Vasemmalla kaistalla asujat

omin_silmin_näin

Tänään näin jälleen yhden joka ajeli jatkuvalla syötöllä vasenta kaistaa. Kyseessä citymaasturin joka oli jäänyt vasemmalle kaistalle ”asumaan”. Ajeli ylinopeutta jatkuvalla syötöllä muita ohitellen, eli oli jatkuvasti vasemmalla kaistalla.

Olisi vain ajanut suurinta sallittua oikealla kaistalla ja vain mahdollisten ohitusten ajan käyttänyt vasenta kaistaa, eikä jäänyt hautomaan vasemmalle kaistalle, kuten nyt teki.

77

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etkö_tiennyt

      Jos jatkaa ohitusta eikä ole kenenkään muun mahdollisesti nopeamman tiellä, niin ei ole pakko käydä oikealla kaistalla jokaisen ohitetun auton jälkeen.

      • BmwAudi

        Ainahan sieltä tuppaa tulemaan joku kenellä on kiire takapuskuriin, kun ottaa oikealle kaistalle, niin sellaisella ei ole usein enää mihinkään kiire vaan jää siihen vaan pussittamaan.


    • Kfkfkkfkfkf

      Kivempi monesti ajaa siellä vasemmalla, kun ei saa toisten kuraa naamalleen ja kiviä lasiin. Ja jos kerran ei ole nopeampia tulossa takaa, niin en välitä autistien ahdistuksista.

      • laitokseen.vähä-älyiset

        Ne on kyllä nastoja, jotka sinne lasiin kopsahtelee.


      • johanolivitsi
        laitokseen.vähä-älyiset kirjoitti:

        Ne on kyllä nastoja, jotka sinne lasiin kopsahtelee.

        Kiviä ne ovat 90 % eikä mitään nastoja.


    • mikä.oli.ongelmasi

      "Ajeli ylinopeutta jatkuvalla syötöllä muita ohitellen"
      Kuinka pitkään sinä roikuit sen perseessä ylinopeutta ajaen?
      Olisitko sinä halunnut ajaa vielä kovempaa, jos se olisi mennyt oikealle kaistalle?
      Oikea ongelmasi taisi olla kaverin kalliimpi ja parempi auto?

      • rukkasen_kuva_keulassa

        Skoda-kuskeja vituttaa, kun ei kulje vaikka kuinka antaa ronttosta.


    • vasentanopeasti

      Minä olen ajanut Helsingistä Tampereelle vasenta kaistaa koko matkasta yli 99 % . Osan matkaa oikeaakin kaistaa siksi, kun siellä oli parempi asfaltti. Enimmäkseen mentiin jonossa, jossa ohitettiin muita autoja. Käväisin oikealla kaistalla kun laskin muutaman Audin ja Bemarin ohi, kun ne näyttivät tulevan niin kovaa.

      • Kjell.C.D.Pippelström

        Silloin ei väistellä kun joku tulee kovaa takaa...


      • Helppo_teko

        Ei silti pidä alkaa opettamaan muita liikenteessä. Se on poliisin tehtävä. Hyvin voi väistää toiselle kaistalle, vaikka vain ohituksen ajaksi, jos on tilaa.


    • veio4

      Niin.? Ja miksi ei olisi ajanut "jatkuvalla syötöllä vasenta kaistaa".? Ilmeisesti ei ollut vastaantulijoita vai oliko kenties useampi kaista samaan suuntaan.?

      Et kertonut miksi ei olisi ajanut vasenta kaistaa.

      • pääkiini

        Oo homo hiljaa !


      • OikeallaVapaata

        Minä kerron. Ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimmalla, vapaalla ajokaistalla. Yksinkertaista.


      • veio4
        OikeallaVapaata kirjoitti:

        Minä kerron. Ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimmalla, vapaalla ajokaistalla. Yksinkertaista.

        Outoa. Miksi poliisi ei sakota aamu- ja iltapäivän ruuhkassa vasemmalla kaistalla ajavia Stadin sisääntuloteillä.?


      • VapaanKaistanMääritelmä
        veio4 kirjoitti:

        Outoa. Miksi poliisi ei sakota aamu- ja iltapäivän ruuhkassa vasemmalla kaistalla ajavia Stadin sisääntuloteillä.?

        Kaikki eivät mahdu sille oikealle vapaalle kaistalle kuitenkaan ja koska määritelmä 'vapaa kaista' on epämääräinen niin melko vaikea siitä on sakottaa toisaalta myös jatkuva kaistanvaihto on typerää ja on pieni vaaratekijä vilkkaassa liikenteessä joten vasemman kaistan ratsastajat käyttävät näitä asioita hyväkseen.


      • Kiirevasemmalle
        veio4 kirjoitti:

        Outoa. Miksi poliisi ei sakota aamu- ja iltapäivän ruuhkassa vasemmalla kaistalla ajavia Stadin sisääntuloteillä.?

        Nurmijärveltä tulijoille pitäisi määrätä vasemman kaistan käyttökielto, niin äkkipysäykset loppuisivat Klaukkalassa...


      • kieli-poliisi

        Aloituksessa ei ollut puhetta vastaantuljoiden kaistasta, vaan vasemmasta kaistasta. Sana vasen kaista tarkoitaa juurikin sitä että on useampi kaista samaan suuntaan. Tämä nyt ihan vain tiedoksi.


      • veio4
        VapaanKaistanMääritelmä kirjoitti:

        Kaikki eivät mahdu sille oikealle vapaalle kaistalle kuitenkaan ja koska määritelmä 'vapaa kaista' on epämääräinen niin melko vaikea siitä on sakottaa toisaalta myös jatkuva kaistanvaihto on typerää ja on pieni vaaratekijä vilkkaassa liikenteessä joten vasemman kaistan ratsastajat käyttävät näitä asioita hyväkseen.

