lämpötolppa ei toimi

ööööh_

Lämpötolppa ei toimi, mutta tolpan oma sulake on kunnossa. Taloyhtiössä vanhan malliset yhteisajalliset tolpat eli toimii pari tuntia tiettyinä kellon aikoina, mutta mun tolppa ei ollenkaan. Onko nyt pääsulake palanut vai mitä?

20

10012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enOleUusavuton

      Kristallipallo ei osaa kertoa, mutta olet varmaan kokeillut vaikka föönillä tai muulla sähkölaitteella, että tolppa on pimeänä? Useimmiten vika löytyy liitäntäjohdosta jos auto ei lämpiä
      Pääsulakeviat hoitaa taloyhtiö. kunhan vaan ilmoitat isännöitsijälle tai vuokraisännälle.

    • ööööh_

      Jos sinä käytät kristallipalloa, niin suosittelen tutkituttamaan pääkopan. On nimittäin vähän liian erikoista hommaa...

      On kokeiltu toimivuus monellakin eri tavalla, pimeä on. Tolpan oma sulake vaihdettu uuteen. Vika ei poistunut. Tietenkin pääsulakkeen hoitaa isännöitsijä. Käsittääkseni pääsulake ei kuitenkaan ihan noin vain poksahda vaikka moni sisälämppäriäkin käyttäisi.

      Onko väärin kysellä silti?

      • töpselinenät

        Urpo fantti, tolppaan tulee sähköä vain miinuskelillä, köyhissä buulaakeissa!


      • TietoViisasOlen

        tämä ei pidä paikkaansa ainakaan kaikissa taloyhtiöissä. Vain hyvin moderneissa tolpissa on lämpötilatunnistin.


    • Vastuutaulukko

      Huoltovirmaan ilmoitus ja he hoitavat homman.

    • 5745754

      Jos taloyhtiö yrittää säästää eikä vielä laittanut tolppiin sähköä päälle? Monet taloyhtiöt laittavat sähkön päälle vasta kun alkaa säännöllisemmin olla pakkasia. Itse kerran tein vikailmoituksen kun tolppa ei toiminut, vastauksena tuli että ei vielä laitettu sähköjä päälle. Silloin oli vielä ehkä lokakuu tai marraskuun alku mutta sen verran kylmä jo että lasit välillä jäässä tai pahasti huurtuneet ja olisin jo käyttänyt sisälämppäriä. Törkeää säästöä joiltakin taloyhtiöiltä. Ymmärrän jos touko-syyskuun on sähköt poissa mutta lokakuussa saisivat jo laittaa päälle.

    • ööööh_

      1.11 on laitettu sähköt päälle tolpissa ja muutaman viikon kerkesin jo autoa lämmittämäänkin, joten ei ole sekään.

      Onko tietoa kuinka helposti nuo pääsulakkeet sitten poksahtaa, koska tolpan oma sulake se ei ainakaan ole.

      Ja kyllä, heti huomenna klo: 8.00 soitan huoltoyhtiöön asiasta, tämä tiedoksi kristallipallolaisille ;)

      • ihan_normaalia

        Miksi "pääsulakkeen" palaminen olisi outoa?

        Jos koko tolppasysteemi on jostain 30 vuoden takaa, niin se on saatettu mitoittaa kestämään pelkät lohkolämmittimet. Ei niitä sisätilanlämmittimen käyttökieltoja turhan päiten jaella. 30 v. ikäiset tolpat olisi jo pitänyt uusia, mutta sehän nyt ei ole uutinen, että taloyhtiöissä nuukaillaan. Ja valitetaan. Ja nuukaillaan. Ja odotetaan, että joku tekisi jotain. Ilmaiseksi.

        Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että jengi kaikesta huolimatta käyttää sisätilanlämmitintä nykyisin. Tolpassahan saattaa olla esim. 1x10 A tai peräti 16 A sulake per 2 autoa, mikä hyvin kestää 2 nykymallin moottorinlämmitintä (300 W /kpl) ja ainakin yhden sisätilanlämmittimen. 16 A sulake kestää kaksikin.

        Jengi on nykyään käsittämättömän laiskoja käyttämään lämmittimiä, vain kolmasosa tuntuu säännöllisesti kytkevän johtoa tolppaan. Joten "pääsulakekin" kestää ... kunnes tulee se yksi aamu, jolloin on tuulilasit tukevasti jäässä. Siperia opettaa -> seuraavana aamuna on melkein kaikilla "letkut kiinni".


      • kjsdlsdfjlsjsdlj

        pääsulake paloi ja valkotakkiset vei mennessään...


      • Anonyymi
        ihan_normaalia kirjoitti:

        Miksi "pääsulakkeen" palaminen olisi outoa?

        Jos koko tolppasysteemi on jostain 30 vuoden takaa, niin se on saatettu mitoittaa kestämään pelkät lohkolämmittimet. Ei niitä sisätilanlämmittimen käyttökieltoja turhan päiten jaella. 30 v. ikäiset tolpat olisi jo pitänyt uusia, mutta sehän nyt ei ole uutinen, että taloyhtiöissä nuukaillaan. Ja valitetaan. Ja nuukaillaan. Ja odotetaan, että joku tekisi jotain. Ilmaiseksi.

        Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että jengi kaikesta huolimatta käyttää sisätilanlämmitintä nykyisin. Tolpassahan saattaa olla esim. 1x10 A tai peräti 16 A sulake per 2 autoa, mikä hyvin kestää 2 nykymallin moottorinlämmitintä (300 W /kpl) ja ainakin yhden sisätilanlämmittimen. 16 A sulake kestää kaksikin.

        Jengi on nykyään käsittämättömän laiskoja käyttämään lämmittimiä, vain kolmasosa tuntuu säännöllisesti kytkevän johtoa tolppaan. Joten "pääsulakekin" kestää ... kunnes tulee se yksi aamu, jolloin on tuulilasit tukevasti jäässä. Siperia opettaa -> seuraavana aamuna on melkein kaikilla "letkut kiinni".

        "nykymallin moottorinlämmitintä (300 W /kpl)"

        Kas kas....

        Olin olettanut, että moottorinlämmitin olisi noin 500W - 600W tehoinen.
        Mutta juuri eilen mittasin moottorinlämmittimen (ei ole itse ostettu, vaan tuli käytetyn auton mukana) tehoksi sähkönkulutusmittarilla ja lukema vaihteli välillä 275 W - 297 W.

        Eli pyöristettynä tuo korkein lukema on n. 300 W.


        Tuo kirjoitus "ihan_normaalia 08.11.2017 11:03" on enimmäinen ja ainoa netissä näkemäni, jossa mainitaan moottorinlämmittimen teho.

        Esim. VVO määrää, että heidän parkkipaikoillaan ei saa ylittää 1000 W.

        Siispä:

        Moottorilämmitin: 300 W
        Sisätilanlämmitin (pienemmällä teholla): 600 W
        Akkulaturi (pienemmällä teholla): 92 W (5A, 14,7V, oletettu hyötysuhde 80 %, hakkuritekniikka edustava)

        Yhteensä: 300 600 92 = 992 W.

        Saisikohan pyytämällä luvan 1084 W tehon käyttöön?
        Silloin voisi käyttää akkulaturia suuremmalla teholla (184 W, 10A, 14,7V, oletettu hyötysuhde 80 %, hakkuritekniikka edustava)

        Jos ei saa lupaa, niin vaihtoehto on tämä:

        Ensin 2h päällä moottorilämmitin ja akkulaturi suuremmalla teholla (ei sisätilanlämmitintä) = 484 W, sitten käydään kääntämässä ajastimeen 2h lisää aikaa, ja asetetaan akkulaturi pienemmälle teholle sekä aktivoidaan sisätilanlämmitin, jonka jälkeen kulutus on tuo 984 W toiset 2h.

        Sähköä näin kuluu enemmän, kun se moottorilämmitin paahtaa 4h pelkän 2h sijasta, mutta eipä ylitetä tuota sallittua 1000 W.


    • kusetuskos

      Tosin saattaa olla ettei autosi lohkolämmitin toimi.

    • ksdjsdkjsfdlk

      Itsellä oli kerran johto vioittunut, siis se lämmittimen johto tolpan ja auton välillä. Laukaisi välittömästi vipusulakkeen vai liekö peräti vikavirtakytkin.
      Luulisin vähän että jos joku talokeskuksen pääsulake olisi palanut niin pimeänä olisi useampi tolppa?

    • JokoNytAukeaisi

      Kristallipallon vinkki, ota nyt dorka yhteyttä taloyhtiön vastuuhenkilön ja kerro huolesi.
      Sieltä saat tietoa kuinka tolppien pitäisi toimia ja sieltä hoidetaan tolppa kuntoon jos se on rikki.

      • no.electricitet

        Ei kannata pyörittää huoltopyyntöä monen pöydän kautta, vaan yhteys suoraan huoltoyhtiöön, mikä käytännössä hoitaa ongelman. Itse pitää kuitenkin kokeilla omat johdot ja itse lämmitin.
        Vedä vaikka jatkojohdolla virta naapurin ehjästä tolpasta ja kokeile, alkaako lämmitin porisemaan/suhisemaan/lämpenemään. Silloin sinun laitteet on kunnossa. Huolto voi varmuudella sitten keskittyä talon järjestelmän korjaukseen.
        Onko kellolaite ehyt ja pyörii ? Napautitko tolppasulakkeen lisäksi myös vikavirtasuojan ON- asentoon . (meillä ainakin tuplatolpissa 3 vipua eli sulaketta.) Joskus joutuu käyttämään lämmittimen hapettuneeseen johtoon sekä auton puskurin pistokkeeseen sellaista "sähkömiehen spraytä" eli CRC tai vastaava aine.


      • putputput

        Hondalla on kätsyjä agrigaatteja myynnissä, jotka puksuttavat virtaa fööneille iloisesti, muutamalla desillä bensiiniä, tunnissa!


      • Anonyymi
        putputput kirjoitti:

        Hondalla on kätsyjä agrigaatteja myynnissä, jotka puksuttavat virtaa fööneille iloisesti, muutamalla desillä bensiiniä, tunnissa!

        Tarkoitat Hondan agitaattoreita, eli puolestapuhujia? Maassamme mm. Veho edustaa ja muualla muut liikkeet, mutta ei niitä voi ostaa!


    • Anonyymi

      Tesla Jone siellä lataa. Patteriautoo myrtsiwwä eipä riitä sähköö sulle.

      Jos ei tolpaan sähköä tule ei sitä täältkään saa

      Itse kuin asuin neukkukuuyiossa kaivokselassa siellä sähkö oli kesäksi aina päällä jotta pystyt imuroidaan autoa.

      Joissain yhtiöissä on järkeviä kun ihmisiä johdossa

      • Anonyymi

        mutta jos johto on oikosulussa, silloin ei varmaan ole järkeäkään...


      • Anonyymi

        Tuossa olisi muuten yksi mahdollisuus siihen, miten sähköauton latauspisteitä voitaisiin kerrostalojen parkkipaikalle rakentaa:

        Tämä toimii, JOS on 1 parkkipaikka per asunto (ei siis toimi, jos parkkipaikkoja ei riitä joka asukkaalle):

        Kullekin asunnolle osoitetaan oma nimikkoparkkipaikka.
        Kunkin parkkipaikan sähkötolppa uudelleenjohdotetaan sitem että syöttö tulee ko. asunnon oman sähkökeskuksen (sen, mikä on usein asunnon eteisessä) kautta ja että autopaikan sähkönsyötölle tulee oma sulake tai modernimmin johdonsuoja-automaatti.

        Tällöin asukas voi omasta eteisestään kytkeä autopaikan sähkönsyötön pois silloin, kun ei itse aio ko. sähkö käyttää (vähentää riskiä sähkön varastamisesta).

        Eli kun parkkipaikan sähkö otetaan asunnon oman sähkökeskuksen kautta, saadaan nämä edut:

        1. Autopaikalla kulutettu sähkö menee asunnon sähkömittariin

        2. joko automaattisulakkeen tai, vielä parempaa, erillisen kytkimen (asunnon eteisessä) alas kääntämällä ei ko autopaikalle tule sähköä.

        Tuo erillinen kytkin pitäisi vielä toteuttaa siten, että niin halutessaan asukas voi ohjata ko. kytkintä kellokytkimellä tietokoneella tms.

        Itse toteuttaisin tuon niin, että asunnon sähkökeskukseen asennetaan
        rele, jonka kontaktit kestävät 16 A / 230 V, joko 1- tai 3-vaiheisena riippuen siitä, tuleeko ko. asuntoon 3 -vaihesähkö.

        tuon releen kela olisi hyvä olla 12 V DC -mallia.
        Silloin kelan ohjauksen voi jokainen toteuttaa haluamallaan tavalla, ja 12 V asennuksia saa ihan laillisesti tehdä kuka tahansa, ei vaadi virallisia sähköpätevyyksiä toisin kuin 230 V asennukset.

        em. rele sitten ohjaamaan ko. asunnolle kuuluvan autopaikan sähkötolpan sähköjä.

        Pahin este tälle on sellainen asuntoaluesuunnittelu, joka lähtee siitä ajatuksesta, että jos talossa on vaikkapa 100 asuntoa, niin parkkipaikalla on vain n. 30-60 parkkipaikkaa eikä 100.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa olisi muuten yksi mahdollisuus siihen, miten sähköauton latauspisteitä voitaisiin kerrostalojen parkkipaikalle rakentaa:

        Tämä toimii, JOS on 1 parkkipaikka per asunto (ei siis toimi, jos parkkipaikkoja ei riitä joka asukkaalle):

        Kullekin asunnolle osoitetaan oma nimikkoparkkipaikka.
        Kunkin parkkipaikan sähkötolppa uudelleenjohdotetaan sitem että syöttö tulee ko. asunnon oman sähkökeskuksen (sen, mikä on usein asunnon eteisessä) kautta ja että autopaikan sähkönsyötölle tulee oma sulake tai modernimmin johdonsuoja-automaatti.

        Tällöin asukas voi omasta eteisestään kytkeä autopaikan sähkönsyötön pois silloin, kun ei itse aio ko. sähkö käyttää (vähentää riskiä sähkön varastamisesta).

        Eli kun parkkipaikan sähkö otetaan asunnon oman sähkökeskuksen kautta, saadaan nämä edut:

        1. Autopaikalla kulutettu sähkö menee asunnon sähkömittariin

        2. joko automaattisulakkeen tai, vielä parempaa, erillisen kytkimen (asunnon eteisessä) alas kääntämällä ei ko autopaikalle tule sähköä.

        Tuo erillinen kytkin pitäisi vielä toteuttaa siten, että niin halutessaan asukas voi ohjata ko. kytkintä kellokytkimellä tietokoneella tms.

        Itse toteuttaisin tuon niin, että asunnon sähkökeskukseen asennetaan
        rele, jonka kontaktit kestävät 16 A / 230 V, joko 1- tai 3-vaiheisena riippuen siitä, tuleeko ko. asuntoon 3 -vaihesähkö.

        tuon releen kela olisi hyvä olla 12 V DC -mallia.
        Silloin kelan ohjauksen voi jokainen toteuttaa haluamallaan tavalla, ja 12 V asennuksia saa ihan laillisesti tehdä kuka tahansa, ei vaadi virallisia sähköpätevyyksiä toisin kuin 230 V asennukset.

        em. rele sitten ohjaamaan ko. asunnolle kuuluvan autopaikan sähkötolpan sähköjä.

        Pahin este tälle on sellainen asuntoaluesuunnittelu, joka lähtee siitä ajatuksesta, että jos talossa on vaikkapa 100 asuntoa, niin parkkipaikalla on vain n. 30-60 parkkipaikkaa eikä 100.

        Liian monimutkaista! Helpompaa on laittaa jokaiseen lämpötolppaan energiamittari (mahtuu vanhaankin koteloon) ja poistetaan kellot. Sähkö päällä koko ajan ja laskutetaan tolpan käyttäjää käytetystä sähköstä. Kotelothan ovat jo nyt lukittuja, joten pidetään vaan se luukku lukossa kuten sähköturvallisuusmääräyksetkin määrää. Jos samasta kotelosta otetaan sähköä viereiseenkin ruutuun ja pelkää sähkön varastamista, voi asennuttaa omaan käyttöön toisen kotelon. Omassa taloyhtiössämme on lähes vuosi sitten tarjottu mahdollisuutta saada tuollainen oma mittauskotelo sähköauton lataukseen ja kielletty tavallisestä lämpötolpasta lataaminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8028
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3852
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1906
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1310
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1143
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1079
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      11
      865
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      812
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      762
    Aihe