että sori vaan. Vain Laatokan yläpuolella asui enää oikeita karjalaisia eli Ilomantsi, Korpiselkä, Suistamo, Suojärvi, Salmi ja oliko vielä joku muu pitäjä. Siitä etelään päin väki oli muualta alueelle muuttanutta, Savosta ja Hämeestä kun karjalaiset oli tapettu tai ajettu pois.
Suurin osa evakoista ei ole karjalaisia,
95
2602
Vastaukset
- Evakot-tulivat
luovutetusta Karjalasta, jossa olivat asuneet satoja vuosia.
Ei ne karjalaisista muuksi muutu.- ei-muut-ei
Kun hämäläinen tai savolainen muuttaa Karjalaan niin ei se alkuperäiskarjalaiseksi muutu. Tietysti asuinpaikan mukaan voi karjalaiseksikin nimittää mutta on eri asia kuin olla rodultaan karjalainen. Siis Kannaksen väkeä ja oikeita karjalaisia ei pidä sekottaa.
- Evakuoitu-Karjala
oli karjalaisten asuttama. He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria.
He olivat karjalaisia ja ovat perimältään vieläkin. - KwääkKwääk
Evakuoitu-Karjala kirjoitti:
oli karjalaisten asuttama. He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria.
He olivat karjalaisia ja ovat perimältään vieläkin.Oikeat karjalaiset oli karkoitettu Tveriin. Ruotsin toimeesta.
- Karjala-back
Evakuoitu-Karjala kirjoitti:
oli karjalaisten asuttama. He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria.
He olivat karjalaisia ja ovat perimältään vieläkin.------He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria----
Mikään noista ei toteudu Kannaksen evakkojen suhteen. Tiedän sen kun olen tavannut vaikka kuinka paljon sekä Kannaksen että Laatokan-Karjalan evakkoja. Monenko suojärveläisen vanhuksen kanssa olet keskustellut? Minä olen erittäin monen kuten tunnen myös kymmeniä Kannaksen evakkoja joten pystyn kyllä vertaamaan.
Karjalaiset olivat ja ovat vieläkin oma suomensukuinen heimonsa jolla oli nykyään omaksi kielekseen tunnustettu kieli eikä karjalaiseksi tulla sillä jos asettuu asumaan heidän muinaisille asuinsijoilleen. - jätä.edes-ne.rauhaan
Karjala-back kirjoitti:
------He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria----
Mikään noista ei toteudu Kannaksen evakkojen suhteen. Tiedän sen kun olen tavannut vaikka kuinka paljon sekä Kannaksen että Laatokan-Karjalan evakkoja. Monenko suojärveläisen vanhuksen kanssa olet keskustellut? Minä olen erittäin monen kuten tunnen myös kymmeniä Kannaksen evakkoja joten pystyn kyllä vertaamaan.
Karjalaiset olivat ja ovat vieläkin oma suomensukuinen heimonsa jolla oli nykyään omaksi kielekseen tunnustettu kieli eikä karjalaiseksi tulla sillä jos asettuu asumaan heidän muinaisille asuinsijoilleen.Vielä joutuvat kaiken ryssän takia kärsimänsä jälkeen sinun dementoituneen sekopään piinaamaksi.
- Totuutta-väliin
Karjala-back kirjoitti:
------He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria----
Mikään noista ei toteudu Kannaksen evakkojen suhteen. Tiedän sen kun olen tavannut vaikka kuinka paljon sekä Kannaksen että Laatokan-Karjalan evakkoja. Monenko suojärveläisen vanhuksen kanssa olet keskustellut? Minä olen erittäin monen kuten tunnen myös kymmeniä Kannaksen evakkoja joten pystyn kyllä vertaamaan.
Karjalaiset olivat ja ovat vieläkin oma suomensukuinen heimonsa jolla oli nykyään omaksi kielekseen tunnustettu kieli eikä karjalaiseksi tulla sillä jos asettuu asumaan heidän muinaisille asuinsijoilleen.Otetaanhan kartta käteen:
http://seutu.wikimikkeli.fi/index.php/Tiedosto:Pahkinasaari.jpg
Tuon alueen Ruotsin puoleiselta "Luovutetun Karjalan" alueelta ei väestöä ajettu pois ennen kuin viime sotien seurauksena. Karjala käsitti tuohon aikaan myös Savon ja Kymenlaakson Kymijoen ollessa rajana.
Alue jossa väki vaihdettiin luterilaisiin käsittää Laatokan lounais ja länsirannan Sortavalaan saakka. Tämän alueen asuttivat uudelleen Länsi-Kannaksen karjalaiset ( Ruotsin kruunun alaiset) 1580-l. Alueelle jäi alkuperäisiä karjalaisia jotka vaihtoivat uskontokuntansa mm. Parikkalan asukkaat.
Savolaiset asuttivat nykyisen Pohjois-Karjalan maakunnan ruptuurisodan 1656-58 jälkeen. Tänne todella tuli asukkaita myös Hämeestä Ja Pohjanmaalta. Pohjois-Karjalan asukkaat eivät siis ole karjalaisia kuin pienetä osalta. Täytyy tietysti muistaa että sodan jälkeen mm. Suojärven ortodoksit asutettiin Nurmekseen. Aitoja karjalaisia ovat mm. Lappeenrannan tai Imatran asukkaat tai Viipurin ja Käkisalmen evakot. - Jukka-Joensuusta
Karjala-back kirjoitti:
------He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria----
Mikään noista ei toteudu Kannaksen evakkojen suhteen. Tiedän sen kun olen tavannut vaikka kuinka paljon sekä Kannaksen että Laatokan-Karjalan evakkoja. Monenko suojärveläisen vanhuksen kanssa olet keskustellut? Minä olen erittäin monen kuten tunnen myös kymmeniä Kannaksen evakkoja joten pystyn kyllä vertaamaan.
Karjalaiset olivat ja ovat vieläkin oma suomensukuinen heimonsa jolla oli nykyään omaksi kielekseen tunnustettu kieli eikä karjalaiseksi tulla sillä jos asettuu asumaan heidän muinaisille asuinsijoilleen.Jos oletetaan että karjalaiset olivat yksi etninen ryhmä ennen vuotta 1323 joka puhui samaa kieltä ja jolla oli yhteinen kulttuuri. Tämä ryhmä jakaantui kahtia kun Ruotsi ja Novgorod jakoivat Karjalan. Karjalaisten kapinoinnin jälkeen 1200-1300 l. Taitteessa iso osa ortodoksisia karjalaisia siirtyi Ruotsin puoleiseen Karjalaan. Tästä lähtien karjalan heimon valtaosa asui Ruotsin / Suomen valtakuntien alueella ( poikkeuksena 1700-luku.)
Livvinkieli tai varsinaiskarjala eivät ole lähinnä sitä kieltä jota alkuperäisen itsenäisen Karjalan ihmiset puhuivat ennen vuotta 1278, jolloin maksettiin ensimmäiset verot Novgorodille. Tämän kielen lähin vastine nykyaikana on kaakkoissuomen murre.
Ei siis mitenkään voi väittää että vain keinotekoista "karjalan kieltä" puhuvat ihmiset olisivat "aitoja" karjalaisia.
Ortodoksiset karjalaiset ovat vain karjalaisuuden valtavirran eräs vähäinen sivujuonne. Viime sodat toki veivät karjalaisten ydinalueen - Laatokan länsirannan ( jos joku olisi silloin väittänyt että Viipurilainen tai Käkisalmen asukas eivät olleet "oikeita" karjalaisia, häntä olisi pidetty mielisairaana."
Karjalaisethan asuttivat reuna-alueiltaan myös Pohjois-pohjanmaan. Kalevalainen runonlausunta oli tunnettu Länsi-Suomessa aina nuijasotaan saakka. Karjainen väestö on sekoitus ( alk. 600-l) Länsi-suomalaista ja saamelaista väestöä. - kerrohann
Jukka-Joensuusta kirjoitti:
Jos oletetaan että karjalaiset olivat yksi etninen ryhmä ennen vuotta 1323 joka puhui samaa kieltä ja jolla oli yhteinen kulttuuri. Tämä ryhmä jakaantui kahtia kun Ruotsi ja Novgorod jakoivat Karjalan. Karjalaisten kapinoinnin jälkeen 1200-1300 l. Taitteessa iso osa ortodoksisia karjalaisia siirtyi Ruotsin puoleiseen Karjalaan. Tästä lähtien karjalan heimon valtaosa asui Ruotsin / Suomen valtakuntien alueella ( poikkeuksena 1700-luku.)
Livvinkieli tai varsinaiskarjala eivät ole lähinnä sitä kieltä jota alkuperäisen itsenäisen Karjalan ihmiset puhuivat ennen vuotta 1278, jolloin maksettiin ensimmäiset verot Novgorodille. Tämän kielen lähin vastine nykyaikana on kaakkoissuomen murre.
Ei siis mitenkään voi väittää että vain keinotekoista "karjalan kieltä" puhuvat ihmiset olisivat "aitoja" karjalaisia.
Ortodoksiset karjalaiset ovat vain karjalaisuuden valtavirran eräs vähäinen sivujuonne. Viime sodat toki veivät karjalaisten ydinalueen - Laatokan länsirannan ( jos joku olisi silloin väittänyt että Viipurilainen tai Käkisalmen asukas eivät olleet "oikeita" karjalaisia, häntä olisi pidetty mielisairaana."
