Sanomalehtileike...

Debora

Olen joskus kirjoitellut vl-liikkeen hämäristä raha-asioista. Sattuipa tässä käsiini sanomalehtileike, Kaleva, 30.8.2000. Siinä käsiteltiin toimittaja Pekka Hyvärisen kirjoittamaa Kekkosen elämäkertaa "Suomen mies".

Kirjoituksessa on alaotsikkona: Ruplia ohjattiin jopa lestadiolaisille. Sen alla oleva teksti kuuluu:

Kekkosen vaalikampanjaa vuoden 1962 presidentinvaaleissa rahoitettiin Neuvostoliitosta saaduilla ruplilla.

Hyvärisen mukaan niiden kokonaissumma ei ole tiedossa, mutta yksinomaan "lisäapu" vaalien jälkeen oli kymmenen miljoonaa Suomen markkaa, nykyrahassa noin miljoona markkaa (v.2000, D:n huom.)

"Lisäavusta" on käytettävissä huippusalainen asiakirja, jonka on hyväksynyt silloinen neuvostojohtaja Nikita Hrushtshsev.

Hyvärinen arvelee, että "rahaa virtasi myös presidentin myöhempiin kampanjoihin."

Ruplia ohjattiin kirjan mukaan 1960-luvun alussa jopa Pohjois-Suomen lestadiolaisille. Kirjassa mainitaan samassa yhteydessä hiukan epämääräisesti, että Kekkonen kutsui lestadiolaisia neuvotteluihin Tamminiemeen.

Tieto lestadiolaisille kanavoidusta tuesta pohjautuu Neuvostoliiton suurlähettiläs Aleksei Kovalevin päiväkirjoihin.

Keskustapuolueen Arvo Korsimo oli todennut Kovaleville, että "lestadiolaiset on saatava puolellemme, koska heillä on erittäin suuri vaikutus Pohjois-Suomessa. Tavoitteenamme on vaihtaa kaksi miestä ja kaksi naista Lapin vaalipiirissä, ja siihen tarvitsemme lestadiolaisten apua."

"Tiesivätkö pohjoisen lestadiolaiset, että heidän vaalityötään rahoitettiin ateistisen valtion kassasta?" Hyvärinen kysyy. Hän ei ole löytänyt siihen lopullista vastausta.

Hyvärinen muistuttaa, että Kekkonen tunsi erityistä myötätuntoa Lars Leevi Laestadiuksen seuraajia kohtaan, olihan hänen oma isänsäkin aikoinaan samaan uskoon herännyt.

------------

Kun tässä jokin aika sitten kirjoitin vanhoillisista ja CIA-rahoista, minulla ei ollut tätä lehtileikettä käytettävissä. Siis vl:t uskonnollisena liikkeenä on sotkeutunut melkoisen pahasti politiikkaan ja varsinkin sen epäterveisiin lieveilmiöihin.

Voisiko tuota toimintaa nimittää synniksi? Mielestäni voi. Miten on erehtymättömän seurakunnan opin laita, kun se itse erehtyy tuollaisiin synteihin? Voiko seurakunnan mielipiteitä muista asioista pitää erehtymättömänä, kun se itse on erehtynyt tuollaiseen? Mielestäni ei voi.

64

8580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun

itte kysyy ja itte vastaa ni ei tuu erimielisyyttä

• Debora

Tämähän on keskustelupalsta. Minä kerroin oman mielipiteeni. Kerro sinä vuorostaan omasi.

• Antti V. Piiterinen

...vl. liikettä, mutta totuus on kuitenkin ennen muita. Ovatko vl-liikkeen jäsenet todella niin tietämättömiä, kuin antavat ymmärtää.

Eikö viisaus kutsu, eikö taito anna äänensä kuulua?
      Ylös kummuille, tien viereen, polkujen risteyksiin hän on asettunut.
      Porttien pielissä, kaupungin portilla, oviaukoissa hän huutaa:
      "Teitä minä kutsun, miehet, ja ihmislapsille kaikuu minun ääneni.
      Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.
      Kuulkaa, sillä jalosti minä puhun, ja avaan huuleni puhumaan, mikä oikein on;
      sillä totuutta minun suuni haastaa, ja jumalattomuus on minun huulilleni kauhistus.
      Vanhurskaat ovat minun suuni sanat kaikki, ei ole niissä mitään petollista, ei väärää.

• isaskar

sanoa tuon lehtijutun perusteella, ottiko vl-liike vastaan tarjottuja varoja?Ja paljonko otti, jos otti?

• Debora

...eivät ole tiedossani. Näin vain tuon lehtileikkeen ja tekstini on sanatarkasti kopioitu siitä.

Mutta äsken olin Suuren suomalaisen kirjakerhon kirjakaupassa ja siellä näkyi olevan alennusmyynissä tuo kyseinen kirja. En kuitenkaan viitsinyt ostaa sitä. Ehkä siinä kirjassa on enemmän selvityksiä tästäkin asiasta. Kysehän oli k.o. toimittajan tekemä elämäkertakirja UKK:sta.

• Torfinn

Enpä ole moista ennen kuullut, mutta jos nuo tiedot ovat peräisin Neuvostoliiton suurlähettilään päiväkirjoista, niin kyllä siinä täytyy silloin olla todellista perää kun uskalletaan laittaa oikein julkisesti lehteenkin! Kyllähän lehtimiehet vastuunsa tietävät, että lessut voivat haastaa oikeuteen, mutta eipä ole mitään kuulunut... -taitaakin olla niin että SRK:n miehillä ei olekaan ihan puhtaat jauhot pussissa, vai?

Toisaalta... eipä yhtään enää ihmetytä (vaikka joskus onkin ihmetyttänyt), minkä takia esim. suviseuroissa jaetaan Keskustan lehtiä ja minkä takia lestat melkein järjestään äänestävät Keskustaa. Sehän on tietenkin "yhteinen omatunto" joka sen neuvoo ja näköjään "yhteinen omatuntokin" on taipuisa rahan edessä? -Vai mitä lessut vastaavat?

• tarkkailija...

..puolueita, vaikka olenkin vl.kannattaja.
        Olen tullut sen elämäni varsitiellä näkemään, ettei mikään puolue ole toistaan kummempi.

Aina kun tulee uudet vaalit, luvataan jokaisen taholta panna asiat kuntoon.
        Näitä tyypillisimpiä lupauksia ovat: Työttömyys poistetaan tai luodaan 100 000 uutta työpaikkaa.
        Lapsiperheiden asemaa parannetaan, työttömien asemaa parannetaan, opiskelijoiden asemaa parannetaan ja sosiaaliturvaa parannetaan.

Suomi kyllä lahjoittaa jatkuvasti miljoonia euroja ulkomaisiin kehitysapuihin. Afganistanin jälleenrakentamiseen, irakin jälleenrakentamiseen,
        Sudaniin, etiopiaan, keniaan, etelä amerikaan ja mikä idioottimaisinta, venäjän karjalan kehittämiseen.

Venäjää on tuettu jatkuvasti ja tuetaan edelleenkin. Sinne ne miljonat eurot katoaa kuin kankkulan kaivoon, muta esim. oman maan opetustoimi kärsii, kunnat kärsii, terveydenhoito kärsii resurssipulasta.
        Jos suomi käyttäisi nämä ulkoaille syydetyt sadat miljoonat eurot oman maansa tarpeisiin, me eläisimme täällä yltäkylläisesti.
        Nyt kuitenkin maksetaan EU:lle tukea enemmän kuin sieltä saadaan. Hyvinvointivaltio on uhattuna ja Sailas koettaa ottaa pois kaikki sosiaalipuolen rahat, jotta ulkomaailmaa voitaisiin tukea enenevässä määrin.
        No mitä tällä on sitten lestadiolaisuuden kanssa tekemistä.
        Sitä, että esim. minä en ole sitoutunut politiikkaan, enkä keskustapuolueeseen.
        Lestadiolaisista osa on myös kokoomuksen kannattajia. Vasemmistopuolueita ei saa tunnetusti kannattaa. Itse olen kyllä äänestänyt niitäkin, mutta tiedän, että vaikka mikä puolue pääsisi valtaan, se unohtaa köyhän kanssan aseman heti.

Lestadiolaisuudessa kannustetaan opiskelemaan ja pääsemään hyvään asemaan yhteiskunnassa, ettei joutuisi sinne rupusakkiin sosiaaliturvan kustannuksella elämään.
        Tässä onkin onnistuttu melko hyvin ja suurin osa vl.kansasta voi hyvin taloudellisesti.
        Heitä, jotka eivät ole päässeet elämässään pitkälle, ovat esim. työttöminä, pidetään saamatomina nahjuksina.

Rahan himo on jokaisen synti, eli se, jolla on rahaa, on myös arvostettu asema.
        Perheissä pitää näkyä aineellinen hyvinvointi, esim. uuden karhea auto, asuntovaunu, lomamatkat Thaimaan phukettiin, jne..

Tämä pimeän rahan vastaanotto osoittaa vain sen, että aina kun on kysymys rahasta, sillä on taivaallinen voima ja se menee kaiken muun inhimillisen edelle.
        Asia on rikosoikeudellisesti vanhentunut, joten sitä ei kannata enää märehtiä, jos siitä on ollut paljon aineellista hyötyä ja poliittista valtaa.

Raha ja valta, sitä ei meistä kukaan voi vastustaa.
        Tarpeeksi paljon rahaa, sitä tekee vaikka mitä hullua.

• vl-kirjoittaja
        tarkkailija... kirjoitti:

..puolueita, vaikka olenkin vl.kannattaja.
        Olen tullut sen elämäni varsitiellä näkemään, ettei mikään puolue ole toistaan kummempi.

Aina kun tulee uudet vaalit, luvataan jokaisen taholta panna asiat kuntoon.
        Näitä tyypillisimpiä lupauksia ovat: Työttömyys poistetaan tai luodaan 100 000 uutta työpaikkaa.
        Lapsiperheiden asemaa parannetaan, työttömien asemaa parannetaan, opiskelijoiden asemaa parannetaan ja sosiaaliturvaa parannetaan.

Suomi kyllä lahjoittaa jatkuvasti miljoonia euroja ulkomaisiin kehitysapuihin. Afganistanin jälleenrakentamiseen, irakin jälleenrakentamiseen,
        Sudaniin, etiopiaan, keniaan, etelä amerikaan ja mikä idioottimaisinta, venäjän karjalan kehittämiseen.

Venäjää on tuettu jatkuvasti ja tuetaan edelleenkin. Sinne ne miljonat eurot katoaa kuin kankkulan kaivoon, muta esim. oman maan opetustoimi kärsii, kunnat kärsii, terveydenhoito kärsii resurssipulasta.
        Jos suomi käyttäisi nämä ulkoaille syydetyt sadat miljoonat eurot oman maansa tarpeisiin, me eläisimme täällä yltäkylläisesti.
        Nyt kuitenkin maksetaan EU:lle tukea enemmän kuin sieltä saadaan. Hyvinvointivaltio on uhattuna ja Sailas koettaa ottaa pois kaikki sosiaalipuolen rahat, jotta ulkomaailmaa voitaisiin tukea enenevässä määrin.
        No mitä tällä on sitten lestadiolaisuuden kanssa tekemistä.
        Sitä, että esim. minä en ole sitoutunut politiikkaan, enkä keskustapuolueeseen.
        Lestadiolaisista osa on myös kokoomuksen kannattajia. Vasemmistopuolueita ei saa tunnetusti kannattaa. Itse olen kyllä äänestänyt niitäkin, mutta tiedän, että vaikka mikä puolue pääsisi valtaan, se unohtaa köyhän kanssan aseman heti.

Lestadiolaisuudessa kannustetaan opiskelemaan ja pääsemään hyvään asemaan yhteiskunnassa, ettei joutuisi sinne rupusakkiin sosiaaliturvan kustannuksella elämään.
        Tässä onkin onnistuttu melko hyvin ja suurin osa vl.kansasta voi hyvin taloudellisesti.
        Heitä, jotka eivät ole päässeet elämässään pitkälle, ovat esim. työttöminä, pidetään saamatomina nahjuksina.

Rahan himo on jokaisen synti, eli se, jolla on rahaa, on myös arvostettu asema.
        Perheissä pitää näkyä aineellinen hyvinvointi, esim. uuden karhea auto, asuntovaunu, lomamatkat Thaimaan phukettiin, jne..

Tämä pimeän rahan vastaanotto osoittaa vain sen, että aina kun on kysymys rahasta, sillä on taivaallinen voima ja se menee kaiken muun inhimillisen edelle.
        Asia on rikosoikeudellisesti vanhentunut, joten sitä ei kannata enää märehtiä, jos siitä on ollut paljon aineellista hyötyä ja poliittista valtaa.

Raha ja valta, sitä ei meistä kukaan voi vastustaa.
        Tarpeeksi paljon rahaa, sitä tekee vaikka mitä hullua.

Käsityksesi vl:ien arvoista on vääristynyt. Ei meillä arvosteta ihmistä maallisen mukaan. Joka niin tekee, tekee väärin.

• Kicki 112

mistä vaan saat otat väärää tukea vl:iä vastaan
        Etko sitäkään vielä tiedä, että lehdet valehtelee. Ja ne kirjoittaa vaan rahan vuoksi.

• Kicki 112

mistä vaan saat otat väärää tukea vl:iä vastaan
        Etko sitäkään vielä tiedä, että lehdet valehtelee. Ja ne kirjoittaa vaan rahan vuoksi.

• tarkkailija..
        vl-kirjoittaja kirjoitti:

Käsityksesi vl:ien arvoista on vääristynyt. Ei meillä arvosteta ihmistä maallisen mukaan. Joka niin tekee, tekee väärin.

Kyllä se kuule käytännössä on näin, että arvostetaan sen mukaan, millainen yhteiskunnallinen asema on ja minkälainen omaisuus on takana.

Se näkyy esim. seuroissa klikkiytymisinä.
        Tosin on joukossa tyyppejä, jotka osaavat olla ja arvostaa huonompiosaisiakin, eikä kuljeta nokka pystyssä.
        Äläkä nimittele minua muuksi, mikä nimimerkkini on.

• Vinkki
        tarkkailija.. kirjoitti:

Kyllä se kuule käytännössä on näin, että arvostetaan sen mukaan, millainen yhteiskunnallinen asema on ja minkälainen omaisuus on takana.

Se näkyy esim. seuroissa klikkiytymisinä.
        Tosin on joukossa tyyppejä, jotka osaavat olla ja arvostaa huonompiosaisiakin, eikä kuljeta nokka pystyssä.
        Äläkä nimittele minua muuksi, mikä nimimerkkini on.

**Äläkä nimittele minua muuksi, mikä nimimerkkini on.**

Sinun pitää naamioitua paremmin. SRK:n agentit ovat hyvin tehtäväänsä koulutettuja ja osaavat hommansa. Luontoisetuna heillä 50 toppaa Norttia/kk.

• ivl

Mutta sellaista viestisi ovat aina olleetkin, arvoisa vanha vaimo.

• Debora

Mikä tekstissäni on poleemista? En itse ole aihetta keksinyt ja suurin osa kirjoitustani oli vain kopiota käsiini saamasta lehtileikkeestä.

Mielestäni voisit kommentoida kirjoituksen aihetta eikä kirjoittajaa.

Mutta ehkä sinulla ei ole mitään kommentoitavaa itse aiheesta...

• Hynde

Reinikainen, Erkki (SRK:n työvaliokunnan puolesta): Vastine kirjoitteluun SRK:n saamista lahjoitusvaroista. PMS 47/23.11.1983.
      –sensaatiohakuisen lehtikirjoittelun ja 3.5.1982 Lauri Pietilän, Juho Koposen ja Juha Seppäsen oikeuskanslerille jättämän kantelun (23.6. 1982 uusittiin) aikaansaaman julkisuuden takia annettu vastine. Lauri Pietilä oli esittänyt syytöksiä myös lehdistössä (Pohjolan Työ, Lapin Kansa, Kalajokilaakso) radiossa (Oulun alueradio) ja nimettömissä, useille henkilöille lähetetyissä syytöskirjelmissä. Kantelussa esitettiin "SRK:n johtomiesten pimeiden raha-asioiden tutkimista". Oikeuskanslerin 12.10.1983 antamassaan vastauksessa toteaa:"Asiassa ei ole ilmennyt mitään sellaista, mikä vaatisi oikeuskanslerin puuttumista asiaan"
      –artikkelissa esitetään yksityiskohtaisesti SRK:n Suomalaisen Yhteiskunnan Tuki r.y:ltä saaman 150 000 markan avustuksen tilinpitomerkinnät

• usk.m

Jotenkin vain tuntuu siltä, että vl-kristillisyyden kritisoijilta puuttuu itse- ja lähdekritiikki varsinkin. Tännekin pökälöidään kaikenmaailman sensaatiojuttuja, joiden todellisuuspohja on olematon.

Kiitos Hynde, kun tuot ns. totuuden esille.

• admata.

...Että toteen näytetyt väärinkäytökset olivat tuolloin vanhentuneita;)

>>
        Lauri Pietilä oli esittänyt syytöksiä myös lehdistössä (Pohjolan Työ, Lapin Kansa, Kalajokilaakso) radiossa (Oulun alueradio) ja nimettömissä, useille henkilöille lähetetyissä syytöskirjelmissä.
        >>

Kiinnostaisi myös tietää, että mitenkähän "nimettömät kirjeet" olivat sitten jäljitetty mainitsemaasi henkilöön, kun ne kerran olivat nimettömiä???

Lauri Pietilä on omalla nimellään kirjoittanut kaksi kirjaa SRK:n ihmeellisyyksistä. Mistään toimista SRK:n taholta en ole kuullut. Näitä olisi varmasti seurannut, mikäli jutut olisivat olleet perättömiä.

Kolmannekseen, käsittääkseni Deboran avaus käsitteli UUTTA TIETOA.

• Hynde
        admata. kirjoitti:

...Että toteen näytetyt väärinkäytökset olivat tuolloin vanhentuneita;)

>>
        Lauri Pietilä oli esittänyt syytöksiä myös lehdistössä (Pohjolan Työ, Lapin Kansa, Kalajokilaakso) radiossa (Oulun alueradio) ja nimettömissä, useille henkilöille lähetetyissä syytöskirjelmissä.
        >>

Kiinnostaisi myös tietää, että mitenkähän "nimettömät kirjeet" olivat sitten jäljitetty mainitsemaasi henkilöön, kun ne kerran olivat nimettömiä???

Lauri Pietilä on omalla nimellään kirjoittanut kaksi kirjaa SRK:n ihmeellisyyksistä. Mistään toimista SRK:n taholta en ole kuullut. Näitä olisi varmasti seurannut, mikäli jutut olisivat olleet perättömiä.

Kolmannekseen, käsittääkseni Deboran avaus käsitteli UUTTA TIETOA.

[[[Kiinnostaisi myös tietää, että mitenkähän "nimettömät kirjeet" olivat sitten jäljitetty mainitsemaasi henkilöön, kun ne kerran olivat nimettömiä???]]]]

mistäs minä tiedän. varmaan CIA tutkinut :)
        Tai sillä tarkoitetaan nimettömiä kirjeitä erikseen.

Väärinkäytöksillä ei mielestäni ole SRK:n kanssa tekemistä.

Sen sijaan kytkökset liittyy SRK.hon jotenkin seuraavasti. Srk:n työntekijällä oli oma poliittinen tukijärjestö ja henkilö/t toimi näin rinnakkain kahdessa yhdistyksessä. Asia on tuon tukijärjestön asia, eikä SRK:n.

En ole aiheeseen sen syvällisemmin paneutunut.

SRK on esittänyt selvityksen. Sensaatiot herättävät enemmän huomiota.

• Debora

Mainitsemasi srk:n kuittaus koskee CIA:n kautta tulleita raha-avustuksia, jotka tosiaan jätettiin vanhentuneina tutkimatta, ei siksi, etteikö niissä olisi ollut perää.

Tässä kirjoituksessa k.o. toimittaja käsitteli Neuvostoliitosta tullutta raha-avustusta. Se onkin ihan eri juttu.

• Kissankynsi

Jaahas.
        Kuka tämä Lauri Pietilä oikein on?

Tästä henkilöstä voitaisiin keskustella nyt enemmänkin. Nimi on useasti mainittu täällä palstalla.

• Hynde
        Kissankynsi kirjoitti:

Jaahas.
        Kuka tämä Lauri Pietilä oikein on?

Tästä henkilöstä voitaisiin keskustella nyt enemmänkin. Nimi on useasti mainittu täällä palstalla.

Henkilö oli sillanpääläisten "äänitorvi". Sillanpääläisyyden hajoamisen jälkeen hlö on nykyisin pikkuesikoinen eli rauhansanalainen.

• Kissankynsi
        Hynde kirjoitti:

Henkilö oli sillanpääläisten "äänitorvi". Sillanpääläisyyden hajoamisen jälkeen hlö on nykyisin pikkuesikoinen eli rauhansanalainen.

Jotenkin erikoista, että juuri Lauri Pietilän nimi tuppaa monessa esille.
        Hyvin useasti debora lainailee hänen tekstejään, pikkuesikoinen hänkin? (niin kuin tämäkin avaus)
        Muistaakseni admata kertoi lukeneensa jopa hänen kirjojaan?
        Muistanko väärin?

• Lukija.
        Kissankynsi kirjoitti:

Hyvin useasti debora lainailee hänen tekstejään, pikkuesikoinen hänkin? (niin kuin tämäkin avaus)
        Muistanko väärin?

kaksi Lauri Pietilän kirjaa. Erittäin mielenkiintoista ja rehellistä kerrontaa, mitä on vanhoillislestadiolaisuus eri puoliltaan...

• admata.
        Kissankynsi kirjoitti:

Muistanko väärin?

>>
        Muistanko väärin?
        >>

Oikein muistat. Olen lukenut L.P.:n kirjat.
        Ensimmäinen nimeltään Sota Perintöosasta, joka kertoo 70-luvun käsittämättömistä hoitokokouksista ja uskovaisten vainoista SRK:n taholta.

Toinen nimeltään Vioilla ja virheillä peitetty, joka kertoo yleisemmin lestadiolaisuudesta ja sen eri hajaannuksista. Kirjassa käydään läpi opillisia eroja eri ryhmittymien kesken ja pohditaan että ovatko erot sittenkään niin opillisia, vai onko kyseessä ollut enemmän johtajien valtataistelua...

En ole aivan kaikessa samaa mieltä, mutta siitä huolimatta suosittelen molempia kirjoja luettavaksi.

Löytyy kirjastoista ja hyvin varustetuista kirjakaupoista.

• Lukija.
        Kissankynsi kirjoitti:

Muistanko väärin?

kannattaisi lukea Lauri Pietilän kirja Sota Perintöosasta. Siitä myös nuorempi vl-sukupolvi näkisi, miten pimeyden vallat jyräsivät vanhoillislestadiolaisuudessa 70-luvulla.

• Lukija.
        Kissankynsi kirjoitti:

Muistanko väärin?

joka kertoo myöskin vanhoillislestadiolaisuuden hurlumhei-ajoista eli kultaisesta 70-luvusta on

Leo Hartvaara: Suden uhrit.

Etsi käsiisi ja lue.

