havainneet että korjaamoihinkin on myynnissä näitä himmeleitä varten mitä ihmeellisemmän näköisiä putkihässäköita joita nimitetään ilmaussarjoiksi.
Joka automerkille tietenkin oma sarja. Hinnat satoja euroja kappale.
Yhtenäistä näille on se että niissä on kaikissa samanlainen letkun väliin tuleva lutkutin millä perämoottoriin nostetaan säiliöstä bensaa. Sillä on tarkoitus täyttää järjestelmä tällaisissa tilanteissa kun suunnittelu on unohtunut täysin.
Näppärät kaverit kyllä jotenkin aina keksii miten homma saadaan tehtyä.
Yleensä autonkäyttäjä ei näistä ymmärrä eikä tartte ymmärtää mitään. Se on ostanut auton ja sillä voi olla varadieseliä mukana kun kulkee esim kairassa talvella vaikka 30 asteen pakkasessa jos polttoaine sattuu loppumaan. Silloin täytyy homma onnistua käyttöohjekirjan mukaan. Ellei se onnistu on kysyttävä missä vika.
Se on todella vakava paikka jos ei ole kännykässä kenttää tai akku on tyhjä
Syyt on helppo osoittaa mistä johtuu.
Kun auton ostaa ja maksaa siitä kovan hinnan ei tällaista vaan saa olla.
Kommentteja haluaisin, kiitos.- monia_vamistajia
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Hetkinen
Mietitäänpä asiaa. Nykyautoissa ei pääsääntöisesti ole TOIMIVAA polttoaineen vedenerotinta vaan polttoainesuotimen pohjassa on pieni tila vedelle johon se kerääntyy. Pohjassa myös korkki jota voi avata ja laskea vedet pois. Pääsääntöisesti vedestä ei myös
kuljettajalle mitenkään ilmoiteta. Myös lika kerääntyy polttoainesuotimen likaiselle puolelle.
Meinaatteko että on jotenkin perusteltua tyhjentää koko paska uuteen suodattimeen. ?
Ruiskutuslaitteet ei myöskään mene rikki vaikka polttoaine loppuu täysillä kierroksilla.
Siis ei myöskään starttikierroksilla.
Eikä niitä tartte startilla jauhaa jos osaa homman vaikka asentaa tyhjän suodattimen.
Monet järjestelmät on itseilmaavia ja niissä on sähköinen siirtopumppu joka hoitaa homman kuten joku tuossa aiemmin mainitsi. Käyttöohjekirjassa voi olla ohjeet, viimestään korjaamokäsikirjassa miten menetellään. Ne on oltava käyttöohjekirjassa.
Kaikissa ei näin ole. Tätä tarkoitin kun puhuin suunnitteluvirheistä.
Näissä on pääsääntöisesti hinausauton asia jos polttoaine loppuu tienpäällä. Polttoaineen loppuminen on haastavampi ilmaustilanne kuin suodattimen vaihdon yhteydessä.!!!!
Jos olette seurailleet ilmoitteluja olette havainneet että korjaamoihinkin on myynnissä näitä himmeleitä varten mitä ihmeellisemmän näköisiä putkihässäköita joita nimitetään ilmaussarjoiksi.
Joka automerkille tietenkin oma sarja. Hinnat satoja euroja kappale.
Yhtenäistä näille on se että niissä on kaikissa samanlainen letkun väliin tuleva lutkutin millä perämoottoriin nostetaan säiliöstä bensaa. Sillä on tarkoitus täyttää järjestelmä tällaisissa tilanteissa kun suunnittelu on unohtunut täysin.
Näppärät kaverit kyllä jotenkin aina keksii miten homma saadaan tehtyä.
Yleensä autonkäyttäjä ei näistä ymmärrä eikä tartte ymmärtää mitään. Se on ostanut auton ja sillä voi olla varadieseliä mukana kun kulkee esim kairassa talvella vaikka 30 asteen pakkasessa jos polttoaine sattuu loppumaan. Silloin täytyy homma onnistua käyttöohjekirjan mukaan. Ellei se onnistu on kysyttävä missä vika.
Se on todella vakava paikka jos ei ole kännykässä kenttää tai akku on tyhjä
Syyt on helppo osoittaa mistä johtuu.
Kun auton ostaa ja maksaa siitä kovan hinnan ei tällaista vaan saa olla.
Kommentteja haluaisin, kiitos."Meinaatteko että on jotenkin perusteltua tyhjentää koko paska uuteen suodattimeen. ?"
Otappas nyt se silmä käteen ja lue kommentit uudestaan. Allekirjoittanut on täyttänyt uuden suodattimen vain uudella dieselillä, mutta olen tietoinen joidnekin kaatavan vanhasta suodattimesta helmet uuteen, tosin vedenerottelevia suodatinmalleja en edes ole nähnyt kuin raskaassa kalustossa, joissa on myös erikseen jousella olevat vedenpoistoventiilit tankeissa. En tosin ole perehtynyt uudempiin diesel-henkilöautoihin.
Eipä näistä nyt sivukaupalla proosaa tarvitse tuottaa ...
- marly_additives
Ilmeisesti myöskin tuo Marly on ok tuotetteita valmistava.
http://www.marly.com/en/store/additives.aspx
http://www.marly.com/en/store/diesel-smoke-stop-350-ml.aspx - kcjxxticfckc
Työkoneissa olen käyttänyt Red Line RL-2.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832