Evoluutiossa on nykyään pakko ottaa huomioon alienit ja kosmologiassa Jumala.
Tämä johtuu galaksien määrästä ja iästä. Ei ole välttämättä tieteellinen väite, mutta filosofinen. Rationaalinen.
Evoluutio ja kosmologia
28
447
Vastaukset
- niinsevaanmeneehei
Lääkkeetkin on pakko ottaa. Tämä johtuu siitä, että on hoidettava ainakin oireita jos ei tautia voida parantaa.
Tuo pakko on liikaa. Voidaan ottaa tieteellisestikin huomioon olisi lievempi muoto. Tarkoitin, että galaksien mahdollisen asujaimiston takia hyppteesi ei enää ole epätieteellinen, niinkuin aina väitetään. Saa muttei oo pakko. Ei oo pakko, jos haluaa ponnistaa tieteellisen, naturalistisen tai ateistisen maailmankatsomuksen pohjalta.
Mutta ne ovat vain maailmankatsomuksia. Jumalaan uskominenkin on vain maailmankatsomus. Tiede ei ota kantaa maailmankatsomuksiin.- TuuliviiriYlläTalon
Ensin: "Evoluutiossa on nykyään pakko ottaa huomioon alienit ja kosmologiassa Jumala."
Sitten: "Jumalaan uskominenkin on vain maailmankatsomus. Tiede ei ota kantaa maailmankatsomuksiin. "
Ethän sinä ukko parka enää näytä ymmärtäövän itsekään, mitä mieltä olet asiasta. TuuliviiriYlläTalon kirjoitti:
Ensin: "Evoluutiossa on nykyään pakko ottaa huomioon alienit ja kosmologiassa Jumala."
Sitten: "Jumalaan uskominenkin on vain maailmankatsomus. Tiede ei ota kantaa maailmankatsomuksiin. "
Ethän sinä ukko parka enää näytä ymmärtäövän itsekään, mitä mieltä olet asiasta.Minähän korjasin asian, mitä siitä motkottamaan, muotoiluista ja ilmaisusta.
Tiede tarvitsee jumalia yhtä paljon kuin kala tarvitsee polkupyörää.
Tiede pyrkii totuuteen. Filosofia lisäksi vielä hyvyyteen ja kauneuteen.
Hyvyys on rakkautta, Jumala on rakkaus. Jos se on totuus, niin eikö tiede ollenkaan pyri totuuteen?
Eikö myöskään galaksien määrä ja ikä saa sinussa mitään raksuttamaan, ja se ettemme ollenkaan vielä tiedä mitä kaikkea siellä on? Siellä voi olla Jumalakin, joka on sitten kaikkivaltiaana luonut tämän meidän maapallomme nykyisen järjestyksen.
Ja sitten joku torso tiede jättää hänet kokonaan pois maailmankuvastaan.
Saattaa olla väärä ratkaisu. Sellainen tiede saattaa raskaasti erehtyä. Ei se ole tiedettä sinänsä, totuuteen pyrkimistä, vaan naturalistinen, tieteellinen tai ateistinen maailmankatsomus. Tieteen pitää olla neutraali maailmankstsomuksiin. Myös uskonnollisen maailmankatsomuksen pohjalta voi harjoittaa tiedettä kurinalaisesti, tieteellisesti.
Näin väittäisin, vaikka usein ajatellaan toisin, eivätkä kretut useinkaan tosiaan täytä tieteellisiä kriteerejä.
- K557776669988
Taitaa olla niin suuria kysymyksiä, että emme ymmärrä. Ja tarvitseeko meidän ymmärtääkään?
Tiedekin on joutunut korjaamaan käsityksiään. Esimerkiksi kauan sitten pidettiin totena että Maa oli litteä, eikä pyöreä. Eihän se tarkkaan ottaen ihan pyöreä olekaan. Myös luultiin että Maa on koko kosmoksen keskipiste. Ei pidä sekään luulo paikkaansa. Olemme todellisuudessa kosmoksen mittakaavassa kuin kärpäsen kakka Itämeressä.Sitähän filosofia on, että yritämme ymmärtää noita suuria kysymyksiä. Ja todellinen filosofi, Sokrateen hengessä, nöyrtyy niiden kysymysten edessä ja myöntää tietämättömyytensä. Samoin uskovainen. Samoin tiede.
Jotkut tieteen nimissä esiintyvät vaan luulevat jo tietävänsä totuuden kosmologiasta tai evoluutiosta. Se on suuri hybris ja harha. Tieto näillä alueilla on vasta alustavien hypoteesien, kokeilevien teorioiden tasolla, vaikka tähtitiede ja biologia muuten ovat eksakteja tieteitä.
Ja kretut ymmärtävät väärin Raamattunsa.
- MrNewTime
Laajeneva avaruus on vastaava käsite kuin mitä jumalat ovat.
Laajenevan avaruuden olemassa oloon uskova Neutroni kirjoitti nämä
Lukekaa ajatuksella ja ihmetelkää.
Neutroni:
"En minä ole perehtynyt kovin syvällisesti vektoriavaruuksiin ja vielä vähemmän niiden opettamiseen ummikoille."
"Ei avaruus tarvitse mitään paikkaa. Minä voin määritellä vaika äärettömän joukon avaruuksia, jos tarvitaan. Vaikka kuinka moniulotteisia ja dynaamisia"
"Sitten laitetaan avaruus muuttumaan ajan funktiona. Se voi esimerkiksi kasvaa, jolloin avaruuden jokainen piste liikkuu koko ajan kauemmas laajenemisen keskipisteestä (ajatellaan nyt ihan tavallista euklidista 3D-avaruutta, joka on helppo hahmottaa, vaikka se laajenisi). Nyt voidaan tietyssä mielessä sanoa, että kaksi avaruuden pistettä liikkuu toistensa suhteen (proper motion -liikettä). Niiden välimatka (ajatellaan sitä "tavallista" euklidista etäsiyyttä, jota voi mitata vaikka viivoittimella) muuttuu myös. Mutta pisteet ovat edelleen avaruuden osia, eli avaruutta, eivät avaruudessa olevia objekteja."
Hupaisaa tässä muuttuvassa avaruudessaon juuri tämä!
"Ei avaruus tarvitse mitään paikkaa. Minä voin määritellä vaika äärettömän joukon avaruuksia, jos tarvitaan. Vaikka kuinka moniulotteisia ja dynaamisia"
Eli aina kun havaitaan jotakin jota ei osata selittää avaruudessa liikkuvien asioiden avulla, voidaan turvautua tähän hatusta tempaistuun muuttuvaan avaruuteen jolle voidaan antaa ihan mitä ominaisuuksia ikinä vaan halutaan ja osataan hatusta tempoa.
Eihän tuo ole edes tiedettä!!!
MrNewTime Jos jokin alieni kävisi muokkamassa hieman perimää, niin olisiko sekin osa evoluutiota?
Ottaisiko evoluutioteoria sen huomioon, ja miten sitä käsittelisi? Sitähän voisi muuten sanoa juuri älylliseksi suunnittelijaksi.
Tieteellisesti ajatellen ei asiaa tarvitse myöntää eikä kieltää, vaan ottaa se huomioon hypoteesina, jota voi testata. Pitääkö se ottaa huomioon? Että alienit tai Jumala on voinut jotain sellaista tehdä enemmän tai vähemmän?
Hypoteesina kyllä, vai kuinka?
Jumalan puuttumisessa on silti kyse vielä suuremmista asioista, asioiden tuomisesta henkimaailmasta tähän maailmaan. Aika vaikea tieteellisesti tutkia. Ei mahdotonta kuitenkaan, ainakaan uskonnollisen maailmankatsomuksen puitteissa.
Keskiaikana kiellettiin muut kuin uskonnolliset maailmankatsomukset tieteessä. Nyt kielletään tieteessä muut kuin naturalistiset ja ateistiset maailmankatsomukset.Kopernikaanisen periaatteen mukaan maailmankaikkeus on samanlainen kaikkialla, joten jos meillä on täällä geenimuunteluun pystyvä labra, niin silloin niitä labroja löytyy ääretön määrä edellyttäen, että maailmankaikkeus on ääretön.
inti kirjoitti:
Kopernikaanisen periaatteen mukaan maailmankaikkeus on samanlainen kaikkialla, joten jos meillä on täällä geenimuunteluun pystyvä labra, niin silloin niitä labroja löytyy ääretön määrä edellyttäen, että maailmankaikkeus on ääretön.
Äärettömyys tuntuu johtavan kaikenlaisiin mahdottomuuksiin, joten mekaanisesta ajattelusta siinäkin asiasssa on vaan paras luopua. Avaruus lähenee vain äärettömästi äärettömyyttä, muttei ihan oikeasti ole juuri sitä, vaan sitä mitä se nyt oikeasti sattuu olemaan, ja johon meillä ei vielä ole oikeita käsitteitä ja oikeaa ajatustapaa.
inti kirjoitti:
Kopernikaanisen periaatteen mukaan maailmankaikkeus on samanlainen kaikkialla, joten jos meillä on täällä geenimuunteluun pystyvä labra, niin silloin niitä labroja löytyy ääretön määrä edellyttäen, että maailmankaikkeus on ääretön.
Kule Kopernikuksen aikana maailmankaikkeudesta ei tiedetty hevon häntää. Että on muitakin galaxeja kuin omamme selvisi vasta 1900 luvulla.
Missä ihmeen laitoksessa olet? Evoluutio ja vieraat(alien) kosmologia ja jumala(t).
Kosmologia ja evoluutioteoria ovat ne alueet, joissa tiede ja usko törmäävät. Kun uskonnon mukaan Jumala on luonut tämän maapallon, ihmisen maailman, koetuspaikaksi henkiemme kehityksessä, ja tiede vaan tutkii, millainen teoria maailmankaikkeudesta ja elämän kehityksestä oikein vastaisi havaintoja ja parasta mahdollista tietoa.
Juuri filosofian pitäisi tuoda jotain järkeä ja ratkaisua tähän ikuisesti vellovaan keskusteluun. Miten kukakin filosofi tämän ratkaisisi?- gjhgjhghjgjgjg
"...koetuspaikaksi henkiemme kehityksessä..."
Vain mormonien mukaan. Mikään muu kristillinen yhteisö ei tuollaista väitä.
Kosmologia ja evoluutioteoria ovat varsin järkeviä tieteellisiä teorioita. Mitään velovaa keskustelua niiden tiimoilta ei ole, jos ei kaltaisiasi uskonnolla päänsä sekoittaneita lasketa. Teidän jutuillenne taas oikeat tutkijat eivät korvaansa lotkauta.
Luen juuri Ilkka Niiniluodon kirjaa "Hyvän elään filosofiaa". Mistä johtuu, että hänen kirjoituksensa tuntuvat hyvinkin syvällisiltä ja perustellusti pohdituilta, kun taas sinun juttusi ovat kuin ala-asteen koululaisella? Etkö sinäkin ainakin oman väitteesi mukaan ole filosofi? Epäilen kyllä, ettet ole tehnyt päivääkään töitä filosofina, vaikka jonkin kurssin oletkin saattanut suorittaa. Ei noilla eväillä. gjhgjhghjgjgjg kirjoitti:
"...koetuspaikaksi henkiemme kehityksessä..."
Vain mormonien mukaan. Mikään muu kristillinen yhteisö ei tuollaista väitä.
Kosmologia ja evoluutioteoria ovat varsin järkeviä tieteellisiä teorioita. Mitään velovaa keskustelua niiden tiimoilta ei ole, jos ei kaltaisiasi uskonnolla päänsä sekoittaneita lasketa. Teidän jutuillenne taas oikeat tutkijat eivät korvaansa lotkauta.
Luen juuri Ilkka Niiniluodon kirjaa "Hyvän elään filosofiaa". Mistä johtuu, että hänen kirjoituksensa tuntuvat hyvinkin syvällisiltä ja perustellusti pohdituilta, kun taas sinun juttusi ovat kuin ala-asteen koululaisella? Etkö sinäkin ainakin oman väitteesi mukaan ole filosofi? Epäilen kyllä, ettet ole tehnyt päivääkään töitä filosofina, vaikka jonkin kurssin oletkin saattanut suorittaa. Ei noilla eväillä.Tottakai kosmologia ja biologia ovat tieteitä ja niitä pitää kunnioittaa. Niistä vedetyt ateistiset johtopäätökset ovat kuitenkin muuta kuin tiedettä. Siihen kohtaan voi uskovainen tiedemies tarttua ja miettiä mikä todella on tieteellinen kanta, mikä on varmaa ja mikä ennenaikaista väitettä.
Filosofian laitos on ateismin linnake. Ateisti minustakin siellä tuli. Kypsällä iällä, laajemmalla elämänkokemuksella, olen ryhtynyt filosofiseksi kirjailijaksi. Filosofeja eivät ole vain tohtorit ja professorit, vaan monet ovat olleet pelkkiä kirjailijoita filosofian alalla. Jeesuskin on merkittävä filosofi eikä ollut kouluja käynyt eikä edes kirjoittanut mitään. Ajatukset ratkaisevat. Esittääkö jotain uutta ja merkittävää.
Perusajatuksiani ovat, että universumia ei ole kukaan luonut. Materialismi puree siihen täydellisesti. Sensijaan maapallon järjestykseen puree idealismi, Jumala on tämän asiat luonut ihmiselle asuttavaksi, koetuspaikaksi ilmeisesti, oli siitä nyt tarkemmin mitäkin mieltä eri uskonnot. Kaikki ne enemmän tässä oikeassa ovat kuin tieteellinen maailmankatsomus. Joka ei ole tieteen sana, vaan yksi maailmankatsomus.
Ja että tieteellisessä selittämisessä tulee ottaa huomioon kaikki todellisuuden tasot aina aineesta Jumalaan asti. Jumalan jättää pois vain ateisti. Ei tiede. Tiede on lähinnä agnostistista. Minusta taas Jumala ja henkimaailma voidaan ja pitäisi ottaa huomioon tieteellisessä selittämisessä. Se on tiedepiireissä vähemmistön kanta. Sille ei voi mitään. Ehkä se taas muuttuu joskus. Se ei ole millään tavoin epäfilosofinen kanta vaan vain yksi filosofinen valinta siinä kuin joku toinenkin.- lkjlkkljlj
Olli.S kirjoitti:
Tottakai kosmologia ja biologia ovat tieteitä ja niitä pitää kunnioittaa. Niistä vedetyt ateistiset johtopäätökset ovat kuitenkin muuta kuin tiedettä. Siihen kohtaan voi uskovainen tiedemies tarttua ja miettiä mikä todella on tieteellinen kanta, mikä on varmaa ja mikä ennenaikaista väitettä.
Filosofian laitos on ateismin linnake. Ateisti minustakin siellä tuli. Kypsällä iällä, laajemmalla elämänkokemuksella, olen ryhtynyt filosofiseksi kirjailijaksi. Filosofeja eivät ole vain tohtorit ja professorit, vaan monet ovat olleet pelkkiä kirjailijoita filosofian alalla. Jeesuskin on merkittävä filosofi eikä ollut kouluja käynyt eikä edes kirjoittanut mitään. Ajatukset ratkaisevat. Esittääkö jotain uutta ja merkittävää.
Perusajatuksiani ovat, että universumia ei ole kukaan luonut. Materialismi puree siihen täydellisesti. Sensijaan maapallon järjestykseen puree idealismi, Jumala on tämän asiat luonut ihmiselle asuttavaksi, koetuspaikaksi ilmeisesti, oli siitä nyt tarkemmin mitäkin mieltä eri uskonnot. Kaikki ne enemmän tässä oikeassa ovat kuin tieteellinen maailmankatsomus. Joka ei ole tieteen sana, vaan yksi maailmankatsomus.
Ja että tieteellisessä selittämisessä tulee ottaa huomioon kaikki todellisuuden tasot aina aineesta Jumalaan asti. Jumalan jättää pois vain ateisti. Ei tiede. Tiede on lähinnä agnostistista. Minusta taas Jumala ja henkimaailma voidaan ja pitäisi ottaa huomioon tieteellisessä selittämisessä. Se on tiedepiireissä vähemmistön kanta. Sille ei voi mitään. Ehkä se taas muuttuu joskus. Se ei ole millään tavoin epäfilosofinen kanta vaan vain yksi filosofinen valinta siinä kuin joku toinenkin." olen ryhtynyt filosofiseksi kirjailijaksi"
Mitä olet julkaissut? lkjlkkljlj kirjoitti:
" olen ryhtynyt filosofiseksi kirjailijaksi"
Mitä olet julkaissut?http://www.santavuori.com muutama filosofian kirja, artikkeleita ym. Kotisivuillani nykyään lähinnä, artikkeleita siellä täällä, yksi kustantajan julkaisema kirja, omakustanteita. Nettikeskustelua.
Pitää myös ottaa huomioon invarianssit, muodot, ideat, arkkityyppiset mielteet, ymmärrys, tunteet ym. hengelliselle alueelle kuuluvat asiat.
- EiTodellakaanOle
"Evoluutiossa on nykyään pakko ottaa huomioon alienit ja kosmologiassa Jumala."
Koska kummankaan tahon puuttumisesta mihinkään luonnontieteelliseen prosessiin ei ole pienintäkään merkkiä, niitä ei myöskään tarvitse ottaa tieteessä huomioon. Kaikesta näkee, ettet tiedä tieteellisestä metodista yhtään mitään, etkä näytä tietävän tieteen filosofiastakaan, vaikka väität olevasi filosofi.
Et löydä ainuttakaan tutkijaa, joka allekirjoittaisi väitteesi. Yrityksesi määritellä tiede uudelleen on yksinomaan lapsellinen.Ei tieteessä joka asiasta tarvitse olla selvää merkkiä eli havaintoa. Moni asia joudutaan päättelemään. Tieteellinen päättely tehdään kaikesta olemassaolevasta asiaa valaisevasta tiedosta ja rationaalisista teorioista ja oletuksista. Muutenhan esimerkiksi arkeologiasta ei voitaisi yrittääkään rakentaa kuvaa muinaisista kulttuureista. Varsinkaan kadonneista.
Tai ihmisen kehityksestä homo sapiens sapiens lajiksi. Tiedot ja löydöksethän ovat suorastaan minimaalisia. Silti väitetään ettei Jumalasta ole tietoa eikä muiden taivaankappaleiden tietoisista olennoista, vaikka sitä tietoa on roppakaupalla. Varsinkin juuri pääteltävissä.
Sinun filosofiasi tässä takapajuinen on eikä minun. Minä otan teologiset selitykset mukaan tieteelliseen selittämiseen, eikä se ole väärin niinkuin yleensä väitetään. Niin tosiaan kyllä väitetään, muttei filosofiassa koskaan mitään yksimielisyyttä mistään ole, sellainen käsitys filosofiasta on ihan hölmö. Esiintyy usein kosmologeilla.
Filosofiassa vertaillaan vaan eri näkökohtia ja mietitään mikä olisi järkevintä. Minusta olisi järkevintä ottaa teologiset asiat mukaan selityksiin ja maapallon ulkopuoliset kulttuurit. Filosofiassa riittää että olen sitä mieltä, kunhan perustelen asian järkevästi. Sen osaan tehdä.
Minä olen ravistautunut irti tuosta luonnontieteellisen maailmankatsomuksen pakkopaidasta, joka filosofeja vaivaa. Tässä Jumala- kysymyksessä varsinkin. Se ei ollenkaan tarkoita, etten hallitsisi filosofiaa. Päinvastoin, osaan luoda ja tehdä filosofiaa itsenäisesti ilman kahleita koulutuksesta tai muusta ja laajan tietomäärän ja kokemuksen pohjalta. Arvio tulee tietysti muilta, ja vain ajan kanssa. Ei ole tarkoitus kehua, mutten kyllä ollenkaan hyväksy mitään perusteetonta aliarviointiakaan, siksi tämä on pakko sanoa.- TyhjääLätinää
Olli.S kirjoitti:
Ei tieteessä joka asiasta tarvitse olla selvää merkkiä eli havaintoa. Moni asia joudutaan päättelemään. Tieteellinen päättely tehdään kaikesta olemassaolevasta asiaa valaisevasta tiedosta ja rationaalisista teorioista ja oletuksista. Muutenhan esimerkiksi arkeologiasta ei voitaisi yrittääkään rakentaa kuvaa muinaisista kulttuureista. Varsinkaan kadonneista.
Tai ihmisen kehityksestä homo sapiens sapiens lajiksi. Tiedot ja löydöksethän ovat suorastaan minimaalisia. Silti väitetään ettei Jumalasta ole tietoa eikä muiden taivaankappaleiden tietoisista olennoista, vaikka sitä tietoa on roppakaupalla. Varsinkin juuri pääteltävissä.
Sinun filosofiasi tässä takapajuinen on eikä minun. Minä otan teologiset selitykset mukaan tieteelliseen selittämiseen, eikä se ole väärin niinkuin yleensä väitetään. Niin tosiaan kyllä väitetään, muttei filosofiassa koskaan mitään yksimielisyyttä mistään ole, sellainen käsitys filosofiasta on ihan hölmö. Esiintyy usein kosmologeilla.
Filosofiassa vertaillaan vaan eri näkökohtia ja mietitään mikä olisi järkevintä. Minusta olisi järkevintä ottaa teologiset asiat mukaan selityksiin ja maapallon ulkopuoliset kulttuurit. Filosofiassa riittää että olen sitä mieltä, kunhan perustelen asian järkevästi. Sen osaan tehdä.
Minä olen ravistautunut irti tuosta luonnontieteellisen maailmankatsomuksen pakkopaidasta, joka filosofeja vaivaa. Tässä Jumala- kysymyksessä varsinkin. Se ei ollenkaan tarkoita, etten hallitsisi filosofiaa. Päinvastoin, osaan luoda ja tehdä filosofiaa itsenäisesti ilman kahleita koulutuksesta tai muusta ja laajan tietomäärän ja kokemuksen pohjalta. Arvio tulee tietysti muilta, ja vain ajan kanssa. Ei ole tarkoitus kehua, mutten kyllä ollenkaan hyväksy mitään perusteetonta aliarviointiakaan, siksi tämä on pakko sanoa."Muutenhan esimerkiksi arkeologiasta ei voitaisi yrittääkään rakentaa kuvaa muinaisista kulttuureista. Varsinkaan kadonneista."
Kyllä kuva muinaisista kulttuureista perustuu nimen omaan löydettyihin merkkeihin. Toki esihsitoriassa on aina sijaa spekuloinnille, mutta mihinkään havaintoon perustumaton spekulaatio ei ole tiedettä historiantutkimuksen suhteenkaan.
"Tai ihmisen kehityksestä homo sapiens sapiens lajiksi. Tiedot ja löydöksethän ovat suorastaan minimaalisia. "
Tiedot ja löydökset alkavat nykyään olla jo suorastaan maksimaisia. Luehan joutessasi Chris Stringerin "Vain yksi jäi" ja Juha Valsten "Ihmislajin synty", niin ei tarvitse höpistä omia uskomuksiasi.
"Silti väitetään ettei Jumalasta ole tietoa eikä muiden taivaankappaleiden tietoisista olennoista, vaikka sitä tietoa on roppakaupalla. Varsinkin juuri pääteltävissä. "
Ei ole; ei minkään vertaa. Päättely ilman minkäänlaisia premissejä on tuhoon tuomittu yritys. Sinulla on vain joukko uskomuksia, eikä lainkaan tietoa.
"Minä otan teologiset selitykset mukaan tieteelliseen selittämiseen, eikä se ole väärin niinkuin yleensä väitetään."
Niin otat, mutta yksikään luonnontieteilijä tai tieteen filosofi ei ota. Sinun mielestäsi se ei ehkä ole väärin, mutta luonnontieteiden kanssa jumalilla ei ole mitään tekemistä. Siitä tutkijat ovat harvinaisen yksimielisiä.
"Niin tosiaan kyllä väitetään, muttei filosofiassa koskaan mitään yksimielisyyttä mistään ole, sellainen käsitys filosofiasta on ihan hölmö."
Tällainen käsitys paistaa myös Niiniluodon kirjasta "Totuuden rakastaminen", hänen selittäessään, kuinka teoria voi olla filosofisesti aivan oikea ilman, että sillä on reaalimaailman kanssa mitään tekemistä. Esimerkiksi Karl Popperin kriittisen realismin ja Paul Feyerabendin ääriralativismin välille on melkoisen vaikea rakentaa yksimielisyyttä.
Niiniluoto ei taida olla kosmologi?
"Minä olen ravistautunut irti tuosta luonnontieteellisen maailmankatsomuksen pakkopaidasta, joka filosofeja vaivaa."
Ja alkanut uskoa mormonismin oppeihin. Taikauskoa mikä taikauskoa.
"Päinvastoin, osaan luoda ja tehdä filosofiaa itsenäisesti ilman kahleita koulutuksesta tai muusta ja laajan tietomäärän ja kokemuksen pohjalta."
Eli sinulla ei ole minkäänlaista tutkintoa filosofiasta, kuten olen arvellutkin. Wannabe kyökkifilosofi ja vielä sellaisenakin köppäistä lajia. Laajasta tietomäärästäsi voi olla useaa mieltä. Kommenttisi kosmologiasta ovat olleet pääsääntöisesti mörön ahteerista ja nyt kommenttisi ihmisen kehitykseen liittyvien löytöjen minimaalisuudesta kuvastavat samanlaista syvää tietämättömyyttä. TyhjääLätinää kirjoitti:
"Muutenhan esimerkiksi arkeologiasta ei voitaisi yrittääkään rakentaa kuvaa muinaisista kulttuureista. Varsinkaan kadonneista."
Kyllä kuva muinaisista kulttuureista perustuu nimen omaan löydettyihin merkkeihin. Toki esihsitoriassa on aina sijaa spekuloinnille, mutta mihinkään havaintoon perustumaton spekulaatio ei ole tiedettä historiantutkimuksen suhteenkaan.
"Tai ihmisen kehityksestä homo sapiens sapiens lajiksi. Tiedot ja löydöksethän ovat suorastaan minimaalisia. "
Tiedot ja löydökset alkavat nykyään olla jo suorastaan maksimaisia. Luehan joutessasi Chris Stringerin "Vain yksi jäi" ja Juha Valsten "Ihmislajin synty", niin ei tarvitse höpistä omia uskomuksiasi.
"Silti väitetään ettei Jumalasta ole tietoa eikä muiden taivaankappaleiden tietoisista olennoista, vaikka sitä tietoa on roppakaupalla. Varsinkin juuri pääteltävissä. "
Ei ole; ei minkään vertaa. Päättely ilman minkäänlaisia premissejä on tuhoon tuomittu yritys. Sinulla on vain joukko uskomuksia, eikä lainkaan tietoa.
"Minä otan teologiset selitykset mukaan tieteelliseen selittämiseen, eikä se ole väärin niinkuin yleensä väitetään."
Niin otat, mutta yksikään luonnontieteilijä tai tieteen filosofi ei ota. Sinun mielestäsi se ei ehkä ole väärin, mutta luonnontieteiden kanssa jumalilla ei ole mitään tekemistä. Siitä tutkijat ovat harvinaisen yksimielisiä.
"Niin tosiaan kyllä väitetään, muttei filosofiassa koskaan mitään yksimielisyyttä mistään ole, sellainen käsitys filosofiasta on ihan hölmö."
Tällainen käsitys paistaa myös Niiniluodon kirjasta "Totuuden rakastaminen", hänen selittäessään, kuinka teoria voi olla filosofisesti aivan oikea ilman, että sillä on reaalimaailman kanssa mitään tekemistä. Esimerkiksi Karl Popperin kriittisen realismin ja Paul Feyerabendin ääriralativismin välille on melkoisen vaikea rakentaa yksimielisyyttä.
Niiniluoto ei taida olla kosmologi?
"Minä olen ravistautunut irti tuosta luonnontieteellisen maailmankatsomuksen pakkopaidasta, joka filosofeja vaivaa."
Ja alkanut uskoa mormonismin oppeihin. Taikauskoa mikä taikauskoa.
"Päinvastoin, osaan luoda ja tehdä filosofiaa itsenäisesti ilman kahleita koulutuksesta tai muusta ja laajan tietomäärän ja kokemuksen pohjalta."
Eli sinulla ei ole minkäänlaista tutkintoa filosofiasta, kuten olen arvellutkin. Wannabe kyökkifilosofi ja vielä sellaisenakin köppäistä lajia. Laajasta tietomäärästäsi voi olla useaa mieltä. Kommenttisi kosmologiasta ovat olleet pääsääntöisesti mörön ahteerista ja nyt kommenttisi ihmisen kehitykseen liittyvien löytöjen minimaalisuudesta kuvastavat samanlaista syvää tietämättömyyttä.Sinulle täytyy siis todistaa, miten Jumala voidaan päätellä, jos sitten saisin kunnian olla mielestäsi filosofi ilman muuta akateemista arvoa kuin fil.kand., (erinomaiset tiedot teoreettisen filosofian cum.laude, yhden tieteen, psykologian laudatur. Käytännöllisen filosofian approbatur).
Ilkka mm. lainasi minulle aikoinaan teoreettisen filosofian approbaturia varten kirjan, jossa kaikki jumala- todistukset kumottiin. Opiskeluaikana minusta tulikin tietysti ateisti. Filosofian laitos on aina ollut ateismin linnake. Tosin siellä opiskelee sivuaineena filosofiaa paljon teologian opiskelijoita.
Nythän on niin, että meillä on tieteellinen teoria evoluutiosta, jota en ollenkaan vastusta, ja universumista, jota en ollenkaan vastusta. Koulutukseni takia. Ne ovat tieteellisiä teorioita ja kehittyvät niinkuin tiede kehittyy. Mm. itseäänkorjaavasti.
Sensijaan filosofisesti mietimme tietysti aivan vapaasti ja kriittisesti kuinka tarkasti niiden antama kuva vastaa todellisuutta. Tästä niinkuin yleensä mistään ei filosofeilla ole minkäänlaista yksimielisyyttä. Totta on, että tiedettä kannatetaan kovasti, ja tieteellistä ja naturalistista maailmankatsomusta. Minä en, maailmankatsomuksena, vain tieteenä, minun maailmankatsomukseni on kristillinen. Mormonien.
Evoteorian mukaan maapallolla on alkeellisista yksisoluisista kehittynyt lopulta ihminen. Eikä kehitys ihmiseen välttämättä pääty. Millainen ihminen on miljardin vuoden kuluttua?
Galakseja on miljardeja ja ollut jo miljardeja vuosia. Maapallon kaltaisia planeettoja on miljardeja ollut jo miljardeja vuodia.
Mitä tästä voi päätellä? Että voi olla jo ihmistä korkeampiakin olentoja universumissa, jotka ovat voineet luoda maapallon nykyisen järjestyksen niinkuin Raamattu sanoo, kun Raamattua ei tulkita kirjaimellisesti vaan tapahtumina taivaankannen alla. Kerrottuna draamallisesti temppelissä muinaisille ihmisille, näyteltynä muinaisen teatterikäsikirjoituksen mukaan. Joka tietysti on vääristynyt jonkun verran aikojen kuluessa.
Siis voidaan päätellä näin. Tieteellisesti, vaikkei fyysisiä todisteita ole muuta kuin ehkö ihmisten todistajalausuntoina.
Päätellä.
Tieteellisesti.
Ilman havaintojakin.
- AamukahviaKohtaKeitän
Olli S.: "Ja että tieteellisessä selittämisessä tulee ottaa huomioon kaikki todellisuuden tasot aina aineesta Jumalaan asti. Jumalan jättää pois vain ateisti. Ei tiede. Tiede on lähinnä agnostistista. Minusta taas Jumala ja henkimaailma voidaan ja pitäisi ottaa huomioon tieteellisessä selittämisessä. Se on tiedepiireissä vähemmistön kanta. Sille ei voi mitään. Ehkä se taas muuttuu joskus. Se ei ole millään tavoin epäfilosofinen kanta vaan vain yksi filosofinen valinta siinä kuin joku toinenkin."
Samaa mieltä. Tieteen olisi mielestäni perustellusti oltava agnostistista. Sen ei pitäisi olla filosofinen valinta, vaan tietyissä tieteellisissä pohdinnoissa yksinkertaisesti tosiasioiden huomioimista. Ehdottomasti monissa tieteellisenä pidettävissä pohdinnoissa olisi otettava huomioon mahdollisuus Jumalasta. Ja vielä että Jumala ei ehkä olisi kovin tarkkaan sellainen, kuin vaikkapa tässä sosiaalisessa ja maantieteellisessä viitekehityksessä suosittu Raamattu antaa ymmärtää. Jumalan mahdollisuuden huomioonottaminen oikein ja vielä tyylikkäästi on ilmeisesti siitä kiinnostuneillakin, oikeilla tieteentekijöillä vielä työn alla.Kivaa, että vihdoinkin joku on suurinpiirtein samaa mieltä. Onhan sekin silti vanha juttu, että tiede on agnostinen lähinnä. Tai että agnostinen kanta vastaa parhaiten kaikkia tieteellisiä periaatteita. Silloin Jumala voidaan ottaa hypoteesina vähintään mukaan tieteelliseen keskusteluun sellaisista asioista missä sillä on relevanssia.
Ja Raamattuunkin tukeutuvissa Jumalasta on monenlaisia käsityksiä niinkuin muuallakin.
- LinnunradanLaidalta
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Linnunradan Olympialaisten soihdunkantajia taidamme olla alieenit me, ihmiset. Ei anneta soihdun sammua.
En näe pakkoa varsinaisesti mihinkään.
Filosofian osalta ihan yksi ja sama mitä siihen ymppää, kunhan riittää kinasteltavaa, menee seuraavatkin pari tuhatta vuotta rattoisasti.
Tieteisiin en sekoittaisi kumpaakaan ilman mitään käsienheiluttelua vaffempaa näyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192