"talvisodan henki" ja evakkojen raju ryssittely

Görlitz

Enpä ole koskaan niellyt sitä jargonia talvisodan hengestä ja kuinka kansa "puhalsi yhteen hiileen". Todellisuus on paljon karumpi mistä siirtokarjalaisten kova kohtelu sisämaassa paljasti.

https://yle.fi/uutiset/3-9953675

"Kanasen näkemys suomalaisten suhtautumisesta ortodoksiseen siirtoväkeen ja ortodoksiseen uskontoon on karu. Siirtoväen kaltoin kohtelusta ei ole julkisesti puhuttu. Myöskään evakot itse eivät juuri halua vielä tänä päivänäkään julkisesti kertoa asiasta.

– Ortodoksisuus oli sitä, että olet ryssä ja epäluotettava. Näin voitiin ajatella, vaikka rajakarjalaiset olivat yhtä lailla taistelleet sodassa ja vielä menettäneet omaisuutensa rauhanteossa."

62

1351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PunikinVoimatonRaivo

      TTalvisodan henki kuvaa sitä yhteishenkeä, jolla sodan aikana puhallettiin yhteebn hiileen!

      Sodan JÄLKEEN tuli evakkojen asuttaminen ja silloin osalla ihmisillä yhteishenki kitui!

      Ei tämä kuitenkaan Talvisodan henkeä uhannut vaikka punikkia taas kyrsii!

    • sesss

      Tottahan on, että Karjalaisia vieruksoitinn monessa paikassa, mutta pääsääntöisesti heidät otettiin hyvin vastaan, vaikka olot sisämaassa oli monessa paikassa todella huonot ja tilan ja ruuan puute oli kova.

      • Suojärven.pagisijat

        Kun tämänkin kommenttiketjun osalliset vielä lukisivat yllä olevan uutislinkin alusta loppuun, niin paljon helpommaksi kävisi keskustelu...

        Siinä puhutaan Raja-Karjalan pitäjistä tulleiden (karjalankielisten) ortodoksikarjalaisten yleisestä kohtalosta. Ei heitä ollut kuin noin 10% kaikista talvi- ja jatkosodan evakoista.
        Tätä ei näytä uutisen linkittäjä-aloittajakaan ymmärtävän.

        Esimerkiksi Kannakselta tulleita luterilaisia, suomen kieltä puhuvia evakkoja ei todellakaan kohdeltu yhtä vieroksuvasti, tai ei ainakaan missään suuressa määrin. Eiväthän he meistä muista suomalaisista mitenkään radikaalisti eronneet.


      • vinoristin-kansa

      • Yksi-suomi-yksi-maa
        vinoristin-kansa kirjoitti:

        Karjalan kielellä viime hetket elpyä

        https://areena.yle.fi/1-4303009

        Onko yhtä suuri huoli savon tai vaikka etelä-pohjanmaa murteista? Karjalan kieltä ei todellisuudessa ole olemassa. Varmasti Venäjällä itämerensuomalaiset venäläistyy ja vaihtavat kielensä venäjään.


      • Kyllä-on-olemassa
        Yksi-suomi-yksi-maa kirjoitti:

        Onko yhtä suuri huoli savon tai vaikka etelä-pohjanmaa murteista? Karjalan kieltä ei todellisuudessa ole olemassa. Varmasti Venäjällä itämerensuomalaiset venäläistyy ja vaihtavat kielensä venäjään.

        https://yle.fi/uutiset/3-5935502

        Vituttaako?


      • Yksi-suomi-yksi-maa
        Kyllä-on-olemassa kirjoitti:

        https://yle.fi/uutiset/3-5935502

        Vituttaako?

        Ei, koska totuus ei pala edes tulessa kuten sanotaan.

        "Karjalan kieli" on poliittinen kieli kuten "meän kieli" tai "kveeni".
        Pohjanmaan ruotsin kieli voisi myös olla oma kielensä, riikinruotsalaisella on vaikeuksia ymmärtää sitä. Oman kielen asemaa ei ole koskaan ehdotettu sille koska se todellisuudessa heikentäisi ruotsinkielisten pohjalaisten asemaa. Samalla tavalla "karjalan kieli" tai "meän kieli" on kuolemansuudelma näille kielillemuodoille ( murteille) ja niiden puhujat tosiasiassa venäläistyvät ja ruotsalaistuvat. Parempi olisi opettaa näille suomea.
        "Karjalan kieli" sai asemansa Tarja Halosen ollessa presidenttinä. Tämä Suomen ja suomalaisuuden vihaaja teki paljon muutakin hallaa kansallemme.


      • eihäi-ruotshi-ellendä
        Yksi-suomi-yksi-maa kirjoitti:

        Ei, koska totuus ei pala edes tulessa kuten sanotaan.

        "Karjalan kieli" on poliittinen kieli kuten "meän kieli" tai "kveeni".
        Pohjanmaan ruotsin kieli voisi myös olla oma kielensä, riikinruotsalaisella on vaikeuksia ymmärtää sitä. Oman kielen asemaa ei ole koskaan ehdotettu sille koska se todellisuudessa heikentäisi ruotsinkielisten pohjalaisten asemaa. Samalla tavalla "karjalan kieli" tai "meän kieli" on kuolemansuudelma näille kielillemuodoille ( murteille) ja niiden puhujat tosiasiassa venäläistyvät ja ruotsalaistuvat. Parempi olisi opettaa näille suomea.
        "Karjalan kieli" sai asemansa Tarja Halosen ollessa presidenttinä. Tämä Suomen ja suomalaisuuden vihaaja teki paljon muutakin hallaa kansallemme.

        Vaikka riikinruotsalainen ei kaikkea Suomen Pohjanmaalla puhutusta ruotsista ymmärtäisikään, onko kukaan riikinruotsalainen kuitenkaan erehdyksessä luullut Pohjanmaan ruotsin murretta esim. tanskan tai islannin kieleksi? Tuskinpa.

        Toisin kuin monet suomenkieliset, jotka luulevat karjalan kieltä milloin viroksi tai jopa saamen kieleksi:

        https://yle.fi/uutiset/3-9828308

        Kyllä minäkin olen kuullut monen suomenkielisen väittävän että hän ymmärtää karjalan kieltä, mutta annas olla kun tämän eteen on lykätty vaikka Aijettih da tsiganazet-laulun sanat tai jokin Vladimir Brendojevin runo ja pyydetty, että kerrohan suomeksi mitä tässä lukee...
        Vähän ovat ymmärtäneet ja sen vähänkin usein täysin päin persettä.

        Totta, totuus ei pala tulessakaan.

        https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaisten-aloitteesta-karjalan-kielen-seuralle-200-000-euroa/


    • roletaari

      Melko suuri osa evakoista jäi jatkosodan jälkeisen rauhan rajan tuntumaan kuten omat vanhempani ja paljon samalta kannaksen alueelta siirtyneitä.

      Vennamo ohjasi huomattavan osan korpiin raivaamaan itselleen asutustiloja jotka autioituivat elinkelvottomina 60-luvulla.

      Länsi-Suomeen ajautuneet kokivat syrjintää.

      Talvisodan pakolaisilla oli todella kurjat olot!

      • lännen.ylypiät

        "Länsi-Suomeen ajautuneet kokivat syrjintää"

        Tämä käsitys on minullakin.

        Itä-Suomessa syrjittiin lähinnä ortodokseja, lännessä vähän kaikkia evakoita ja ruotsinkieliset alueet olivat pahimmat.

        Talvisodan henki näkyi enemmän rintamilla ja yhteisissä ponnistuksissa puolustuksen hyväksi.


      • Näin-On-kerrottu

        Ruotsinkielisillä alueilla ei evakkoja syrjitty, koska heitä ei sinne asutettu eikä maita heille lohkottu. Eivät varmaan edes siellä käyneet kuin autolla ajoivat pysähtymättä läpi.


    • uuuuu5

      Luterilainen luupäisyys oli vahvempi kuin talvisodan henki.

      Nykyään luterilaiset luupäät kiusaavat lähinnä toisiaan. Ortodoksien kiusaaminen on jo jouduttu lopettamaan, ja homojen kiusaaminenkin alkaa olla vaikeaa.

      • sama-usko-enemmistöllä

        Kyllä viime sotien evakoistakin ylivoimainen enemmistö oli luterilaisia evakkoja.


    • kaartonen

      Pohjanmaalla karjalaisia kohdeltiin erittäin hyvin. Näin on meille evakkojen jälkeläisille kerrottu.

      • ei_kokemuksia

        Riippuu varmaan kertojasta ja kokijasta. Voi toki olla että pohjanmaalla on hyviä ihmisiä siinä kuin muuallakin Suomessa, mutta siellä on myös pahoja ihmisiä, niin kuin muuallakin Suomessa.
        Sun omaiset on sitten varmaan kohdanneet hyviä ihmisiä ja jakavat tätä kokemusta eteenpäin. Sen sijaan osalla karjalaisista on huonoja kokemuksia pohjanmaalaisista vastaanottajista.
        Siksi toisekseen, kyllä on pokkaa pohjanmaalaisilla nykyäänkin, koppavaa ja typerää sakkia tuntuu olevan vieläkin. Typerää itsekkyyttä.
        Mutta ehkä heillä ei ole sellaista taustaa kuin useilla muilla ihmisillä näiden viime sotienkaan suhteen. Sillä eikös se niin ole, että ruotsalaiset harvemmin maatamme uhkaavat. Juu, pohjamaalaiset miehet ovat osallistuneet maailmansodan taisteluihin siinä kuin muutkin suomalaiset miehet, mutta itse Pohjanmaa, joitakin suurempia kaupunkia lukuun ottamatta, paljonko se kärsi sodasta tai edes sisällissodasta. Tosin juu, sisällissodasta sanotaan, että punaiset vetäytyessään käyttivät sitä "poltetun maan" taktiikkaa, mutta vähäiseksi taisi sekin jäädä. Että vähissä ovat pohjalaisten menetykset ja varmaan siksi heillä ei oikein ole niin kuin näkemystä muita ihmisiä kohtaan. Pohjolaanen pärjää ittekseen ja komiasti pärjääkin! Nuijasodassa vissiin viimeksi joutuneet jotain pahoja kokemaan asuinseuduillaan!
        Siis aivan kuvaamattoman typeriä kommentteja on itsekin saanut tässä eräältäkin ylypeeltä pohjolaaselta joka sanoo olevansa sellaanen notta suorat sanaat sanooo aina.... Joo, se ei ole kuin koppava ja typerä ihminen! Jep, ja toisaalta sitten kehuu olevansa hyvinkin humaani - maahanmuuttajia kohtaan ja heiluttelee keskisormeaan erinäisissä vastamielenosoituksissa! Ruma ihminen kaikin puolin!


    • ottaako.kaaliin

      Trollia vituttaa raskaasti, kun Suomi hoiti siirtolaisten asutuksen ja huolehti omasta väestä ainutlaatuisella menestyksellä. Totta kai ongelmia oli, ja epäluuloja vierasta uskontoa, tapoja ja murretta kohtaan. Kaikista kuitenkin pyrittiin huolehtimaan parhaan kyvyn mukaan.
      Se vain joitakin tämäkin asia suunnattomasti pistelee.

      • Kaalimaan Kakaroita koko juttu vähän nyppii. He voittivat sodan, mutta heillä ei edelleenkään ole kuin sitä kaalia. : )


      • Totuutta-väliin

        Etelä-Pohjanmaalle ei sijoitettu lainkaan ortodoksikarjalaisia. Pohjoispohjanmaalle sijoitettiin Soanlahden ja Salmin väestöä joissa oli ortodokseja mukana. Suurin Laatokan karjalan ortodokseista sijoitetiiin Savoon ja Pohjois-Karjalaan.
        Tuossa kartta mistä sijoituspaikkakunnat voi lukea:
        https://www.luovutettukarjala.fi/kartat/sijoituskartta.htm


      • Totuutta-väliin
        Totuutta-väliin kirjoitti:

        Etelä-Pohjanmaalle ei sijoitettu lainkaan ortodoksikarjalaisia. Pohjoispohjanmaalle sijoitettiin Soanlahden ja Salmin väestöä joissa oli ortodokseja mukana. Suurin Laatokan karjalan ortodokseista sijoitetiiin Savoon ja Pohjois-Karjalaan.
        Tuossa kartta mistä sijoituspaikkakunnat voi lukea:
        https://www.luovutettukarjala.fi/kartat/sijoituskartta.htm

        Pohjois-Karjalaan sijoittejun ortodoksien määrä oli alueen koko väestöstä n. 20%. Alue siis sai todellisen "oikeiden" karjalaisten ruiskeen!


      • syrjintää_

        Mitä oikeita karjalaisia? Kyllä kaikki Karjalasta evakkoon joutuneet alueen asukkaat ovat karjalaisia. Ruvetaanko tässä nyt karjalaisiakin jaottelemaan parempiin ja huonompiin, aitoihin ja epäaitoihin, tosi uskovaisiin ja epäuskovaisiin... Jopa on aikoihin eletty. Jos halutaan jaotella kulttuurillisesti niin pitäskö sitten käyttää jotain etuliitettä, ovatko nämä "aidot" karjalaiset aunuksen karjalaisia tai vienan karjalaisia tai mitä lienevät. Mutta sitä nyt on aika älytöntä tulla haastamaan, että osa karjalaisista ei karjalaisia oliskaan! Että paremmat ja huonommat, syrjintää tässäkin sitten. Toiseutta, me ja ne muut!
        Siksi toisekseen, olen kuullut sieltä Pohjanmaalle asutetuista karjalaisista käytetyn yhtä lailla sanaa ryssä, vaikka olisivat vain puhuneet karjalan murrettansa. Näin on! Ilkeitä ihmisiä ja typeriä tyyppejä riittää joka maakuntaan ja kylään!


      • totuutta-väliin

        Tuossa aloittajan jutussa mainitaan että ortodokseja syrjittiin ja ryssiteltiin. Kun katsoo mihin Suomen osiin ortodokseja sijoitettiin nähdään että Pohjoispohjanmaalle, Pohjoissavoon ja Pohjoiskarjalaan. Täällä siis esiintyi syrjintää heitä kohtaan.
        Pohjoiskarjalan väestö ei ollut ennen sotia "karjalainen" kuin pieneltä osin, ellei savolaisia lasketa karjalaisiin.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruptuurisota
        Toisen maailmansodan seurauksena ei Aunuksen karjalasta tai Vienasta tullut kuin muutamia satoja ihmisiä Suomeen. Nämä olivat Neuvostoliiton kansalaisia. 1922 tuli rajan yli kymmeniä tuhansia itä-karjalaisia. En ole kuullut että heitä olisi syrjitty vaikka olivat ortodokseja.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itäkarjalaisten_kansannousu


      • erojakin.on
        totuutta-väliin kirjoitti:

        Tuossa aloittajan jutussa mainitaan että ortodokseja syrjittiin ja ryssiteltiin. Kun katsoo mihin Suomen osiin ortodokseja sijoitettiin nähdään että Pohjoispohjanmaalle, Pohjoissavoon ja Pohjoiskarjalaan. Täällä siis esiintyi syrjintää heitä kohtaan.
        Pohjoiskarjalan väestö ei ollut ennen sotia "karjalainen" kuin pieneltä osin, ellei savolaisia lasketa karjalaisiin.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruptuurisota
        Toisen maailmansodan seurauksena ei Aunuksen karjalasta tai Vienasta tullut kuin muutamia satoja ihmisiä Suomeen. Nämä olivat Neuvostoliiton kansalaisia. 1922 tuli rajan yli kymmeniä tuhansia itä-karjalaisia. En ole kuullut että heitä olisi syrjitty vaikka olivat ortodokseja.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itäkarjalaisten_kansannousu

        "En ole kuullut että heitä olisi syrjitty vaikka olivat ortodokseja"

        Heitä ei sijoitettu eikä heille lohkottu maita. Eivätkä venäläisten sotatoimet olleet aiheuttaneet tappiota siviiliväestölle.


      • totuutta-väliin

        " Eivätkä venäläisten sotatoimet olleet aiheuttaneet tappiota siviiliväestölle."
        Miten tämä liittyy asiaan? Siis Karjalan evakkoja II-Maailmansodassa, Suomalaisia, ryssiteltiin Sisä-Suomessa siitä syystä että vanäläisten sotatoimet ( pommitukset, desantit) olivat tappanneet suomalaisa siviilejä?? Neuvostoliiton teot kääntyivät jotenkin evakkojen syyksi! Nyt menee jo yli hilseen!
        Ortodoksien ryssittely taas johtui siitä että heille lohkottiin maata?
        Ihmeellisiä päätelmiä.


      • erojakin.on
        totuutta-väliin kirjoitti:

        " Eivätkä venäläisten sotatoimet olleet aiheuttaneet tappiota siviiliväestölle."
        Miten tämä liittyy asiaan? Siis Karjalan evakkoja II-Maailmansodassa, Suomalaisia, ryssiteltiin Sisä-Suomessa siitä syystä että vanäläisten sotatoimet ( pommitukset, desantit) olivat tappanneet suomalaisa siviilejä?? Neuvostoliiton teot kääntyivät jotenkin evakkojen syyksi! Nyt menee jo yli hilseen!
        Ortodoksien ryssittely taas johtui siitä että heille lohkottiin maata?
        Ihmeellisiä päätelmiä.

        "Neuvostoliiton teot kääntyivät jotenkin evakkojen syyksi!"

        Aivan samalla tavalla kuin juutalaisten bolseviikkien teot kääntyivät kaikkien juutalaisten syyksi, myös vuosisataisen vihamiehen "ryssän" teot kääntyivät "ryssän uskoisten" syyksi. Voimaton raivo puretaan lähimpään kohteeseen. Noin osa ihmisistä toimii ja 1940-luvun matalamman sivistystason vuoksi suurempi osa kuin nykyisin. Nykyisin tyypillisin tällä tavalla toimiva ryhmä ovat rasistit.

        "Ortodoksien ryssittely taas johtui siitä että heille lohkottiin maata"

        Pihit ja kitsaat länsisuomalaiset olivat erityisen katkeria joutuessaan luovuttamaan elintarpeita ja myöhemmin jopa maata evakoille ja se nosti yllämainitun reaktion entistä herkemmin pintaan.

        Missä helvetin tynnörissä sinä olet elänyt, kun et tiedä edes perusasiota ihmisten tyypillisestä käyttäytymisestä?


      • totuutta-väliin

        -Karjalaiset eivät olleet venäläisiä, siis "ryssiä" vaan suomalaisia. Jopa rajan takana eläneet itä-karjalaiset olivat itämerensuomalaisia. Täytyy olla täysi idiootti joka sekoittaa nämä ( venäläiset ja suomalaiset) keskenään ja syyttää suomensukuisia ja suomalaisa Kremlin narsistin tihutöistä.
        Vertaaminen juutalasiin on siis huono vertaus.
        -Suurin osa evakoista oli luterilaisia, vai 10% oli ortodokseja.
        - "Ortodoksien ryssittely taas johtui siitä että heille lohkottiin maata?" En ole tätä mieltä, vaan kommentti oli ihmettely ( huomasit varmaan kysymysmerkin lauseen lopussa ) sinun, nimimerkki"erojakin.on", lauseeseen "...Heitä ei sijoitettu eikä heille lohkottu maita."
        Ollaan tarkkana ja luetaan ajatuksen kanssa.
        - "Tynnyrössä" ( Kirjakielen "tynnyrissä") en ole elänyt, oletko sinä?

        Evakkojen kokemaa syrjintää on yleisesti otten liioiteltu. He ovat sulautuneet kantaväestön joukkoon ilman suuria kipuiluja. Tästä olisi voinut ottaa mallia palestiinalaiset jotka asuteiin Jordaniaan.


      • erojakin.on
        totuutta-väliin kirjoitti:

        -Karjalaiset eivät olleet venäläisiä, siis "ryssiä" vaan suomalaisia. Jopa rajan takana eläneet itä-karjalaiset olivat itämerensuomalaisia. Täytyy olla täysi idiootti joka sekoittaa nämä ( venäläiset ja suomalaiset) keskenään ja syyttää suomensukuisia ja suomalaisa Kremlin narsistin tihutöistä.
        Vertaaminen juutalasiin on siis huono vertaus.
        -Suurin osa evakoista oli luterilaisia, vai 10% oli ortodokseja.
        - "Ortodoksien ryssittely taas johtui siitä että heille lohkottiin maata?" En ole tätä mieltä, vaan kommentti oli ihmettely ( huomasit varmaan kysymysmerkin lauseen lopussa ) sinun, nimimerkki"erojakin.on", lauseeseen "...Heitä ei sijoitettu eikä heille lohkottu maita."
        Ollaan tarkkana ja luetaan ajatuksen kanssa.
        - "Tynnyrössä" ( Kirjakielen "tynnyrissä") en ole elänyt, oletko sinä?

        Evakkojen kokemaa syrjintää on yleisesti otten liioiteltu. He ovat sulautuneet kantaväestön joukkoon ilman suuria kipuiluja. Tästä olisi voinut ottaa mallia palestiinalaiset jotka asuteiin Jordaniaan.

        "Täytyy olla täysi idiootti"

        Suurin osa ihmisistä, sinä mukaan luettuna, itse asiassa aika läheltä ovatkin.

        Elleivät olisi, meillä olisi noin 99,9% vähemmän niistä ongelmista, jotka meillä tällä hetkellä on.

        "Vertaaminen juutalasiin on siis huono vertaus"

        Ei ollenkaan. Se, mitä Saksassa tapahtui 1930-40-luvuilla, ei ole mitenkään ihmeellistä tai poikkeuksellista, vaan erittäin tyypillistä ja tavallista, joskin se vain meni paljon pidemmälle kuin yleensä on tapana mennä.

        "Evakkojen kokemaa syrjintää on yleisesti otten liioiteltu"

        Niiden evakkojen mielestä, jotka sitä joutuivat kokemaan, sitä on pääasiassa vähätelty.


      • totuutta-väliin

        Vertaus juutalaisiin on huono koska evakot olivat suomalaisia, karjalaisia. Ymmärtäisin tuon vertauksen jos Suomessa olisi Stalinin temppujen tähden vainottu venäjänkielisiä Suomen kansalaisia ( näitäkin oli 1940-luvulla Suomessa).
        Vai onko karjalaiset "venäläisiä" nimimerkki "erojakin.on " mielestä?
        Idiootti täytyy olla jos ei tajua tätä eroa ja jatkaa jankutusta.
        Evakkoja ei noin yleisesti ottaen syrjitty, ei valtion, eikä sijoituspaikkakuntien ihmisten toimesta. Tämä ei poissulje sitä etteikö yksittäisiä syrjimistapauksia ilmennyt idioottien toimesta ( vaikka sellaisten jotka sekoittivat karjalaiset venäläisiin). Tämä yleinen syrjimättömyys ei tietenkään lohduta niitä evakkoja jotka joutuivat syrjinnän kohteeksi itse. Asiaa kuitenkin täytyy katsoa laajemmin koko 450 000 evakon näkökulmasta, ei yksittäisten ihmisten subjektiivisestä vinkkelistä.
        Jos syrjintää esiintyi, se johtui juuri maan luovutuksesta evakoille, ei venäläisten sotatoimista.
        Todiste siitä että evakot sitten kuitenkin soputuivat paikallisten ihmisten joukkoon ja paikkalliset evakoihin, on että mitään syrjittyä karjalaisten joukkoa ei maahamme ole syntynyt.


    • NFIJ

      Suomen oikeisto katsoo, että mitään tällaista ei koskaan tapahtunut! Tämä on nyt virallinen totuus.

    • kuningastiet

      Tuskinpa missään kaupungeissa ryssittelivät ehkä Vaasaa lukuunottamatta. Viipurissa työskenteli paljon muualta sinne muuttaneita. Maalaiset aina tietenkin pelkäävät kaikkea uutta ja erilaista, kuten turvapaikanhakijoiden synnyttämästä hysteriasta hyvin näkyy.

      • Joitakinryssiteltiin

        Ei millään pahalla, mutt mun äiti kertoi ett oli aikoinaan koulussa valehdellut syntymäpaikkansa, kun oli ollut tapana laulaa paikkakuntalaulu nimi-tai syntymäpäiväsankarille ettei olis joutunut ryssittelyn kohteeksi. Lapset olivat silloin oppineet vanhemmiltaan, ett Karjalasta tulleita ryssiteltiin. Eikä äitini Vaasassa asustellut vaan pohjoisemmassa Suomessa. Äiti kertoi ettei kohtelu joka paikkakunnalla kovin hääppöstä ollut. Jos kuuntelee Veikko Lavin tekemää "Evakon laulu" kappaletta, niin se kertoo miten karua kohtelua osa evakoista joutuivat kokemaan. Myös vanha kotimainen elokuva " Evakot" kertoo myös miten evakot otettiin vastaan kanta-Suomessa. Senkin voin sanoa, ett äiti kertoi ettei mun isän veli oikein häntä arvossa pitänyt, koska oli Karjalassa syntynyt. Eli ei se kohtelu kaikkien osalla hyvää ollut.


      • höpötystä

        Sepä se tässä meidän maassamme juuri onkin, että maassa on alueita, joilla ei ole varhain teollisuutta ollut tai muuta laajaa elinkeinoelämää, joka olisi vetänyt sinne muuttajia. On alueita, jossa ollaan asusteltu saman porukan kanssa iät ja ajat, niin silloin ei ole ymmärrystä muita kohtaa. Toiset ovat vain uhka, ne tulee ja vie kaiken!
        Juuri nuo typerät ihmiset, jotka eivät ymmärrä, halua ymmärtää, että evakot olivat menettäneet suurin piirtein kaiken omaisuutensa ja joutuivat aloittamaan kaiken alusta. Ok, sodassa monille muillekin kävi niin, kun omaisuus meni pommituksissa, mutta... Samaten evakot menettivät sen tutun ympäristönsä jossa he olivat eläneet, kotikontunsa, juurensa. Mutta tällaiset asiat ovat edelleenkin eräille ihmisryhmille äärettömän vaikeita käsittää. Sitä vaan muut tulevat ja vievät kaiken!
        ai jukra, itsenäisyyspäivän puheissa nyt - tuli vain mieleen - presidenttipariskunta se vaan jaksaa selittää, että yhteen hiileen puhalletaan, tehdään yhdessä ja lässyn lässyn lää.


      • erojakin.on
        höpötystä kirjoitti:

        Sepä se tässä meidän maassamme juuri onkin, että maassa on alueita, joilla ei ole varhain teollisuutta ollut tai muuta laajaa elinkeinoelämää, joka olisi vetänyt sinne muuttajia. On alueita, jossa ollaan asusteltu saman porukan kanssa iät ja ajat, niin silloin ei ole ymmärrystä muita kohtaa. Toiset ovat vain uhka, ne tulee ja vie kaiken!
        Juuri nuo typerät ihmiset, jotka eivät ymmärrä, halua ymmärtää, että evakot olivat menettäneet suurin piirtein kaiken omaisuutensa ja joutuivat aloittamaan kaiken alusta. Ok, sodassa monille muillekin kävi niin, kun omaisuus meni pommituksissa, mutta... Samaten evakot menettivät sen tutun ympäristönsä jossa he olivat eläneet, kotikontunsa, juurensa. Mutta tällaiset asiat ovat edelleenkin eräille ihmisryhmille äärettömän vaikeita käsittää. Sitä vaan muut tulevat ja vievät kaiken!
        ai jukra, itsenäisyyspäivän puheissa nyt - tuli vain mieleen - presidenttipariskunta se vaan jaksaa selittää, että yhteen hiileen puhalletaan, tehdään yhdessä ja lässyn lässyn lää.

        Höpötystä tuo tosiaan olikin. Rasistinen väkivaltaisuus on yleisintä asutuskeskuksissa, aivan kuten nuorisonkin jakautuminen muille vihamielisiin "alakulttuureihin". Näitä ilmiöitä esiintyi enemmän myös asutuskeskusten ulkopuolella ennen kuin suuret muuttoaallot tyhjensivät maaseudun. Kaupungeissa ja muissa asutuskeskittymissä vihamielistä nurkkakuntaisuutta on ilmennyt melko paljon aina.

        Mitä harvemmassa ihmiset asuvat, sitä enemmän he joutuvat turvautumaan , ja siksi myös sopeutumaan, toisiinsa ja sitä altruistisempia heistä tulee. Itsekkäät eivät sellaisessa ympäristössä pärjää, vaan he muuttavat tyyppillisesti tiheämmin asutuille alueille, joissa kilpailu vauraudesta on mahdollista.

        Kaupungeissa ajoittain ja paikoittain havaittu suopea ilmapiiri on seurausta äskettäin maalta muuttaneiden vielä säilyneestä altruismista ja yhteiseen hyvään pyrkimisestä, jota seuraavalla sukupolvella ei yleensä enää ole.


      • Selitä_mitä_selität

        Ai sää käännät mun puheen väärin päin . Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita. Älä ihmeessä.
        Kun juttu on mun mielestä niin, että kun teollisuus alkoi Suomessa kasvaa, metsäteollisuus eri toten veti työntekijöitä maaseudulta tykönsä, niin kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen, uudet tulokkaat eivät olleet kummajaisia, vaan heidät otettiin ihan ok tyyppeinä vastaan, (toista tietysti nykypäivänä, kun työstä on pulaa, niistä harvoista pesteistä kilpaillaan, ja muualta tullut tosiaan koeteaan tyypiksi, joka vie minulta jotain, se tulee ja kilpailee mun kanssa, mutta tuota ilmiötä ei silloin alkuaikoina tosiaankaan voinut olla, kun väkeä nimenomaan tarvittiin ja kaikki olivat suurin piirtein tasavertaisessa asemassa sen työn oppimisen ja tekemisen suhteen).
        Mutta nuo pohojanmaalaiset mäntit, iät ja ajat keskenänsä isoilla tiloillansa, niin uudet tulevat ja vievät sen vähän mitä heille on vuosien saatossa kertynyt, jotkut tyhjätasku ryssänpenikat ja muut punikit!
        ja kuten sanottu, kyllä tuon kyräily ja vahtimismentaliteetin huomaa edelleenkin kun menee jonnekin länsirannikon kaupunkiin, niin heti huomaa sen kuinka ilkeästi tulokasta kohdellaan. Mutta menepä esim. helsinkiin,,,, nooo, siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia että so what, siinähän tulit, ja olepa hyvä.


      • Kyrsäälijä

        Huippua tuossa kyräilyssä edustaa vielä ruotsinkieliset maajussit Pohjanmaalla. Heidän mailleen eivät evakot kyllä tulleetkaan. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla suomenkielinen ja ruotsinkielinen maaseudun väestö ei ole missään tekemisissä keskenään, kun menee toisen kieliryhmän alueelle on kuin tulisi rajan yli vieraaseen valtioon.


      • Matovaltonen-

        Viipurin asukkaista iso osa asutettiin Lahteen. Esiintyikö siellä "ryssittelyä" heitä kohtaan?


      • kiinnostava.väittely
        Selitä_mitä_selität kirjoitti:

        Ai sää käännät mun puheen väärin päin . Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita. Älä ihmeessä.
        Kun juttu on mun mielestä niin, että kun teollisuus alkoi Suomessa kasvaa, metsäteollisuus eri toten veti työntekijöitä maaseudulta tykönsä, niin kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen, uudet tulokkaat eivät olleet kummajaisia, vaan heidät otettiin ihan ok tyyppeinä vastaan, (toista tietysti nykypäivänä, kun työstä on pulaa, niistä harvoista pesteistä kilpaillaan, ja muualta tullut tosiaan koeteaan tyypiksi, joka vie minulta jotain, se tulee ja kilpailee mun kanssa, mutta tuota ilmiötä ei silloin alkuaikoina tosiaankaan voinut olla, kun väkeä nimenomaan tarvittiin ja kaikki olivat suurin piirtein tasavertaisessa asemassa sen työn oppimisen ja tekemisen suhteen).
        Mutta nuo pohojanmaalaiset mäntit, iät ja ajat keskenänsä isoilla tiloillansa, niin uudet tulevat ja vievät sen vähän mitä heille on vuosien saatossa kertynyt, jotkut tyhjätasku ryssänpenikat ja muut punikit!
        ja kuten sanottu, kyllä tuon kyräily ja vahtimismentaliteetin huomaa edelleenkin kun menee jonnekin länsirannikon kaupunkiin, niin heti huomaa sen kuinka ilkeästi tulokasta kohdellaan. Mutta menepä esim. helsinkiin,,,, nooo, siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia että so what, siinähän tulit, ja olepa hyvä.

        "Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita."

        En ole väittänyt mitään tuollaista. Jos ylipäätänsä osaisit lukea, sinulle ehkä valkenisi, että juuri Etelä-Pohjanmaa ei todellakaan ole harvaanasuttua seutua maaseuduksi.

        " kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen"

        Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, etkä ole ollut kasvavien lasten kanssa tekemisissä?

        Jos olisit, tietäisit, että ihmiset eivät totu erilaisuuteen, vaan he nimenomaan tottuvat samanlaisuuteen. Lapset leikkivät keskenään ihan sujuvasti piittaamatta mistään rotu- tai kulttuurirajoista, aikuisilta se ei enää onnistu.

        Aikuisella iällä erilaisten ihmisten yhteensaattaminen saa ainoastaan aikaan ristiriitoja ja yhteentörmäyksiä. Kylien väliset tappelut siirtyivätkin muuttoliikkeen myötä kaupunginosien välisiksi. Toki niitä oli ollut kaupungeissa ennen muuttoaaltoakin, mutta paljon vähemmän, koska kaupungit olivat pieniä.

        Ei toisaalta ole vaikea arvata, että olet nainen. Ensinnäkin ihmisten yhteistoiminta on sinulle niin tärkeää, että puhut siitä. Jos olisit mies, se ei kiinnostaisi sinua, vaan ristiriitatilanteet nimenomaan kiehtoisivat sinua, koska kokisit siinä tilaisuuden hyödyntää taisteluviettiäsi.

        Sen lisäksi, koska olet nainen, olet myös varovainen ja pelokas. Siksi et pysty välittömään ja mutkattomaan yhteistoimintaan täysin tuntemattomienkin kanssa, kuten miehet pystyvät. Sen sijaan sinun on voitettava pelkosi tutustumalla, eli totuttautumalla tuntemattomiin, ja siihen liittyy tietysti se, että usein miten suurin osa peloista on turhia. Se, että et voi luottaa fyysiseen ja henkiseen kykyysi puolustaa itseäsi samalla tavalla kuin miehet luottavat, saa sinut kuvittelemaan, että olisit suhtautunut tuntemattomaan jotenkin toisin, jos olisit tavannut hänen kaltaisiaan aiemminkin. Se ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Pelokkuus on ominaisuus, joka ei niin paljon riipu kohteesta.

        Pikkutyttönä sinäkin olit erilainen. Olet oppinut varomaan ja pelkäämään kasvaessasi, osin hormonitoimintasi takia, osin ympäristöstäsi sukupuolellesi tyypillistä käyttäytymismallia omaksumalla. Varsin helpoksi omaksumisen tekee, jos ympärillä vielä on käpälöimiseen ja muuhun öyhöämiseen taipuvaisia miehiä.

        Turha silti ymmärtää minua väärin. Naisille usein tyypillinen varovaisuus ja pyrkimys yhteistoimintaan voivat joskus mennä liian pitkälle, mutta pääsääntöisesti ne ovat yhteiskuntaa toimivana ja kasassa pitäviä voimia ja täysin välttämättömiä lajimme olemassaolemiselle. Mutta ehkä sanomani auttaa myös ymmärtämään, miksi ne "persupojat" ärsyyntyvät niin paljon "monikulttuurisuus"-puheista. He ovat sotaisasta Marsista, monikulttuuritytöt taas hyvästä, herkästä sydämestä. Me kaikki muut olemme siitä väliltä, kuka suuntaan, kuka toiseen enemmän kallellaan, ja riippuu se kyllä vähän päivästäkin.

        " siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia"

        Niin, ihmiset ovat siellä kautta linjan välinpitämättömämpiä. Siksi siellä on myös niin paljon rikollisuutta: yhteiskunnan valvonta ei pysty korvaamaan yhteisön sosiaalista kontrollia.


      • nojoonpiru
        kiinnostava.väittely kirjoitti:

        "Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita."

        En ole väittänyt mitään tuollaista. Jos ylipäätänsä osaisit lukea, sinulle ehkä valkenisi, että juuri Etelä-Pohjanmaa ei todellakaan ole harvaanasuttua seutua maaseuduksi.

        " kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen"

        Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, etkä ole ollut kasvavien lasten kanssa tekemisissä?

        Jos olisit, tietäisit, että ihmiset eivät totu erilaisuuteen, vaan he nimenomaan tottuvat samanlaisuuteen. Lapset leikkivät keskenään ihan sujuvasti piittaamatta mistään rotu- tai kulttuurirajoista, aikuisilta se ei enää onnistu.

        Aikuisella iällä erilaisten ihmisten yhteensaattaminen saa ainoastaan aikaan ristiriitoja ja yhteentörmäyksiä. Kylien väliset tappelut siirtyivätkin muuttoliikkeen myötä kaupunginosien välisiksi. Toki niitä oli ollut kaupungeissa ennen muuttoaaltoakin, mutta paljon vähemmän, koska kaupungit olivat pieniä.

        Ei toisaalta ole vaikea arvata, että olet nainen. Ensinnäkin ihmisten yhteistoiminta on sinulle niin tärkeää, että puhut siitä. Jos olisit mies, se ei kiinnostaisi sinua, vaan ristiriitatilanteet nimenomaan kiehtoisivat sinua, koska kokisit siinä tilaisuuden hyödyntää taisteluviettiäsi.

        Sen lisäksi, koska olet nainen, olet myös varovainen ja pelokas. Siksi et pysty välittömään ja mutkattomaan yhteistoimintaan täysin tuntemattomienkin kanssa, kuten miehet pystyvät. Sen sijaan sinun on voitettava pelkosi tutustumalla, eli totuttautumalla tuntemattomiin, ja siihen liittyy tietysti se, että usein miten suurin osa peloista on turhia. Se, että et voi luottaa fyysiseen ja henkiseen kykyysi puolustaa itseäsi samalla tavalla kuin miehet luottavat, saa sinut kuvittelemaan, että olisit suhtautunut tuntemattomaan jotenkin toisin, jos olisit tavannut hänen kaltaisiaan aiemminkin. Se ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Pelokkuus on ominaisuus, joka ei niin paljon riipu kohteesta.

        Pikkutyttönä sinäkin olit erilainen. Olet oppinut varomaan ja pelkäämään kasvaessasi, osin hormonitoimintasi takia, osin ympäristöstäsi sukupuolellesi tyypillistä käyttäytymismallia omaksumalla. Varsin helpoksi omaksumisen tekee, jos ympärillä vielä on käpälöimiseen ja muuhun öyhöämiseen taipuvaisia miehiä.

        Turha silti ymmärtää minua väärin. Naisille usein tyypillinen varovaisuus ja pyrkimys yhteistoimintaan voivat joskus mennä liian pitkälle, mutta pääsääntöisesti ne ovat yhteiskuntaa toimivana ja kasassa pitäviä voimia ja täysin välttämättömiä lajimme olemassaolemiselle. Mutta ehkä sanomani auttaa myös ymmärtämään, miksi ne "persupojat" ärsyyntyvät niin paljon "monikulttuurisuus"-puheista. He ovat sotaisasta Marsista, monikulttuuritytöt taas hyvästä, herkästä sydämestä. Me kaikki muut olemme siitä väliltä, kuka suuntaan, kuka toiseen enemmän kallellaan, ja riippuu se kyllä vähän päivästäkin.

        " siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia"

        Niin, ihmiset ovat siellä kautta linjan välinpitämättömämpiä. Siksi siellä on myös niin paljon rikollisuutta: yhteiskunnan valvonta ei pysty korvaamaan yhteisön sosiaalista kontrollia.

        Etelä-Pohjanmaan suurin 'kaupunki' on Seinäjoki ja sekin kuntaliitoksilla kasaan kursittu. Onko Tampereessa isoja siihen liitettyjä alueita tai kirkonkyliä.


      • mihin_päästiin
        kiinnostava.väittely kirjoitti:

        "Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita."

        En ole väittänyt mitään tuollaista. Jos ylipäätänsä osaisit lukea, sinulle ehkä valkenisi, että juuri Etelä-Pohjanmaa ei todellakaan ole harvaanasuttua seutua maaseuduksi.

        " kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen"

        Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, etkä ole ollut kasvavien lasten kanssa tekemisissä?

        Jos olisit, tietäisit, että ihmiset eivät totu erilaisuuteen, vaan he nimenomaan tottuvat samanlaisuuteen. Lapset leikkivät keskenään ihan sujuvasti piittaamatta mistään rotu- tai kulttuurirajoista, aikuisilta se ei enää onnistu.

        Aikuisella iällä erilaisten ihmisten yhteensaattaminen saa ainoastaan aikaan ristiriitoja ja yhteentörmäyksiä. Kylien väliset tappelut siirtyivätkin muuttoliikkeen myötä kaupunginosien välisiksi. Toki niitä oli ollut kaupungeissa ennen muuttoaaltoakin, mutta paljon vähemmän, koska kaupungit olivat pieniä.

        Ei toisaalta ole vaikea arvata, että olet nainen. Ensinnäkin ihmisten yhteistoiminta on sinulle niin tärkeää, että puhut siitä. Jos olisit mies, se ei kiinnostaisi sinua, vaan ristiriitatilanteet nimenomaan kiehtoisivat sinua, koska kokisit siinä tilaisuuden hyödyntää taisteluviettiäsi.

        Sen lisäksi, koska olet nainen, olet myös varovainen ja pelokas. Siksi et pysty välittömään ja mutkattomaan yhteistoimintaan täysin tuntemattomienkin kanssa, kuten miehet pystyvät. Sen sijaan sinun on voitettava pelkosi tutustumalla, eli totuttautumalla tuntemattomiin, ja siihen liittyy tietysti se, että usein miten suurin osa peloista on turhia. Se, että et voi luottaa fyysiseen ja henkiseen kykyysi puolustaa itseäsi samalla tavalla kuin miehet luottavat, saa sinut kuvittelemaan, että olisit suhtautunut tuntemattomaan jotenkin toisin, jos olisit tavannut hänen kaltaisiaan aiemminkin. Se ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Pelokkuus on ominaisuus, joka ei niin paljon riipu kohteesta.

        Pikkutyttönä sinäkin olit erilainen. Olet oppinut varomaan ja pelkäämään kasvaessasi, osin hormonitoimintasi takia, osin ympäristöstäsi sukupuolellesi tyypillistä käyttäytymismallia omaksumalla. Varsin helpoksi omaksumisen tekee, jos ympärillä vielä on käpälöimiseen ja muuhun öyhöämiseen taipuvaisia miehiä.

        Turha silti ymmärtää minua väärin. Naisille usein tyypillinen varovaisuus ja pyrkimys yhteistoimintaan voivat joskus mennä liian pitkälle, mutta pääsääntöisesti ne ovat yhteiskuntaa toimivana ja kasassa pitäviä voimia ja täysin välttämättömiä lajimme olemassaolemiselle. Mutta ehkä sanomani auttaa myös ymmärtämään, miksi ne "persupojat" ärsyyntyvät niin paljon "monikulttuurisuus"-puheista. He ovat sotaisasta Marsista, monikulttuuritytöt taas hyvästä, herkästä sydämestä. Me kaikki muut olemme siitä väliltä, kuka suuntaan, kuka toiseen enemmän kallellaan, ja riippuu se kyllä vähän päivästäkin.

        " siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia"

        Niin, ihmiset ovat siellä kautta linjan välinpitämättömämpiä. Siksi siellä on myös niin paljon rikollisuutta: yhteiskunnan valvonta ei pysty korvaamaan yhteisön sosiaalista kontrollia.

        Höpö höpö höpö. Välinpitämättömiä. Voi olla niinkin, mutta se mitä tässä suurkaupunkimentaliteetilla tarkoitetaan on se, että siellä sekoittuu joukkoon helpommin kuin jossain maaseudulla, jossa kytätään ja vahditaan jokaista tekemistä, kaikki erilainen joutuu silmätikuksi ja haukuttavaksi.
        Sinun kaltaisesi kanssa ei voi keskustella, koska sinulta tulee jatkuvasti aivan outoja asiavääntöjä!
        Vau, sulla sitä kristallipalloa löytyykin, kun näet ihmisen sukupuolenkin jollain konstilla pelkistä kirjaimista. Ja sitten näköjään lähdetään esittämään erittäinkin mielenkiintoisia analyyseja lapsuudesta ihan samoilla perusteilla. Siis mikä tässä oli ns. keskustelun lähtökohtan? Ai niin se oli se, että evakkoja ryssiteltiin!
        Päädyttiin jälleen Suomi24:n sairaaseen maailmaan!


      • naurettavaa_
        mihin_päästiin kirjoitti:

        Höpö höpö höpö. Välinpitämättömiä. Voi olla niinkin, mutta se mitä tässä suurkaupunkimentaliteetilla tarkoitetaan on se, että siellä sekoittuu joukkoon helpommin kuin jossain maaseudulla, jossa kytätään ja vahditaan jokaista tekemistä, kaikki erilainen joutuu silmätikuksi ja haukuttavaksi.
        Sinun kaltaisesi kanssa ei voi keskustella, koska sinulta tulee jatkuvasti aivan outoja asiavääntöjä!
        Vau, sulla sitä kristallipalloa löytyykin, kun näet ihmisen sukupuolenkin jollain konstilla pelkistä kirjaimista. Ja sitten näköjään lähdetään esittämään erittäinkin mielenkiintoisia analyyseja lapsuudesta ihan samoilla perusteilla. Siis mikä tässä oli ns. keskustelun lähtökohtan? Ai niin se oli se, että evakkoja ryssiteltiin!
        Päädyttiin jälleen Suomi24:n sairaaseen maailmaan!

        Stereotypioita sukupuolten fyysistä ja henkisistä ominaisuuksista ruvetaan viljelemään. No, siinäpä sitten selitys ns. keskustelun muunkin virittyneisyyden suhteen.
        Että kun sinulle tullaan esittämään vahvoja argumentteja, väitteitäsi kumoavia, niin sitten sinä lähdet esittämään väittäjästä henkilökohtaisia arvioita, joilla pyrit vieläpä lyttäämään, mitätöimään vastaväittäjäsi.
        Suomi24:n sairas maailma!


      • Kuntaliitokset_
        nojoonpiru kirjoitti:

        Etelä-Pohjanmaan suurin 'kaupunki' on Seinäjoki ja sekin kuntaliitoksilla kasaan kursittu. Onko Tampereessa isoja siihen liitettyjä alueita tai kirkonkyliä.

        Niin, Tampere oli yksi niistä paikoista jotka nauttivat muuttovoittoa kun teollistuminen lähti käyntiin. Sillä ei ole väliä onko se teidän seinäjokenne pinta-alaltaan suuri vai ei, ja kuntaliitokset ovat siis tapahtuneet milloin?, vaan sillä mikä on paikan väestöpohjan historiallinen tausta.
        Silloin kun väkeä on paikalle tullut, niin kuin aikoinaan teollisuuspaikkakunnille tuli, ympäristökunnista ja vielä kauempaa, niin aivan selkeästi tällä on vaikutusta siihen, miten porukka suhtautuu muualta tulleisiin jatkossakin. Ihmisiä on tullut ja mennyt, tulijoilla on erilaisia tapoja, erilaisia puhetapoja, mutta so what, niitähän nähty ja kuultu ennenkin, ja on nähty että vaikka ovatkin erilaisia kuin kantaväki, niin mitään ei menetetä!


      • siinä_analyysi
        kiinnostava.väittely kirjoitti:

        "Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita."

        En ole väittänyt mitään tuollaista. Jos ylipäätänsä osaisit lukea, sinulle ehkä valkenisi, että juuri Etelä-Pohjanmaa ei todellakaan ole harvaanasuttua seutua maaseuduksi.

        " kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen"

        Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, etkä ole ollut kasvavien lasten kanssa tekemisissä?

        Jos olisit, tietäisit, että ihmiset eivät totu erilaisuuteen, vaan he nimenomaan tottuvat samanlaisuuteen. Lapset leikkivät keskenään ihan sujuvasti piittaamatta mistään rotu- tai kulttuurirajoista, aikuisilta se ei enää onnistu.

        Aikuisella iällä erilaisten ihmisten yhteensaattaminen saa ainoastaan aikaan ristiriitoja ja yhteentörmäyksiä. Kylien väliset tappelut siirtyivätkin muuttoliikkeen myötä kaupunginosien välisiksi. Toki niitä oli ollut kaupungeissa ennen muuttoaaltoakin, mutta paljon vähemmän, koska kaupungit olivat pieniä.

        Ei toisaalta ole vaikea arvata, että olet nainen. Ensinnäkin ihmisten yhteistoiminta on sinulle niin tärkeää, että puhut siitä. Jos olisit mies, se ei kiinnostaisi sinua, vaan ristiriitatilanteet nimenomaan kiehtoisivat sinua, koska kokisit siinä tilaisuuden hyödyntää taisteluviettiäsi.

        Sen lisäksi, koska olet nainen, olet myös varovainen ja pelokas. Siksi et pysty välittömään ja mutkattomaan yhteistoimintaan täysin tuntemattomienkin kanssa, kuten miehet pystyvät. Sen sijaan sinun on voitettava pelkosi tutustumalla, eli totuttautumalla tuntemattomiin, ja siihen liittyy tietysti se, että usein miten suurin osa peloista on turhia. Se, että et voi luottaa fyysiseen ja henkiseen kykyysi puolustaa itseäsi samalla tavalla kuin miehet luottavat, saa sinut kuvittelemaan, että olisit suhtautunut tuntemattomaan jotenkin toisin, jos olisit tavannut hänen kaltaisiaan aiemminkin. Se ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Pelokkuus on ominaisuus, joka ei niin paljon riipu kohteesta.

        Pikkutyttönä sinäkin olit erilainen. Olet oppinut varomaan ja pelkäämään kasvaessasi, osin hormonitoimintasi takia, osin ympäristöstäsi sukupuolellesi tyypillistä käyttäytymismallia omaksumalla. Varsin helpoksi omaksumisen tekee, jos ympärillä vielä on käpälöimiseen ja muuhun öyhöämiseen taipuvaisia miehiä.

        Turha silti ymmärtää minua väärin. Naisille usein tyypillinen varovaisuus ja pyrkimys yhteistoimintaan voivat joskus mennä liian pitkälle, mutta pääsääntöisesti ne ovat yhteiskuntaa toimivana ja kasassa pitäviä voimia ja täysin välttämättömiä lajimme olemassaolemiselle. Mutta ehkä sanomani auttaa myös ymmärtämään, miksi ne "persupojat" ärsyyntyvät niin paljon "monikulttuurisuus"-puheista. He ovat sotaisasta Marsista, monikulttuuritytöt taas hyvästä, herkästä sydämestä. Me kaikki muut olemme siitä väliltä, kuka suuntaan, kuka toiseen enemmän kallellaan, ja riippuu se kyllä vähän päivästäkin.

        " siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia"

        Niin, ihmiset ovat siellä kautta linjan välinpitämättömämpiä. Siksi siellä on myös niin paljon rikollisuutta: yhteiskunnan valvonta ei pysty korvaamaan yhteisön sosiaalista kontrollia.

        vastaväittäjääsi kohdistamasta analyysistä - analyysi jolla yrität ns. psykologisesti säikäyttää vastaväittäjäsi yrittäen antaa vaikutelman että olet jotenkin oppinut tämän ns. harrastamasi psykologian suhteen - niin eihän tuossa ole mitään yhteistoiminnasta ja yhteistyöstä puhuttu lainkaan, ei sanallakaan mainittu yhteistyön tekemistä tai yhteistoimintaa, että niin kuin arvon tasavallan pääpariskuntakin tässä itsenäispäivänä yhteen hiileen puhaltamisesta puhuivat, sellaisesta ei ole kommentissa ollut lainkaan puhetta.
        Paikkakunnalla, jonne on vuosikausien ajan virrannut väkeä muualta, ja toisaalta väkeä on myös lähtenyt, väki on vaihtunut, porukkaa on liikkunut, niin kyllä sellaisella paikalla katsotaan tulijoita aivan eri tavalla kuin - olkoon se teidän pohjanmaalainen kaupunkinne tiheästi asuttu tai väljempi maaseutuyhteisö - paikkakunnalla jossa ei mitään uutta ole nähty vuosikymmeniin. Sopeutumisella voidaan tarkoittaa myös sitä, että sopeutuu ympäristössä tapahtuvaan vaihtuvuuteen. Lisäksi jos taloudellinen tilanne seudulla on tasapainossa ja vielä parempi noususuunnassa, niin kenellekään uudesta tulijasta ei ole uhkaa, hänen ei kuvitella olevan uhka joka vie paikalla jo olevilta jotain! Siitä siellä teidän pohjanmaallanne oli kyse, uusi tulija vie jotain, täytyy puolustaa omaansa.
        Lisäksi sellaisella paikalla, niin kuin monet näistä teollisuuskeskuksista olivat sodan jälkeen, jossa monet henkilöt joutuivat aloittamaan elämänsä rakentamisen aivan perustuksista - siis sanotaan nyt vaikkapa teollisuuspaikkakunnille rintamamiestalojen keskittymät - niin siellä sitten porukka ihan loppuun asti asui toisiansa kunnioittaen koska kaikki tiesivät lähtökohtansa, mutta sitten kun talot menivät uusille porukoille niin tasapaino tietysti saattoi järkkyä, siis sukupolven vaihdoksen myötä.
        Juu, niin ja tämä että sinä analyysissäsi rupeat väittämään vieläpä pelkuriksi, ei uskalla puolustaa itseään, pelkää sinun kaltaisiasi, juoksee karkuun, väärässä olet siinäkin! Ei tässä sinua ja lapsellisia analyysejäsi pelätä. Täysin ristiriitaista sanojen vääntelyä sinun taholtasi, sellaista jonka voi tuosta vaan kumota! Ja sanottuahan se jo pariin kertaan tulikin: Suomi24:n sairas maailma, jonka perustyyppejä sinä olet. Mistä tässä muuten oli alun perin kysymys, ai niin evakkojen ryssittelystä, mutta päästiinkin taas yhden kyvyttömän "psykologin" puheitten kautta ns. keskusteluun osallistuvien persoonien ns. analyysiin, jota harrastaa joku Suomi24:n kieroutunut perustapaus!


      • ryssän_ryssä
        siinä_analyysi kirjoitti:

        vastaväittäjääsi kohdistamasta analyysistä - analyysi jolla yrität ns. psykologisesti säikäyttää vastaväittäjäsi yrittäen antaa vaikutelman että olet jotenkin oppinut tämän ns. harrastamasi psykologian suhteen - niin eihän tuossa ole mitään yhteistoiminnasta ja yhteistyöstä puhuttu lainkaan, ei sanallakaan mainittu yhteistyön tekemistä tai yhteistoimintaa, että niin kuin arvon tasavallan pääpariskuntakin tässä itsenäispäivänä yhteen hiileen puhaltamisesta puhuivat, sellaisesta ei ole kommentissa ollut lainkaan puhetta.
        Paikkakunnalla, jonne on vuosikausien ajan virrannut väkeä muualta, ja toisaalta väkeä on myös lähtenyt, väki on vaihtunut, porukkaa on liikkunut, niin kyllä sellaisella paikalla katsotaan tulijoita aivan eri tavalla kuin - olkoon se teidän pohjanmaalainen kaupunkinne tiheästi asuttu tai väljempi maaseutuyhteisö - paikkakunnalla jossa ei mitään uutta ole nähty vuosikymmeniin. Sopeutumisella voidaan tarkoittaa myös sitä, että sopeutuu ympäristössä tapahtuvaan vaihtuvuuteen. Lisäksi jos taloudellinen tilanne seudulla on tasapainossa ja vielä parempi noususuunnassa, niin kenellekään uudesta tulijasta ei ole uhkaa, hänen ei kuvitella olevan uhka joka vie paikalla jo olevilta jotain! Siitä siellä teidän pohjanmaallanne oli kyse, uusi tulija vie jotain, täytyy puolustaa omaansa.
        Lisäksi sellaisella paikalla, niin kuin monet näistä teollisuuskeskuksista olivat sodan jälkeen, jossa monet henkilöt joutuivat aloittamaan elämänsä rakentamisen aivan perustuksista - siis sanotaan nyt vaikkapa teollisuuspaikkakunnille rintamamiestalojen keskittymät - niin siellä sitten porukka ihan loppuun asti asui toisiansa kunnioittaen koska kaikki tiesivät lähtökohtansa, mutta sitten kun talot menivät uusille porukoille niin tasapaino tietysti saattoi järkkyä, siis sukupolven vaihdoksen myötä.
        Juu, niin ja tämä että sinä analyysissäsi rupeat väittämään vieläpä pelkuriksi, ei uskalla puolustaa itseään, pelkää sinun kaltaisiasi, juoksee karkuun, väärässä olet siinäkin! Ei tässä sinua ja lapsellisia analyysejäsi pelätä. Täysin ristiriitaista sanojen vääntelyä sinun taholtasi, sellaista jonka voi tuosta vaan kumota! Ja sanottuahan se jo pariin kertaan tulikin: Suomi24:n sairas maailma, jonka perustyyppejä sinä olet. Mistä tässä muuten oli alun perin kysymys, ai niin evakkojen ryssittelystä, mutta päästiinkin taas yhden kyvyttömän "psykologin" puheitten kautta ns. keskusteluun osallistuvien persoonien ns. analyysiin, jota harrastaa joku Suomi24:n kieroutunut perustapaus!

        Karjalan kieltä puhuvia ortodokseja ryssiteltiin enemmän kuin karjalan murretta puhuvia luterilaisia. Ortodokseja ryssiteltiin enemmän kuin luterilaisia.
        Kisa siitä keitä ryssiteltiin enemmän! Kannattaisiko tästä jonkin historiantutkijan oikein lähteä väitöskirjatutkimusta tekemään? Maamme ryssitellyimmät kansanosat.
        Ei sitten mitään kehittävämpää keskustelua ole saatu aikaiseksi?


      • välinpitämättömyys_
        kiinnostava.väittely kirjoitti:

        "Sinä väität että nämä pohojanmaalaiset keskenänsä vuosikaudet oleilleen ja toistensa tilakokoja kyräilleet ovatkin niitä jotka ovat suopeita."

        En ole väittänyt mitään tuollaista. Jos ylipäätänsä osaisit lukea, sinulle ehkä valkenisi, että juuri Etelä-Pohjanmaa ei todellakaan ole harvaanasuttua seutua maaseuduksi.

        " kansa sekoittui, he tottuivat toistensa erilaisuuteen"

        Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, etkä ole ollut kasvavien lasten kanssa tekemisissä?

        Jos olisit, tietäisit, että ihmiset eivät totu erilaisuuteen, vaan he nimenomaan tottuvat samanlaisuuteen. Lapset leikkivät keskenään ihan sujuvasti piittaamatta mistään rotu- tai kulttuurirajoista, aikuisilta se ei enää onnistu.

        Aikuisella iällä erilaisten ihmisten yhteensaattaminen saa ainoastaan aikaan ristiriitoja ja yhteentörmäyksiä. Kylien väliset tappelut siirtyivätkin muuttoliikkeen myötä kaupunginosien välisiksi. Toki niitä oli ollut kaupungeissa ennen muuttoaaltoakin, mutta paljon vähemmän, koska kaupungit olivat pieniä.

        Ei toisaalta ole vaikea arvata, että olet nainen. Ensinnäkin ihmisten yhteistoiminta on sinulle niin tärkeää, että puhut siitä. Jos olisit mies, se ei kiinnostaisi sinua, vaan ristiriitatilanteet nimenomaan kiehtoisivat sinua, koska kokisit siinä tilaisuuden hyödyntää taisteluviettiäsi.

        Sen lisäksi, koska olet nainen, olet myös varovainen ja pelokas. Siksi et pysty välittömään ja mutkattomaan yhteistoimintaan täysin tuntemattomienkin kanssa, kuten miehet pystyvät. Sen sijaan sinun on voitettava pelkosi tutustumalla, eli totuttautumalla tuntemattomiin, ja siihen liittyy tietysti se, että usein miten suurin osa peloista on turhia. Se, että et voi luottaa fyysiseen ja henkiseen kykyysi puolustaa itseäsi samalla tavalla kuin miehet luottavat, saa sinut kuvittelemaan, että olisit suhtautunut tuntemattomaan jotenkin toisin, jos olisit tavannut hänen kaltaisiaan aiemminkin. Se ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Pelokkuus on ominaisuus, joka ei niin paljon riipu kohteesta.

        Pikkutyttönä sinäkin olit erilainen. Olet oppinut varomaan ja pelkäämään kasvaessasi, osin hormonitoimintasi takia, osin ympäristöstäsi sukupuolellesi tyypillistä käyttäytymismallia omaksumalla. Varsin helpoksi omaksumisen tekee, jos ympärillä vielä on käpälöimiseen ja muuhun öyhöämiseen taipuvaisia miehiä.

        Turha silti ymmärtää minua väärin. Naisille usein tyypillinen varovaisuus ja pyrkimys yhteistoimintaan voivat joskus mennä liian pitkälle, mutta pääsääntöisesti ne ovat yhteiskuntaa toimivana ja kasassa pitäviä voimia ja täysin välttämättömiä lajimme olemassaolemiselle. Mutta ehkä sanomani auttaa myös ymmärtämään, miksi ne "persupojat" ärsyyntyvät niin paljon "monikulttuurisuus"-puheista. He ovat sotaisasta Marsista, monikulttuuritytöt taas hyvästä, herkästä sydämestä. Me kaikki muut olemme siitä väliltä, kuka suuntaan, kuka toiseen enemmän kallellaan, ja riippuu se kyllä vähän päivästäkin.

        " siellä on jo sen verran suurkaupunkimentaliteettia"

        Niin, ihmiset ovat siellä kautta linjan välinpitämättömämpiä. Siksi siellä on myös niin paljon rikollisuutta: yhteiskunnan valvonta ei pysty korvaamaan yhteisön sosiaalista kontrollia.

        Suurkaupungin välinpitämättömyys. Tätä välinpitämättömyyttä ei nyt ollenkaan ajettu takaa siinä kun verrattiin suurkaupunkia kaikkine ominaisuuksineen johonkin peräpohjolan tuppukylään.
        Ei, vaan ajettiin takaan juuri sitä sopeutumista väen vaihtuvuuteen ja lääniä ja mahdollisuuksia riittää uusista tulijoista huolimatta.
        Mitäs sinä sitten tarkoitat sillä, että siellä pikkukylässä ei olla välinpitämättömiä - ai niin sitä, että kynsin hampain puolustetaan sitä omaa, mitään ei anneta toiselle, tulija on uhka ja toisaalta häntä on pidettävä silmällä, epäluuloisuutta.


      • talvisodan_henkikin
        välinpitämättömyys_ kirjoitti:

        Suurkaupungin välinpitämättömyys. Tätä välinpitämättömyyttä ei nyt ollenkaan ajettu takaa siinä kun verrattiin suurkaupunkia kaikkine ominaisuuksineen johonkin peräpohjolan tuppukylään.
        Ei, vaan ajettiin takaan juuri sitä sopeutumista väen vaihtuvuuteen ja lääniä ja mahdollisuuksia riittää uusista tulijoista huolimatta.
        Mitäs sinä sitten tarkoitat sillä, että siellä pikkukylässä ei olla välinpitämättömiä - ai niin sitä, että kynsin hampain puolustetaan sitä omaa, mitään ei anneta toiselle, tulija on uhka ja toisaalta häntä on pidettävä silmällä, epäluuloisuutta.

        Tuolla aloittajan tekstissä käytetään termiä talvisodan henki.
        Joku ihan oikeasti yliopistossa pitkät opinnot ja tutkimukset näitten asioiden suhteen suorittanut henkilö sanoo talvisodan hengen olleen kaikesta siitä sisällissodan jälkeen aikaan saadusta poliittis-yhteiskunnallisesta tasapainosta ja sitä kautta aikaan saaduista vähäväkisempien kansanosien asemaa ja elinolosuhteita parantavista sosiaalipoliittisista uudistuksista. Väki koki olonsa turvalliseksi ja elämällä olevan jatkuvuutta.
        No, siellä teidän pohjanmaallanne tasapaino meni - sen rakenteellisen yksinkertaisuuden vuoksi - sekaisin, kun evakot tulivat, alkuperäisasukkaiden käsitys omasta - hirvittävän pitkään samoissa kantimisissa olleesta - turvallisesta elämän jatkuvuudesta meni sekaisin... ryssä ja ryssä, sisällisodan peruja...
        Tällä palstalla aloituksetkin lähtevät aika risasesta rasasta!


      • muire.tietty
        Kuntaliitokset_ kirjoitti:

        Niin, Tampere oli yksi niistä paikoista jotka nauttivat muuttovoittoa kun teollistuminen lähti käyntiin. Sillä ei ole väliä onko se teidän seinäjokenne pinta-alaltaan suuri vai ei, ja kuntaliitokset ovat siis tapahtuneet milloin?, vaan sillä mikä on paikan väestöpohjan historiallinen tausta.
        Silloin kun väkeä on paikalle tullut, niin kuin aikoinaan teollisuuspaikkakunnille tuli, ympäristökunnista ja vielä kauempaa, niin aivan selkeästi tällä on vaikutusta siihen, miten porukka suhtautuu muualta tulleisiin jatkossakin. Ihmisiä on tullut ja mennyt, tulijoilla on erilaisia tapoja, erilaisia puhetapoja, mutta so what, niitähän nähty ja kuultu ennenkin, ja on nähty että vaikka ovatkin erilaisia kuin kantaväki, niin mitään ei menetetä!

        Ja kenenkä syy se on ettei ulkopuoliset halunneet jonnekin persläpeen Seinäjoelle tai Uuraisille kyräiltäväksi ja mahdollisesti jopa hakattavaksi. Tampere kasvoi teollisuuskaupungiksi, koska Pirkanmaan tuppukylistä sinne muuttaneet eivät olleet mitään enakkoluuloisia juntti paskoja. Pohjanmaalla vierastettiin enimmäkseen hurria ja myöhemmin niin sanottua ryssään. Idässä ryssänpelko oli jossakin mielessä Pohjanmaata vahvempaa.


      • mutu_mutu
        muire.tietty kirjoitti:

        Ja kenenkä syy se on ettei ulkopuoliset halunneet jonnekin persläpeen Seinäjoelle tai Uuraisille kyräiltäväksi ja mahdollisesti jopa hakattavaksi. Tampere kasvoi teollisuuskaupungiksi, koska Pirkanmaan tuppukylistä sinne muuttaneet eivät olleet mitään enakkoluuloisia juntti paskoja. Pohjanmaalla vierastettiin enimmäkseen hurria ja myöhemmin niin sanottua ryssään. Idässä ryssänpelko oli jossakin mielessä Pohjanmaata vahvempaa.

        Onko siitä alueellisesta ryssänpelon (kohdistettu myös suomalaisiin ryssinä) eri asteisuudesta eri maakuntien ja maan osien välillä mitään todellista tutkimusta, vai puhutko ihan vaan omasta puolestas, omalla yhden henkilön kokoisella otannalla suoritetusta tutkimuksesta.
        Olettaisi idässä nimittäin olleen kokemusta siitä, mitä on kun joutuu kotinsa menettämään, olemaan kokemusta siitä mitä on kun ei ole mitään. Ainakin huomattavasti enemmän kokemusta kuin nuijasodassa elämänsä pahimmat kolhut kärsineillä pohjanmaalaisilla?
        Erittäin omituista on myös se, että tässä ns. keskustelussa mitätöidään tyystin ne asiattomuudet, joita muut kuin ortodoksiuskoiset karjalasta tulleet evakot joutuivat uusilla sijoitusseudullaan kokemaan. Ei ole muuta totuutta kuin suomi24:n historioitsijoiden totuus! Kansanvalta on puhunut.


    • beethooven

      Koko kansan pitee katsoa Parikan loistava talvisota elokuva aina itsenäisyyspäivänä. Eikä miteen jonniin joutavaa hehehohoho tuntematon ikiloppu roska hyymöri-elokuva floppiu yhä aina vaan.

    • mitäihmettätuommonen

      mun anoppi oli suistamolta tullu mun miehen äiti.mun lasten mummo.ei mitenkää muunlainen.hän oli meidän perhettä.kuuluu nytkin meihin vaik on kuollu.mitä!!!!me olemme perhe.!!!??

    • berliinin.muuri.takaisin

      Onhan niiden keskuudessa paljon Kai Paanasen tapaisia itsekeskeisiä paskapäitä, vaikka veri sinne suuntaan vetääkin.

    • FMYlHist

      Tampereella esiintyi todella rankkaa ryssittelyä!

      • lieventävä.asianhaara

        Seppo Lehdon suorittamaa ryssittelyä ei lasketa.

        Olli Heikkilän mukaan se saattaa johtua neurologisesta ongelmasta.

        Mutta voi se kyllä olla ihan vain Suur-Suomi-ajatteluakin.


      • ei.tarjoilla

        Päätalo ja Linna eivät mainitse sanaakaan Tampereen muukalaisvastaisesta ilmapiiristä. Linna ja Päätalo olisivat kyllä puhuneet revanssihengestä ja muusta, jos siellä mitään sellaista olisi esiintynyt.


    • Oikeat.karjalaiset

      Niin sanotut rajakarjalaiset, kuten salmilaiset, eivät olleet etnisesti suomalaisia, vaan karjalaisia - samaa kansaa, joka asusteli rajan itäpuolella.

      Tuo käsite "karjalainen" on hämääntynyt, kun suomalaiset ovat nimittäneet karjalaisiksi kaikkia Karjalan maakunnan asukkaita.

      Stolbovan rauhassa Ruotsi sai itselleeen oikeiden karjalaisten asuttamat alueet ja sen seurauksena karjalaiset pakenivat pois luterilaisia valloittajia. Stolbovan rauhan rajojen sisälle jäi vain Suojärven, Salmin ja osittain Suistamon pitäjissä asuvia oikeita karjalaisia. Muut Ruotsin valloittamat alueet asutettiin suomalaisten toimesta ja heitä alettiin kutsua karjalaisiksi, koska he asuivat "Karjalassa". Osaa heistä alettiin kutsua inkeriläisiksi.

      Venäjän vallattua Ruotsin itäisen maakunnan aina Tornion jokea myöten, Venäjä perusti autonomisen Suomen Suuriruhtinaan maan ja liitti siihen sata vuotta aiemmin valloittamansa Ruotsin alueet eli niin sanotun "Wanhan Suomen". Silloin Suomen Suuriruhtinaanmaahan tuli ortodoksinen etninen karjalaisvähemmistö yllä mainitsemiini rajapitäjiin. Nämä rajat pidettiin voimassa Tarton rauhansopimuksessa, kun Suomi oli itsenäistynyt.

      Ortodoksisia karjalan kieltä puhuvia rajakarjalaisia ei kuitenkaan ennen sotia pidetty suomalaisina, vaan pikemminkin juuri "ryssinä". Jatkosodan aikana Suomen valloittaessa Itä-Karjalan, virallinen politiikka muuttui ja etnisiä karjalaisia ei enää tunnustettu omaksi kansakseen. "Karjalan kieli" eli vain lingvistikkojen kirjastojen uumenissa, muutoin virallinen Suomi ja kaikki suomalaiset puhuivat vain "karjalan murteesta". Tämä oli poliittinen päätös.

      • totuutta-väliin

        "Stolbovan rauhassa Ruotsi sai itselleeen oikeiden karjalaisten..."
        Taas tuota samaa tuubaa.
        Kun Karjalan kansa jaettiin kahtia Ruotsin ja Nongorodin kesken 1232 http://seutu.wikimikkeli.fi/index.php/Tiedosto:Pahkinasaari.jpg
        Missä vaiheessa rajan länsipuolelle jääneet ihmiset lakkasivat olemasta "karjalaisia" mm. Jääskessä tai äyräpäässä? Miksi muka vain venäläistyvä ortodoksinen Karjala ( ennen vuotta 1610) olisi ollut sitä "aitoa" Karjalaa? Suomi ja sen mukana länsikarjalaiset olivat paljon pienemmän muutospaineen alaisena Ruotsin suunnalta kulttuurisesti kuin ortodoksit Novgorodin / Venäjän.
        Voi siis sanoa että aitoja karjalaisia ovat juuri länsikarjalaiset, luterilaiset evakot ja nykyiset Kaakkois-Suomen asukkaat.
        Viime sotien aikana ei tullut mieleenkään poliitikoille tai kielitieteilijöille että mm. Livvi ( aunuksenkarjala) olisi OMA kielensä. Sitä pidettiin suomen murteena. Myös Neuvostoliitossa aunuksenkarjalaa pidettiin Suomen murteena. Karjalais-suomalaisen neuvostotasavallan aikana 1940-56, virallisena kielenä olivat suomi ja venäjä. 1956 Karjalais-suomalainen neuvostotasavalta muutettiin jälleen Karjalan autonomiseksi sosialistiseksi neuvostotasavallaksi ja samalla osaksi Venäjää.
        Tässä muutoksessa onkin syy "karjan kielen" löytämiseen sodan jälkeen. Älkää hyvät Rajakarjalan ortodoksien jälkeläiset menkö halpaan. Te olette suomalaisia, samaa Kalevalan kansaa. Karjalan kansan juuret ovat Länsi-Suomessa. Samaa kansan hajotusta yritetään länsirajalla "meän kielen" kanssa. Ruotsi siellä haaveilee että raja kulkisi Kemijoessa....

        "Arkeologisesti heikosti havaittavaan "kantakarjalaiseen" kantaväestöön yhdistyy vv. 700-1000 vaikutusvirtaus, sisältäen vähintään pienimääräistä siirtolaisuutta, länsi-Suomesta ja Hämeestä. Kantaväestö sekä saapunut vaikutus siirtolaisuus muodostivat yhdessä esikarjalaisen väestön, josta kehittyi ja n. v.:sta 1000 alkaen identifioitui muinais-Karjala."
        " Rautakauden lopun karjalaiset olivat siis kulttuuriltaan lähellä länsisuomalaisia ja
        poikkesivat selvästi Laatokan itä- ja kaakkoispuolen suomensukuisista kansoista, varjaageista ja slaaveista puhumattakaan. "
        -http://www.kolumbus.fi/rastas/carelia0.html#ka02b-


      • totuutta-väliin

        "ennen sotia pidetty suomalaisina, vaan pikemminkin juuri "ryssinä". Jatkosodan aikana Suomen valloittaessa Itä-Karjalan, virallinen politiikka muuttui ja etnisiä karjalaisia ei enää tunnustettu omaksi kansakseen. "Karjalan kieli" eli vain lingvistikkojen kirjastojen uumenissa"

        Kirjoituksesi osoittaa että et tiedä Karjalan historiasta yhtään mitään.
        Tutustu esim. Heimosotien historiaan. Ennen 1950-lukua ja erityisesti 1960-luvulta saakka yliopistojen "punastuessa" vasta alettiin puhua "karjalan kielestä", joten mitään kielen elämistä " lingvistikkojen kirjastojen uumenissa" ennen noita aikoja ei voinut olla olemassa. Suomessa oli jo 1800l. Lähtien voimakas heimoaate ( oleko kuullut Kalevalasta?) ja unelma saattaa Itä-Karjalan ja Suomen heimot asumaan yhteen valtioon. Ortodoksisia karjalaisia nimenomaan pidettiin suomalaisian heimoaktivistien parissa, ei "ryssinä".
        AKS:n vala:
        »Lippumme alla ja lipullemme minä vannon kaiken sen nimessä, mikä minulle on pyhää ja kallista, uhraavani työni ja elämäni Isänmaalleni, Suomen kansallisen herättämisen, Karjalan ja Inkerin, Suuren Suomen puolesta. Sillä niin totta kuin minä uskon yhteen suureen Jumalaan, niin minä uskon yhteen suureen Suomeen ja sen suureen tulevaisuuteen.»
        -https://fi.wikipedia.org/wiki/Akateeminen_Karjala-Seura


      • taasko_vaihteeksi

        "Ennen 1950-lukua ja erityisesti 1960-luvulta saakka yliopistojen "punastuessa" vasta alettiin puhua "karjalan kielestä", joten mitään kielen elämistä " lingvistikkojen kirjastojen uumenissa" ennen noita aikoja ei voinut olla olemassa. "

        Kirjoituksesi osoittaa että et tiedä Karjalan historiasta etkä karjalan kielestä yhtään mitään.


      • totuutta-väliin
        taasko_vaihteeksi kirjoitti:

        "Ennen 1950-lukua ja erityisesti 1960-luvulta saakka yliopistojen "punastuessa" vasta alettiin puhua "karjalan kielestä", joten mitään kielen elämistä " lingvistikkojen kirjastojen uumenissa" ennen noita aikoja ei voinut olla olemassa. "

        Kirjoituksesi osoittaa että et tiedä Karjalan historiasta etkä karjalan kielestä yhtään mitään.

        Taidan tietää enemmän kuin sinä. Olen sentään asiaa sivutoimisesti tutkinut työn ja opiskelun ohessa yli 30 vuotta.
        On eri asia "tietää" ja tietää jos "tieto" on papukaijamaista muutaman mielipidejohtajan sanojen toistelua.
        Onko suurella yleisöllä esimerkiksi tiedossa että "karjalan kieli" on yleiskäsite kuten "saamen kielikin"? Todellisuudessa saamenkieliä on 9 eri kpl. Kielten ääripäät ovat kaukana toisistaan eivätkä niiden puhujat ymmärrä toisiaan. "Karjalan kielikin" jakaantuu kahteen tai kolmeen eri päämurteeseen ( livvi ja varsinaiskarjala). Jotkut vielä laskevat lyydin kielen samaan kieliperheeseen.
        "Karjan kielellä" ei ole yhtä yhteistä kirjakieltä.
        "Varsinaiskarjala" jakaantuu "eteläkarjalaan" ja "Vienankarjalaan". Vienankarjala on aivan selvää suomea ja livviläisillä on vaikeuksia ymmärtää sitä. "Eteläkarjala" oli ennen sotia todellisudessa liukuva käsite, murrejatkumo jossa siirryttiin savo-karjalaisesta tai kannaksen murteesta kylä kylältä kohti livvinkielisiä seutuja. Nykyisen "eteläkarjalan" kanonisoitu ääntämis ja kirjoitusmuoto ei olekaan entisestä Suomen Raja-karjalasta tai Venäjän Etelä-Vienasta vaan Tverin Karjasta!https://fi.wikipedia.org/wiki/Tverin_Karjala
        Ajateltiin että samalla tavallahan ne kumminkin puhuvat.
        Sama juttu kun tutkittaisiin Kuopion seudun murretta inkerinsuomalaisten kautta.

        Myökään Livvi eli aunuksenkarjala ei ole nykyisin täysin sitä samaa kielimuotoa mitä puhuttiin Raja-Karjalssa ennen sotia. Silloin livvi oli paljon lähempänä suomea ja sen sivistysanat tulivat suomesta. Venäjän Itä-Karjalassa eli lähinnä Aunuksessa kieli kehittyi venäjän vaikutuksesta eri suuntaan. Nykyisin kansanopistoissa tms. Opetettava "karjalan kieli" on lähinnä tästä Venäjällä puhutusta livvistä kehiteltyä.
        Jos oltaisiin järkeviä, "karjalan kieliset" opettelisivat suomen kirjakieltä myös Venäjällä.

        Onko joku kielimuoto murre vai oma kielensä? Tämä on viime kädessä poliittinen päätös. Kun Saksa hävisi sodan oli pyrkimystä hajotaa kieli osiin. Sveitsin saksalaiset olisivat saaneet oman "kielensä", ala-saksa olisi julistettu omaksi kielekseen. Jotkut kommunistit haaveilivat että DDR:n saksa olisi eriytynyt omakseen! Onneksi hulluus lopetetiiin ja lopulta vain Luxemburgin ja Elsassin murrekielet saivat virallisen poliittisen aseman. Tämä tapahtui siksi että Saksan valtioista ei ole puolustamaan omaa kieltään, kuten ei virallinenkaan Suomi puolusta omaansa.
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/17/sveitsinsaksan-erityispiirteita
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Alasaksa
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Elsassi
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luxemburgin_kieli


      • kansa.syvät.rivit
        totuutta-väliin kirjoitti:

        "ennen sotia pidetty suomalaisina, vaan pikemminkin juuri "ryssinä". Jatkosodan aikana Suomen valloittaessa Itä-Karjalan, virallinen politiikka muuttui ja etnisiä karjalaisia ei enää tunnustettu omaksi kansakseen. "Karjalan kieli" eli vain lingvistikkojen kirjastojen uumenissa"

        Kirjoituksesi osoittaa että et tiedä Karjalan historiasta yhtään mitään.
        Tutustu esim. Heimosotien historiaan. Ennen 1950-lukua ja erityisesti 1960-luvulta saakka yliopistojen "punastuessa" vasta alettiin puhua "karjalan kielestä", joten mitään kielen elämistä " lingvistikkojen kirjastojen uumenissa" ennen noita aikoja ei voinut olla olemassa. Suomessa oli jo 1800l. Lähtien voimakas heimoaate ( oleko kuullut Kalevalasta?) ja unelma saattaa Itä-Karjalan ja Suomen heimot asumaan yhteen valtioon. Ortodoksisia karjalaisia nimenomaan pidettiin suomalaisian heimoaktivistien parissa, ei "ryssinä".
        AKS:n vala:
        »Lippumme alla ja lipullemme minä vannon kaiken sen nimessä, mikä minulle on pyhää ja kallista, uhraavani työni ja elämäni Isänmaalleni, Suomen kansallisen herättämisen, Karjalan ja Inkerin, Suuren Suomen puolesta. Sillä niin totta kuin minä uskon yhteen suureen Jumalaan, niin minä uskon yhteen suureen Suomeen ja sen suureen tulevaisuuteen.»
        -https://fi.wikipedia.org/wiki/Akateeminen_Karjala-Seura

        "Suomessa oli jo 1800l. Lähtien voimakas heimoaate ( oleko kuullut Kalevalasta?) ja unelma saattaa Itä-Karjalan ja Suomen heimot asumaan yhteen valtioon. Ortodoksisia karjalaisia nimenomaan pidettiin suomalaisian herheimoaktivistien parissa, ei "ryssinä"."

        Heimoaate oli herrojen hetkutusta, ei se pohjalaisisäntiä koskaan kiinnostanut. Tuohon aikaan vasta nuoremmat sukupolvet olivat käyneet itsenäisen Suomen kiihkoisänmaallista kansakoulua, jonka senkin oppilaista vain osa omaksui jonkin heimoaatteen.

        Totta kai virallinen Suomi ja jokin AKS suhtautuivat evakkoihin korrektisti. Silloin, kuten nytkin oli paljon ihmisiä, jotka eivät ajatelleet samoin.


    • uhtuanshemeikka

      Länsi-Suomessa syntyneenä evakkoperheen vesana voin kertoa, että se "rasismi" oli ihan kaksisuuntaista. Karjalaiset pitivät länsisuomalaisia yksitotisina ja ilottomina tylsimyksinä - eli sanalla sanoen hieman hölmöinä.

    • inhottavaa-sakkia

      Entiset torpparit eivät paljoa 20 vuotta myöhemmin armoa evakoille osoittaneet. Samanlaistahan se on tänäkin päivänä näiden vinkuessa minä ensi-periaatteella rajatonta tukea. Pirkanmaan isäntä päästi suorastaan itkuvirren siitä hyvästä ettei ollut voinut maksaa sähkölaskuaan muiden rahoilla eli maataloustuilla. Torpparilaki oli suurinta typeryyttä, torpat olisi pitänyt muuttaa joko kolhooseiksi tai suurtiloiksi ja ajaa elätit kaupunkeihin raatamaan. Maatalous oli Suomessa tietenkin raskaasti tuettua ennen sotia.

      • Raivaajan-jälkeläinen

        Torpparilaki oli mitä fiksuin päätös. Samoin karjalaisten asuttaminen maaseudulle. Nämä toimet takasivat yhteiskuntarauhan vuosikymmeniksi. Vasta 1960-luvun lopulla tilanne oli se että nämä pientilat eivät elättäneet niissä eläviä ihmisiä.


    • LeipäSuussaPuhun

      "Pirkanmaan isäntä päästi suorastaan itkuvirren siitä hyvästä ettei ollut voinut maksaa sähkölaskuaan muiden rahoilla eli maataloustuilla."

      On se niin hienoa kun ei tarvii ihan kaikkea käsittää. Olen samaa mieltä maataloustuista. Mutta en ole samaa mieltä yritystuista. Se on kertakaikkiaan hienoa kun yrittäjiä tuetaan "toisten rahoilla". Se ei ole enää korrektia kahvipöydässä "tunnustaa" hienoksi kun maatalousyrittäjää tuetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe