Mikä evankeliumi?

Onko sinulle joku evankeliumeista mieluisin ja jos on niin miksi?

7

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyylin puolesta Luukas: UT:n parasta kreikkaa. Sisällön puolesta Johannes: ilmaisee Kristuksen jumaluuden selvimmin.

    • jhgjghjghjhg

      Evankeliumi Johanneksen mukaan. Johannes ei syyttä ansainnut lisänimeä Teologi.

    • Kyllähän se varmaan tuonne jouluevankeliumin puolelle kaartuu. Osittain varmaan kyse on tavallaan vähän nostalgia asiastakin. Lapsena kun sitä joulua aina niin odotti ja tavallaan se kun käytiin siellä joulukirkossa niin, se oli sellainen "lähtölaukaus" joululle, vaikka toki silloin jouluun valmistauduttiin ihan eri vakavuudella kuin nykyään.

    • Johanneksen lähes gnostilainen hengellisyys on kirjallisesti kaikkein päräyttävin.
      Lääkäri Luukaksen käytännönläheinen pragmaattisuus on sitten toisen tyyppistä tekstinautintoa. Ei huonoa sekään.

    • siinä.kaikki

      Matteus on paras.

    • JeesusOnParas

      Eniten arvostan Jeesuksen evankeliumi (evankeliumi = ilosanoma / ilouutinen) joka on kirjoitettu ensimmäiseksi Markuksen mukaan noin vuosien 50-70 välillä ja sen sisar teoksena voidaan pitää Luukasta joja kirjoitettiin laajennettuna teoksena (vaikka monia kohtia kaunistelleen) noin vuosien 60-80 välillä. Näiden kahden rinnalla luen myös Jeesuksen evankeliumia Tuomaan mukaan (sisältää paljon yhteistä synoptisten evankeliumien kanssa) ja 12 apostolin opetusta eli Didakhea (tiivistää Jeesuksen evankeliumin erityisen hyvin kahden tien opiksi). Lisäksi luean paljon Paavalin kirjeitä. Paavali oli toki taitava teologi lainoppineena fariseuksena (Paavali oli fariseus luppuun asti) ja arvodtan paljon . Mutta meillä on vain tallessa murto-osa Paavalin koko kirjeenvaihdosta ja niissäkin Paavali keskittyy pääasiassa vain seurakuntien sisäisiin ongelmiin ja riitoihin, ja kirjeissä muu anti, kuten evankeliumi, jää niukaksi. Sama laita on myös muissa apostolisissa kirjeissä.
      Viimeiseksi jätän Matteuksen evankeliumin, johon suhtaudun kriittisesti. Ensinnäkin Papias tunsi tämän evankeliumin logiana eli puheiden kokoelmana. Vasta kirkkoisä Kemens mainitsee tämän version evankeliumista ja mainitsee muokanneensa ja parannelleensa kirjoitusta kääntäessään Matteusta arameasta kreikaksi. Evankeliumi Matteuksen mukaan kirjoitettuna kuin pyrkisi yhdistämään tai harmonisoimaan Markuksen ja Luukkaan versiot yhdeksi evankeliumiksi, sekä on päivän selvästi kirjoitettu alunperin "vastustamaan" evankeliumia Luukkaan mukaan. Vastakkain asettelu toki on ymmärrettävää, Luukas on kirjoitettu pakanaseurakunnille kun taas Matteus on tarkoitettu juutalaiskristittyjen yhteisöön. Niin ja tosiaan ettei nyt ihan unohdu, kerron senkin että sitä Johanneksen mukaan kirjoitettua evankeliumia en itse myöskään kovinkaan arvosta, syy siihen on sen vaikeaselkoisuus ja siksi Johanneksen tutkiminen ja analysointi olkoon ennemmin asiansa osaavien ammattilaisten käsissä. Ainoa mikä tästä puuttuu on Papiaksen viisiosainen teos "Logiōn kyriakōn eksēgēseōs syngrammata pente". Ikävä kyllä viisiosainen Herran puheiden ja opetusten teos, johon Papias oli koonnut aivan kaikki Jeesuksen sanomiksi väitetyt opetukset selityksineen, on ajan myötä kadonnut. Kyse on yhdestä kristikunnan tärkeimmistä ja arvokkaimmista teoksiista ja siksi sen löytyminen myös mullistaisi koko kristinuskon.

    • VainJeesuksenEvankeliumi

      Jeesuksen evankeliumi on paras ja aiboa oikea evankeliumi, kaikki muut ovat versioita ja muunnoksia Jeesuksen aidosta evankeliumista kirjoittajien lisäyksineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe