Suomella ei ole ollut todellista tahtoa sopeuttaa autoverotusta vastaamaan Euroopan unionin vaatimuksia, todetaan tuoreessa tutkimusraportissa.
Vuoden 2016 alusta on voimaan astunut autoverolakimuutos, jonka tarkoituksena oli muuttaa verosäännöksiä siten, että kaikissa tilanteissa varmistetaan käytettyjen tuontiautojen syrjimätön verokohtelu.
Lakimuutos ei ole kuitenkaan verosyrjintäkiellon mukainen tuontiautojen veroprosentin ja verotusarvon osalta. Näin todetaan Lapin yliopistosta valmistuneen oikeustieteen maisteri Pia Määtän viime vuonna tarkastetussa tutkimusraportissa. Aiheesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Raportin tarkoituksena oli selvittää, miten Euroopan unionin verosyrjintäkielto on otettu huomioon Suomen autoverolainsäädännössä.
Määtän mukaan Suomella ei ole ollut todellista tahtoa sopeuttaa autoverolakia vastaamaan Euroopan unionin vaatimuksia, minkä lisäksi ”autoverotuksemme sääntelyä ohjaavat unionin sisämarkkinatavoitteiden sijaan valtion fiskaaliset intressit”.
Eli siis valtion tavoitteena on rahan kerääminen valtion kassaan muita tarkoituksia varten.
Autovero on kansallinen välillinen vero, jota ei ole yhtenäistetty Euroopan unionin toimesta. Jäsenvaltioiden tulee kuitenkin noudattaa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 110 artiklaa, joka sisältää tuontituotteita syrjivien verojen kiellon.
Euroopan unionin tuomioistuin on antanut lukuisia kansallisten autoverolakin ja verosyrjintäkiellon yhteensopivuutta koskevia ennakkoratkaisuja. Vakiintuneen tulkintakäytännön mukaan käytetyistä tuontiautoista ei saa periä enempää veroa, kuin mitä sisältyy vastaavanlaisten kotimaassa jo rekisteröityjen ajoneuvojen arvoon. Verosyrjintäkieltoa koskevan artiklan tarkoituksena on turvata tavaroiden vapaa liikkuvuus Euroopan unionin sisämarkkinoilla.
Suomella on ollut erityisesti käytettyjen tuontiautojen osalta mittavia ongelmia verosyrjintäkiellon sopeuttamisessa osaksi kansallista autoverolainsäädäntöä.
Euroopan komissio ja EU-tuomioistuin ovat useaan otteeseen puuttuneet Suomen tuontiautoja syrjivään autoverolainsäädäntöön ja sen soveltamiskäytäntöön. Syrjivään verokohteluun ovat ottaneet kantaa myös ylimmät laillisuusvalvojat, joiden mukaan Suomen valtion suhtautuminen eurooppaoikeuden vaatimuksiin on ollut viivyttelevää ja jälkikäteen reagoivaa.
VALITUKSET VIREILLE
SÄÄNTÖRIKKOMUS
4
192
Vastaukset
- vapaatuonti
Kaikkien käytettyjen autojen tuojien on nyt valitettava eun/tuomioistuimeen. Käytettyjen tuonti autojen verotus on saatava eu tasolle.
- luksusbiiliä
Jepulis jees ja tullimulkut kortistoon, sähläämästä!
- autonmyyjätryhmä
käytettyjen autojen tuonti on kiellettävä, kotimaiset autokauppiaat ja sidosryhmät menettävät miljardeja ulkomaille
- Ei_valituksia
vaan muutamalta asiaan vaikuttaneelta henki pois niin tilanne muuttuu. Virkamies ja poliitikko ovat sellaisia eläimiä jotka ymmärtävät pelätä silloin kun kansan mitta alkaa olla täysi. On tämä kansa harvinaisen lammasmainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2444288Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1202744Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412502Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?851529Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161476- 481199
- 781117
- 45986
- 59983
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En173965