Nelosoluet tulevat ruokakauppoihin

98–94

Vastaan äänestivät lähes koko vasemmisto ja kristilliset ja muualta hajaääniä. 94 ei riittänyt.

69

336

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mites persut, nämä määrättyjen fundisten epäjumalat?

• Persut olivat pääosin nelosoluen kannalla ja sen voimallahan monet hakkaraiset sun muut ovat politiikkaansakin tehneet.

• KTS kirjoitti:

Persut olivat pääosin nelosoluen kannalla ja sen voimallahan monet hakkaraiset sun muut ovat politiikkaansakin tehneet.

Hei oikeesti, maahanmuutovastaisuus on se persujen juttu.

• hiljaa.ovat

"vasemmisto ja kristilliset"

vihervassuista länkyttäjät, miksiköhän? :)

• Viesti poistettu.

Sanotaan nyt niin, että Espanjassa saa kaikkia oluita ja viiniä kaikenlaisista putiikeista ja väkeviä kaikista ruokakaupoista. Maassa ei humalaisia näe juuri ikinä.

• Mitä helkkaria vasemmisto vastusti?
      Valinnanvapauttako?

• No kenties pienituloisimmille tämä päätös aiheuttaa eniten alkoholin häiriökäyttäytymisen lieveilmiöitä.

• KTS kirjoitti:

No kenties pienituloisimmille tämä päätös aiheuttaa eniten alkoholin häiriökäyttäytymisen lieveilmiöitä.

Keissi lonkeroa maksaa Alkossa (kuulemma) 50€. Kyllä ne pienituloisimmat kippaa edelleenkin kolmosta ja itsekin kippaan vaikka hinta olisi ihan sama kuin nelosella.

Mutta kannatin uudistusta koska kannatan sääntelyn purkua.

• En ole vielä tuosta ottanut selvää, mutta jotenkin tässä oli kyse siitä, että kun samaan aikaan laitetaan lisää kiristyksiä köyhille, niin tällainen laki on turhaa. Mutta pitää tätä vielä selvittää.

• Yliverotettu
        qwertyilija kirjoitti:

Keissi lonkeroa maksaa Alkossa (kuulemma) 50€. Kyllä ne pienituloisimmat kippaa edelleenkin kolmosta ja itsekin kippaan vaikka hinta olisi ihan sama kuin nelosella.

Mutta kannatin uudistusta koska kannatan sääntelyn purkua.

Keissin "lonkeroa" saa alkaen 13€, ei sitä kukaan hintatietoinen Alkosta osta.

• Vasemmisto vastusti tietysti alkoholiveron korotusta, joka naitettiin prosenttien nostoon. Nythän työkansan hönöttely kallistuu*, paitsi mulla, kun harrastan kotiviinin panemista, ja se puuha on nykyään halvempaa kuin koskaan, kiitos 5,90 €/kg -hintaisen sokurin ja omien hetelmien. 👍🏿

*)Jos työläinen on pruukannut hankkia hönönsä Alkon lonkerolla tai neloskaljalla, hän pääsee tietysti ensi vuonna entistä halvemmalla. Tämä ei liene valtavan suuri joukko kuitenkaan.

• Yliverotettu kirjoitti:

Keissin "lonkeroa" saa alkaen 13€, ei sitä kukaan hintatietoinen Alkosta osta.

Viinaa voi tehdä itsekin, maksaa noin euron litra.
        nimim. kokemusta on

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Vasemmisto vastusti tietysti alkoholiveron korotusta, joka naitettiin prosenttien nostoon. Nythän työkansan hönöttely kallistuu*, paitsi mulla, kun harrastan kotiviinin panemista, ja se puuha on nykyään halvempaa kuin koskaan, kiitos 5,90 €/kg -hintaisen sokurin ja omien hetelmien. 👍🏿

*)Jos työläinen on pruukannut hankkia hönönsä Alkon lonkerolla tai neloskaljalla, hän pääsee tietysti ensi vuonna entistä halvemmalla. Tämä ei liene valtavan suuri joukko kuitenkaan.

Itse tein aikoinaan kirsikkaviiniä valmispakkauksesta ja maku ei hävinnyt Alkon tuotteille.
        Testasin, en erottanut, oliko Chymoksen, Marlin vai omaa. 2kk kypsymistä ja hyvää oli.
        Mutta lopetin, kun oli liian jytyä (13%?).

Omaa "kossuakin" tein, nuorempana, ja halpaa oli sekin. Mitä nyt aktiivihiilisuodattimet vähän maksoi, mutta sukulaiset oli suut messingillä, kun pari litraa "kossua" oli tuliaisina.

Vasemmisto vastusti tietysti alkoholiveron korotusta, joka naitettiin prosenttien nostoon. Nythän työkansan hönöttely kallistuu*, paitsi mulla, kun harrastan kotiviinin panemista, ja se puuha on nykyään halvempaa kuin koskaan, kiitos 5,90 €/kg -hintaisen sokurin ja omien hetelmien. 👍🏿

>> Vasemmisto vastusti tietysti alkoholiveron korotusta, joka naitettiin prosenttien nostoon. <<

Täysin ymmärrettävää.

Tosin kepu taisi esittää (ehkä läpällä ehkä ei) että pysytän keppanassa ja nostetaan pelkästään viinaveroa.

• näin.ajattelen
        qwertyilija kirjoitti:

Itse tein aikoinaan kirsikkaviiniä valmispakkauksesta ja maku ei hävinnyt Alkon tuotteille.
        Testasin, en erottanut, oliko Chymoksen, Marlin vai omaa. 2kk kypsymistä ja hyvää oli.

Omaa "kossuakin" tein, nuorempana, ja halpaa oli sekin. Mitä nyt aktiivihiilisuodattimet vähän maksoi, mutta sukulaiset oli suut messingillä, kun pari litraa "kossua" oli tuliaisina.

"Omaa "kossuakin" tein, nuorempana, ja halpaa oli sekin. Mitä nyt aktiivihiilisuodattimet vähän maksoi, mutta sukulaiset oli suut messingillä, kun pari litraa "kossua" oli tuliaisina."

Pontikkaa, sitä on tullut itsekin kokeiltua, ehkä enemmän maisteltua.
        Viinejä sekä oluita olen itsekin tehnyt, vahvoja olivat, mutta vaiva on liian suuri, alkosta sekä monilta viinitiloilta saa esim. hyvää viiniä.

Mitä tulee vahvenpien tuotteiden myyntiin kaupoissa, ehdottomasti pitää sallia.
        Itse 4- oluen ystävänä haluaisin sitä väliin myös sunnuntaina,, esim. formuloita seuratessa.

• näin.ajattelen kirjoitti:

"Omaa "kossuakin" tein, nuorempana, ja halpaa oli sekin. Mitä nyt aktiivihiilisuodattimet vähän maksoi, mutta sukulaiset oli suut messingillä, kun pari litraa "kossua" oli tuliaisina."

Viinejä sekä oluita olen itsekin tehnyt, vahvoja olivat, mutta vaiva on liian suuri, alkosta sekä monilta viinitiloilta saa esim. hyvää viiniä.

Itse 4- oluen ystävänä haluaisin sitä väliin myös sunnuntaina,, esim. formuloita seuratessa.

Vaikka itse en nelosen fani olekaan, niin en näe syytä kieltää sitä Sinulta.
        Hyvä kun tuli myyntiin.

• Ldkddjj
        näin.ajattelen kirjoitti:

Eikö kaupassa voi käydä etukäteen vai eikö kaljat säily kun juot ne heti?

• qwertyilija kirjoitti:

Vaikka itse en nelosen fani olekaan, niin en näe syytä kieltää sitä Sinulta.
        Hyvä kun tuli myyntiin.

Minulle on se ja sama, sillä en voi enää moisia juoda. Aiemmin kyllä mielelläni join olutta, mutta kolmosta. Ehkä tämä lisää valikoimaa muutenkin ruokakauppoihin.

• qwertyilija kirjoitti:

>Mutta lopetin, kun oli liian jytyä (13%?).

Mää teen yleensä 16-17-prosenttista viiniä, joten normipunkun vahvuisen pitäminen liian väkevänä tuntuu vähän oudolta. 😀

Miedonkin viinin teko onnistuu kyllä, kun seuraa semmoisen ohjeita. Perusjuttu on tietysti vähentää sokeria niin ettei prosentteja voi tulla "liikaa".

>Mutta lopetin, kun oli liian jytyä (13%?).

Mää teen yleensä 16-17-prosenttista viiniä, joten normipunkun vahvuisen pitäminen liian väkevänä tuntuu vähän oudolta. 😀

Miedonkin viinin teko onnistuu kyllä, kun seuraa semmoisen ohjeita. Perusjuttu on tietysti vähentää sokeria niin ettei prosentteja voi tulla "liikaa".

Kilosta sokeria tulee noin 500 grammaa alkoholia eli siitähän sen haluamansa lopputuloksen äkkiä laskee.
        Minusta vain olut on minulle passeli seurustelujuoma. Brittipubeissa juodaan paljolti kuulemma meidän keskioluttakin miedompaa olutta. Olisiko ollut jotain 4% (til) olutta.
        Ja lämpimänä, ymm...

• qwertyilija kirjoitti:

Kilosta sokeria tulee noin 500 grammaa alkoholia eli siitähän sen haluamansa lopputuloksen äkkiä laskee.
        Minusta vain olut on minulle passeli seurustelujuoma. Brittipubeissa juodaan paljolti kuulemma meidän keskioluttakin miedompaa olutta. Olisiko ollut jotain 4% (til) olutta.
        Ja lämpimänä, ymm...

>Kilosta sokeria tulee noin 500 grammaa alkoholia eli siitähän sen haluamansa lopputuloksen äkkiä laskee.

Ja hinnan myös. Kilo puhdasta alkoholia (16-17-prosenttiseksi laimennettuna tietysti) maksaa siis kaikkine oheiskuluineen alle kaksi euroa. Kannattaako ihmisen pojan enää muuta tehdäkään kuin viiniä? 😁

Briteillä on vielä paljon oppimista olutkulttuurista!

>Kilosta sokeria tulee noin 500 grammaa alkoholia eli siitähän sen haluamansa lopputuloksen äkkiä laskee.

Ja hinnan myös. Kilo puhdasta alkoholia (16-17-prosenttiseksi laimennettuna tietysti) maksaa siis kaikkine oheiskuluineen alle kaksi euroa. Kannattaako ihmisen pojan enää muuta tehdäkään kuin viiniä? 😁

Briteillä on vielä paljon oppimista olutkulttuurista!

Muistelisin, että parempi lopputulos tulee rypälesokerista eli panimosokerista (dekstroosista) ja sen maksaa noin kolmisen euroa kilo.

Mutta kallista ei tule siitäkään. Viinille ei tule hinnaksi käytännössä kuin tekemisen vaiva ja parin kuukauden odotus että juoma valmistuu.
        Itse pakkasin kotiviinini pestyihin olutpulloihin, jotka suljin kruunukorkeilla.

Lopputulos halvasta kirsikkaviinivalmispakkauksesta (ja ihan ruokosokerista) oli parin kuukauden kypsymisen jälkeen niin hyvää, että ostin pitkäripaisesta vastaavat Markin ja Chymoksen pikkupullot ja tein sokkokokeen.
        Minun makuaistini ei erottanut omaa tuotetta teollisesti valmistetusta eli olin tyytyväinen.

• qwertyilija kirjoitti:

Muistelisin, että parempi lopputulos tulee rypälesokerista eli panimosokerista (dekstroosista) ja sen maksaa noin kolmisen euroa kilo.

Mutta kallista ei tule siitäkään. Viinille ei tule hinnaksi käytännössä kuin tekemisen vaiva ja parin kuukauden odotus että juoma valmistuu.
        Itse pakkasin kotiviinini pestyihin olutpulloihin, jotka suljin kruunukorkeilla.

Lopputulos halvasta kirsikkaviinivalmispakkauksesta (ja ihan ruokosokerista) oli parin kuukauden kypsymisen jälkeen niin hyvää, että ostin pitkäripaisesta vastaavat Markin ja Chymoksen pikkupullot ja tein sokkokokeen.
        Minun makuaistini ei erottanut omaa tuotetta teollisesti valmistetusta eli olin tyytyväinen.

Piti olla Marlin, eikä Markin.

• qwertyilija kirjoitti:

Alkoholiprosenttiin ei sokerin laatu voine vaikuttaa mitään, mutta makuun se voi kyllä vaikuttaa. Panimosokeri maksaa tällä hetkellä noin 21 €/6 kg, tavallinen alle 3,6 €. Elämä on valintoja. 🙂

• qwertyilija kirjoitti:

Piti olla Marlin, eikä Markin.

Ei ainakaan Mark5:n. 😁

Ei ainakaan Mark5:n. 😁

Joo, Mark5 tuskin ottaisi riskiä, että pikkupierussa iskisi naisen ja heräisi aamulla jonkun ammattilaisen vierestä.

• qwertyilija kirjoitti:

Joo, Mark5 tuskin ottaisi riskiä, että pikkupierussa iskisi naisen ja heräisi aamulla jonkun ammattilaisen vierestä.

Voisi ammattilaisellakin tehdä tiukkaa Maken ehdotuksiin suostuminen.

Voisi ammattilaisellakin tehdä tiukkaa Maken ehdotuksiin suostuminen.

Make uskoisi jos nainen väittäisi olevansa neitsyt. Tuo reunaehto tuli Maken myötä ensimmäisenä mieleen.

• qwertyilija kirjoitti:

Viinaa voi tehdä itsekin, maksaa noin euron litra.
        nimim. kokemusta on

On myös. On keitetty pontikkaa. Oli oikein rosterista kemistin ohjeiden mukaan valmistettu kolonnitislausjärjestelmä. Tässä kun pannun mittasuhteet, pannu, kolonnin halkaisija, korkeus ja auhdutusritilöiden väliset etäisyydet ovat avainasemassa lopputuloksen suhteen. Yhdellä laskulla tavara tislattiin kolmesti. Sitten vielä aktiivihiili perään.

Se oliko se enää edes pontikaa on oma keskustelunaihe. Käräjillä se sellaiseksi kuitenkin luettiin.

• a-teisti kirjoitti:

On myös. On keitetty pontikkaa. Oli oikein rosterista kemistin ohjeiden mukaan valmistettu kolonnitislausjärjestelmä. Tässä kun pannun mittasuhteet, pannu, kolonnin halkaisija, korkeus ja auhdutusritilöiden väliset etäisyydet ovat avainasemassa lopputuloksen suhteen. Yhdellä laskulla tavara tislattiin kolmesti. Sitten vielä aktiivihiili perään.

Se oliko se enää edes pontikaa on oma keskustelunaihe. Käräjillä se sellaiseksi kuitenkin luettiin.

Oli termostaatilla hoidettu lämpötilan hallinta ja kaikki. Poliisikin sanoi ettei ole moisia vastaan tullut, hienot on laitteet. Pienet oli mutta suurin tappio oli pannun menetys. Ei tuosta silloin juurikaan kummoista tuomiota tullut kun omiin tarpeisiin keiteltiin. Käry kävi legendaarisesti: ryhdyttiin keitellässä nauttimaan antimia ja rokkikin alkoi raikaamaan ja naapuri soitti poliisin hilsitsemään menoa.

• a-teisti kirjoitti:

Aktiivihiili sen viimeistelee ja naukkailu työn ohessa on turmiollista. Voi palaa mäskit pohjaan tai jäähdytysletku katketa kun kompastuu siihen.
        Siitä se sotku syntyisi.

• kusetuskos

Ja puolesta kepulit tosin joku tollo kepulainen sanoi et pakotettiin äänestämään puskasta........

• Kepu, joka kannatti keppanan siirtoa Alkoon, oli nelosen puolella.
        On tainnut kepun lestasiipi vähän heikentyä kun alistuivat Sipilän tahdon alle.

Tai niille on luvattu se soten 18-paikkainen maakuntahallinto, vastalahjaksi kokkareille, jossa kepulit saisi vallan suuressa osassa, kunhan turruttavat sielunsa tässä neloskaljajutussa.

Mahtaa Pekka Puskaa muuten Vituttaa!!

• Itse olin yllättynyt, että demarit vastusti nelosoluen tuontia kauppoihin.
      Mikael Junger veti myös herneet nenään ja erosi demareista.

Ihme paapomista demareilta. Itsekin ihmettelin, että mitä demarit oikein haluaa, päättää kaiken puolestani vai. En eroa, kun en ole koskaan kuulunutkaan, mutta mahdollinen kannatus meni.

Ei hyvä!

"Alkoholilaki viimeinen pisara: Mikael Jungner erosi SDP:stä– "Tämä ei ole enää se puolue, josta aikoinaan innostuin"
      Jungner kertoo Facebookissa ymmärtäneensä alkoholilain käsittelyn myötä, kuinka erilleen hän on vuosien mittaan kasvanut SDP:stä."

https://yle.fi/uutiset/3-9979901?origin=rss

• Jungnerille veron nousulla ei ole mitään merkitystä, mutta monelle muulle kyllä on. Sitten ihmettelisin vasemmistoa suuresti, jos veronkorotus ei olisi ollut todellisella asialistalla vaan vain alkoholilaki. Mutta kun se oli.

Mikähän tulee olemaan oluen hinta ensi vuonna? Halvin keppana on alkuun todennäköisesti 90 senttiä brutto, jos nykyisenlaista kauan enää edes myydään. Voi hyvin käydä niin, että "A-kaljaa" halvempi laatu tulee olemaan noin neliprossaista, ellei peräti alle.

Juolahti muuten mieleen, että panimot ja kauppahan eivät ole laajasti käyttäneet edes nykylain sallimaa prosenttia. Sallitun 4,7:n sijasta meille on myyty 4,5- tai jopa 4,4-prosenttista keskiolutta. Onkohan laatikoissa kohta 5,0-prossaista? Veikkaan, että sisäänheitto-olut tulee olemaan juuri ja juuri viisivolttista, koska monet katsovat kuitenkin vain vahvuuden ensimmäistä numeroa sekä hintaa.

Jungnerille veron nousulla ei ole mitään merkitystä, mutta monelle muulle kyllä on. Sitten ihmettelisin vasemmistoa suuresti, jos veronkorotus ei olisi ollut todellisella asialistalla vaan vain alkoholilaki. Mutta kun se oli.

Mikähän tulee olemaan oluen hinta ensi vuonna? Halvin keppana on alkuun todennäköisesti 90 senttiä brutto, jos nykyisenlaista kauan enää edes myydään. Voi hyvin käydä niin, että "A-kaljaa" halvempi laatu tulee olemaan noin neliprossaista, ellei peräti alle.

Juolahti muuten mieleen, että panimot ja kauppahan eivät ole laajasti käyttäneet edes nykylain sallimaa prosenttia. Sallitun 4,7:n sijasta meille on myyty 4,5- tai jopa 4,4-prosenttista keskiolutta. Onkohan laatikoissa kohta 5,0-prossaista? Veikkaan, että sisäänheitto-olut tulee olemaan juuri ja juuri viisivolttista, koska monet katsovat kuitenkin vain vahvuuden ensimmäistä numeroa sekä hintaa.

Mutta kepuhan uhosi, että alkoholivero nousee kuitenkin eli vaikka nuo asiat oli kepuloitu samaan pakettiin, niin nelosen ja valmistustapaneutraliteetin ja muiden uudistusten torppaaminen ei olisi säästänyt meitä välttämättä veronkorotukselta.

Siksi tuo vasemmiston vastustus ihmetytti. . Edellinen kieltolain aikaisen ajattelutavan purkaminen tapahtui kun keskiolut vapautettiin eli nyt oli mielestäni jo korkea aika viedä meitä kohti eurooppalaista ajattelua tässäkin asiassa.

Jungnerille veron nousulla ei ole mitään merkitystä, mutta monelle muulle kyllä on. Sitten ihmettelisin vasemmistoa suuresti, jos veronkorotus ei olisi ollut todellisella asialistalla vaan vain alkoholilaki. Mutta kun se oli.

>> Juolahti muuten mieleen, että panimot ja kauppahan eivät ole laajasti käyttäneet edes nykylain sallimaa prosenttia. Sallitun 4,7:n sijasta meille on myyty 4,5- tai jopa 4,4-prosenttista keskiolutta. <<

Olisiko myytävän keskioluen alkoholipitoisuuden keskiarvo noin 4,6 tilavuusprosenttia.
        Koska se ei saa olla 4,8, niin ehkä siinä on jätetty pieni pelivara ja toiseksi, jos etiketissä lukee 4,7 til.%, niin ei se takaa, etteikö siinä olisi kuin 4,5. Mutta varmasti siinä ei ole yli 4,7%.

>> Onkohan laatikoissa kohta 5,0-prossaista? Veikkaan, että sisäänheitto-olut tulee olemaan juuri ja juuri viisivolttista, koska monet katsovat kuitenkin vain vahvuuden ensimmäistä numeroa sekä hintaa. <<

Tai sitten ne sisäänheittotuotteet ovat jotain peruslaatuja suoraan keskieurooppalaisista panimoista. Eli ihan samalla pitoisuudella kuin sielläkin myydään.
        Tuttu ulkomainen olutmerkki voisi mennä hyvinkin kaupaksi.

• qwertyilija kirjoitti:

>> Juolahti muuten mieleen, että panimot ja kauppahan eivät ole laajasti käyttäneet edes nykylain sallimaa prosenttia. Sallitun 4,7:n sijasta meille on myyty 4,5- tai jopa 4,4-prosenttista keskiolutta. <<

Olisiko myytävän keskioluen alkoholipitoisuuden keskiarvo noin 4,6 tilavuusprosenttia.
        Koska se ei saa olla 4,8, niin ehkä siinä on jätetty pieni pelivara ja toiseksi, jos etiketissä lukee 4,7 til.%, niin ei se takaa, etteikö siinä olisi kuin 4,5. Mutta varmasti siinä ei ole yli 4,7%.

>> Onkohan laatikoissa kohta 5,0-prossaista? Veikkaan, että sisäänheitto-olut tulee olemaan juuri ja juuri viisivolttista, koska monet katsovat kuitenkin vain vahvuuden ensimmäistä numeroa sekä hintaa. <<

Tai sitten ne sisäänheittotuotteet ovat jotain peruslaatuja suoraan keskieurooppalaisista panimoista. Eli ihan samalla pitoisuudella kuin sielläkin myydään.
        Tuttu ulkomainen olutmerkki voisi mennä hyvinkin kaupaksi.

Siideripuolella on paljon 4,7-volttista, joten kai ne kuitenkin osaavat säätää prosentit kohdilleen.

Olutta ei kovin helposti pysty tuomaan ainakaan Viroa kauempaa niin halvalla kuin kotomaiset panimot tekevät. Lidlissä oli jonkin aikaa saksalainen halvinta, mutta sitten taas suomalainen pesi sen. Profetoin, että tarjous-A tulee olemaan kotimaassa tehtyä, vaikka merkki olisikin muuta.

• qwertyilija kirjoitti:

Mutta kepuhan uhosi, että alkoholivero nousee kuitenkin eli vaikka nuo asiat oli kepuloitu samaan pakettiin, niin nelosen ja valmistustapaneutraliteetin ja muiden uudistusten torppaaminen ei olisi säästänyt meitä välttämättä veronkorotukselta.

Siksi tuo vasemmiston vastustus ihmetytti. . Edellinen kieltolain aikaisen ajattelutavan purkaminen tapahtui kun keskiolut vapautettiin eli nyt oli mielestäni jo korkea aika viedä meitä kohti eurooppalaista ajattelua tässäkin asiassa.

Siimon Elo julisti kaikella arvovallallaan, että vero ei nouse jos prosentti ei nouse kans. Kokoomus meni ymmärtääkseni täysin tämän periaatteen taakse, vaikka kepu ämpyilikin.

Siideripuolella on paljon 4,7-volttista, joten kai ne kuitenkin osaavat säätää prosentit kohdilleen.

Olutta ei kovin helposti pysty tuomaan ainakaan Viroa kauempaa niin halvalla kuin kotomaiset panimot tekevät. Lidlissä oli jonkin aikaa saksalainen halvinta, mutta sitten taas suomalainen pesi sen. Profetoin, että tarjous-A tulee olemaan kotimaassa tehtyä, vaikka merkki olisikin muuta.

Niin lisenssillä ne kait oluen tekee, kun kuskaaminen maksaa ja Suomessa on vielä tuo panttijuttu.
        Eli paljon mahdollista, että ihan kotimaista nelosta on sisäänheittotuotteena.

Tuosta ihmisten suurpiirteisyydestä pitoisuuden suhteen voisin olla samaa mieltä
        Eniten ihmetyttää, että monet ostaa 6-, 8- ja 12-päkkejä, vaikka niissä samat kolmasosalitran purkit voi maksaa jopa 2-3 euroa litralta enemmän, kuin jos samat tölkit purkaa halvimmasta keissistä (tai poistaa sen paketin siitä oluen ympäriltä).

Toinen ihmetyksen aihe on 1/2 litran varsinkin pintit (0,568 litraa), joissa täysin sama Sandels tai muu tuote maksaa aina huomattavasti enemmän kuin perus kolmasosalitran tölkissä.

Siimon Elo julisti kaikella arvovallallaan, että vero ei nouse jos prosentti ei nouse kans. Kokoomus meni ymmärtääkseni täysin tämän periaatteen taakse, vaikka kepu ämpyilikin.

Sinisten tuskin tarvitsee enää lupauksiaan lunastaa ainakaan seuraavien eduskuntavaalien jälkeen.

• qwertyilija kirjoitti:

Niin lisenssillä ne kait oluen tekee, kun kuskaaminen maksaa ja Suomessa on vielä tuo panttijuttu.
        Eli paljon mahdollista, että ihan kotimaista nelosta on sisäänheittotuotteena.

Tuosta ihmisten suurpiirteisyydestä pitoisuuden suhteen voisin olla samaa mieltä
        Eniten ihmetyttää, että monet ostaa 6-, 8- ja 12-päkkejä, vaikka niissä samat kolmasosalitran purkit voi maksaa jopa 2-3 euroa litralta enemmän, kuin jos samat tölkit purkaa halvimmasta keissistä (tai poistaa sen paketin siitä oluen ympäriltä).

Toinen ihmetyksen aihe on 1/2 litran varsinkin pintit (0,568 litraa), joissa täysin sama Sandels tai muu tuote maksaa aina huomattavasti enemmän kuin perus kolmasosalitran tölkissä.

>Eniten ihmetyttää, että monet ostaa 6-, 8- ja 12-päkkejä, vaikka niissä samat kolmasosalitran purkit voi maksaa jopa 2-3 euroa litralta enemmän, kuin jos samat tölkit purkaa halvimmasta keissistä (tai poistaa sen paketin siitä oluen ympäriltä).

Älä veli muuta virka! Jos nyt ihan knallista heittäisi, niin musta tuntuu, että noissa idioottipakkien ostajissa on suhteellisesti enemmän tupakkimiehiä kuin täyslaatikoitten tai yksittäistölkkien harrastajissa. Näyttöä on tietysti saman verran kuin Korkkiruuvilla eli absolutely nothing, mutta "väite" ei ole yhtä hullu... 😊

>Toinen ihmetyksen aihe on 1/2 litran varsinkin pintit (0,568 litraa), joissa täysin sama Sandels tai muu tuote maksaa aina huomattavasti enemmän kuin perus kolmasosalitran tölkissä.

Amen, amen, AMEN!

PS. Kävin just Länskärillä (paikallinen K-sperma-rket) ja ostin sieltä päiväyksensä kohta hukkaavaa Kievari Ginger Ale -tyyppistä ööliä 1,29 €/0,5 litran tölökki. Saas nähä miten maistuu kanankoipien kaa.🙂

• qwertyilija kirjoitti:

Sinisten tuskin tarvitsee enää lupauksiaan lunastaa ainakaan seuraavien eduskuntavaalien jälkeen.

Ei ainakaan porukalla. 0-2 kansanedustajaa tulloo näillä näkymin. Oikein loikkaamalla voi pari kolme lisää, kuten vaikkapa Elovaara, päästä hyvinkin läpi. [Tiina, loikkaa jumalauta jo demareihin, niin saat täältä ainakin kaksi ääntä! Sekoilusi takakonttimatkustamisen taausessa yritetään antaa anteeksi ja unohtaa]

Ei ainakaan porukalla. 0-2 kansanedustajaa tulloo näillä näkymin. Oikein loikkaamalla voi pari kolme lisää, kuten vaikkapa Elovaara, päästä hyvinkin läpi. [Tiina, loikkaa jumalauta jo demareihin, niin saat täältä ainakin kaksi ääntä! Sekoilusi takakonttimatkustamisen taausessa yritetään antaa anteeksi ja unohtaa]

taausessa po. tapauksessa

>Eniten ihmetyttää, että monet ostaa 6-, 8- ja 12-päkkejä, vaikka niissä samat kolmasosalitran purkit voi maksaa jopa 2-3 euroa litralta enemmän, kuin jos samat tölkit purkaa halvimmasta keissistä (tai poistaa sen paketin siitä oluen ympäriltä).

Älä veli muuta virka! Jos nyt ihan knallista heittäisi, niin musta tuntuu, että noissa idioottipakkien ostajissa on suhteellisesti enemmän tupakkimiehiä kuin täyslaatikoitten tai yksittäistölkkien harrastajissa. Näyttöä on tietysti saman verran kuin Korkkiruuvilla eli absolutely nothing, mutta "väite" ei ole yhtä hullu... 😊

>Toinen ihmetyksen aihe on 1/2 litran varsinkin pintit (0,568 litraa), joissa täysin sama Sandels tai muu tuote maksaa aina huomattavasti enemmän kuin perus kolmasosalitran tölkissä.

Amen, amen, AMEN!

PS. Kävin just Länskärillä (paikallinen K-sperma-rket) ja ostin sieltä päiväyksensä kohta hukkaavaa Kievari Ginger Ale -tyyppistä ööliä 1,29 €/0,5 litran tölökki. Saas nähä miten maistuu kanankoipien kaa.🙂

Se oli (Nokian) Keisari eikä Kievari ja todella erikoisen makuista. Rouva vain irvisti ja vaati tavallista Karjalaa. Minä tietysti join tölkin tyhjäksi, mutta enpä juuri nauttinut. Prosenttejakin on näköjään 4,3. Vit*u, mihin lisäystä tarvitaan, kun nykyisiäkään ei käytetä?😠

Amen, amen, AMEN!

En tiedä siitä tupakoinnista, mutta yksi syy voi olla ihmisten kiire ja oletus, että sama tuote = sama hinta.
        Aiemmin sai ilmaista aivojumppaa kun laski päässälaskuna kilohintoja/litrahintoja, eri pakkauskoille, mutta nythän ne pitää ilmoittaa jo hyllynreunassa.

Amen, amen, AMEN!

Itse juon mieluiten Sandelsia, mukavan pehmeää, ainakin Karjalaan verrattuna. Pirkka-olutkin on parempaa, kuin Karjala.

• olet.mielisairas

Aikuiset keskustelee, lapset räkyttää...... :( Puhuisit joskus asioistasi jollekin joka kuuntelee.

• qwertyilija kirjoitti:

En tiedä siitä tupakoinnista, mutta yksi syy voi olla ihmisten kiire ja oletus, että sama tuote = sama hinta.
        Aiemmin sai ilmaista aivojumppaa kun laski päässälaskuna kilohintoja/litrahintoja, eri pakkauskoille, mutta nythän ne pitää ilmoittaa jo hyllynreunassa.

>Aiemmin sai ilmaista aivojumppaa kun laski päässälaskuna kilohintoja/litrahintoja, eri pakkauskoille, mutta nythän ne pitää ilmoittaa jo hyllynreunassa.

Tämä on ehdottomasti väärin meitä kohtalaisen hyviä päässälaskijoita kohtaan. Maailma ei ole reilu. 😟

>Aiemmin sai ilmaista aivojumppaa kun laski päässälaskuna kilohintoja/litrahintoja, eri pakkauskoille, mutta nythän ne pitää ilmoittaa jo hyllynreunassa.

Tämä on ehdottomasti väärin meitä kohtalaisen hyviä päässälaskijoita kohtaan. Maailma ei ole reilu. 😟

Onneksi emme ole maailman väärinkohdelluimmat ihmiset vai mitä.

Kun lukee fundamentalistien sydäntä särkevää kertomusta heidän kohtelustaan tässä maassa, niin voi huokaista helpotuksesta ja muistaa kuinka onnekas itse on.
        Fuduparat ;-(

• kysymys.sinulle
        qwertyilija kirjoitti:

Onneksi emme ole maailman väärinkohdelluimmat ihmiset vai mitä.

Kun lukee fundamentalistien sydäntä särkevää kertomusta heidän kohtelustaan tässä maassa, niin voi huokaista helpotuksesta ja muistaa kuinka onnekas itse on.
        Fuduparat ;-(

Oletko hakenut apua alkoholiongelmaasi?

• qwertyilija kirjoitti:

Itse juon mieluiten Sandelsia, mukavan pehmeää, ainakin Karjalaan verrattuna. Pirkka-olutkin on parempaa, kuin Karjala.

Pirkka on täysin toisenmakuista kuin mikään muu alle euron olut. Mun suuhun se maistuu jotenkin vehnäseltä. Käy kyllä. Karjala on ihan tavallista ja se on hyvin hintansa (0,84 €) arvoista.

• OletAlkoholisti
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Pirkka on täysin toisenmakuista kuin mikään muu alle euron olut. Mun suuhun se maistuu jotenkin vehnäseltä. Käy kyllä. Karjala on ihan tavallista ja se on hyvin hintansa (0,84 €) arvoista.

Elämäsi pyörii alkoholin ympärillä, RÄYHlS😕😕😕😕😕😕

• hallintakeino

Työttömille keppiä ja samalla niitä on helpompi hallita ja sortaa, jos ne tylsistyneinä ja byrokratiaan turhautuneina laittavat roposensa helpommin saatavaan alkoholiin ja ovat kännissä ja pöhnässä, eivätkä jaksa miettiä liikaa asioita.

Ja lisääntyvät alkoholista johtuvat kuolemat vähentävät tukien tarvetta ja valtion rahaa säästyy.

• Totta, pahan sortin kyykyttämistä ja ihmisarvon alennusmyyntiä tuo työttömän aktivointi ja netillä kiusaaminen. Siin'h'n pitää hallita työkkärin nettisivut vähintään yhtä hyvin kuin niiden suunnittelijan. Ja jo ensimmäisestä inhimillisestä unohduksesta tai väärinkäsityksestä tipahtaa giljotiinin terä ja leikkaa elämiseen käytettävät tulot nollaan.

Syyksi karenssiin riitti yhdellä opettajalla se, ettei hoksannut lukea omaa nettiyhteyttään riittävän usein ja vastata myös niihin kysymyksiin, jotka oli piilotettu eri kohtaan nettikaavaketta.

Hän kertoi hävinneensä 2000 euroa kolmessa kuukaudessa. Kun edes määräaikaisuuksia tekevä opettaja ei selvinnyt ilman karessia työkkärin nettikujanjuoksusta, niin mitenhän joku Mark tai Arto mahtaa siellä onnistua.

Veikkaan, että karenssien ja masennuslääkkeiden käyttö lisääntyy.
        Työttömien alkoholin käyttö sen sijaan ei lisäänny, kun he ovat kohta kaikki karenssilla.

• Suomalaisten keskuudessa on runsaasti sellaisia henkilöitä, joille liian helppo alkoholin saatavuus ei sovi.

• On paljon myös henkilöitä, joille liian helppo veitsien ja tuliaseiden saatavuus ei sovi. Keskustelu tästä on vain aika vähäistä.

• >> Suomalaisten keskuudessa on runsaasti sellaisia henkilöitä, joille liian helppo alkoholin saatavuus ei sovi. <<

Totta ja sama juttu huumeiden kanssa. Mutta vaikka huumeita ei joka kaupasta ja kioskista saakaan, niin niitä saa silti se kuka on niistä riippuvainen.

En vain innostu siitä, että joidenkin alkoholiongelmaisten vuoksi koko kansaa kohdellaan kuin potentiaalista alkoholistia. Valtaosa elää jo nyt viinakaupan vieressä, eikä niitä ole tietääkseni ostettu tyhjiksi. Vaikka viinaa olisi hyllyt pullollaan.
        Eli tarjonta ei suurimmalla osalla saa aikaan lisääntynyttä kysyntää.

Onhan sillä ongelmansakin eli joku juoppo perhettään terrorisoiva isä nyt tulee ensimmäisenä mieleen eli ne lapset ja vaimo.
        Itsellä ei ole tuosta kokemusta, mutta monella muulla on.

Mutta en silti määräisi tänne kieltolakia tai peruisi lainmuutosta, koska ei enemmistö voi olla pienen ongelmakäyttäjäjoukon panttivanki.

• qwertyilija kirjoitti:

>> Suomalaisten keskuudessa on runsaasti sellaisia henkilöitä, joille liian helppo alkoholin saatavuus ei sovi. <<

Totta ja sama juttu huumeiden kanssa. Mutta vaikka huumeita ei joka kaupasta ja kioskista saakaan, niin niitä saa silti se kuka on niistä riippuvainen.

En vain innostu siitä, että joidenkin alkoholiongelmaisten vuoksi koko kansaa kohdellaan kuin potentiaalista alkoholistia. Valtaosa elää jo nyt viinakaupan vieressä, eikä niitä ole tietääkseni ostettu tyhjiksi. Vaikka viinaa olisi hyllyt pullollaan.

Onhan sillä ongelmansakin eli joku juoppo perhettään terrorisoiva isä nyt tulee ensimmäisenä mieleen eli ne lapset ja vaimo.

Mutta en silti määräisi tänne kieltolakia tai peruisi lainmuutosta, koska ei enemmistö voi olla pienen ongelmakäyttäjäjoukon panttivanki.

Nähtäväksi jäävät tämän lainmuutoksen vaikutukset.

• qwertyilija kirjoitti:

>> Suomalaisten keskuudessa on runsaasti sellaisia henkilöitä, joille liian helppo alkoholin saatavuus ei sovi. <<

"...en silti määräisi tänne kieltolakia tai peruisi lainmuutosta, koska ei enemmistö voi olla pienen ongelmakäyttäjäjoukon panttivanki. "

Tämä lienee ikuinen kiistakysymys. Miten suojata ne, joilla on alttius addiktioihin ja antaa vapaus niille, joilla sellaista ei ole.

• mummomuori kirjoitti:

"...en silti määräisi tänne kieltolakia tai peruisi lainmuutosta, koska ei enemmistö voi olla pienen ongelmakäyttäjäjoukon panttivanki. "

Tämä lienee ikuinen kiistakysymys. Miten suojata ne, joilla on alttius addiktioihin ja antaa vapaus niille, joilla sellaista ei ole.

Joku se sanoi, että kyllä se juomari juomansa löytää oli nelonen kaupassa tai Alkossa. Ja Alkosta voi tulla mukaan kirkasta eikä nelosolutta.
        Yksi vastustamisen peruste on ollut, että pienet syrjäseutujen Alkot suljetaan, mutta sittenhän siirtyvät miedompiin.

Uuninpankkopoika Saku Timonen kirjoitti, että kun puhutaan nelosesta, niin sitten ei puhuta työttömien aktivointimallista eli - rankaisemisesta. Mahdollisesti nelosesta vaahdottiin ihan tarkoituksella, että sote ja muut tärkeämmät asia jäisivät keskustelun ulkopuolelle.

• qwertyilija kirjoitti:

Joku se sanoi, että kyllä se juomari juomansa löytää oli nelonen kaupassa tai Alkossa. Ja Alkosta voi tulla mukaan kirkasta eikä nelosolutta.
        Yksi vastustamisen peruste on ollut, että pienet syrjäseutujen Alkot suljetaan, mutta sittenhän siirtyvät miedompiin.

Uuninpankkopoika Saku Timonen kirjoitti, että kun puhutaan nelosesta, niin sitten ei puhuta työttömien aktivointimallista eli - rankaisemisesta. Mahdollisesti nelosesta vaahdottiin ihan tarkoituksella, että sote ja muut tärkeämmät asia jäisivät keskustelun ulkopuolelle.

Linkki Timosen blogiin.
        http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/author/sakutimonen/

ps kirkkoa ei työttömiä kyykyttävä aktivointimalli kiinnosta, kun se ei ole ottanut siihen kantaa, mutta nelosoluet tuloa kauppoihin se vastusti

• qwertyilija kirjoitti:

Linkki Timosen blogiin.
        http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/author/sakutimonen/

ps kirkkoa ei työttömiä kyykyttävä aktivointimalli kiinnosta, kun se ei ole ottanut siihen kantaa, mutta nelosoluet tuloa kauppoihin se vastusti

”Onnistuneesti tämän mahdottoman tärkeän asian alle on jäänyt kaksi sellaista asiaa, joilla on merkitystä kauan ja lukemattoman moniin ihmisiin. ”
        ”Ensimmäinen on työttömyysturvan aktiivimalli, joka lyhyesti sanoen on kautta aikojen ensimmäinen laki, jossa uhria rangaistaan tuntuvasti.”

Tämä on täysin totta. Tämä on täysin järjetön laki.

”Sote aiotaan runnoa läpi väkisin, ja niin tulee myös tapahtumaan.”

Tässä toinen, joka on monelle niin sekava juttu, että kun Sote saadaan, voikin olla aika tyrmäävää huomata, miten se rapauttaa suomen terveysjärjestelmän.

Joten hallitus sitten nosti sellaisen suomalaisten lempiasian esille – alkoholin.
        ”Oikeasti tärkeiden asioiden joukkoon ujutetaan asia, josta saadaan paljon puhetta ja josta jokaisella on mielipide.”

Näin mielenkiinto ohjattiin toisaalle. Ja tässä olen Timosen kanssa samaa mieltä: ”Ihan samantekevää.”, tuli kauppoihin sitten nelosta tai vitosta.

• IlmaistaViinaaEiole

Tuskin kukaan ei ole huomannut että IV-olut on kaupassa kalliimpaa alkoholi-veron takia.

20 eurolla saa saman määrän alkoholia, on se III tai IV olutta.
      Ja jos on nytkin halunnut juoda enemmän, se on myös maksanut enemmän.

• näin_vaan_on

Kusettaa vaan enempi kun ykköstä.

• tallinnan.matkaaja

Kyllä aika paljon on juotava enempi ykköskaljaa että saa saman alkomäärän kun nelosesta.

• Suomalainen tapa arvioida alkoholijuomia, mistä saa halvemmalla enemmän %:ja :D :D

• mummomuori kirjoitti:

Suomalainen tapa arvioida alkoholijuomia, mistä saa halvemmalla enemmän %:ja :D :D

Tuo on se perinteinen lähestymistapa.
        Ja tuosta nostosta 4,7% => 5,5%:iin oli kyse koko ajan.

Suomalaisempaa ei ole kuin humalainen mies, joka seisoo yömyöhään yksinään liikennevalojen punaisissa.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1622
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      878
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      842
    4. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      829
    5. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      53
      822
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      773
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      749
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      715
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      700
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      680
    Aihe