Käteiselä vai lanarahalla

Kumpiko on parempi rahoitus autokauppaa ajatellen...

50

1100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fgjkhjhhhghh

      Aina kannattaa ottaa halpaa lainaa. Kallista lainaa taas ei juuri koskaan.

    • aina-ongelmia

      Autoon kannattaa aina ottaa iso pikavippi. Sitä on kiva maksaa takaisin, kun risa auto makaa vuosikausia pihassa. Sillä lanarahalla kannattaa ostaa vain lanoja.

    • 3465654

      Käteinen toki aina paras, auto on sitten oma eikä rahoitusyhtiön ekä pakko maksaa rahoitusvakuutuksia jne. Ja palkasta ei häviä joka kk satasia autolainaan.

      Jos lainaa ottaa niin nyrkkisääntönä ettei suurempaa lainaa kuin mitä on omaisuutta. Jos asuu vaikka vuokralla ja oman irtaimiston arvo 5000e, ei sitä suurempaa lainaa kannatta ottaa, muuten elää yli varojensa.

    • kiittää.ja.kuittaa

      1. Lainassa maksat aina korkoa siinä lainasta myös.
      Esimerkiksi 15 000 euron laina korot päälle ja vielä ne kuukausittaiset käsittelymaksut niin laina onkin 17 000 euroa. Osamaksussa se 1000-2000 euroa niitä korkoja toki paljoa tee kuukausi erään mutta tekee kuitenkin. Varo nyt ainakin ihan kalleimpia lainoja missä korot huitelee 15% tai enemmän.

      2. Muistat vielä että autoliikkeessä vuosimallia 2015 kaara jolla ajettu 12000km
      maksaa 19000 euroa.

      Kun taas yksityisellä löydät saman mallin kaaran vuosimallia 2016 jolla on ajettu 4000km ja
      hintakin 17000 euroa.

      Tuo n verran autoliike tekee voittoa!

      3. Vielä jos annat vaihdossa auton niin tästä nykyisestä kaarastasi autoliike hyvittää 3000 euroa.
      Tämä onkin helppoa mutta se maksaa, yleensä. Kun maltat myydä itse sen auton niin saatat saada siitä 4000 tai jopa enemmän, riippuen kuin haluttu sellainen auto on kun sinulla on.

      Kun laskettu nuo 3 kohtaa että paljonko maksaa erilaiset autonhankintapalvelut, ei puhutakkaan enää ihan pienistä rahoista. Sen auton hinta oli mitä alussa kerroin 19000, lasketaanpa.

      Auto 19000
      Lainankorko 2000
      Hyvitys vanhasta 3000
      Yht: 18 000 euroa
      - Vanhempi vuosimalli
      - Enemmän ajettu.


      Vs yksityinen ja käteisellä osto.

      Auto 17000
      Käteisellä
      Hyvitys vanhasta 4000
      Yht: 13 000 euroa
      Uudempi malli
      Vähemmän ajettu

      Ja tuo oli hyvin reallistinen vertaus, moni tekee huonompiakin kauppoja, auton ostossa järki ja tunteet ei mahdu samaan päivään, silloin tuetaan avokätisesti suomalaisia ja varmaan ulkolaisiakin yrityksiä monin eri tavoin.

      Kaiken voi vielä maksimoida sillä että ostaa auton epäluotettavasta paikasta, et tiedä auton ostamisesta mitään, olet velkaa autosta ja auto on rikki. Tappelet sen supliikin 20 vuotta autokauppaa vääntäneen nahkaliivin kanssa..

    • kaikkiMaksaa

      Useasti auton saa halvemmalla kun ottaa autoliikkeen rahoituksen ja jos siinä ei ole juurikaan korkoa. Käteiskauppa ei ole nykyään myyjän mieleen, sillä hän ei saa rahoituksen myynnistä bonusta ja siksi kauppa voi olla asiakkaalle huonompi. Jobbarit taas tykkää käteisestä.
      Pankkilainassa on taas se hyvä puoli rahoitukseen nähden, että auton omistus siirtyy ostajalle välittömästi.

      • Dirfkfkfkfkf

        Onko tuolla omistuksen siirtymisellä sitten jotain käytännön merkitystä?


      • AinakinNuo

        On jos joudut jostain syystä myymään autosi tai vaihtamaan nopeasti halvempaan jne.


      • Fkkfkfkf
        AinakinNuo kirjoitti:

        On jos joudut jostain syystä myymään autosi tai vaihtamaan nopeasti halvempaan jne.

        Rahoitusliikekö ei suostu auton myymiseen?


      • VastausLöytyyVasemmalta
        Dirfkfkfkfkf kirjoitti:

        Onko tuolla omistuksen siirtymisellä sitten jotain käytännön merkitystä?

        Ulkomaanmatka esim. keskieuroopan reissu saattaa vaatia luottottajalta maastavientiluvan. Lisäksi vaikuttaa varakkaammalta muiden uteliaiden silmissä, kun auton tietoja tutkiessa omistajana ei ole pankki tai luottofirma.


      • kaale13
        AinakinNuo kirjoitti:

        On jos joudut jostain syystä myymään autosi tai vaihtamaan nopeasti halvempaan jne.

        Kyllä rahoitusliikkeen autonkin voi itse myydä,
        pitää vaan pyytää lupa myyntiin,yleensä saa luvan.
        Myynti rahoilla joudut tietenkin lainan maksamaan pois.
        Minä otin rahoitusliikkeen lainan korko oli 0€ eli halpaa nykyään.
        meneehän siitä 10 kuluihin,mut jos raha makaa pankissa niin menee
        sama pankin kuluihin.


    • Eiviimisiä

      Jos sulla on käteistä auton verran niin sijoita puolet tai vaikka kaikki siitä pörssiin tai johonkin rahastoon ja ota autoon nollakoron rahoitus.
      Näin rahasi kasvaa korkoa, riskitasosta riippuen jopa ihan siedettävästi. Autoon ei säästöjä kannata laittaa. Jos tulopuoli töksähtää, saat sijoituksesi pois ja rahoituksen maksettua.

      Viimeisiään ei pidä autoon, eikä osakkeisiin laittaa.

      • IhmeNillitystä

        Rahastojen tuotto on surkeaa ja menevät joskus pakkasellekin. Osakkeet on myös epävarmoja.


      • E220_CDI
        IhmeNillitystä kirjoitti:

        Rahastojen tuotto on surkeaa ja menevät joskus pakkasellekin. Osakkeet on myös epävarmoja.

        Sullon väärät rahastot ja liian kiire.

        Viimeisten 200 vuoden aikana osakkeet ovat olleet keskimäärin parhaiten tuottava omaisuuslaji.


      • Fifkfkfkfkf
        E220_CDI kirjoitti:

        Sullon väärät rahastot ja liian kiire.

        Viimeisten 200 vuoden aikana osakkeet ovat olleet keskimäärin parhaiten tuottava omaisuuslaji.

        Upean vähäeleistä ja tyylikästä! Olen ehkä joskus jossain rähjännyt sinulle, olen pahoillani, olit varmaan silloinkin aivan oikeassa ja minä väärässä.


      • uusi_poloilija

        Nollakorkoinen rahoitus tarkoittaa eri asiaa kuin korottomuus, vaikka nämä voi helposti sekoittaa keskenään. Kannattaa katsoa todellista vuosikorkoa, jolloin kustannuksiin lasketaan mukaan myös kuukausittaiset lainanhoitokulut.

        "Nollakorko on vaihtoehto käteisalennukselle. Uuden auton ostaja voi aina neuvotella auton hinnasta. Rahoituksen ottavalla ei tätä neuvotteluvaraa ole tai se on pienempi." http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2017/01/koroton-autolaina/


      • Honzo

        Ei muuten pidä useinkaan paikkaansa. Mulla on useamman uuden auton kohdalla omakohtaista kokemusta. Autoliikkeelle on ihan sama, myykö ne auton käteisellä vai tuleeko raha jostain rahoitusyhtiön kautta. Autoliike saa saman summan. Paitis rahoituksen kanssa vielä jonkun bonarin rahoitusyhtiöltä, joka käteikaupassa jää saamatta. Eli kannatttavampaa on myydä rahoitukselle. Se kun ei ole mitään pois autoliikkeeltä.


      • uusi_poloilija
        Honzo kirjoitti:

        Ei muuten pidä useinkaan paikkaansa. Mulla on useamman uuden auton kohdalla omakohtaista kokemusta. Autoliikkeelle on ihan sama, myykö ne auton käteisellä vai tuleeko raha jostain rahoitusyhtiön kautta. Autoliike saa saman summan. Paitis rahoituksen kanssa vielä jonkun bonarin rahoitusyhtiöltä, joka käteikaupassa jää saamatta. Eli kannatttavampaa on myydä rahoitukselle. Se kun ei ole mitään pois autoliikkeeltä.

        Ovatko kokemuksesi nollakorkotarjouksista ostamisesta?


      • TuottavaSijoitusVinkki
        E220_CDI kirjoitti:

        Sullon väärät rahastot ja liian kiire.

        Viimeisten 200 vuoden aikana osakkeet ovat olleet keskimäärin parhaiten tuottava omaisuuslaji.

        CLIP Viimeisten 200 vuoden aikana osakkeet ovat olleet keskimäärin parhaiten tuottava omaisuuslaji. /CLIP. Niin - niin. Lankomies sijoitti Talvivaaraan osakkeisiin. Kaikki talletukset meni.


      • Fofkfkffkf
        TuottavaSijoitusVinkki kirjoitti:

        CLIP Viimeisten 200 vuoden aikana osakkeet ovat olleet keskimäärin parhaiten tuottava omaisuuslaji. /CLIP. Niin - niin. Lankomies sijoitti Talvivaaraan osakkeisiin. Kaikki talletukset meni.

        Mun siskomies taas osti auton, josta heti levisi moottori ja romuttamolle. Äitisetä taas kaatui ulkona ja delas.
        Mitään ei kannata yrittää tai ostaa, mihinkään ei kannata lähteä, koska aina voi käydä kehnot, varsinkin jos on ääliöyttä suvussa.


      • E220_CDI
        TuottavaSijoitusVinkki kirjoitti:

        CLIP Viimeisten 200 vuoden aikana osakkeet ovat olleet keskimäärin parhaiten tuottava omaisuuslaji. /CLIP. Niin - niin. Lankomies sijoitti Talvivaaraan osakkeisiin. Kaikki talletukset meni.

        Taidat olla samantasoinen sijoittaja kuin lankomiehesi, kun vastaat kommenttiin rahastoista ja osakemarkkinoiden keskimääräisestä tuotosta yhdellä huonosti valitulla osakkeella ilman hajautusta?


    • rahoituksella

      rahoitus, kun on esim lähes 0-korkoisia tarjouksia tai esim A1 tai Santander rahoittaa
      aika edullisesti.
      Jos on käteistä, se kannattaa laittaa poikimaan vaikka pörssiin tai vastaaviin.
      Voit saada vaikka 5-6% tuoton ja auton nollakorolla

      ennen käteinen oli kuningas , nykyään rahoitus

      • Entäs tonnin auto jolla ajaa viä 5-10 ja saa satasen ku myy romuski ja korjaaminen maksaa murto osan siitä mitä uuden auton ylläpito?


      • ainauusiauto

        Ei ei ja ei, vanhan auton ylläpito maksaa aina sen 2000e vuodessa, ihan oikeasti, usko jo, se on todella kallista.
        Entäs turvallisuus, kannattaa aina miettiä sitä pahinta mahdollista vaihtoehtoa, kummalla selviät hengissä 80km/h nokkakolarissa, vm.2017 Skodalla vai 1995 Toyotalla?
        No no, vastaa, kummalla.
        No niin, kannattaako siis ajaa vanhalla?


      • ainauusiauto kirjoitti:

        Ei ei ja ei, vanhan auton ylläpito maksaa aina sen 2000e vuodessa, ihan oikeasti, usko jo, se on todella kallista.
        Entäs turvallisuus, kannattaa aina miettiä sitä pahinta mahdollista vaihtoehtoa, kummalla selviät hengissä 80km/h nokkakolarissa, vm.2017 Skodalla vai 1995 Toyotalla?
        No no, vastaa, kummalla.
        No niin, kannattaako siis ajaa vanhalla?

        AIna yhtä lystikästä itsesuggestiota. 200€ on valtava summa jos senveran joutuu vanhaan autoon laittaan vuodesssa rahaa remonttiin. kun kertoo tuon summan kolmella, päästään siihen suuruusluokkaan mitä uuden lainarahalla ostetun auton täysmälli vakuutus maksaa. Noin abaut. Kateutta toyotaa kohtaan, kun ne vain toimii. ja toimii. ja toimii.


    • Nmkeldlldl

      Autoa kannattaa maksa pienellä korolla kuukausittain nolla käsitahalla. Tyhmää on sitoa rahaa autoon kun ethän sä sitä autoa heti loppuun edes käytä? Siksi kannattaa maksaa vain käytöstä kuten minä. Auton arvo tippuu samassa suhteessa lyhennyksien kanssa ja mitä kilsoja tulee. Näin olen toiminut jo vuosia ja myynyt auton joka vuosi ja vaihtanu mielenkiintosempaan. Välillä tonni pari väliin ja taas mennään. En ole yhtäkään autoa maksanut edes vuotta vaan aina vähemmän. Siksi kannattaa jättää myös rahotuskeen suurempi viimeinen erä jota et koskaan edes joudu maksamaan...jos tykkäät vaihtaa usein. Itselle autojen vaihtaminen on harrastus. Nuorena vaihdoin pleikkaripelejä samalla tavalla ja sitten naisia. Nykyään autoja. Harrastukset maksaa muttei autotkaan ole niin kalliita pitää kun naiset.

    • E220_CDI

      Ei tähän ole yhtä universaalia totuutta, vaan edullisuus riippuu ostajan omasta tilanteesta. Oman ja lainarahan vertailun edullisuus riippuu vaihtoehtoiskustannuksesta, eli siitä, mitä se autoon kulutettava raha tekisi ellei sitä olisi kulutettu autoon.

      Omalta tililtään maksavalle oma raha on juuri nyt erittäin edullista, koska saamatta jää vain mitätön korkotuotto ja mahdolliset bonukset tai muut palvelumaksualennukset.

      Norjalaispankin talletuksen nostajalle oma raha taas maksaa 1.75%.

      Rahoitusyhtiön ja pankin rahoituksen hinnan tietänee kertoa joku sellaisia käyttävä, mutta arvaanko oikein, että näitä saa nykyäån vakuuksista riippuen 0 - muutaman prosentin välillä?

      Kallein rahoituskulu on tuottavan sijoituksen purkaminen rahan kuluttamiseksi autoon.

    • ei.dsg

      Käteistä olisi jo monta tonnia, mutta mistä löytyisi sillä rahalla luotettava auto ?

      • E220_CDI

        Useammankin kerran olen onnistunut ostamaan noin kolmen tonnin hintaluokasta luotettavan ja täysiä huoltovälejä ilman teknisiä varikkopysäkkejä kulkevan auton.

        Yhteistä niille on ollut tunnollinen huoltohistoria ja itselleni tuttu malli, jonka olen osannut myös arvioida ennen ostopäätöstä.

        Tee ensin kotiläksyt ja selvitä millaisen auton tarvitset, valitse yksi tai korkeintaan pari mallia, jotka täyttävät tärkeimmät vaatimuksesi valitsemassasi hintaluokassa. Sen jälkeen selvitä valittujen mallien jo tunnettujen teknisten riskien perusteella, millä tekniikalla haluat autosi valita. Ja sitten vasta lähdet etsimään sitä uudesta asti kunnolla huollettua yksilöä.

        Tehtävää helpottaa, jos pystyt elämään niin klassisen mallin kanssa, että valitsemasi budjetti riittää muihinkin kuin valitsemasi automallin halvimpiin yksilöihin. Iästä riippumatta kallein ei ole välttämättä hintansa arvoinen, mutta halpuuteen on aina syynsä.

        Paras onnistumisen mahdollisuus on, kun valitsee sen verran halvan automallin, että saa katsoa Nettiauton hinnastoa kalleimmasta alkaen, hypätä yli pari Suomen kalleinta näyttelykuntoista suoraan museorekisteriin valmista ja ostaa seuraavien viiden kalleimman joukosta se joka on oikeasti hintansa arvoinen.


    • nuuka-automies

      Itse luotan Nissaniin, autolla ikää kymmenisen vuotta, käteisellä ostettu. Ja ylimääräistä rahaa noin 40 tuhatta tilillä, en koe mitään tarvetta elvistellä kalliilla autolla, ei toki ärsytä yhtään muiden autot. Työkaveri sanoi että hänellä on autovelkaa 9 tuhatta euroa, en kyllä ymmärrä että miksi kun työmatka on 5 kilometriä. Mutta jokainen tyylillään.

      • kellio

        mulla on autolainaa 15000 ja työmatkoja ei ollenkaan
        olen eläkkeellä,makselen lainaa eläkkeestäni korko on nolla prosenttia.
        kulut 10€/kk
        siitä se lähtee lyheneen
        Neljäs uusi auto 14-vuoden aikana


    • köyhätoksettaa

      Miksi kyselet, kun sulla ei taatusti ole omaa käteistä?

      • massii.pullollaan

        Miksi sotket oman surkean tilanteesi muiden varallisuuteen ?


      • Niin, tietysti seki o nii että jos ei oo komiaa autoa niin ihmiset ei pidä aiva tonohona joka paasaa rahojansa johonki henkilöautoon??


    • Järki-käteen

      En ymmärrä! Miksi kukaan koskaan tekisi velkaa auton ostoon, ellei se ole työkalu? Koskaan en ole tehnyt velkaa auton ostoa varten, enkä tule tekemään. En aja työkseni, mutta työmatkat ajan (24km X 2) eli 48km päivittäin arkisin. Järjenköyhyyttä tehdä velkaa moisten kilometrien vuoksi. Oli auto millainen tahansa, ei se mullqvisti suurene pöksyissä yhtään. Velaton auto toimii aivan mainiosti, kun kilometrejä mielettömästi tule tavalliselle autoilijalle.

      • Dkkffkfkf

        No ihan vaan siksi, että oman rahan hinta on kovempi kuin lainan.


      • jokumuu_

        Ehkäpä siksi, että

        1. tarvitsee autoa
        2. ei ole aikaa, tiloja ja/tai taitoa vanhojen autojen korjaamiseen
        3. on tuloja mutta ei uudehkon auton ostoon tarvittavaa määrää "irtonaista" rahaa

        Olen aikaisemmin ajellut myös käteisellä hankituilla tonnin mutterilingoilla ja kyllähän pienehköt ajelut niillä keskimäärin halvimmaksi tulevat. Ja kun tykkään autojen korjaamisesta, ei niiden ylläpitokaan ollut mitenkään vastenmielistä.

        Vaan kun kuvioon on tullut pieniä lapsia niin ei vaan ole enää aikaa tuollaiseen jumppaamiseen. En myöskään välittäisi jäädä yön selkään ja pakkaseen lasten kanssa kun loppuunajettu lintta päättää laueta. Perheellistä myös kolariturvallisuus vähän mietityttää, vaikka järjen kanssa ajellessa todennäköisyys siihen kolariin pieni onkin.

        Koska oma tarpeeni on käyttää autoa eikä omistaa autoa, olisin voinut ottaa työsuhdeautonkin mutta laskeskelin että kalliimmaksi se tulee kuin uudehkon auton hankkiminen rahoituksella. Lisäksi omaa ostaessa sen saa valita just niin kuin parhaaksi näkee, ei niin kuin joku kalustomoguli hyväksi katsoo.


      • jokumuu_ kirjoitti:

        Ehkäpä siksi, että

        1. tarvitsee autoa
        2. ei ole aikaa, tiloja ja/tai taitoa vanhojen autojen korjaamiseen
        3. on tuloja mutta ei uudehkon auton ostoon tarvittavaa määrää "irtonaista" rahaa

        Olen aikaisemmin ajellut myös käteisellä hankituilla tonnin mutterilingoilla ja kyllähän pienehköt ajelut niillä keskimäärin halvimmaksi tulevat. Ja kun tykkään autojen korjaamisesta, ei niiden ylläpitokaan ollut mitenkään vastenmielistä.

        Vaan kun kuvioon on tullut pieniä lapsia niin ei vaan ole enää aikaa tuollaiseen jumppaamiseen. En myöskään välittäisi jäädä yön selkään ja pakkaseen lasten kanssa kun loppuunajettu lintta päättää laueta. Perheellistä myös kolariturvallisuus vähän mietityttää, vaikka järjen kanssa ajellessa todennäköisyys siihen kolariin pieni onkin.

        Koska oma tarpeeni on käyttää autoa eikä omistaa autoa, olisin voinut ottaa työsuhdeautonkin mutta laskeskelin että kalliimmaksi se tulee kuin uudehkon auton hankkiminen rahoituksella. Lisäksi omaa ostaessa sen saa valita just niin kuin parhaaksi näkee, ei niin kuin joku kalustomoguli hyväksi katsoo.

        Tuo on puhkikulunu klisee että vanhassa autossa olis enemmän remonttia. Uskotko itse siihen?


      • jokumuu_

        Ei tässä minulle ole kysymys mistään uskosta vaan raudasta ja muovista valmistetuista koneista. Ihmisen tekemistä, tosin robottien avustamana. Henkilökohtaista kokemusta on paristakymmenestä yksilöstä, jotka ovat hankittaessa olleet kahdesta kolmeenkymmentä vuotta vanhoja, 30-300 tuhatta ajettuja. Mullistava johtopäätös kokemuksista on, että kone kuluu kun sitä käyttää ja kun tarpeeksi käyttää, se menee rikki.

        Tällä hetkellä perheessä on autot vuosimallia 1979, 1990, 2005 ja 2013. Arvaatko mihin on tehty eniten remonttia ja mihin vähiten?


      • jokumuu_ kirjoitti:

        Ei tässä minulle ole kysymys mistään uskosta vaan raudasta ja muovista valmistetuista koneista. Ihmisen tekemistä, tosin robottien avustamana. Henkilökohtaista kokemusta on paristakymmenestä yksilöstä, jotka ovat hankittaessa olleet kahdesta kolmeenkymmentä vuotta vanhoja, 30-300 tuhatta ajettuja. Mullistava johtopäätös kokemuksista on, että kone kuluu kun sitä käyttää ja kun tarpeeksi käyttää, se menee rikki.

        Tällä hetkellä perheessä on autot vuosimallia 1979, 1990, 2005 ja 2013. Arvaatko mihin on tehty eniten remonttia ja mihin vähiten?

        Varmaa tuo 90 vuotinen? Vai tuo 79 vuotinen? Mitä enemmän tekniikkaa sitä enemmän ongelmia.


      • jokumuu_

        Jos nyt ihan oikeasti kiinnostaa, niin tässä viimeisen vuoden aikana tehdyt remontit:

        -79: Koneremontti, koska poltti vanhuuttaan pari venttiiliä. Jospa samalla tulisi öljynkulutuskin kuntoon. Tosin tämä hajosi jo pari vuotta sitten mutta ei ole aiemmin ollut aikaa korjata. Tulevaisuuden remonttikohteita ovat mm. huutava perä ja väljä ohjausvaihde plus lajitelma pienempiä murheita.

        -89: Tällä ei ole ajettu moneen vuoteen, koska ei ole aikaa ajaa (eikä varsinkaan korjata). Viimeksi talliin siirrettäessä oli näköjään pukannut koneesta öljyt ja vedet sekaisin, ennestään listalla oli mm. viitosvaihteen pois sylkevä vaihteisto ja kiinni jumittaneet takajarrut sekä hitsausta vaativat takakaaret. Jäi aikanaan juuri katsastettuna seisomaan, mutta auto ei seisottamisesta tykkää.

        - 2005: Takajouset vaihdettu toisen katkeamisen vuoksi, toinen alapallo vaihdettu, käsijarruvaijerin pyörille menevät osat vaihdettu (muita osia ei saa kuin pakettina käsijarrumoottorin kanssa), käsijarrumekanismin herkistelyn vuoksi taka-akseli irrotettu, yksi puola vaihdettu. Plus kolarivaurio korjattu, mutta se nyt ei ollut auton iän syytä. Remonttia odottaa ainakin pätkimään alkanut mittaristo.

        -2013: Kaksi oven ulkokahvaa vaihdettu koska avaimettoman käynnin nappulat eivät näköjään kestä pakkasta.

        Tuo seiskaysi on erinomaisen yksinkertainen keksintö: Kone, vaihteisto, perä, kaksi penkkiä ja mahonkiratti. Varustus koostuu hanskalokeron valosta. Uusin taas on ladattava sarjahybridi eli huomattavan monimutkainen härveli ja varustetta on peruutuskamerasta parkkitutkaan ja bluetoothista navigaattoriin. Silti uudempi toimii, vanhempaa saa harrastaa. Ja harrastamisen vuoksihan se on hankittukin.


    • omallarahalla

      Auto kannattaa maksaa heti omalla rahalla ja ostaa sellainen joka ei tunnu kalliilta omiin rahoihin. Ei tule kuukausittaisia lyhennyksiä ja sen tuomia muita pakollisia kuluja, esim rahoituksella jossa et ole auton omistaja. Joudut maksamaan siinä kalliita vakuutuksiakin.

      Rahoitus ja uusi / uudehko auto on kallein yhdistelmä. Jos ostat 30 teur auton tai minkä hl luokan uuden niin maksat vuosia pitkään isoja lyhennyksiä joka kk vaikka auton arvo tippuu heti kun ajat liikkeestä pihalle.

      Jatkuvassa rahoitusloukussa olevat ihmiset menettävät erittäin merkittäviä summia, ei pääse varallisuus kertymään tai säästöt joita voisi käyttää.

      Katsastetun auton saa ostettua edullisimmaan "sadoilla" euroilla jolla ajaa vaikka 100km joka päivä vuoden jokaisena päivänä. 6L. kulutuksella. Eli täysin varaton tai nuori voi ostaa sellaisen tukien / vanhempien avulla ja kulkea vaikka töihin, kouluu, ruokakauppaa, asioille ja säästämään.

      • Fkfkfkfkf

        Paremmin se varallisuus kertyy rahoitusta käyttäen kuin omat rahat autoon sitoen. Ja tietenkin pitää verrata samanlaisiin autoihin.


    • Käteiset_Vex

      Aloitukseen vastaus:
      Autokauppaa yksistään ajatellen, autoliikkeelle on aina kannattavinta myydä auto rahoituksella. Käteinen on huonoin vaihtoehto.

    • OttakaaLainaa

      Velasta en tiedä kun käteisellä olen ostanut talonkin ilman velkaa....kertokaa te jotka velkaa teette....

    • 2423423

      Laina on rahan ostamista. Koko maailma pyörii rahan lainaamisen varassa.
      Lainan ottamisessa ei ole mitään väärää mutta sekä käteisellä ostamiseen ja lainalla ostamiseen pätee sama asia. Onko varaa? Laina ei muuta tätä asiaa mitenkään.

      Jos autolainan saa yhden prosentin korolla, itse en käteisellä ostaisi vaikka rahaa tilillä olisi kevyesti auton ostoon.

    • saldo.plussalla.aina

      oman pääoman sitominen autoon, jonka arvo laskee koko ajan on järjetöntä,
      kannattaa mielummin laittaa rahat sijoitusasuntoon, vuokralainen maksaa lainat ja vastikkeet ja omaisuutesi karttuu koko ajan

      • Idjfjfkffkfkkf

        No arvo laskee kyllä aivan samaa kyytiä joka tapauksessa. Mutta autolainaa voi tosiaan käyttää sijoituslainana laittamalla autorahat vaikka sinne asuntoon. Tosin asunto ei välttämättä mikään neronleimaus ole sijoitusmuotona.


      • E220_CDI

        Sama pätee ihan kaikkeen kuluttamiseen, joka on pois säästämisestä. Rahan laittaminen mihin tahansa kulutukseen on taloudellisesti tuottamatonta. Silti joidenkin mielestä osallistuminen "Kenellä on kuollessaan eniten" kisaan ei ole hyvä vaihtoehto elämiselle.


      • vanha.tojo
        E220_CDI kirjoitti:

        Sama pätee ihan kaikkeen kuluttamiseen, joka on pois säästämisestä. Rahan laittaminen mihin tahansa kulutukseen on taloudellisesti tuottamatonta. Silti joidenkin mielestä osallistuminen "Kenellä on kuollessaan eniten" kisaan ei ole hyvä vaihtoehto elämiselle.

        Kerrassaan oivallinen mietelause.


    • rahalla

      Käteisellä on paras kauppa, suoraan omistajalta ja käyttäjältä. ( autoliike on välittäjä vaikka olisi omistaja)

      Rahoituksella maksat ensin liikkeen katteen joka on 4 numeroinen summa, jo muutamien tonnien autosta lähtien. Joudut ottamaan pakollisen kaskovakuutuksen koko rahoituksen ajaksi ja maksamaan korkoja. Autoliikkeet saavat lähes kaikki vaihtoautot yksityisiltä ja maksavat niistä huonoiten mutta laittavat vaan lisää hintaa kun myyvät.


      Ostin 2 viikkoa sitten 2009 Audi A4 2.0 TDI B8 , ajettu 150TKm, virheetön kunto, xenon valot yksityiseltä, yhden henkilön käyttämä. Pesty ja vahattu säännöllisesti. Käteishinta tasan 10teur. Vanhemmasta bensasta sain melkein puolet tuosta hinnasta. B8 koria on tehty 2015 asti ja uusinkin A4 malli on todella vähän muuttunut ( en ostaisi sen takia uudempaa) .

      Liikkeissä pyydetään huonompikuntoisista ja enemmän ajetuista 13, 14, jopa 15 teur.

      Entiseen pieneen 1.6L bensaan muuten verot ovat vain 300eur vuodessa enemmän mutta dieselin kulutus tulee olemaan pienempi kaikenlaisessa ajossa minulla ja polttoaine vähän edullisempaa huomattamasti parempi auto, tämä dieseli on rahallisesti erittäin kannatava ostos.

      Tarkoituksena ajaa 7-10v ainakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6664
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2750
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2428
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1953
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1670
    8. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1518
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1492
    10. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1472
    Aihe