Kuka ostaisi 40 000 euron sähköauton?

puu.pää

Voi miettiä jos sinä olet ylipäätään laittamassa uuteen autoon 40 000 euroa niin
täyttääkö sähköauton suorituskyky-, tilat-, ulkonäkö-, sisustus-, toimintasäde (huomioiden että ilmastointia tarvitaan ja lämmitystä) näistä tarpeista mitään.

Miksi et ostaisi enemmin 20 000 - 25 000 hintaisin auton joka täyttäisi pienen auton tarpeet kaikin puolin. Tuohon kun lisää jopa 20 000 vielä lisää niin kai sille rahalle jotain vastinetta kaipaa, saako mitään oikeasti, painavemman auton ja paljon akkuja???

Ihan uskomatonta että miksi sähköautoja edes markkinoidaan kun niillä ei ole mitään tarjottavaa kenellekkään, ei siis kertakaikkiaan mitään. Ainoa poikkeus on tesla, huima suorituskyky ja myös näyttävä ulkonäkö ja luksus auto kaikinpuolin mutta se menee jo ökyluokkaan. Eikä puhuta enää 25 000 - 50 000 vuodessa tienaavista vaan kuukaudessa- tuon verran tai enemmän tienaavista.

24

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi.pysyä.erossa

      Nuo on kaupunkilaisten lyhyttä matkaa ajavien vehkeitä, joilla on latausmahdollisuus mutta julkiset tulevat silloin paljon halvemmaksi. Norjalaiset jo ovat tuskastuneet sähköautoihin alkuinnostuksen jälkeen.

    • Spark_spluk

      Polttomoottorin käyttö tulisi kieltää 50 km säteen sisllä kaupungeista.
      Siten esimerkiksi kehä kolmosen sisällä saisi ajaa vain sähköautolla tai jukisilla.
      Kaupunkien vällle riittävän tiheästi liikkuva pendelöinti liikenne.
      Vierailijoita varten vuokra-auto verkosto.
      Kunhan akkutekniikka sallii säde voidaan kasvattaa 100...200 km.
      Fossiilisten ajoneuvojen käyttömaksut kymmenkertaisiksi.
      Polttomoottoriautoihin satelliittiseuranta joka estää kaupunkialueilla ajamisen.

      • pampu.lapimpula

        Ihan ok mutta sähköauto ei saa olla noin kallis, ei kukaan voi ostaa niitä kuin hyvin pieni osa kansaa voi investoida KAUPUNKI autoon 40 000 euroa.

        Jos minäkin pääsisin sujuvasti joukkoliikenteellä Espoosta pohjois-puolella Helsinkiä olevaan työpaikkaani niin kyllä minä käyttäisin joukkoliikennettä oikein mielelläni.
        Tällä hetkellä sujuvastihan pääsee Etelä-Espoossa vain Ruoholahteen tai pääsee toki muuallekkin mutta se vaatii vaihtoja. Aikaa nykyiseen työpaikkaani kaiken kaikkiaan menee julkisilla kävelyt niin 1,5h. Reittioppaan antama nopein aika on reilu tunti mutta eihän se ole koko totuus kun pysäkille pitää mennä ajoissa ja esimerkiksi kotiin lähdön aikaan niin on ihan tuurista kiinni miten sattuu bussit osumaan kohdalle.

        Työpäivä on ihan tarpeeksi pitkä jo ilman sitä että työmatkaan menee reilusti yli tunti yhteen suuntaan. Ja huom, tähän kun yhdistät vielä kauppareissun niin joko kannat kauppasseja julmetunmoisen matkan tai sitten taas kökötät pysäkillä bussi ootellen.

        Ei, palkka on niin pieni ja oma aika myös tärkeää, auto on välttämätön eikä metro jeesaa yhtään vaikka se tulee kulkemaan ihan vierestä :) Ja siihen on investoitu miljardi, voi jessus tätä maamme asioiden hoitamista, sanokaa mun sanoneen niin metro tul iespooseen ihan tasan vain siksi että sillä taottiin bisnestä, muu eli reallistiset tarpeet oli ihan toissijaisia.


    • eMobiili

      Hep!

      Tossa pihallahan toi on, eli minä. Laskin että sillä säästää 4000-5000€/vuosi siihen 25000€ koslaan nähden ja omilleen pääsee kun 6-8 vuotta pitää. Toki ajattelin sillä 10-20v ajella.

      Eli sähköauto on sopiva kun rahoitus on kunnossa, osaa laskea pitkäjänteisesti ja ei omaa pakonomaista tarvetta vaihtaa autoa vuoden parin välein.

      • Saa.sitä.laskeskella

        Jos aiot säästää 3000 litraa bensaa vuodessa ja se 25k€ kosla kuluttaa 6 litraa satasella, joudut ajamaan sähköautolla 50000 km vuodessa ja 10-20 vuodessa sitten jo 500000-1000000 km. Ei taida ihan helpolla ja ongelmitta nykyisillä sähköautoilla onnistua


      • eMobiili

        Lisää listalle vielä verot, vakuutukset, huollot ja pysäköintimaksut. Ja mitä kilometreihin tulee, niin normaalit työmatka-ajot on 29000km vuodessa ja siihen tulee normaalit nurkkapyöritykset päälle. 163000km on tullut 4 vuodessa.


      • kaha53
        eMobiili kirjoitti:

        Lisää listalle vielä verot, vakuutukset, huollot ja pysäköintimaksut. Ja mitä kilometreihin tulee, niin normaalit työmatka-ajot on 29000km vuodessa ja siihen tulee normaalit nurkkapyöritykset päälle. 163000km on tullut 4 vuodessa.

        Jos ajaa 40 000 km/vuosi, niin kannattaa varmaankin ajella dieselillä, kulutus 3-4l/100km. jolloin polttoainekulut n. 2000€/vuosi. Aika vaikeata on säästää 4-5000€/v vaikka saisit sähkön ilmaiseksi.


    • kiimaLoppuuKohta

      No kunhan saadaan sähköautot kehitettyä kunnollisiksi, niin voisihan sellaisen hankkia jos hinta olisi myös suhteessa mitä rahalla oikeasti saa.
      Taitaa vaan kulua vielä useampi kymmenen vuotta ennen kuin lataus onnistuu vartissa, ajomatka on 500 km ja lataus onnistuu vähintään yhtä monessa pisteessä kuin huoltoasemaverkko on nykyään.

    • Niinseon112

      Tuskin laitan noin halpaa enää. Pitää olla jo kevytkuorma-auto hybridillä seuraava,

    • rakettimie.s

      Kunnolla ihmisarvoja riistävät orjatyömaat kun hoksaa että daciaa voi tehdä sähköautoksikin niin..
      Siitä ne markkinat saattaa alkaa ja taas aasian markkinat kukoistaa. Rakettimies kun hoksaisi että voisi ydinpommien sijaan rakentaa vaikka autoja niin saisi rahaa, näkyvyyttä, uskottavuutta ja vaikka mitä mutta ei, äijä vaan puuhastelee raketteja..

    • Zyz

      Varattu on Tesla model 3. Maksan jopa 50 000. Ennakkotietojen mukaan mikään saman hinta/kokoluokan polttomoottoriauto ei pärjää ominaisuuksissa. Odottavan aika vaan on pitkä... noin vuosi vielä.

      • MeneTöihinEnsin

        Hihii, juu melkein uskotaan.


      • Laatu_unohtunut

        Pärjää laadussa!


      • sähköllä
        Laatu_unohtunut kirjoitti:

        Pärjää laadussa!

        Onko sinulla ehkä parempaa tietoa Tesla 3.n tulevasta laadusta?


      • kaha53

        Zyz kirjoitti "Varattu on Tesla model 3. Maksan jopa 50 000. Ennakkotietojen mukaan mikään saman hinta/kokoluokan polttomoottoriauto ei pärjää ominaisuuksissa."

        Ominaisuuksia riittää sähköautoissa, harmi, että ihmiset ostaa hyötyjä.
        Lokakuussakin ostettiin kokonaista 18 kpl sähköautoja, henkilöautoja yhteensä ostettiin lokakuussa lähes 9000 kpl.


      • tyhjästäpahanyhjästä
        kaha53 kirjoitti:

        Zyz kirjoitti "Varattu on Tesla model 3. Maksan jopa 50 000. Ennakkotietojen mukaan mikään saman hinta/kokoluokan polttomoottoriauto ei pärjää ominaisuuksissa."

        Ominaisuuksia riittää sähköautoissa, harmi, että ihmiset ostaa hyötyjä.
        Lokakuussakin ostettiin kokonaista 18 kpl sähköautoja, henkilöautoja yhteensä ostettiin lokakuussa lähes 9000 kpl.

        Ongelma sähköautojen myynnissä on saatavuus.
        Kallis Tesla on ainoa mitä saa kohtuullisella toimitusajalla muilla toimitusaika noin vuosi.


      • ei.myydä
        tyhjästäpahanyhjästä kirjoitti:

        Ongelma sähköautojen myynnissä on saatavuus.
        Kallis Tesla on ainoa mitä saa kohtuullisella toimitusajalla muilla toimitusaika noin vuosi.

        Juu ja se ettei sähköautoja haluta suomessa myydä.
        Yritin tehdä kauppoja E golfiin, vaihtoautoni hyvitys oli melkein 5000€ pienempi kuin jos olisin ostanut bensaversion.


    • Sähköautot tulevat olemaan vielä hyvin kauan hyväosaisten identiteettipuuhastelua. Mahdollista on sekin, ettei niistä koskaan tule valtavirtaa. Suuren malmivaraston mukana kuljettaminen kun on kyseenalaista. Kaivosten aiheuttamat haitat ovat suuret.

      Hybrideillä saavutetaan suunnilleen sama kuin sähköautoillakin, mutta akkuja ei tarvita kuin pieni osa sähköauton akkujen määrästä.

      Ihmisillä on näissä asioissa todella paha harha. Sama koskee aurinko- ja tuulienergian tuottoa. Asiasta puhutaan, kuin kohta kaikki pyörisi auringolla ja tuulella, mutta totuus on tämä:

      https://prnt.sc/h9u4gs

    • jokumuu_

      Eikö sähköautolla ole mitään tarjottavaa kenellekään? Tuollaiseen johtopäätökseen voinee päätyä suunnilleen kolmella tavalla:

      1. Ei ole edes kokeillut sähköautoa mutta ei anna sen haitata varmojen mielipiteiden esittämistä
      2. Ei ole varsinaisesti kiinnostunut keskustelemaan aiheesta vaan tykkää vain haastaa riitaa
      ...tai sitten ehkäpä sillä pahimmalla:
      3. On kokeillut mutta ei kerta kaikkiaan pysty näkemään mitä iloa kenellekään voisi olla voimanlähteestä joka
      - on äänetön
      - on värinätön
      - toimii viiveettä ja niin lineaarisesti ettei edes vaihteistoa tarvita
      - jolla on yli 90% hyötysuhde ja jonka käyttöenergia on halpaa
      - jonka voi "tankata" kotona autokatoksessa tai vaikkapa työpaikalla
      - joka on yksinkertainen ja jossa ei käytännössä ole huollettavia osia
      - joka ei välitä ulkolämpötilasta
      - joka ei tuota ollenkaan lähipäästöjä

      Tällä hetkellä sähköauto tai lähinnä sen akusto on vielä kaukana siitä että se soveltuisi jokaiselle käyttäjälle ja jokaiseen tarpeeseen. Itsekin ajan kesäisin mieluummin kohta 40-vuotiaalla kinnerillä jossa sähkötekniikan kirkkainta saavutusta edustaa latausrele, ja isompia kamoja rahtaan vanhalla, parin tonnin arvoisella bensamoottorisella tila-autolla jossa saadun käyttöhyödyn ja sidotun pääoman suhde on melkoisen kova.

      Tästä huolimatta sähkömoottori on arkiseen työmatkahinkkaamiseeni oikein hyvin sopiva laite. Ymmärrän oikein hyvin että jonkun toisen käyttöön se ei sovi tai että joku ei noille hyville ominaisuuksille juuri arvoa anna, mutta sitä en ymmärrä miten joku toinen ei halua tai pysty ymmärtämään omistaan poikkeavia tarpeita tai arvostuksia.

      Ja siihen alkuperäiseen kysymykseen: En ostaisi 40 tonnin sähköautoa enkä mitään muutakaan 40 tonnin autoa koska talouteni ei siihen kohtuudella veny. Sen sijaan hyvinkin mahdollisesti ostaisin saman auton sitten kun sen arvo on 20 tonnia, eli kolme-neljä vuotta käytettynä.

    • 534534

      Missä menee ylipäänsä uuden auton hinnassa raja minkä yläpuolella kyse on "identiteettipuuhastelusta"?

      Suomessa myydään isompia autoja kuin keskimäärin euroopassa. Onko siis suomalaiset keskimäärin identiteettipuuhastelijoita?

      • jokumuu_

        Selkeä homma. Minun autoani halvemmat ovat romuja, ja minun autoani kalliimmat ovat identiteettipuuhastelua.

        Tosin, romujahan ne ovat myös silloin jos ovat eri merkkisiä.


    • Mfkfkfkkf

      Identiteettipuuhastelun raja ei varmaan tule tässä tapauksessa hinnasta.

      Vaikea tuota 40te sähköautoa on saada kannattavaksi taloudellisin perustein verrattuna samankokoiseen 20te polttomoottoriautoon. Esimerkiksi Renault’n Cliosta on hyvin samanlainen sähköversio, jolla hintaa 15-20te enemmän.
      Hankintahinnan saa kuoletettua säästyneenä bensana jossain 200tkm kohdalla, jolloin auto alkaa usein jo ollakin paalikamaa tai ainakin akku menee vaihtoon ja sitten on taas kirittävää.
      Tuolle sähköauton lisähinnalle on laskettava myös pääomakulu, esimerkiksi Renault tarjoaa autolainaa yli 4% korolla, jolloin 20000e:n korot 800e/v.

      Ehkä parhaimmillaan kakkosautona sähköauto voisi olla suunnilleen yhtä kannattava valinta kuin polttomoottoriversio. Vaan jos ainoaksi autoksi ottaa sähkön, niin lisää kuluja ja vaivaa tulee heti pidemmistä matkoista.

      Tuokin että sähköauto on melkein kilpailukykyinen johtuu verotuksesta. Ilman vero-ohjausta oltaisiin edelleen hyvin kaukana kilpailukyvystä.

      • Sähköautojen tapauksessa identiteettipuuhasteluna pidän toimintaa, jota perustellaan luonnonsuojelulla tai vastaavilla hyveillä.

        Jos on vain kiinnostunut tekniikasta ja sen eduista, niin mikäs siinä, mutta asian perustelu luontoa tuhoavalla kerskakulutuksella (johon sähköauton ostaminen kuuluu), on silkkaa identiteettipuuhastelua.

        Jos tahtoo luontoa säästää, kannattaa pyöräillä ja luopua yleensäkin kaikesta taloutta tukevasta toiminnasta, koska talouskasvu tämän maailman tuhoaa. Siitä täytyisi päästä eroon. Köyhyys on ainoa oikeasti luontoa suojeleva keino.


    • 4534534

      Osa Audin uusista malleista tulee vain sähköllä tai ainakin ensialkuun pelkällä sähköllä. Toki, nämä ei ehkä ole alle 40ke autoja.

      Pahanilmanlintu on mielestäni oikeassa siinä että parasta luonnon säästöä on olla käyttämättä autoa tai minimoida sen käyttö.
      Itse olen vähentänyt ajot johonkin 16tkm tasolle, tosin en luontosyistä vaan kun ei ole tarvetta. Nyt onkin ajatuksena että seuraava auto (uusi) olisi halvempi ja pienempi tehoinen. josko nyt oppisi ajamaan autolla mikä kiihtyy 11s ja keskittyisi mukavuusvarusteluun ja siihen että auto olisi oikeasti suuntavakaa, aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5467
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3653
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3235
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2544
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1600
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1335
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1253
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      147
      1180
    Aihe