Otsikko on suora kopio Opetushallituksen blogin otsikosta. Vastauksena:
"Kyllä voi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan varhaiskasvatukseen sisältyy katsomuskasvatusta, jossa yhteisen tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä olevat uskonnot ja muut katsomukset. Uskonnottomuutta tarkastellaan muiden katsomusten rinnalla. Varhaiskasvatus on uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta. Sitouttamattomuus tarkoittaa, että eri katsomuksia tarkastellaan tasaveroisina arvottamatta niitä."
Teksti ei sinänsä ole virallinen ohje, mutta kaipa sekin tulee samoilla linjoilla olemaan.
Saako päiväkodissa puhua Jeesuksesta?
5
164
Vastaukset
Pikkurääpäleet tuskin erottavat puolueetonta jeesustarinaa tunnustuksellisesta.
Henkilökuntaa palkattaessa uskonnollisen vakaumuksen pitäisi olla este.Voisi kysyä myös: "tarvitseeko päiväkodissa puhua Jeesuksesta?" Tai "saako päiväkodissa puhua Jeesuksesta kriittisesti?" Kenen ehdoilla mennään? Uskovien, maallistuneiden, vai ateistien perheiden tahdon mukaan? Tai voiko edes mainita Mormonikirkon, Hindulaisen ja Islamilaisen tulkinnan Jeesuksesta? Islamilaisessa maailmassa Jeesus oli toki yksi profeetoista, ja ihan merkittävä sellainen, mutta ei toki messias. Hindulaisuudessa Jeesus on Ishu, yksi monista jumalista. Mormoniversion mukaan Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus muutti hiljattain Amerikan mantereelle, saneli lisäosan Raamattuun nimeltä Mormonin Kirja, ja seikkaili Kolob-nimisellä planeetalla. Jos siis Jeesuksesta puhutaan päiväkodissa niin puhutaan sitten avoimesti ja kaikki näkemykset huomioiden. Toki jos se tuntuu vaivalloiselta niin voihan olla puhumattakin.
Tässä linkki kirjoitukseen: http://www.oph.fi/ajankohtaista/blogi/101/0/saako_paivakodissa_puhua_jeesuksesta
- 7563
Ainakin tosiasiat pitäisi kertoa niin kuin ne ovat, myös koulussa. Jeesuksen historiallisuudesta ei edelleenkään ole olemassa ensimmäistäkään todistetta, ei kirjallista, ei argeologista, ei mitään. Ainoa johtopäätös on, että Jeesus on vain yksi uskonnollinen satuolento.
- Kuudes
Uskonnonharjoituksen järjestäminen ei kuuu päiväkodin tehtäviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422631Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse802014Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161108Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934