• Kissankynsi
        admata. kirjoitti:

>>
        Muistanko väärin?
        >>

Oikein muistat. Olen lukenut L.P.:n kirjat.
        Ensimmäinen nimeltään Sota Perintöosasta, joka kertoo 70-luvun käsittämättömistä hoitokokouksista ja uskovaisten vainoista SRK:n taholta.

Toinen nimeltään Vioilla ja virheillä peitetty, joka kertoo yleisemmin lestadiolaisuudesta ja sen eri hajaannuksista. Kirjassa käydään läpi opillisia eroja eri ryhmittymien kesken ja pohditaan että ovatko erot sittenkään niin opillisia, vai onko kyseessä ollut enemmän johtajien valtataistelua...

En ole aivan kaikessa samaa mieltä, mutta siitä huolimatta suosittelen molempia kirjoja luettavaksi.

Löytyy kirjastoista ja hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Ikään kuin olisin joskus kuullut, että Lauri Pietilä olisi harrastanut jonkinmoista noituutta, ennustamista,yms?
        Tämäkin asia on ollut esillä jossain viestiketjussa?
        Ihmettelenkin, että miten tämä henkilö on noussut näinkin voimakkaasti esille tässä vl- foorumissa?
        Oliko hän kansaa kokoava henkilö vai tavallinen kaduntallaaja? Ilmeisesti hänellä oli jotain hampaankolossa vl-liikettä kohtaan?
        Tunnetko/tiedätkö ehkä tästä henkilöstä enemmänkin, kun omistat kyseiset kirjat?
        (Näin kerran mainitsit)

• Koiranhäntä
        Kissankynsi kirjoitti:

Ikään kuin olisin joskus kuullut, että Lauri Pietilä olisi harrastanut jonkinmoista noituutta, ennustamista,yms?
        Ihmettelenkin, että miten tämä henkilö on noussut näinkin voimakkaasti esille tässä vl- foorumissa?
        Oliko hän kansaa kokoava henkilö vai tavallinen kaduntallaaja? Ilmeisesti hänellä oli jotain hampaankolossa vl-liikettä kohtaan?
        Tunnetko/tiedätkö ehkä tästä henkilöstä enemmänkin, kun omistat kyseiset kirjat?
        (Näin kerran mainitsit)

povari? Siis joku tarok-korteista ennustaja?

• melko
        Kissankynsi kirjoitti:

(Näin kerran mainitsit)

laaja joukko heitä, jotka juuri tuosta hänen ennustuksiinsa lankeamisesta sai tunnon ja voiman käydä parannukse askelille

päähenkilö itse näyttää käyttäneen miehuutensa tarmon vikojen etsimiseen vl-kristillisyydestä

omakustanteina niitä on julkaistukin

kerrotaan, että puoliso sai kuolinvuoteellaan parannuksen armon

• yks uskovainen
        melko kirjoitti:

laaja joukko heitä, jotka juuri tuosta hänen ennustuksiinsa lankeamisesta sai tunnon ja voiman käydä parannukse askelille

päähenkilö itse näyttää käyttäneen miehuutensa tarmon vikojen etsimiseen vl-kristillisyydestä

""kerrotaan, että puoliso sai kuolinvuoteellaan parannuksen armon""

--kyllä syntien anteeksiantamusta saarnattiin, mutta ei vl-ihmisten toimesta. Nääs, muitakin uskovaisia on olemassa;)

""laaja joukko heitä, jotka juuri tuosta hänen ennustuksiinsa lankeamisesta sai tunnon ja voiman käydä parannukse askelille""

Kyse ei ole ollut mistään ennustuksista. Tuo tuollainen on vain pahaa puhetta. Kun silloin -70-luvulla vl:ssä oli "puhdistuksia" ja "väärän hengen jahtaamisia", niin ei tosiaan ole mikään ihme, että ihmisille syötettiin valheita "pois hoidetuista" ja toiset niitä sitten uskovat - ja levittelevät edelleen:((

Luulisi hävettävän "väärän todistuksen sanominen lähimmäisestä" (kahdeksas käsky)

• Raikas tuulahdus Oulusta
        yks uskovainen kirjoitti:

--kyllä syntien anteeksiantamusta saarnattiin, mutta ei vl-ihmisten toimesta. Nääs, muitakin uskovaisia on olemassa;)

""laaja joukko heitä, jotka juuri tuosta hänen ennustuksiinsa lankeamisesta sai tunnon ja voiman käydä parannukse askelille""

Kyse ei ole ollut mistään ennustuksista. Tuo tuollainen on vain pahaa puhetta. Kun silloin -70-luvulla vl:ssä oli "puhdistuksia" ja "väärän hengen jahtaamisia", niin ei tosiaan ole mikään ihme, että ihmisille syötettiin valheita "pois hoidetuista" ja toiset niitä sitten uskovat - ja levittelevät edelleen:((

Luulisi hävettävän "väärän todistuksen sanominen lähimmäisestä" (kahdeksas käsky)

***Luulisi hävettävän "väärän todistuksen sanominen lähimmäisestä" (kahdeksas käsky)***

juoruaminen ja toisista pahan puhuminen ovat varsinaisia pimeyden "armottomuuslahjoja" (vrt. armolahja) joillekin ihmisille.

• inttää

kenenkään parannuksen teosta, joka tapauksessa kuulin hänen saaneen parannuksen armon lähipiirinsä vl:n kautta

kun lukee LP:n kirjoja, toteaa, että hän ponnisteli kovasti kootakseen aineistoa vl-liikkeen virheistä, aina oikeuskansleria myöten, kuten ketjusta voimme lukea

ko kirjoista voi myös päätellä, että kirjoittaja totisesti oli eri hengessä vl-liikkeen kanssa

ehkä "ennustukset" on väärä sana, on käytetty määritelmää "noituus" ja "taikuus"

• yks uskovainen
        inttää kirjoitti:

kenenkään parannuksen teosta, joka tapauksessa kuulin hänen saaneen parannuksen armon lähipiirinsä vl:n kautta

kun lukee LP:n kirjoja, toteaa, että hän ponnisteli kovasti kootakseen aineistoa vl-liikkeen virheistä, aina oikeuskansleria myöten, kuten ketjusta voimme lukea

ko kirjoista voi myös päätellä, että kirjoittaja totisesti oli eri hengessä vl-liikkeen kanssa

ehkä "ennustukset" on väärä sana, on käytetty määritelmää "noituus" ja "taikuus"

..niin ole huoleti, vl-lähipiiri todellakin yritti tunkea hänen kuolinvuoteelleen, mutta kun häneltä kysyttiin, halusiko hän että NN tulee puhumaan, hän sanoi selvästi: "en halua."

Hän oli uskovainen lapsuudestaan saakka ja kun -70-luvun puhdistuksissa sai potkut (ilman mitään syytöksiä, vain siksi, ettei tullut "hoitokokoukseen"), niin ei hän ollut uskoaan mihinkään heittänyt. Matkan vikoja hän sai anteeksi toisilta uskovaisilta, jotka eivät olleet vl-ihmisiä.

Kerro tuolle "lähteellesi", että valheellisten juorujen levittäminen on syntiä.

Ja LP:stä kun kerrot "tosiasioita", muista myös, että se "noituus" ja "taikuus", josta häntä on syytetty, oli sitä samaa, mitä johtokunnan miehet itse olivat "harrastaneet" ilman k.o. syytöstä, erään vl-liikkeen saarnamiehen vaimon kanssa. Tämä vaimo kun sen saman asian juuri opetti LP:lle:( Miksi joku asia on syntiä yhdelle, mutta ei toiselle? Kerropa se!

Ja toistan vielä, kyseessä ei ole mikään noituus tai taikuus, koeta jo uskoa se.

Jos joku kirjoittaa väärinkäytöksistä vl-liikkeessä, niin ei kai hän voi olla samassa hengessä noitten väärintekijöitten kanssa, vai? Jos tuo vääryyksien hyväksyminen on ehtona vl-liikkeeseen kuulumiselle, niin siihen kuuluminen ei totisesti ole minkään arvoista. Eihän Jumalan valtakunta ole sama asia kuin vl-liike, kai muistat tuon tosiasian?

• kerron vaan

..niin ole huoleti, vl-lähipiiri todellakin yritti tunkea hänen kuolinvuoteelleen, mutta kun häneltä kysyttiin, halusiko hän että NN tulee puhumaan, hän sanoi selvästi: "en halua."

Hän oli uskovainen lapsuudestaan saakka ja kun -70-luvun puhdistuksissa sai potkut (ilman mitään syytöksiä, vain siksi, ettei tullut "hoitokokoukseen"), niin ei hän ollut uskoaan mihinkään heittänyt. Matkan vikoja hän sai anteeksi toisilta uskovaisilta, jotka eivät olleet vl-ihmisiä.

Kerro tuolle "lähteellesi", että valheellisten juorujen levittäminen on syntiä.

Ja LP:stä kun kerrot "tosiasioita", muista myös, että se "noituus" ja "taikuus", josta häntä on syytetty, oli sitä samaa, mitä johtokunnan miehet itse olivat "harrastaneet" ilman k.o. syytöstä, erään vl-liikkeen saarnamiehen vaimon kanssa. Tämä vaimo kun sen saman asian juuri opetti LP:lle:( Miksi joku asia on syntiä yhdelle, mutta ei toiselle? Kerropa se!

Ja toistan vielä, kyseessä ei ole mikään noituus tai taikuus, koeta jo uskoa se.

Jos joku kirjoittaa väärinkäytöksistä vl-liikkeessä, niin ei kai hän voi olla samassa hengessä noitten väärintekijöitten kanssa, vai? Jos tuo vääryyksien hyväksyminen on ehtona vl-liikkeeseen kuulumiselle, niin siihen kuuluminen ei totisesti ole minkään arvoista. Eihän Jumalan valtakunta ole sama asia kuin vl-liike, kai muistat tuon tosiasian?

että "noituus"-asiasta, tai mikä se nyt eksaktisti olikaan, tehtiin hyvin laajasti parannusta julkisesti, johtokuntaa myöten

synti on sama kaikille

• yksi lukija
        melko kirjoitti:

Kirjoitukseni jostain syystä hävisi, mutta kirjoitan uudelleen, koska tuli asia mieleeni lukiessani tätä ketjua.

Täällä joskus aikaisemminkin on keskustelua herättänyt rovasti Paavo Sillanpää. Hän oli yksi niistä, jotka julkisuudessakin hyvin voimakkaasti puhuivat näistä raha-asioista ja toivat niitä esille.

Niin aiemmin kerroin siitä, että Sillanpään vaimo teki parannuksen Paavon kuoleman jälkeen. Hän oli kertonut koko ajan tienneensä olevansa väärässä. Mutta ilmeisesti rohkeus ei riittänyt Paavon elinaikana ”nostaa kissaa pöydälle”. Olihan PS hyvin voimakas ja vahva henkilö, sitä varmasti myös kotioloissakin.
        Tärkeintä on PS:n vaimon kohdalla, että hän täällä armonajassa sai harhailunsa ja epäuskoon joutumisensakin anteeksi ja sai vapaana ja vanhurskaana siirtyä odottamaan ylösnousemuksen aamua.

Niin, ajattelin, että olisiko tässä voinut mennä jonkun ajatuksessa Pietilän ja Sillanpään vaimojen kohtalo sekaisin.?
        Saattaa olla, että molempien puolisot tekivät parannuksen, ennen kuolemaansa.

• Tietämätön Taneli
        yksi lukija kirjoitti:

Kirjoitukseni jostain syystä hävisi, mutta kirjoitan uudelleen, koska tuli asia mieleeni lukiessani tätä ketjua.

Täällä joskus aikaisemminkin on keskustelua herättänyt rovasti Paavo Sillanpää. Hän oli yksi niistä, jotka julkisuudessakin hyvin voimakkaasti puhuivat näistä raha-asioista ja toivat niitä esille.

Niin aiemmin kerroin siitä, että Sillanpään vaimo teki parannuksen Paavon kuoleman jälkeen. Hän oli kertonut koko ajan tienneensä olevansa väärässä. Mutta ilmeisesti rohkeus ei riittänyt Paavon elinaikana ”nostaa kissaa pöydälle”. Olihan PS hyvin voimakas ja vahva henkilö, sitä varmasti myös kotioloissakin.
        Tärkeintä on PS:n vaimon kohdalla, että hän täällä armonajassa sai harhailunsa ja epäuskoon joutumisensakin anteeksi ja sai vapaana ja vanhurskaana siirtyä odottamaan ylösnousemuksen aamua.

Niin, ajattelin, että olisiko tässä voinut mennä jonkun ajatuksessa Pietilän ja Sillanpään vaimojen kohtalo sekaisin.?
        Saattaa olla, että molempien puolisot tekivät parannuksen, ennen kuolemaansa.

///Saattaa olla, että molempien puolisot tekivät parannuksen, ennen kuolemaansa.///

Mistä elävässä uskossa olevan ei-vanhoillislestadiolaisen pitäisi tehdä parannus? Siitäkö, että hän ei usko vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opettamaa "vain me" harhaoppia?

• es:)

Katsotko sähköpostisi,siellä on sinulle kortti:)

• vajottu

alas täällä palstalla.

Mitenköhän luulet jonkun SRK:n liittyvän politiikkaan?

Pelkkää sensaatiota. Miksi et kirjoita jonkun Perä-Pohjolan uppopallojoukkueen farmijoukkueen varamiehistön johtokunnan varajäsenen poliittisista siteistä, ja näin heitä lokaa tämän Perä-Pohjolan uppopallojoukkueen farmijoukkueen varamiehistön johtokunan ja koko suuren ryhmittymän päälle!!!!

• Ki cki 112

etkä onnistu vl:ien mustamaalaamisessa.
        Kun Jumala on puolellamme, kuka taitaa meitä vastaan olla.
        Hän ennemmin tai myöhemmin häviää, kuitenkin.
        Näisssä viesteissäsi ei ole totuus mukana, ja sinä tulet häviäämään vielä näillä valheellisilla tiedoituksillasi.
        Jumala ei jätä häntä rankaisematta joka häntä pilkkaa. Ja jonka te teette yhdelle näistä minun pienimmistä jotka uskovat päälleni, sen teette
        minulle. Ja parempi olisi että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja upotettaisiin meren syvyyteen.
        Kannataako siis jatkaa? Jos olet viisas sanot: ei...
        Kun sinau näin neuvotaan lopettamaan tällaiset viestisi, et todellakaan ole viisas jos jatkat.
        Tottelemattomuus on noituuden synti.

• Kolin kolin

...

• Debora

Sekö, joka tekee laittomuuksia ja vielä yrittää niitä peitellä, vaiko se, joka paljastaa laittomuuden?

Itse en ole keksinyt aihetta, kopioin vain sanatarkasti sanomalehtileikkeen.

Viestintuojako tässä on kivittämisen arvoinen?

• mihin sinä yrität käytttää ...
        Debora kirjoitti:

Sekö, joka tekee laittomuuksia ja vielä yrittää niitä peitellä, vaiko se, joka paljastaa laittomuuden?

Itse en ole keksinyt aihetta, kopioin vain sanatarkasti sanomalehtileikkeen.

Viestintuojako tässä on kivittämisen arvoinen?

tätä sanomalehtileikettä...huh huh. Jos sinulla olisi puhtaa jauhot pusissa, et toimisi näin!!! Käsi sydämmelle!

• en luule mitään
        mihin sinä yrität käytttää ... kirjoitti:

tätä sanomalehtileikettä...huh huh. Jos sinulla olisi puhtaa jauhot pusissa, et toimisi näin!!! Käsi sydämmelle!

vaan Raamttu sen ilmoittaa...

• Debora
        mihin sinä yrität käytttää ... kirjoitti:

...yritän käyttää tuota sanomalehtileikettä?

Minähän kerroin sen jo aloituksen lopussa, lue sieltä. Yritän käyttää sitä erehtymättömän seurakunnan opin torjumiseen.

Tällä palstalla on niin selvästi paljastunut se, että vl-ihmiset uskovat vl-liikkeen olevan erehtymätön seurakunta, Jumalan valtakunta maan päällä.

Minun tarkoitukseni on tällä kirjoituksella, kopiolla sanomalehtileikkeestä, osoittaa käytännössä, että vl-liike ei todellakaan ole erehtymätön seurakunta.

Vihjailet lisäksi jotain "puhtaista jauhoista pussissa." Tuo on halpamaista, kirjoittajaan kohdistuvaa loanheittoa. Etkö itsekin huomaa, mitä tuli tehdyksi?

Minkä takia et kirjoita tälle palstalle jotain vastinetta itse asiasta, eli venäläisestä rahasta, jota on käytetty vl-liikkeessä poliittisiin tarkoituksiin? Oletko sitä mieltä, että se oli ihan ok? Jos olet, niin ei sinulla tosiaankaan ole muuta mahdollisuutta kuin kivittää viestintuojaa:((

Täytynee taas todeta se niin usein toistunut asia: kun "on eväät lopussa", niin tulee lokaa kirjoittajan päälle, eli n.s. puskalaukaus:(

• Kilin kolin
        en luule mitään kirjoitti:

vaan Raamttu sen ilmoittaa...

Raamatussa sanotaan, että Jumalan sanan vääristelijät perivät taivaan?

• es:)
        Debora kirjoitti:

...yritän käyttää tuota sanomalehtileikettä?

Minähän kerroin sen jo aloituksen lopussa, lue sieltä. Yritän käyttää sitä erehtymättömän seurakunnan opin torjumiseen.

Tällä palstalla on niin selvästi paljastunut se, että vl-ihmiset uskovat vl-liikkeen olevan erehtymätön seurakunta, Jumalan valtakunta maan päällä.

Minun tarkoitukseni on tällä kirjoituksella, kopiolla sanomalehtileikkeestä, osoittaa käytännössä, että vl-liike ei todellakaan ole erehtymätön seurakunta.

Vihjailet lisäksi jotain "puhtaista jauhoista pussissa." Tuo on halpamaista, kirjoittajaan kohdistuvaa loanheittoa. Etkö itsekin huomaa, mitä tuli tehdyksi?

Minkä takia et kirjoita tälle palstalle jotain vastinetta itse asiasta, eli venäläisestä rahasta, jota on käytetty vl-liikkeessä poliittisiin tarkoituksiin? Oletko sitä mieltä, että se oli ihan ok? Jos olet, niin ei sinulla tosiaankaan ole muuta mahdollisuutta kuin kivittää viestintuojaa:((

Täytynee taas todeta se niin usein toistunut asia: kun "on eväät lopussa", niin tulee lokaa kirjoittajan päälle, eli n.s. puskalaukaus:(

Sinulle on postia:)

• Ki cki 112

Eihän se muuten haittaa, mutta on sääli näitä ihmisiä, jotka puhuvat Jumalan päälle uskovista kaikkinaista pahaa. Kerran ne osat vaihtuvat.
      Ja saamme olla kiittåjien laumassa taivaassa, kun taas näiden pilkkaajien osa kadotuksessa on todella säälittävä.

• Kilin kolin

"vain me" opin opettajat ja Jumalan sanan vääristelijät perivät taivaan?

• vl2003

Asia on kyllä huippumielenkiintoinen. Tulee kuitenkin mieleen useitakin mahdollisia selityksiä sille, miten tällainen olisi voinut tapahtua ilman että mitään väärintekoa tapahtui.

Olisipa hauska tietää, miten rahat, jos niitä siis SNTL:stä tuli, kanavoitiin. Olisiko rahoitettu jotakin yksittäistä vl-ehdokasta? Tiesikö tämä mistä raha tuli? Ja toisaalta, jos ilmaista rahaa kerran jostakin tuli, niin kai se kannatti korjata talteen;-). Miettikääpä vaikka nykyisiä EU-tukia.

• Debora

Tosin se siirtyi melko pian sivuraiteelle ja alkoi keskustelu kirjoittajasta sekä eräästä toisesta henkilöstä, jolla ei tämän aiheen kannalta ole merkitystä.

Olin toivonut, että joku vl-kirjoittaja olisi käsitellyt aihetta sitä silmällä pitäen, mitä tämä esimerkki kertoo seurakunnsta, joka väittää olevansa erehtymätön. Tämä seurakunta on sotkeutunut ateistivaltion antamiin rahoihin, joilla on ollut tarkoitus tehdä poliittista "työtä" keskustapuolueelle/maalaisliitolle, tiettyjen henkilöitten saamiseksi eduskuntaan.

"Erehtymätön" seurakunta on erehtynyt "antamaan pahalle pikkusormen" ja kuinka siinä sitten kävikään? Sananlaskun mukaan "siinä meni sitten koko käsi". Sen jälkeen alkoivat melko pian nämä "hoitokokoukset", näin saatiin seurakuntalaisten mielenkiinto pois johtokunnan tekemisistä ja aiheutettiin yleistä hämminkiä ja ahdistusta rivi-kristittyjen keskuuteen. Lopun me sitten tiedämmekin, ainakin ne tietävät, jotka ovat tätä palstaa kohtuullisen ajan seuranneet:(

• vl2003

Suora lainaus alkuperäisestä kirjoituksestasi:

>Keskustapuolueen Arvo Korsimo oli todennut
        >Kovaleville, että "lestadiolaiset on saatava
        >puolellemme, koska heillä on erittäin suuri
        >vaikutus Pohjois-Suomessa. Tavoitteenamme on
        >vaihtaa kaksi miestä ja kaksi naista Lapin
        >vaalipiirissä, ja siihen tarvitsemme
        >lestadiolaisten apua."
        >
        >"Tiesivätkö pohjoisen lestadiolaiset, että >heidän vaalityötään rahoitettiin ateistisen
        >valtion kassasta?" Hyvärinen kysyy. Hän ei ole
        >löytänyt siihen lopullista vastausta.

Luepa uudelleen ajatuksella itse lainaamasi kohdat. Noiden perusteella päättelet, että vanhoillislestadiolainen uskonyhteisö lähti ateistisen valtion rahoilla vaaleihin?

On syytä miettiä esimerkiksi seuraavia mahdollisia selityksiä:

1. Rahoilla tuettiin jotakin yksittäistä ehdokasta, joka saattoi olla lestadiolainen tai olla olematta. On yleisinhimillistä paisutella omia tekoja. Yhden ehdokkaan rahoittaminen lestadiolaisalueella muuttu helposti raportissa "lestadiolaisten tuen varmistamiseksi".

2. Rahoja todellakin liikkui SRK:ssa tai jollakin tavalla keskitetysti niin, että voitiin todellakin puhua "lestadiolaisista" ryhmänä. Ravintolaillan aikana tosin saattoi neuvostoliittolaisille tulla kuva, että keskustapuolue on sama kuin lestadiolaiset. Monillehan tämä on totta vieläkin;-). Silloinkaan, jos rahat menivät SRK:lle, ei ole varma, oliko yksikään niitä vastaanottanut tietoinen rahojen alkuperästä. Ja jos yksi oli, olivatko muut? Jos useampi oli, oliko silti välttämättä kyseessä "lestadiolaisten" lankeaminen, vaiko vain yhden tai useamman (esimerkiksi) SRK:n johtokunnan jäsenen.

Näitä voisi kehitellä vaikka kuinka paljon. Köykäisin eväin olet syyttämässä vl-liikettä.

Yleisestikin voisi todeta, että ajatus SRK:n tai vl-liikkeen sotkeutuminen politiikkaan (vaaleihin) kuulostaa täysin vieraalta ajatukselta. Sen verran historiaa tunnen, että näin on ollut "aina". Politiikan puhujat on rauhanyhdistyksillä kiusaantuneen hiljaisuuden vallitessa vaiettu hiljaisiksi. Se siis siitä, että olisi joku vaaleihin liikkeenä osallistuva vanhoillislestadiolaisuus.

Sekin vielä särähtää tuossa lainauksessasi, että edes kylmän sodan aikana ei Lapissa ollut merkittävää vanhoillislestadiolaisuutta kuin muutamissa Etelä-Lapin kunnissa.

Ettei vain UKK ja venäläiset olisi olleet tosipuheessa rahoittamassa tornionjokilaakson lestadiolaisia, jotka taitavat olla voittopuolisesti rauhansanalaisia? ;-)

Loppujen lopuksi asialla ei ole edes mitään merkitystä. Vl-liike ei ole koskaan sanonut olevansa erehtymätön ainakaan sillä tavalla kuin nyt oletat. Kyseiset rikkomukset, jos niitä on tapahtunut, on ehditty korjata armoevankeliimulla jo monta kertaa.

Aikaisemmin palstalla on keskusteltu "CIA-rahoista". Nehän olivat täysin puhtaita rahoja, eivätkä niinkään CIA:lta vaan yleisesti länsimaisista lähteistä tulleita, vaikkakin SRK on todennut, että "ne olisivat voineet jäädä ottamatta".

Itse keskustelukysymys on mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Olisihan se jollakin tavalla komeata olla osallinen (vaikkakin vain yhtenä jäsenyhdistyksen jäsenenä) vielä KGB:nkin rahoista;-).

• kommenttiasi
        vl2003 kirjoitti:

Suora lainaus alkuperäisestä kirjoituksestasi:

>Keskustapuolueen Arvo Korsimo oli todennut
        >Kovaleville, että "lestadiolaiset on saatava
        >puolellemme, koska heillä on erittäin suuri
        >vaikutus Pohjois-Suomessa. Tavoitteenamme on
        >vaihtaa kaksi miestä ja kaksi naista Lapin
        >vaalipiirissä, ja siihen tarvitsemme
        >lestadiolaisten apua."
        >
        >"Tiesivätkö pohjoisen lestadiolaiset, että >heidän vaalityötään rahoitettiin ateistisen
        >valtion kassasta?" Hyvärinen kysyy. Hän ei ole
        >löytänyt siihen lopullista vastausta.

Luepa uudelleen ajatuksella itse lainaamasi kohdat. Noiden perusteella päättelet, että vanhoillislestadiolainen uskonyhteisö lähti ateistisen valtion rahoilla vaaleihin?

On syytä miettiä esimerkiksi seuraavia mahdollisia selityksiä:

1. Rahoilla tuettiin jotakin yksittäistä ehdokasta, joka saattoi olla lestadiolainen tai olla olematta. On yleisinhimillistä paisutella omia tekoja. Yhden ehdokkaan rahoittaminen lestadiolaisalueella muuttu helposti raportissa "lestadiolaisten tuen varmistamiseksi".

2. Rahoja todellakin liikkui SRK:ssa tai jollakin tavalla keskitetysti niin, että voitiin todellakin puhua "lestadiolaisista" ryhmänä. Ravintolaillan aikana tosin saattoi neuvostoliittolaisille tulla kuva, että keskustapuolue on sama kuin lestadiolaiset. Monillehan tämä on totta vieläkin;-). Silloinkaan, jos rahat menivät SRK:lle, ei ole varma, oliko yksikään niitä vastaanottanut tietoinen rahojen alkuperästä. Ja jos yksi oli, olivatko muut? Jos useampi oli, oliko silti välttämättä kyseessä "lestadiolaisten" lankeaminen, vaiko vain yhden tai useamman (esimerkiksi) SRK:n johtokunnan jäsenen.

Näitä voisi kehitellä vaikka kuinka paljon. Köykäisin eväin olet syyttämässä vl-liikettä.

Yleisestikin voisi todeta, että ajatus SRK:n tai vl-liikkeen sotkeutuminen politiikkaan (vaaleihin) kuulostaa täysin vieraalta ajatukselta. Sen verran historiaa tunnen, että näin on ollut "aina". Politiikan puhujat on rauhanyhdistyksillä kiusaantuneen hiljaisuuden vallitessa vaiettu hiljaisiksi. Se siis siitä, että olisi joku vaaleihin liikkeenä osallistuva vanhoillislestadiolaisuus.

Sekin vielä särähtää tuossa lainauksessasi, että edes kylmän sodan aikana ei Lapissa ollut merkittävää vanhoillislestadiolaisuutta kuin muutamissa Etelä-Lapin kunnissa.

Ettei vain UKK ja venäläiset olisi olleet tosipuheessa rahoittamassa tornionjokilaakson lestadiolaisia, jotka taitavat olla voittopuolisesti rauhansanalaisia? ;-)

Loppujen lopuksi asialla ei ole edes mitään merkitystä. Vl-liike ei ole koskaan sanonut olevansa erehtymätön ainakaan sillä tavalla kuin nyt oletat. Kyseiset rikkomukset, jos niitä on tapahtunut, on ehditty korjata armoevankeliimulla jo monta kertaa.

Aikaisemmin palstalla on keskusteltu "CIA-rahoista". Nehän olivat täysin puhtaita rahoja, eivätkä niinkään CIA:lta vaan yleisesti länsimaisista lähteistä tulleita, vaikkakin SRK on todennut, että "ne olisivat voineet jäädä ottamatta".

Itse keskustelukysymys on mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Olisihan se jollakin tavalla komeata olla osallinen (vaikkakin vain yhtenä jäsenyhdistyksen jäsenenä) vielä KGB:nkin rahoista;-).

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000006708319

• tuollaiset

• .............,,,,,,,,,,,,,,,,

.............,,,,,,,,,,,,,,,

• Täällä on kiinnostavaa tietoa!

• Anonyymi

Kiitos nostosta, mielenkiintoista poliittista historiaa. Keskustelua aiheesta ei näköjään ole 20 v. sitten juuri syntynyt, vaan muista asioista Sekä avaaja että alkuperäisen mielipidekirjoituksen kirjoittaja näkee moraalisesti kyseenalaisena, että lestadiolaiset ovat voineet saada ateistien ruplia vaalirahoitukseen. Vaan mikä asiassa olisi tuomittavaa? NL katsoi, että Kekkonen on hyvä jätkä ja tuki Kekkosen kampanjaa. Puoluesihteeri Korsimo ohjasi varoja eri valitsijamiesehdokkaiden kampanjoihin, ilmeisesti myös lestadiolaisten valitsijamiesten kampanjoihin. Tarkistin, että yksi Lapin vaalipiiristä valitsijamieheksi valituista oli Väinö Lohi, joka oli vl. Muita nimiä en tunnistanut vl:iksi. Mitä moraalisesti kyseenalaista siinä on, jos muiden kepun valitsijamiesehdokkaiden ohella esim. Lohen kampanjaan on saatu puoluetoimistosta varoja, joiden alkuperä on NL:ssa?

Kannattaa huomata, että 1962 presidentinvaaleissa jakolinja ei ollut porvarit vs. vasemmisto, vaan Kekkosen takana oli kepun lisäksi Skdl. Kokoomuksen ja Sdp:n ehdokas oli alun alkujaan Olavi Honka, joka noottikriisin jälkeen vetäytyi ehdokkuudesta. Ulkopolitiikassa vl:t ja komut halusivat siis saman presidentin, vaikka sisäpoliittisesti tavoitteet olivat monissa asioissa erilaiset.

