Miksi pappi Lars Ahlbäck on joutunut huonoihin kirjoihin Hgin srk:n kanssa? Hän on saanut vain määräaikaisuuksia ja lopulta hänet asetettiin työkieltoon (ei piispan määräämään toimituskieltoon) seurakunnan taholta, eli ei saa mitään töitä? Mitä tässä on taustalla? Nyt koko juttu menossa jopa käräjille. Mitä ihmettä?!
Mistä juontuu kiista Hki srk:n & Ahlbäckin välillä
37
5430
Vastaukset
- yx-aika-tuttu-vain
Tämmöstä juttua ei olla vielä kuultukaan? isä Larsin aikoinaan hyvin tunteneena olisi tosiaaan mielenkiitoista kuulla, mitä siellä on tapahtunut???? Minun on vaikea kuvitella, että Lasse olisi tehnyt mitrot tai larikat???
- Tuoomass
Minuakin kiinnostaisi tietää. Olen käsityksessä, että hän on pidetty pappi seurakuntalaisten keskuudessa, joten mikä lienee suututtanut johdon? Nämä ovat niin ikäviä juttuja aina.
- tiedäheistä
En tunne tiedän vain että oli kieltänyt joltakin katekumeenilta jälkiviinin nauttimisen vaikka erään toisen valamon opiston palkollisen mukaan jälkiviini on kuulemma arkkipiispan sanojen mukaan sallittu ei ortodokseillekkin.
- Kuusikkomäki
Tiedän hänen kehottaneen huivin käyttämiseen Helsingin kirkoissa. Se on kait monen mielestä omaa perinnettämme vastaan.
- TarviSoininvaats
Haluaisin tietää, missä vika. Siinäkö tosiaan että i. Lars sai määräaikaisen papin viran mutta jäi kesken kaiken yllättäen hoitovapaalle? Tämän luin i Larsin julkisesta FB-päivityksestä. Ei näyttänyt olevan Larsin FB-kaverina moniakaan keskeisiä ortodoksivaikuttajia Hgistä, ei papistoon kuuluvia, ei helsinkiläisiä hallituksen tai kokouksen tyyppejä. Haluaisin tietää, onko tämä puhdasta vainoa vai mitä.
- Erwind
onko tämä se Sana Papilta-blogin pitäjä? Hyvä selkeä blogi. Muuten en tapauksesta mitään tiedä en asu Hgissä.
- EvpNeuvostonJäsen
Huhujen ja pohdiskelujen sijasta olisi parasta, että isä Markku tai neuvoston jäsen kertoisi mistä on kysymys tai onko mistään. Reiluinta on myös isä Lassea kohtaan.
- kuulopuhetta
Mitä minä olen kuullut on tietysti toisen käden juttuja. Väittävät että isä Lars joutuu lähtemään lapsensa vaippojen vaihtoon kesken palvelusta, koska vaimo on lapsen synnyttänyt, isän pitää myös se hoitaa kokonaan, näin he ovat sopineet. Tällainen on tietysti outoa vanhoillisessa kirkossamme.
- onneksenoomies
No en tunne mutta onhan niitä ihmisiä kaikenlaisia.On olemassa tossukoita ja pirttihirmuja ollut kautta aikojen.
Sen huomion olen kyllä tehnyt että yleisesti ruustinnojen joukossa on kyllä sellaisia moderneja kin naisia (ollaan feministiä, suorittajaa, uranaista, virallisen mielipiteen antajaa ja täydellistä emäntää) keistä itse en pitäisi .Näiden miehet on kaikki säksättävän tossun alla ja vaimon tahtiin sitten mennään tiukasti ja viimeisen päälle.
Yleisesti ortodoksinaisten maailmankuva on aika naiivi perinteisiä pikkutyttöjen prinsessa aka hyvä vaimo unelmia joita sitten aikuisena modernisoidaan ja kuvitellaan sitten että ny mä oon niin pätevä ja voittamaton ja the best koko patriarkaatissa.Pikkuiset epäkypsät pikkutytöt ylemmästä keskiluokasta ainakin kuvitteellisesta sellaisesta tälläisiä ajattelee ei aikuiset naiset jotka on eläneet normaalia elämää.
- kuulopuhetta
Minä taas olen kuullut että hän pystyy nauttimaan tämän maan antimista tavallista paremmin ja sen takia ei aina muista hoitaa näitä taivaallisia velvollisuuksia.
- menneisyydenmies
Lassen takavuosilta tuntevana täytyy sanoa, että nämä huhut ovat kyllä keksimällä keskityn oloisia. Olisipa avoin seurakunta...
- TohtoriHuu
Kirjoittajat tässä viestiketjussa voi jakaa seuraaviin ryhmiin.
A: hullut ja mielenvikaiset, jotka riehuvat täällä ilman lääkitystä, kun eivät pääse hoitoon
B: vastapuolen masinoimat tyypit jotka haluavat savuverhon asian ympärille ettei totuus tulisi ilmi
C: humalikot (kts. aina viestin lähetysaika)
D: maailman murjomat joka asian mielensäpahoittajat
yleensä ottaen siis tyyppejä, jotka eivät tiedä tästä asiasta eikä ortodoksisuudesta tuon taivaallista.- sulevaisennyöri
ööh siis kenen vastapuolen? Kuka on vastaan?
- jotainehkätietäisin
Lasse on arvostellut julkisesti FB:ssa kirkkoherran ja hiippakunnan piispan tapaa tehdä ehdokasasetteluja papinvirkoihin (eli olla tekemättä ja täyttää määräaikaisena). Siitä tässä on kyse, ei mistään muusta.
- pottunokk
Hyvä että edes yksi uskaltaa olla rehellinen ja sanoa omalla nimellään mitä mieltä on. Kaikilla ei ole rohkeutta moiseen. Hyvä pomo sietää kritiikkiä, huono alkaa vainota.
- aimorobot
No melko brezhneviläistä on, jos tuo on totta.
Ehkä 1.1. ja uusi arkkipiispa tuo muutoksen nimityspeliin. Tai ehkä se pahenee entisestään...- ökjöljäopo98yoh
Ai arkkipiispakinko vaihtuu hieno juttu kukahan tulee tilalle?
- Totuuuuus
Sana papilta -blogissa Ahlbäck kirjoittaa seuraavaa:
"Hartiat ja polvet on oltava peitettynä, tämä koskee sekä miehiä että naisia. Miehet - ja myös pojat - ottavat mahdollisen päähineensä päästä. Monessa maassa naiset ja tytöt peittävät päänsä kirkossa. Itse suosittelisin naisille pään peittämistä, sama koskee hametta, mutta tehköön kuinka itse haluaa. Miehet ja pojat ottavat ehdottomasti päähineensä päästä."
https://sanapapilta.blogspot.fi/2012/05/papilta-kysyttya-5.html?m=1
Jos näin suosittelee blogeissaan niin miksei sitten kasvokkain seurakunnassa? Tuo hamevaatimuskin vähän kalskahtaa.- Noviisit
Miten nämä muka kuuluvat työsyrjintään?
- helpottunut
Helsingin ortodoksinen seurakunta tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa (L 17/15621) laittomasta irtisanomisesta, perusteettomasta määräaikaisuudesta, sekä tasa-arvo- että yhdenvertaisuuslakien rikkomisesta.
- ennerooo
Kenen, Mitronko?
- R2theRobot
Eikös tämä ollut juuri se, jota EI saanut mainita...?
- lbvabpaeghap
R2-D2???
- helpottunut
Ei vaan tämän ketjun aiheena olevan Lars Ahlbäckin.
- lassefan
Mitä onko näitä käräjöintejä useampikin. Harmi että kirkossamme ei ole tiedotusosastoa, joka tiedottaisi kirkon asioista.
- hyvinmeneemutta
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201803062200788624_u0.shtml
Ett semmosta..- JosLakejaRikotaan
Käräoikeuden päätöksen perustella näyttää siltä, että Helsingin ortodoksisen seurakunnan johdolla on vaikeuksia noudattaa lakeja. Olisi hyvä jos arkkipiispa ja Konstantinopolin patriarkaatti tarkistaisivat tässä yhteydessä Helsingin ortodoksisen seurakunnan johdolta, mikä on heidän suhteensa itse ortodoksiseen uskoon ja ortodoksien opinkappaleihin.
- Uskottavaa
Arkkipiispako....hihihihii ei sil aiggoo ol se bärbättääb karjaloo ko se on orddodogsiloit elämän kesgibisde.
- gfdgg
Tietääkö kukaan mihin ammattiin i Lars opiskelee tällä hetkellä? Toimiiko vielä pappina?
- bljvaov.wovqg
En tunne koko tyyppiä, mutta netistä näyttää omilta sivuiltaan löytyvän tieto, että ensihoitajaksi opiskelee. No, ainakin on kunnalla töitä jatkossa. Joksikuksi muuksi hoitajaksi kun opiskelisi niin voisi joutua töihin suurelle yksityiselle hoiva-alan ketjulle jonka kuntien ostopalveluna hankituista palveluista saatavat voitot valuvat ulkomaille. Ja kuka tämän kaiken kustantaa: veronmaksajat! Sellaista on sote-meno nyky-Suomessa!
- Anonyymi
Mukavastihan Ahlbäckillä tuntuu nykyisin menevän, ainakin Facebookin mukaan. Suuri määrä mielenkiintoisia kirjoja on luettu, ja onnellinen perhe harrastaa kaikkea kivaa. Ihan kateeksi käy.
- Anonyymi
No eihän kukaan kerro Facebookissa esimerkiksi, että riitelin vaimon kanssa, maha kipeä ja rahat loppu.
Kaikkien elämä on kiinnostavaa ja kadehdittavaa. Otetaan kuvia ruoka- ja juoma-annoksista etc. Meneeköhän hänellä oikeasti hyvin. Rakastamansa työtä ei saa enää tehdä koskaan. Joutui tyytymään toissijaiseen ammattiin. Kulissit on helppo pitää yllä, mutta onko oikeasti niin onnellinen kuin antaa ymmärtää.
- Anonyymi
GoldenFruit kirjoitti:
Meneeköhän hänellä oikeasti hyvin. Rakastamansa työtä ei saa enää tehdä koskaan. Joutui tyytymään toissijaiseen ammattiin. Kulissit on helppo pitää yllä, mutta onko oikeasti niin onnellinen kuin antaa ymmärtää.
Onnellisuudesta on tehty harha. Jokainen on omalla tavallaan onnellinen ei ole.
Toiseksi näihin seurakuntien harrastamiin syrjäyttämisiin, niin työntekijöiden, kuin seurakuntalaisten osalta, on nähtävissä ja tunnettavissa valikoivuuden ja kiusaamisen elementit. Eräässä seurakunnassa tämä on erityisesti nähtävissä, Lähes koko seurakuntalaisten väki on uudistunut.
Tällainen ei voi olla kristillisyyttä.
- Anonyymi
Jaaha blogikin on poistettu... olisi kiinnostanut lukea. Itse tapaukseen en ota kantaa kun en tunne.
Mikä niissä hartioissa ja polvissa muuten on, että ne pitäisi peittää? En ainakaan itse koe että niissä olisi jotain erityisen kiehtovaa, eli eivät viettele synnillisiin ajatuksiin. Verhottu ihmiskeho on salaperäisyyttään paljon kiinnostavampi. Myöskään en koe, että niiden palkastaminen olisi jotenkin epäkunnioittavaa. Löytyykö tälle perinteestä jokin selitys?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291635- 241477
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291405Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1481104
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme8984Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962