Sähköauto. Ekologinenko?

Kuinkahan ekologista se auton valmistus ja kuljetukset myymälöihin ovat.
Entä akku sitten: tärkeimmät aineet ovat koboltti, litium, nikkeli ja grafiitti.
Ei taida touhu kovin ekologista olla, kun ne on saatu tehtaalle asti.
Sitäpaitsi, yli puolet käytetystä koboltista tuotetaan Kongossa, huonoissa olosuhteissa, jossa kaivoksissa käytetään lapsityövoimaa. (Amnesty International)
Talviolosuhteissa tarvitaan sisälämmitystä, se lisää puolella sähkönkulutusta.
Entä, kun joka maassa alkaa olla sähköautoja, mistä riittää sähkö.

38

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Auto kun auto

      Ei mun mielestä sähköauto ole juurikaan eri asia, kuin polttomoottoriauto. Suunnalleen sama kampe, moottorit jne simppelimpiä. Aika valmis tuote jo nyt. Akut, no joo, onhan noita ollut ja on, tekniikka kehittyy. Kännykät muuten jouduttaneet akkuteknologiaa nykyakut eri asia, kuin ekoissa kahvallisissa puhelimissa.

      Ei akut ole ongelma, sähkö on. Ha, Norja, vanha öljymää onhelmissa, kun sähköautoja slks kasaantumaan, ei runkoverkkojenkaan kapasitetti oikein enää riitä. Muutama ydinvoimala lisää, jo riittää sähköä. Se jakelu enenpi ongelma.

      Edelleen mieltä, hybrideillä mennään pitkään. Ihmetellyt, ei kaupungeissa oikein sähköpolkupyörät, pienet moposähköautot yleisty. Kun just kaupungeissa tollaset parhaimmillaan. Tollasta kiinalaista sähköskootteria saa tuhannella ekellä. Kandee hokata, hyvä, tavallinen laatupyörä maksaa kai enenpi.

      Tuli mieleen. Kaikki kai nähnyt, jos vaikka ei ite käytäkkään sähköpyörätuoleja. Onks joku ikinä nähnyt polttomoottorikäyttöistä tuolia? Katalysaattori vaan ja mentiin pirtissäkin :D

      =DW=

      • Tuli mieleeni, että viime viikolla näin kaupan pihassa semmoisen, siinä oli yksi tuoli ja ihan virtaviivaiseti ympäriinsä peltillä katettu.
        Semmosta en ole ennen nähnyt, en tiedä mikä on viralliselta nimeltään.


    • Sama kampehan niissä suurinpiirtein on, ekologisuudesta vaan voutetaan, ihan kuin haluttaisiin häyvyttää tietyt tosiasiat.
      VTT on tutkinut: kotimaisista jätteistä tehdyllä biodieseliä käyttävällä autolla hiilidioksiidipäästöt ovat 17g/km ja sähköautolla 28g/km keskimääräisen sähköntuotannon mukaan mitattuna.

    • Nyt kun alkaa olla huonosti opiskelleille jäljellä vain pasha-duuneja.
      Ovat he alkaneet hissun-kissun ujuttamaan autoilunkin kustannukset veroilla maksettavaksi.
      Sähkö sopii siihen nyvin.
      Köyhiä on aina sviduddanut värjöttely kylmissään bussi-pysäkeillä, samalla kun työnsä hyvin tekevät/tehneet ajavat ohi lämpimillä autoillaan, kuunnellen laadukasta musiikkia laadukkailla stereoilla.
      Luuserit yrittivät ensin bussi-kaistoilla, mutta ei se lämmittänyt.
      Luuserit haluavat myös oman auton.
      Puoli-ilmaiseksi tietenkin.
      Autoilleen tietenkin myös mukavat kansalais-tukiaiset.
      Asumis-tuethan maksavat sähkön jo nyt.
      -
      Epäilenpä liikkeessä olevan mukana myös maalais-mökki-mummoset rollaattoreillaan.
      Olisihan se kiva sellainen koppi-rollaattori.

      H.

      • Niin kai ne omat ja toisten rahat, joidenkin mielessä niiden raja on häilyväinen.
        Kyllä minä niille mökin mummoille ja vaareille tuon koppirollaattorin soisin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Niin kai ne omat ja toisten rahat, joidenkin mielessä niiden raja on häilyväinen.
        Kyllä minä niille mökin mummoille ja vaareille tuon koppirollaattorin soisin.

        "eppu2"

        Kenen rahoja käyttäisit?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Kenen rahoja käyttäisit?

