Oletko epäilijä?

sapere_aude_

Kuinka moni tällä palstalla tunnustaa epäilevänsä usein tai ainakin joskus kristinuskon oppeja?

35

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En epäile lainkaan, että kristinuskonharhan jumala on epäjumala.

Todiste löytyy 10 käskyn ensimmäisestä. Oikean jumalan ei tarvitsisi narsistisesti itseään korottaa jumalaksi.

• obh123

2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. -2. Moos. 20:2-6

Ihmisillä on kautta historian ollut paha tapa palvoa epäjumalia. Jumala ansaitsee ylistyksen ja palvonnan, koska hän on hyvä kansaansa kohtaan. Sen sijaan epäjumalat ovat puuta ja kiveä, elottomia patsaita, joiden takana enimmilläänkin on demoniset voimat, jotka eksyttää ihmisiä kaikkeen pahaan, kuten polttamaan lapsiaan uhrina näille jumalille.

• obh123 kirjoitti:

2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. -2. Moos. 20:2-6

Ihmisillä on kautta historian ollut paha tapa palvoa epäjumalia. Jumala ansaitsee ylistyksen ja palvonnan, koska hän on hyvä kansaansa kohtaan. Sen sijaan epäjumalat ovat puuta ja kiveä, elottomia patsaita, joiden takana enimmilläänkin on demoniset voimat, jotka eksyttää ihmisiä kaikkeen pahaan, kuten polttamaan lapsiaan uhrina näille jumalille.

Vain epäjumala tarvitsee käskettyä arvostusta ja palvontaa.

Oikeaa jumalaa ei kukaan kyseenalaistaisi.

• obh123
        he-ma kirjoitti:

Vain epäjumala tarvitsee käskettyä arvostusta ja palvontaa.

Oikeaa jumalaa ei kukaan kyseenalaistaisi.

Niin ne vaan ihmiset tekee, että kyseenalaistaa oikean Jumalan. Ihmiset on pahoja.

• kristitty_mies

Minä tunnustan olevani epäilijä. Olen Tuomaksen hengenheimolainen.

• Samoin minä, olen agnostikko mutta kirkkoon kuuluva. Kun epäilin aikoinaan Raamatun monia kohtia ja mm. kirkon armokäsitystä, yksi naispappi vastasi, että kyllä täällä saa epäilläkin sillä Jeesuskin hyväksyi opetuslapsiensa joukkoon epäilijän, Tuomaksen.

• kristitty_mies
        sage8 kirjoitti:

Samoin minä, olen agnostikko mutta kirkkoon kuuluva. Kun epäilin aikoinaan Raamatun monia kohtia ja mm. kirkon armokäsitystä, yksi naispappi vastasi, että kyllä täällä saa epäilläkin sillä Jeesuskin hyväksyi opetuslapsiensa joukkoon epäilijän, Tuomaksen.

Olen muuten ehdottanut paikkakuntani muutamalle luterilaisen kirkon papille ns. epäilijöiden keskustelupiirin perustamista, mutta se ei ole saanut tuulta purjeisiinsa. He pitävät sitä periaatteessa hyvänä ja kannatettavana asiana mutta pelkäävät kai leimautuvansa epäilijä -papeiksi. Minusta olisi kyllä hieno asia että kirkossakin voisi olla rehellinen ja sanoa suoraan epäilevänsä.

• sage8.ei.kirj
        kristitty_mies kirjoitti:

Olen muuten ehdottanut paikkakuntani muutamalle luterilaisen kirkon papille ns. epäilijöiden keskustelupiirin perustamista, mutta se ei ole saanut tuulta purjeisiinsa. He pitävät sitä periaatteessa hyvänä ja kannatettavana asiana mutta pelkäävät kai leimautuvansa epäilijä -papeiksi. Minusta olisi kyllä hieno asia että kirkossakin voisi olla rehellinen ja sanoa suoraan epäilevänsä.

Voipa hyvinkin olla, että pappien motiivi oli tuo epäilijäksi leimautumisen pelko. Tuo, että kirkossakin, ja jokapaikassa, voisi olla rehellinen olisi hieno asia. Kyllä sitä monesti kuitenkin olen minäkin jäänyt tuppisuuksi papinkin kanssa kun olen huomannut ettei voi sanoa mitä ajattelee. Vähän kyllä tuntuu että se voisi olla omaakin syytä. Ainakin nuoret papit voisivat jopa tykätä kun huomaisivat rehellisen ja suoraan puhuvan seurakuntalaisen. Keskustelupiirin perustaminen asiasta auttaisi kyllä asiaa, arempikin seurakuntalainen voisi siellä helpommin avautua.

• Totta kai uskoon kuuluu myös epäily sillä sehän on Raamatun määritelmän mukaisesti ojentautumista sen varaan, mitä ei voi silmin havaita tai muutoin varmasti todentaa.

• Lukutapoja

Raamatussa usko ei ole ojentautumista, venyttelyä eikä muutakaan herätysliikettä tahi hurskasta toimintaa. Uskossa se, mitä toivotaan, on totta ja näkymätön näkyy, Hepr. 11:1. Ihminen ei siinä suorita mitään. Vanha raamatunkäännös perustuu perinteeseen, jolla ei ole tukea alkutekstissä. Uudessa Kirkko Raamatun käänöksessä 1992 jae kuuluu seuraavasti: "1 Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. 2 Uskoon perustuu se todistus, jonka Jumala on isistä antanut. 3 Uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on luotu Jumalan sanalla: näkyvä on syntynyt näkymättömästä..."
        Yhden jakeen sijaan, kannattaa lukea koko Heprealaiskirje mahdollisimman usein, niin kuin alunperin se on tarkoitettu luettavaksi. Alusta loppuun, yhteen putkeen.

• analyysiävähän

No ainakin kirkon pappien enemmistö epäilee Jumalan kirjoitettua Sanaa. Heidät on opetettu yliopistossa mieltämään Jumalan Sanan tieteen sääntöjen kautta, mikä on sitä ihmisviisautta.

Jos teologi on altis ottamaan valtaa Jumalta, niin hän mieluusti omaksuu ihmisnäkemykset asiasta eikä suostu Pyhän hengen ohjaukseen ja näin sitten tulkintojen ym. kautta nämä teologit ja papit ohjataan täysin harhaan ja eksytykseen ja tekevät sitten suurta tuhoa ihmisten keskuudessa ja aiheuttaen miljoonille korvaamattoman vahingon.

• DavidPawsonIsMyFriend

En epäile Jumalaa yhtään. Ihmiset kyseenalaistan itseni mukaan lukien. Jumalan ilmoituksia en epäile yhtäkään. Epäilyvaihe oli ja kesti kauan mutta mitään valhetta tai muuta epäilyttäväö ei Raamatusta eikä itse Jumalastakaan löytynyt vaikka väitteet varmaankin sadat tutkin. Kaikki ne väitteet osoittautuneet valheiksi.

• Pudis55

Ei ole mitään epäilystä siitä etteikö kristinusko kaikkien muiden uskontojen tavoin olisi pelkkää huuhaata. Ainoa todellinen usko on JohnFrom joka perustuu silminnäkijöiden luotettaviin konkreettisiin havaintoihin lentävistä kohteista jotka rahtasivat ruokaa ja tavaroita Vanatualle toisen maailmansodan aikana. Se on usko johon voi luottaa varauksetta.

• KauanKestiValehtelu

Väkivalta leviää enenevässä määrin maailmassa kun rauhanuskonnon edustajien väkivallan määrä kasvaa. Tilastossa näkyy. Viranomaisten aika lopettaa valehtelunsa. Tämä presidenttiehdokas nainen, vaalee namu, on varmaankin ääneni saava vaikka naista en ole ennen pressaksi äänestänyt.

Miehistä Paavo Väyrynen kiinnostaa jossain määrin mutta en ole kuullut hänen koskaan puhuvan Jeesusasiaa. Toisaalta hän on mies mutta ei kuitenkaan sydänymmärrykseltään ole kuin se nätti nainen.

• eppäilen

Edellisen kerran, kun äänestyksen perusteeksi riitti "vaalee namu"...

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711262200561397_pi.shtml
        plus Lex Karpela... ja Lipposen vaimo... ja sopeutumiseläkkeet... ja Urpilaisen matematiikka...

Epäilen kuules nyt sun valintaasi ja sydän- ym. ymmärrystä. Herra ohjatkoon valintojasi blondiuden suhteen.

• Munkki-Adam

Kyllä minä siihen uskon että Vanhan Testamentin tyyppi on Juutalaisten Jumala. Meillä taasen ihan oma Jumalamme kuten viidennessä Mooseksen kirjassa todetaan. Samoin uskon Matteuksen evankeliumissa olevien Jeesuksen omien sanojen mukaan : "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö". Ja kun en kuulu kyseisen huoneen porukoihin niin ei kai Jeesus minun pelastumisestani ole kiinnostunut. Tietenkin jos hyväksytään että Raamattu ei olekaan totta niin näitä voi sitten kyseenalaistaa.

• ÄllähHyh

Nooa meni arkkiin, Jumala sulki arkin, ulkona kuivat paikat loppuivat. Loppui sen ajan pilkkaaja jumalattomien pilkka. Helvetti odottaa kita ammollaan hengellisesti sokeita ja kuuroja tulijoita.

• vapautus

Raamattukin sanoo, ettei usko ole jokamiehen. Usko on lahja. Sen voi ottaa vastaan kuin lapsi, sillä lastenkaltaisten on taivasten valtakunta. Rationalismi, naturalismi ja tiedeuskovaisuus eivät näe tai halua ymmärtää muuta kuin, mitä
      on maailmassa päälle päin havaittavissa. Elämä on kuitenkin suurempi mysteeri kuin mitä tiedeuskovaiset yrittävät selittää, ja jokainen ihminen suurempi salaisuus kuin mihin selitykseen ihmistieteet taipuvat. Jos pyhä henki ei kosketa, ei Jumalan mysteeriä voi ymmärtää eikä uskon salaisuudesta pääse osalliseksi. Rationaalinen länsimainen ihminen, jonka navan alue on tyydytyksen lähde, onko takataskussa mahdollisimman suuri lompakko, ja onko vatsa täynnä ja sukupuoliset tarpeet tyydytetty, ei pääse kosketuksiin pyhän/ hengellisyyden kanssa, ellei kaikki aistit ole auki ottamaan vastaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on vapahtaja, ei ahdistaja. Vain Kristus antaa yltäkylläisen elämän. Maailmanhenkinen ihminen jää kuitenkin aina sisältä tyhjäksi ja kylmäksi. Uskoon voi toki kuulua epäilystä, entä jos tämä ei pidäkään paikkansa, toisaalta taas on hyvä kysyä, mitä jos tämä kaikki onkin totta...

• TehkääParannusSofort

Raamattu auttaa näkemään näkymättömissä silmiltä olevia asioita. Raamatun profetioiden toteutumisia on paljon. Joitakin profetioita enää jäljellä. Raamatun profetioiden osumatarkkuus on 100 prosenttia kun huomioidaan historian läpimuinaisesta tulevaisuuteen vedetty aikajana.

Täytyy olla tyhmä jos ei tästä tajua Raamatun olevan totta?

Tyhmyytensä moni tulee tajuamaan, ei sitä helvetissä tajuamattakaan voi olla? Jotkut sanoneet menevänsä helvettiin hauskanpitoon.Helvetissä tuskassa ja piinassa ei ole ilolla sijaa. Tehkää parannus.

Pelottava Johannan kokemus https://www.youtube.com/watch?v=Nx3DgwAAsSc

• höpöttäjälle

"Raamattukin sanoo, ettei usko ole jokamiehen"

-Raamattu ei sano tuolla tavoin

• Obadja151cm

• höpöttäjälle
        Obadja151cm kirjoitti:

Sanoopas 2.Tim.3:2

http://raamattu.fi/1933,38/2Tess.3.html

Raamattu ei sano edelleenkään noin. Lue sitä, äläkä keksi omiasi. Lause on peräisin Martti Lutherilta.

• ValehteluVieHelvettiin
        höpöttäjälle kirjoitti:

Raamattu ei sano edelleenkään noin. Lue sitä, äläkä keksi omiasi. Lause on peräisin Martti Lutherilta.

Raamatussa se on luettavissa sen voi jokainen todeta.

• höpöttäjälle
        ValehteluVieHelvettiin kirjoitti:

Raamatussa se on luettavissa sen voi jokainen todeta.

Anna sitten oikea linkki kyseiseen jakeeseen äläkä jankkaa. Lause "usko ei ole jokamiehen" on tietysti tuttu sille joka on lukenut Lutheriaan. Antamissasi linkeissä sellaista lausetta ei ollut.

• hehhehhehe
        höpöttäjälle kirjoitti:

Anna sitten oikea linkki kyseiseen jakeeseen äläkä jankkaa. Lause "usko ei ole jokamiehen" on tietysti tuttu sille joka on lukenut Lutheriaan. Antamissasi linkeissä sellaista lausetta ei ollut.

Se on taas tuo palstajankka "usko.vainen"

• huomattu.on
        hehhehhehe kirjoitti:

Se on taas tuo palstajankka "usko.vainen"

"Usko.vaisen" tarkoitus on saada jankkaamisellaan hyvä keskustelu loppumaan, Ja usein hän onnistuukin siinä.

• varma-arpa

Kuollut usko ei epäile.

• En epäile pätkääkään :-)

Aito ja vilpitön sydämen usko Herraan Jeesukseen poispyyhkii kaiken epäuskon :-)

Uskova ei voi olla epäilijä :-)

• miksi_

"Uskova ei voi olla epäilijä :-)"

-Miksi ei voisi epäillä? Epäiliväthän monet Raamatun henkilöt ja Jeesuksen silminnäkijätkin

• Ehkä henkilöt, joita Raamatussa kuvataan, eivät olleet uskossa? Ei tainnut olla Pietarikaan tai muut opetuslapset uskossa?

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Ehkä henkilöt, joita Raamatussa kuvataan, eivät olleet uskossa? Ei tainnut olla Pietarikaan tai muut opetuslapset uskossa?

Viitannet evankeliumien kuvauksiin opetuslastenn epäuskosta? Totta, Vapahtajamme vielä kulkiessa ja opettaessa maan päällä jopa opetuslasten oli vaikea uskoa niitä valtavia ajatuksia joita Herramme heille opetti, huolimatta kaikista ihmeteoista. Mutta entä ylösnousemuksen jälkeen? Kaikki epäilykset haihtuivat!

• tämä.on.totta
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

Viitannet evankeliumien kuvauksiin opetuslastenn epäuskosta? Totta, Vapahtajamme vielä kulkiessa ja opettaessa maan päällä jopa opetuslasten oli vaikea uskoa niitä valtavia ajatuksia joita Herramme heille opetti, huolimatta kaikista ihmeteoista. Mutta entä ylösnousemuksen jälkeen? Kaikki epäilykset haihtuivat!

Lue mitä tapahtui Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen esimerkiksi Paavalin perustamissa uudestisyntyneitten seurakunnissa. Monet tulivat pois uskosta tai lankesivat moniin "harhaoppeihin".

• hehhehheee
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

Onko nyt niin ettet ole koskaan avannutkaan Raamattua? Oletko hölmö, hölmömpi vai hölmöin usko.vainen

• En epäile, tiedän että ne ovat kusetusta.

• Jos ajattelet, epäilet. Jos ajattelet hyvin, et usko kaikkea mitä ajattelet. Jos et epäile, et ajattele.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3046
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2482
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2461
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2141
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      242
      1731
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      100
      1688
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      449
      1644
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1594
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1532
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1349
    Aihe