        Kaistat täytetään alkaen oikealta.
        Kun oikealle kaistalle ei sovi palaamaan niin, että jää riittävä turvaväli eteen ja taakse, ajetaan seuraavaksi oikeinta kaistaa, jne.
        Toisaalta, jos ajaa suurinta sallittua muulla kuin oikeanpuolimmaisella, ei juurikaan ole kiire oikealle kaistalle ellei tarvitse hälyjä väistellä. Se olisi turhaa kaistanvaihtoa, joka on kielletty.

        Muualla kuin motarilla ei edes ole oikean kaistan "käyttöpakkoa".


      • veio4
        veio4 kirjoitti:

        Kaistat täytetään alkaen oikealta.
        Kun oikealle kaistalle ei sovi palaamaan niin, että jää riittävä turvaväli eteen ja taakse, ajetaan seuraavaksi oikeinta kaistaa, jne.
        Toisaalta, jos ajaa suurinta sallittua muulla kuin oikeanpuolimmaisella, ei juurikaan ole kiire oikealle kaistalle ellei tarvitse hälyjä väistellä. Se olisi turhaa kaistanvaihtoa, joka on kielletty.

        Muualla kuin motarilla ei edes ole oikean kaistan "käyttöpakkoa".

        Tarkennus.
        "Toisaalta, jos ajaa suurinta sallittua muulla kuin oikeanpuolimmaisella, ei juurikaan ole kiire oikealle kaistalle ellei tarvitse hälyjä väistellä. Se olisi turhaa kaistanvaihtoa, joka on kielletty. "
        Siis. Turhaa kaistanvaihtoa on väistellä oikealle niitä jotka ajavat ylinopeutta.


      • VeiollaSäännötHukassa
        veio4 kirjoitti:

        Kaistat täytetään alkaen oikealta.
        Kun oikealle kaistalle ei sovi palaamaan niin, että jää riittävä turvaväli eteen ja taakse, ajetaan seuraavaksi oikeinta kaistaa, jne.
        Toisaalta, jos ajaa suurinta sallittua muulla kuin oikeanpuolimmaisella, ei juurikaan ole kiire oikealle kaistalle ellei tarvitse hälyjä väistellä. Se olisi turhaa kaistanvaihtoa, joka on kielletty.

        Muualla kuin motarilla ei edes ole oikean kaistan "käyttöpakkoa".

        Finlexissä selvästi määrätään ajoneuvon paikka ajoradalla. Se on ajoradan oikeassa reunassa ja samaisessa Finlexissä säädetään myös se että ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimalla vapaalla kaistalla. Siellä ei eroteta tavallista kantatietä moottoritiestä joten kaksi-tai useampikaistaisella, millaisella tiellä tahansa, on käytettävä sitä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa mahdollisuuksien mukaan.


      • liian_suhteellista
        VeiollaSäännötHukassa kirjoitti:

        Finlexissä selvästi määrätään ajoneuvon paikka ajoradalla. Se on ajoradan oikeassa reunassa ja samaisessa Finlexissä säädetään myös se että ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimalla vapaalla kaistalla. Siellä ei eroteta tavallista kantatietä moottoritiestä joten kaksi-tai useampikaistaisella, millaisella tiellä tahansa, on käytettävä sitä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa mahdollisuuksien mukaan.

        Haasteena tuossa on se ettei ole määritelty mikä on "mahdollisuuksien mukaan". Pitääkö mennä oikealle ajamaan vain muutaman sekunnin vuoksi jolloin joutuu taas ohittaa seuraava ja siirtymään vasemmalle. Mikä on järkevä "sekunttimäärä" tai muu mittapuu jolloin oikeasti pitää mennä sinne oikealle kaistalle hetkeksi ajelemaan?

        Laki ei taida ottaa kantaa ja jättää päätöksen ihmiselle. Jotkut osaavat paremmin kuin toiset.


      • liian_suhteellista
        VeiollaSäännötHukassa kirjoitti:

        Finlexissä selvästi määrätään ajoneuvon paikka ajoradalla. Se on ajoradan oikeassa reunassa ja samaisessa Finlexissä säädetään myös se että ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimalla vapaalla kaistalla. Siellä ei eroteta tavallista kantatietä moottoritiestä joten kaksi-tai useampikaistaisella, millaisella tiellä tahansa, on käytettävä sitä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa mahdollisuuksien mukaan.

        Haasteena tuossa on se ettei ole määritelty mikä on "mahdollisuuksien mukaan". Pitääkö mennä oikealle ajamaan vain muutaman sekunnin vuoksi jolloin joutuu taas ohittaa seuraava ja siirtymään vasemmalle. Mikä on järkevä "sekunttimäärä" tai muu mittapuu jolloin oikeasti pitää mennä sinne oikealle kaistalle hetkeksi ajelemaan?

        Laki ei taida ottaa kantaa ja jättää päätöksen ihmiselle. Jotkut osaavat paremmin kuin toiset.


      • veio4
        VeiollaSäännötHukassa kirjoitti:

        Finlexissä selvästi määrätään ajoneuvon paikka ajoradalla. Se on ajoradan oikeassa reunassa ja samaisessa Finlexissä säädetään myös se että ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimalla vapaalla kaistalla. Siellä ei eroteta tavallista kantatietä moottoritiestä joten kaksi-tai useampikaistaisella, millaisella tiellä tahansa, on käytettävä sitä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa mahdollisuuksien mukaan.

        "Finlexissä selvästi määrätään ajoneuvon paikka ajoradalla. Se on ajoradan oikeassa reunassa"
        Juuri niin ja tietyissä tilanteissa, kuten pimeys, mäenharja, yms siirtää paikkaa ajoradalla kauemmas oikeasta reunasta.

        "ja samaisessa Finlexissä säädetään myös se että ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimalla vapaalla kaistalla. "
        Samaisessa Finlexissä kyllä mutta älä sekoita tieliikennelakia tieliikenneasetukseen. Katsopa tarkkaan sanamuotojen ero.

