Tulin juuri reissusta ja olihan v-mäinrn keli. Tiet märkiä ja vettä sataa ihan reippaasti. Autossani on huonot valot, mutta se onkin skoda. Auttaisikohan tuollaiset polttimot lainkaan?
Osram Night Breaker Laser 130 % H7-polttimo 12 V
tai tuollaiset
PHILIPS RACINGVISION H7
Tai jos tiedät parannuskeinoa ongelmaan, niin avaudu nyt ja minä kiitän.
Huonot valot
13
8284
Vastaukset
- E220_CDI
Yönsärkijä ON hyvä polttimo, mutta vaikka sen valovirta vakiota suurempi onkin, niin ei sentään yli kaksinkertainen vakiopolttimoon verrattuna. Toinen hyvä puoli on, että tuo on laillinen ja menee suoraan heittämällä vakiopolttimon tilalle. Huono puoli on vakiopolttimoa heikompi kestoikä.
Jos tarve on liikennetilanteesta johtuen lähivaloille, seuraava askel voisi olla valonvahvistin (joka nostaa jännitettä) tai laittoman puolelle menevä ylitehopolttimo, siis 55 W tilalle 100 W teho. Tämä viimeinen säätö menee sitten laittoman puolelle, ja on yleensä hyvin pieni etu, ellei johdotusta vedetä saman tien uusiksi vahvemmilla langoilla.
Halogeenien korvaaminen xenonvaloilla on jo aika työläs operaatio, ellei tyydy laittomaan halogeenikantaiseen xenonkonversioon, vaan vaihtaa xenonille tyyppihyväksytyt valaisimet (ja tasonsäädöt ja pesimet).
Jos puute on kaukovalosta, sitä saa helposti lisää hakusanoilla
NBB Alpha xenon
X-Vision
SAE Seeker 20 tai 210
Tämä viimeinen vaihtoehto ei ole nätein, mutta ylivoimainen minkään auton vakiovaloihin nähden. - ECER037
Lampun valovirta saa poiketa standardista vain viitisentoista prosenttia. Sen jälkeen se ei ole enää standardin mukainen eikä sallittu tieliikenteessä.
Kaikki 20%. 60%, 130% jne polttimot on huijausta. Ne ei voi rikkoa standarida, joten niissä on jouduttu käyttämään helppoheikin temppuja paremman vaikutelman saamiseksi. Valon väriä on säädetty valkoisemmaksi ja lisätty sininen raita polttimon lasiin, jotta saadaan "xenon-efekti". Eli etuviistosta sopivasta kulmasta valossa on voimakas sinisen sävy.
Valokeilan pituuteen on saatettu saada muutama metri lisää kaventamalla sitä. Jokainen lisämetri valokeilan pituudessa on aina jostain muualta pois, koska polttimon tehoa eikä valovirtaa ei voi lisätä. Hehkulangan paikkakin on niin tarkkaan määrätty, että valmistajan pelivara lasketaan millimetrin sadasosissa. Siinä on mahdotonta saada mitään paljalle silmällä näkyvää eroa polttimon tehossa tai keilan pituudessa.
Jokainen voi ladata nämä määräykset netistä. Se löytyy pdf-tiedostona YK:n alaisen Euroopan Talouskomission (UNECE) nettisivulta
E/ECE/324 Addendum 36: Regulation No. 37
Uniform provisions concerning the approval of filament lamps for use in approved lamp units of power-driven vehicles and of their trailers
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R037r7e.pdf- E220_CDI
Xenonpolttimoiden suhteen juuri noin, koska vakiovirtalähde määrää myös valovirran, eikä sitä voi polttimoa vaihtaen lisätä. Esim. Juuri tuon Osramin D1S Yönsärkijän valovirraksi ilmoitetaan täsmälleen sama kuin vakio Xenarcin. Xenon Night Breaker siis vain muotoilee valokuviota hieman.
Halogeenivalojen "cool blue" efektit tehdään usein noilla värjäyksillä, kuten sanotkin. Mutta hehkulankapolttimon tehon määrää polttimo, joten polttimoa vaihtaen on teknisesti mahdollista vaikuttaa valotehoon ihan konkreettisestikin.
Kokemuksesta väittäisin esim juuri Yönsärkijän olevan tavallista halogeenipolttimoa silmin havaittavasti kirkkaampi. Koska en ole mitannut eroa, en silti lähde lyömään vetoa siitä kuinka paljon, mutta valotehon kaksinkertaistaminen jää tosiaan kaukaiseksi haaveeksi. Sen sijaan xenon Night Breakerien lisähintaa en enää maksa, koska en erota niissä mitään todellista parannusta vakiopolttimoon.
Oikeasti sillä ei ole kovin suurta merkitystä onko halogeenipolttimoiden valovirta 900 vai 1000 lm, koska tämä on näpertelyä. Se, että niiden halogeenien rinnalle syttyy vaikkapa laadukkaan xenon-
tai LED lisävaloparin monta tuhatta lm tai toistakymmentä tuhatta lm lisää on se ero, jolla hartiaseudun jännitys katoaa pimeässä ajamisesta.
Ongelmana on lähinnä vilkkaat valaisemattomat tiet, joilla kaukovaloja ei mahdu käyttämään. Niihin tilanteisiin ei auta kuin kunnolliset xenon tai LED lähivalot. Rauhallisessa liikenteessä on helppo lisätä kaukovaloa, jota nykyisin saa niin paljon kuin katsoo tarpeelliseksi. - E220_CDI
Linkittämääsi filament lamp direktiiviin, sekä hehkulamppuvalaisimien referenssiluvun mittausdirektiiviin kulminoituu koko valon määrää kuvaavien (tai siihen pyrkivien) direktiivien teknologiarajoittuneisuus.
Valaisimien laatu vaihtelee rajusti, joten sama polttimo eri valaisimessa saa aikaan ihan eri lopputuloksen. Mutta valovirta kuvaa valaisimen suunnittelijalla käytettävissä olevaa valon määrää.
Hehkulamput ja niitä käyttävät valaisimet mitataan direktiivin määräämällä tavalla tyyppihyväksynnässä. Polttimon hyväksynnän ehtona on mm. laillisissa rajoissa oleva valovirta, joka asettuu halogeenivaloilla noin 1000 lm tienoille . Koko valaisimen hyväksynnässä mitataan luksit referenssipisteessä ja katsuri tarkistaa vuosittain, ettei kaikkien autoon asennettujen valojen referenssilukujen summa ylitä sallittua maksimia (100). Halogeenivalojen raja tulee referenssiluvun mittaustavan vuoksi nelivalojärjestelmällä vastaa jo helposti yhdellä lisävaloparilla, eli kaukovalojen yhteensä 4000 lumenin valovirralla.
Ja sitten joku toinen vain hoksaa, että hehkulankapolttimodirektiivi ei koske kaasupurkausvaloja, ja tällää täysin laillisesti nokalle quad-xenonien 12.000 lm valovirran. Parittoman kaukovalomäärän salliva lakimuutos mahdollistaisi viidennen xenonin tai max. 20 referenssiluvun LED-panelin lisäämisen laillisesti, mutta se jää tekemättä, koska en ymmärrä mihin sitä tarvitsisin.
- halpa.ratkaisu
Kokeilin " Walletbreaker" H4-polttimoita kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen. Valot olivat paremmat jopa 3 kk, minkä jälkeen jo pimahtivat ja hinta oli 13 €/kpl. Sen jälkeen olen hankkinut Tokmannilta halpikset 3€/kpl ja niillä on pärjännyt keskimäärin 3 vuotta. Hyvin riittää niissäkin valoteho, kun ei tarvitse ajella erämaataipaleita motarivauhtia.
- E220_CDI
Jos 13 € halogeenipolttimo tuntuu kalliilta, niin kurkkaas huviksesi vaikkapa D1S xenon Night Breakerin hintaa...
Onneksi nuo xenonit sentään menetelmästä johtuen kestävät sen mitä tavallinenkin. En tosin hoksannut, mitä hyötyä niistä olisi vakiopolttimoon verrattuna, joten 100.000 km palvelleet Yönsärkijät vaihtuivat vakiopolttimoihin. - A3gtron
E220_CDI kirjoitti:
Jos 13 € halogeenipolttimo tuntuu kalliilta, niin kurkkaas huviksesi vaikkapa D1S xenon Night Breakerin hintaa...
Onneksi nuo xenonit sentään menetelmästä johtuen kestävät sen mitä tavallinenkin. En tosin hoksannut, mitä hyötyä niistä olisi vakiopolttimoon verrattuna, joten 100.000 km palvelleet Yönsärkijät vaihtuivat vakiopolttimoihin.13€ on tietysti se suomalaisen kaupan hinta. Saksalaisissa nettikaupoissa nightbreakerit ja vastaavat philipsit on tyypillisesti 13-14€/pari. Minä kyllä liputan myös nightbreakerien puolesta. Ovat hyvät polttimot.
- E220_CDI
A3gtron kirjoitti:
13€ on tietysti se suomalaisen kaupan hinta. Saksalaisissa nettikaupoissa nightbreakerit ja vastaavat philipsit on tyypillisesti 13-14€/pari. Minä kyllä liputan myös nightbreakerien puolesta. Ovat hyvät polttimot.
Sama täällä. Halogeenivaloin ajettavissa autoissa pidä kesän ajan huomiovaloina uhrattavia halpispolttimoita, mutta syksyn tullen ainakin lähivaloihin (H7) vaihtuu uudet Yönsärkijät.
Xenonien tehon vaan määrää virtalähde eikä polttimo, joten xenonvaloissa on sama käyttää kunnollisia vakiopolttimoita. Xenonien tilaaminen netistä on myös tarkempaa puuhaa, koska tunnettujen valmistajien kalliita poottimoita piratoidaan Kauko-Idässä aktiivisesti. - halpa.ratkaisu
A3gtron kirjoitti:
13€ on tietysti se suomalaisen kaupan hinta. Saksalaisissa nettikaupoissa nightbreakerit ja vastaavat philipsit on tyypillisesti 13-14€/pari. Minä kyllä liputan myös nightbreakerien puolesta. Ovat hyvät polttimot.
Eihän se 13 € ole absoluuttisesti paljon rahaa, mutta hinta laatu eivät lainkaan kohtaa, kun kallis kestää 3 kk ja halpa 3 vuotta. Laatikossa olisi myös nuo 100 W tehoiset, mutta niitä on turha laittaa jos ei vahvista myös johdotusta tehoja vastaavaksi.
- E220_CDI
halpa.ratkaisu kirjoitti:
Eihän se 13 € ole absoluuttisesti paljon rahaa, mutta hinta laatu eivät lainkaan kohtaa, kun kallis kestää 3 kk ja halpa 3 vuotta. Laatikossa olisi myös nuo 100 W tehoiset, mutta niitä on turha laittaa jos ei vahvista myös johdotusta tehoja vastaavaksi.
Jos sinulle laatu on valaisimen mahdollisimman pitkä huoltoväli, niin silloin asia on juuri kuten sanot. Tilanne muuttuu, jos valaisimen laatua mitataan siitä saatavalla valolla. 100 W polttimoiden käytöstä samaa mieltä.
Hyvä että tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä.
- Fifkffkfjfkf
On muuten Chevrolet Cruzen lähivalot aivan umpisurkeat. Siis huonommat kuin missään 80-luvun kotteroissakaan. En edes tiedä mitkä polttimot, mutta 20tkm ovat kestäneet itselläni, ties kuinka kauan edeltäjällä. Eli lienevät sitten himmeät ja ikuiset, jottei niitä saa koskaan vaihdettua valoihin, jotka olen jo toiveikkaana ostanut odottamaan. Ajatus oli, että kesällä sippaavat, mutta ehei..