        H.

        Tuossa tapauksessa toisten, menee niitä paljon turheempaankin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuossa tapauksessa toisten, menee niitä paljon turheempaankin.

        Mitähän käyttöä maaseudulla tuollaisella koppirollaattorilla olisi.
        Kopittomalla pärjää kotikylällä ihan hyvin, eikä maantielle uskalla mennä kummallakaan.
        Ne jyrää meitin ja silleen.


      • Ancelina kirjoitti:

        Mitähän käyttöä maaseudulla tuollaisella koppirollaattorilla olisi.
        Kopittomalla pärjää kotikylällä ihan hyvin, eikä maantielle uskalla mennä kummallakaan.
        Ne jyrää meitin ja silleen.

        Siinä olisi sateensuoja, kun on koppi päällä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Siinä olisi sateensuoja, kun on koppi päällä.

        Sadetakki ajaa saman asian ja on varmaan halvempi kuin tehdä koppi rollaattorin päälle.
        Sateella voi pysytellä kotimökin suojassa, kyllä ne kuulumiset ehtii kuulla poudallakin tai puhelimen kautta.


      • Ancelina kirjoitti:

        Sadetakki ajaa saman asian ja on varmaan halvempi kuin tehdä koppi rollaattorin päälle.
        Sateella voi pysytellä kotimökin suojassa, kyllä ne kuulumiset ehtii kuulla poudallakin tai puhelimen kautta.

        Aattelen nyt, kun sataa ja tuulee vuorokausikaupalla ja sinne maitokauppaan pitäisi kuitenkin mennä. Kuinka mukavaa, kun rollaattorissa olisi moottori ja katto päällä.
        Sitten kun se vielä toimisi sähköllä, ei tarvitsisi, kuin tepseli tuokata pistorasiaan. Siistii!


      • Ancelina
        eppu2 kirjoitti:

        Aattelen nyt, kun sataa ja tuulee vuorokausikaupalla ja sinne maitokauppaan pitäisi kuitenkin mennä. Kuinka mukavaa, kun rollaattorissa olisi moottori ja katto päällä.
        Sitten kun se vielä toimisi sähköllä, ei tarvitsisi, kuin tepseli tuokata pistorasiaan. Siistii!

        Täältä on kauppaan matkaa 12km. päivän saisi siihen reissuun varata, pirssi on turvallisempi vaihtoehto, edullinenkin jos on saanut matkakortin käyttöönsä.


      • Ancelina kirjoitti:

        Täältä on kauppaan matkaa 12km. päivän saisi siihen reissuun varata, pirssi on turvallisempi vaihtoehto, edullinenkin jos on saanut matkakortin käyttöönsä.

        Hauska sana tuo ´pirssi´ äite käytti sitä, sen koommin en ole kuullut.


      • eppu2 kirjoitti:

        Hauska sana tuo ´pirssi´ äite käytti sitä, sen koommin en ole kuullut.

        Pälkähti mieleen, en minäkään sitä yleensä käytä. Kummisetäni oli taksiautoilija.


    • Aneita

      Ilmasto ANEEN otajalle eklogisuus ei ole ykkösjuttu .

      • Tarkoittaako tuo ane tätä päästökauppaa?


    • Sähköauton "ekologisuudesta" puhuttaessa tarkoitettaneen sitä, että sen ilmastovaikutukset käytössä ovat olemattomat polttomoottoriautoon verrattuna. Todellisuudessa asia riippuu paljon siitä, miten akkuun varattu sähkö on tuotettu. Maailmanlaajuisesti sähköä tuotetaan paljon kivihiilellä, jolloin sähköauton päästöttömyys on silkkaa silmänlumetta.
      Sähköauton valmistuksen ilmastokuormitus on kaksinkertainen perinteisiin autoihin verrattuna.
      Akkujen valmistuksessa käytetään paljon myrkyllisiä aineita. Jos vielä sähkö tuotetaan kivihiiltä polttamalla, on sähköauton käyttö kaikkea muuta kuin ekologista.

      • Vain, jos kaikki sähkö tuotettaisiin uusiutuvilla konsteilla päästö käytössä olisi nolla.
        Nykyautojen polttomoottorit ova jo aika pihejä ja jos siihen vielä lasketaan yhä kehittyvät biopolttoaineet, puntit ovat aika tasan.


