Ranskalaiset nyt laadukkaimpia?

jokke_imatra

Uudet ranskalaisautot ovat nyt todella hyvännäköisiä ja sisältäkin laadukkaan tuntuisia, melkein Premiumia. Lehdissä on kehuttu myös niiden laadun olevan jo parempaa kestävyydessäkin kuin saksalaisissa ja japanilaisissa. Onko tuo jo totuus? Mielessä on käynyt joko Renault Kadjar tai Peugeot 3008 uutena. Ihan hyvä takuuaikakin noissa on eli Renussa 4 v ja Pögötissä 3 v. Toyotassa tai Nissanissakaan ei ole sen pitempi. Volkkarissa surkea 2 v. Uskaltaako uuden ranskalaisen auton jo ostaa?

68

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jgjfjfjfjfjf

      En minä ole nähnyt yhtään luotettavaa mitattavissa olevaa tietoa siitä, että ranskikset olisivat parantaneet luotettavuudessa suhteessa muihin. Siellä ne hännänhuippuina Fiatin kanssa ovat tilastosta toiseen. Joskus harvoin saavat VW:n tai Opelin seurakseen, mutteivat koskaan vahingossakaan ylitä Toyotan kestävyyttä.

      Vaan kyllähän uuden ranskiksenkin voisi olettaa olevan melko vähävikaisen, vaikkeivat parhaiden tasolle ylläkään. Eli kyllä minä takuuajaksi uskaltaisin ostaa ja jos vähävikaiselta tuntuisi, niin voisin pitää pidempäänkin. Uutta ostaessa vaan täytyy tiedostaa ranskisten arvonalenema, jonka johdosta samanhintainen ranskis tulee Toyotaa kalliimmaksi eli sen pitäisi muilta ominaisuuksiltaan olla selvästi parempi tai sitten halvempi jo uutena.

    • uusi_poloilija

      Miten voit väittää noita katumaasturimöhkäleitä hyvännäköisiksi? Renault Mégane ja Peugeot 308 ovat selvästi paremman näköisiä.

      • zhomburghn

        No sulla on todella nerokas kommentti. Aja sä vaan Pololla.


      • uusi_poloilija
        zhomburghn kirjoitti:

        No sulla on todella nerokas kommentti. Aja sä vaan Pololla.

        Niin tietysti ajankin, omallahan sitä yleensä ajellaan.

        Et näköjään osaa keskustella asiasta. Jos menisit jonnekin Facebookiin, niin voisit vain peukutella ylös ja alas, eikä tarvitsisi edes kirjoittaa näitä onnettomia ynähdyksiäsi.


    • shfjfghdfggdgfd

      Ainahan ranskalaiset ovat olleet hyviä autoja. Joka muuta väittää ei tiedä mistään mitään. Saksalaiset autot on aivan paskoja.

    • Renaultkyllä

      Renault teki ison laadun kohotuksen jo 2008-2010.
      Peugeotin ja Citroenin laatu päinvastoin on ollut luokatonta. Voi olla että ovat nekin parantaneet viimeisimpiin malleihin.

    • Korea_paras

      Johtuu siitä ku Saksalaisten ja Japsien laatu on tullut alaspäin.

    • RanskalasellaNakkikioski

      Ranskalaisten autojen huono laatumaine perustuu ns. Essonbaari kokemuksiin. Siskon miehen veljen kaiman pikkuserkulla oli 80 luvulla ranskalainen auto, merkkiä en muista, oli kyllä huono. Eli kaikki tuntemani ranskalaisten autojen epäilijät eivät joko ole koskaan sellaista omistaneet tai sitten kokemukset on ajalta samalta ajalta kun Erkki Junkkarinen oli Suomen suurimpia tähtiä.

      • Riffkfkfkff

        kokemusta on lähipiirissä parista Rellusta sekä Citikasta 2000-luvulta ja paskojahan ne kestävyydeltään ovat, mutta toisaalta saa niissä käytettyinä aika paljon vähänajettua rautaa eurolla. Eli eivät välttämättä varsinkaan käytettyinä huonoja ostoksia sittenkään.


    • jusoidjure

      Saksalaisissa on niin erilainen design ja suunnittelu miksi ihmiset niitä haluaa ostaa uudelleen laatu.

      Jos joku ranskalainen merkki "kopioisi" jonkun VW / audi, skoda mallin ulkoisesti ja sisustalta ja laatu huippua. Niin se todennäköisesti olisi myydyin ranskis euroopassa ikinä.

      • Rofkffkfkfk

        No enpä kyllä ole tuota sakujen erinomaisuutta pari Volkkaria ja Fordin omistaneena ja monia Volkkareita, Skodia, Bemareita ja Mersuja ajaneena huomannut.
        Huolestuttavaa ennemmin tuo, että ajoittain ranskikset pyrkivät kopioimaan ja tekemään ”urheilullisia” kivirekiä Volkkarin tyyliin.

        Kyllä sakut keskimäärin paremmin kestävät, muttei niidenkään kesto mitenkään maagista ole, eikä muukaan laatu.


    • Pg_Masa

      No esim. 508 Pögö on huippulaadukas ja ajomukavuudessa pieksee sakut ja riisikiikut 6-0. Ja sen GT mallissa on yli 200 pollea sisältävä HDI ja aito kestävä Aisinin automaattilaatikko joten voi huoletta pistellä tuommoiset 500-600 tkm vailla murheita ja ohitukset sujuvat ns. lennossa. Suomalainen kateus on pahin juttu ranskalaisvihassa, koska se naapurin Eikka ajaa aina Nissanilla ja ei tykkää että pihaparkkipaikalle ilmestyy tyylikäs erottuva ranskalainen. Tehkääpä pieni koe: käykää turistina sekä Pariisissa että Berliinissä. Kumpiko on tyylikkäämpi ja mukavampi kaupunki? Toinen on kuin suoraan taideteoksesta ja toinen on kuin vankilarakennuksia olisi laitettu isolle alueelle rinta rinnan.

      • Fgjvdsdjhvc

        Itsetuntovamma se tuokin kateellisten näkeminen kaikkialla. Toinen naapuri ajaa Volkkarilla tai Skodalla ja ajattelee sinun olevan kateellinen hänelle.

        Autoista moni hakee muutakin kuin taidetta. Ja jos hakee taidetta, ostaa muuta kuin farkkupösön.


    • pohjasakkaane

      Jälleenmyntihinta kertoo laadun!

      • samatarvot

        No siinäkään jälleenmyynti arvossa EI ole nykyisin mitään eroa ranskiksen, sakun tai japskin välillä. Grey Hen hinnoittelutaulukko laskee kaikille merkeille samalla lailla arvon laskun ja myyjät lätkäsee sen hyvitys hinnan ostajan eteen.


      • Fgjvdsdjhvc
        samatarvot kirjoitti:

        No siinäkään jälleenmyynti arvossa EI ole nykyisin mitään eroa ranskiksen, sakun tai japskin välillä. Grey Hen hinnoittelutaulukko laskee kaikille merkeille samalla lailla arvon laskun ja myyjät lätkäsee sen hyvitys hinnan ostajan eteen.

        Ei pidä yhtään paikkansa Nettiauton hintojen perusteella. Voi pitää 1-2 - vuotiasta vaihtaessa. Ei mikään harmaakana voi muuttaa kysynnän ja tarjonnan lakeja.


      • Citroen_mon_amour
        Fgjvdsdjhvc kirjoitti:

        Ei pidä yhtään paikkansa Nettiauton hintojen perusteella. Voi pitää 1-2 - vuotiasta vaihtaessa. Ei mikään harmaakana voi muuttaa kysynnän ja tarjonnan lakeja.

        Jaa minkäslaisen analyysin olet tehnyt eri merkkien välillä? Taitaa tietosi olla luokkaa mutu...


      • Jtjfjfjfjf
        Citroen_mon_amour kirjoitti:

        Jaa minkäslaisen analyysin olet tehnyt eri merkkien välillä? Taitaa tietosi olla luokkaa mutu...

        Sinnehän saa mennä kuka vaan analysoimaan. Vuoden 2010 Golf vs. 308 esimerkiksi, Golfit selvästi arvokkaampia, vaikka niissäkin omat julkisuutta saaneet ongelmansa. Uusina samanhintaisia.

        Se on sitten asia erikseen, jos ranskisten maahantuoja hyvittää omaksi tappiokseen vanhoista ranskiksista paremmin kuin muilla merkeillä. Markkinointivalintahan se on. Markkinahinnat kuitenkin kertovat sen oikean arvonaleneman ja ranskiksilla ja italoilla hinnat tippuvat selvästi nopeammin kuin sakuilla tai japseilla. Tätä ei rakastelusi autosi kanssa muuksi muuta.


    • säälittävää

      Vain perssuki ostaa käytetyn ranskiksen,kun muuta ei irti saa.

    • ehkä_taas

      Kyllä uuden ranskalaisen voisi ostaa. Ei takuuaikana tarvitse olla huolissaan mahdollisista vioista. Mutta käytettynä tilanne on jo mutkikkaampi. Autopalveluturva pelastaa pulasta mutta korjaus maksaa aina.

      Perheeseen tuli toiseksi autoksi 3008 e-HDi 2Trionic uutena 2011. Sitä pidettiin kolme vuotta. Taakuuajan umpeuuttua tilalle vaihtui Qashqai.

      Syynä merkinvaihtoon oli lähipiirin omakohtainen kokemus ja siitä syntynyt epäluottamus ranskalaiseen. Mikrohybridin start/stop-järjestelmän käyttöhihna meni solmuun ja katkesi kovalla pakkasella rissapyörän laakerin leikattua kiinni. Ajomäärä n. 45tkm, josta suurin osa moottoritiellä. Kun auto vietiin lavetilla korjaamolle (Peugeotin palveluturva voimassa), löytyi samalla toinen ongelma: kumpikin etupyötän laakeri oli loppu ja piti meteliä. Vaihdettiin samalla. Takuu oli juuri mennyt umpeen.

      Noista pienillä kilometreillä esiintyneistä ongelmista johtuen ja huollon nihkeästä suhtautumisesta takuuvaateisiin, vaihto tehtiin japanilaiseen merkkiin. Nyt on Nissanilla Qasqai dCi 130 Business 360 ajettu yli 55 tkm mutta toistaiseksi on riittänyt määräaikaishuolto kerran vuodessa. Muita korjauksia ei ole tehty.

      Rehellisyyden nimissä on annettava tunnustusta Peugeotille autona. Matkustamo on äänettömämpi kuin japanilaisessa kilpailijassa. Jälleenmyyntiarvo mutta vastaavasti hankintahintakin ovat hiukan pienemmät. Sen takia ei kannata jättää ostamatta. Tämä halvempi hankintahinta jätetään huomioimatta siinä yhteydessä kun verrataan hyvityshintaa. Myös ajettavuus on hyvä Peugeotissa mutta Nissania pehmeämmän alustan vuoksi sivutuulessa moottoritiellä sinänsä suuntavakaaseen autoon pitää kuljettajan tehdä pientä tuulikorjausta. Peugeotin ohjaus on Nissania miellyttävämpi, tunnokkaampi.

      Peugeot on myös tilavampi ja matkustajille miellyttävämpi. Kummassakin (Allure / Business 360) on tyylikäs sisustus, panoraamakatto ja hyvät penkit. Nissanissa nahkaa. Nissanin kori ei jostakin syystä kuraannu samalla tavalla kuin Peugeotissa tapahtui. Kylkien ja perän muotoilussa ja ilmanohjaimissa on eroa. Peugeotin robottivaihteisto ei saanut vaimon eikä minun sympatioita. Nissanissa on CWT. Siinäkin on omat totuttelua vaativat piirteensä. Mutta Nissan on kuluttanut selvästi vähemmän kuin Peugeot. Nisanilla ehkä juuri CWT-vaihteiston ansiosta pääsee lähes ilmoitettuun arvoon. Joskus on mennyt allekin. Peugotilla en koskaan päässyt alle valmistajan ilmoittaman kulutuksen. Yleensä meni litran verran yli.

      Tässä oli vertailukohtana 2011 Peugeot 3008 ja 2014 Nissan Qashqai. Nissan on jo uudempaa sulkupolvea. Siksi vertailu ei ole täysin reilu. Mutta perustuu kokemukseen omassa perheessä, ei kuulopuheisiin. Mainittakoon, että henkilökohtaisesti en ole omistanut kumpaakaan autoa. Ovat vaimon nimissä. Itse ajan perinteisellä sedanilla. Toki ajan vaimon autolla aina pidemmillä matkoilla useampana päivänä viikon mittaan. Ymmärrän, että kysymys on henkilökohtaisesta mielipiteestä. Joku muu ei kelpuuttaisi kumpaakaan merkkiä. Kaikki kunnia heille. Jokainen päättää itse, kuinka paljon sijoittaa ajoneuvoonsa.

      Tässä vuoden sisällä tähän saakka harmiton Nissan tulee vaihtoikään. Siinä yhteydessä aiomme käydä koeajamassa myös uuden 3008 automaatilla. Peugeotin uusi malli, oikea automaatti, omasta mieletä tyylikäs sisutus ja nykyinen ulkonäkökin houkuttelee taas. Jos merkkiin päädymme, pitää ottaa ehdottomasti Peugeotin Assistance-palvelu. Yhdessä takuun kanssa pärjää taas kolme vuotta huoletta.

      Olen lukenut myös Nissanin palstaa. Ei voi kuin pyöritellä silmiään, miten paljon ihmisillä on ollut ongelmia omansa kanssa. Onko vain ollut itsellä hyvä tuuri. Tästä voi päätellä, että ongelmia on lähes joka merkillä nykyisin.

      En aio lannistua yksittäisestä vastoinkäymisestä. Ja jos kokonaan itselleni ostaisin tuosta hintaluokasta, saattaisin valita tyylikkään ranskattaren harmaan japanilaisen asemesta. Silläkin riskillä, että ongelmia ilmaantuisi. Ongelmat on tehty voitettavaksi ja niihin voi varautua ennakolta. Ja on tunnettua, että kaikki kiva maksaa.

      • valhettapukkaa

        Vai että Nissan parempi laadussa? Ja pah, siis nämä uudet Euroopassa tehdyt. Moottoritekniikka perustuu Renaultiin ja Qashqain CVT-loota on ollut karmea vikapesä. Tekniikan Maailman käyttötestissä oli juuri tuo 130 heppainen dieselautomaatti-Qashqai ja vaihteisto-ongelmaa oli jatkuvasti eikä saatu kuntoon. Koetappa jatkossa vaihtaa Nissaniasi uuteen, taatusti tietää autokauppiaat laajalti tuon CVT_lootan ongelmat etenkin dieselkoneen kanssa. Qashqain 1,2-bensaturbossa taas on ollut imusarjan jäätymisongelmaa ja nyt valmistaja kehottaa pitämään talvella viimasuojan keulassa. Aikaisempi Qashqai 1,6- tai 2-litrasena bensavaparina piti hintansa ja on edelleen kysytty vaihtoautona, mutta uudempi 1,2 bensa ei enää niinkään.

        On siis aivan sama nauttia tyylikkäämmästä aidosta ranskalaisautosta kuin ostaa surkea kopio eli Nissan.


      • ehkä_taas

        Perustui perheen kokemuksiin. 3-vuotiaassa Peugeotissa vikoja 3, joista ensimmäinen esiintyi n. 45tkm ja korjaamoon mentiin lavetilla. Se pysyy mielessä jonkin aikaa. Nissanissa kolmen vuoden aikana tehty vain määräaikaishuollot. Ei tarvetta vieraila korjaamossa vikojen takia. Eikä automaatissa ole ollut vikoja.

        Ei pidä pahastua. Tämä on itse koettua, ei luettu lehdestä tai kuultu kaverilta. Minua ei kiinnosta, mitä lehdissä on kirjoiteltu. Teen omat ratkaisuni ja vastaan niistä itse.
        Olen sitä mieltä, että jokainen voi ostaa sellaisen auton kun tahtoo. Ja jos joku toinen päätyy toiseen lopputulokseen, mitä sitten. Makuasia. Jokainen on omalla tavallaan oikeassa. Niin sinäkin.

        En ole väittänyt, että japanilainen on laadukkaampi kuin ranskalainen. Nyt vain sattui näin käymään, että ranskalainen pääsi lavetilla korjaamoon. Ja siitä huolimatta uskallan ostaa ranskalaisen. Siinä on muita minua miellyttäviä ominaisuuksia kuin kestävyys. Omassa käytössäni on auto joka kestää. Ei ranskalainen eikä japanilainen. Siksi voin ottaa riskejä.

        Jokainen sana on totta.


    • Paskoja.autoja

      Parhaat ranskikset saa edelleenkin grilliltä!

      • eihelvetissä

        Jep, ranskalaisiin "autoihin" ei pidä sekaantua! Saksalainen sen olla pitää!


    • avensis4ever

      ranskalaiset ovat hyvinkin rapeita, ruostuvat puhki parissa talvessa, Toyota on luotettava ja tyylikäs, kuten uusi Avensis
      vaihdoin viime kuussa BMW 530dA uuteen Avensikseen, ajotuntuma kyllä parani merkittävästi ja vaimokin tykkää

      • kyllämäainakin

        Et taida uskoa itsekään omaa suoltamistasi....


      • illanhauskin

        Kuka vaihtaa bemarin toyoon???


      • tummaa.huumoria
        illanhauskin kirjoitti:

        Kuka vaihtaa bemarin toyoon???

        Työtön.


    • kale_tohmajärveltä

      Minulla on Citroen C4 THP-bensaturbo 2015 ja käy sekä kukkuu. Loistopeli ja viaton. Mukava ajaa ja lämmin pakkasilla. Muuta ei tarvitse talvella muistaa kun että se keulan maskisuoja kiinni, koska jäähdytyspuhallin psa-autoissa on jäähdytinkennon etupuolella, toisin kuin muissa merkeissä. Voin suositella ainakin citikkaa.

    • renaultnainen

      Renault se olla pitää. Autona ja seura juomana. Jättäkää ne teroautot niille jotka jaksaa jatkuvaan huollossa istua. Eläkeläisille suosittelen.

    • tyyliä_tiellekin

      Katkeria ovat junttisuomalaiset, kun ajavat rumilla matolaatikoilla kun voisivat samalla rahalla hankkia laadukkaamman ja tyylikkäämmän ranskalaisen. No näkeehän sen pukeutumistyylistäkin; kyllä ranskalaiset kauhistelisivat kansalaistemme karmeaa pukeutumista. Tuulipukutakki ja harmaat collegehousut persuksista lököttäen tai korkeintaan kulahtaneet farkut ja paskainen toppatakki sekä rasvaiset hiukset.

      • jantteripantteri

        Kyllä. Renault Megane on hieno ja etenkin metallinpunaisena hohtaa. Ihmetyttää miksi sitä ei osteta enemmän. Ja yleensäkin ranskalaisia. Niitä ostettiin todella paljon 80 ja 90 luvulla. Niitä näkee vieläkin liikenteeessä eli kestää vaan


      • ei.kauppoja

        Epätoivoisten käytettyjen DSG-vaihteellisten kauppiaat lupaa jo monessa liikkeessä hyvitystä 1500-2000 € mistä tahansa pihaan ajetusta autosta, jos joku vaan sortuu käytettyyn 7-v. vokkeloon tai sokotaan. Tosin rintajuopolla on ensin hintaa nostettu 2000 ja sitten kehutaan hyvitettävän 1500 .


      • jokke_alavudelta
        ei.kauppoja kirjoitti:

        Epätoivoisten käytettyjen DSG-vaihteellisten kauppiaat lupaa jo monessa liikkeessä hyvitystä 1500-2000 € mistä tahansa pihaan ajetusta autosta, jos joku vaan sortuu käytettyyn 7-v. vokkeloon tai sokotaan. Tosin rintajuopolla on ensin hintaa nostettu 2000 ja sitten kehutaan hyvitettävän 1500 .

        Mikäs DSG:ssä? Minulla jo neljäs peräkkäinen 1.4 tsi. Kaksi Golf variantia ja nyt kaksi Octavia III:sta peräkkäin. Kaikissa 7-vaihteinen kuiva dsg on toiminut erinomaisesti eikä missään näissä autoissa ole ollut yhtään vikaa. Pidän samaa autoa aina noin 2,5 vuotta ja ennen katsastusta sitten vaihto. Yksi kelaa kilometrejä noin 40-45 tkm pitoajassa. Loitavia autoja osaa vw-yhtymä tehdä.


      • huonomainekantaa
        jantteripantteri kirjoitti:

        Kyllä. Renault Megane on hieno ja etenkin metallinpunaisena hohtaa. Ihmetyttää miksi sitä ei osteta enemmän. Ja yleensäkin ranskalaisia. Niitä ostettiin todella paljon 80 ja 90 luvulla. Niitä näkee vieläkin liikenteeessä eli kestää vaan

        Renaultin tapauksessa sekä Meganen että Lagunan ensimmäiset sukupolvet olivat ihan toimivia autoja, ja niitä myytiinkin aikanaan hyvin.

        Sen sijaan Megane II ja Laguna II taas olivat kumpikin aika susia suoraan sanottuna, ja väittäisin että nuo pitkälti pilasivat Renaultin maineen (ja sitä myötä myös jälleenmyyntiarvon). Nykyrenaultit ovat varmaan ihan ok, mutta huonosta maineesta toipuminen vaan kestää helposti 15-20 vuotta, tuo on nähty aikanaan esim. Opelin ongelmien kanssa.


      • Ifkfjfkfkfkf
        jokke_alavudelta kirjoitti:

        Mikäs DSG:ssä? Minulla jo neljäs peräkkäinen 1.4 tsi. Kaksi Golf variantia ja nyt kaksi Octavia III:sta peräkkäin. Kaikissa 7-vaihteinen kuiva dsg on toiminut erinomaisesti eikä missään näissä autoissa ole ollut yhtään vikaa. Pidän samaa autoa aina noin 2,5 vuotta ja ennen katsastusta sitten vaihto. Yksi kelaa kilometrejä noin 40-45 tkm pitoajassa. Loitavia autoja osaa vw-yhtymä tehdä.

        Kyse oli käytetyistä. Jos DSG 40tkm ja 2,5v kestää, niin kai sitäkin saa juhlia.


      • uusi_poloilija
        huonomainekantaa kirjoitti:

        Renaultin tapauksessa sekä Meganen että Lagunan ensimmäiset sukupolvet olivat ihan toimivia autoja, ja niitä myytiinkin aikanaan hyvin.

        Sen sijaan Megane II ja Laguna II taas olivat kumpikin aika susia suoraan sanottuna, ja väittäisin että nuo pitkälti pilasivat Renaultin maineen (ja sitä myötä myös jälleenmyyntiarvon). Nykyrenaultit ovat varmaan ihan ok, mutta huonosta maineesta toipuminen vaan kestää helposti 15-20 vuotta, tuo on nähty aikanaan esim. Opelin ongelmien kanssa.

        Mikä niissä 2. sukupolven malleissa oli vikana? Ainakin Laguna II oli ensimmäinen auto, joka sai täydet viisi tähteä Euro NCAP-törmäystestissä, joten ei se täysin epäonnistuneelta kuulosta.


      • uusi_poloilija
        Ifkfjfkfkfkf kirjoitti:

        Kyse oli käytetyistä. Jos DSG 40tkm ja 2,5v kestää, niin kai sitäkin saa juhlia.

        Isälläni on reilussa kolmessa vuodessa yli 60 tkm ajettu DSG7-Sportsvan. Vaihteistossa ei ole ollut mitään ongelmia, eikä tässä 'saavutuksessa' luonnollisestikaan juhlimisen aihetta ole.


      • uusi_poloilija kirjoitti:

        Mikä niissä 2. sukupolven malleissa oli vikana? Ainakin Laguna II oli ensimmäinen auto, joka sai täydet viisi tähteä Euro NCAP-törmäystestissä, joten ei se täysin epäonnistuneelta kuulosta.

        Lagunan kakkosesta pomppasi ensimmäisessä katsastuksessa muistaakseni 40%. Ei siinä ihan kaikki kunnossa ollut... :)

        Ykkönen oli itselläkin alla useamman vuoden. Hyvä auto, joskin ehkä liian pehmeä. Ja moottorin kanssa hieman ongelmia (2.0 bensa), mutta se saattoi olla yksittäistapauskin.

        Meganen kakkosta taisin kokeilla, mutta minulla tuli auton kanssa erimielisyyksiä suunnasta ja vauhdista heti ensimmäisessä risteyksessä. Ja kun tuosta mallista ei saanut "ajonvakautusta" edes pois päältä, niin ostamatta jäi.

        Noiden jälkeen on ollut pääasiassa saksalaisia, eikä ole mitään kaipuuta ranskiksia enää ajamaan. Muutamaa ajellut lainavehkeinä, enkä kyllä tykkää. Toisaalta niissä on vetotavassa perusvikaa, joten ei ajettavuutta varmaan ihan kohdilleen saisikaan, mutta on kyllä esim. pösö vielä täyspilattu erittäin tehostetulla ohjauksella (=tunnoton ja ikävä ajettava).


      • Eiwveitojo
        jokke_alavudelta kirjoitti:

        Mikäs DSG:ssä? Minulla jo neljäs peräkkäinen 1.4 tsi. Kaksi Golf variantia ja nyt kaksi Octavia III:sta peräkkäin. Kaikissa 7-vaihteinen kuiva dsg on toiminut erinomaisesti eikä missään näissä autoissa ole ollut yhtään vikaa. Pidän samaa autoa aina noin 2,5 vuotta ja ennen katsastusta sitten vaihto. Yksi kelaa kilometrejä noin 40-45 tkm pitoajassa. Loitavia autoja osaa vw-yhtymä tehdä.

        Joo sulla on ollut loistavia Wv autoja . Kyllähän se on vankka näyttö auton kestosta, kun kestää ajaa ennen vaihtoa jopa 45tkm. Paljon niitä on muilla hajonnut, mutta kai niillä on ajettu jopa kaksinkertaisesti tuo teidän ajomäärä.


      • tehthetheh
        jantteripantteri kirjoitti:

        Kyllä. Renault Megane on hieno ja etenkin metallinpunaisena hohtaa. Ihmetyttää miksi sitä ei osteta enemmän. Ja yleensäkin ranskalaisia. Niitä ostettiin todella paljon 80 ja 90 luvulla. Niitä näkee vieläkin liikenteeessä eli kestää vaan

        Kyllä jokin 2005 vuoden megane jo oudon räpsyssä kunnossa kuten autot tuossa iässä vielä 70-luvulla.Toimimatonta avainkorttia ja lohjenneita muoviosia ja läpiruostuneita taka-akseleita.
        Myös kaikki tukivarret sekä iskarit mitkä Japanilaisessa vielä alkuperäiset.


      • otan.osaa
        jokke_alavudelta kirjoitti:

        Mikäs DSG:ssä? Minulla jo neljäs peräkkäinen 1.4 tsi. Kaksi Golf variantia ja nyt kaksi Octavia III:sta peräkkäin. Kaikissa 7-vaihteinen kuiva dsg on toiminut erinomaisesti eikä missään näissä autoissa ole ollut yhtään vikaa. Pidän samaa autoa aina noin 2,5 vuotta ja ennen katsastusta sitten vaihto. Yksi kelaa kilometrejä noin 40-45 tkm pitoajassa. Loitavia autoja osaa vw-yhtymä tehdä.

        Tyypillinen VW-omistaja. Pelkää katsastusta kuin ruttoa. Niveliä ainakin uusitaan.
        Jo pelkkänä arvonalennuksena menettää tuhansia euroja vuositasolla.
        Kalliiksi käy se surkean lyhyt kahden vuoden takuu.


    • Renunisti

      Minulla on Renautissa EDC. Hyvästi on toiminut. Renaut on nätti malliltaan koko nyky sarjassa.

    • vivalafrance

      Esikuvia on oikeasti ranskalaisautot. Ja perinteet 1800-luvun lopulta alkaen. Kun esimerkiksi Peugeot 504 tai Citroen DS olivat mahtavia matka-autoja maanteillä, Hondalla vasta tehtiin ekat ilmajäähdytteiset miniautot markkinoille (N360 ja N600). Kyllä ranskalaiset autot osaa parhaiten tehdä, sakemannit kusettaa kaikessa ja aasialaiset matkii huonosti.

      • Gkhhhkhhkhkh

        Hyppääpä sitten sinne 50 vuoden taakse tai osta jostain sen ajan auto.


      • Vittumainen_Nimismies

        Melkein joka päivä saa hesarista lukea autopaloista kaupungilla, eivätkä koskaan mainitse auton merkkiä - ovatko ne kaikki olleet ranskalaisia?
        Muistan ajan kun ruotsinlaivaan ei päästetty lainkaan Pösöjä jos ei irroittanut akun miinusnapaa ruumaan ajon jälkeen.
        Onhan se aika riskialtista jos keskellä merta alkaa pökötit palamaan.


    • SaksalainenParasKaikessa

      Joo...Mut Saksalainen paras kaikessa.

      • Parasta_kaikessa

        Kalliiden korjaamokäyntien määrässäkin ykkösiä


    • Italotkestää

      Fiatit on luotettavia, kats.tilastot ei kerro sitä. Mun Bravo-12 todellakin viattomampi kuin työkaverin Corolla -13 johon joutunut uusimaan jo ennen 100 tkm vaikka mitä.

    • Eipaluuta

      Ajelin ennen saksalaisilla autoilla ja olin siinä uskossa, että se on ihan normaalia laittaa korjauksiin rahaa 1-2 keuroa/vuosi. Käytetyissä autoissa nyt vaan on aina vikoja. Ja kaikki aina jaksoivat hokea, että ranskalaisissa niitä vikoja vasta paljon onkin.
      Jossakin kohtaa tein pikaiset kaupat käytetystä rellusta ja sille tielle on jääty. Useampi ranskis ostettu ja niitä vikoja odoteltu useita vuosia, mutta ei niitä vaan ole ilmestynyt. En mitenkään ole jäänyt kaipaamaan "saksalaista laatua".

    • C4Pt130A

      Mulla on menossa viides citikka, välillä olen toki kokeillut muitakin, mutta aina vaan palattu vanhaan tuttuun. Meikäläisellä pelanneet ongelmitta, joten valinta on ollut helppo. Ensimmäinen täysin laatuaan viaton auto minulla oli Fiat Bravo 120 diesel -07 ja seuraavana myös ilman mitään ylimääräistä matkaa teki Citroenin viimeisen kauden Xsara Picasso HDI. Sen jälkeen hetki VW:n ratissa, mutta oli maali- ja kylmyysongelmaa (Golf Plus 1.6 TDI -10), Honda Civic (Type R-look) huippuversio pelasi muuten, mutta takaluukun sisäverhoilu irtosi, sen jälkeisessä Qashqaissa oli alusta- ja jarruongelmia hengetön moottori. Meillä on "kakkosautona" Bravo 150 T-Jet -10, ei huoltojen lisäksi ylimääräistä. Samaa linjaa on jatkanut oma C4 Puretech 130 A, jolla reiluun vuoteen olen ajellut 35 tkm. Hyvä ajaa, sopivasti tilaa, lämmin, taloudellinen (5.7 -6.2 l) ja tehoa sekä vääntöä riittävästi arjen tarpeisiin. Vielä kun olisi farkku tarjolla. Parikymmentä erilaista ja erimaalaista autoa olen pitkän autoilu-urani aikana pitänyt ja japskit olleet valitettavasti huonoimmat: -Corollassa sähkö- ja pikkuvikaa sekä runsasta öljynsyöntiä jo alle 100 tkm:n, Mitsu Lancer ruostui käsiin, Nissan Primerassa sähkövikoja. Tielle olen jäänyt vain Corollalla (x2). Fiateissa taitaa rouvan auto olla jo seitsemäs merkin edustaja. Oman kokemuksen perusteella ranskis pelaa siinä missä muutkin, käytöllä ja huollolla voi kummasti toimivuuteen vaikuttaa. C3 Aircrossia odotellessa.....

      • SaksalainenKäytäntö

        Yksittäistapauksia. Sellaisia ei lasketa.


    • Tyylikkäämpiä
    • Ranskan_ystävä

      Ranskalaiset osaavat tehdä hyviä viinejä, konjakkia, patonkia, croisantteja, vaatteita ja taidetta. Mutta autoja he eivät osaa tehdä edelleenkään siten, että ne kestäisivät.

    • Aivan näin yleisellä tasolla voisi sanoa, että vanhojen ennakkoluulojen hälveneminen vaatii kokonaisen sukupolven ajan, eli edellisen sukupolven amisviiksien ja essonbaarin tietäjien pitää maata jo hoivakodissa ennenkuin yleinen mielipide muuttuu ja otetaan käyttöön uudet ennakkoluulot.

      • Fkffkkfkfkfkf

        Niin varmasti, vaan nyt ranskisten erinomaisesta laadusta ei ole käytännössä mitään todisteita verrattaessa muihin. Toki Vagin värkkien laatu on romahtanut jopa ranskisten alle, että jos vain niihin vertaa, niin ranskikset ovat nykyään huipulla.

        Vanhentuneista ennakkoluuloista voinee tällä hetkellä saada parhaan hyödyn ostamalla Hyundain tai Kian, jotka ovat mm. Autobildin vertailuissa voittaneet luotettavuudessa parhaat japsitkin joinain vuosina. Niiden hinnanlasku kuitenkin uskoakseni nopeampaa kuin Toyotalla, joten varsinkin käytettyä ostava pääsee hyötymään niiden edelleen todellisuutta heikommasta laatumielikuvasta.
        Kalleimmaksi taas tulee Volkswagenin ostaminen käytettynä. Hinta muodostuu yhä sukupolven takaisista laatumielikuvista, vaikka jopa saksalaisen Autobildin mukaan VW kyntää nykyään Fiatin alapuolella laadussa, saavutus mihin aiemmin eivät ole kyenneet muut kuin ranskalaiset satunnaisesti.

        Voi ranskiksen käytettynä ostavakin hyötyä ylilyövistä laatumielikuvista; vaikka ranskikset eivät edellenkään ole lähelläkään kärkeä luotettavuudeltaan, niin saattavat ne silti olla hintansa väärtejä ja vähän päällekin.


    • pierre--

      Ranskalaiset autot on AINA olleet laadukkaimpia!

    • Teronomi

      Meganen ruostuvat etulokasuojat, olivat kuulemma vaihtokunnosaa heti takuun jälkeen eli 3 vuotta ja uudet tilalle. Siis se Megane II. Kertoo, että ruostuminen on edelleenkin hurjaa. Onkohan sama seuraavassa mallissa ja nykyään?

    • baijeristasontaa

      Jotkut täällä kehua retostelevat saksalaisia autoja. Heh. Uusin esimerkki "laadusta" premiumien Premium eli BMW: uusimmassa Auto Bild Suomessa 100.000 km:n kestotestin loppuraportti nykymallin BMW 218i:stä jossa 35.000 km:n kohdalla jouduttiin laakerikolinoiden takia vaihtamaan koko moottori uuteen! Lisäksi kytkinlevy meni vaihtoon ja ilmastointilaite hajosi. Loppuraportti oli synkkä laadun osalta.

      Tällaista pskaa latoo maailmalle myös BMW. Murheellista....

      • EssonVeijo

        No mekaaniset viat hoituvat vaihtamalla osia, ruoste taas on pirullinen juttu ja se on ranskisten riesa aina ja ikuisesti.


      • pojateitiedä

        Taidat olla porukan hulluin kaikista???? saako nauraa sinulle ja reteesti,sinä väität sielä tänne muille ranskalaisen auton ruostuvan riesaksi asti aina ja ikuisesti,et tosiaan ole auto mies.

        Nimittäin ranskalainen ei nimen omaan hevillä ruostu,meneppäs katsomaan pösöjä vaikka 10v-12 vuotta vanhoja niin ei paljon ole ruosteita,sama citikalla,mikä ihme se on ihmisillä noita mutupaska juttuja laukoa tänne kun ei ole itse omistanut noita.

        Itse tällä hetkellä juuri omista ranskalaista mutta olen omistanut niitä useita,viimeinen oli pösö 307 varmari 2006 malli,ei missään ruostetta niin että voisin mainita ,ei edes pohjassa,autolla oli ajettu neljättä sataa tuhatta ja oli bensa malli 1.6,kone ei ottanut öljyjä 20000km vaihdon välillä vieläkään,istuimet oli kuin uudessa ,eli ei kulumaa edes kuskin penkissä.

        Nykyisessä volvossa taas on kulumat penkeissä 400000km kohdalla,ruostetta hieman mutta vähän.Ottaa kone hieman öljyä 10000km välissä,niin mikä se on ranskalaisen ongelma?

        Jos kuluvia osia joudutaan ranskalaiseen vaihtamaan niin ne on kyllä halpoja.Naurettavan halpoja yleensä.


      • ToinenRenu

        Kyllä mullekin on sanottu, kun Renun ostin, että uskalsit ostaa auton, jonka maine on herkästi ruostuva . No ei kyllä ole ruostetta, mutta jostakin se maine vaan tulee


      • vanhanliiton

        Ranskanrautojen maine tulee ihan hyvästä syystä, ne vaan ruostuvat. Vanhan liiton automiehet varoittavat keltanokkia pitämään näppinsä erossa ranskalaisista ja ovat täsmälleen oikeassa.


      • jokumuu_
        vanhanliiton kirjoitti:

        Ranskanrautojen maine tulee ihan hyvästä syystä, ne vaan ruostuvat. Vanhan liiton automiehet varoittavat keltanokkia pitämään näppinsä erossa ranskalaisista ja ovat täsmälleen oikeassa.

        Taitaa olla huumorimiehiä liikenteessä.

        Olihan ranskalaisten autojen ruostemaine ainakin osin ihan ansaittua, mutta sille oli viimeksi katetta joskus 80-luvun alkupuolella. Siis yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen laittoivat homman kuntoon, PSA vähän ennemmin ja Renault vähän myöhemmin.


    • ES9J4S

      Ittellä on 14 v. vanha Peugeot 607 ja olen ollut siihen tyytyväinen; yksi puola V6:ssa pimeni - auto tärisi ja oli voimaton - mutta kotiin sai ajettua.

      • taikamatto_

        Minulla on 1991 Peugeot 405 bensakoneinen, ajettu jo 370 tonnia samalla koneella. Öljyä vie sen 1 litra kymppitonnille. Laturi vaihdettu kerran ja starttimoottori kahdesti, alakerran niveliä jonkun verran, siinä kaikki. Osat halpoja harakiriliikkeissä ja itse asentelen ne. Voin suositella ainakin 405:sta! Mukavaa kyytiä ja peittoaa kestossa uudet sakut.


      • Jukkge

        Uusimassa 3008:ssa ei ole minkäänlaista lukitusta polttoainetankille.


    • patogillamennään

      Pihassa on Bemari ja Rellu Molemmat ihan ok Bemaria toki joutuu sillointällöin "Huoltamaan" Rellus ei oo ollut mitään vikaa ja sama kone taitaa olla Nissanin Quashgaissa ja oli joskus Megane 2 joku meinas että lokasuojat ruostuu : D ei muuten ruostu ne on muovia eikä Rellut ainakaan enää ole vuosiin ruostuneet samaa ei voi sanoa esim Vw "stä omin silmin nähtyä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe