Baltic on off

innostunutseilorinalku

Nyt mieluinen pursi kiikarissa Ilmeisesti Balticin 40 runko johon rakennettu purjehtia ystävällinen sisustus. Paljon uusittu, mutta hieman tuo yksittäis kappaleisuus arveluttaa? Saisiko tukea puolesta tai vastaan?

https://www.knapemarin.se/Home/Detail/3523?name=Baltic 40 One Off - Amanda

Kokemuksia perus Baltic 40 veneestä jollain?

39

1122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos.tykkäät

      Ei ole kokemusta Baltic 40:stä, mutta one-off-veneistä kyllä. Pelkästään positiivisia. En todellakaan ymmärrä, miksi se arveluttaisi, jos tietää mitä haluaa.

    • wertyui

      Ei ole Baltic 40. Todennäköisesti Balticin valmistama kisa-tonnari.

      Ihan perustuen siihen, että tämä on vuodelta 1985, kun eka 40 on vuodelta 1988. Runko on varsinaisessa 40:ssä perästä leveämpi. Tekstissä mainitaan suunnittelijaksi Håkan Södergren, kun Baltic 40:n on suunnitellut Judel/Vrolijk.

    • gdsgsa

      Kisatonnareita, kuten tämän Balticin saa edullisesti monestakin syystä. Muistelisin, että tuotakin on yritetty myydä jo pari vuotta. Helsingissäkin oli samantyyppinen X 1-ton myytävänä viimeksi 25 tonnilla. Mikä noissa mielestäni mättää: Matkaveneilyyn sopimaton sisustus, suojaton sitlooda, ei ankkuriboksia tms. ulkosäilytystilaa, hentoinen in line-riki barskojen käyttöpakolla, isot genuat, liian suuri syväys, alhainen vakaus (IOR-sääntö rankaisi vakaudesta), IOR-runkomuoto (leveä keskeltä ja kapea keulasta ja perästä), tasainen runkomuoto keulassa paukuttaa vasta-aaltoon jne.. Joku muu voi varmasti jatkaa. Mikä muuten saa sinut ajattelemaan, että tuo olisi purjehtijaystävällinen sisustus? Minä ainakin kaipaisin matalaa portaikkoa, sohvaryhmää ja pöytää, punkkia keulapiikkiin. Minusta tuo on sisustus on kisamiehistöystävällinen ja tarjoaa paljon säilytystilaa märille purjeille.

    • enolerobottiii

      Toi on muuten ollut myynnissä ainakin kolme vuotta. Olen itse katsellut samaa, mutta on kyl hitusen epäkäytännöllinen. Riki on tosiaan aika rimpulan näköinen.

    • TurunTautiako

      Jos tota meinaa lähinnä kisakäyttöön, niin siihen saattaisi aihioksi sopia. Matkaveneen sisustukseksi aivan onneton.
      Ihan toinen kysymys tulee sitä kautta onko runko ja takila alkujaankin mitoitettu keveiksi ja kestämään vain muutama kisa - nimittäin kisaveneeksihän tuo on rakennettu - tai muutamaa aktiivista purjehduskautta varten maksimissaan jolloin paatti saattaa jo nyt vuosien jälkeen olla loppuun ajettu ja valmista kokkotarpeiksi.
      Myönteistä tuollaisessa avonaisessa rakenteessa noin mahdollista ostotilannetta silmälläpitäen on se, että asiansa osaava venetarkastaja pystyy suht nopeasti arvioimaan rungon ja materiaalien kunnon ennen mahdollista ostopäätöstä. Kisaveneissä on plussana yleensä laadukkaat vinssit, purjeet ja juoksevan takilan komponentit. Jos matkaveneen tuosta haluaisi tehdä, niin kun pistää siihen timpurin ja rikimaakarin töihin niin rahaa kandee varata ostohinnan lisäksi semmonen 80 /- 20 k€.
      Sinällään one-off vene voi olla jopa paljon parempi kuin sarjatuotantopurret kunhan ostaja pystyy joko itse arvioimaan veneen rakenteellisia yksityiskohtia tai toisena vaihtoehtona hankkimaan asiansa osaavan venetarkastajan tutkimaan kaupan kohde.

      • lisääexkilpaveneitä

        Jatketaan samasta aiheesta. Mitä mieltä raati tuosta: https://www.nettivene.com/purjevene/muu-merkki/689679
        Suojattoman sitloodan, ankkuriboksin puuttumisen ym. huomasin itsekin, rakenne kuidutettua puuta, kuidutustyö on ymmärtääkseni tehty ammattimiehen toimesta.


      • F28

        Miten sen nyt ottaa. Tässä 6-henkinen perhe joka on purjehtinut 80-luvun raaserilla karibialla, sieltä Newfounlandiin, Islantiin ja Fär-saarille.

        Veneessä ei ole moottoria eikä lämmityslaitetta.

        https://youtu.be/zb2QqXdCmKY


      • lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Jatketaan samasta aiheesta. Mitä mieltä raati tuosta: https://www.nettivene.com/purjevene/muu-merkki/689679
        Suojattoman sitloodan, ankkuriboksin puuttumisen ym. huomasin itsekin, rakenne kuidutettua puuta, kuidutustyö on ymmärtääkseni tehty ammattimiehen toimesta.

        Varmaan on uutena lasikuidutettu, jolloin se onnistuu paremmin. Jos on vanhana kuidutettu, niin silloin yleinen syy on rungon runsas vuotaminen ja ehkä lahoaminenkin. Kannattaa tietysti naputella kuitua, onko se puussa kiinni joka kohdasta. Jos ei ole, kannattaa siitä kohtaa kuiduttaa uudestaan. Tällöin puu pitää saada aivan kuivaksi ja poistaa irronnut lasikuitu. Itselläni on yksi uutena kuidutettu moottorivene. Toimii ihan hyvin. Jos puun toisellakin puolella on joku vesitiivis maali tms. kerros, täytyy kaikin voimin välttää veden pääsyä puuhun.


      • asdgggsdg
        F28 kirjoitti:

        Miten sen nyt ottaa. Tässä 6-henkinen perhe joka on purjehtinut 80-luvun raaserilla karibialla, sieltä Newfounlandiin, Islantiin ja Fär-saarille.

        Veneessä ei ole moottoria eikä lämmityslaitetta.

        https://youtu.be/zb2QqXdCmKY

        Kaikkihan on mahdollista, mutta mielestäni vanha IOR-raaseri ei ole ihanteellisin perhevene. Varsinkin pikkulasten kanssa veneillessä oppii arvostamaan suojaisaa avotilaa ja helposti hallittavaa takilaa. Mainitun Balticin hinnalla saa myös paremmin matkapurjehdukseen sopivia veneitä. Jos taas välttämättä täytyy saada nykymittapuulla vanhanaikainen kisavene, jossa riittää naruja vedettäväksi ja hengattavaa koko 10 hengen kisamiehistölle, on ehdotettu Baltic hyvä valinta. Modernit 1-tonnarit ovat kohtuullisen nopeita edelleen tämän päivän mittapuulla. Lys-luvut pyörivät 1,30 korvilla ja ORC-mittaluvut n. 600 GPH. Nykyään noin nopeita ovat saman pituiset C/R-veneet, kuten first 40.7 tai Finngulf 41. Niiden hallinta on kuitenkin paljon helpompaa. 1-tonnareilla suorituskykyetu nykyveneisiin on kevyen tuulen alueella, mutta kovemmassa kelissä ja avotuulilla ne putoavat kyydissä. Jopa Bavaria 38 kulkee kovan tuulen lenssillä samaa tahtia viimeisten 1-tonnareiden kanssa.


      • aloittaja.päättää
        asdgggsdg kirjoitti:

        Kaikkihan on mahdollista, mutta mielestäni vanha IOR-raaseri ei ole ihanteellisin perhevene. Varsinkin pikkulasten kanssa veneillessä oppii arvostamaan suojaisaa avotilaa ja helposti hallittavaa takilaa. Mainitun Balticin hinnalla saa myös paremmin matkapurjehdukseen sopivia veneitä. Jos taas välttämättä täytyy saada nykymittapuulla vanhanaikainen kisavene, jossa riittää naruja vedettäväksi ja hengattavaa koko 10 hengen kisamiehistölle, on ehdotettu Baltic hyvä valinta. Modernit 1-tonnarit ovat kohtuullisen nopeita edelleen tämän päivän mittapuulla. Lys-luvut pyörivät 1,30 korvilla ja ORC-mittaluvut n. 600 GPH. Nykyään noin nopeita ovat saman pituiset C/R-veneet, kuten first 40.7 tai Finngulf 41. Niiden hallinta on kuitenkin paljon helpompaa. 1-tonnareilla suorituskykyetu nykyveneisiin on kevyen tuulen alueella, mutta kovemmassa kelissä ja avotuulilla ne putoavat kyydissä. Jopa Bavaria 38 kulkee kovan tuulen lenssillä samaa tahtia viimeisten 1-tonnareiden kanssa.

        Kaikki on niin suhteellista. Tuossa F28:n linkissä Balticia paljon karummassa veneessä asuu ja tekee todella pitkää matkaa nelilapsinen perhe pohjoisia leveysasteita myöten. Lapset alle vuden vanhasta ylöspäin. Ja niin lapset kuin äitikin tuntuvat täysin tyytyväiseltä. Jos aloittajan mielestä Baltic näytti hyvältä, siihen on muiden tyytyminen ja rajoittaa arviot aika pitkälle veneen tekniseen puoleen.


      • TurunTautiako
        lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Jatketaan samasta aiheesta. Mitä mieltä raati tuosta: https://www.nettivene.com/purjevene/muu-merkki/689679
        Suojattoman sitloodan, ankkuriboksin puuttumisen ym. huomasin itsekin, rakenne kuidutettua puuta, kuidutustyö on ymmärtääkseni tehty ammattimiehen toimesta.

        Jos kuitu on kauttaaltaan kiinni rungossa kuten Bossu toteaa ja vene on kuiva sisältä, eikä sitä ole kolhittu kiville niin kyllä pyyntihintaan saa reilusti käyttöarvoa ja vastinetta rahalle jos on siis etsimässä paattia itä-meren alueelle matkailukäyttöön . Jälleenmyyntiarvo - jos sillä on tässä hintaluokassa ostajalle merkitystä - on tällaisissa kuidutetuissa puupaateissa olematon jos kuidutusta ei ole tehty uutena ja kuitupintaa tasoitettu kauttaaltaan ennen maalausta saman tasoiseksi kuin kokonaan lasikuidusta tehdyissä veneissä olisi tilanne. Pyyntihinnan perusteella näyttäisi jottei itse runkoa ole arvostettu kovinkaan korkealle vaan hinta muodostuu pääosin varustuksesta, heloista ja telakointitarvikkeista.

        Avoin sitloora nyt ei ole mikään onkelma kun varsin hyvän suojan antaa sprayhood. Sprayhood ratkaisuissa plussaa on yleensä ruorimiehelle hyvä näkyvyys joka suuntaan - myös takilaan.
        Sen sijaan kulku alakertaan sprayhoodin ollessa paikoillaan saattaa vaatia hieman enemmän notkeutta ja varovaisuutta onhan portaat kuitenkin melkoisen jyrkät. Sisustus on melko pelkistetty joskin ajanee asiansa ja on balanssissa veneen hintaan.

        Kannattaa tosin käydä katsomassa venettä paikan päällä haistelemassa mahdollista sisätilojen kosteutta ja kuluneisuutta kas kun mainoskuvat saattavat joissain tapauksissa antaa todellisuutta huomattavasti myönteisemmän kuvan kaupan kohteesta. Rustien kiinnitys on myös hyvä varmistaa jottei tule yllätyksiä.


      • lisääexkilpaveneitä
        TurunTautiako kirjoitti:

        Jos kuitu on kauttaaltaan kiinni rungossa kuten Bossu toteaa ja vene on kuiva sisältä, eikä sitä ole kolhittu kiville niin kyllä pyyntihintaan saa reilusti käyttöarvoa ja vastinetta rahalle jos on siis etsimässä paattia itä-meren alueelle matkailukäyttöön . Jälleenmyyntiarvo - jos sillä on tässä hintaluokassa ostajalle merkitystä - on tällaisissa kuidutetuissa puupaateissa olematon jos kuidutusta ei ole tehty uutena ja kuitupintaa tasoitettu kauttaaltaan ennen maalausta saman tasoiseksi kuin kokonaan lasikuidusta tehdyissä veneissä olisi tilanne. Pyyntihinnan perusteella näyttäisi jottei itse runkoa ole arvostettu kovinkaan korkealle vaan hinta muodostuu pääosin varustuksesta, heloista ja telakointitarvikkeista.

        Avoin sitloora nyt ei ole mikään onkelma kun varsin hyvän suojan antaa sprayhood. Sprayhood ratkaisuissa plussaa on yleensä ruorimiehelle hyvä näkyvyys joka suuntaan - myös takilaan.
        Sen sijaan kulku alakertaan sprayhoodin ollessa paikoillaan saattaa vaatia hieman enemmän notkeutta ja varovaisuutta onhan portaat kuitenkin melkoisen jyrkät. Sisustus on melko pelkistetty joskin ajanee asiansa ja on balanssissa veneen hintaan.

        Kannattaa tosin käydä katsomassa venettä paikan päällä haistelemassa mahdollista sisätilojen kosteutta ja kuluneisuutta kas kun mainoskuvat saattavat joissain tapauksissa antaa todellisuutta huomattavasti myönteisemmän kuvan kaupan kohteesta. Rustien kiinnitys on myös hyvä varmistaa jottei tule yllätyksiä.

        Kiitos vastauksesta. Olen käynyt veneen katsomassa sekä vedessä, että maissa. Kuvat vastaa melko hyvin todellisuutta. On kuiva sisältä. Kuidutuksen on tehnyt puuveneitä pääasiassa korjaava telakka, epoksilla ja kankaalla. Kylkiä ei ole tasoitettu lainkaan ennen maalausta, työn jälki on mielestäni ensiluokkaista. Koputtelin myös koko pohjan läpi, kuitu ei ole irti mistään. Olen ollut yhteydessä sekä kuidutuksen tekijään, että silloiseen omistajaan. Moottoriasennus on myös todella asiallinen. Käyttö olisi tosiaan purjehdusta itämeren alueella, olen vaihtamassa purjeveneeseen 25v. moottoriveneilyn jälkeen. Sisustuksen uusimisesta on selvä visio, wc eri paikkaan ja ovelliseksi, pentteriin ja penkkeihin vähän muutoksia. Ehkä myös sitloodaan. Pystyn pääosin työt tekemään itse.10-15 k€ olisi varaa laittaa hankintoihin ensi vuonna. Jälleenmyyntiarvo on varmasti kehno, mutta tuon kokoisia purkkareita ei tohon hintaan paljon tarjolla ole. ja näillä näkymin voisi olla se "viimeinen vene". Puuveneen tunnelmaa ehkä pienemmillä murheilla. Toinen mahdollinen vaihtoehto olisi lähes saman kokoinen tehdasvalmisteinen, runko hyvä, mutta 8k€ enempi hintaa. Ja kaikki navigointilaitteet, jääkaappi, liesi, ym. uusittava. Sekä purjeet vanhoja. Vanhoilla purjeilla varmaan kyllä pärjää ensimmäisen kauden, kun ei paljoa purjehduskokemusta vielä ole.


      • ahbfdshba

        Nettiveneen esimerkki on ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, jos itserakennettu kelpaa. Näyttää siltä, että veneellä on retkeilty ja siinä on asuttu. Jos vene on kellunut ja toiminut jo 30 vuotta, miksei se toimisi myös jatkossa? Omistaja on myös varustellut sitä kattavasti, mm. jollain mikron ja kaasu-uunin risteytyksen näköisellä laitteella. Vene sopii aloittajan käyttöön varmasti paremmin kuin kisa-Baltic.


      • mikä_ettei_
        lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olen käynyt veneen katsomassa sekä vedessä, että maissa. Kuvat vastaa melko hyvin todellisuutta. On kuiva sisältä. Kuidutuksen on tehnyt puuveneitä pääasiassa korjaava telakka, epoksilla ja kankaalla. Kylkiä ei ole tasoitettu lainkaan ennen maalausta, työn jälki on mielestäni ensiluokkaista. Koputtelin myös koko pohjan läpi, kuitu ei ole irti mistään. Olen ollut yhteydessä sekä kuidutuksen tekijään, että silloiseen omistajaan. Moottoriasennus on myös todella asiallinen. Käyttö olisi tosiaan purjehdusta itämeren alueella, olen vaihtamassa purjeveneeseen 25v. moottoriveneilyn jälkeen. Sisustuksen uusimisesta on selvä visio, wc eri paikkaan ja ovelliseksi, pentteriin ja penkkeihin vähän muutoksia. Ehkä myös sitloodaan. Pystyn pääosin työt tekemään itse.10-15 k€ olisi varaa laittaa hankintoihin ensi vuonna. Jälleenmyyntiarvo on varmasti kehno, mutta tuon kokoisia purkkareita ei tohon hintaan paljon tarjolla ole. ja näillä näkymin voisi olla se "viimeinen vene". Puuveneen tunnelmaa ehkä pienemmillä murheilla. Toinen mahdollinen vaihtoehto olisi lähes saman kokoinen tehdasvalmisteinen, runko hyvä, mutta 8k€ enempi hintaa. Ja kaikki navigointilaitteet, jääkaappi, liesi, ym. uusittava. Sekä purjeet vanhoja. Vanhoilla purjeilla varmaan kyllä pärjää ensimmäisen kauden, kun ei paljoa purjehduskokemusta vielä ole.

        Noista lähtökohdista katsoen hyvä valinta. Jos uskaltaa olla vähän erilainen kuin naapuri, säästää melkoisen tukun rahaa. Saattaa hyvin olla, että vielä tykästyt veneeseen niin, ettei vaihtaa tarvitse, vain vuosittain tehdä kauden aikana suunniteltuja pieniä parannuksia.


      • TurunTautiako
        lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olen käynyt veneen katsomassa sekä vedessä, että maissa. Kuvat vastaa melko hyvin todellisuutta. On kuiva sisältä. Kuidutuksen on tehnyt puuveneitä pääasiassa korjaava telakka, epoksilla ja kankaalla. Kylkiä ei ole tasoitettu lainkaan ennen maalausta, työn jälki on mielestäni ensiluokkaista. Koputtelin myös koko pohjan läpi, kuitu ei ole irti mistään. Olen ollut yhteydessä sekä kuidutuksen tekijään, että silloiseen omistajaan. Moottoriasennus on myös todella asiallinen. Käyttö olisi tosiaan purjehdusta itämeren alueella, olen vaihtamassa purjeveneeseen 25v. moottoriveneilyn jälkeen. Sisustuksen uusimisesta on selvä visio, wc eri paikkaan ja ovelliseksi, pentteriin ja penkkeihin vähän muutoksia. Ehkä myös sitloodaan. Pystyn pääosin työt tekemään itse.10-15 k€ olisi varaa laittaa hankintoihin ensi vuonna. Jälleenmyyntiarvo on varmasti kehno, mutta tuon kokoisia purkkareita ei tohon hintaan paljon tarjolla ole. ja näillä näkymin voisi olla se "viimeinen vene". Puuveneen tunnelmaa ehkä pienemmillä murheilla. Toinen mahdollinen vaihtoehto olisi lähes saman kokoinen tehdasvalmisteinen, runko hyvä, mutta 8k€ enempi hintaa. Ja kaikki navigointilaitteet, jääkaappi, liesi, ym. uusittava. Sekä purjeet vanhoja. Vanhoilla purjeilla varmaan kyllä pärjää ensimmäisen kauden, kun ei paljoa purjehduskokemusta vielä ole.

        Tuo että hartsina on käytetty epoksia on loistava juttu , epoksi nimittäin tarttuu puuhun kunnolla toisin kuin polyesterihartsi. Vaan onko pinnoitus sittenkään tehty aivan uutena hieman mietityttää koska epoksihartsit tulivat laajemmin käyttöön vasta kun niiden hinnat putosivat inhimilliselle tasolle, eli joskus 90-luvun puolivälin tietämissä kun ajankohtaa yritän tässä HIRA-periaatteella muistella.

        Siitäpä sitten vaan kaupoille kun kädentaitojakin tuntuu sulla sopivasti olevan. Nyt kun sittemmin purjehdit ao. paatilla niin kannattaa pitää mielessä se, että jos epoksipintaa tulee kolhittua puuhun asti jossain tilanteessa, korjaaminen kannattaa tehdä todellakin ripeästi niin, ettei vesi ehdi imeytymään rakenteisiin..


      • lisääexkilpaveneitä
        TurunTautiako kirjoitti:

        Tuo että hartsina on käytetty epoksia on loistava juttu , epoksi nimittäin tarttuu puuhun kunnolla toisin kuin polyesterihartsi. Vaan onko pinnoitus sittenkään tehty aivan uutena hieman mietityttää koska epoksihartsit tulivat laajemmin käyttöön vasta kun niiden hinnat putosivat inhimilliselle tasolle, eli joskus 90-luvun puolivälin tietämissä kun ajankohtaa yritän tässä HIRA-periaatteella muistella.

        Siitäpä sitten vaan kaupoille kun kädentaitojakin tuntuu sulla sopivasti olevan. Nyt kun sittemmin purjehdit ao. paatilla niin kannattaa pitää mielessä se, että jos epoksipintaa tulee kolhittua puuhun asti jossain tilanteessa, korjaaminen kannattaa tehdä todellakin ripeästi niin, ettei vesi ehdi imeytymään rakenteisiin..

        Olet oikeassa. Kuidutus on tehty vasta n. -97, ylläpidon helpottamiseksi, sanoi silloinen omistaja ja veneen suomeen tuoja. Paatin on valmistanut alunperin Leningrad Experimental Shipyards, siis aito neuvostoliittolainen alus :)
        Sisältä pääsi rungon aika hyvin "kohnaamaan", pehmeyttä tai ravistumaa en löytänyt, edes kölin juuresta. Rostit oli "aitoa NL laatutyötä", krouvia työtä, mutta varmasti kestää...


      • lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kuidutus on tehty vasta n. -97, ylläpidon helpottamiseksi, sanoi silloinen omistaja ja veneen suomeen tuoja. Paatin on valmistanut alunperin Leningrad Experimental Shipyards, siis aito neuvostoliittolainen alus :)
        Sisältä pääsi rungon aika hyvin "kohnaamaan", pehmeyttä tai ravistumaa en löytänyt, edes kölin juuresta. Rostit oli "aitoa NL laatutyötä", krouvia työtä, mutta varmasti kestää...

        Mitenköhän Leningradissa on tehty puisia Balticeja. Mielenkiintoista.


      • toinen.tapaus
        Bossu kirjoitti:

        Mitenköhän Leningradissa on tehty puisia Balticeja. Mielenkiintoista.

        Kyse on kahdesta eri veneestä. Yksi on myytävänä Ruotsissa, se Baltic, toisen (=LES) veneen myyntikuvista tunnistin naapauriseuran sataman.


      • hjdfgdhf
        asdgggsdg kirjoitti:

        Kaikkihan on mahdollista, mutta mielestäni vanha IOR-raaseri ei ole ihanteellisin perhevene. Varsinkin pikkulasten kanssa veneillessä oppii arvostamaan suojaisaa avotilaa ja helposti hallittavaa takilaa. Mainitun Balticin hinnalla saa myös paremmin matkapurjehdukseen sopivia veneitä. Jos taas välttämättä täytyy saada nykymittapuulla vanhanaikainen kisavene, jossa riittää naruja vedettäväksi ja hengattavaa koko 10 hengen kisamiehistölle, on ehdotettu Baltic hyvä valinta. Modernit 1-tonnarit ovat kohtuullisen nopeita edelleen tämän päivän mittapuulla. Lys-luvut pyörivät 1,30 korvilla ja ORC-mittaluvut n. 600 GPH. Nykyään noin nopeita ovat saman pituiset C/R-veneet, kuten first 40.7 tai Finngulf 41. Niiden hallinta on kuitenkin paljon helpompaa. 1-tonnareilla suorituskykyetu nykyveneisiin on kevyen tuulen alueella, mutta kovemmassa kelissä ja avotuulilla ne putoavat kyydissä. Jopa Bavaria 38 kulkee kovan tuulen lenssillä samaa tahtia viimeisten 1-tonnareiden kanssa.

        Aijaa. Itselläni oli jaikanaan Antilla 36, joka oli hyvin samanlainen. Lasten kanssa meni aivan hyvin. Märkähän se joskus oli kun kovaan keliin kryssi.


      • kölikiinnitys
        lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kuidutus on tehty vasta n. -97, ylläpidon helpottamiseksi, sanoi silloinen omistaja ja veneen suomeen tuoja. Paatin on valmistanut alunperin Leningrad Experimental Shipyards, siis aito neuvostoliittolainen alus :)
        Sisältä pääsi rungon aika hyvin "kohnaamaan", pehmeyttä tai ravistumaa en löytänyt, edes kölin juuresta. Rostit oli "aitoa NL laatutyötä", krouvia työtä, mutta varmasti kestää...

        Jos kuidutus on tehty 1997 ja vene jo 1988, mitä materiaalia on kölin ja kölipulttien muttereiden välissä ollut ennen kuidutusta, ja onko se siellä vieläkin?
        Seetrihän ei poikkisyyn suuntaan kestä puristusta alkuunkaan tarpeeksi tuolla alueella, eikä kyllä kestä koivu, mänty, kuusi, tammi, iroko eikä mikään muu puulajikaan yleisesti lujitemuoviveneissä käytetyillä tukipinta-aloilla eväkölissä. Onko seetri siis korvattu kölialueella laminaatilla jo uutena siitä huolimatta että muu laminointi on tehty 9 vuotta jälkikäteen? Mikäli ei niin millä se sitten on korvattu? Vai onko kölin yläreunan pinta-ala samaa luokkaa kuin pitkäkölisissä puuveneissä? Koska seetri ei välissä kestä, ei riitä tavallista tuhdimmat teräsaluslevyt muttereiden alla. Toisaalta venehän on lähes 30 vuotta vanha, joten on se ollut ainakin uutena lähes tarpeeksi luja, koska ei ole köli vielä tippunut kyydistä. Mutta jos välissä on yhtään puuta on sen kunto aivan kriittinen kölin kiinnipysymiselle myös jatkossa. Nettiveneen kuvista ei näy kölialuetta sisä-, eikä ulkopuolelta, vain sisäpuolella oleva matto, eikä rakennetta ole myöskään selostettu. Siihen todella kannattaa perehtyä jos tuohon päätyy. Ja jos on kunnolla tehty voi tuo vene olla todella hyvä ostos hinta ja koko huomioiden.
        Seetrihän on pitkittäissyisistä puuväliaineista rungossa se paras, vaikka onkin varsinaisia väliaineita (poikittaissyinen balsa, vaahdot tai hunajakennot) painavampaa, mutta painokölin kiinnitysalueella sitä ei pidä käyttää lainkaan, kuten ei mitään muutakaan puuta. Paras vaihtoehto on korvata se siellä kokonaan umpilaminaatilla.


      • kumma.käsitys
        kölikiinnitys kirjoitti:

        Jos kuidutus on tehty 1997 ja vene jo 1988, mitä materiaalia on kölin ja kölipulttien muttereiden välissä ollut ennen kuidutusta, ja onko se siellä vieläkin?
        Seetrihän ei poikkisyyn suuntaan kestä puristusta alkuunkaan tarpeeksi tuolla alueella, eikä kyllä kestä koivu, mänty, kuusi, tammi, iroko eikä mikään muu puulajikaan yleisesti lujitemuoviveneissä käytetyillä tukipinta-aloilla eväkölissä. Onko seetri siis korvattu kölialueella laminaatilla jo uutena siitä huolimatta että muu laminointi on tehty 9 vuotta jälkikäteen? Mikäli ei niin millä se sitten on korvattu? Vai onko kölin yläreunan pinta-ala samaa luokkaa kuin pitkäkölisissä puuveneissä? Koska seetri ei välissä kestä, ei riitä tavallista tuhdimmat teräsaluslevyt muttereiden alla. Toisaalta venehän on lähes 30 vuotta vanha, joten on se ollut ainakin uutena lähes tarpeeksi luja, koska ei ole köli vielä tippunut kyydistä. Mutta jos välissä on yhtään puuta on sen kunto aivan kriittinen kölin kiinnipysymiselle myös jatkossa. Nettiveneen kuvista ei näy kölialuetta sisä-, eikä ulkopuolelta, vain sisäpuolella oleva matto, eikä rakennetta ole myöskään selostettu. Siihen todella kannattaa perehtyä jos tuohon päätyy. Ja jos on kunnolla tehty voi tuo vene olla todella hyvä ostos hinta ja koko huomioiden.
        Seetrihän on pitkittäissyisistä puuväliaineista rungossa se paras, vaikka onkin varsinaisia väliaineita (poikittaissyinen balsa, vaahdot tai hunajakennot) painavampaa, mutta painokölin kiinnitysalueella sitä ei pidä käyttää lainkaan, kuten ei mitään muutakaan puuta. Paras vaihtoehto on korvata se siellä kokonaan umpilaminaatilla.

        Mistä ihmeestä on peräisin käsistys, ettei puu kestäisi kölipulttien välissä? Maailmalla on varmasti tuhansia eri tekniikoin tehtyjä eväkölisiä puuveneitä. Itse omistan jo kolmannen sellaisen, eikä puu kölialueella ole vähääkään kärsinyt. Nykyisen köli on kertaalleen irroitettukin ja päästy näkemään runko kölin alueelta, ei pienintäkään jälkeä muodonmuutoksesta.

        Jos ei mennä todella lyhytjänteisiin teräseväisiin bulbiköleihin, on kölievän pinta-ala ruhtinaallisen iso jakamaan painetta. Paljon pienemmälle alalle jakaantuu paine mutterien alla ja senkin saa jaettua tukevilla aluslevyillä riittävästi. Helpolla laskutoimituksella se on osoitettavissa.


      • seppomartti
        kölikiinnitys kirjoitti:

        Jos kuidutus on tehty 1997 ja vene jo 1988, mitä materiaalia on kölin ja kölipulttien muttereiden välissä ollut ennen kuidutusta, ja onko se siellä vieläkin?
        Seetrihän ei poikkisyyn suuntaan kestä puristusta alkuunkaan tarpeeksi tuolla alueella, eikä kyllä kestä koivu, mänty, kuusi, tammi, iroko eikä mikään muu puulajikaan yleisesti lujitemuoviveneissä käytetyillä tukipinta-aloilla eväkölissä. Onko seetri siis korvattu kölialueella laminaatilla jo uutena siitä huolimatta että muu laminointi on tehty 9 vuotta jälkikäteen? Mikäli ei niin millä se sitten on korvattu? Vai onko kölin yläreunan pinta-ala samaa luokkaa kuin pitkäkölisissä puuveneissä? Koska seetri ei välissä kestä, ei riitä tavallista tuhdimmat teräsaluslevyt muttereiden alla. Toisaalta venehän on lähes 30 vuotta vanha, joten on se ollut ainakin uutena lähes tarpeeksi luja, koska ei ole köli vielä tippunut kyydistä. Mutta jos välissä on yhtään puuta on sen kunto aivan kriittinen kölin kiinnipysymiselle myös jatkossa. Nettiveneen kuvista ei näy kölialuetta sisä-, eikä ulkopuolelta, vain sisäpuolella oleva matto, eikä rakennetta ole myöskään selostettu. Siihen todella kannattaa perehtyä jos tuohon päätyy. Ja jos on kunnolla tehty voi tuo vene olla todella hyvä ostos hinta ja koko huomioiden.
        Seetrihän on pitkittäissyisistä puuväliaineista rungossa se paras, vaikka onkin varsinaisia väliaineita (poikittaissyinen balsa, vaahdot tai hunajakennot) painavampaa, mutta painokölin kiinnitysalueella sitä ei pidä käyttää lainkaan, kuten ei mitään muutakaan puuta. Paras vaihtoehto on korvata se siellä kokonaan umpilaminaatilla.

        Puuveneiden kölit kesti lasikuituveneitä paremmin karille ajoja. Muttei puu ollut seetriä ja kölit olivat pidempiä.
        Puuveneen kölin alue on helppo muuttaa umpilaminaatiksi, jos niin halutaan.


      • lisääexkilpaveneitä
        seppomartti kirjoitti:

        Puuveneiden kölit kesti lasikuituveneitä paremmin karille ajoja. Muttei puu ollut seetriä ja kölit olivat pidempiä.
        Puuveneen kölin alue on helppo muuttaa umpilaminaatiksi, jos niin halutaan.

        Kuidutuksen aikanaan suorittaneen mukaan pintalaudat on rungossa on mäntyä.
        Kyseessä on ymmärtääkseni puuvenealan ammattimies, luulisi puut tuntevan.
        Kölin kiinnitys itseäkin huolestutti, ei kyllä mitenkään näyttänyt eläneeltä tai heikentyneeltä.
        Hyvä pointti kuitenkin, pitää vielä tutkia uudestaan, jos tuosta tosissaan alan kauppaa hieromaan. Ja yritän saada jostain ammattimiehen vielä mukaan.

        Itselle on lähinnä veneen moottori-ja voimansiirtohommat ym. tuttuja, ja lasikuituveneet, puuveneiden runkorakenteista ei ole aikaisempaa kokemusta juurikaan.

        Jotkut väittää, että täältä ei saa kunnollisia vastauksia kysymyksiin, mielestäni olen saanut paljon hyvää tietoa, ja jopa kannustusta, kiitos siitä!


      • kölikiinnitys
        kumma.käsitys kirjoitti:

        Mistä ihmeestä on peräisin käsistys, ettei puu kestäisi kölipulttien välissä? Maailmalla on varmasti tuhansia eri tekniikoin tehtyjä eväkölisiä puuveneitä. Itse omistan jo kolmannen sellaisen, eikä puu kölialueella ole vähääkään kärsinyt. Nykyisen köli on kertaalleen irroitettukin ja päästy näkemään runko kölin alueelta, ei pienintäkään jälkeä muodonmuutoksesta.

        Jos ei mennä todella lyhytjänteisiin teräseväisiin bulbiköleihin, on kölievän pinta-ala ruhtinaallisen iso jakamaan painetta. Paljon pienemmälle alalle jakaantuu paine mutterien alla ja senkin saa jaettua tukevilla aluslevyillä riittävästi. Helpolla laskutoimituksella se on osoitettavissa.

        Suomalaisten puulajien osalta tästä: http://www.puuinfo.fi/puutieto/puu-materiaalina/pohjoismaisen-havupuun-tekniset-ominaisuudet-pohjois-amerikan-ja-japanin

        Jenkeissä kasvavien puulajien osalta tästä: https://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr113/ch04.pdf
        On muuten todella hyvä katsaus puun lujuusominaisuuksiin, käsittää lukuarvojen lisäksi niiden muutoksia kosteuden mukaan ja jopa asiaan vaikuttavia määritelmiä. Kannattaa tutustua.
        Läntinen punaseetri, puristus poikittain syysyyntaan nähden 12% kosteudessa: 3,2 MPa.
        Umpilaminaatilla helposti yli 100 MPa, katkokuitu polyesterillä toki selvästi vähemmän.
        Erot ovat valtavaa suuruusluokkaa, ja johtavat siihen ettei sama köli kiinnitys kestä puussa mikä umpilminaatissa kestäsi. Kukaan ei edes väittänyt etteikö puuveneiden kölejä saisi kestämään. Jos niin kuvittelet suosittelen vastedes lukemaan hieman huolellisemmin.
        Käsitys siitä että LES37 veneessä on ytimenä puna seetriä on peräisin nettiveneen linkkiä klikkaamlla ja lukemalla kohdasta lisätiedot ensimmäinen virke. Toki luin muutkin kohdat, mutta tieto ydinmateriaalista löytyy siitä kohtaa. Missään ei siis lue että puuta olisi myös kölialueella, mutta tänne postattiin väite jonka mukaan laminointi olisi tehty 9v jälkikäteen, joten siksi kysyin asiasta, enkä esittänyt väitteitä, kuten ilmeisesti perättömästi luulit.


      • epätietoinen.oon
        lisääexkilpaveneitä kirjoitti:

        Kuidutuksen aikanaan suorittaneen mukaan pintalaudat on rungossa on mäntyä.
        Kyseessä on ymmärtääkseni puuvenealan ammattimies, luulisi puut tuntevan.
        Kölin kiinnitys itseäkin huolestutti, ei kyllä mitenkään näyttänyt eläneeltä tai heikentyneeltä.
        Hyvä pointti kuitenkin, pitää vielä tutkia uudestaan, jos tuosta tosissaan alan kauppaa hieromaan. Ja yritän saada jostain ammattimiehen vielä mukaan.

        Itselle on lähinnä veneen moottori-ja voimansiirtohommat ym. tuttuja, ja lasikuituveneet, puuveneiden runkorakenteista ei ole aikaisempaa kokemusta juurikaan.

        Jotkut väittää, että täältä ei saa kunnollisia vastauksia kysymyksiin, mielestäni olen saanut paljon hyvää tietoa, ja jopa kannustusta, kiitos siitä!

        Nettiveneeen linkkisi mukaan :"Runko on lasikuidutettua seetriä."
        Ja sinun mukaasi :"Kuidutuksen aikanaan suorittaneen mukaan pintalaudat on rungossa on mäntyä. Kyseessä on ymmärtääkseni puuvenealan ammattimies, luulisi puut tuntevan."

        Onko ne pintalaudat siis jotain koristelistoja vai miten tuo ristiriidalta vaikuttava pitää tulkita?
        Ei kai nyt rungossa sentään ole useampia lautoja päällekkäin, josta päällimmäinen mäntyä, ja mikä sitten kuidutettiin 9v jälkikäteen?!?


      • pysyy_se_puullakin
        kölikiinnitys kirjoitti:

        Suomalaisten puulajien osalta tästä: http://www.puuinfo.fi/puutieto/puu-materiaalina/pohjoismaisen-havupuun-tekniset-ominaisuudet-pohjois-amerikan-ja-japanin

        Jenkeissä kasvavien puulajien osalta tästä: https://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr113/ch04.pdf
        On muuten todella hyvä katsaus puun lujuusominaisuuksiin, käsittää lukuarvojen lisäksi niiden muutoksia kosteuden mukaan ja jopa asiaan vaikuttavia määritelmiä. Kannattaa tutustua.
        Läntinen punaseetri, puristus poikittain syysyyntaan nähden 12% kosteudessa: 3,2 MPa.
        Umpilaminaatilla helposti yli 100 MPa, katkokuitu polyesterillä toki selvästi vähemmän.
        Erot ovat valtavaa suuruusluokkaa, ja johtavat siihen ettei sama köli kiinnitys kestä puussa mikä umpilminaatissa kestäsi. Kukaan ei edes väittänyt etteikö puuveneiden kölejä saisi kestämään. Jos niin kuvittelet suosittelen vastedes lukemaan hieman huolellisemmin.
        Käsitys siitä että LES37 veneessä on ytimenä puna seetriä on peräisin nettiveneen linkkiä klikkaamlla ja lukemalla kohdasta lisätiedot ensimmäinen virke. Toki luin muutkin kohdat, mutta tieto ydinmateriaalista löytyy siitä kohtaa. Missään ei siis lue että puuta olisi myös kölialueella, mutta tänne postattiin väite jonka mukaan laminointi olisi tehty 9v jälkikäteen, joten siksi kysyin asiasta, enkä esittänyt väitteitä, kuten ilmeisesti perättömästi luulit.

        Jos puu ei mukamas kestä kölin kiinnityksissä niin millähän ihmeellä tämä köli on pysynyt veneessä kiinni? Vuonna 1916 ei taatusti käytetty lasikuitulaminaattia. Ja onpa tuo pysynyt jo 101 vuotta. Millä ihmeellä?


      • pysyy_se_puullakin
        pysyy_se_puullakin kirjoitti:

        Jos puu ei mukamas kestä kölin kiinnityksissä niin millähän ihmeellä tämä köli on pysynyt veneessä kiinni? Vuonna 1916 ei taatusti käytetty lasikuitulaminaattia. Ja onpa tuo pysynyt jo 101 vuotta. Millä ihmeellä?

        Niin se linkki on tässä
        https://peggybawn.wordpress.com/2013/02/24/sonderklasse/


      • seppomartti kirjoitti:

        Puuveneiden kölit kesti lasikuituveneitä paremmin karille ajoja. Muttei puu ollut seetriä ja kölit olivat pidempiä.
        Puuveneen kölin alue on helppo muuttaa umpilaminaatiksi, jos niin halutaan.

        Oheisessa videossa suunnilleen kohdassa 8:30 aletaan liittää 55-jalkaiseen Fairlie-puuveneeseen painavaa eväköliä. Pitäiskö lähettää sinne viestiä, että tehkää umpilaminaatista, hullut?

        https://youtu.be/rDgKIPaW5xY


      • mitat.kohdalleen
        kölikiinnitys kirjoitti:

        Suomalaisten puulajien osalta tästä: http://www.puuinfo.fi/puutieto/puu-materiaalina/pohjoismaisen-havupuun-tekniset-ominaisuudet-pohjois-amerikan-ja-japanin

        Jenkeissä kasvavien puulajien osalta tästä: https://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr113/ch04.pdf
        On muuten todella hyvä katsaus puun lujuusominaisuuksiin, käsittää lukuarvojen lisäksi niiden muutoksia kosteuden mukaan ja jopa asiaan vaikuttavia määritelmiä. Kannattaa tutustua.
        Läntinen punaseetri, puristus poikittain syysyyntaan nähden 12% kosteudessa: 3,2 MPa.
        Umpilaminaatilla helposti yli 100 MPa, katkokuitu polyesterillä toki selvästi vähemmän.
        Erot ovat valtavaa suuruusluokkaa, ja johtavat siihen ettei sama köli kiinnitys kestä puussa mikä umpilminaatissa kestäsi. Kukaan ei edes väittänyt etteikö puuveneiden kölejä saisi kestämään. Jos niin kuvittelet suosittelen vastedes lukemaan hieman huolellisemmin.
        Käsitys siitä että LES37 veneessä on ytimenä puna seetriä on peräisin nettiveneen linkkiä klikkaamlla ja lukemalla kohdasta lisätiedot ensimmäinen virke. Toki luin muutkin kohdat, mutta tieto ydinmateriaalista löytyy siitä kohtaa. Missään ei siis lue että puuta olisi myös kölialueella, mutta tänne postattiin väite jonka mukaan laminointi olisi tehty 9v jälkikäteen, joten siksi kysyin asiasta, enkä esittänyt väitteitä, kuten ilmeisesti perättömästi luulit.

        Taitavat tietosi puuveneistä olla hyvin hatarat. Jopa neukkulassa asiat on osattu paremmin ja vaikka ei edes nelilaskinta olisi ollut käytössä, ovat laskutikullakin osanneet yksinkertaisimmat laskutoimitukset tehdä. Puuveneitä ei yllätykseksesi rakenneta kuten lasikuituveneitä. Eikä lasikuidustakaan kölikiinnitystä tehdä sandwich-rakenteena, miksi siis puusta niin tehtäisiin.

        Vaikka laskisi vain seetrin puristusluudella, ei aluslevyjen tarvitsisi olla järjettömän kokoisia jakamaan kölipultin vetolujuutta. Sen suurempaa puristusta ei voi olla. Jos laskuitulaminaatin puristuslujuus on suurempi kuin puun, entä sitten, puristuslujuus ei ole rakenteessa rajoittava mitoitustekijä.


      • kölikiinnitys
        Bossu kirjoitti:

        Oheisessa videossa suunnilleen kohdassa 8:30 aletaan liittää 55-jalkaiseen Fairlie-puuveneeseen painavaa eväköliä. Pitäiskö lähettää sinne viestiä, että tehkää umpilaminaatista, hullut?

        https://youtu.be/rDgKIPaW5xY

        Katso kohta 8:15 -1 sek, niin näet että sielläkin tiedetään jo ennestään ettei eväköliä voi kiinnittää puuveneeseen samoin kuin lujitemuoviseen, koska puu ei sillä tavalla kestäisi.
        Videosi siis todistaa että väitteeni asiasta pitää paikkansa.

        Ikävä huomata että täällä on kaksikin luetunymmärtämisvaikeuksista kärsivää tai tahallaan trollaavaa. Yrittämällä laittaa omia ajatuksiasi toisten suuhun nolaat kuitenkin vain itsesi, kuten nimimerkki "pysyy_se_puullakin".


      • kölikiinnitys
        mitat.kohdalleen kirjoitti:

        Taitavat tietosi puuveneistä olla hyvin hatarat. Jopa neukkulassa asiat on osattu paremmin ja vaikka ei edes nelilaskinta olisi ollut käytössä, ovat laskutikullakin osanneet yksinkertaisimmat laskutoimitukset tehdä. Puuveneitä ei yllätykseksesi rakenneta kuten lasikuituveneitä. Eikä lasikuidustakaan kölikiinnitystä tehdä sandwich-rakenteena, miksi siis puusta niin tehtäisiin.

        Vaikka laskisi vain seetrin puristusluudella, ei aluslevyjen tarvitsisi olla järjettömän kokoisia jakamaan kölipultin vetolujuutta. Sen suurempaa puristusta ei voi olla. Jos laskuitulaminaatin puristuslujuus on suurempi kuin puun, entä sitten, puristuslujuus ei ole rakenteessa rajoittava mitoitustekijä.

        Tietosi lujuusopista eivät ole alkuunkaan riittävät.
        Puu ei kestä pysyvää kuormitusta yhtä hyvin kuin hetkellistä, eikä sen lujuus ole kosteudesta riippumaton. Lankun lujuus ei myöskään ole kauttaaltaan sama kuin virheettämän koepalan.
        Niinpä mitoituslujuus ei puulla ole läheskään sama kuin linkissä koepaloille annetut murtolujuudet.
        Lisäksi tulee huomata että vaikka puu kestäisi, sen jousto voi olla puristuksessa poikittain syyhyn nähden niin suuri, että pultit joutuvat taivutukselle pelkän vedon sijasta, ja ne murtuvat väsymällä. Ei siis edes riitä että puu kestää, jos sen jousto saa pultit pettämään.

        "Puuveneitä ei yllätykseksesi rakenneta kuten lasikuituveneitä. "
        Olet täysin lukutaidoton trollaava idiootti. Minä sanoin tuon tässä ketjussa ensimmäiseksi, joten oma väitteeni ei todellakaan tule minulle yllätyksenä, sinulle ne taisivat tulla.


      • Jsjjssssfg
        kölikiinnitys kirjoitti:

        Tietosi lujuusopista eivät ole alkuunkaan riittävät.
        Puu ei kestä pysyvää kuormitusta yhtä hyvin kuin hetkellistä, eikä sen lujuus ole kosteudesta riippumaton. Lankun lujuus ei myöskään ole kauttaaltaan sama kuin virheettämän koepalan.
        Niinpä mitoituslujuus ei puulla ole läheskään sama kuin linkissä koepaloille annetut murtolujuudet.
        Lisäksi tulee huomata että vaikka puu kestäisi, sen jousto voi olla puristuksessa poikittain syyhyn nähden niin suuri, että pultit joutuvat taivutukselle pelkän vedon sijasta, ja ne murtuvat väsymällä. Ei siis edes riitä että puu kestää, jos sen jousto saa pultit pettämään.

        "Puuveneitä ei yllätykseksesi rakenneta kuten lasikuituveneitä. "
        Olet täysin lukutaidoton trollaava idiootti. Minä sanoin tuon tässä ketjussa ensimmäiseksi, joten oma väitteeni ei todellakaan tule minulle yllätyksenä, sinulle ne taisivat tulla.

        No, miten ajattelit kiinnittää sen lasikuitupalan kiinni veneen kölipuuhun? Rakenteesta ei tule lähimainkaan niin vahvaa kuin se on nyt. Kaikenlaista roskaa sitä saa lukea, vaikka etpä tainnutkaan tuota tosissasi kirjoittaa?


      • kak3

        Oli pakko selvittää missä hinnassa tuollainen fairlie 55 liikkuu ja Internet tiesi kertoa että
        "priced at £750,000 ex tax."


      • oppitunnille.mars
        kölikiinnitys kirjoitti:

        Tietosi lujuusopista eivät ole alkuunkaan riittävät.
        Puu ei kestä pysyvää kuormitusta yhtä hyvin kuin hetkellistä, eikä sen lujuus ole kosteudesta riippumaton. Lankun lujuus ei myöskään ole kauttaaltaan sama kuin virheettämän koepalan.
        Niinpä mitoituslujuus ei puulla ole läheskään sama kuin linkissä koepaloille annetut murtolujuudet.
        Lisäksi tulee huomata että vaikka puu kestäisi, sen jousto voi olla puristuksessa poikittain syyhyn nähden niin suuri, että pultit joutuvat taivutukselle pelkän vedon sijasta, ja ne murtuvat väsymällä. Ei siis edes riitä että puu kestää, jos sen jousto saa pultit pettämään.

        "Puuveneitä ei yllätykseksesi rakenneta kuten lasikuituveneitä. "
        Olet täysin lukutaidoton trollaava idiootti. Minä sanoin tuon tässä ketjussa ensimmäiseksi, joten oma väitteeni ei todellakaan tule minulle yllätyksenä, sinulle ne taisivat tulla.

        Näköjään lujarin tietämykseni on ainakin parempi kuin sinun. Ilmeisesti olet se sama tyyppi, joka taannoin sekoili perusteellisesti vanerin käytöstä kirjoitellessaan. Fairlien kölissä on evässä laippa. Samanlaisen, tai kölitaskuun perustuvan kölikiinnityksen vaatii myös lasikuiturunko, jos kölievä on lyhytjänteinen ja kaikki paino on bulbissa. Materiaalin puristuslujuus ei ratkaise, vaan rakenne.

        Ihan tiedoksesi, peli on jo ajat sitten menetetty, jos kölipultit lähtevät taipumaan.


    • innostunutseilorinalku

      Ei tässä mitään perhepurtta olla ostamassa, vaan pelkästään purjevenettä jossa kurjuus maksimoituu ja sitä kautta nautinto.

      Katselen muitakin, mutta ei tuolla budjetilla mitään FG raatoja saa, enkä ymmärrä tuota FG asettamista jalustalle noin muutenkaan...

      Mulla on max budjetti ensikaudelle noin 50-55 tonttua ja siksi katselen 30 tontun vehkeitä, kun kuitenkin kaikenlaista varmasti saa uusia... tietysti pisti ajattelemaan jos tämä ollut kauan myynnissä, että joko vene tai hinta, ehkä kummatkin metsässä... jatkan etsintää...

      Kiitos kaikille vastaajille, joillain hyviä vihjeitä jotka herättivät myös ajatuksia purresta.

      • käy.katsomassa

        Ei noilla montaa ostajaa ole, oli vene itsessään miten hyvä tahansa. Pitää olla suihkut lämpimällä vedellä ja monta ovellista kajuuttaa. Ja se suojainen istumalaatikko tietysti syvässä poterossa. Raaserin pitää vastaavasti olla sellainen, jolla kisassa pärjää, kelkasta pudonnut ei ole paljonkaan arvoinen siinä skenessä.

        Ei siis mikään ihme, jos toi seisoo monta vuotta myymättömänä. Niinhän käy näinä aikoina monelle aivan suurelle yleisölle käypäisellekin purrelle. Jos siis vene on paikan päällä tarkasteltuna terveelle ja edelleen itseä miellyttää, go for it.


    • pääpystyyn

      Älä hyvä mies(?) nettikirjoituksista lannistu. Käy katsomassa vene ja tee ihan oma päätöksesi. Suomi24ssa haukutaan kaikki, se on odotettavissa kysymyksestä riippumatta. Ihan noin äkkiä katsoen oikein siistin näköinen yksilö tuo on kuvissa.

    • Hetairosko

      Aika eksoottinen rakenne. Laipiot puuttuu, putkikehikko pitää rungon kuosissa. Onkohan edes seisomakorkeutta. Tuollaisesta on vaikea päästä eroon, eli en ostaisi, ellen tietäisi sen olevan "viimeinen veneeni". Tiedätkö sinä?

    • radalla_tavannut

      Tuon one-off 40ft rakennutti silloinen ruotsalaisen autotehtaan pomo (kuten tekstissä mainitaan) huippuraaseriksi silloisella huipputekniikalla ja tasoitussääntöjen mukaan. Peräsinakseli hiilestä silloin, mikä lie nykyään. Kilpuriksi tuskin kelpaa, jos rakenne on kestänyt siinä voi olla hyvä vene jos sellaista haluaa. Sisustus jos sellaisesta voi edes puhua on aika "urheiluhenkinen".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe