Suomella ei ole ollut todellista tahtoa sopeuttaa autoverotusta vastaamaan Euroopan unionin vaatimuksia, todetaan tuoreessa tutkimusraportissa.
Vuoden 2016 alusta on voimaan astunut autoverolakimuutos, jonka tarkoituksena oli muuttaa verosäännöksiä siten, että kaikissa tilanteissa varmistetaan käytettyjen tuontiautojen syrjimätön verokohtelu.
Lakimuutos ei ole kuitenkaan verosyrjintäkiellon mukainen tuontiautojen veroprosentin ja verotusarvon osalta. Näin todetaan Lapin yliopistosta valmistuneen oikeustieteen maisteri Pia Määtän viime vuonna tarkastetussa tutkimusraportissa. Aiheesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Raportin tarkoituksena oli selvittää, miten Euroopan unionin verosyrjintäkielto on otettu huomioon Suomen autoverolainsäädännössä.
Määtän mukaan Suomella ei ole ollut todellista tahtoa sopeuttaa autoverolakia vastaamaan Euroopan unionin vaatimuksia, minkä lisäksi ”autoverotuksemme sääntelyä ohjaavat unionin sisämarkkinatavoitteiden sijaan valtion fiskaaliset intressit”.
Eli siis valtion tavoitteena on rahan kerääminen valtion kassaan muita tarkoituksia varten.
Autovero on kansallinen välillinen vero, jota ei ole yhtenäistetty Euroopan unionin toimesta. Jäsenvaltioiden tulee kuitenkin noudattaa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 110 artiklaa, joka sisältää tuontituotteita syrjivien verojen kiellon.
Euroopan unionin tuomioistuin on antanut lukuisia kansallisten autoverolakin ja verosyrjintäkiellon yhteensopivuutta koskevia ennakkoratkaisuja. Vakiintuneen tulkintakäytännön mukaan käytetyistä tuontiautoista ei saa periä enempää veroa, kuin mitä sisältyy vastaavanlaisten kotimaassa jo rekisteröityjen ajoneuvojen arvoon. Verosyrjintäkieltoa koskevan artiklan tarkoituksena on turvata tavaroiden vapaa liikkuvuus Euroopan unionin sisämarkkinoilla.
Suomella on ollut erityisesti käytettyjen tuontiautojen osalta mittavia ongelmia verosyrjintäkiellon sopeuttamisessa osaksi kansallista autoverolainsäädäntöä.
Euroopan komissio ja EU-tuomioistuin ovat useaan otteeseen puuttuneet Suomen tuontiautoja syrjivään autoverolainsäädäntöön ja sen soveltamiskäytäntöön. Syrjivään verokohteluun ovat ottaneet kantaa myös ylimmät laillisuusvalvojat, joiden mukaan Suomen valtion suhtautuminen eurooppaoikeuden vaatimuksiin on ollut viivyttelevää ja jälkikäteen reagoivaa.
VALITUKSET VIREILLE
SÄÄNTÖRIKKOMUS
4
78
Vastaukset
- vapaatuonti
Kaikkien käytettyjen autojen tuojien on nyt valitettava eun/tuomioistuimeen. Käytettyjen tuonti autojen verotus on saatava eu tasolle.
- luksusbiiliä
Jepulis jees ja tullimulkut kortistoon, sähläämästä!
- autonmyyjätryhmä
käytettyjen autojen tuonti on kiellettävä, kotimaiset autokauppiaat ja sidosryhmät menettävät miljardeja ulkomaille
- Ei_valituksia
vaan muutamalta asiaan vaikuttaneelta henki pois niin tilanne muuttuu. Virkamies ja poliitikko ovat sellaisia eläimiä jotka ymmärtävät pelätä silloin kun kansan mitta alkaa olla täysi. On tämä kansa harvinaisen lammasmainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1263078
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2671255- 1011241
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791051Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.651046Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr121010- 30956
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku50937Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie42904- 44816