        "Siellä ei eroteta tavallista kantatietä moottoritiestä joten kaksi-tai useampikaistaisella, millaisella tiellä tahansa, on käytettävä sitä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa mahdollisuuksien mukaan. "
        Kyllä erotellaan.
        Katso edellinen vastaukseni.


      • KaistatHakusessaMonilla
        veio4 kirjoitti:

        "Finlexissä selvästi määrätään ajoneuvon paikka ajoradalla. Se on ajoradan oikeassa reunassa"
        Juuri niin ja tietyissä tilanteissa, kuten pimeys, mäenharja, yms siirtää paikkaa ajoradalla kauemmas oikeasta reunasta.

        "ja samaisessa Finlexissä säädetään myös se että ajoneuvoa tulee kuljettaa oikeanpuoleisimalla vapaalla kaistalla. "
        Samaisessa Finlexissä kyllä mutta älä sekoita tieliikennelakia tieliikenneasetukseen. Katsopa tarkkaan sanamuotojen ero.

        "Siellä ei eroteta tavallista kantatietä moottoritiestä joten kaksi-tai useampikaistaisella, millaisella tiellä tahansa, on käytettävä sitä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa mahdollisuuksien mukaan. "
        Kyllä erotellaan.
        Katso edellinen vastaukseni.

        " Juuri niin ja tietyissä tilanteissa, kuten pimeys, mäenharja, yms siirtää paikkaa ajoradalla kauemmas oikeasta reunasta. "

        Miksi mäenharjalla pitäisi siirtyä keskemmälle ajorataa? Mistä voi tietää vaikka mäenharjan takaa tulisi auto keskellä tietä ja jos samalla itse ajaa keskemmällä niin siinähän voi törmätä vastaantulijan keulaan! Paljon pienempi mahdollisuus on törmätä vastaantulijaan jos ajaa enemmän tien oikeassa reunassa. Tosin perusmaantie on sen levyinen useimmiten että järkevintä ja luontevinta on ajaa suurin piirtein keskellä kaistaa. Ja niinhän kaikki ajaakin mutta kun ajorata levenee ja kaistakin niin sitten alkaa arpominen että kuuluukohan tässä ajaa keskiviivan tuntumassa, keskellä kaistaa vai peräti oikeassa reunassa.


      • liian_suhteellista kirjoitti:

        Haasteena tuossa on se ettei ole määritelty mikä on "mahdollisuuksien mukaan". Pitääkö mennä oikealle ajamaan vain muutaman sekunnin vuoksi jolloin joutuu taas ohittaa seuraava ja siirtymään vasemmalle. Mikä on järkevä "sekunttimäärä" tai muu mittapuu jolloin oikeasti pitää mennä sinne oikealle kaistalle hetkeksi ajelemaan?

        Laki ei taida ottaa kantaa ja jättää päätöksen ihmiselle. Jotkut osaavat paremmin kuin toiset.

        Ei pitäis jäädä asumaan vasemmalle. Saksassa on 20 s tarpeeton ajo vasemmalla tulkittu "asumiseksi".


    • 4etg645t454545

      Näistä ei pääse ohikaan kun heillä on se ainoa oikea nopeus ja kaista valittuna.
      Annas olla kun tälläinen on takana niin se hiillostaa puskurissa koko ajan.

      No emme voi näille mitään, itse laittelen välillä omaksi ilokseni näitä erilaisia mulkkuja
      youtubeen koko kansan viihteeksi, suosittelen samaa muillekkin. Känny vaan telineeseen ja kuvaa ajamista, aina näitä filmitähtiä tulee.

      • tarkennapa

        Kuvaatko niitäkin, jotka itse odottavat, että heidän edessään ajava antaisi tietä?
        Esim. jos olet vasemmalla kaistalla muutaman auton jonossa, joka etenee oikeaa kaistaa nopeammin, niin pidätkö silti juuri edessäsi olevaa mul... dorkana?


      • tarkennapa kirjoitti:

        Kuvaatko niitäkin, jotka itse odottavat, että heidän edessään ajava antaisi tietä?
        Esim. jos olet vasemmalla kaistalla muutaman auton jonossa, joka etenee oikeaa kaistaa nopeammin, niin pidätkö silti juuri edessäsi olevaa mul... dorkana?

        En tiedä mitä tuo kuvailee, mutta jos oikealla on tuossa tilanteessa tilaa (eli jono johtuu vasemmallaroikkujasta), niin kyllä minä ainakin väistän oikealle. Tilanteesta riippuen sitten menen oikealta ohi (kaistaa *enäää* vaihtamatta) tai ajelen samassa kohtaa vasemman kaistan jonoa. Minulle ei ole oikein vielä selvinnyt, mikäsi ihmiset haluavat käyttää vain yhtä kaistaa, kun kaksikin on. Minä ainakin pidän siitä, ettei edessä ole ketään satoihin metreihin... Vaatiihan tuo kaksi kaistanvaihtoa, kun seuraava ohitettava tulee kohdalle, mutta se nyt on aika normaali toimenpide liikenteessä.


      • moottoritiekaikyseessä
        TheRat kirjoitti:

        En tiedä mitä tuo kuvailee, mutta jos oikealla on tuossa tilanteessa tilaa (eli jono johtuu vasemmallaroikkujasta), niin kyllä minä ainakin väistän oikealle. Tilanteesta riippuen sitten menen oikealta ohi (kaistaa *enäää* vaihtamatta) tai ajelen samassa kohtaa vasemman kaistan jonoa. Minulle ei ole oikein vielä selvinnyt, mikäsi ihmiset haluavat käyttää vain yhtä kaistaa, kun kaksikin on. Minä ainakin pidän siitä, ettei edessä ole ketään satoihin metreihin... Vaatiihan tuo kaksi kaistanvaihtoa, kun seuraava ohitettava tulee kohdalle, mutta se nyt on aika normaali toimenpide liikenteessä.

        Aloituksessa kyse varmaankin moottoritiestä, tai ainakin saa sellaisen käsityksen. Moottoritien vasen kaista on lähinnä ohitustilanteita varten. Ei sinne pidä jäädä asumaan.


      • moottoritiekaikyseessä kirjoitti:

        Aloituksessa kyse varmaankin moottoritiestä, tai ainakin saa sellaisen käsityksen. Moottoritien vasen kaista on lähinnä ohitustilanteita varten. Ei sinne pidä jäädä asumaan.

        No ei pidä, ei. Mutta tälläkin palstalla on niitä, jotka tunnustavat niin tekevänsä. Ja kun sinne jää yksi, suomalainen laumasielu jää siihen perään toiseksi. Ja kohta siinä on kolmas, neljäs, viides... Kaikki siististi jonossa vasemmalla, vaikka oikealla olisi tilaa.


      • tää.on.niinnähty
        TheRat kirjoitti:

        No ei pidä, ei. Mutta tälläkin palstalla on niitä, jotka tunnustavat niin tekevänsä. Ja kun sinne jää yksi, suomalainen laumasielu jää siihen perään toiseksi. Ja kohta siinä on kolmas, neljäs, viides... Kaikki siististi jonossa vasemmalla, vaikka oikealla olisi tilaa.

        Tää on juurikin aivan käsittämätöntä. Ruotsissa tulee paljon autoiltua, siellä ei ole koskaan ohituskaistat tukossa. Jostain syystä länsinaapuri on meitä fiksumpi.
        Jopa Venäjällä liikenne sujuu paremmin kuin Suomessa, tosin tietysti kyse hallitusta kaaoksesta, jossa on täysin omat "lakinsa".


    • sdfsdfsdaffd

      no sitte ku menee takas oikealle niin takana tulija pussittaa.. mikä vttu siinä on niin vaikeeta

      • hittovie.perse

        On se kyllä perkele.


    • ABeCD

      Lainsäätäjä on todennut,käsittömässä viisaudessaan,että pakettiautoksi rekisteröidyllä henkilö-autolla ei saa ajaa yli sataa.
      Autoni on Volvo V70 D5 , 193 hv. Huippunopeus ei jää paljoa alle 250 km/h.
      Tuntuu melkoselta vitsiltä,kun ajaa köröttelen moottoritiellä satasta,niin ne "turvalliset" kotterot pyyhkii ohi,rättärit,Fiat 600,Migrat,Altot.ym ym . .

      Moottoritiellä,molemmilla kaistoilla on sama nopeusrajoitus.
      Aina kun ajat,yli sallutun nopeuden,syyllistyt rikokseen.
      Tulevan,uuden liikennelain mukaan oikealta ohittaminen on rangaistava teko,rikesakko.

      • MaksaVerosi

        No kannattiko rekisteröidä pakettiautoksi? Jos nuukailee, niin yleensä tulee jotain toista kautta kynsille, kyllä Volvoja saa henkilöautoiksikin rekisteröitynä.


      • RakenteetSaneleeNopeuden

        On erittäin järkevää lainsäädännön kautta varmistaa ettei eteenkään suurilla pakettiautoilla, lähes kuorma-autojen kantavuutta vastaavia, painavia kuormia kuljeteta yli 200km/h kulkevilla, vain pikkasen henkilöautojen teknisiä ominaisuuksia ja rakenteiden lujuuksia vastaavilla ajoneuvoilla. Esim. 2000kg painava kuorma vaatii pakettiauton jarruilta niin paljon enemmän tehoa että suuria, jopa 200km/h-nopeuksia ei tule sallia. Ikävä kyllä siinä joutuu sijaiskärsijäksi ne joiden "pakettiauto" on pakettiauto vain paperilla. Siis ne joiden tavaratilaan ei ole edes mahdollista kuormata suuria ja painavia tavaroita. Toisaalta, jos on ajettava suuria nopeuksia niin miksi silloin on valinnut autokseen enemmänkin "työkaluksi" suunnitellun auton?


      • > Tulevan,uuden liikennelain mukaan oikealta ohittaminen on rangaistava teko,rikesakko.

        Toivottavasti ei. Mitenkäs sitä sitten pääsee vasemmalle kääntyvästä ohi? Tuohan olisi täysin järjetöntä.


      • Fkkfkfkfkfk

        Siis elvistelläksesi ostit tehokkaan auton, mutta pihiyttäsi rekisteröit sen pakuksi ja nörttiyttäsi et uskalla ajaa yhtä kovaa kuin ne Fiatit, joten nyt itket julmaa kohtaloasi täällä? Otan osaa.


      • EiSeVaanKulje

        V70 ei 193 hevosvoimalla kulje lähellekään 250 km/h. 200 hv - versiollekin luvataan huippuja vain 210 km/h. Mittari voi näyttää karvan päälle 200 mutta todellisuus jotain ihan muuta.


    • Onhan ihmisiä, jotka seisovat metron rullaportaissakin vasemmalla. He kaikki eivät ole pelkästään julkisen liikenteen käyttäjiä, vaan ajelevat välillä autoakin. Joskus jopa moottoritiellä.

      • Hirveekiire

        Sulla on siis aina kiire ohi, niin metron rappusissa, kuin motarillakin?
        Juuri tuossa mersu roikkui takapuskurissa, vaikka ylinopeutta mentiin, no pääsihän se kohta ohi, kun me oltiin ohitettu ja sitten mersulla olikin vielä hätäisempi seatti kimpussa, no sillä ei kiire riittänyt kuin seuraavalle levähdysalueelle saakka, joka on tunnettu miesseurasta.


      • Hirveekiire kirjoitti:

        Sulla on siis aina kiire ohi, niin metron rappusissa, kuin motarillakin?
        Juuri tuossa mersu roikkui takapuskurissa, vaikka ylinopeutta mentiin, no pääsihän se kohta ohi, kun me oltiin ohitettu ja sitten mersulla olikin vielä hätäisempi seatti kimpussa, no sillä ei kiire riittänyt kuin seuraavalle levähdysalueelle saakka, joka on tunnettu miesseurasta.

        Liukuportaissa vasemmalla seisomisesta ei sentään saa sakkoja, mutta hyvän käytöksen vastaista se on. Liikenne on tiukemmin lain säätelemää, mutta kyllä liikenteessä hyvällä käytöksellä on paikkansa.


      • ei_mitään_tietoa
        Enevpk1 kirjoitti:

        Liukuportaissa vasemmalla seisomisesta ei sentään saa sakkoja, mutta hyvän käytöksen vastaista se on. Liikenne on tiukemmin lain säätelemää, mutta kyllä liikenteessä hyvällä käytöksellä on paikkansa.

        En ole koskaan nähnyt liukuportaiden sääntöjä joten en osaa sanoa mitään onko hyvän käytöksen vastaista vai ei.


      • OutoKuvitelmaTaas
        ei_mitään_tietoa kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt liukuportaiden sääntöjä joten en osaa sanoa mitään onko hyvän käytöksen vastaista vai ei.

        Enpä ole minäkään koskaan kuullut tai havainnut että liukuportaissa tulisi seisoa oikealla. Miksi pitäisi? Liukuportaissahan liikutaan vain yhteen suuntaan, eteenpäin. Ei siis tarvitse jättää tilaa vastaantulijoille tai ohittajille.


      • OutoKuvitelmaTaas kirjoitti:

        Enpä ole minäkään koskaan kuullut tai havainnut että liukuportaissa tulisi seisoa oikealla. Miksi pitäisi? Liukuportaissahan liikutaan vain yhteen suuntaan, eteenpäin. Ei siis tarvitse jättää tilaa vastaantulijoille tai ohittajille.

        Muualla maailmassa on enemmän ihmisiä. Opaskylteilläkin kehotetaan moukkia, jotka eivät itse ymmärrä, seisomaan metron rullaportaissa oikealla, jotta juoksijat mahtuvat vasemmalta ohi.


      • ei_mitään_tietoa kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt liukuportaiden sääntöjä joten en osaa sanoa mitään onko hyvän käytöksen vastaista vai ei.

        No nyt saat säännöt tiivistettynä: Käytä aina oikeanpuoleisinta vapaata reunaa.

        Osa ihmisistä seisoo. Oikea paikka seisoa on oikea reuna.
        Osa kävelee hitaasti. Jos oikealla on tilaa, tulee kävellä oikeaa reunaa.
        Osalla on kiire. Jos oikealla on tilaa, tulee siellä kävellä edelleen.

        Jos ihmiset seisoskelevat kummalla puolella sattuu (tai keskellä), on ohittaminen kovin vaikeaa.

        Stadissa tämä opetettiin jo koulussa 80-luvulla. Muussa suomessa varmaan vähän harvinaisempia nuo pidemmät liukuportaat...


      • Kdidokdkdkfkf
        OutoKuvitelmaTaas kirjoitti:

        Enpä ole minäkään koskaan kuullut tai havainnut että liukuportaissa tulisi seisoa oikealla. Miksi pitäisi? Liukuportaissahan liikutaan vain yhteen suuntaan, eteenpäin. Ei siis tarvitse jättää tilaa vastaantulijoille tai ohittajille.

        Kunnon maalaisautistit taas täällä äänessä. Joka paikassa pitää vängälläkin olla muiden tiellä, olkoon sitten tie tai liukuportaat tai mikä hyvänsä kyseessä. Jos mikään laki ei määrää minua tekemään muille tilaa ja olemaan joustava, niin minähän pönötän tiellä!


      • mustaa-valkoiselle
        TheRat kirjoitti:

        No nyt saat säännöt tiivistettynä: Käytä aina oikeanpuoleisinta vapaata reunaa.

        Osa ihmisistä seisoo. Oikea paikka seisoa on oikea reuna.
        Osa kävelee hitaasti. Jos oikealla on tilaa, tulee kävellä oikeaa reunaa.
        Osalla on kiire. Jos oikealla on tilaa, tulee siellä kävellä edelleen.

        Jos ihmiset seisoskelevat kummalla puolella sattuu (tai keskellä), on ohittaminen kovin vaikeaa.

        Stadissa tämä opetettiin jo koulussa 80-luvulla. Muussa suomessa varmaan vähän harvinaisempia nuo pidemmät liukuportaat...

        Jos ei löydy virallisia sääntöjä, niin unohda. En luota suoli24 keskustelupalstan kirjoitukseen.


      • mustaa-valkoiselle kirjoitti:

        Jos ei löydy virallisia sääntöjä, niin unohda. En luota suoli24 keskustelupalstan kirjoitukseen.

        Eipä sitä löydy pöytätavoistakaan virallisia sääntöjä, mutta silti sinullakin niitä varmaan on?

        Tuossa pari vihjettä vähän isommasta maailmasta: https://yle.fi/uutiset/3-9177596

        Moskova:
        > Liukuportaissa tungos helpottaa, kun ihmiset asettuvat kuuliaisesti
        > jonoon oikealla laidalle ja päästävät kiireisimmät harppomaan ohi
        > vapaalta puolelta.

        Lontoo:
        > Liukuportaissa lontoolainen antaa kiireisimmille tilaa asettumalla
        > oikealle. Jos seisot vasemmalla näytät olevasi maalaistollukka.

        Ja tuossa vähän lisää epävirallisia ohjeita, tällä kertaa kotosuomesta: http://havainnointia.blogspot.fi/2011/06/liukuportaissa-kayttaytyminen.html


      • mustaa-valkoiselle kirjoitti:

        Jos ei löydy virallisia sääntöjä, niin unohda. En luota suoli24 keskustelupalstan kirjoitukseen.

        Nuo säänöt ovat aivan universaaleja ja pätevät koko maailmankaikkeudessa. Paitsi että vasemmanpuoleisessa liikenteessä "oikea" korvataan sanalla "vasen".


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Nuo säänöt ovat aivan universaaleja ja pätevät koko maailmankaikkeudessa. Paitsi että vasemmanpuoleisessa liikenteessä "oikea" korvataan sanalla "vasen".

        Hmm... Outoa. Onkohan Ylen uutisessa tapahtunut virhe vai noudattavatko lontoolaiset "normaaleja" eurooppalaisia tapoja? Ovat muuntekin kyllä eurooppalaisempia kuin muut britit.


      • hymyilyttääää
        TheRat kirjoitti:

        Eipä sitä löydy pöytätavoistakaan virallisia sääntöjä, mutta silti sinullakin niitä varmaan on?

        Tuossa pari vihjettä vähän isommasta maailmasta: https://yle.fi/uutiset/3-9177596

        Moskova:
        > Liukuportaissa tungos helpottaa, kun ihmiset asettuvat kuuliaisesti
        > jonoon oikealla laidalle ja päästävät kiireisimmät harppomaan ohi
        > vapaalta puolelta.

        Lontoo:
        > Liukuportaissa lontoolainen antaa kiireisimmille tilaa asettumalla
        > oikealle. Jos seisot vasemmalla näytät olevasi maalaistollukka.

        Ja tuossa vähän lisää epävirallisia ohjeita, tällä kertaa kotosuomesta: http://havainnointia.blogspot.fi/2011/06/liukuportaissa-kayttaytyminen.html

        Tässä tapuksessa pitää noudattaa "kirjoittamattomia sääntöjä" ja taas liikenteessä pitää lulkea tieliikennelakia ja astetusta kuin piru raamattua. Nice to know.


      • hymyilyttääää
        TheRat kirjoitti:

        Eipä sitä löydy pöytätavoistakaan virallisia sääntöjä, mutta silti sinullakin niitä varmaan on?

        Tuossa pari vihjettä vähän isommasta maailmasta: https://yle.fi/uutiset/3-9177596

        Moskova:
        > Liukuportaissa tungos helpottaa, kun ihmiset asettuvat kuuliaisesti
        > jonoon oikealla laidalle ja päästävät kiireisimmät harppomaan ohi
        > vapaalta puolelta.

        Lontoo:
        > Liukuportaissa lontoolainen antaa kiireisimmille tilaa asettumalla
        > oikealle. Jos seisot vasemmalla näytät olevasi maalaistollukka.

        Ja tuossa vähän lisää epävirallisia ohjeita, tällä kertaa kotosuomesta: http://havainnointia.blogspot.fi/2011/06/liukuportaissa-kayttaytyminen.html

        Tässä tapuksessa pitää noudattaa "kirjoittamattomia sääntöjä" ja taas liikenteessä pitää lulkea tieliikennelakia ja astetusta kuin piru raamattua. Nice to know.


      • hymyilyttääää
        TheRat kirjoitti:

        Eipä sitä löydy pöytätavoistakaan virallisia sääntöjä, mutta silti sinullakin niitä varmaan on?

        Tuossa pari vihjettä vähän isommasta maailmasta: https://yle.fi/uutiset/3-9177596

        Moskova:
        > Liukuportaissa tungos helpottaa, kun ihmiset asettuvat kuuliaisesti
        > jonoon oikealla laidalle ja päästävät kiireisimmät harppomaan ohi
        > vapaalta puolelta.

        Lontoo:
        > Liukuportaissa lontoolainen antaa kiireisimmille tilaa asettumalla
        > oikealle. Jos seisot vasemmalla näytät olevasi maalaistollukka.

        Ja tuossa vähän lisää epävirallisia ohjeita, tällä kertaa kotosuomesta: http://havainnointia.blogspot.fi/2011/06/liukuportaissa-kayttaytyminen.html

        Tässä tapuksessa pitää noudattaa "kirjoittamattomia sääntöjä" ja taas liikenteessä pitää lulkea tieliikennelakia ja astetusta kuin piru raamattua. Nice to know.


      • hymyilyttääää kirjoitti:

        Tässä tapuksessa pitää noudattaa "kirjoittamattomia sääntöjä" ja taas liikenteessä pitää lulkea tieliikennelakia ja astetusta kuin piru raamattua. Nice to know.

        No ei.

        Tieliikennelaki ja -asetus pitää tuntea, että niistä voi turvallisesti poiketa. Tämän lisäksi on kirjoittamattomia sääntöjä, joita tulisi noudattaa. Esimerkiksi vilkun käyttö liikenneympyrässä tai autojen ajaminen riittävän lähelle toisiaan kun pysähdytään punaisiin valoihin odottamaan.

        Ihan kaikkea ei ole laissa määritelty. Siksi ihmisillä on niitä kirjoittamattomia sääntöjä, joita noudattamalla elämä on helpompaa ja mukavampaa. Niitä kutsutaan käytöstavoiksi.


      • hymyilyttääää kirjoitti:

        Tässä tapuksessa pitää noudattaa "kirjoittamattomia sääntöjä" ja taas liikenteessä pitää lulkea tieliikennelakia ja astetusta kuin piru raamattua. Nice to know.

        Jostain syystä Lontoon metrossa ohjeistetaan (ihan kirjallisesti) pysymään oikealla metron rullaportaissa, vaikka tiellä pitää siellä pysyä vasemmalla. Mutta britit nyt on muutenkin kummaa väkeä.


      • TheRat kirjoitti:

        Hmm... Outoa. Onkohan Ylen uutisessa tapahtunut virhe vai noudattavatko lontoolaiset "normaaleja" eurooppalaisia tapoja? Ovat muuntekin kyllä eurooppalaisempia kuin muut britit.

        Britit ovat epäloogisia ja muutenkin vähän omituisia. Metron rullaportaissa käsketään pysymään oikealla, mutta tiellä vasemmalla.


    • hyvä.mieli

      Minä ajan vasemmalla kaistalla korkeintaan sallittua nopeutta. Opetan näin kaahareita.

      • NyrkkiKaarlo

        Seuraavissa valoissa vedän sua turpaan. Näin opetan kusipäitä poliiseiksi.


      • veio4
        NyrkkiKaarlo kirjoitti:

        Seuraavissa valoissa vedän sua turpaan. Näin opetan kusipäitä poliiseiksi.

        Tule yrittämään, pääset hengestäsi.


      • näinhän.se.on
        veio4 kirjoitti:

        Tule yrittämään, pääset hengestäsi.

        No no polttopullo veijo.
        Vaikka sinä mielenvikainen tappamaan agiteeraava hullu olet(kin) ei ole uskottavaa, että sanomiesi veroinen käytännössä olisit.
        On usen nähty totuus, että suurimmat uhoajat, kuten sinä, on tosipaikan tullen kuset housuunsa ruikkivia luusereita.
        Nettipalstoilla on helppo ja turvallista uhota, vai mitä veijo?


    • ndröä

      Kotipoliisit nyrkillä sairaalaan.

      • no.nyt.meni.oikein

        Juuri noin pitää toimia.
        Tuossa on järkeä.


      • palstapoliisi

        Onko kotonasi poliisi?


    • Tääon.niinnähty

      Näitähän on ihan vitusti. Siis Suomessa, ei muissa maissa. Kun tieliikennelain mukaan ohituksen tapahduttua pitäisi palata oikeanpuoleiselle kaistalle viivyttelemättä, suomalaiset leväperseet "omivat" vasemman kaistan, niin, että sääntöjen mukaan ajavat eivät pääse ohittamaan tarvittaessa, kun vasen kaista on tukossa.... joutuvat ns. pussitetuksi. Vittumaisin teko, mitä voi tehdä toiselle autoilijalle. Urpo vittumainen känkkäränkkä kansa, urpo liikennekulttuuri.

      • ylinopeusyrjöjen..syytä

        Ylinopeusyrjöt ovat ne jotka aiheuttavat noita pussitustilanteita. Letka sellaisia asumassa vasemmalla kaistalla eikä itse pääse hitaammasta ohi, vaan joutuu hidastamaan sen taakse kunnes ylinopeusyrjöt ovat jatkaneet matkaansa.


      • ylinopeusyrjöjen..syytä kirjoitti:

        Ylinopeusyrjöt ovat ne jotka aiheuttavat noita pussitustilanteita. Letka sellaisia asumassa vasemmalla kaistalla eikä itse pääse hitaammasta ohi, vaan joutuu hidastamaan sen taakse kunnes ylinopeusyrjöt ovat jatkaneet matkaansa.

        Mitäs tapahtuisi jos ne vasemmalla eivät ajaisikaan ylinopeutta? Joutuisit odottamaan ohitusmahdollisuuttasi vielä kauemmin...

        Ihmetyttää, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, miten liikenne toimii. Tuo on kuitenkin siitä yksinkertaisimmasta päästä. Siis vielä kerran: mitä suurempi nopeusero, sitä lyhyempi aika ohitukseen menee. Suuremmalla nopeuserolla se jono menee ohitsesi nopeammin kuin pienemmällä nopeuserolla.

        Tosin suurempi syy on varmaan se, ettet osaa kaistanvaihtoja. Vilkun käyttöä on hyvä opitella noin aluksi. Ja muistathan siirtyä vasemmalle järjellisellä nopeudella? Jotkut yrittävät vaihtaa kaistaa moottoritiellä 30-50 km/h hitaammin kuin vasen kaista etenee. Siinä tarvitseekin sitten sitä väliä aika paljon. Yleensä tämä on seurausta siitä, ettei ymmärretä pitää väliä edessäajavaan...


      • näin-se-käy
        ylinopeusyrjöjen..syytä kirjoitti:

        Ylinopeusyrjöt ovat ne jotka aiheuttavat noita pussitustilanteita. Letka sellaisia asumassa vasemmalla kaistalla eikä itse pääse hitaammasta ohi, vaan joutuu hidastamaan sen taakse kunnes ylinopeusyrjöt ovat jatkaneet matkaansa.

        Vilkku päälle ja vasemmalle kaistalle kun yksi yrjö on mennyt ohi. Ne muut osaa kyllä hidastaa, jos on tarpeen. Sitten kun olet ohituksesi tehnyt niin palaat oikealle kaistalle. Helppoa!


      • ennustajaerkki
        TheRat kirjoitti:

        Mitäs tapahtuisi jos ne vasemmalla eivät ajaisikaan ylinopeutta? Joutuisit odottamaan ohitusmahdollisuuttasi vielä kauemmin...

        Ihmetyttää, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, miten liikenne toimii. Tuo on kuitenkin siitä yksinkertaisimmasta päästä. Siis vielä kerran: mitä suurempi nopeusero, sitä lyhyempi aika ohitukseen menee. Suuremmalla nopeuserolla se jono menee ohitsesi nopeammin kuin pienemmällä nopeuserolla.

        Tosin suurempi syy on varmaan se, ettet osaa kaistanvaihtoja. Vilkun käyttöä on hyvä opitella noin aluksi. Ja muistathan siirtyä vasemmalle järjellisellä nopeudella? Jotkut yrittävät vaihtaa kaistaa moottoritiellä 30-50 km/h hitaammin kuin vasen kaista etenee. Siinä tarvitseekin sitten sitä väliä aika paljon. Yleensä tämä on seurausta siitä, ettei ymmärretä pitää väliä edessäajavaan...

        >> Mitäs tapahtuisi jos ne vasemmalla eivät ajaisikaan ylinopeutta?

        Se tapahtuisi että sinne vasemmalle kaistalle voisi lähes surutta siirtyä kun ketään ei olisi vierellä. Tämä näin mikäli kaikki ajaisivat tasan suurinta sallittua eikä kukaan ajaisi ylinopeutta. Vasen kaista olisi pelkästään ohitustilanteita varten ja muuten tyhjä koska ohittajia ei olisi siellä muutoin kuin alle rajoitusten ajavien ohi mentäessä. Muutoin kaikki liikkuisivat suurinta sallittua ajaen. Tämä siis tapahtuisi.

        Vasemmalle kaistalle voi ihan hyvin siirtyä ohittamaan vaikka vähän matkaa taaempana (useamman sekunnin päässä) tulee ylinopeusyrjöjä. Kun kerta osaavat käyttää kaasua, osaavat he myös käyttää jarrua. Ihan sama vaikka vetävät herneen nenään kun joutuvat hiljentämään lailliseen nopeuteen.


      • ylinopeusyrjöjen..syytä
        näin-se-käy kirjoitti:

        Vilkku päälle ja vasemmalle kaistalle kun yksi yrjö on mennyt ohi. Ne muut osaa kyllä hidastaa, jos on tarpeen. Sitten kun olet ohituksesi tehnyt niin palaat oikealle kaistalle. Helppoa!

        Ei kiinnosta joutua pussitetuksi joten sinne vasemmalle kaistalle on siirryttävä välillä turhan ajoissa. Ylinopeusyrjön otsasuoni alkaa siinä vaiheessa pullistumaan. Jos jättää myöhemmäksi joutuu pussitetuksi ja joutuu hiljentämään omaa vauhtia. Se ei kiinnosta. Haluan edetä tasaisen tappavaa vauhtia ja säästää polttoainetta, mieluiten vakionopeudensäädin jatkuvasti päällä.


      • Nolo.Sika.Bussissa
        ylinopeusyrjöjen..syytä kirjoitti:

        Ei kiinnosta joutua pussitetuksi joten sinne vasemmalle kaistalle on siirryttävä välillä turhan ajoissa. Ylinopeusyrjön otsasuoni alkaa siinä vaiheessa pullistumaan. Jos jättää myöhemmäksi joutuu pussitetuksi ja joutuu hiljentämään omaa vauhtia. Se ei kiinnosta. Haluan edetä tasaisen tappavaa vauhtia ja säästää polttoainetta, mieluiten vakionopeudensäädin jatkuvasti päällä.

        Väärin! Aina kannattaa ajaa mahdollisiman kovaa vauhtia koska silloin polttoainetta ei ehdi kulua niin paljon kuin hitaammin ajaessa.


      • lajfdlaskndadasd
        ylinopeusyrjöjen..syytä kirjoitti:

        Ei kiinnosta joutua pussitetuksi joten sinne vasemmalle kaistalle on siirryttävä välillä turhan ajoissa. Ylinopeusyrjön otsasuoni alkaa siinä vaiheessa pullistumaan. Jos jättää myöhemmäksi joutuu pussitetuksi ja joutuu hiljentämään omaa vauhtia. Se ei kiinnosta. Haluan edetä tasaisen tappavaa vauhtia ja säästää polttoainetta, mieluiten vakionopeudensäädin jatkuvasti päällä.

        Tasaisen tappava vauhti ei ole se, jolla polttoainetta säästellään, vaan mahdollisimman suurilla nopeusvaihteluilla tapahtuva eteneminen.

        No, tuo nyt ei kuulu varsinaiseen asiaan, mutta pienenä epäkohtana pisti silmään.


      • ennustajaerkki kirjoitti:

        >> Mitäs tapahtuisi jos ne vasemmalla eivät ajaisikaan ylinopeutta?

        Se tapahtuisi että sinne vasemmalle kaistalle voisi lähes surutta siirtyä kun ketään ei olisi vierellä. Tämä näin mikäli kaikki ajaisivat tasan suurinta sallittua eikä kukaan ajaisi ylinopeutta. Vasen kaista olisi pelkästään ohitustilanteita varten ja muuten tyhjä koska ohittajia ei olisi siellä muutoin kuin alle rajoitusten ajavien ohi mentäessä. Muutoin kaikki liikkuisivat suurinta sallittua ajaen. Tämä siis tapahtuisi.

        Vasemmalle kaistalle voi ihan hyvin siirtyä ohittamaan vaikka vähän matkaa taaempana (useamman sekunnin päässä) tulee ylinopeusyrjöjä. Kun kerta osaavat käyttää kaasua, osaavat he myös käyttää jarrua. Ihan sama vaikka vetävät herneen nenään kun joutuvat hiljentämään lailliseen nopeuteen.

        No jos kaikki ajaisivat täsmälleen samaa nopeutta ja liittymistä ei koskaan tulisi ketään, niiin näin voisi olla. Ja sitten heräsit?

        Palataan tähän keskusteluun kun olet ajanut muutaman tuhat kilometriä ihan oikealla autolla.


      • näin-se-käy
        ylinopeusyrjöjen..syytä kirjoitti:

        Ei kiinnosta joutua pussitetuksi joten sinne vasemmalle kaistalle on siirryttävä välillä turhan ajoissa. Ylinopeusyrjön otsasuoni alkaa siinä vaiheessa pullistumaan. Jos jättää myöhemmäksi joutuu pussitetuksi ja joutuu hiljentämään omaa vauhtia. Se ei kiinnosta. Haluan edetä tasaisen tappavaa vauhtia ja säästää polttoainetta, mieluiten vakionopeudensäädin jatkuvasti päällä.

        Pussittamisen välttää sillä, että siirtyy kahden ohittavan auton väliin. Ei se niiden väli koskaan ole lyhyempi kuin auton mitta. Ehkä ne takana olevat joutuvat hieman hiljentämään, mutta eihän se haittaa ketään.


      • rakovaara

        Ei kaikiin rakoihin kannata työntyä, vai mitä Kjell.


    • jfqpqwe

      Audi, Skoda ja Volvo kuskit on pahimpia liikenteessä. Jatkuva kova kiire olevinaan.

      • slow_food

        Ja kun on kova kiire, jäädään asumaan vasemmalle kaistalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1575
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1292
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      110
      1040
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      867
    6. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      785
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      685
    10. Kristitty kuvittelee olevansa Jumalan yläpuolella

      Kristinusko eroaa muista väkivaltaisuuden osalta, henkisen väkivallan, pakottamaisen osalta. Psyykkinen väkivalta on jop
      Hindulaisuus
      373
      658
    Aihe