Suomi 100 vuotta

Tämä ei nyt liity millään tavalla luterilaisuuteen pelkästään mutta toisaalta eihän täällä liity monet muutkaan aiheet :p

Tulipahan kuitenkin mieleen sellainen, että mikä olisi sellainen musiikki jonka liitätte mielessänne suomalaisuuteen tai kappale. Ja jotta tästä nyt ei liian helppoa tehtäisi niin rajataan se "Maamme ja Finlandia" pois , ehkä myös jääkärin - ja porilaistenmarssi, jotka monet armeijan suorittaneet ovat saanneet kuulla.

44

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengellisistä lauluista tuli ensimmäisenä mieleen virsi Jumala ompi linnamme, vaikkei se tosin alkujaan ole suomalainen kappale.

      • nähty.on.ei.kirj

        Varsin voimallinen virsi kuitenkin.

        Onko monetkaan asiat jotka mielämme kulttuuriimme juurikin koska nyt vasta sata tulee täyteen. Eli ei siis ole meillä kamalan loistokasta historiaa. Raadollisesti sanottuna kun jo euroopassa rakensivat valtakuntiaan , niin meikäläiset elelivät "maakuopistaan" (korsujahan ne oli )

        Ja siksipähän olemmekin varmaan säilyttäneet vähän sellaisen turhankin nöyryyden. Kun nuo hienot maat toisen maailman sodan aikana antautuivat yksi toisensa perään (ei kaikki tietenkään) mitä tekee takaperoisin maakuopista lähtöisin oleva kansa, järkyttävän ylivoiman edessä.
        Miehet lähtevät sotimaan, eikä edes kaikille ollut kuin kokardi hattuun .

        Nuorimmat 17v .Ja tässä kohtaa täytyy muistaa myös lukemottien naisten panos asiassa. Ensinäkin kotirintamalla hommat pidettiin hanskassa , pärjättiin kuten parhainten pystyttiin mutta myös ne sadat lotat, nuoret naiset ( heitä oli muissakin tehtävissä kuin vain laittamassa vainajia arkkuihin, mikä toki ihan tärkeää ) jotka kaikkensa tekivät jotta pärjättäisiin.

        Mikään kiitos , ei todennäköisesti olisi tarpeeksi , joten en edes yritä.

        Kuitenkin nyt on suomen juhlavuosi ja ehkä suomalaisten pitäisi lopulta nähdä ne vahvuuteensakkin, eikä vaan heikkoudet :)

        Tässä siis kaikille, ihan uskontoon tai sen puuttumiseen katsomatta. Yksi ehkä kauneimmista suomalaisuudesta kertovia kappaleita ja laulajakin, no, en ole asiantuntija mutta kuulostaa aika hyvältä.

        https://www.youtube.com/watch?v=QzXGdy8Et30


      • nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

        Varsin voimallinen virsi kuitenkin.

        Onko monetkaan asiat jotka mielämme kulttuuriimme juurikin koska nyt vasta sata tulee täyteen. Eli ei siis ole meillä kamalan loistokasta historiaa. Raadollisesti sanottuna kun jo euroopassa rakensivat valtakuntiaan , niin meikäläiset elelivät "maakuopistaan" (korsujahan ne oli )

        Ja siksipähän olemmekin varmaan säilyttäneet vähän sellaisen turhankin nöyryyden. Kun nuo hienot maat toisen maailman sodan aikana antautuivat yksi toisensa perään (ei kaikki tietenkään) mitä tekee takaperoisin maakuopista lähtöisin oleva kansa, järkyttävän ylivoiman edessä.
        Miehet lähtevät sotimaan, eikä edes kaikille ollut kuin kokardi hattuun .

        Nuorimmat 17v .Ja tässä kohtaa täytyy muistaa myös lukemottien naisten panos asiassa. Ensinäkin kotirintamalla hommat pidettiin hanskassa , pärjättiin kuten parhainten pystyttiin mutta myös ne sadat lotat, nuoret naiset ( heitä oli muissakin tehtävissä kuin vain laittamassa vainajia arkkuihin, mikä toki ihan tärkeää ) jotka kaikkensa tekivät jotta pärjättäisiin.

        Mikään kiitos , ei todennäköisesti olisi tarpeeksi , joten en edes yritä.

        Kuitenkin nyt on suomen juhlavuosi ja ehkä suomalaisten pitäisi lopulta nähdä ne vahvuuteensakkin, eikä vaan heikkoudet :)

        Tässä siis kaikille, ihan uskontoon tai sen puuttumiseen katsomatta. Yksi ehkä kauneimmista suomalaisuudesta kertovia kappaleita ja laulajakin, no, en ole asiantuntija mutta kuulostaa aika hyvältä.

        https://www.youtube.com/watch?v=QzXGdy8Et30

        Kyllä, tuo on todella kaunis


      • Tipale kirjoitti:

        Kyllä, tuo on todella kaunis

        Juu, hienosti kyllä laulaa ja ei kait tuo ylioppilaskuorokaan mikään ihan "tavan sekakuoro ole " :)


      • nähty.on kirjoitti:

        Juu, hienosti kyllä laulaa ja ei kait tuo ylioppilaskuorokaan mikään ihan "tavan sekakuoro ole " :)

        Jäi vielä se, että tuo voisi olla meko komea kuunneltava jossakin kirkossa jossa oikein kunnon urut .


    • Veteraanin iltahuuto ja Oi Kuningasten Kuningas. Ja tietysti Siniristilippumme...mikähän sen nimi nyt virallisesti olikaan, Lippulaulu??

      • En muistanut sitä tuosta rajata aikaisemmin mutta, siniristilippumme on armeijan käyneiden juttuja, eli ehkä ei lasketa ;) vaikka toki sitä lapsilla koulussa laulatettiin.

        Veteraanien iltahuuto tosin melkoisen hieno. Tosin hiukan riippuu kuorosta.


      • nähty.on kirjoitti:

        En muistanut sitä tuosta rajata aikaisemmin mutta, siniristilippumme on armeijan käyneiden juttuja, eli ehkä ei lasketa ;) vaikka toki sitä lapsilla koulussa laulatettiin.

        Veteraanien iltahuuto tosin melkoisen hieno. Tosin hiukan riippuu kuorosta.

        No minä kun olen melkein armeijan käynyt, se laulu on minulle rakas. Toisaalta sukumme on antanut melkoisen panoksen sodissa , jos kaatuneiden määrää ajatellaan.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        No minä kun olen melkein armeijan käynyt, se laulu on minulle rakas. Toisaalta sukumme on antanut melkoisen panoksen sodissa , jos kaatuneiden määrää ajatellaan.

        No suomesta voi olla vaikeaa löytää sukua joka ei olisi antanut panosta.
        Ja kuten tiedät en yhtään aliarvioi naisten panosta.

        Toki hienolaulu, ei siinä mitään mutta jos nyt haetaan sellaista, hiukan kevyempää versiota musiikillisesti, niin mikä tuo olisi ?


      • nähty.on kirjoitti:

        No suomesta voi olla vaikeaa löytää sukua joka ei olisi antanut panosta.
        Ja kuten tiedät en yhtään aliarvioi naisten panosta.

        Toki hienolaulu, ei siinä mitään mutta jos nyt haetaan sellaista, hiukan kevyempää versiota musiikillisesti, niin mikä tuo olisi ?

        Nosta lippu salkoon...?? :D
        Tuli vaan mieleeni :D


      • Lapsesta asti olen pitänyt paljon laulusta Varjele vakainen Luoja. Lauloin sitä lapsillekin, kun nukuttelin heitä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Nosta lippu salkoon...?? :D
        Tuli vaan mieleeni :D

        Heitän veikalla , et olet kapiaisten lapsia :d

        Aika kova meinaan on tuo tietopohja :d


      • nähty.on kirjoitti:

        Heitän veikalla , et olet kapiaisten lapsia :d

        Aika kova meinaan on tuo tietopohja :d

        Kasarmimme eessä suuri portti on....oli oikeasti suuri portti ja siinä vieressä lyhty :D


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kasarmimme eessä suuri portti on....oli oikeasti suuri portti ja siinä vieressä lyhty :D

        No , ei siis mennyt vikaan :d


      • nähty.on kirjoitti:

        No , ei siis mennyt vikaan :d

        Ei tainnut mennä :D


    • Sillanpään marssilaulu sykähdyttää aina. Ja Kotimaani ompi Suomi.

      • No tuotahan laulettiin kun oli "ohi" vaikka eihän sitä edes tajunnut silloin kuinka kalliilla nekin laulut oli maksettu .Eikä sanoja tavallaan sisäistänyt vaikka toki ne piti opetella ulkoa.

        Kotimaani ompi Suomi, varmaan ensimmäinen versio lienee Rautavaaran rahiseva gramofoni levy. Hienohan se on , kaunis.
        Knoppitietona sellainen, että kulkee erittäin vaikeassa sävellajissa tai oktaaviissa, kuinka vaan, eli kyllä se Tapsa osasi halutessaan myös laulaa. Ja ei minua tarvitse uskoa, kokeilkaa itse laulaa ;)


      • nähty.on kirjoitti:

        No tuotahan laulettiin kun oli "ohi" vaikka eihän sitä edes tajunnut silloin kuinka kalliilla nekin laulut oli maksettu .Eikä sanoja tavallaan sisäistänyt vaikka toki ne piti opetella ulkoa.

        Kotimaani ompi Suomi, varmaan ensimmäinen versio lienee Rautavaaran rahiseva gramofoni levy. Hienohan se on , kaunis.
        Knoppitietona sellainen, että kulkee erittäin vaikeassa sävellajissa tai oktaaviissa, kuinka vaan, eli kyllä se Tapsa osasi halutessaan myös laulaa. Ja ei minua tarvitse uskoa, kokeilkaa itse laulaa ;)

        Aika harvoin kuulee nykyisin tuota Kotimaani ompi Suomea. Välillä se aina putkahtaa mieleen ja sitten pitää sitä itsekseen laulaa.


      • nähty.on kirjoitti:

        No tuotahan laulettiin kun oli "ohi" vaikka eihän sitä edes tajunnut silloin kuinka kalliilla nekin laulut oli maksettu .Eikä sanoja tavallaan sisäistänyt vaikka toki ne piti opetella ulkoa.

        Kotimaani ompi Suomi, varmaan ensimmäinen versio lienee Rautavaaran rahiseva gramofoni levy. Hienohan se on , kaunis.
        Knoppitietona sellainen, että kulkee erittäin vaikeassa sävellajissa tai oktaaviissa, kuinka vaan, eli kyllä se Tapsa osasi halutessaan myös laulaa. Ja ei minua tarvitse uskoa, kokeilkaa itse laulaa ;)

        Muistanpa varhaisilta vuosiltani, että koulussa sitä laulettiin ja sekin kuuluu lemppareihini. Samoin Mä oksalla ylimmällä...ja ne ihanat maakuntalaulut <3


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Muistanpa varhaisilta vuosiltani, että koulussa sitä laulettiin ja sekin kuuluu lemppareihini. Samoin Mä oksalla ylimmällä...ja ne ihanat maakuntalaulut <3

        Koulussa varmaan minäkin sitä olen laulanut, en tosin muista. Narvan marssi on vaikuttava.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Koulussa varmaan minäkin sitä olen laulanut, en tosin muista. Narvan marssi on vaikuttava.

        Tuolle lienee oikeasti ihan laulu tekninen selityskin, aika harva tenoriääninen mies pystyy sen laulamaan, kokeile ;)

        Maakunta laulut oli sitten eri, muistan, että meillä oli sellainen vanhapiika opettaja joka pakkasi meidät bussiin ja käytiin laulamassa vanhainkodeissa jne. jopa askarreltiin pieniä lahjoja noille.

        No, tuohon aikaan kun oli jossakin kuudella luokalla koulussa, niin tuon koki hyvinkin "nöyryyttäväksi" tai no, epämukavaksi. Vaikka näin jälkeenpäin , todella hienoa.

        Sellaista se ikä teettää. Sittten taas yhdeksännellä luokalla vaikka puoli hulttioita oltiinkin (me pojat) niin äkkiä olisi rivit järjestetty jos pitänyt lähteä laulamaan Suoman kanssa johonkin vanhainkotiin (ja anteeksi vaan, mut siis joka vitun jätkä olis laulanu) ihan vaan vaikka respektistä ; )


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Koulussa varmaan minäkin sitä olen laulanut, en tosin muista. Narvan marssi on vaikuttava.

        Niin on, Narvan marssi on hyvin vaikuttava.


      • musikaalinen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niin on, Narvan marssi on hyvin vaikuttava.

        Osaatko soittaa Narvanmarssin römpsälläsi?


      • musikaalinen_ kirjoitti:

        Osaatko soittaa Narvanmarssin römpsälläsi?

        Narvan marssi ei ole yhdyssana.


      • musikaalinen_ kirjoitti:

        Osaatko soittaa Narvanmarssin römpsälläsi?

        No vaikka osaisikikin, haluaisitko siis , elämäsi ensimmäisen kerran nähdä naisen värkit ?
        Sekö näissä on pointtisi ?

        Ihan tällaisena vähän vanhempana miehenä ja aika montaa kertaa tuon "römpsän" nähneenä, niin ainakaan ne naiset mitä olen kohdannut, eivät käytä sitä instrumenttina. Joten herääkin epäilys, ettet ole ollut edes peruskoulun biologian tunnilla hereillä .


      • nähty.on kirjoitti:

        Tuolle lienee oikeasti ihan laulu tekninen selityskin, aika harva tenoriääninen mies pystyy sen laulamaan, kokeile ;)

        Maakunta laulut oli sitten eri, muistan, että meillä oli sellainen vanhapiika opettaja joka pakkasi meidät bussiin ja käytiin laulamassa vanhainkodeissa jne. jopa askarreltiin pieniä lahjoja noille.

        No, tuohon aikaan kun oli jossakin kuudella luokalla koulussa, niin tuon koki hyvinkin "nöyryyttäväksi" tai no, epämukavaksi. Vaikka näin jälkeenpäin , todella hienoa.

        Sellaista se ikä teettää. Sittten taas yhdeksännellä luokalla vaikka puoli hulttioita oltiinkin (me pojat) niin äkkiä olisi rivit järjestetty jos pitänyt lähteä laulamaan Suoman kanssa johonkin vanhainkotiin (ja anteeksi vaan, mut siis joka vitun jätkä olis laulanu) ihan vaan vaikka respektistä ; )

        Juu, ei se ihan helppo laulettava ole.

        Ikä tuo viisautta. Teillä on ollut hyvä ja viitsivä opettaja.


      • musikaalinen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Narvan marssi ei ole yhdyssana.

        Osaat siis soittaa sen römpsälläsi? Päristäenkö oikein osaat?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Juu, ei se ihan helppo laulettava ole.

        Ikä tuo viisautta. Teillä on ollut hyvä ja viitsivä opettaja.

        Juu Suoma oli aika armoton, mutta toisaalta sellainen tosi hyväsydämminen. Toisaalta kun Suoma alkoi polkea harmonia ja harjoiteltiin niin joka jannu lauloi, mitä palkeista lähti ja tytöt myös. Ketään ei vapaalipuilla päästetty.

        Aina hommasi jollain ihme keräyksillä nuokin bussirahat ja aina teroitti meille, että ootta sitten kohteliaita. Valitettavasti se menee juurikin niin, ettei sillä hetkellä ymmärrä sitä "helmeä"

        Kuitenkin melkeen kaikki oltiin sitten Suomaa saattelemassa viimeiselle matkalle. Toki silloin vähän jälestä, vasta aletttiin tajuaan asioitta mutta veikkaan , että hyvä sydämmisenä ihmisenä olisi tavallaan ollut meistä ylpeä . Eli kaikki kohtaamiset elämässä, no osa menee lokeroon joita ei koskaan muista ja sitten on niitä joilla on jokin merkitys tai ehkä pikemmin opetus.


      • nähty.on kirjoitti:

        Juu Suoma oli aika armoton, mutta toisaalta sellainen tosi hyväsydämminen. Toisaalta kun Suoma alkoi polkea harmonia ja harjoiteltiin niin joka jannu lauloi, mitä palkeista lähti ja tytöt myös. Ketään ei vapaalipuilla päästetty.

        Aina hommasi jollain ihme keräyksillä nuokin bussirahat ja aina teroitti meille, että ootta sitten kohteliaita. Valitettavasti se menee juurikin niin, ettei sillä hetkellä ymmärrä sitä "helmeä"

        Kuitenkin melkeen kaikki oltiin sitten Suomaa saattelemassa viimeiselle matkalle. Toki silloin vähän jälestä, vasta aletttiin tajuaan asioitta mutta veikkaan , että hyvä sydämmisenä ihmisenä olisi tavallaan ollut meistä ylpeä . Eli kaikki kohtaamiset elämässä, no osa menee lokeroon joita ei koskaan muista ja sitten on niitä joilla on jokin merkitys tai ehkä pikemmin opetus.

        Minäkin olen viime päivinä ja aina välillä vuosien mittaan muistellut kansakoulun kolmanne luokan opettajaani. Hän oli äidillinen nainen ja hänestä on jäänyt hyvin lämmin muisto. Ja musiikinopesta, hän kun oli niiiiin komea, että me tytöt huokailimme kuorossa ja lauluääni oli suorastaan taivaallinen.


      • nähty.on.ei.kirj
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minäkin olen viime päivinä ja aina välillä vuosien mittaan muistellut kansakoulun kolmanne luokan opettajaani. Hän oli äidillinen nainen ja hänestä on jäänyt hyvin lämmin muisto. Ja musiikinopesta, hän kun oli niiiiin komea, että me tytöt huokailimme kuorossa ja lauluääni oli suorastaan taivaallinen.

        No tuo Suoma oli sellainen varmaan aika tyyppilinen vanhapiika, eli ei meistä mitenkään "komea tai kaunis"
        Lähinä kait silloin ajateltiin sitä riesaksi :D

        Hyvähän oli kuitenkin, että jotakin kunnollisuutta iski tämänkin kylän luupäihin, niin tyttöihin kuin poikiin, eli siinä mielessä homma oli ihan sukupuoli neutraalia, tosin tuota sanaa ei edes tainnut olla silloin.


      • musikaalinen_
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minäkin olen viime päivinä ja aina välillä vuosien mittaan muistellut kansakoulun kolmanne luokan opettajaani. Hän oli äidillinen nainen ja hänestä on jäänyt hyvin lämmin muisto. Ja musiikinopesta, hän kun oli niiiiin komea, että me tytöt huokailimme kuorossa ja lauluääni oli suorastaan taivaallinen.

        Päräytä pieni pätkä Narvan marssia römpsälläsi.


      • Hectorilla on kyllä hyviä sanoituksia kuten ehkä Epuilla murheellisten laulujen maa ( kaikki suomalaiset ne sanat ymmärtävät)


      • Eipä vallan huono valinta.


      • nähty.on kirjoitti:

        Hectorilla on kyllä hyviä sanoituksia kuten ehkä Epuilla murheellisten laulujen maa ( kaikki suomalaiset ne sanat ymmärtävät)

        Hector on Hyvä. Yksi mielestäni parhaista: Lumi teki enkelin eteiseen

        https://www.youtube.com/watch?v=ngaM4Bs09zI


      • qwertyilija kirjoitti:

        Hector on Hyvä. Yksi mielestäni parhaista: Lumi teki enkelin eteiseen

        https://www.youtube.com/watch?v=ngaM4Bs09zI

        On hieno mutta kuuluu juurikin samaan , eli menppäs selittämään jollekkin ulkomaalaiselle, että mistä siinä todellisuudessa lauletaan .

        Aivan kuin kääntäisit murheellisten laulujen maan. No voihan molemmat kääntää mutta loppu tulos ei ole sama.

        Kyllä sellainen ihme sarvikuonokansa ollaan :d


      • nähty.on kirjoitti:

        On hieno mutta kuuluu juurikin samaan , eli menppäs selittämään jollekkin ulkomaalaiselle, että mistä siinä todellisuudessa lauletaan .

        Aivan kuin kääntäisit murheellisten laulujen maan. No voihan molemmat kääntää mutta loppu tulos ei ole sama.

        Kyllä sellainen ihme sarvikuonokansa ollaan :d

        >> Kyllä sellainen ihme sarvikuonokansa ollaan :d <<

        No ainakin minä. Tiukka ikiateisti ja elinikäisenä rakkaana puolisona oma YEC-uskova vaimoni.
        On siinä muilla ihmettelemistä ja ehkä nauramistakin.


    • Messu.vieras

      Suomalaisessa Messussa esitettiin Laulu Suomelle ja Suomen lippuun yhdistettynä sanat koskettivat.
      Monta hyvää esitystä, tämä jäi päällimmäisenä mieleen.

    • vanhajääräpää

      No ei kai, satavuotta oppia olisikin liikaa. Ja todistaisi ihan jostain muusta.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Lisään vielä oman suosikin Georg Ots: Rakastan Elämää!

        https://www.youtube.com/watch?v=0Rx2gebSAPU

        Tämän olen joskus pikku sällinä kuullut oikein sellana vinyylinä . Hieno lauluhan se on , tosin muistelen, että sävellys ei ole suomalaista tuotantoa.


      • nähty.on kirjoitti:

        Tämän olen joskus pikku sällinä kuullut oikein sellana vinyylinä . Hieno lauluhan se on , tosin muistelen, että sävellys ei ole suomalaista tuotantoa.

        Aivan sama kenen tuotantoa. Yksi hienoimmista kuulemistani oli Puna-armeijan kuoron kappale. Pitää etsiä se vielä jostain jos löytyy. Oli kokemuksena melkein Sibeliuksen Finlandian tasoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      285
      3023
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      216
      1921
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1241
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1178
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      841
    Aihe