Nuorten naisten käytös

Painuttuun

Tänään olin junassa. Seurasin, kun nuori nainen yritti saada matkalaukkuaan hyllylle siinä onnistumatta. Sitten muuan nuori mies kysyi fiksusti "voisinko auttaa". Siihen nainen tokaisee nyrpeän näköisenä "painu vittuun siitä häiriköimästä". Kummatkin toisilleen tuntemattomia. Samaahan se kyllä baarissakin on, jos mies menee naiselle juttelemaan, kaikenlaisia töykeyksiä saa kuulla. Mihinköhän ne käytöstavat on unohtunu?

41

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ois ukko tuumannut, että housuja kinttuun sitten...ja alkanut riisumaan takkia...

    • näinyleensä

      Varmaan joku mies sanonut naiselle noin.

      • Buhahaha

        Niinpä tietenkin: jos joku nainen on törkeä, niin siihen on syynä aina se että miehet ovat olleet törkeitä sille ensin. Jos mies on törkeä, niin se mies vaan on törkeä ihan ilman syytä.


    • Gnuk

      Jotenkin luulen, että keksitty tarina. Sitä vaan mietin, että miksi pitää keksiä näitä kun todellisuudestakin saisi tarinan jos toisenkin?

      Ainiinjoo... Eihän sitä pysty kun päivät pitkät nysvää kotona koneella eikä oikein liiku missään lähikauppaa kauemmas. :D

      • kurjuudenelänyt

        Keksitty tai ei ,mutta hyvin tavallista kuitenkin. Ainakin vanhempi mies saa pelätä minkälaisen vastauksen saa ,jos joutuu vuoropuheluun "siiderivalaiden"kanssa, kuten nykyään asia ilmaistaan.Pitäisi tulla sota taas , niin oppisivat elämään toisten kanssa. Puute ja kurjuus ovat hyviä kasvattajia.


      • Gnuk
        kurjuudenelänyt kirjoitti:

        Keksitty tai ei ,mutta hyvin tavallista kuitenkin. Ainakin vanhempi mies saa pelätä minkälaisen vastauksen saa ,jos joutuu vuoropuheluun "siiderivalaiden"kanssa, kuten nykyään asia ilmaistaan.Pitäisi tulla sota taas , niin oppisivat elämään toisten kanssa. Puute ja kurjuus ovat hyviä kasvattajia.

        Mä käytän aika paljon julkista liikennettä enkä muista kertaakaan todistaneeni sitä, että apua tarjoavaa kohtaan olisi käyttäydytty törkeästi. Joten ymmärrät varmaan miksi epäilen aloituksen tarinan todenperäisyyttä.


    • häirintääseoli

      #MeToo

    • Painuttuun

      Voi kun olisikin keksitty, mutta kun ei ole. Tv. Aloittaja

    • hienoamenoaon

      Oliko isossa junassa vai pk-seudun jurpo-lähijunassa?

    • Nainen39vee

      Oletkos ihan varma, että kyse on sukupuolesta? Maailmassa on kaikenlaista tallaajaa, ja meistä jokainen on varmasti törmännyt joskus kärttyisään vanhaan mummeliin, ihmisvihaajaäijään, v*ttuileviin keski-ikäisiin naisiin tai miehiin, huonotapaisiin teineihin, lastenvihaajiin, nuorisonvihaajiin, vanhustenvihaajiin... jotkut ovat ihan vaan huonolla päällä ja purkavat sitä muihin, joillain taas on jotain pään sisäisiä ongelmia. Ja eipä tämä palstan kielenkäyttö juuri tuota aloitustekstin naisen kommenttia sivistyneempää usein ole.

      Kysymykseen "mihinköhän käytöstavat ovat unohtuneet" voi silti onneksi vastata, että ovat ne joillain hukassa - mutta onneksi enemmistöllä ei. Eihän kukaan tarjoutuisi auttamaan, jos vastaus olisi todennäköisesti tuollainen. Melkein sanoisin, että tuo kuulostaa nimenomaan tällä palstalla keksityltä, koska se on kuitenkin sen verran marginaalinen ilmiö, että onhan se "aika jännä", jos osuu juuri palstalaisen kohdalle.

      • tihuuhu

        ei mahdu prinsessan kokemusmaailmaan -> feikki.

        Kannattaa ottaa pää pois perseestä


      • Minua on tällä palstalla naisen toimesta valistettu, että mies on seksistinen, jos tarjoaa apua naiselle. Ja seksismihän on paha paha paha! Minusta peruskohteliaisuus kuuluu jokaisen miehen ja naisen käytöstapoihin, tai oletan sen kuuluvan, mutta nykypäivän kasvatusmetodit on aika erilaiset kuin esim minun vanhemmillani. Äksyilijöitä löytyy joka ikäluokasta, toiset vain osaavat karkottaa ihmiset ympäriltään ihan omalla käytöksellään, mutta vika on tietenkin niissä muissa, ei itsessä.


    • femakkoehkä

      Jospa kyseessä oli HC-feministi? Ei saa nostella esineitä eikä avata ovia

    • Oikeestikko? Olen nyt ollut taas opiskelemassa ja koululla kiinnittänyt huomiota, että juuri kukaan ei enää sano kiitos, kun toinen jää pitelemään ovea. Hyvin hyvin harva nuori, hiukan enempi minua vanhempi sukupolvi kyllä kiittää.

      Ovesta mennään, mutta sanomatta sanaakaan. Mutta kukaan ei sentäs kehoita painumaan vittuun.

      Minä kyllä toisinaan tunnen itseni muinaisjäänteeksi, kun kiitän aina kun joku avaa oven tai muuten tarjoaa kohteliaasti tilaa tms.

      Pitäiskö kokeilla sanoa, kiitti vitusti kun joku ens kerran pitelee ovea tai herrasmiehenä tarjoaa tuolin, että päsen istumaan kaffille.

      • Varmaan pitäis, et muuten kalkkis sopeudu tähän 2000-luvun yhteiskuntaan 2000-luvun naiseksi. Sun pitää olla kova ja tyly tai muuten kaikki edistykselliset 2000-luvun naiset alkaa sua pilkkaamaan ja karttelemaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Varmaan pitäis, et muuten kalkkis sopeudu tähän 2000-luvun yhteiskuntaan 2000-luvun naiseksi. Sun pitää olla kova ja tyly tai muuten kaikki edistykselliset 2000-luvun naiset alkaa sua pilkkaamaan ja karttelemaan.

        Heh, jostain syystä mä en välitä pilkkaamisesta. Tai yleisön paineesta, noi kiittämiset yms. on niin piintyneet muhun ja syöpyneet selkärankaan jo lapsena, ettei ne sieltä lähde kulumallakaan. Tulee vaan joskus "outoa" olo, kun kiittelen ja ole hyvättelen ja kukaan ei vastaa mitään...yksin äänessä vaan. Mikä joskus oli itsestään selvää, että vastataan, oven avaamiseen tms. kiitos. Huomeneen huomenta takaisin jne.

        Eikä mitään maailmaa mullistavaa pari sanaa, mutta loistaa usein poissaolollaan. Se pistää silmään paikassa, missä ihmisiä kuhisee, kuin keossa ja vain niin harva ne muutaman sanan osaa ääneen sanoa.

        Sitten, kun joku vastaa takas ole hyvä tai kiitos tms. Sen oikeen huomaa. Vanhaks tulossa, kun ei muusta keksi nipottaa? ;)


    • Mistä tiedät, että olivat toisilleen tuntemattomia? Tuohan kuulostaa siltä, että se nuori mies oli hyvinkin tuttu, perskärpänen, stalkkeri, oikein ikipinttynyt pakko-oireinen vainoaja. Esitti vaan junassa vähän fiksumpaa, että sais sun sympatiasi ja ettei vainon kohde kehtais häätää sitä pois.

      No joo, kunhan keksit.

      • 876

        Hyvin paljon mahdollista, jos aloitus olisi totta.
        Keksityltä se kyllä vaikuttaa, jo senkin takia (ja muutenkin), että aloittaja "tiesi" tyyppiensä olevan toisilleen tuntemattomia.


      • Buhahaha

        Linerin maailmassa mikä tahansa on todennäköisempää kuin se, että nainen nyt vaan sattuisi olemaan kusipää.


      • EdesUnissa
        876 kirjoitti:

        Hyvin paljon mahdollista, jos aloitus olisi totta.
        Keksityltä se kyllä vaikuttaa, jo senkin takia (ja muutenkin), että aloittaja "tiesi" tyyppiensä olevan toisilleen tuntemattomia.

        Lähtökohtaisesti junassa on äärettömän helppo havannoida kuka tuntee toisensa ja kuka ei. Sanon tämän sillä varmuudella että olen ajanut tällä vuosituhannella vain kerran junalla.

        Kyllä tuommoista näkee. Itse näin KFCllä kuinka nuori tyttö joka oli töissä pompotti edessäni ollutta vanhempaa naista. (noin 50V), jonka ainoa vika oli siinä ettei tuntenut KFCn tuotteita.
        Seurasin sitä 2-3 minuuttia koska olin jonossa seuraava. Se nainen käyttäytyi koko ajan hyvin kauniisti. Lopulta en enää jaksanut katsella sitä, ja sanoin sille tytölle että "rauhoitu jo, se ei ole rouvan vika jos sinun elämäsi on paska"

        Luulen että keksityn oloisen aloituksesta tekee ihmisen alitajuinen logiikka. Kuvaus on pitkänmatkan junasta koska paikallisjunissa ei nostella matkalaukkuja hyllylle. Pitkänmatkan junilla ajetaan päivällä ja illalla. Niin tai näin, kirjoitushetkellä aloittaja olisi junassa tai juuri sieltä palannut. Silloin aloitus kirjoitettaisiin "tulin juuri junalta. Siellä...."


      • 1217
        Buhahaha kirjoitti:

        Linerin maailmassa mikä tahansa on todennäköisempää kuin se, että nainen nyt vaan sattuisi olemaan kusipää.

        Mikä meni elämässä pieleen että on pakko vääntää vastaan.


      • 1217 kirjoitti:

        Mikä meni elämässä pieleen että on pakko vääntää vastaan.

        Ehkä toi oli Chibuahahhaan oma aloitus, pitää yrittää paikata virheet :)


      • Buhahaha
        LinerT.2 kirjoitti:

        Ehkä toi oli Chibuahahhaan oma aloitus, pitää yrittää paikata virheet :)

        Ei ollut, ei mulle ole naiset ole tuollaisia huudelleet, mutta jokainen on varmasti joskus törmännyt mieheen jolla ei kerta kaikkiaan ole käytöstapoja. Pitäisikö uskoa, että kaikilla naisilla on, ja että kukaan nainen vaan ei kerta kaikkiaan voi olla vastenmielinen ja töykeä ihminen ihan ilman erityistä syytä?


    • Kaisanoasaa

      Siks just haukunkin naisia kun ne huutelee painua vittua.

    • bodypositivity

      #FinnishgirlPrivilege

      Hemmotellut pimut voi käyttäytyä miten törkeästi tykkää. Suomalainen valkoihoinen nainen on maailman etuoikeutetuin olento.

      • Jos yhtään helpottaa, minkä taakseen jättää sen usein eestään löytää...niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.

        Eiköhän tylyttäjät saa joskus itsekin tylytystä osakseen...ei se liito ikuisesti jatku. Olkoon mies tai nainen.


      • Buhahaha
        muhkee_muhku kirjoitti:

        Jos yhtään helpottaa, minkä taakseen jättää sen usein eestään löytää...niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.

        Eiköhän tylyttäjät saa joskus itsekin tylytystä osakseen...ei se liito ikuisesti jatku. Olkoon mies tai nainen.

        Joillain näemmä vielä on vahva usko karman lakiin. Valitettavasti minulla ei ole, sillä olen aivan liian monta kertaa joutunut huomaamaan kuinka ne tylyttäjät vain porskuttavat, ja ystävälliset ja kohteliaat poljetaan ja nujerretaan.


      • Buhahaha kirjoitti:

        Joillain näemmä vielä on vahva usko karman lakiin. Valitettavasti minulla ei ole, sillä olen aivan liian monta kertaa joutunut huomaamaan kuinka ne tylyttäjät vain porskuttavat, ja ystävälliset ja kohteliaat poljetaan ja nujerretaan.

        Harva meistä kuitenkaan seuraa ja tarkkaan tarkkailee 24/7 näitä tylyttäjiä, joten helposti jää huomaamatta ne hetket, kun saavat vastapalloon. Ja luuletko, että joku kovaan ääneen kertoisi jos saisikin maistaa omaa lääkettään?

        Monelle se porskuttaminen on vaan kulissi. Ei se aina niin helppoa ole parhaimmilla näyttelijöilläkään.

        Olen ihan varma, että joku karmanlaki toteutuu ennemmin tai myöhemmin. Vaikken minä sitä oliskaan todistamassa.


    • påp90på

      Hoh hoijaa tätäkin juttua.

    • lurpahta

      En minä siitä tytön käytöksestä nyt niin huolissaan olisi.
      Ennemminkin olisin huolissani miesten suorittaman kaikenlaisen naisten ahdistelun yleisyydestä, jota vasta on alettu tuomaan julkisuuteen. Se ahdisteluhan on lähestulkoon rakenteellista ja kohdistuu erityisesti nuoriin tyttöihin ja naisiin. Nuoren naisen kokemusmaailmassahan ei nykypäivänä hyvätapaisia miehiä olekaan ja siksi kaikenlaisille "avuntarjoajille" on syytä ladata suoraan päin pläsiä, ettei joudu ahdistelluksi.

      Miehet: kas näin sitä saa mitä käytöksellänne olette tilanneet. Ja sitten voidaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä tekohurskaina päätä pyöritellen päivitellä, että miten tähänkin junatilanteeseen päädyttiin.

      Naisten käytöksestähän ne ongelmat joo on "suurimmat", tosiaan.. Miehet missä teidän käytöstapanne on? Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on hyvin monella teistä pahemman kerran hämärtynyttä.

      • Buhahaha

        Eli koko miessukupuolen saa syyllistää, koska jotkut miehet eivät osaa käyttäytyä?

        Ilmeisesti sinulla ei sitten ole mitään sitäkään vastaan että koko naissukupuoli syyllistetään, koska jotkut naiset eivät osaa käyttäytyä?

        Vai toimiiko se tasa-arvo vain naisten suuntaan?


      • lurpahta
        Buhahaha kirjoitti:

        Eli koko miessukupuolen saa syyllistää, koska jotkut miehet eivät osaa käyttäytyä?

        Ilmeisesti sinulla ei sitten ole mitään sitäkään vastaan että koko naissukupuoli syyllistetään, koska jotkut naiset eivät osaa käyttäytyä?

        Vai toimiiko se tasa-arvo vain naisten suuntaan?

        Sinä olet siis huolissasi sen historiallisesti, yhteiskunnallisesti, rakenteellisesti, taloudellisesti ja fyysisesti vahvemman osapuolen tasa-arvon toteutumisesta? Olepa vaan ihan rauhassa ja tee vaikka omat yleistyksesi jonkun sinua huonosti kohdelleen naisen käytöksestä koskemaan koko naissukukuntaa, jos se jotenkin tyydyttää (miehistä?) alemmuudentuntoasi tässä kohtaa.
        Tuon vaan esille syy-seuraussuhteen: nuorien naisten kohdalla hyvätapaiset miehet ovat erittäin pieni vähemmistö, tyttö tuumasi vissiin ettei vara venettä kaada. Huono käytös on silti aina huonoa käytöstä kenen tahansa tekemänä, mutta let's face it: sitä satoahan saa mitä eniten viljelee.


      • Buhahaha

        Koko kommenttisi oli silkkaa asenteellista hölynpölyä alusta loppuun. Suomeksi sanottua siis valetta. Tai hyvin harhaisen ihmisen käsitys todellisuudesta.

        Sanalla sanottuna: womansplainingia


      • eespäin.sisaret

        Aito ja dogmaattinen feministinen selitysmalli löytyikin tästä.

        Ei jatkoon.


      • 12121212121212

        Naiset ovat äänestäneet ahdistelevan käytöksen puolesta. Ei puheillaan, vaan jaloillaan - siis jalat avaamalla.

        Jo yläasteelta lähtien nuoret miehet ovat katselleet kuinka röyhkein lähentelijäviikari on päässyt ensimmäsenä tyttöihin käsiksi. Ilmiö vain korostuu baari-iässä kun käsivarsikoskettelevat ja syliinpyöräyttelevät pelimiehet pokaavat kaunottaret, herrasmiesten katsellessa sivusta.

        Miehen tulee olla "aloitteellinen", "rohkea" ja "himokas" - ts. ottaa riski MeToo-päivitykseen päätymisestä.


      • Eipäjuu

        Sitähän voi sitten olla tästä lähtien naisille tyly, ja jättää huomioimatta joka tilanteessa, jotta ei tule ahdistelusyytettä.
        Jos näen naisen tarvitsevan apua, voin ilmeisesti siis jättää näin uuden ajan kohteliaana herrasmiehenä naisen selviämään omin avuin, paitsi silloin, kun on selkeä hengenvaara kysymyksessä ja siten heitteillejättösyytteen pelko.


    • kukkahattutäti_

      Jos on tosi, ni aika töykeää. eri homma, jos tämä nuori mies meni rimpomaan naisen kassia ilman lupaa. Jälkimmäistä on käynyt minulle usein ja se on karseaa.

    • derfk

      Kyllä minä arvostan miestä joka avaa oven tai auttaa raskaiden kantamisien kanssa. Hymyillen kiitän. Olipa nuori tai vanha, komea tai ei.

    • Varokaa! Jos puhuu naiselle niin sehän on raiskausta! Näin ne väittää.

    • pitääollakomea

      Mies lienee ollut ruma. Naiset eivät halua apus rumilta miehiltä. Naiset vihaavat rumia miehiä.

    • ElinTavat

      Teinipissikset ei osaa jutella kuin älypuhelimen näytölle. Säikähti oikeaa ihmistä ja ääntä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe