Jos haluat tulla uskoon, mene helluntaiseurakunnan herätyskokoukseen (muutkin vapaat suunnat käyvät). Tai saman asian ajaa Kansan Raamattuseuran Vivamo, joskin käännytystoiminta Vivamossa on peitellympää ja hienovaraisempaa manipulaatiota mm. yksityisissä ”sielunhoidoissa” yms.
Ehtona uskoontulolle on se että lakkaat vastustamasta manipulaatiota (Kalevi Lehtinen). Antaudu! Sinun pitää ajatella että hyväpuheinen saarnaaja edustaa Jumalaa Pyhässä Hengessä. Sinun pitää nostaa käteesi ja pyydettäessä mennä seurakunnan eteen rukoiltavaksi. Tällä eleellä sinä ilmaiset suggestioherkkyytesi ja halusi antautua liikkeen sanomalle.
Näin "tulet uskoon"
105
1218
Vastaukset
- yksi.kysymys
Ehkä luen perustelusi, sehä en, mutta etkö muista, että olet tästä kädennostamisesta tehnyt lukemattomia ketjuja, mikä sinua ajaa tällaiseen herjaukseen ?
Olet kertonut palstalla (aikoinaan ) joutuneesi vanhempiesi painostamaan sinut osallistumaan eheytyskurssille homoudestasi.
Miksi purat energiaasi täällä kristittyjen pilkkaamiseen ?
Nimimerkkeinä käytät ainakin; evl, krititty_mies, raamatunlukija, tietoa_, nykysin uskova45, aijemmin, kristitty_mies,, kristitty45, sielunhoitaja, taidat itseasiassa olla gomatikoksenkin taustalla, sekä useinpien pappien, kuten ; körtti-pappi, seurakuntapappi, ville_pappi, j n e (?),
Ketä heistä, vai kaikkia edustat tällä monologilla ?- HMM___
Mikä aloituksessa oli "herjausta" tai "kristittyjen pilkkaamista"? Tottahan tuo oli joka sana. Eihän siinä mitään tai ketään pilkattu. Eihän?
- hullut.ovat.hulluja
Olet sekopoltsi. Elät jossain harhoissasi. Ota nyt jo lääkkeesi ja koita rauhoittua.
- yksi.kysymys
HMM___ kirjoitti:
Mikä aloituksessa oli "herjausta" tai "kristittyjen pilkkaamista"? Tottahan tuo oli joka sana. Eihän siinä mitään tai ketään pilkattu. Eihän?
Arvaas aloittaja, alaviivan_ tällätavalla käyttävä idiootti, etteikö sinua olisi helppo tunnistaa ja nämä aloituksesi AINA pitävät sisällään sopivan määrän Kalevi Lehtisen, KRS, Pekka Simojoen, ynnä muita kristittyjä ihmisiä.
Otat tietenkin repertuaarisi käyttöön, kun alat pilkkaamaan nyt minua täällä ?
HAhahahahaha, tuo sekoava evl on kuitenkin näiden lukuisien nikkien takana.
-koeta pärjätä inhosi kanssa. - kokemukseni
yksi.kysymys kirjoitti:
Arvaas aloittaja, alaviivan_ tällätavalla käyttävä idiootti, etteikö sinua olisi helppo tunnistaa ja nämä aloituksesi AINA pitävät sisällään sopivan määrän Kalevi Lehtisen, KRS, Pekka Simojoen, ynnä muita kristittyjä ihmisiä.
Otat tietenkin repertuaarisi käyttöön, kun alat pilkkaamaan nyt minua täällä ?
HAhahahahaha, tuo sekoava evl on kuitenkin näiden lukuisien nikkien takana.
-koeta pärjätä inhosi kanssa.Mikä aloituksessani oli herjaamista tai pilkkaamista?
- yksi.kysymys
kokemukseni kirjoitti:
Mikä aloituksessani oli herjaamista tai pilkkaamista?
Älä nyt siirrä maalia.
Perustelen kyllä, kun vastaat väittämiini, joita on molemmissa ylläolevista viesteistäni,
yksi.kysymys
8.12.2017 19:43
8.12.2017 18:54
Ts, kun vastaat em. saatan esittää tarkentavia kysymyksiä, oletko valmis ? "...mikä sinua ajaa tällaiseen herjaukseen ?"
Oletkohan nyt hiukan liian "hienohelma" sillä eihän tuossa ollut mitään herjausta. Kritiikkiä kyllä. Jospa erottaisit ne toisistaan.- yksi.kysymys
mummomuori kirjoitti:
"...mikä sinua ajaa tällaiseen herjaukseen ?"
Oletkohan nyt hiukan liian "hienohelma" sillä eihän tuossa ollut mitään herjausta. Kritiikkiä kyllä. Jospa erottaisit ne toisistaan."Hienohelma" sinäkin tiedät tämän häirikön jo kk-palstalta, näinhän tämä aina aloittaa herjauksensa.
Tule uskoon Nyt, on yksi samantapainen aloituksensa.
Ylipäätään KRS, n pilkkaus ja herjaus, joka aina lopulta johtaa Kalevi Lehtisen herjaamiseen on tämän ressukan agendassa.
Näitä on tehnyt jo vuosia ja sinä poikkeuksetta jälleen kerran komppaat.
Eipä sulta muuta voi odottaakaan, joten kaada ihan itsellesi vaan. yksi.kysymys kirjoitti:
"Hienohelma" sinäkin tiedät tämän häirikön jo kk-palstalta, näinhän tämä aina aloittaa herjauksensa.
Tule uskoon Nyt, on yksi samantapainen aloituksensa.
Ylipäätään KRS, n pilkkaus ja herjaus, joka aina lopulta johtaa Kalevi Lehtisen herjaamiseen on tämän ressukan agendassa.
Näitä on tehnyt jo vuosia ja sinä poikkeuksetta jälleen kerran komppaat.
Eipä sulta muuta voi odottaakaan, joten kaada ihan itsellesi vaan.”Ylipäätään KRS, n pilkkaus ja herjaus, joka aina lopulta johtaa Kalevi Lehtisen herjaamiseen on tämän ressukan agendassa.”
Ensinnäkin kyllä minä olen huomannut nimimerkin KRS varsin äkeän tavan, ilmeisesti hän pyrkii matkimaan joidenkin uskovien tapaa? Näin olen sen ymmärtänyt.
Mutta näihin loputtomiin oletuksiin ja luuloihin siitä, keitä minkin nimimerkin takana on, en ota kantaa. Siksi että se on vain tyhjänpäivästä. Varsin hyvin tiedän että joistakin on jännää käyttää vaihtuvia nimimerkkejä tai vaihtaa roolia. Leikkikööt aivan rauhassa.
Senkin olen huomannut, että joku on varsin innostunut näistä Kalevi Lehtisistä ja Vivamoista. Ne ohitan sujuvasti, ellei muuta asiaa ole.
En lankea näihin provokaatioihin, vaan pyrin etsimään sen varsinaisen asian – jos sellainen on. Kommentoin siis siihen, oli sitten kyse kenestä tahansa. Nyt asia oli se, mikä on herjaamista ja mikä vain muuta kritiikkiä.
Varmasti aloittajan kokemus ja näkemys asiasta on tuo minkä hän toi esiin.