Karjalaisethan asuttivat reuna-alueiltaan myös Pohjois-pohjanmaan. Kalevalainen runonlausunta oli tunnettu Länsi-Suomessa aina nuijasotaan saakka. Karjainen väestö on sekoitus ( alk. 600-l) Länsi-suomalaista ja saamelaista väestöä.Sinä pösilö se jaksat typerää paskaa työntää. Mitä tekemistä muuten Smolenskista neuvotoaikana Viipuriin muuttaneella miehittäjäryssällä on 1300-luvulla eläneiden ihmisten kanssa.
- hoohhhoo
Evakuoitu-Karjala kirjoitti:
oli karjalaisten asuttama. He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria.
He olivat karjalaisia ja ovat perimältään vieläkin.Mikä helveti on 'karjalainen perimä'. Petroskoin yliopistossako se löydettiin!?
- ainaparanee
Jukka-Joensuusta kirjoitti:
Jos oletetaan että karjalaiset olivat yksi etninen ryhmä ennen vuotta 1323 joka puhui samaa kieltä ja jolla oli yhteinen kulttuuri. Tämä ryhmä jakaantui kahtia kun Ruotsi ja Novgorod jakoivat Karjalan. Karjalaisten kapinoinnin jälkeen 1200-1300 l. Taitteessa iso osa ortodoksisia karjalaisia siirtyi Ruotsin puoleiseen Karjalaan. Tästä lähtien karjalan heimon valtaosa asui Ruotsin / Suomen valtakuntien alueella ( poikkeuksena 1700-luku.)
Livvinkieli tai varsinaiskarjala eivät ole lähinnä sitä kieltä jota alkuperäisen itsenäisen Karjalan ihmiset puhuivat ennen vuotta 1278, jolloin maksettiin ensimmäiset verot Novgorodille. Tämän kielen lähin vastine nykyaikana on kaakkoissuomen murre.
Ei siis mitenkään voi väittää että vain keinotekoista "karjalan kieltä" puhuvat ihmiset olisivat "aitoja" karjalaisia.
Ortodoksiset karjalaiset ovat vain karjalaisuuden valtavirran eräs vähäinen sivujuonne. Viime sodat toki veivät karjalaisten ydinalueen - Laatokan länsirannan ( jos joku olisi silloin väittänyt että Viipurilainen tai Käkisalmen asukas eivät olleet "oikeita" karjalaisia, häntä olisi pidetty mielisairaana."
Karjalaisethan asuttivat reuna-alueiltaan myös Pohjois-pohjanmaan. Kalevalainen runonlausunta oli tunnettu Länsi-Suomessa aina nuijasotaan saakka. Karjainen väestö on sekoitus ( alk. 600-l) Länsi-suomalaista ja saamelaista väestöä.Ihanko saamelaisuutta oli Viipurin asukeissa. Enpä usko.
- yksinkertaistettua
Karjala-back kirjoitti:
------He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria----
Mikään noista ei toteudu Kannaksen evakkojen suhteen. Tiedän sen kun olen tavannut vaikka kuinka paljon sekä Kannaksen että Laatokan-Karjalan evakkoja. Monenko suojärveläisen vanhuksen kanssa olet keskustellut? Minä olen erittäin monen kuten tunnen myös kymmeniä Kannaksen evakkoja joten pystyn kyllä vertaamaan.
Karjalaiset olivat ja ovat vieläkin oma suomensukuinen heimonsa jolla oli nykyään omaksi kielekseen tunnustettu kieli eikä karjalaiseksi tulla sillä jos asettuu asumaan heidän muinaisille asuinsijoilleen.Kun ihminen muuttaa uudelle paikkakunnalle, väistämättä puhekin alkaa pikkuhiljaa muuttua seudulle tyypilliseen suuntaan
Tällä palstalla näköjään joku pyrkii kieltämään suurin piirtein kaiken olevaisen olemassa olon.
Karjalan murre on tunnustettu asia, murre murteiden joukossa. Karjalan kieli on oma kielensä aivan oikein. Mutta karjalaiseksi katsotaan sellainenkin ihminen joka ei sitä karjalan kieltä puhu.
Karjala maakuntana tai lääninä, karjalainen kyseisen alueen asukas.
Vähän sama katsos kuin Varsinais-Suomi ja siellä asuvat varsinaissuomalaiset.
Mitäs seuraavaksi kiellät? - imbskyojul
yksinkertaistettua kirjoitti:
Kun ihminen muuttaa uudelle paikkakunnalle, väistämättä puhekin alkaa pikkuhiljaa muuttua seudulle tyypilliseen suuntaan
Tällä palstalla näköjään joku pyrkii kieltämään suurin piirtein kaiken olevaisen olemassa olon.
Karjalan murre on tunnustettu asia, murre murteiden joukossa. Karjalan kieli on oma kielensä aivan oikein. Mutta karjalaiseksi katsotaan sellainenkin ihminen joka ei sitä karjalan kieltä puhu.
Karjala maakuntana tai lääninä, karjalainen kyseisen alueen asukas.
Vähän sama katsos kuin Varsinais-Suomi ja siellä asuvat varsinaissuomalaiset.
Mitäs seuraavaksi kiellät?Perusteesit eivät kuitenkaan muutu. Pohjoiset suomensukuiset kansat asuttivat nykyistä laatokkaa ennen slaavien saapumista. Slaavit ajettiin Laatokalta helvettiin takaisin etelämmäksi. Kääpiön potkija koki Ruotsin voiton turvallisuusuhaksi ja aloitti uuden hävityssodan pohjoisen kansoja vastaan. Hävityssota päättyi toistaiseksi vasta vuoden 1944 jouluna. Minusta on täysin yhdentekevää millä nimellä minkäkin alueen alkuperäisasukkaita kutsutaan. Slaavit ovat pohjoisen miehittäjiä ja kaikki suomensukuiset alkuperäisiä asukkaita.
- Jukka-Joensuusta
yksinkertaistettua kirjoitti:
Kun ihminen muuttaa uudelle paikkakunnalle, väistämättä puhekin alkaa pikkuhiljaa muuttua seudulle tyypilliseen suuntaan
Tällä palstalla näköjään joku pyrkii kieltämään suurin piirtein kaiken olevaisen olemassa olon.
Karjalan murre on tunnustettu asia, murre murteiden joukossa. Karjalan kieli on oma kielensä aivan oikein. Mutta karjalaiseksi katsotaan sellainenkin ihminen joka ei sitä karjalan kieltä puhu.
Karjala maakuntana tai lääninä, karjalainen kyseisen alueen asukas.
Vähän sama katsos kuin Varsinais-Suomi ja siellä asuvat varsinaissuomalaiset.
Mitäs seuraavaksi kiellät?"Karjalan murre on tunnustettu asia, murre murteiden joukossa. Karjalan kieli on oma kielensä aivan oikein. Mutta karjalaiseksi katsotaan sellainenkin ihminen joka ei sitä karjalan kieltä puhu."
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. "Karjalan kieli" on hyvin nuori käsite joka pitää sisällään aunuksenkarjalan ( livvi) sekä varsinaiskarjalan ( eteläkarjala ja vienankarjala). Varsinaiskarjala voisisi aivan hyvin olla suomenkielen murre, eikä livviäkään ( ainakaan Suomen puolelle puhutua) laskettu omaksi kielekseen ennen 1960 l.
"Karjalaiseksi" voidaan parhaiten laskea ihminen joka puhuu kannaksen murretta, tämä oli historiallisen Karjan ydinaluetta josta se levisi eri suuntiin. Mielestäni livvin puhujia ei pitäisi kutsua lainkaan karjalaisiksi. Eihän vepsäläisiä tai lyydin puhujia kutsuta myöskään karjalaisiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vepsän_kieli
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyydin_kieli
Livvin suhdetta suomenkieleen voisi verrata siihen että hämeestä 1100-l. Norbotteniin muuttaneiden jälkeläiset ilmoittaisivat että heidän oma "tunnustettu meänkielensä" on aitoa ja ainoaa hämäläistä kieltä eivätkä muut saa käyttää nimitystä "hämäläinen".
Koko "karjan kieli" kieli keksittiin siksi että Suomella ei edes psykologisesti olisi mitään kaipuuta Suur-Suomeen. Tämän keksivät kommunistiset historijoitsijat 1960-luvulla. Tietysti piti mieleistellä Neuvostoliittoa. Heimosotien aikana itä-karjalaisten katsottiin puhuvan suomea, tätä mieltä oli mm. Vienalaisten kapinapäällikkö Ukki Väinämöinen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomen_heimosodat
Kun vielä päälle tulee yliopistovirkoja ja apurahoja "karjalan kielen" tutkimiseen ym. on motivaatiokin tähän toimintaan selvä. Haaveena on vielä saamenkielen tai jopa ruotsinkielen asema jossain osassa Suomea! - Jukka-Joensuusta
ainaparanee kirjoitti:
Ihanko saamelaisuutta oli Viipurin asukeissa. Enpä usko.
Kyllä näin on jos menneeään tarpeeksi kauaksi historiaan, tosin tarkoitin lähinnä Laatokan länsirannan väestöä. "Saamelainen" ei tarkoita tässä yhteydessä nykyisten saamelaisten esi-vanhempia, vaan sitä ihmisjoukkoa joka asui Sisä-Suomessa kivi ja pronssikaudella. He veivät kielensä pohjoiseen ilmeisesti ylivoimaisen kulttuurinsa siivittämänä ( pronssi) ja vaihtoivat itse kielensä myöhemmin itämerensuomeen 600-luvulta alkaen Karjalan ydinalueella kun lännestä saapui merta pitkin länsisuomalaisia. Nykyisten saamelaisten esi-vanhemmat puhuivat Lapissa joitakin hävinneitä paleokieliä. Suhde on siis sama kuin espanjan kielen ja Etelä-Amerikan intiaaniväestön.