      • Sitten minäkin sähköautoon uskon, kun tulee sähköllä toimivia lentokoneita laajemmin käyttöön.
        Vaikka kaikki Suomen autot muutettaisin sähköautoiksi, niin sillä ei olisi maapallon ilmastoon mitään vaikutusta.
        Maailmassa on satoja kaupunkeja, joissa on asukkaita moninkertaisesti Suomen asukaslukuun verrattuna.
        Sähköautoon en Suomen oloissa usko.


      • k-kotton kirjoitti:

        Sitten minäkin sähköautoon uskon, kun tulee sähköllä toimivia lentokoneita laajemmin käyttöön.
        Vaikka kaikki Suomen autot muutettaisin sähköautoiksi, niin sillä ei olisi maapallon ilmastoon mitään vaikutusta.
        Maailmassa on satoja kaupunkeja, joissa on asukkaita moninkertaisesti Suomen asukaslukuun verrattuna.
        Sähköautoon en Suomen oloissa usko.

        Ruotsalainen meteorologi ennustaa pohjolaan pakkastalvea.
        Olen kyllä epäileväinen, miten sähköautolla pärjäisi varsinkin pitkillä matkoilla, ei mitenkään, niinkuin aiemmin mainitsin, sisälämmitys jo lisää sähkökulutusta puolella.
        Niinhän se on, että kyllä ne suurimmat saastuttajat ovat jossain muualla.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ruotsalainen meteorologi ennustaa pohjolaan pakkastalvea.
        Olen kyllä epäileväinen, miten sähköautolla pärjäisi varsinkin pitkillä matkoilla, ei mitenkään, niinkuin aiemmin mainitsin, sisälämmitys jo lisää sähkökulutusta puolella.
        Niinhän se on, että kyllä ne suurimmat saastuttajat ovat jossain muualla.

        Akkujen latautuminen on huonoa pakkasella.
        Sähköauto tarvitsisi lämpimän autotallin. Siinä se ekologisuus menee.
        Sähkön riittävyyden varmuus on parin vuoden kuluttua EU. n huonoin. Siihen kun vielä lisätään sähköautot, huonommaksi vaan muuttuu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ruotsalainen meteorologi ennustaa pohjolaan pakkastalvea.
        Olen kyllä epäileväinen, miten sähköautolla pärjäisi varsinkin pitkillä matkoilla, ei mitenkään, niinkuin aiemmin mainitsin, sisälämmitys jo lisää sähkökulutusta puolella.
        Niinhän se on, että kyllä ne suurimmat saastuttajat ovat jossain muualla.

        Suurimmat ja suurimmat. Parikymmentä prosenttia kasvihuonepäästöistä on liikenteen vastuulla. Mutta sähköautot eivät ole se pelastus. Pitäsköhän tehdä radikaali päänavaus ja hankkia polkuauto. No, ruisleipää kyllä palaisi enemmän ja päästöjähän siitäkin tullee.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Suurimmat ja suurimmat. Parikymmentä prosenttia kasvihuonepäästöistä on liikenteen vastuulla. Mutta sähköautot eivät ole se pelastus. Pitäsköhän tehdä radikaali päänavaus ja hankkia polkuauto. No, ruisleipää kyllä palaisi enemmän ja päästöjähän siitäkin tullee.

        Polttomoottoreitten ja autojen tekniikan kehitys, sekä biopolttoaineiden kehittäminen olisi varmenpi tie.
        Mutta, jos koko palloa ajatellaan, niin kyllä niitä on pahempiakin saastuttajia.
        Henkilöauton pakoputken näyttäminen, joka saastutuskucassa on vaan niin mukavaa, saadaan tavallista kansaa syyslistettyä.
        Sitä kun suurille saastuttajille ei politiikotkaan mitään voi, se kun on se markkinatalous, joka päättää ja USA:ssa Trumppi.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Suurimmat ja suurimmat. Parikymmentä prosenttia kasvihuonepäästöistä on liikenteen vastuulla. Mutta sähköautot eivät ole se pelastus. Pitäsköhän tehdä radikaali päänavaus ja hankkia polkuauto. No, ruisleipää kyllä palaisi enemmän ja päästöjähän siitäkin tullee.

        Mitä kaikkee liikennettä se tarkoittaa. Kuuluuko siihen raideliikenne, kukaties meriliikenne.


    • maissiiii

      Joskus talviaikaan, kovalla pakkasella joutuu ruuhka-aikaan suureen risteykseen, missä kiukku ja kiire kohtaavat kun liikennevalot omaan rytmiinsä vuoroin kieltävät ja sallivat, niin siinä pakokaasupilvessä toivoo, että olisi sähköautoja.
      Pienet lapset rattaissa saavat varmasti yliannoksen sitä kaasuherkkua siinä vuoroaan odottaessaan.

      Oletan, että sähköautojen hinnatkin putoavat kun niitä tulee enemmän markkinoille, itsekin täytin kaavakkeen, jossa ww yhtiöt haki henkilöitä testaamaan heidän sähköautojaan, eipä osunut se onni kohdalle.

      Jos sähkö tuotetaan ydinvoimalla niin sehän on puhtaampaa sähköä kuin kivihiili yms saastuttavat jutut. Uusiutuvan sähkön tuottamisen ydinvoima lyö kuusi-nolla, Joten sitä energiaa sähköautoihin, yksi tunti ydinvoimaa tulee ja uusiutuvat saa jauhaa koko vuoden.

      Sähköautojen hiljaisuus vähentää melusaastettakin kaupungeissa.

      • maissiiii

        Näin... Yksi tunti ydinvoimaa ja tuulivoimamylly saa jauhaa koko vuoden.


      • Äkkiä aatellen näinkin, mutta jos niitä ydinvoimaloita ruvetaan pykäämään joka maahan, missä turvallisuusnäkökohdat ovat niin ja näin, niin huhuu vaan.
        Isommissa kaupungeissa, lyhyillä matkoilla se kukaties puoltaa paikkaansa ja sellaisessa käytössä, jos ei juuri muualla käydä, kun kaupassa.
        Miksikään yleiskulkuneuvoksi siitä ei ole ainakaan vielä kymmeniin vuosiin.


      • maissiiii
        eppu2 kirjoitti:

        Äkkiä aatellen näinkin, mutta jos niitä ydinvoimaloita ruvetaan pykäämään joka maahan, missä turvallisuusnäkökohdat ovat niin ja näin, niin huhuu vaan.
        Isommissa kaupungeissa, lyhyillä matkoilla se kukaties puoltaa paikkaansa ja sellaisessa käytössä, jos ei juuri muualla käydä, kun kaupassa.
        Miksikään yleiskulkuneuvoksi siitä ei ole ainakaan vielä kymmeniin vuosiin.

        Olisi se vaan aika mukavaa ja helppoa,
        kun aamulla pihastaan lähtisi tankkaisi oman portin pielestä
        sähkön autoon. sillä sitten päivän ajelisi, jos 200 km tässä kotikylässä pyöriskelisi, hyvin riittäisi.
        Aina tietäisi mitä se milloinkin maksaisi kun olisi sähkösopimus.
        ei tarvitsisi miettiä, missähän tänään tankkaisi ja mihin hintaan.

        Tuolla oman prismani seinässäkin on jo tankkauspiste.
        Hyvin lisääntyvät.

        Mikä se mahtoi olla kehitys muinoin kun automobiilistä yleiskulkupeliksi hurahti,
        Luulen, että jos auto tuli neljässä viidessäkymmenenssä vuodessa kansan kulkupeliksi ja liukuhihnalla valmisttetuksi tuotteeksi, niin
        nykypäivän kehitys on paljon vilkkaampaa ja uskoisin ettei niinkään montaa vuosikymmentä mene kun sähköauto on kansan kulkupeli.

        Paljon riippuu Kiinasta ja Intiasta, sinne sähköauto on kiirus saasteiden takia saada mahdollisimman pian.


    • No comment. Ajoluvallinen ajokortti on viety poliisiasemalle, niin ihan sama miten autokanta kehittyy sähköiseen suuntaan. VECTRONeista osa tullee matkustajakäyttöön, niin sitten eläkeläinen matkustelee.

      • Piti ihan googlata tuota veturia.
        Ihan on mielenkiintoinen.
        Sen verran sain tolkkua, että siinä on myös dieselmoottori, jos jostain hakee tavaraa, mistä ei saa sähköä. Sitten oli myös, että jarrutuksessa syntyvä sähkö syötetään takaisin verkkoon.
        Kuvissa väritys oli vihreän-valkoinen. Eikös sen onnettomuusjunankin väri ollut tuo.