Kun Raamatusta katsoo asiaa, ei uskoon tuloa haeta jostakin seurakunnasta kuten joka päiväistä leipää leipähyllystä. Kun uskoaan rakentelee saarnamiesten tai -naisten varaan, se ei kiinnity oikeaan kohtaan, eli Kristukseen, eikä se myöskään kanna eikä kestä. Usko ja uskoon tulo, jos niin haluaa asian ilmaista, tulee aina Jumalan suunnasta ihmisen suuntaan. Siihen eivät meidän temppumme vaikuta yhtään mitään.
Voimme toki lähteä esittämään uskovan roolia, mutta rooli on aina rooli eikä se saavuta ihmisen sisintä., eikä näin vastaa siihen mihin Jumala vastaa, eikä se sammuta janoa kuten Elävä Vesi, jota Jeesus tarjoaa.- Julistakaaa
Tuo on totta, että uskoa ei haeta seurakunnista eikä saarnaajista, mutta uskoon voi tulla seurakunnassa, jossa elävää evankeliumia julistetaan!
2. Kor. 4:5
Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
Ja kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen, niin kaikki muuttuu. Ei turhaan Jumala kutsu tätä tapahtumaa uudestisyntymäksi! Julistakaaa kirjoitti:
Tuo on totta, että uskoa ei haeta seurakunnista eikä saarnaajista, mutta uskoon voi tulla seurakunnassa, jossa elävää evankeliumia julistetaan!
Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
Ja kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen, niin kaikki muuttuu. Ei turhaan Jumala kutsu tätä tapahtumaa uudestisyntymäksi!Uskoon voi tulla seurakunnassa , voi tulla yksin otonaan, voi tulla kotikokouksessa, tarinoita uskon löytymisestä on monenlaisia.
- tärkeä.kysymys
Eerikatässämoi kirjoitti:
Uskoon voi tulla seurakunnassa , voi tulla yksin otonaan, voi tulla kotikokouksessa, tarinoita uskon löytymisestä on monenlaisia.
Kertoisitko Eerika myös sen miten tullaan pois uskosta? Se on yhtä tärkeä kysymys kuin sekin että miten tullaan uskoon
tärkeä.kysymys kirjoitti:
Kertoisitko Eerika myös sen miten tullaan pois uskosta? Se on yhtä tärkeä kysymys kuin sekin että miten tullaan uskoon
Suoraan sanoen en tiedä. Tulla uskosta pois, tarkoittaen, että luopua uskosta...luultavasti yksi tie on se, että alkaa tietoisesti tehdä asioita, joiden tietää olevan vastoin Jumalan sanaa. Luulen siinä lopulta käyvän niin, että omatunto lakkaa kolkuttamasta ja usko kuolee. Voi olla myös niin, että kärsimys ja ahdistus saa luopumaan uskosta. Mutta kovin vaikea minun on sanoa miten se tapahtuu, koska minulla ei ole siitä omakohtaista kokemusta.
- UUT_
Suoraan sanoen en tiedä. Tulla uskosta pois, tarkoittaen, että luopua uskosta...luultavasti yksi tie on se, että alkaa tietoisesti tehdä asioita, joiden tietää olevan vastoin Jumalan sanaa. Luulen siinä lopulta käyvän niin, että omatunto lakkaa kolkuttamasta ja usko kuolee. Voi olla myös niin, että kärsimys ja ahdistus saa luopumaan uskosta. Mutta kovin vaikea minun on sanoa miten se tapahtuu, koska minulla ei ole siitä omakohtaista kokemusta.
Uskontojen uhrien Muutos -lehti kertoo. Riittää kun rohkenee ajatella omilla aivoillaan ja ottaa realiteetit haltuunsa. Tilalle tulee silloin yleensä terveempi usko ja tasapainoisempi ja vastuunsa tunteva lähimmäisiään ja itseään rakastava ihminen.
UUT_ kirjoitti:
Uskontojen uhrien Muutos -lehti kertoo. Riittää kun rohkenee ajatella omilla aivoillaan ja ottaa realiteetit haltuunsa. Tilalle tulee silloin yleensä terveempi usko ja tasapainoisempi ja vastuunsa tunteva lähimmäisiään ja itseään rakastava ihminen.
Juuri noin. Mutta tuo ei ole "uskosta pois tuloa" vaan juuri sitä tervettä uskoa, jonka suunta on Kristukseen.
- äläoleluopio
UUT_ kirjoitti:
"Uskontojen uhrien Muutos -lehti kertoo. Riittää kun rohkenee ajatella omilla aivoillaan ja ottaa realiteetit haltuunsa. "
Tässä elävästi kuvailet miten ihminen luopuu Jeesuksesta ja alkaa hahmottaa maailmaa ja elämäänsä tämän maailman ruhtinaan ja oman järkensä kautta. Omat aivot ja Jeesus Kristus - kaksi aivan eri tason asiaa! "Kun Raamatusta katsoo asiaa, ei uskoon tuloa haeta jostakin seurakunnasta kuten joka päiväistä leipää leipähyllystä."
Totta. Ja kaikki ketkä moista väittää, voidaan asettaa kriittisen tarkastelun alle. Ikävä kyllä muutamia tuollaisia tarinoita olen kuullut.mummomuori kirjoitti:
"Kun Raamatusta katsoo asiaa, ei uskoon tuloa haeta jostakin seurakunnasta kuten joka päiväistä leipää leipähyllystä."
Totta. Ja kaikki ketkä moista väittää, voidaan asettaa kriittisen tarkastelun alle. Ikävä kyllä muutamia tuollaisia tarinoita olen kuullut.Kyllä minäkin olen monenlaista tarinaa kuullut. Ei ole mitenkään tavatonta, että me ihmiset ajattelemme omaavamme sen oikeia tavan elää ja haluamme kaikkien muidenkin elävän samalla tavalla. Ja siitä se manipulointi sitten alkaa, oli kyse mistä tahansa aatteesta tai arvosta. Uskovat eivät ole millään tavalla vapaita näistä ihmisyyteen liittyvistä "lieveilmiöistä". On aina hurskastelua väittää, että olisimme vapaita noista "ilmiöistä"
Kyllä minäkin olen monenlaista tarinaa kuullut. Ei ole mitenkään tavatonta, että me ihmiset ajattelemme omaavamme sen oikeia tavan elää ja haluamme kaikkien muidenkin elävän samalla tavalla. Ja siitä se manipulointi sitten alkaa, oli kyse mistä tahansa aatteesta tai arvosta. Uskovat eivät ole millään tavalla vapaita näistä ihmisyyteen liittyvistä "lieveilmiöistä". On aina hurskastelua väittää, että olisimme vapaita noista "ilmiöistä"
Piti kirjoittamani että....on aika hurskastelua, mutta ehkä en korjaa tuota. Taitaa se olla sitä aina, vaikka toki sitä tehdään myös tiedostamatta asiaa.
Kyllä minäkin olen monenlaista tarinaa kuullut. Ei ole mitenkään tavatonta, että me ihmiset ajattelemme omaavamme sen oikeia tavan elää ja haluamme kaikkien muidenkin elävän samalla tavalla. Ja siitä se manipulointi sitten alkaa, oli kyse mistä tahansa aatteesta tai arvosta. Uskovat eivät ole millään tavalla vapaita näistä ihmisyyteen liittyvistä "lieveilmiöistä". On aina hurskastelua väittää, että olisimme vapaita noista "ilmiöistä"
"...ajattelemme omaavamme sen oikeia tavan elää ja haluamme kaikkien muidenkin elävän samalla tavalla."
Niinpä. OIkeastaan pitäisi olla esimerkki, joka innostaa muitakin. Toisten pakottaminen ei koskaan toimi.
- AuktoriteetitPois
Raamatun sanaa seuraamalla voi päätyä rikoksen teille ja raastupaan.
Tervettä ajattelua on olla luottamatta mihinkään auktoriteettiin, joka edellyttää sinulta oman kriittisen ajattelusi syrjäyttämistä.
"Raamatun julmuuksia ja ristiriitoja"
- - -
"3. Moos. 20:9-12 Homot ja avionrikkojat on tapettava."
- - -
https://vapaasana.net/2007/11/28/raamatun-julmuuksia-ja-ristiriitoja/- raamatunlukija
Näinhän se on. Kiitos linkistä
Kyllä uskoon tuleminen on aina ihmeellinen tapahtuma ja yksin Jumalan armoa. Kuten täällä on jo sanottukin, ei ihminen voi "ottaa" tai "valita" itselleen uskoa, vaan sen Jumala antaa lahjaksi armostaan.
Se on ihme, suuri ihme. Voi miten suuri vahinko onkaan jos joku luopuisi uskostaan, kun Taivasten valtakunta on, niinkuin Jeesus opetti; -kuin peltoon kätketty aarre. Joka sen löytää, on valmis luopumaan kaikesta mitä hänellä on, saadakseen pitää tuon kalleimman.
Sitä ei voi inhimillisellä järjellä käsittää, miksi Jumala tällaista hyvyyttä osoittaa meitä langenneita kohtaan. Se jää uskon varaan.- Jeesuksen.seuraaja
Jos haluat että vauvasi "tulee uskoon", vie hänet luterilaiseen kirkkoon kastettavaksi ja vasta kun pyhä pappi sirottelee vettä vauvan pään päälle, vauva on papin toimien ansiosta "saanut uskon". Papin kädessä on ihmeellinen voima antaa jokaiselle "usko" ja "uudestisynnyttää" ihminen. Jeesusta ei tarvita, tarvitaan vain taianomainen toimitus, jossa kirkko lupaa ihmiselle iankaikkisen elämän koska kirkko on kastanut vauvan ja "kasteen liitto" pysyy kuolemankin yli. Mitä muuta kirkko on kuin Jeesuksen Herrauden kieltävä paikka, jossa toimitaan antikristuksen hengessä? Kirkko on korottanut itsensä Jumalaksi ja välikädeksi ihmisen ja Jumalan välille. Todellisuudessa ainoa välikäsi on Jeesus. Hän on ainoa tie iankaikkiseen elämään. Harva löytää elämään. Kadotuksen tie on lavea tie. Saarnaako kirkko tätä? Ei saarnaa, vaan saarnaa toista "evankeliumia" ja toista "Jeesusta".
Minut kastettiin vauvana, mutta uskoon tulin Jeesuksen armosta noin kolmikymppisenä. Herran armosta otin Hänet vastaan Vapahtajanani ja Herranani ja Herran armosta seuraan Häntä. Olisin myös omadta tahdosta voinut kieltää Hänet ja pysyä ylpeydessäni. Uskovakin voi kieltää Jeesuksen seuraamalla itseään / maailmaa / vääriä henkivaltoja Jeesuksen sijaan. Vauvakaste siis ei tuonut uskoa vaan uskon sain Herralta ja Herran armosta otin Hänet vastaan.- luterilainen_
Miksi olet täällä luterilaisuuspalstalla vaikka olet uudestikastaja? Onko ruoho kuitenkin vihreämpää karsinasi ulkopuolella?:)
- Jeesuksen.seuraaja
luterilainen_ kirjoitti:
Miksi olet täällä luterilaisuuspalstalla vaikka olet uudestikastaja? Onko ruoho kuitenkin vihreämpää karsinasi ulkopuolella?:)
Saamani vauvakaste ei ollut Raamatun kaste vaan veden ripottelu pään päälle kera valheiden. Menin ensimmäiselle ja viimeiselle kasteelleni sen jälkeen kun olin tullut uskoon.
- uskova45
Minä en ole tehnyt mitään päätöstä tulla uskoon. Minä olen kuitenkin uskossa ja pyrin elämässäni toteuttamaan Jeesuksen rakkauden käskyä. Ehkä juuri tämä sinun parjaamasi kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on tehnyt minusta uskovan.
- luterilainen_
Jeesuksen.seuraaja kirjoitti:
Saamani vauvakaste ei ollut Raamatun kaste vaan veden ripottelu pään päälle kera valheiden. Menin ensimmäiselle ja viimeiselle kasteelleni sen jälkeen kun olin tullut uskoon.
Miksi et vastannut kysymykseeni? Mitä kieroilet?
uskova45 kirjoitti:
Minä en ole tehnyt mitään päätöstä tulla uskoon. Minä olen kuitenkin uskossa ja pyrin elämässäni toteuttamaan Jeesuksen rakkauden käskyä. Ehkä juuri tämä sinun parjaamasi kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on tehnyt minusta uskovan.
Ehkä, se on sinun käsityksesi. Meillä luterilaisilla taas taitaa olla eri käsitys.
- uskova45
mummomuori kirjoitti:
Ehkä, se on sinun käsityksesi. Meillä luterilaisilla taas taitaa olla eri käsitys.
Minkälainen sinun "luterilainen" käsityksesi sitten on?
uskova45 kirjoitti:
Minkälainen sinun "luterilainen" käsityksesi sitten on?
Kyllä sinä sen tiedät, mitä kasteen yms. kohdalla on.
- PasiToivonen
Todistuskokous Vilppulassa, haastattelumuodossa.
K: Miten tulit uskoon?
V: Lausuin syntisen rukouksen.
K: Koitko mitään?
V: En.
En lähde tuomitsemaan ketään kadotukseen, mutta aika ankealta kuulosti.Tuota voisi joskus pohtia kriittisestikin että minkä takia vapaissa suunnissa ja viidesläisyydessäkin AINA todistaminen on todistamista omasta uskoontulosta? Tarkoitan siis että todistuksen sisältö aina keskittyy siihen MITEN minä tulin uskoon tai KUINKA minä muutuin?
Minusta todistuspuheen sisällön pitäisi käsitellä evankeliumia eikä itseä, omaa muuttumistatai jotain "stooria". Onhan sekin mielenkiintoista tietysti kuulla mutta kun varsin usein siinä puheessa ei sitten oikein ole Jeesuksesta ja evankeliumista paljon muuta kuin nimeksi eikä siitä muka ole mitään puhumista mutta kyllä puhetta riittää omasta itsestä?
- Menkääjasyökääkauan
Suu täynnä ruokaa on vaikea riidellä
- saarnasetä
Näissä helluntaiseurakunnan herääntymisryhmittymisissä kannattaa olla tarkkana, että nostaa kätensä ylös samanaikaisesti, ettei tule leimatuksi jos nostaa oikean kätensä ensin ylös, ja sitten vasemman pienellä viiveellä.
- Kiitos_Herralle
Uskoon tuleminen on Jumalan teko. Samoin uskosta pois tuleminen on myös Jumalan teko ihmisessä.
- Ihanaa_elämää_
Minä tulin pois uskosta koska huomasin sen mielettömyyden. Minun ei tarvitse enää ravata helluntaiseurakunnan ja mielisairaalan väliä.
- evlut.eikirj
mummomuori kirjoitti:
En millään käsitä tuota "uskosta pois tulemista". Uskoko on siis pelkästään tahdon asia?
Pitääkö tuo lausahduksesi sisällään sen ajatuksen että uskossa oleminen olisi ihmiselle ikäänkuin jonkinlainen "luonnollinen" olotila, johon synnytään tai joka jokaisella on mutta useilla toistaiseksi vain vielä esiin ottamatta? Muutoin en oikein voi ymmärtää tällaista kysymystä.
Tiedän ettet usko Raamattua mutta haluan kuitenkin laittaa tähän nyt sen mitä Raamattu sanoo ihmisestä hänen luonnollisessa olotilassaan:
-----------------------------------
"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus" (1.Kor.2:14)
"totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä" (Joh. 14:17)
"Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli." (Room. 8:5)
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat" (1.Kor. 1:18)
------------------------------------
Kannattaa mietiskellä näitä Raamatunkohtia tämän asian valossa! - esimerkkejä
mummomuori kirjoitti:
En millään käsitä tuota "uskosta pois tulemista". Uskoko on siis pelkästään tahdon asia?
Tässä on muutamia kertomuksia uskosta pois tulemisesta. Kannattaa lukea myös muiden vuosien Muutos -lehtiä. Ihmisen on usein aivan pakko ja hyvin suositeltavaa lähteä pois jostakin sairaaksi tekevästä uskonyhteisöstä pitääkseen mielenterveytensä. Moni lähtee myös omantunnon syiden takia. Omatuntoni ei voi hyväksyä esimerkiksi seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää. Tulen siis pois kyseisen herätysliikkeen, kirkon tai lahkon uskosta. Moni ei viihdy yksinkertaisesti niin naiivissa porukassa jossa uskotaan kreationismiin tai Raamattuun.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/wp-content/uploads/2015/11/muutos_2016_01_web.pdf esimerkkejä kirjoitti:
Tässä on muutamia kertomuksia uskosta pois tulemisesta. Kannattaa lukea myös muiden vuosien Muutos -lehtiä. Ihmisen on usein aivan pakko ja hyvin suositeltavaa lähteä pois jostakin sairaaksi tekevästä uskonyhteisöstä pitääkseen mielenterveytensä. Moni lähtee myös omantunnon syiden takia. Omatuntoni ei voi hyväksyä esimerkiksi seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää. Tulen siis pois kyseisen herätysliikkeen, kirkon tai lahkon uskosta. Moni ei viihdy yksinkertaisesti niin naiivissa porukassa jossa uskotaan kreationismiin tai Raamattuun.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/wp-content/uploads/2015/11/muutos_2016_01_web.pdfTuota, uskosta luopumisen ymmärrän sekä sen, että menettää uskonsa, edellenkin omituiselta kuulostaa "pois tuleminen".
Yhteisöstäkin voidaan luopua, mutta eihän silloin tarvitse uskosta luopua.- en.ymmärrä
mummomuori kirjoitti:
Tuota, uskosta luopumisen ymmärrän sekä sen, että menettää uskonsa, edellenkin omituiselta kuulostaa "pois tuleminen".
Yhteisöstäkin voidaan luopua, mutta eihän silloin tarvitse uskosta luopua.Uskoon tuleminen ja uskosta pois tuleminen ovat vastakkaisia asioita. Mikä siinä on vaikeaa?
- näin.se.tapahtuu
mummomuori kirjoitti:
Tuota, uskosta luopumisen ymmärrän sekä sen, että menettää uskonsa, edellenkin omituiselta kuulostaa "pois tuleminen".
Yhteisöstäkin voidaan luopua, mutta eihän silloin tarvitse uskosta luopua.Hei mummomuori!
Havainnollistan asiaa. Uskoon tulemista voi verrata lavahypnoosiin tai lievään manipulaatioon. Kun lasketaan harvakseltaan kymmeneen, ihminen tulee uskoon. Kun halutaan pois tästä, lasketaan toisinpäin kymmenestä ykköseen. Olet sitten tullut pois uskosta. - näin.tapahtuu
näin.se.tapahtuu kirjoitti:
Hei mummomuori!
Havainnollistan asiaa. Uskoon tulemista voi verrata lavahypnoosiin tai lievään manipulaatioon. Kun lasketaan harvakseltaan kymmeneen, ihminen tulee uskoon. Kun halutaan pois tästä, lasketaan toisinpäin kymmenestä ykköseen. Olet sitten tullut pois uskosta.Kun joku tulee uskoon, hän luovuttaa oman tahtonsa ja itsemääräämisoikeutensa uskonlahkolle joka sitten pitää häntä otteessaan valitettavasti usein kuolemaan saakka. Tuskallista on huomata että minua onkin petetty vieläpä Jumalan ja Jeesuksenkin nimissä.
näin.tapahtuu kirjoitti:
Kun joku tulee uskoon, hän luovuttaa oman tahtonsa ja itsemääräämisoikeutensa uskonlahkolle joka sitten pitää häntä otteessaan valitettavasti usein kuolemaan saakka. Tuskallista on huomata että minua onkin petetty vieläpä Jumalan ja Jeesuksenkin nimissä.
Huh huh… Onhan melkoisia ajatuksia uskosta. Totta on, että erilaisilla manipulaatioilla voidaan saada aikaan myös syvä hengellinen kokemus, jota voi kutsua uskoon ”tulemiseksi”. Mutta kun tuollainen kokemus on myös mahdollista ilman manipulaatioita.
Kun asiaan liittyy selkeästi joku auktoriteetti, joka ohjaa ja tarkoituksellisesti haluaa aikaan saada näitä vahvoja kokemuksia ja niiden kautta sitten käyttää valta-asemaansa väärin, niin silloin on totisesti kritiikin paikka. Usein tuollaiset tilaisuudet ovat vähän siihen suuntaan, mutta ei aina.
Suurin osa kyllä normalisoituu noiden tilaisuuksien jälkeen. Ellei taustalla ole sitten juuri joku henkilö, joka käyttää sitä omaksi hyväkseen.en.ymmärrä kirjoitti:
Uskoon tuleminen ja uskosta pois tuleminen ovat vastakkaisia asioita. Mikä siinä on vaikeaa?
Koska usko on minulle lahja, niin en ymmärrä miten siitä voi tulla "pois". Korkeintaan voi sinnitellä ja kieltää sen, mutta joku siemen silti jää elämään.
- näin.tapahtuu
mummomuori kirjoitti:
Koska usko on minulle lahja, niin en ymmärrä miten siitä voi tulla "pois". Korkeintaan voi sinnitellä ja kieltää sen, mutta joku siemen silti jää elämään.
Sinä olet mielestäni kulttuurikristitty. Olet omaksunut kristinuskon jo äidinmaidossa niin kuin sanonta kuuluu. Et tunne henkilökohtaisesti manipulatiivista uskoontuloa jossa ihminen todella luopuu itsemääräämisoikeudestaan ja omasta tahdostaan uskonlahkon hyväksi. Esimerkkeinä tästä mainitsen helluntailaisuuden ja Jehovantodistajat. Eroamisprosessi tällaisesta yhteisöstä on monelle hyvin traumaattinen mutta lopulta hyväksi ja henkisesti parantava kokemus.
Minä olen myös samalla tavalla kulttuurikristitty ja kartan näitä kreationisteja ja homovihaajakristittyjä. En yksinkertaisesti viihdy heidän seurassaan, eikä meillä ole mitään hengellistä yhteyttä. Minulle järjenkäyttö ja oman omantunnon kuunteleminen ovat hyvin tärkeitä asioita elämässä. Toki fundistenkin kanssa voi olla ystävä mutta silloin ei kannata puhua uskonnosta mitään. Se on vain heidän kanssaan ajan haaskausta. näin.tapahtuu kirjoitti:
Sinä olet mielestäni kulttuurikristitty. Olet omaksunut kristinuskon jo äidinmaidossa niin kuin sanonta kuuluu. Et tunne henkilökohtaisesti manipulatiivista uskoontuloa jossa ihminen todella luopuu itsemääräämisoikeudestaan ja omasta tahdostaan uskonlahkon hyväksi. Esimerkkeinä tästä mainitsen helluntailaisuuden ja Jehovantodistajat. Eroamisprosessi tällaisesta yhteisöstä on monelle hyvin traumaattinen mutta lopulta hyväksi ja henkisesti parantava kokemus.
Minä olen myös samalla tavalla kulttuurikristitty ja kartan näitä kreationisteja ja homovihaajakristittyjä. En yksinkertaisesti viihdy heidän seurassaan, eikä meillä ole mitään hengellistä yhteyttä. Minulle järjenkäyttö ja oman omantunnon kuunteleminen ovat hyvin tärkeitä asioita elämässä. Toki fundistenkin kanssa voi olla ystävä mutta silloin ei kannata puhua uskonnosta mitään. Se on vain heidän kanssaan ajan haaskausta.”Et tunne henkilökohtaisesti manipulatiivista uskoontuloa jossa ihminen todella luopuu itsemääräämisoikeudestaan ja omasta tahdostaan uskonlahkon hyväksi…”
Jaa a, tunnen kyllä niitä, joiden kohdalla voi noinkin sanoa. Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat tulleet uskoon ilman luopumista tuollaisista.
Tuo kulttuurikristitty on taas oma määritelmänsä. Minä olen saanut uskon, mutta en todellakaan noudata sitä vain siksi, että ympäröivä yhteiskunta tekee jotain.
Keskustelen myös niin konservatiivien kuin fundamentalistien kanssa uskonnosta. Täällä elävässä elämässä kun se ei ole tällaista kuin näillä palstoilla.- asia.selvä
Ihanaa_elämää_ kirjoitti:
Minä tulin pois uskosta koska huomasin sen mielettömyyden. Minun ei tarvitse enää ravata helluntaiseurakunnan ja mielisairaalan väliä.
"Minä tulin pois uskosta koska huomasin sen mielettömyyden. Minun ei tarvitse enää ravata helluntaiseurakunnan ja mielisairaalan väliä."
Tämä selvä evl, multinikki, pidenpää onkin käynyt selväksi, että vaikutat toimivan sieltä käsin, niuvaniemestähän hyvin usein olet kirjoitellut näissä usostuloissasi.
Hienoa, että olet kotoutunut omaan ympäristöösi. - Hyvä.niin
mummomuori kirjoitti:
”Et tunne henkilökohtaisesti manipulatiivista uskoontuloa jossa ihminen todella luopuu itsemääräämisoikeudestaan ja omasta tahdostaan uskonlahkon hyväksi…”
Jaa a, tunnen kyllä niitä, joiden kohdalla voi noinkin sanoa. Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat tulleet uskoon ilman luopumista tuollaisista.
Tuo kulttuurikristitty on taas oma määritelmänsä. Minä olen saanut uskon, mutta en todellakaan noudata sitä vain siksi, että ympäröivä yhteiskunta tekee jotain.
Keskustelen myös niin konservatiivien kuin fundamentalistien kanssa uskonnosta. Täällä elävässä elämässä kun se ei ole tällaista kuin näillä palstoilla.Hyvä, että keskustelet vain uskonnlsta koska uskosta sinä et pysty keskustelemaan koska se on sinulle täysin tuntematon asia.
- homoagendaa
Hyvä.niin kirjoitti:
Hyvä, että keskustelet vain uskonnlsta koska uskosta sinä et pysty keskustelemaan koska se on sinulle täysin tuntematon asia.
Mitä on uskonnl?
- SuomiNousuunko
Minun mielestäni tuo kädennoston perinne on kummallisen kyseenalaista. Ratkaisukristillisille sopisi paremmin jalan nosto. Niin kuin koirat kulkevat kylällä talutettavina, ja pysähtelevät puiden juurille ruikkimaan - jalkaa nostaen.
- vähävaraiset
Tarvitseeko maksaa kirkollisveroa tai mitään muita maksuja jos haluaa mukaan?
- kyllä.kyllä
Helluntaiseurakunnissa on "aivan vapaaehtoinen" kymmenyksien maksupakko kun olet tehnyt ratkaisun, kun olet nostanut kätesi tai jalkasi merkiksi jeesuksen vastaanottamisestasi. Sen lisäksi sinulta toivotaan lähetystyöhön yms. toimintaan lahjoituksia.
- annailoiten
kyllä.kyllä kirjoitti:
Helluntaiseurakunnissa on "aivan vapaaehtoinen" kymmenyksien maksupakko kun olet tehnyt ratkaisun, kun olet nostanut kätesi tai jalkasi merkiksi jeesuksen vastaanottamisestasi. Sen lisäksi sinulta toivotaan lähetystyöhön yms. toimintaan lahjoituksia.
Kirkon piirissä on pakkovero järjestelmä, vapaissa suunnissa anti tapahtuu vapaaehtoisesti tyyliin iloista antajaa Herra rakastaa - kuten Jumala rohkaisevasti asian ilmaisee.
- ei.ei.ei
kyllä.kyllä kirjoitti:
# Helluntaiseurakunnissa on "aivan vapaaehtoinen" kymmenyksien maksupakko kun olet tehnyt ratkaisun, kun olet nostanut kätesi tai jalkasi merkiksi jeesuksen vastaanottamisestasi. Sen lisäksi sinulta toivotaan lähetystyöhön yms. toimintaan lahjoituksia. #
- puppua juttelet.
Olen vapaissa suunnissa kulkenut yli 35 v. mutta mitään pakkoa en ole havainnut itseni, enkä muittenkaan kohdalla.
Jumalan Sana ja Pyhä Henki vaikuttaa antamisen
Huomauttaisin vielä, että lopeta tuollainen pilkkaaminen uskoontulleista Jeesuksen omista, se pilkkasi valitettavasti osuu omaan nilkkaasi, ellet tee totista parannusta elämäsääsi.
Tee siis parannus ja usko evankeliumi, ehkä saat vielä anteeksi rikkomuksesi.
t. Jumalanhullu
Käykö sellainen että ihan kotona menee lattialle sätkimään ja puhuu kielillä (voi ottaa mallia homoksi eheytynee P. Tiaisen videoista utubesta) ?
Näin köyhät tulevat uskovaiset säästäisi matkakulut hellaripaikkaan.- ex-viidesläinen
Eräs uskovainen sanoi että häneltä onnistuu kielilläpuhuminen parhaiten saunan lauteilla löylyssä. Se tulee halvaksi, eikä ketään ole kuuntelemassa niitä mölyjä.
ex-viidesläinen kirjoitti:
Eräs uskovainen sanoi että häneltä onnistuu kielilläpuhuminen parhaiten saunan lauteilla löylyssä. Se tulee halvaksi, eikä ketään ole kuuntelemassa niitä mölyjä.
Käykö eräs uskovainen kenties uimahallien tai muiden paikkojen yleisissä saunoissa?
- äläsyytätoista
"Käykö sellainen että ihan kotona menee lattialle sätkimään ja puhuu kielillä (voi ottaa mallia homoksi eheytynee P. Tiaisen videoista utubesta) ?"
Tämä riippuu ihan ihmisen sielunvammojen syvyydestä miten hän käyttäytyy parantumistilanteissa. Psykiatrit ja sairaanhoitajat kyllä tietävät miten ihminen terapeuttisissa tilanteissa käyttäytyy kun kaikki se pahuus mitä häneen on syydetty, irroittaa otteensa tästä ihmisestä. Emme voi syyttää näitä pahoin vammautettuja ihmisiä siitä, että näin parantuvat tuskastaan. äläsyytätoista kirjoitti:
"Käykö sellainen että ihan kotona menee lattialle sätkimään ja puhuu kielillä (voi ottaa mallia homoksi eheytynee P. Tiaisen videoista utubesta) ?"
Tämä riippuu ihan ihmisen sielunvammojen syvyydestä miten hän käyttäytyy parantumistilanteissa. Psykiatrit ja sairaanhoitajat kyllä tietävät miten ihminen terapeuttisissa tilanteissa käyttäytyy kun kaikki se pahuus mitä häneen on syydetty, irroittaa otteensa tästä ihmisestä. Emme voi syyttää näitä pahoin vammautettuja ihmisiä siitä, että näin parantuvat tuskastaan."Psykiatrit ja sairaanhoitajat kyllä tietävät miten ihminen terapeuttisissa tilanteissa käyttäytyy kun kaikki se pahuus mitä häneen on syydetty, irroittaa otteensa tästä ihmisestä. "
:D Yksikään psykiatri tai sairaanhoitaja ei taida moiseen henkimaailmaan uskoa, että moisia tilanteita noin väärin tulkitsisi!- ex-viidesläinen
MrMorden_ kirjoitti:
Käykö eräs uskovainen kenties uimahallien tai muiden paikkojen yleisissä saunoissa?
Hän käy vain omassa yksityisessä saunassaan ja mölyää siellä. On kuulemma pyhän hengen vaikutusta tuollainen mölyäminen
- mölyävät.hellarit
ex-viidesläinen kirjoitti:
Hän käy vain omassa yksityisessä saunassaan ja mölyää siellä. On kuulemma pyhän hengen vaikutusta tuollainen mölyäminen
Varmaan käynyt opiskelemassa sitä helluntailaispiireissä.
- entisilläkömennään
ONkohan aloittajalla nyt tälle vuodelle mitään uusia kokemuksia?
- sirkushuveja
Mitä odottaisit?
- evita-ei.kirj
Ja höpön höpön. Eiköhän se uskon tarve ja lähde sieltä omasta sisimmästä. Tuskinpa siihen manipulaation keinoin juurikaan voidaan vaikuttaa.
- sanon.nyt.suoraan
mummomuori kirjoitti:
Näin sen pitäisi olla, mutta ikävä kyllä, manipullaatiolla voidaan vaikuttaa.
Mutta kukaan uskova ei manipuloi yhtään ketään. Meidän tehtävämme on pitää Jeesusta esillä ja Jumala hoitaa loput kun ihminen Häntä lähestyy.
Surullista, että sinä et ole koskaan tullut uskoon, etkä ole uudestisyntynyt vaan olet pelkkä uskonnollisuuden ulkokuori ja rooli jota yrität vetää. - hospotipomiloi
sanon.nyt.suoraan kirjoitti:
Mutta kukaan uskova ei manipuloi yhtään ketään. Meidän tehtävämme on pitää Jeesusta esillä ja Jumala hoitaa loput kun ihminen Häntä lähestyy.
Surullista, että sinä et ole koskaan tullut uskoon, etkä ole uudestisyntynyt vaan olet pelkkä uskonnollisuuden ulkokuori ja rooli jota yrität vetää.So so "usko.vainen"! Lehtisen Kale oli oikea manipulaation mestari. Häntä kadehtivat jo lavashowta pitävät viihdehypnotisoijatkin. Mitään jumalallista hänen jutuissaan ei ollut, pelkkä humpuukimaakari.
- kokemusta.on
Juuri näihin manipulaatiolla vasta voidaan vaikuttaakin jotka ovat herkkäuskoisia ja suggestioalttiita - ei muihin. Kädennostolla erotelleen nämä suggestioalttiit porukasta helluntailaisuudessa ja muissa vapaissa lahkoissa.
- evita-ei.kirj
mummomuori kirjoitti:
Näin sen pitäisi olla, mutta ikävä kyllä, manipullaatiolla voidaan vaikuttaa.
No, tiedä häntä, mutta silloin kun tulin uskoon en ollut minkään uskontokunnan manipuloitavissa vaan kotona.
Vaikka olin kastettu, saanut uskonnonopetusta koulussa, käynyt pyhäkoulua ja rippikoulua jne.
en minä uskoon tullut kuin vasta silloin kun aloin itse sisimmässäni näitä asioita pohtimaan. Oikeastaan olin silloin yksin kotona.
En edes kotona silloin pohdiskellut uskonasioista kenenkään kanssa. Eipä meillä siihen aikaan kukaan ollut uskossa.
Minulla se oli sisäinen prosessi ja vuoropuhelu rukouksessa Jumalan puoleen kun tulin uskoon.
En usko, että ketään voidaan manipuloida uskoon. Uskohan on Jumalan lahja. Täytyy sisimmässäkin olla jotain tahtoa kuin, että ulkoa päin tuputetaan.
No ehkä sitä manipuloituna voi omaksua jotain ulkokohtaisia uskoon liittyviä tapoja, mutta tuskinpa silloin ihan oikeasti on uskossa. - Ehtoollisryyppyjä
Valtavia määriä ihmisistä tehdään uskonnon orjia, sentähden on niin paljon erillaisia uskoja sekä uskomuksia. Kaikki ne kääntävät ja vääntävät raamattua omiin suuntiinsa.
Kaikkein epäilyttävin on poliittisen maan "valtion kirkko", joka kerää rahaa toimiakseen? Ennen tosi-Kristityt tukivat tarvitseviaan vapaasta tahdostaan eikä,
"Verolle PANTAVAKSI". Kirkot huomasivat rikastuvansa ryöstöpolitiikallaan, antaen johtajilleen paljon "ehtoollisryyppyjä". Pienessä oli helppoa harhauttaa kansaa.
Uskosta ulos tuleminen on vapaus ja vastuu Jumalassa. Eli kasvaminen aikuiseksi, nousta tikapuita ylöspäin.
Jumala on tarkoitus kaiken takana mitä tekee.- pitkäänuskossa
Kyllä ihmisen pitää tulla uskoon, syntyä uudesti ylhäältä ja tietoisesti tahtoa olla Jumalan ja Jeesuksen seuraaja. Ei mikään vanhempien päätös kastaa lapsi ja liittää kirkonkirjoihin riitä iankaikkisen elämän sinetiksi. Näin se on ja pysyy.
- HÖH___
Tuskin olet edes kristitty.
Allah vaatii uskomista, alistumista, antautumista ja taistelua jumalan tiellä.
Raamattu sanoo: " Mitä muuta Jumala sinulta vaatii kuin että teet sitä mikä oikein ja hyvää on, ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä. "
Kristinusko väittää vastaan, ei teoista ei teoista, muuten armo jää osattomaksi. Armosta sinun pitää meidät ottaa omiksesi uskon kautta kristuksen tähden.Jeesuksen seuraaja...
Minä seurasin jeesusta evankeliumin sivuilla tarkkaillen, mitä tämä henkilö puhuu ja mitä hän tekee. Huomasin , että hän puhuu toista ja tekee toista ja minä en luota tyhjänpuhujiin jotka eivät itse tee sitä mitä muilta vaativat.- HMM___
Emme tiedä edes mitä Jeesus on oikeasti sanonut ja tehnyt. UT:n hänen sanomikseen kirjoitetut jutut ovat epävarmaa perimätietoa
- luterilainen_
Mitä on uskoontulo?
-onko se Jumalan aikaansaama tapahtuma ihmisessä?
-vai ihmisen oman ponnistelun tulos ja tekojen summa?
-tai kenties Jumalan ja ihmisen yhteistyötä?
Vai onko uskoontulo yksinkertaisesti vain psyykkisen manipulaation tulos?
Yhteistyömalli on suosiossa mm. vapaakirkoissa ja kirkon laitamilla kuten viidennessä herätysliikkeessä. Ihminen on siinä korkein toimija joka panee allekirjoituksensa Jumalan anomukseen saada pelastaa ihminen. Luterilainen kristillisyys sitä vastoin korostaa Jumalan 100%:sta tekoa ihmisen pelastamisessa ja uskoontulossa.Tarkoitatko, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä pelastuksen ja uskoon tulon kanssa. Se annetaan, halusi tai ei?
- evl-kristitty
Tarkoitatko, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä pelastuksen ja uskoon tulon kanssa. Se annetaan, halusi tai ei?
Kristityksi tuleminen eli uudestisyntyminen on Johanneksen mukaan kuin tuulen henkäys. Ihminen ei tiedä mistä se tulee ja mihin se menee. Ihminen itse ei voi siihen vaikuttaa millään tavalla. Ihminen ei voi vaikuttaa maalliseenkaan syntymäänsä.
Näin on myös hengellisessä syntymässä. Jotkut rakentavat ansioita Jumalan edessä omilla uskoontuloillaan ja ratkaisuillaan, mutta Jumalalla ei ole niissä mitään tekemistä. Jos tässä asiassa sinulla on epäselvyyksiä, kannattaa tutustua Katekismukseen. - henkistä.pahoinpitelyä
Tarkoitatko, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä pelastuksen ja uskoon tulon kanssa. Se annetaan, halusi tai ei?
Aloittaja on hyvin oikeassa. Vapaakirkoissa saattaa joutua hyvinkin suuren sielullisen painostuksen ja käännyttämisen kohteeksi. Olen tavannut erään nuoren joka joutui psykoterapiaan tuollaisen manipuloinnin takia. Se täytti kaikki henkisen väkivallan tunnusmerkit.
- näin.on
henkistä.pahoinpitelyä kirjoitti:
Aloittaja on hyvin oikeassa. Vapaakirkoissa saattaa joutua hyvinkin suuren sielullisen painostuksen ja käännyttämisen kohteeksi. Olen tavannut erään nuoren joka joutui psykoterapiaan tuollaisen manipuloinnin takia. Se täytti kaikki henkisen väkivallan tunnusmerkit.
Yleensä hihhulit ajattelevat että meidän porukassa on se ainoa oikea USKO JA TOINEN VAIHTOEHTO ON HELVETTI. Siksi ei hengellistäkään väkivaltaa karteta. Ajatellaan että päämäärä pyhittää mitkä tahansa keinot.
- ota.lääkkeesi
henkistä.pahoinpitelyä kirjoitti:
Sinä itse olet aloittaja evl, kuten tämänkin nimimerkin takana.
Myös luterilainen_ , evl-kristitty, HÖH_ ja HMM_ ovat muiden lisäksi tässäkin ketjussa sinun käyttämiä nimimerkkejä.
Eihän tässä mitään uutta ole, tällätavalla ruokit omia typeriä aloituksiasi, joissa kohteet pysyvät aina samoina, kuten tässäkin ketjussa. evl-kristitty kirjoitti:
Kristityksi tuleminen eli uudestisyntyminen on Johanneksen mukaan kuin tuulen henkäys. Ihminen ei tiedä mistä se tulee ja mihin se menee. Ihminen itse ei voi siihen vaikuttaa millään tavalla. Ihminen ei voi vaikuttaa maalliseenkaan syntymäänsä.
Näin on myös hengellisessä syntymässä. Jotkut rakentavat ansioita Jumalan edessä omilla uskoontuloillaan ja ratkaisuillaan, mutta Jumalalla ei ole niissä mitään tekemistä. Jos tässä asiassa sinulla on epäselvyyksiä, kannattaa tutustua Katekismukseen.Minulla ei ole epäselvyyttä pelastumisen suhteen. Hiukan epäselvää oli mitä luterilainen_ tarkoitti. Jospa hän selventää ajatustaan.
- evl-kristitty
Minulla ei ole epäselvyyttä pelastumisen suhteen. Hiukan epäselvää oli mitä luterilainen_ tarkoitti. Jospa hän selventää ajatustaan.
Mikä on kysymyksesi? Yrittäisin minäkin vastata jos osaan.
evl-kristitty kirjoitti:
Mikä on kysymyksesi? Yrittäisin minäkin vastata jos osaan.
No se kysymykseni on tuolla nimimerkki luterilainen_kommentin alla ja vastasit jo siihen, mutta vastaa vain uudelleen. Kertaus on opintojen äiti.
- evl-kristitty
No se kysymykseni on tuolla nimimerkki luterilainen_kommentin alla ja vastasit jo siihen, mutta vastaa vain uudelleen. Kertaus on opintojen äiti.
Eerikatässämoi kirjoitti: "Tarkoitatko, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä pelastuksen ja uskoon tulon kanssa. Se annetaan, halusi tai ei?"
Kristityn Jeesuksen seuraajan elämää apostoli Paavali kuvaa kilpailuksi voittopalkinnosta. Hänen ja luterilaisen kristinopin mukaan voittopalkintoa ei voi varata etukäteen. Jeesuksen kuvaus Viimeisestä tuomiosta antaa ymmärtää että yllätyksiä tulee. Silloin ne, jotka uskovat olevansa ensimmäisiä tulevatkin viimeisiksi ja päinvastoin. Jumala on kilpailun tuomari, emme me. Tässä luterilainen uskonoppi on hyvin selkeä. evl-kristitty kirjoitti:
Eerikatässämoi kirjoitti: "Tarkoitatko, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä pelastuksen ja uskoon tulon kanssa. Se annetaan, halusi tai ei?"
Kristityn Jeesuksen seuraajan elämää apostoli Paavali kuvaa kilpailuksi voittopalkinnosta. Hänen ja luterilaisen kristinopin mukaan voittopalkintoa ei voi varata etukäteen. Jeesuksen kuvaus Viimeisestä tuomiosta antaa ymmärtää että yllätyksiä tulee. Silloin ne, jotka uskovat olevansa ensimmäisiä tulevatkin viimeisiksi ja päinvastoin. Jumala on kilpailun tuomari, emme me. Tässä luterilainen uskonoppi on hyvin selkeä.Kyllä minä ymmärrän, että luterilainen uskonoppi on hyvin selkeä. Ja selkeä se mielestäni on Raamatussakin. Minulle pelastus ei ole epäselvä, sen sijaan nimimerkki luterilainen_ kirjoitti niin, etten ole ihan varma mitä hän tarkoitti. Kiitos sinulle vastauksestasi.
- TuleHenkisanooTule
Uskoa ei haeta seurakunnista eikä saarnaajista, mutta uskoon voi tulla seurakunnassa, jossa elävää evankeliumia julistetaan! Itseasiassa uskoon voi tulla missä tahansa. Jumala kun kutsuu ihmistä, niin vain harva voi Häntä vastustaa.
Myös uskoontulo tapoja on yhtä monta kuin uskovaisia eli reilusti yli miljardi kappaletta erilaisia tilanteita, joissa ihminen on tullut uskoon. Paavalin tapaus on varmaan yksi dramaattisimpia ja samoin Jeesuksen opetuslasten tulo uskoon Jeesukseen on eräs kauneimmista. Tuomaksen lopullinen uskoontulo ylösnouseeseen Jeesukseen on suorastaan liikuttavan kaunis ja herkkä tilanne.
Ja kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen, niin kaikki muuttuu. Ei turhaan Jumala kutsu tätä tapahtumaa uudestisyntymäksi!- HMM___
"Jeesuksen opetuslasten tulo uskoon Jeesukseen on eräs kauneimmista."
-Jeesuksen mielestä hänen opetuslastensa usko ei ollut kovin kehuttava. Sitähän ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa. - luterilainen_
Oletko sinä tullut "uskoon jeesukseen"? Oletko muuttunut? Miten?
- tarinat.kertovat
Tuomas uskoi vasta nähtyään Jeesuksen. Uskon että se on pelkkä tarina jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Paavalin kokemus taas lienee tyypillinen epileptinen sairauskohtaus
- Jumalanhullu
HMM___ kirjoitti:
"Jeesuksen opetuslasten tulo uskoon Jeesukseen on eräs kauneimmista."
-Jeesuksen mielestä hänen opetuslastensa usko ei ollut kovin kehuttava. Sitähän ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa.# "Jeesuksen opetuslasten tulo uskoon Jeesukseen on eräs kauneimmista."
-Jeesuksen mielestä hänen opetuslastensa usko ei ollut kovin kehuttava. Sitähän ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa. #
- tuossa Raamatunpaikassa oli kyse voimatekojen tekemisestä, ei pelastavasta uskosta.
Pelastava usko ja ihmeitätekevä usko on erotettava roisistaan.
Tätä ketjua seuratessa huomaa sen, että luterilaisuudessa ei ole käsitystä ihmisen sielun pelastuksesta. Vain n. 5% evlut srk:n jäsenistä on uskovaisia ja matkalla Taivaan kotiin.
Lapsikaste ei auta mitään asiassa, koskapa sitä ei löydy Raamatusta. Lapsikaste / uskovan kaste Jeesukseen ei ole pelastuksen perusta, vaan usko Jeesukseen Kristuskeen vie iankaikkiseen elämään.
Tarvitaan uudestisyntymä, jonka saa aikaan Jumalan Sana ja Pyhä Henki. Uudestisyntyneen uskovan tulee ottaa kaste Jeesuksen nimeen, kuten Raamattu asian selvääkin selvemmästi opettaa.
1 Evankeliumin saarnan kuulo / uskominen
2 Parannuksen teko = Synnnin katuminen ja hylkääminen
3 Upotuskasteen ottaminen Jeesuksen Kristuksen nimeen.
4 Eläminen Jumalan tahdon ( Sanan ) mukaan.
Tässäpä kaikille hiukan pelastuksen aakkosia.
t. Jumlanhullu - luterilainen_
Jumalanhullu kirjoitti:
# "Jeesuksen opetuslasten tulo uskoon Jeesukseen on eräs kauneimmista."
-Jeesuksen mielestä hänen opetuslastensa usko ei ollut kovin kehuttava. Sitähän ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa. #
- tuossa Raamatunpaikassa oli kyse voimatekojen tekemisestä, ei pelastavasta uskosta.
Tätä ketjua seuratessa huomaa sen, että luterilaisuudessa ei ole käsitystä ihmisen sielun pelastuksesta. Vain n. 5% evlut srk:n jäsenistä on uskovaisia ja matkalla Taivaan kotiin.
Lapsikaste ei auta mitään asiassa, koskapa sitä ei löydy Raamatusta. Lapsikaste / uskovan kaste Jeesukseen ei ole pelastuksen perusta, vaan usko Jeesukseen Kristuskeen vie iankaikkiseen elämään.
Tarvitaan uudestisyntymä, jonka saa aikaan Jumalan Sana ja Pyhä Henki. Uudestisyntyneen uskovan tulee ottaa kaste Jeesuksen nimeen, kuten Raamattu asian selvääkin selvemmästi opettaa.
t. JumlanhulluJuttusi vaikuttaa kovin ihmistekoiselta keksinnöltä jossa JUMALALLA ei ole mitään tekemistä
- ex-helluntailainen
Jumalanhullu kirjoitti:
t. JumlanhulluSiinähän ne tulivat neljä askelta uskonlahkon jäseneksi. Uudestisyntyminen on sitten kokonaan eri asia.
- tärkeä.kysymys
mummomuori kirjoitti:
Miksi käytät termiä "tulla" kun kyse on lahjan vastaanottamisesta?
Voisitko kertoa mistä lahjasta on kysymys ja miten se vastaanotetaan?
Jumalanhullu kirjoitti:
t. JumlanhulluMe ihmiset tarvitsemme ja tykkäämme noista muotomenoista. Eikä siinä mitään pahaa.
Ymmärrän kyllä sen, miten uskon saaminen voi olla joillekin vavahduttava hetki, ja kasten juhlistaa tuota tapahtumaa. Kaikki eivät koe uskoa samoin.- ajattelija.vaan
mummomuori kirjoitti:
Me ihmiset tarvitsemme ja tykkäämme noista muotomenoista. Eikä siinä mitään pahaa.
Ymmärrän kyllä sen, miten uskon saaminen voi olla joillekin vavahduttava hetki, ja kasten juhlistaa tuota tapahtumaa. Kaikki eivät koe uskoa samoin.Kyllä uskosta pois -tuleminen on myös ollut useille hieno hetki. Saa jättää uskomisen natisevat kainalosauvat pois ja aloittaa elämään reaalimaailmassa.
- tämän.huomannut
tärkeä.kysymys kirjoitti:
Voisitko kertoa mistä lahjasta on kysymys ja miten se vastaanotetaan?
Puheet lahjasta ja sen vastaanottamisesta ovat pelkkää tyhjää puhetta, uskonnollisten ihmisten fraseologiaa. Ei niillä ole mitään järjellistä sisältöä jota voisi tarkemmin selittää.
ajattelija.vaan kirjoitti:
Kyllä uskosta pois -tuleminen on myös ollut useille hieno hetki. Saa jättää uskomisen natisevat kainalosauvat pois ja aloittaa elämään reaalimaailmassa.
Kuten uskoon "tuleminen" niin termi "uskosta pois tuleminen" ovat yhtä tyhjiä ilmaisuja. Ikäänkuin usko olisi joku tila, johon ihminen voi tahdonvoimallaan mennä ja tulla. Ei se ihan niin ole.
- näin.on
Uskoontulo on helppoa. Siinå ei tarvitse kuin mennä porukan mukana ajattelematta mitään. Uskosta pois tuleminen on sen sijaan huomattavasti vaikeampaa. Siinähän täytyy opetella ajattelemaan itse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242503
- 951556
- 1211334
- 751140
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa341080Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo24912- 52902
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa261893MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil212871- 34805