- Jukka-Joensuusta
kerrohann kirjoitti:
Sinä pösilö se jaksat typerää paskaa työntää. Mitä tekemistä muuten Smolenskista neuvotoaikana Viipuriin muuttaneella miehittäjäryssällä on 1300-luvulla eläneiden ihmisten kanssa.
"Mitä tekemistä muuten Smolenskista neuvotoaikana Viipuriin muuttaneella miehittäjäryssällä on 1300-luvulla eläneiden ihmisten kanssa. "
Ei mitään. Miten tämä liittyy asiaan?
Viipurissa oli ennen sotia ihmisiä joiden esi-vanhemmat olivat asuneet siellä jo 1300-luvulla. Viipurin alueen ensimmäinen ja perinpohjainen etninen puhdistus tapahtui vasta 1940 ja 1944. - Jukka-Joensuusta
imbskyojul kirjoitti:
Perusteesit eivät kuitenkaan muutu. Pohjoiset suomensukuiset kansat asuttivat nykyistä laatokkaa ennen slaavien saapumista. Slaavit ajettiin Laatokalta helvettiin takaisin etelämmäksi. Kääpiön potkija koki Ruotsin voiton turvallisuusuhaksi ja aloitti uuden hävityssodan pohjoisen kansoja vastaan. Hävityssota päättyi toistaiseksi vasta vuoden 1944 jouluna. Minusta on täysin yhdentekevää millä nimellä minkäkin alueen alkuperäisasukkaita kutsutaan. Slaavit ovat pohjoisen miehittäjiä ja kaikki suomensukuiset alkuperäisiä asukkaita.
Slaaveja ei edes asunut luovutetun Karjalan alueella, eikä Itä-Karjalassa muualla kuin Petroskoissa ja Murmannin radan varrella 1950-l. Alkuun saakka.
- miehittäjiä
Jukka-Joensuusta kirjoitti:
Slaaveja ei edes asunut luovutetun Karjalan alueella, eikä Itä-Karjalassa muualla kuin Petroskoissa ja Murmannin radan varrella 1950-l. Alkuun saakka.
Ja paska! Millä se Viipuri sitten asutettiin 40-luvun lopulla!? Eipä Smolenskista tullut 4olvana juuri eroa Laatokan maalaistollosta. Se oli ihmeellistä maaorjan jälkeläiselle nähdä Viipurissa autioituneita kauppoja, moderneja vessoja ja muita hienouksia joihin ei k7tona paskaröttelössä oltu totuttu. Minua nauratti yhden maatuskan toteaminen siitä miten tänä päivänä häntä hämmästytti suomalaisen vessan automatisoitu avaaminen. Tällaisia 'rikastuttajia' pitäisi sitten tänne ottaa.
- Anonyymi
Karjala-back kirjoitti:
------He puhuivat Karjalan murteita, noudattivat karjalaisia tapoja ja kehittivät omaperäistä karjalaista kulttuuria----
Mikään noista ei toteudu Kannaksen evakkojen suhteen. Tiedän sen kun olen tavannut vaikka kuinka paljon sekä Kannaksen että Laatokan-Karjalan evakkoja. Monenko suojärveläisen vanhuksen kanssa olet keskustellut? Minä olen erittäin monen kuten tunnen myös kymmeniä Kannaksen evakkoja joten pystyn kyllä vertaamaan.
Karjalaiset olivat ja ovat vieläkin oma suomensukuinen heimonsa jolla oli nykyään omaksi kielekseen tunnustettu kieli eikä karjalaiseksi tulla sillä jos asettuu asumaan heidän muinaisille asuinsijoilleen.Vanhempani sugua on tutkittu, vanhin olemassa oleva maakirja aloveelta, jossa he elivät, on 1540 -luvulta. Silloin sugu asui Pohjois-Ruokolahdella, 10 km länteen Pähkinäsaaren rauhan rajalta / Täyssinän rauhan rajalta. Maantieteellisesti alove kuului ja kuuluu yhä Laatokkaan ja kulttuurisesti se on Etelä-Karjalaa. Venättä ja karjalaa paistiin kaikkialla, varmaan häme-karjalaakin. Jos heille muinoisille aloveen ihmisille olisi esittänt jotta he ovat suomalaisia / hämäläisiä, luulen jotta olisi naurettu päälle.
- Anonyymi
Jukka-Joensuusta kirjoitti:
Slaaveja ei edes asunut luovutetun Karjalan alueella, eikä Itä-Karjalassa muualla kuin Petroskoissa ja Murmannin radan varrella 1950-l. Alkuun saakka.
Entäs Kyyrölän savenvalajat ja Ilja Reepin. 🤪🤪🤪
- Outo..Hyypiö
Me asutimme luovutetuilla alueilla asuneet kansalaiset ja maksoimme heille korvauksia menetyksistä! Kaikki muu jäkättys on joutavaa!
Tarkkis on yhä katkera! Tämä päivä on hänelle vihan päivä!- zzzzzzzjj
Sie oot vähän zegasin.
- G.C
Savolaiset ovat alkuaan läntisin karjalaisheimo. Avaajan logiikalla he ja heidän jälkeläisensä ovat edelleen karjalaisia, myös Kannakselle tai Pohjois-Karjalaan muutettuaan.
Ruotsi ei karkoittanut ketään Tveriin. Osa karjalaisista muutti sinne koettuaan tulleensa luterilaisten vainoamiksi tai varsinkin tuettuaan hyökkääviä venäläisiä Pohjan sodan ("ruptuurisodan") aikana. Tverin seudulla heistä tuli maaorjia ja monet katuivat menettämäänsä vapaan talonpojan asemaa. Heidän jälkeläisensä eivät vieläkään halua tunnustaa esi-isiensä hölmöyttä, vaan selittävät Ruotsin kuninkaan "myyneen" karjalaisia Venäjälle.- afrikassako
Jaatko todella ihmiset nykyisin heimoihin. Suomen itärajan alueilla nykyisin asuvilla neuvostosiirtolaisilla ei toki ole mitään tekemistä edes 1890-luvulla Viipurissa ja Petroskoissa asuneiden ihmisten kanssa.
- G.C
afrikassako kirjoitti:
Jaatko todella ihmiset nykyisin heimoihin. Suomen itärajan alueilla nykyisin asuvilla neuvostosiirtolaisilla ei toki ole mitään tekemistä edes 1890-luvulla Viipurissa ja Petroskoissa asuneiden ihmisten kanssa.
Tämä on historiapalsta. Jos kirjoitan, että roomalaiset käyttivät rangaistusmuotona ristiinnaulitsemista, niin en sillä julistaudu kyseisen teloitusmenetelmän kannattajaksi.
- Jukka-Joensuusta
Tveriin ja Itä-Karjalaan muuttaneet ortodoksiset karjalaiset todella tekivät huonon valinnan, vaikka heidän kohtelunsa oli välillä kurjaa Käkisalmen läänissä 1500l- Lopulla ja 1600l. Käkisalmen lääniähän ei aluksi liitetty muun Suomen yhteyteen, vaan se oli raskaasti verotettu käskynhaltijan alainen miehitetty alue jonka asukkaita pakkokäännytettiin luterilaisuuteen. Tälle alueelle myös suunniteltiin siirrettäväksi kaikki Kanta-Ruotsin rikolliset ja romanit. Jälkimmäisten siito onnistuikin.
Karjalaiset kapinoivat Novgorodin Karjalassa 1308 ja 1314 jonka seurauksena suuri joukko karjalaisia siirtyi Ruotsin Karjalaan. Tämän jälkeen suurin osa karjalaisista asui Ruotsin kruunun alaisuudessa.
On aika ahdasnäköistä väittää että vain syrjäseudulla Laatokan Karjalassa asuneet aunuksenkarjalaa puhuneet ortodoksit olisivat "aitoja" karjalaisia. Karjalaiset ovat yksi Suomen pääheimoista ja heitä on asunut 1000 vuotta sitten nykyisen Lahden seudulla saakka! - karja-häme
Jukka-Joensuusta kirjoitti:
Tveriin ja Itä-Karjalaan muuttaneet ortodoksiset karjalaiset todella tekivät huonon valinnan, vaikka heidän kohtelunsa oli välillä kurjaa Käkisalmen läänissä 1500l- Lopulla ja 1600l. Käkisalmen lääniähän ei aluksi liitetty muun Suomen yhteyteen, vaan se oli raskaasti verotettu käskynhaltijan alainen miehitetty alue jonka asukkaita pakkokäännytettiin luterilaisuuteen. Tälle alueelle myös suunniteltiin siirrettäväksi kaikki Kanta-Ruotsin rikolliset ja romanit. Jälkimmäisten siito onnistuikin.
Karjalaiset kapinoivat Novgorodin Karjalassa 1308 ja 1314 jonka seurauksena suuri joukko karjalaisia siirtyi Ruotsin Karjalaan. Tämän jälkeen suurin osa karjalaisista asui Ruotsin kruunun alaisuudessa.
On aika ahdasnäköistä väittää että vain syrjäseudulla Laatokan Karjalassa asuneet aunuksenkarjalaa puhuneet ortodoksit olisivat "aitoja" karjalaisia. Karjalaiset ovat yksi Suomen pääheimoista ja heitä on asunut 1000 vuotta sitten nykyisen Lahden seudulla saakka!-----Karjalaiset ovat yksi Suomen pääheimoista ja heitä on asunut 1000 vuotta sitten nykyisen Lahden seudulla saakka! ----
Tuo ei sovi ollenkaan yksiin sen kanssa, että Kaakkois-murteet ovat voimakkaasti hämäläismurteiden sekoituksia. Olen tavannut jopa P-Satakunnassa ja Imatran suunnalla samanlaisen oudon murremuodon. Sana kirveltää sanotaan molemmilla suunnilla kirventää. Kuten myös sana paleltaa sanotaan palentaa. Eivät tällaiset murremuodot hyppele satoja kilometrejä ilman että ihmiset siinä siirtyilevät ja vievät puhekielensä mukanaan.
Kyllä väkeä on siirtynyt reilusti lännestä itään. Eihän Kannaksen väestössä ollut enää jälkeäkään karjalaisuudesta, savolaisuus ja hämäläisyys siellä kukoistivat. - Jukka-Joensuusta
Ehkä asia on niin että karjalaisuutta oli lännessä enemmän kuin länttä karjalassa. Ortodoksiset ja luterilaiset karjalaiset ovat geneettisesti samaa väestöä, itäsuomalaisia. Jos lännestä olisi tullut isoja aaltoja asukkaita, olisi koko murre muuttunut. Mitään tälläistä muuttoaaltoa ei tunneta historiasta Länsi-Kannakselle. idän vaikutus käy hyvin ilmi kun katsotaan karttaa Suomen itä ja länsimurteista. Savolaisetkin olivat alunperin karjalaisia.
http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/index
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/suomessa_asuu_kaksi_kansaa_itainen_ja_lantinen
Ihmisillä on jokin päähänpinttymä että ortodoksisuus on erityisen "aitoa" karjalaisuutta. Se on venäläisyyttä kuten luterilaisuus on germaanisuutta.
Eräs mielenkiintoinen piirre on se että Kymenlaaksossa ja Satakunnassa on puheessa samoja elementtejä. Tämä johtuu siitä että 1200l. Alussa pakeni paljon virolaisia näille alueille ja sekoittuivat alkuperäiseen väestöön. ttps://fi.wikipedia.org/wiki/Matinpäivän_taistelu - Anonyymi
karja-häme kirjoitti:
-----Karjalaiset ovat yksi Suomen pääheimoista ja heitä on asunut 1000 vuotta sitten nykyisen Lahden seudulla saakka! ----
Tuo ei sovi ollenkaan yksiin sen kanssa, että Kaakkois-murteet ovat voimakkaasti hämäläismurteiden sekoituksia. Olen tavannut jopa P-Satakunnassa ja Imatran suunnalla samanlaisen oudon murremuodon. Sana kirveltää sanotaan molemmilla suunnilla kirventää. Kuten myös sana paleltaa sanotaan palentaa. Eivät tällaiset murremuodot hyppele satoja kilometrejä ilman että ihmiset siinä siirtyilevät ja vievät puhekielensä mukanaan.
Kyllä väkeä on siirtynyt reilusti lännestä itään. Eihän Kannaksen väestössä ollut enää jälkeäkään karjalaisuudesta, savolaisuus ja hämäläisyys siellä kukoistivat.Nuh, itäisessä karjalan kielen murtehessa sanotaan esim: "Minä palentsuin", minä palelin. Häme on jo 1000 vuotta sitten mennyt Karjalan perille sah.
- KurjalanKunnailta
Kattelehan vähän tarkemmin...
https://www.luovutettukarjala.fi/kartat/Karjala.jpg
https://www.luovutettukarjala.fi/- vielä-tarkemmin
Niin sanotut rajakarjalaiset, kuten salmilaiset, eivät olleet etnisesti suomalaisia, vaan karjalaisia - samaa kansaa, joka asusteli rajan itäpuolella.
Tuo käsite "karjalainen" on hämääntynyt, kun suomalaiset ovat nimittäneet karjalaisiksi kaikkia Karjalan maakunnan asukkaita.
Stolbovan rauhassa Ruotsi sai itselleeen oikeiden karjalaisten asuttamat alueet ja sen seurauksena karjalaiset pakenivat pois luterilaisia valloittajia. Stolbovan rauhan rajojen sisälle jäi vain Suojärven, Salmin ja osittain Suistamon pitäjissä asuvia oikeita karjalaisia. Muut Ruotsin valloittamat alueet asutettiin suomalaisten toimesta ja heitä alettiin kutsua karjalaisiksi, koska he asuivat "Karjalassa". Osaa heistä alettiin kutsua inkeriläisiksi.
Venäjän vallattua Ruotsin itäisen maakunnan aina Tornion jokea myöten, Venäjä perusti autonomisen Suomen Suuriruhtinaan maan ja liitti siihen sata vuotta aiemmin valloittamansa Ruotsin alueet eli niin sanotun "Wanhan Suomen". Silloin Suomen Suuriruhtinaanmaahan tuli ortodoksinen etninen karjalaisvähemmistö yllä mainitsemiini rajapitäjiin. Nämä rajat pidettiin voimassa Tarton rauhansopimuksessa, kun Suomi oli itsenäistynyt.
Ortodoksisia karjalan kieltä puhuvia rajakarjalaisia ei kuitenkaan ennen sotia pidetty suomalaisina, vaan pikemminkin juuri "ryssinä". Jatkosodan aikana Suomen valloittaessa Itä-Karjalan, virallinen politiikka muuttui ja etnisiä karjalaisia ei enää tunnustettu omaksi kansakseen. "Karjalan kieli" eli vain lingvistikkojen kirjastojen uumenissa, muutoin virallinen Suomi ja kaikki suomalaiset puhuivat vain "karjalan murteesta". Tämä oli poliittinen päätös. - G.C
vielä-tarkemmin kirjoitti:
Niin sanotut rajakarjalaiset, kuten salmilaiset, eivät olleet etnisesti suomalaisia, vaan karjalaisia - samaa kansaa, joka asusteli rajan itäpuolella.
Tuo käsite "karjalainen" on hämääntynyt, kun suomalaiset ovat nimittäneet karjalaisiksi kaikkia Karjalan maakunnan asukkaita.
Stolbovan rauhassa Ruotsi sai itselleeen oikeiden karjalaisten asuttamat alueet ja sen seurauksena karjalaiset pakenivat pois luterilaisia valloittajia. Stolbovan rauhan rajojen sisälle jäi vain Suojärven, Salmin ja osittain Suistamon pitäjissä asuvia oikeita karjalaisia. Muut Ruotsin valloittamat alueet asutettiin suomalaisten toimesta ja heitä alettiin kutsua karjalaisiksi, koska he asuivat "Karjalassa". Osaa heistä alettiin kutsua inkeriläisiksi.
Venäjän vallattua Ruotsin itäisen maakunnan aina Tornion jokea myöten, Venäjä perusti autonomisen Suomen Suuriruhtinaan maan ja liitti siihen sata vuotta aiemmin valloittamansa Ruotsin alueet eli niin sanotun "Wanhan Suomen". Silloin Suomen Suuriruhtinaanmaahan tuli ortodoksinen etninen karjalaisvähemmistö yllä mainitsemiini rajapitäjiin. Nämä rajat pidettiin voimassa Tarton rauhansopimuksessa, kun Suomi oli itsenäistynyt.
Ortodoksisia karjalan kieltä puhuvia rajakarjalaisia ei kuitenkaan ennen sotia pidetty suomalaisina, vaan pikemminkin juuri "ryssinä". Jatkosodan aikana Suomen valloittaessa Itä-Karjalan, virallinen politiikka muuttui ja etnisiä karjalaisia ei enää tunnustettu omaksi kansakseen. "Karjalan kieli" eli vain lingvistikkojen kirjastojen uumenissa, muutoin virallinen Suomi ja kaikki suomalaiset puhuivat vain "karjalan murteesta". Tämä oli poliittinen päätös.Pähkinäsaaren rauhassa Karjala jaettiin Ruotsin ja Novgorodin välillä niin, että Äyräpään, Jääsken ja Savon kihlakunnat jäivät Ruotsille. Vuonna 1939 sittemmin luovutetun Karjalan asukkaiden enemmistö polveutui joko 1323 rajan itäpuolella asuneesta tai mainittujen kolmen kihlakunnan karjalaisväestöstä.
Karjalaiset ovat (varsinais)suomalaisten ja hämäläisten ohella yksi Suomen kolmesta alkuperäisheimosta.
- hyväolianoppi
minun anoppi oli suistamolta ja ei se mitää tapoja pitänyt.karjalanpiirakat yhes leivottiin ja sie mie oli kyllä sanoja.mut ihan eli elämäsä ku me muutkin.joskin ilonen oli ulkopuolisille.perhees ol vakava.arvokas.hyvä anoppi oli.ihan hyvä.tämmöselle.
- Mikäminäolen
Persoonapronominit ( minä, sinä) ovat erikoisesti käytössä Suomen eri osissa. Yleisesti esim. Helsinkiläinen luulee että kaikkialla idässä puhutaan mie ja sie. Näin ei ole, eikä ole ollut. Savossa sanottiin "minä" ja kaakkoismurteissa "mie". Varsinaiskarjalassa sanottiin "mie" ja livvissä "minä".
Tuosta kartasta näkyy myös että savo-karjalaa puhuttiin pitkälle Raja-Karjalaan saakka.
http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/kaakkmur.html
- Näinsejakomeni
Minusta jako menee näin että oli Suomen karjalsisia ja sitten oli nämä venäläiskarjalaiset. Suomenkarjalaiset oli enemmän kauppamiehiä kuin venäläiskarjalaiset jotka oli enemmän kommunisteja kuin ei kommunisteja ja tänän takua myös Stalin vainosi Suomen karjalaisia tappoi heitä ja lähetti loput Gulakkiin. Mutta kmmunismia tunnustaneet sai jäädä tai joutuivat menemään sinne mihin politpyroo määräsi koska NL:ssä ei ollut yksilövapautta oli mentävä mihin johtajat määräsi tai vankileiri tai suoraan teloitus oli kohtalona.
- MaantieteenOppitunti
Tässä ketjussa tuntuu olevan koko karjalaisuuden ajatus hakoteillä.
`Yhden mielestä karjalaisia ovat vain 1658 Tveriin alueelle muuttaneet ortodoksiuskoiset asukkaat, toiselle karjalaisuus kytkeytyy karjalankielen osaamiseen, kolmannelle karjalanmurteen hallitseminen, neljännelle pelkkä mie-sie-pronominien käyttö, viidennelle poliittinen näkemys kommunistisuuden aste määräsi myös karjalaisuuden asteen.
Oikeasti karjalaisuus pakenee kaikkia määritelmiä. Rajamaana sillä on luonne, jossa yhdistyy aineksia venäläisestä ja suomalaisesta perinnöstä.
Minusta useimmat ihmiset sekä Suomessa että Venäjällä ovat sisäistäneet ajatuksen, että Suomella sen enempää kuin Venäjälläkään ei ole yksinoikeutta Karjalaan. Se on maantieteellinen alue, joka ulottuu yhtä useamman valtion alueelle. Se on olemassa oleva, mutta valtiollista itsenäisyyttä vailla olevan maantieteellisen alueen nimi, samaan tapaan kuin Skandinavia.
1980-luvulla Iran esitti Arabiemiirikuntien liitolle vaatimuksia emiraattikunnan rannikolla sijaitseviin saariin, vaikka nämä olivat miltei emiraattien rannikossa kiinni. Perusteena Iran piti sitä, että maita erottavan lahden nimi on PERSIAN (=Iranin)LAHTI - siispä kaikki sen saaret kuuluisivat Iranille. Huomattakoon kuitenkin,että rinnakkaisena nimenä lahdelle on Arabianlahti, jota varsinkin lähden länsi- ja eteläpuolella käytetään. Suomessaolemme sentän ymmärtäneet, että vaikka sana Suomenlahti on kansainvälisestikin kiistatta käytössä, ei se meidänkään mielestä tarkoita sitä, että Viron rannikon saarten tulisi tämän takia kuulua Suomen valtion yhteyteen. - AAtelin-kertoo
Helvetin huono esimerkki tuo Persian lahden saaret. "Karjala" ja "karjalaiset" ovat yksi Suomen pääheimoista. Suomalaiset eivät siis vaadi jälkikäteen "Karjalaa" tekaistuilla syillä. Suurin osa karjalaisista on ollut 1300-luvulta saakka ensin Ruotsin ja sitten Suomen valtion yhteydessä. Jo 1400-l. Karjala laskettiin osaksi Suomea Ruotsalaisisa teksteissä. Sama tilanne ja riitely olisi hämäläisten identiteetistä jos raja olisi vedetty Hämeen läpi 1323.
Parasta olisi jos tehtäisiin kuten Lyydiläisten kanssa. Näitä ei enää lasketa "karjalaisiin". Ehdotan että "varsinaiskarjala" luetaan suomen murteisiin ja livvinkieliset omaksi kansakseen. Näin käsite "karjalainen" jää Suomen heimojen yhteyteen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyydiläiset
Se että viime sotien tuloksena menetimme lähes koko Karjalan ( pieni kaistale jäi Saimaan Etelä-rannalle) ei voi olla syy siihen että menetämme koko käsitteen osana Suomea. - suomalainen.kaupunki
MaantieteenOppitunti kirjoitti:
Tässä ketjussa tuntuu olevan koko karjalaisuuden ajatus hakoteillä.
`Yhden mielestä karjalaisia ovat vain 1658 Tveriin alueelle muuttaneet ortodoksiuskoiset asukkaat, toiselle karjalaisuus kytkeytyy karjalankielen osaamiseen, kolmannelle karjalanmurteen hallitseminen, neljännelle pelkkä mie-sie-pronominien käyttö, viidennelle poliittinen näkemys kommunistisuuden aste määräsi myös karjalaisuuden asteen.
Oikeasti karjalaisuus pakenee kaikkia määritelmiä. Rajamaana sillä on luonne, jossa yhdistyy aineksia venäläisestä ja suomalaisesta perinnöstä.
Minusta useimmat ihmiset sekä Suomessa että Venäjällä ovat sisäistäneet ajatuksen, että Suomella sen enempää kuin Venäjälläkään ei ole yksinoikeutta Karjalaan. Se on maantieteellinen alue, joka ulottuu yhtä useamman valtion alueelle. Se on olemassa oleva, mutta valtiollista itsenäisyyttä vailla olevan maantieteellisen alueen nimi, samaan tapaan kuin Skandinavia.
1980-luvulla Iran esitti Arabiemiirikuntien liitolle vaatimuksia emiraattikunnan rannikolla sijaitseviin saariin, vaikka nämä olivat miltei emiraattien rannikossa kiinni. Perusteena Iran piti sitä, että maita erottavan lahden nimi on PERSIAN (=Iranin)LAHTI - siispä kaikki sen saaret kuuluisivat Iranille. Huomattakoon kuitenkin,että rinnakkaisena nimenä lahdelle on Arabianlahti, jota varsinkin lähden länsi- ja eteläpuolella käytetään. Suomessaolemme sentän ymmärtäneet, että vaikka sana Suomenlahti on kansainvälisestikin kiistatta käytössä, ei se meidänkään mielestä tarkoita sitä, että Viron rannikon saarten tulisi tämän takia kuulua Suomen valtion yhteyteen.Miten venäläistä ei yhdisti, koska venäläisten määrä oli pieni. Viipurin kaupungin asukkaista enemmistö oli luterilaisia vielä 1940, vai alatko selittämään paskaa harjakatoista ja pyöreistä kupoleista Viipurin luterilaisen kirkon yllä. Viipurin germaaninen ja lopulta osittain suomalainen yläluokka ei sekottunut edes kommunismia paenjeiden slaavilaisten verenimijöiden kanssa.
- fhimsf
Edellisten vuosisatain kansan vaiheisiin sisältyy monta yhteiskunnallista murrosta, Ruotsin vallan ja vanhan maajaon päättyminen , Venäjän tsaarinvallan aikausi, paremman elämn toivossa olivarmaan nuorempien ihmisten muuttoliikettä Karjalankin -suuntaan sen aikuinen korkeamman sivistyksen kehto kun oli maassa poliittista liikehdintää, työttömyyttä, sortoa, sairauksia, joihin sauna, viina ja tervakaan huonosti tehosi, nälänhätää sun muuta vaikeina aikoina - silt ajalta kuullut nykypolvi vain vanhusten kerrontaa ja mit historiikkeja lukenut.
Karjalassa oli maanviljelyä, kaupankäyntiä, teollisuutta, satamia- ja merenkulkua ,
miten nykyihmiset määrittelisivät - mit' on oikea karjalaisuus
- itsekään koskaan edes käynyt kuin joskus Imatralla ja Vuoksen rannalla. - MieJAmieJa
Tässä karjalaisuuta aidoimmillaan:
https://www.youtube.com/watch?v=qfARGONr2go - MieJAmieJa
Tässä karjalaisuuta aidoimmillaan:
https://www.youtube.com/watch?v=qfARGONr2go - Jukka-Joensuusta
Vielä eräs näkökulma tähän punaiseen hyökkäykseen siitä että "aito" karjalaisuus olisi vain ortodoksista ja "karjalan kielistä".
Tarkoitus on hajottaa "suomalaisuutta". Samaan tarkoitukseen pyrkivät ne tahot jotka kävivät väittämään että on olemassa omana kielinään "meän kieli" ja "kveeni". Kummallista kyllä ei ollutkaan olemassa "inkeriläisten kieltä"? Nämä kun haluttiin puhdistaa pois Pietarin ympäriltä.
Kysymys on siis politiikasta.
Netin syövereistä löytyy myös törkeää propagandaa suomalaisten toimista Itä-Karjalassa 1941-44. Näissä esitetään että suomalaisten voitto olisi ollut kohtalokasta karjalan kielelle ja identiteetille, hyvä kun puna-armeija vapautti... Todellisuudessa itä-karjalan itämerensuomalainen väestö suhtautui suomalaiin suopeasti. Miten heidän olisi käynyt jos Itä-Karjala olisi liitetty Suomeen? Ei huonosti, eihän Laatokan Karjalankaan karjalaa puhuneet valittaneet asemastaan. Koulussa kyllä opiskeltiin suomen kirjakielellä, mutta samaa kieltä opiskelivat hämäläiset. savolaiset ja pohjalaiset. Kirjakieli-suomi ei ole kenenkään kotikieli.
"Vielä ennen sotaa karjalan kielellä oli satojatuhansia puhujia, mutta sota toi vaikenemisen ja karjalaa tai karjalasta ei enää puhuttu."
-https://yle.fi/uutiset/3-8238882-
Totta puhuttuna karjalaa ( varsinaiskarjala, livvi) puhui Itä-karjalassa 1939, n. 110 000 ihmistä. Kun tähän lisätään Suomen Laatokonkarjalaiset saadaan "karjalankielisten" yhteismääräksi 160 000 henkeä ( lisäksi alueella asui 10 000 vepsäläistä. Tasavallan koko väkimäärä 468 898). Suomen Karjalan alueelta pakeni luterilaisia karjalaisia ( mm. Viipurista) yhteensä 360 000 ihmistä! Jo tästä huomaa missä todellisuudessa oli aidon karjalaisuuden painopiste. Suomessa karjalaisiksi laskettavia luterilaisia oli enemmän kuin koko Itä-Karjalssa asukkaita!
Karjalaisuus kuihtuu koko ajan Itä-Karjalassa. Sama tapahtuu "meän kielelle" Ruotsin Norrbottenissa. Jos kummasskin lapsille opetettaisiin suomen kieltä olisi tulevaisuuden näkymät paremmat. Nyt he ovat käyttökelvottoman kääpiökielten vankeja. Kirjakieli-suomen opetus ei ole tuhonnut Suomessa murteita, miksi se siis tuhoaisi kielimuodot Venäjällä tai Ruotsissa? Suomessa Pohjanmaan ruotsinkieliset puhuvat riikinruotsalaisille käsittämätöntä omaa kieltään, mutta koulussa opiskellaan kirjakieli-ruotsia. http://magma.fi/post/2010/8/2/suomenruotsin-murteet-elavat-yha-vahvoina
Kuten tässä videolla mukavasti kuuluu, puhuu toimittajanainen vienaa paljon enemmän painottaen suhu-äänteitä kuin paikalliset vienalaiset itse! Kaikki puhe toki on täysin ymmärrettävää suomenkieliselle. Itä-karjalan livvinkieliselle varmaan vaikeampaa:)
https://www.youtube.com/watch?v=qECMUI-cmXo
Myös Laatokan Karjalassa ennen sotia oli rajaseudun livvi siirtynyt huomattavasti samaan suuntaan kuin muut Suomen itämurteet. Eräs "asiantuntija" sanoikin minulle että livvi täytyy "puhdistaa" näistä suomenkielen piirteistä joita "kieleen" tuli erityisesti niden 50 vuoden aikana jolloin opetus kansakouluissa oli suomen kirjakielellä. Toki yhteys Suomeen oli yhdenmukaistunut kielimuotoa muutenkin muun Suomen suuntaan. Nykyinen harrastelijapiirien "karjalankielen" livvin murre ei siis ole samaa kieltä mitä puhuttiin Raja-Karjalassa ennen sotia. - Jukka-Joensuusta
"Koska karjalan kieltä ei virallisesti pidetty omana kielenään vaan suomen murteena, tarkkoja tietoja karjalankielisten lukumäärästä ei ole, mutta eräänä lähtökohtana voidaan pitää Raja-Karjalassa asuneiden ortodoksien määrää, joka vuonna 1939 oli yli 36 000 henkeä.[13] Näistä arviolta 29 000 henkeä puhui karjalaa äidinkielenään.[13] Suomen karjalankielisten määrään vaikuttivat myös Itä-Karjalasta 1920-luvulla saapuneet Repolan ja Porajärven pakolaiset sekä vienankarjalaiset; vienalaisia muutti Suomeen tuhansia jo autonomian aikana, ja vuosina 1918–1922 heitä saapui pakolaisina arviolta 11.500, joista osa tosin palasi olojen rauhoituttua takaisin kotiseuduilleen[14]. Täten voidaan uskoa, että Suomessa oli talvisodan alkaessa ainakin 33 000–34 000 henkeä, joiden äidinkieli oli karjala.[13]"
-wikipedia-
Karjalan evakoista "karjalankielisiä" eli ortodokseja oli siis 29 000 eli vain 7%. Livvinkielisten määrää on vaikea saada selville mutta se ei ole voinut olla yli 15 000 eli 3,7% evakkojen määrästä.
Viena on puhdasta suomea ja "eteläkarjalan" kieli/murteessa oli murrejatkumo siten että Ilomantsin ortodoksit puhuivat eri tavalla kuin ihmiset Impilahdella livviläisten naapurissa. On siis aika koomista että tämä pieni joukko on varastamassa käsitteen "karjalaisuus".
https://www.kotus.fi/files/3179/karjalat-kartta.JPG - selitys
Se, että Pohjois-Satakunnassa ja Imatralla on samanlaisia sanoja, joita ei muualla ole johtuu siitä, että siirtoväkeä on viime sotien jälkeen siirtynyt Karjalasta Pohjois-Satakuntaan.
Pohjois-Satakuntaan asutettiin Hiitolan ja Viipurin läänin Pyhäjärven asukkaita. Hiitola oli Imatran lähellä. - avaaja-ihan-oikeassa
Kannaksellahan ei puhuttu karjalaa vaan kaakkoismurteita eli hämäläis- ja savolaismurteen sekoitusmuunnosta. Vain Laatokan yläpuolella puhuttiin karjalaa ja noudatettiin karjalaisia tapoja.
Yksi tunnusmerkki on myös kreikkalaiskatolinen uskonto kun sen sijaan kannakselaiset olivat kaikki luterilaisia esi-vanhempiensa tavoin. Kyllä kannakselaiset kuten Leningrdin seudun inkeriläisetkin olivat matuja sisä-Suomesta, ikävä kyllä.- eiole
Kannaksella oli ortodoksisuutta Ruotsinkin aikana, vaikka syrjityssä muodossa. Ilomantsi on minun tietääkseni maan vanhin 500 vuotta jo toiminut ortodoksinen seurakunta. Ilomantsissa Ruotsi vaati kastamaan ortodoksin ja luterilaisen välisestä avioliitosta syntyneen luterilaiseksi. Minusta tuo on pienempi paha kuin joutua venäläisen ortodoksin ampumaksi Stalinin aikana
- Juuret-Jääskessä
"Avaaja" on väärässä. On törkeää että käsite "karjalaisuus" yriteään saada tarkoittamaan vain livvin puhujia ja perinteisesti ortodoksisen uskonlahkon kannatajia.
"Kaakkoissuomen murre" on sitä aidointa karjalan puhemuotoa. Pähkinäsaaren rauhan Ruotsin puolelle jääneet karjalaiset ja heidän jälkeläisensä muodostavat sen aidon karjalaisuuden. Ortodoksit sekaantuivat ryssiin.
"Karjalan kieli" on keinotekoinen käsite ja siitä käydään kovaa riitelyä livvinpuhujien ja varsinaiskarjalan puhujien välillä. "Varsinaiskarjalan" toisen päämurteen ( toinen on vienankarjala) eli eteläkarjalan kielioppi ja sanasto on kopsattu suoraan tverinkarjalasta! Tämä huijaus siksi että ennen sotia sen puhuma-alue Ilomantsista Suojärvelle oli murrejatkumo jossa ihmiset puhuivat suomea.
Ennen sotia ei myöskään Suomessa puhuttu livviä siinä muodossa kuin nyt opetetaan. Ihmiset olivat Raja-karjalssa olleet v. 1939 jo yli 60 vuotta suomenkielisen kouluopetuksen ja kulttuurin ( lehdistö, elokuvat) piirissä. Livvin kieli oli muuttunut suomen murteeksi.
Kun livvin "kirjakieltä" tehtiin nykytarpeisiin, yhdeksi lähtökohdaksi otettiin kielen puhdistamisen suomenkielen vaikutuksesta!
Livvi ei ole mikään muuttumattomana vuosisatoja pysynyt kieli, vaan siihen otettiin venäjästä ja vepsästä vaikutteita. Mielestäni kieltä ei pitäisi sanoa "karjalaksi" vaan ihan livviksi kuten sen sukulaiskieltä lyydiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyydin_kieli
- StallarinSontaluukku
On aivan samantekevää se, minä stallari Kannaksen ja Laaokan Karjalan asukkaita piti. HE ITSE kokivat olevansa karjalaisia ja sellaisina myös muu Suomi heitä piti maakunnan nimeä myöten!
Stallari saa kutsua heitä vaikka hottentoteiksi eikä sillä ole vaikutusta asiaan! - siemie
Karjalan kannaksella asui äyrämöisten ja inkerikkojen heimokuntaa - ja sinne muutti savakkoja lännestä. Viipurin teollistumisen myötä väkeä tuli Länsi_Suomesta asti. Karjalan heimo syntyi Karjalan kannaksella. Se on omaleimainen ja vanha suomalainen heimo.
- pylkäs-rokka
Viipurin alueen kantaväestö oli asunut jo yli tuhat vuotta nykyisen Viipurin ja Viipurin maalaiskunnan alueella. Viipurin maalaiskunnan väestö ja Viipurin työväki puhuivat enimmäkseen Reino Tolvasen puhumaa karjalanmurretta eli muinaiskarjalaa sekoitettuna Hämeestä ja Savosta tulleisiin vaikutteisiin. Alueen karjalaista kantaväestöä ei koskaan tapettu, vaikka osa lähti uskonnollisen sorron takia Venäjälle vielä pahempaan sortoon. Ortodoksisuus oli olemassa Ruotsin aikanakin, Venäjällä luterilaisuus toimii nykyään korkeintaan Suomen ja Saksan tukemana. Venäjän väestöstä volgasaksalaiset mukaanlukien luterilaisia oli joskus neljä prosenttia.
- elä-pagise-joutavii
pylkäs-rokka kirjoitti:
Viipurin alueen kantaväestö oli asunut jo yli tuhat vuotta nykyisen Viipurin ja Viipurin maalaiskunnan alueella. Viipurin maalaiskunnan väestö ja Viipurin työväki puhuivat enimmäkseen Reino Tolvasen puhumaa karjalanmurretta eli muinaiskarjalaa sekoitettuna Hämeestä ja Savosta tulleisiin vaikutteisiin. Alueen karjalaista kantaväestöä ei koskaan tapettu, vaikka osa lähti uskonnollisen sorron takia Venäjälle vielä pahempaan sortoon. Ortodoksisuus oli olemassa Ruotsin aikanakin, Venäjällä luterilaisuus toimii nykyään korkeintaan Suomen ja Saksan tukemana. Venäjän väestöstä volgasaksalaiset mukaanlukien luterilaisia oli joskus neljä prosenttia.
.....Viipurin maalaiskunnan väestö ja Viipurin työväki puhuivat enimmäkseen Reino Tolvasen puhumaa karjalanmurretta...
Höpöjä, olen kuullut niin paljon sekä kannakselaisten että Laatokan karjalaisten evakkojen puhetta, että kykenen sanomaan ettei kannakselaisten puheessa ole jälkeäkään Karjalan murteesta. Ihan turhaa tulla sellaisen joka ei itse ole kuullut neuvomaan. Ei niin laaja väestö kuin mikä Kannaksella asui olisi kieltään vaihtanut vaan olisi puhunut oikeaa karjalaa vielä sota-aikoina.
Oikea Karjalan murre/kieli poikkeaa Suomen itämurteistakin niin paljon, että saa oikein keskittyä kuuntelemaan mitä ne sanoo ja osan joutuu arvaamaan. Kannakselaisten evakkojen kieli oli ihan yleissuomea, ei mitään ongelmaa ymmärtämisessä. Tosin vanhat karjalan taitajat ovat jo kaikki kuolleet. - karjalaisia-vain
elä-pagise-joutavii kirjoitti:
.....Viipurin maalaiskunnan väestö ja Viipurin työväki puhuivat enimmäkseen Reino Tolvasen puhumaa karjalanmurretta...
Höpöjä, olen kuullut niin paljon sekä kannakselaisten että Laatokan karjalaisten evakkojen puhetta, että kykenen sanomaan ettei kannakselaisten puheessa ole jälkeäkään Karjalan murteesta. Ihan turhaa tulla sellaisen joka ei itse ole kuullut neuvomaan. Ei niin laaja väestö kuin mikä Kannaksella asui olisi kieltään vaihtanut vaan olisi puhunut oikeaa karjalaa vielä sota-aikoina.
Oikea Karjalan murre/kieli poikkeaa Suomen itämurteistakin niin paljon, että saa oikein keskittyä kuuntelemaan mitä ne sanoo ja osan joutuu arvaamaan. Kannakselaisten evakkojen kieli oli ihan yleissuomea, ei mitään ongelmaa ymmärtämisessä. Tosin vanhat karjalan taitajat ovat jo kaikki kuolleet.Suojärven, Suistamon ja Salmin asukkaat siirrettiin P-Karjalan pohjoisosiin ja osin P-Savoon. Siellä kuuli vielä muutama vuosikymmen sitten oikeaa karjalaa vai oliko se aunusta. Erosi todellakin täysin kannakselaisten puheesta joka on "normaalia" suomea, ei karjalaa. Karjala muuten luetaan omaksi kielekseen eikä suomenkielen murteeksi.
- Jukka-Joensuusta
elä-pagise-joutavii kirjoitti:
.....Viipurin maalaiskunnan väestö ja Viipurin työväki puhuivat enimmäkseen Reino Tolvasen puhumaa karjalanmurretta...
Höpöjä, olen kuullut niin paljon sekä kannakselaisten että Laatokan karjalaisten evakkojen puhetta, että kykenen sanomaan ettei kannakselaisten puheessa ole jälkeäkään Karjalan murteesta. Ihan turhaa tulla sellaisen joka ei itse ole kuullut neuvomaan. Ei niin laaja väestö kuin mikä Kannaksella asui olisi kieltään vaihtanut vaan olisi puhunut oikeaa karjalaa vielä sota-aikoina.
Oikea Karjalan murre/kieli poikkeaa Suomen itämurteistakin niin paljon, että saa oikein keskittyä kuuntelemaan mitä ne sanoo ja osan joutuu arvaamaan. Kannakselaisten evakkojen kieli oli ihan yleissuomea, ei mitään ongelmaa ymmärtämisessä. Tosin vanhat karjalan taitajat ovat jo kaikki kuolleet.Kannaksella puhuttiin ennen sotaa sitä samaa "kaakoissuomen murretta" eli karjalan murretta mitä nykyään esim. Rautjärvellä.
Raja-karjalan kunnissa kuten mm. Suojärvellä tai Salmissa ihmisistä muuten 70-80% oli ortodokseja vuonna 1939. Evakoista ortodokseja ja siis ""karjalankielisiä"" oli n. 30 000 eli alle 10% evakkojen kokonaismäärästä.
""Karjalankieli"" on keinotekoinen nuori kieli, joka on lähinnä aunuksenkarjalaa eli livviä. Se ei ole kuitenkaan sitä kieltä jota ortodoksit puhuivat esim. Suojärvellä v. 1939.
Tämä siksi että livvi on kielimuotona niin lähellä suomea että siitä oli muotoutunut suomen murre vuosisatojen myötä ennen sotia. Livinkieliset olivat olleet Suomen kansankouluopetuksen alaisina ( jossa opetus suomen kirjakielellä) jo yli 60 vuotta. Kaikki sivistys ja uudissanat olivat suomea mm. Urheilukenttä, rautatieasema, yliopisto, sanomalehti jne. Nykyisessä ""karjalan kirjakielessä"" nämä käsitteet ovat johdettu venäjästä tai muusta indoeurooppalaisesta kielestä!
Aivan yleisesti ennen sotia livviä pidettiin suhuäänteineen venäjän raiskaamana itämerensuomena. Nykyiset vienankarjalaiset eivät hyväksy nykyistä ""karjalankieltä"" kirjakielekseen siitä syystä että ymmärtävät sitä huonosti. Paremmin he ymmärtävät Suomen kirjakieltä.
Muita tekokieliä ovat "meänkieli" ja "kveeni".
Kun suojärveläiset livvinkieliset evakot asutettiin mm. Lieksaan sodan jälkeen, ei paikallisilla ollut suurta ongelmaa ymmärtää heidän puhettaan. Eteläpohjanmaata olisi ymmärretty huonommin.
Nykyinen ""Karjalan kirjakieli" on tahallaan litteroitu tunnistamattomaksi nykysuomalaiselle, mistä tahansa suomen murteesta saisi samalla tavalla "oman kielen" jos olisi poliittista tahtoa.
Lopullinen tarkoitus on hajottaa kalevalainen kansa riiteleviin pikku osasiin ja tuhtota sitten ne yksitellen. Suomenkielen tuhoamisen merkki on se että v. 2020 ensimmäisestä luokasta lähtien käydään opettamaan vierasta kieltä, ennenkuin lapsi on oppinut suomea kirjoittamaan ja lukemaan kunnolla!
- Kolikkoinmäk
Ihme häiskä toinoi hämmentäjä, joka yrittää saada kaikki sen jutut Moskovan mieleen. No. Ruskeakielinen!
- oma-heimonsa
Sanoisinpa, että 95 % Kannaksen evakoista ei ole oikeita karjalaisia eläissään nähnytkään.
- SanoMitäLystäät
Sanoisinpa, että on täysin yksi lysti vaikka kutsuisit heitä hottentoteiksi! He olivat useita sukupolvia paikan päällä asunutto väkeä, joilta sota riisti kotipaikan!
- Ovattoki
Kannaksen alkuperäiset asukkaat puhuivat itäkantasuomea. Iäkantasuomesta kehityivät loputa slaavien aloitamien sotien seurauksena karjan murteet ja suomen kielen itäiset murteet
- aina-paranee
Ruotsin valta tuhosi ja ajoi pois karjalaisen kantaväestön Kannakselta ja Inkeristä. Tilalle tuli väkeä kaikkialta Suomesta, siis ei-karjalaisia. Inkerilaäisetkin olivat muualta Suomesta tulleitten jälkeläisiä, ei alkuperäisväestöä. Kuuluisa inkeriläispappi Arvo Survokin myönsi sukunsa tulleen Keski-Suomesta.
- EiNimitysAsiaaMuuta
OLENNAISTA ei ole se, että MITÄ he olivat!
Olennaista on se, että he olivat useita sukupolvia paikan päällä asunutto väkeä, joilta sota riisti kotipaikan! - SeAravakasteinen
Sota itsessään ei riistänyt vaan valkobandiitit hävisivät talvisodan sekä sitten myös valloitussotansa, jonka tarkoituksena oli fasistien rinnalla lisämaan hankkiminen. Tuossakin tuli vain kakkospalkinto ja Suomi kutistui vain enemmän. No, hyviä ja asiallisia vuokralaisia kylläkin saatiin.
- HiemanTotuuttaVäliin
Sota ne alueet riisti kun punabandiitin tarkoitus oli Talvisodassa koko maan haltuun saaminen, mutta joutui tyytymään vain 'lisämaahan Karjalassa'! Jatkosodassa Stalin olisi mielellään taas sovjetisoinut koko Suomen, mutta pelkäksi aikeeksi jäi taas kerran! Karjala menetettiin eikä sen ottajat ole osanneet edes hoitaa anastustaan kunnolla vaan pellot kasvaa enimmäkseen horsmaa ja Viipurin vanhoista kerrostaloista on osasta enää vain seinät pystyssä!
- maukka
Nämä paskajutut tehtaillaan Venäjällä - älkää provosoituko!
- Evakonpojanpoika
Hankonimeltä 1940 ja Porkkalanniemeltä 1944 evakuoidut eivät olleet karjalaisia. Enemmistöllä oli siellä sitä paitsi ruotsi kotikielenä.
Karjalasta evakuoidut olivat teknisesti ottaen ja omastakin mielestään karjalaisia.
Sori siitä. Eikä edes sori.- ei-kukaan-usko
Ei tarvi pyytää anteeksi. KIITOS!! Kiitos että paljastit muille että Hanko ja Porkkala ei ole Karjalaa. Tuo on melkoinen uutispommi varmasti kaikille...
- arjalankarjala
Eivätkö olleetkaan karjalaisia, minä olen tähän asti aina luullut, että ne olivat juuri karjalaisia ja vähän arjalaisiakin...
- Anonyymi
-----Evakuoitu-Karjala oli karjalaisten asuttama.----
Karjala oli mutta ei Kannas.
----- He puhuivat Karjalan murteita,----
Kannakselaiset murteet kuuluvat hämäläismurteisiin. Suosittelen sinulle lisäopintoja.
---- noudattivat karjalaisia tapoja----
Kannaksella ei ollut hajuakaan karjalaisista tavoista tai kulttuurista. Täysin yleissuomalaista se oli.- Anonyymi
Putler-stallari munaa taas itsensä niin maan perusteellisesti!
Ei termissä ”evakko” ole olennaista hernkilön heimo vaan se, että hänet on sodan avulla karkoitettu kotoaan etsimään turvaa kotimaansa muista osista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Putler-stallari munaa taas itsensä niin maan perusteellisesti!
Ei termissä ”evakko” ole olennaista hernkilön heimo vaan se, että hänet on sodan avulla karkoitettu kotoaan etsimään turvaa kotimaansa muista osista!Mitä sinä oikein möliset ? Keskustelua käydään siitä olivatko kannakselaiset karjalaisia vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä oikein möliset ? Keskustelua käydään siitä olivatko kannakselaiset karjalaisia vai ei.
Seuraavaksi tarkkis todistaa, että tamperelaiset eivät ole tamperelaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraavaksi tarkkis todistaa, että tamperelaiset eivät ole tamperelaisia.
Suurin osa ei olekaan koska ovat junan tuomia, kuka mistäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa ei olekaan koska ovat junan tuomia, kuka mistäkin.
Samoin suomalaisia ovat vain ne, jotka polveutuvat jäätikön sisälle jäätyneestä porukasta ja joiden esi-isät siis eivät ole tulleet muualta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraavaksi tarkkis todistaa, että tamperelaiset eivät ole tamperelaisia.
Karjalan kannaksen suomalaiset olivat karjalaisia.
On väärin väittää että käsite 'karjalainan' tarkoittaisi vain Laatokan pohjoispuolen ortodokseja. Itäsuomalaisten ja itäkarjalaisten geneettinen perimä on sama.
Yhtä typerää olisi väittää että käsite 'italialainen' tarkoittaisi vain etelä-italialaisia.
Venäläiset valloittivat ensimmäisen kerran Viipurin vasta 1710. Tällöin ei väestöä suinkaan vaihdettu. Kun Suomi itsenäistyi oli Viipurissa venäjänkielisiä n. 2000 kaupungin 50 000 asukkaasta. Huomattava määrä venäläisistä ammuttiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karjalan kannaksen suomalaiset olivat karjalaisia.
On väärin väittää että käsite 'karjalainan' tarkoittaisi vain Laatokan pohjoispuolen ortodokseja. Itäsuomalaisten ja itäkarjalaisten geneettinen perimä on sama.
Yhtä typerää olisi väittää että käsite 'italialainen' tarkoittaisi vain etelä-italialaisia.
Venäläiset valloittivat ensimmäisen kerran Viipurin vasta 1710. Tällöin ei väestöä suinkaan vaihdettu. Kun Suomi itsenäistyi oli Viipurissa venäjänkielisiä n. 2000 kaupungin 50 000 asukkaasta. Huomattava määrä venäläisistä ammuttiin.----Venäläiset valloittivat ensimmäisen kerran Viipurin vasta 1710.------
Väki oli vaihdettu jo ennen sitä, ei Venäjän vaan Ruotsin toimesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karjalan kannaksen suomalaiset olivat karjalaisia.
On väärin väittää että käsite 'karjalainan' tarkoittaisi vain Laatokan pohjoispuolen ortodokseja. Itäsuomalaisten ja itäkarjalaisten geneettinen perimä on sama.
Yhtä typerää olisi väittää että käsite 'italialainen' tarkoittaisi vain etelä-italialaisia.
Venäläiset valloittivat ensimmäisen kerran Viipurin vasta 1710. Tällöin ei väestöä suinkaan vaihdettu. Kun Suomi itsenäistyi oli Viipurissa venäjänkielisiä n. 2000 kaupungin 50 000 asukkaasta. Huomattava määrä venäläisistä ammuttiin.----- Itäsuomalaisten ja itäkarjalaisten geneettinen perimä on sama.------
Kannaksen väki olikin kaakkois-suomalaisia eikä itä-suomalaisia. Siinä on ero. Suuret osat nykyistä Itä-Suomea on asutettu sisämaaasta päin kun karjalaiset pakenivat itään Ruotsin vainoja, lue Tverin karjalaisista.
- Anonyymi
Ne loput onkin arjalaisia.
- Anonyymi
Avauksen tueksi kolme todistetta:
- karjalaiset ovat aina olleet kreikkalaiskatolisia, eivät luterilaisia
- sekä suku- että etunimet ovat karjalaisilla omanlaatuisensa
- Kaakkois-Suomen ja kannaksen murteet kuuluvat hämäläismurteisiin. Suojärveläisten ym. kieli on täysin erilaista, nykyään puhutaan Karjallan kielestä- Anonyymi
Pähkinäsaaren rajan länsipuolelle jääneessä Viipurin Karjalassa oltiin ensin roomalaiskatolisia ja sitten luterilaisia. Muistetaan myös, että savolaiset olivat alkuaan karjalaisia. Stolbovan rauhan jälkeen kaksi kolmasosaa Ruotsin alueelle jääneistä karjalaisista kääntyi luterilaisuuteen. näin ollen karjalaisilla on jo tuhat vuotta ollut sekä itäisempiä että läntisempiä etunimiä ja sekä kotoperäisiä että vieraista kielistä johdettuja sukunimiä.
Kaakkoismurteita ei ole koskaan pidetty hämäläismurteina. Enimmäkseen Hämeestä ja Savosta Karjalaan ja Inkerinmaalle muuttaneet ns. savakot omaksuivat uusien asuinseutujensa tavat ja murteet. Suomenlahden rannalla Vehkalahti on ollut itäisin hämäläis- ja Virolahti läntisin karjalalaispitäjä.
- Anonyymi
Kulttuurien yhteentörmäys oli väistämätön,kun ohi kulkeva karjalaisnainen huikkasi tieltä:Kosakose heitthenkesä!
Savolaisella mökillä oli meneillään sian syysteurastus... - Anonyymi
Kantasuomalaisia he olivatkin. Kuka muuta on edes väittänyt?
- Anonyymi
Eivät olleet vaan Suomen 1941 valloittaman itä-Karjalan eli Vienan ja Aunuksen asukkaita.
- Anonyymi
Karjalan kansa oli/on Vienan ja Aunuksen asukkaita joita oli evakoista vain 10%
- Anonyymi
Karjalaisia olivat kaikki ne asukkaat, jotka vetäytyivät viimeistään 1940 luovutetuilta Laatokan Karjalan ja Kannaksen alueilta!
- Anonyymi
Eiks ne ollu arjalaisia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiks ne ollu arjalaisia?
Ei, vaan karjalaisia! Ja ovat sitä YHÄ!
- Anonyymi
Nyt on ihme määritelmää karjalaisuudesta. Vaikka muuttoliikettä Savosta Kannakselle olikin 1500-1700-luvuilla, ei siellä vanha asutus eli ns. äyrämöiset suinkaan kokonaan kadonneet, vaan sekoittuivat 1800-luvulla näihin muualta tulleisiin.
Aloittaja yrittää väittää, että "oikeita" karjalaisia oli vain Laatokan pohjoispuolella?- Anonyymi
No, Venäjän Tiltu yrittää taas vain trollata! Ei kannata ottaa vakavasti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, Venäjän Tiltu yrittää taas vain trollata! Ei kannata ottaa vakavasti!
Varsinkin sua pedaria nyt ei kukaan ota vakavasti😜
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin sua pedaria nyt ei kukaan ota vakavasti😜
Mikä on pedari? Nimi vai nimittely?
- Anonyymi
Voiko tästä keskustelusta päätellä, että somali ei muutu suomalaiseksi sillä, että sattuu muuttamaan tänne?
- Anonyymi
Ei voi! Suomen kansalaisuuden saanut somali on suomalainen! Sen sijaan karjalaiseksi hän ei muutu!
- Anonyymi
Laatokan Karjalassa ja Kannaksella asui syksyllä 1939 Karjalaisia! Turha väittää muuta!
- Anonyymi
Putinistitrollit yrittävät levittää valheitaan , hevonsontaa lähinnä.
Slava Ukraini! Kursk savuaa.- Anonyymi
----Kursk savuaa.-----
Ainoa mikä savuaa on sinun pääsi, Ukrainan joukot eivät ole lähelläkään Kurskin kaupunkia eivätkä tule pääsemäänkään. Tämä hulluttelu on Ukrainan loppu kun se tuhouttaa viimeisetkin länsitankkinsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
----Kursk savuaa.-----
Ainoa mikä savuaa on sinun pääsi, Ukrainan joukot eivät ole lähelläkään Kurskin kaupunkia eivätkä tule pääsemäänkään. Tämä hulluttelu on Ukrainan loppu kun se tuhouttaa viimeisetkin länsitankkinsa.Yritätkö nyt ennustella tulevaa? Miksi sinua pitäisi edes uskoa?
- Anonyymi
Kuten Skandinavia, on myös Karjala maantieteellinen alue, joka pakenee rodullisia, valtiollisia ja kansallisia määritelmiä. Tämän päivän karjalaisia eivät yhdistä kieli, uskonto eikä kulttuuri, vaan asuminen maantieteellisen Karjalan (Suomen ja Venäjän) alueella.
Venäjän karjalainen voi tuntea ylpeyttä karjalaisuudestaan, vaikka olisi syntynyt Tsetseniassa. Samoin voi joensuulainen tuntea karjalaisuutta puhumassaan suomen murteessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072785Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212310Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021906- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821167- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi238961