Vaikea nähdä avaajan tavoin, että tällainen normaali poliittinen vaikuttaminen jotenkin osoittaisi vl-seurakunnan hengellistä erehtyväisyyttä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos nostosta, mielenkiintoista poliittista historiaa. Keskustelua aiheesta ei näköjään ole 20 v. sitten juuri syntynyt, vaan muista asioista Sekä avaaja että alkuperäisen mielipidekirjoituksen kirjoittaja näkee moraalisesti kyseenalaisena, että lestadiolaiset ovat voineet saada ateistien ruplia vaalirahoitukseen. Vaan mikä asiassa olisi tuomittavaa? NL katsoi, että Kekkonen on hyvä jätkä ja tuki Kekkosen kampanjaa. Puoluesihteeri Korsimo ohjasi varoja eri valitsijamiesehdokkaiden kampanjoihin, ilmeisesti myös lestadiolaisten valitsijamiesten kampanjoihin. Tarkistin, että yksi Lapin vaalipiiristä valitsijamieheksi valituista oli Väinö Lohi, joka oli vl. Muita nimiä en tunnistanut vl:iksi. Mitä moraalisesti kyseenalaista siinä on, jos muiden kepun valitsijamiesehdokkaiden ohella esim. Lohen kampanjaan on saatu puoluetoimistosta varoja, joiden alkuperä on NL:ssa?

Kannattaa huomata, että 1962 presidentinvaaleissa jakolinja ei ollut porvarit vs. vasemmisto, vaan Kekkosen takana oli kepun lisäksi Skdl. Kokoomuksen ja Sdp:n ehdokas oli alun alkujaan Olavi Honka, joka noottikriisin jälkeen vetäytyi ehdokkuudesta. Ulkopolitiikassa vl:t ja komut halusivat siis saman presidentin, vaikka sisäpoliittisesti tavoitteet olivat monissa asioissa erilaiset.

Vaikea nähdä avaajan tavoin, että tällainen normaali poliittinen vaikuttaminen jotenkin osoittaisi vl-seurakunnan hengellistä erehtyväisyyttä.

Niin, vanha suomalainen sananlasku sanoo: -Se ei ole hullu, joka pyytää!
        Mutta se on hullu, joka maksaa!

Karavaanari on kaikkien kaveri, mutta vellut ovat olleet suorastaan ylivetokaikien kavereita! He nyhtivät rahat pois jemkeiltä ja rys*iltä.

Kaikkien kaveri, on se kaikkein kieroin kaveri!

Hyvin kerroit poliittista historiamme ja mainittakoon se,että noottikriisi oli tilaustuote rysyiltä Kekkosen tueksi, -täyttä teatteria

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Niin, vanha suomalainen sananlasku sanoo: -Se ei ole hullu, joka pyytää!
        Mutta se on hullu, joka maksaa!

Karavaanari on kaikkien kaveri, mutta vellut ovat olleet suorastaan ylivetokaikien kavereita! He nyhtivät rahat pois jemkeiltä ja rys*iltä.

Kaikkien kaveri, on se kaikkein kieroin kaveri!

Hyvin kerroit poliittista historiamme ja mainittakoon se,että noottikriisi oli tilaustuote rysyiltä Kekkosen tueksi, -täyttä teatteria

"noottikriisi oli tilaustuote rysyiltä Kekkosen tueksi"

Saattoi olla, mutta halukkuus YYA:n sotilaallisen "avunannon" aktivoimiseksi saattoi olla todellistakin. Aiemmin samana syksynä oli ilmestynyt Berliinin muuri. Vuotta myöhemmin NL:n ohjuksia oltiin toimittamassa Kuubaan ydinsodan uhalla, joten ei Suomen sotilaallinen haltuunotto olisi ollut mitenkään poikkeavaa verrattuna Hrustsevin muuhun sapelinkalisteluun.

• Anonyymi kirjoitti:

"noottikriisi oli tilaustuote rysyiltä Kekkosen tueksi"

Saattoi olla, mutta halukkuus YYA:n sotilaallisen "avunannon" aktivoimiseksi saattoi olla todellistakin. Aiemmin samana syksynä oli ilmestynyt Berliinin muuri. Vuotta myöhemmin NL:n ohjuksia oltiin toimittamassa Kuubaan ydinsodan uhalla, joten ei Suomen sotilaallinen haltuunotto olisi ollut mitenkään poikkeavaa verrattuna Hrustsevin muuhun sapelinkalisteluun.

Taitavaa dplomatiaa, jonka vain Kekkonen osasi.
        Voin vain kuvitella, jos silloin Kokoomuksella olisi ollut se valta mitä heillä nyt on.

Kekkonen piti kokoomuslaisia vaarallisempaa isänmaalle, kuin kotikomukoita -ja syystäkin.

• Anonyymi

Voin vain kuvitella, jos silloin Kokoomuksella olisi ollut se valta mitä heillä nyt on.

Kekkonen piti kokoomuslaisia vaarallisempaa isänmaalle, kuin kotikomukoita -ja syystäkin.

Uskon, että Kekkonen oli mies paikallaan. Toisaalta olen avoin sillekin, että Olavi Honka olisi omaksunut Paasikiven (kok)-Kekkosen (kesk) linjan ja lopulta kelvannut NL:llekin. Kelpasihan Koivistokin 1982, vaikka mieluummin NL olisi halunnut presidentiksi Karjalaisen (kesk) tai Sorsan (sd). Vaan huonommikin olisi voinut käydä, koska NL käytti voimaa, jos näki sen palvelevan intressejään, esim. Unkari 1956 ja Tsekkoslovakia 1968. Se oli NL:n & YYA:n aikaa. Nyt meillä on olennaisesti isompi liikkumavara kuin silloin.

Yhteen aiempaan ketjuun viitaten: pidin siinä täysin järjettömänä ajatusta, että NL:sta olisi tuettu antikommunistisia vl:ia jollain tavalla. En kuitenkaan muistanut ottaa huomioon tätä vl:ten ja NL:n yhteistä kaveria eli Kekkosta. NL:n intresseissä on tosiaan 1962 ollut saada vl:tkin äänestämään Kekkosta. Olisivat varmaan äänestäneet joka tapauksessa, mutta noinhan noita vaalirahoituksia suunnataan.

• Anonyymi

Sitähän minäkin, että kaikkein laitimmaisen tuntoisinakin sentään perkelettä parempia ollaan. Hups, olipa omavanhurskasta itsensä korostamista, perun puheeni.

Toki Koivisto, kuten kaikki siihen aikaan, oli rähmällään Kremlin edessä. Silti hän ei ollut Kremlin ykkös- eikä kakkostoive Suomen presidentiksi, joten pienen arvovaltatappion NL hänen valinnastaan sai.

• Anonyymi

Taisi se toinen ketju lähteä bittiavaruuteen juuri, kun olin kommentoimassa siihen. Niin, onhan toisen maan vaalikampanjoiden rahoitus ulkomailta toisen itsenäisen maan sisäisiin asioihin puuttumista. Sitä NL teki alvariinsa ja sitä yrittää Venäjäkin. 2016 USA:n vaaleissa Venäjä saattoi jopa ratkaista vaalit vaikuttamisellaan. 2024 vaalit Trump taisi voittaa ihan omin avuin.

• Anonyymi

"Taitavaa dplomatiaa, jonka vain Kekkonen osasi."

Kekkonen, Brezhnev ja Reagan istuivat taksissa. Tultiin T-risteykseen.
        - Mihin käännytään, kysyi usko.
        - Vasemmalle, kuului Brezhvenin vastaus.
        - Oikeallepas, parahti Reagan.
        - Vilkuta vasemmalle ja käänny oikealle, ratkaisi Kekkonen kiistan.

• Anonyymi

miljoona markkaa 1962 oli vuoden markan 1963 uudistuksen jälkeen 10 000markkaa
      joka on euroina 1680 euroa

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      68
      14025
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      11
      5783
    3. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      154
      5511
    4. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      200
      5099
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      115
      4366
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      87
      3581
    7. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      12
      3421
    8. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      109
      3078
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      15
      3005
    10. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      55
      2577
    Aihe