Voisi kai nuo himmeät ottaa talteen ensi kesää varten? No onneksi normaalisti en koskaan tarvitse valoja, kun ajot katuvalaistuilla teillä. Mutta sitten kun pimeään joutuu, niin saa ihmetellä, että ovatko valot lainkaan päällä. Ei johdu suuntauksesta. - Anonyymi
Skoda kuuluu Volkswagen-konserniin, jossa halogeenivalojen jännite on polttimoiden käyttöiän kasvattamiseksi todella surkea. Tehdasasetuksena jokseenkin 11,5 V. Tästä johtuen ajovalot ovat aika kelmeät ja heikkotehoiset. Kuitenkin halogeenipolttimot on suunniteltu 13,2 V jännitteelle.
Kelmeiden valojen virkistämiseksi kannattaa ensin ohjelmoida ajovalojen surkea jännite standarditasolle eli 13,2 V:een, tämä onnistuu VCDS-ohjelmoinnilla tai merkkiliikkeen ohjelmistolla, jos liikkeessä tuon säädön suostuvat tekemään.
Seat Leonissa vm. 2012 - 2017 tämä ohjelmointi löytyi VCDS-ohjelmalla seuraavasti:
09-Cent. Electr. -> Adaption ja sieltä muutettiin seuraavat:
(6)-Leuchte6ABL LC5-Dimmwert AB 6: 100 -> 115
(6)-Leuchte7ABL RB1-Dimmwert AB 7: 100 -> 115
Huom! Kaukovalotkin kannattaa säätää 13,2 V jänniteelle.
Jännitteen säätö/nosto 13,2 V jännitteelle lyhentää hieman polttimon käyttöikää, muttei kuitenkaan erityisen paljon - onhan se halogeenien perusjännite, joka kai ihannemaailmassa kuuluisi olla kaikissa autossa.
Jos tuo edellä mainittu tehdasasetuksena 100:ssa oleva lukema nostetaan täysille eli 127:ään asti, menee polttimolle 14,6 V. Silloin polttimon käyttöikä lyhenee melkoisesti, lähivalojen polttimot kestävät silloin ajomääristä ja polttimoista riippuen vain 1 - 4 kk. Kaukovaloissa käyttöiän lyhentyminen ei ole niin kriittistä, koska kaukovalot ovat yleensä vain vähän päällä. Sen vuoksi kaukovaloilla voi hyvinkin pitää täyttä jännitettä eli 127:n lukemaa tai vaikkapa 120 jolloin jännite on noin 13,8 V.
Polttimoiksi suosittelen omasta kokemuksestani ensisijaisesti Osram Nightbreaker Laser 150 % (tai 200 %) -polttimoita. Niissä on erittäin tarkasti rajattu valokuvio sekä nähdäkseni miellyttävä valon sävy. Kyseisten polttimoiden käyttöikä on ehkä puolet tai kolmasosan peruspolttimoihin verrattuna.
Jos koet turhautumista polttimon lyhyestä käyttöiästä, kannattaa pysyä peruspolttimoissa kuten Osram Original tai Osram Super 30%. Jos haluat pitkäikäisen polttimon, valitse Osram Ultra Life. Peruspolttimoista suosittelen tuota Osramin 30 %:n vaihtoehtoa.
Philipsillä myös on erinomaisia kirkkaita polttimoita, kuten Philips Vision Plus, Philips White Vision tai Philips Racing Vision GT200. Nettikeskusteluissa on esitetty näkemyksiä, joiden mukaan Philipsit ovat pitkäikäisempiä kuin Osramit. Näkemysten tueksi on myös kerrottu polttimoiden kestotesteistä. Itse en ole näihin perehtynyt ja olen kokenut Osramin valon sävyltään ja valonjakaumaltaan miellyttävämmäksi kuin Philipsin. - Anonyymi
Kuinkahan paljon auttaa muoviumpioiden hiominen kiilloitusaineilla, minkä merkkinen olisi paras? Youtubessa kaikenlaisia videoita ruokasoodasta, hammastahnasta jne, mutta kai nuo tarkoitukseen tehdyt on parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017594Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855949Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1653525Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321967Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1911871Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191578- 361509
- 441474
- 221421
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan641394