      • Vihreä-valkoisia ovat Suomen junat, eikä Vectron tainnut liikennöidä ko osuudella. Vectronit vaikuttavat enemmänkin pohjois-suomessa vielä. Koko kalusto kun vielä ei ole valmistunut, muutama veturi vasta. Ootellaan loppuja noin 70:ää veturia vielä valmistuvaksi Suomen olosuhteisiin ynnä tarvittavat sähköiset muutokset


      • Nocomment kirjoitti:

        Vihreä-valkoisia ovat Suomen junat, eikä Vectron tainnut liikennöidä ko osuudella. Vectronit vaikuttavat enemmänkin pohjois-suomessa vielä. Koko kalusto kun vielä ei ole valmistunut, muutama veturi vasta. Ootellaan loppuja noin 70:ää veturia vielä valmistuvaksi Suomen olosuhteisiin ynnä tarvittavat sähköiset muutokset

        Tästä mun asunnon aika läheltä menee rata, ikkunasta näkyy, kun ei ole lehtiä puissa, vanhoja vetureita näyttää olevan. Enimmäkseen tavarajunia, ei näitä hienoja vihreän valkoisia.


    • Vety-Auto

      "lapsityövoimaa"

      Eikös olekin hyvä kun myös mustat oppii työntekoon jo lapsena? Itsekin aloitin työnteon kahdeksan ikäisenä Suomessa. Siis ansiotyön vieraille, josta maksettin aivan oikeata palkkaa (RAHA eli markkoja), tosin veroja niistä ei maksettu herroille ja narreile!

      Sähkö-autot ovat aivan turhia, ja tosiaan tuleva ympäistö ongelmaa tuottavaa saastetta.

      Siksihän MB aloitakin vety-autoja valmistamaan, joita jo japamilaiset tuottavat.
      Joten eipä ihme että Berner haluaa Suomen tiemaksut. Pitähän ne verot jotenkin heidän elättämiseen saada jos öljy ei käy kaupan.

      https://www.autotie.fi/tien-sivusta/mika-on-vetyauto----kaikki--mita-vetyautoista-pitaa-tietaa

      • Niinhän ne vetyautotkin tarvitsivat jakeluverkon ja maakaasuautojakin on kokeiltu.
        Tuo verojuttu se onkin sitten tulevaisuuden pulma. Mistä ne rahat ja keiltä sitten aikanaan nyhdetään, jos polttomoottiautot radikaalisti vähenee.
        Tuo tiemaksu on tietysti yksi ajatus.


      • Vety-Auto
        eppu2 kirjoitti:

        Niinhän ne vetyautotkin tarvitsivat jakeluverkon ja maakaasuautojakin on kokeiltu.
        Tuo verojuttu se onkin sitten tulevaisuuden pulma. Mistä ne rahat ja keiltä sitten aikanaan nyhdetään, jos polttomoottiautot radikaalisti vähenee.
        Tuo tiemaksu on tietysti yksi ajatus.

        Kyllä se tiemaksu tulee, se nyt on aivan varma juttu.

        Tuo Toyota Mirai on jo aika hyvä, jos on raha ja tarvetta autolle :)
        Moottori polttokenno ja sähkömoottori, 113 kW (152 hv), 335 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 179 km/h Kulutus 0,76 kg/100 km Vety CO2-päästöt 0 g/km Voimansiirto A, etuveto Mitat p 4890, l 1815, k 1535 mm, akseliväli 2780 mm, omamassa 1850 kg, tavaratila 361 l, tankki 5,0 kg, akku 1,6 kWh Hinta Suomessa tällä hetkellä arviolta noin 100000 euroa

        https://www.is.fi/autot/art-2000001168707.html

        Tuossa äänestyksessäkin suomalainen valitsisi vetyauton jo jopa 76%:sesti

        Norjalaiset ovat tässäkin asiassa suomalaisia vähintään 10-15 vuotta edeellä :(


      • Sähköautoon nähden tuo on hyvä käyttöetu, ettei lataamiseen mene kauaa.
        Hinta on vielä suolainen.
        Jutun mukaan tilaustakin silti jo on.


    • Löysin vanhan lehtileikkeen. Tampereen yliopiston tutkija kertoo, että vedyn erottaminen auringonvalon avulla keksittiin jo 70-luvulla, mutta hyötysuhde oli vain prosentti.
      Nyt tavoittelevat 10% hyötysuhdtta, joka kuulemma olisi jo kannattavaa.
      Ei siis erottelemiseen tarvittaisi sähköä.
      Tutkija povaa, että 10 vuoden päästä vety-autot voivat olla arkipäivää.

    • tietää65

      Täyssähköauto ohittaa nykyään hiilidioksidiekvivalentteina laskettuna polttomoottoriauton 60 000 ... 100 000 ajokm:n kohdalla. Polttomoottoriauton valmistus on ekologisempaa, mutta käyttö runsaspäästöisempää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

      Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      535
      8609
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

      uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3698
    3. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2215
    4. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      856
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe