Meri-Lapin oma tahtotila tuotti päätöksen rakentaa kimppa Mehiläisen kanssa erikoissairaanhoidon palveluja tarjoavan sairaalan säilyttämisestä alueella Kemissä eli Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä. Sipilän hallitus kokee tilanteen turmiollisena painajaisena kuten väestön omalta kotikentältä versova demokratia useinkin tapaa vaikuttaa. Tähän saakka on kuviteltu, että puolueena nimen omaan Keskusta tuntisi ja kantaisi erityistä huolta lähellä ihmistä olevien palvelujen tarjonnan jatkuvuudesta.
Tulevaisuuden ennakoimisen vaikeus tiedetään. Tässä yhteydessä saamme nähdä noin 17 kuukauden päästä eduskuntavaaleissa, miten hallituspuolueet pärjäävät äänestäjien tahtotilan edessä. Erityinen kiinnostus kohdistuu Keskustaan päähallituspuolueena. Keskustaa arvioidaan tikunnokassa myös sote-projektin tekemisten ja tekemättä jättämisten suhteen.
Miten äänestävä kansa suhtautuu maakuntien tasolla ja sisällä paikka paikoin esillä olleeseen ja esillä olevaan kovakouraiseen keskittämiseen? Meri-Lapin väen kanta tuli selkeästi esille viime maanantaina. Jo aikaisemmin Jämsässä sikäläinen aluesairaala säilyy vastaavan yhteistyön avulla. Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että lähellä tarvitsijoitaan sijaitseva erikoisterveydenhoito näköjään voi pelastua vain sillä menetelmällä, että kuntataso liittoutuu yksityissektorin kanssa.
Mielenkiintoinen paikka on myös Kouvola, jossa aluesairaala on joutunut alasajon kohteeksi ja Kymenlaakson maakunnan sisällä Kotkaan keskittäjät ovat yksipuolisesti viemässä Kouvolankin erikoissairaanhoitoa Kotkaan keskussairaalaan. Kouvolassahan on 85.000 asukasta ja sehän on huomattavasti enemmän kuin esim. Meri-Lapin (Länsi-Pohjan) noin 50.000 asukkaan väestömäärä.
Meri-Lapin tahtotila "ahistaa"Sipilän hallitusta
1
70
Vastaukset
- W.Leiriniekka
Järkyttävää oli kuulla pääministerin itsensä tokaisu, jonka mukaan Meri-Lapin alueella oli löydetty porsaanreikä, mikä tullaan tukkimaan, jotta vastaavaa ei tapahdu enää muualla. Televisiossa kuullun ja nähdyn lauseen selityksenä siis "Mitä se on"-jälkitäsmennys meikäläisen omana muotoiluna tarkoittanee:
- Väestön omalta kotitanhualta versova tahtotila on pelkkä porsaanreikä, joka pitää tukkia! Käytännössä tarkoittanee myös kunnallista demokratiaa. Mieleen juohtuu myös entisaikaan perinteisesti hyväksi silloin havaittu joustava ja tarkoituksenmukainen kuntainliittojärjestelmä, mikä on sekin ollut suunnitelmallisen alasajon kohteena jo vuosikymmenten ajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602814
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322385- 792208
- 602033
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398