Minimielatusmaksusta

NytHÄTÄpäällä

Keskusteluissa usein puhutaan minimielareista eli minimielatusmaksusta.

Mikä se on eli onko jokin summa? Siis sama kuin 155.50€/kk?

99

1548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina888

Hei. Se on elatusapu oikealta nimeltään ja se on siis juuri tuo 155.50 eur/kk koska oli vanhemmilla mitkä tulot tahansa niin lapsella oltava oikeus EDES Kelan elatustuen suuruiseen elatusapuun ja tämän asian kanssa olen juuri itse taittanut peistä exän kanssa. Laskettiin että 120 eur/kk, mutta juuri tuon säännön vuoksi lastenvalvoja sanoi ettei voi vahvistaa niin pientä ematusapua, koska hän ajattelee lapsen etua. Exä veti tieteniin herneen nenään ja alkoi uhkailemaan käräjillä ja ehdin jo huolestua ja soittaa oikeusapuunkin. Sitten exä onneksi tuli järkiinsä ja suostui tuohon minimielatusapuun.

• eivoi

Ai nyt olit jo ehtinyt soittaakin oikeusapuun, kun viimeksi olit viikossa saanut ajan sinne..
        Exä veti herneen nenään ihan oikein, koska minimi ei välttämättä koske maksavaa osapuolta, jos toisen tulot ovat huomattavasti suuremmat ja kykenee siten osallistumaan lapsen elatukseen suuremmalla summalla.
        Toisen maksettava voi olla vaikka pyöreä 0€, mitä Tiina ei tietenkään pysty käsittämään.
        Yrittää nyt ymmärtää, että minimi koskee vain Kelan maksamaa osuuttu ei oikeudessa vahvistettua... jos lastenvalvoja katsoo, että lähivanhemman tulot ovat suuret, toisen maksettava voi olla erittäin pieni tai ei ollenkaan..yleensä riippuen myös hänen tuloistaan.
        Sitten kun summasta ei päästä yhteisymmärrykseen, niin mennään oikeuteen ja jos siellä tulee päätös, että toinen etävanhempi maksaa vaikka 50€kk, niin toisella vanhemmalla on mahdollisuus hakea Kelasta puuttuva osuus..

• Tiina888
        eivoi kirjoitti:

Ai nyt olit jo ehtinyt soittaakin oikeusapuun, kun viimeksi olit viikossa saanut ajan sinne..
        Exä veti herneen nenään ihan oikein, koska minimi ei välttämättä koske maksavaa osapuolta, jos toisen tulot ovat huomattavasti suuremmat ja kykenee siten osallistumaan lapsen elatukseen suuremmalla summalla.
        Toisen maksettava voi olla vaikka pyöreä 0€, mitä Tiina ei tietenkään pysty käsittämään.
        Yrittää nyt ymmärtää, että minimi koskee vain Kelan maksamaa osuuttu ei oikeudessa vahvistettua... jos lastenvalvoja katsoo, että lähivanhemman tulot ovat suuret, toisen maksettava voi olla erittäin pieni tai ei ollenkaan..yleensä riippuen myös hänen tuloistaan.
        Sitten kun summasta ei päästä yhteisymmärrykseen, niin mennään oikeuteen ja jos siellä tulee päätös, että toinen etävanhempi maksaa vaikka 50€kk, niin toisella vanhemmalla on mahdollisuus hakea Kelasta puuttuva osuus..

Ei hyvää päivää. Ehdin joo soittaa ja sain ajankin ja puhelimessa juteltiin joo.
        Olisin siis tietenkin saanut sen puuttuvan osan ja siksi lastenvalvoja ei vahvistanut sopimusta koska exä on hyvätuloinen. Ei minulla mitään häränä ollut vaan exä veti herneet. Lastenvalvoja sanoi ettei ole oikein että haen veronmaksajien rahoja sellaiseen minkä exä voisi kustantaa eli se puuttuva osa mistä puhut ja siksi sanoi ettei voi vahvistaa alle elatustuen olevaan elatusspparia. ...Mikä tässä on niin vaikea sinun käsittää asioita??en tunne ketään jolle asiat pitää näin moneen kertaan rautalangasta vääntää. Lue vielä uudestaan ne vanhat keskustelut. Onneksi se tilanne nyt ok ja exä siis tuli järkiinsä ja alkaa maksaan minimielatusmaksut ja ensi vuonna se nousee taas kun korotukset!

• eivoi

Tehdään niin että ilmoitat nyt minkä kunnan lastenvalvoja on kyseessä, niin selvitellään, että noinko siellä oikeasti hoidetaan asioita..?
        Ei sinulla ole mitään varmaan sitä vastaan..mitään lakia, et riko kertomalla mille kunnalle tämä sinun lastenvalvojasi työskentelee..

• Tiina888

Jos kerron, niin samalla paljastan itsestäni liikaa? Miten selvittäisit asiaa ja mikä siinä on sinulle epäselvää, kun minulle se on jo selvä ja ratkaistu? Oletko joku juristi vai tyhmä?

• NytHÄTÄpäällä

Kelan sivulta:
      Voit saada Kelasta elatustukea, jos
      elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen vanhemman taloudellisen tilanteen vuoksi

Päätökseen/sopimukseen pitää kirjata merkintä taloudellisesta tilanteesta, eli mahdollisuudelle saada se mainitsemasi puuttuva osa on oltava taloudellisesta tilanteesta johtuva perustelu. Se ei ole mikään automaattinen elatusavun määrään perustuva oikeus eli mikä on aina keskusteluissa ilmenevä minimielatusmaksu?
      Sinä ja tuo tiina puhutte samasta asiasta, vaikka väitätkin olevasi eri henkilö.

• Tiina888

Se kai se perustelu juuri on että pitää olla huono rahatilanne ja siksi exän kuluu maksaa se minimielatusapu. En ole sama henkilö kuin tuo "voiei". Minulla sentään järki kulkee enkä jää jankuttamaan samaa asiaa!

• eivoi

Että kun sulla on joku papu siellä aivojen tilalla..
        Ei tarvitse olla huonot tai hyvät tulot, jos toisella on vain paremmat!!
        Sinun tulojen takia teillä niitä ongelmia on, koska et ole joustanut, vaikka tulosi on parantuneet ja siten maksukykysi on exääsi parempi!!
        Sinä silloin maksat enemmän!
        Se miksi tämä ei mene sinulle kaaliin, johtuu siitä, että olet ahne..et ajattele lastasi, vaan itseäsi.. ajattelet että miksi minun pitää maksaa enemmän vain siksi, että tienaan paremmin? Noi tapaukset on niin nähty..jos oikeasti lasta ajattelisit, niin et olisi koskaan muutamasta kympistä tapellut sanallakaan..

• Tiina888
        eivoi kirjoitti:

Että kun sulla on joku papu siellä aivojen tilalla..
        Ei tarvitse olla huonot tai hyvät tulot, jos toisella on vain paremmat!!
        Sinun tulojen takia teillä niitä ongelmia on, koska et ole joustanut, vaikka tulosi on parantuneet ja siten maksukykysi on exääsi parempi!!
        Sinä silloin maksat enemmän!
        Se miksi tämä ei mene sinulle kaaliin, johtuu siitä, että olet ahne..et ajattele lastasi, vaan itseäsi.. ajattelet että miksi minun pitää maksaa enemmän vain siksi, että tienaan paremmin? Noi tapaukset on niin nähty..jos oikeasti lasta ajattelisit, niin et olisi koskaan muutamasta kympistä tapellut sanallakaan..

Kirjoitit 18.12.2017 4.32:" Sitten kun summasta ei päästä yhteisymmärrykseen, niin mennään oikeuteen ja jos siellä tulee päätös, että toinen etävanhempi maksaa vaikka 50€kk, niin toisella vanhemmalla on mahdollisuus hakea Kelasta puuttuva osuus.."

Eli en ole mikään ahne vaan noudatan ohjeita. Itsekin sanoit että sen erotuksen voi hakea Kelalta ja laitoin sen tuohon ylle muistisi virkistämiseksi...

Eli jos exä ei olisi suostunut maksamaan kuin 120 eur niin sen erotuksen saa Kelalta. Siksi lastenvalvoja ei halunnut varmastikaan vahvistaa, kun olisi verorahojen tuhlausta että hyvätuloisen exän vuoksi sinunkin maksamia veroeuroja olisi käytetty lapseni elatukseen. Ehkä verorahojen tuhlailu ja niistä hyötyminen ei sinun määritelmässäsi ole ahneutta, vaikka samalla yllytät muita sellaiseen ja haukut muita ahneiksi ... ei hyvää päivää. Oletko miettinyt, että voisit jollekin vihanhallinta kurssille mennä? Onkohan sinulla kaikki hyvin?

• eivoi

Kyllä minua kuule enemmän ottaa päähän se, että puuaivot käyttävät verorahoja oikeusapuun..
        Se että exäsi olisi maksanut tulojen mukaisen 120e ja sinä olisit hakenut Kelalta puuttuvan osan, olisi ollut oikein..
        Tai hyvätuloisena olisit toki voinut hyväksyä sen 120e ja olla hakematta Kelasta erotusta..
        Mutta kun pitää päästää exää syyttämään..

Mä olen vihanhallintakurssilla..täältä me kaikki sinulle kirjoitellaan..että terve vaan :D
        Määrittele hyvin..? Kauhean laaja käsite..
        Siinä mielessä ainakin, että en tappele exäni kanssa ja molemmat huolehditaan lapsista, eikä olla siitä koskaan tapeltukkaan..ja ajattele, hän saa elatusta 0€!!!!
        Sulla varmaan loppuisi happi..

• Tiina888
        eivoi kirjoitti:

Kyllä minua kuule enemmän ottaa päähän se, että puuaivot käyttävät verorahoja oikeusapuun..
        Se että exäsi olisi maksanut tulojen mukaisen 120e ja sinä olisit hakenut Kelalta puuttuvan osan, olisi ollut oikein..
        Tai hyvätuloisena olisit toki voinut hyväksyä sen 120e ja olla hakematta Kelasta erotusta..

Mä olen vihanhallintakurssilla..täältä me kaikki sinulle kirjoitellaan..että terve vaan :D
        Siinä mielessä ainakin, että en tappele exäni kanssa ja molemmat huolehditaan lapsista, eikä olla siitä koskaan tapeltukkaan..ja ajattele, hän saa elatusta 0€!!!!

Siis kuule kun minä en ole ketään ollut haastamassa oikeuteen vaan exä uhkaili ja silloin AINOA keino on hakea oikeusapua. Onneksi exä tajusi, ettei ole mitään järkeä tuhlata verorahoja ja hakata päätään seinään, niin hän tuli järkiinsä eli mene häntä syyttämään verorahojen tuhlaamisesta ( joita ei onneksi ehditty kuin muutaman puhelinsoiton verran tuhlata). Ei hyvää päivää kun samat asiat joutuu selittämään eli tässä kävi lopulta kuitenkin veronmaksajien kannalta hyvin, koska ei edes tarvitse Kelalta nyt sitä erotusta hakea eli sinunkaan joka "et tappele" exäsi kanssa ei tarvitse huolestua. Selvästi sinulla kuitenkin jokin ongelma vihanhallinnan ja todellisuudentajunkin kanssa, koska luulet elatusavun koskevan ex-puolisoa? Oletkohan katsonut liikaa televisiota vai mistä olet saanut päähäsi, että eronneet maksavat toisilleen elatusta. Minunkin exä saa 0€ elatusta. Ehkä sinun kannattaisi hakea jotain apua??

• eivoi

Voi hyvää päivää, että olet vajaa.
        Pitäisikö sinun harkita jotain aivosoluja lisäävää tuotetta, jos sellaista löytyisi...
        Minä maksan exälle lapsista 0€!!!!!!!!!
        Sinä kun luulet, että automaattisesti saa rahaa, jos asuu erillään.
        Ei, vaan se riippuu tuloista ja siitä kuinka paljon toinen vanhempi osallistuu lasten elämään.
        Pitäisikö sinun lukea joskun joku kirja ja tai palata koulun penkille, kun voi hyvää päivää, ei yksinkertaiset asiat mene perille.
        Siis hyvää päivää!!
        Samat asiat saa rautalangasta vääntää.. get a life!

Siis voi hyvää päivää!

• Tiina888

Oletpa vaan tyhmä. Minäkin maksan exälle 0€ lapsesta. Onkohan sinulla brokkoli eli kukkakaali aivojesi tilalla? Tottakai elatusapu lasketaan tulojen mukaan, mutta tässä kyse MINIMIELATUSAVUSTA ja itsekin jo sanoit että sen erotuksen saa Kelalta eli sellainen on olemassa kuin miminimielatusapu. Vaihda uusi brokkoli sinne pääsi sisälle. Ei hyvänen aika kun jollain viiraa tässä maassa pahasti ja minä kun luulin, että tämä on sivistysvaltio, niin sitten löytyy sinunlainen täydellinen sekopää, jolla ei nyt selkeästi kaikki "muumit ole kanootissa" tällä hetkellä. Onkohan tuo henkinen tasapainosi aivan järkevää lapsesi kannalta??

• lyii
        Tiina888 kirjoitti:

Oletpa vaan tyhmä. Minäkin maksan exälle 0€ lapsesta. Onkohan sinulla brokkoli eli kukkakaali aivojesi tilalla? Tottakai elatusapu lasketaan tulojen mukaan, mutta tässä kyse MINIMIELATUSAVUSTA ja itsekin jo sanoit että sen erotuksen saa Kelalta eli sellainen on olemassa kuin miminimielatusapu. Vaihda uusi brokkoli sinne pääsi sisälle. Ei hyvänen aika kun jollain viiraa tässä maassa pahasti ja minä kun luulin, että tämä on sivistysvaltio, niin sitten löytyy sinunlainen täydellinen sekopää, jolla ei nyt selkeästi kaikki "muumit ole kanootissa" tällä hetkellä. Onkohan tuo henkinen tasapainosi aivan järkevää lapsesi kannalta??

155,50 e ei ole mikään minimielatusapu, vaan Kelan elatustuki.

"Kela voi maksaa elatustukea erotilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta elatusvelvolliselta tai jos elatusapu on pienempi kuin elatustuki. Elatustukea voidaan maksaa myös, jos elatusvelvollista vanhempaa ei ole. Tällöin lapsi on esimerkiksi adoptoitu ilman kumppania tai lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella tai lapsella ei ole vahvistettua isää."

• lyii
        eivoi kirjoitti:

"Se että exäsi olisi maksanut tulojen mukaisen 120e ja sinä olisit hakenut Kelalta puuttuvan osan, olisi ollut oikein.."

Ei voi tietää onko 120 e laskettu oikein. Me emme täällä tiedä minkälaisia numeroita Tiina888 ja exänsä elatusapulaskurissa oli. Kyse oli uudesta sopparista, jolloin lapsellakin oli enemmän ikää kuin edellisessä sopimuksessa. Tämä (lapsen ikä) korottaa elatuksen tarvetta. Vaikka Tiina888 palkka oli noussut, niin se ei ehkä kenties ollut noussut yhtä paljon kuin lapsen elatuksen tarve.

Hyvin todennäköistä on, että lastenvalvoja ei suostunut vahvistamaan sopimusta 1. lapsen edun vastaisena - etenkin siksi, että laskurin numeroista, vähennyksissä oli selkeästi jotain ylimääräistä (tai tulopuolella alimäärästä - etenkin yrittäjät voivat yrittää keplotella tässä). Ja koska ex suostui lopulta maksamaan varsin nopeasti, niin hänelle oli kerrottu sen kannattavan: jos oikeuteen olisi päädytty, niin ex olisi joutunut maksamaan enemmän.

• Tiina888
        lyii kirjoitti:

"Se että exäsi olisi maksanut tulojen mukaisen 120e ja sinä olisit hakenut Kelalta puuttuvan osan, olisi ollut oikein.."

Ei voi tietää onko 120 e laskettu oikein. Me emme täällä tiedä minkälaisia numeroita Tiina888 ja exänsä elatusapulaskurissa oli. Kyse oli uudesta sopparista, jolloin lapsellakin oli enemmän ikää kuin edellisessä sopimuksessa. Tämä (lapsen ikä) korottaa elatuksen tarvetta. Vaikka Tiina888 palkka oli noussut, niin se ei ehkä kenties ollut noussut yhtä paljon kuin lapsen elatuksen tarve.

Hyvin todennäköistä on, että lastenvalvoja ei suostunut vahvistamaan sopimusta 1. lapsen edun vastaisena - etenkin siksi, että laskurin numeroista, vähennyksissä oli selkeästi jotain ylimääräistä (tai tulopuolella alimäärästä - etenkin yrittäjät voivat yrittää keplotella tässä). Ja koska ex suostui lopulta maksamaan varsin nopeasti, niin hänelle oli kerrottu sen kannattavan: jos oikeuteen olisi päädytty, niin ex olisi joutunut maksamaan enemmän.

Oli laskettu todellisten tulojen mukaan, mutta kuten sanoin niin lastenvalvoja ei voi vahvistaa alle elatustuen olevaa elatusavun määrää jos ei ole kyse vanhemman huonosta taloudellisesta tilasta. Lapsella oltava oikeus edes elatustuen suuruiseen elatusapuun ja vähävaraisilla se katetaan kelan tukena, mutta hyvätuloisten kohdalla olisi väärin soveltaa samaa sääntöä ja siksi etävanhemman eli exän on maksettava minimissään se 155.50 ja se on minikielatusapu. Ei hyvää päivää kun nämä asiat nyt näyttää olevan jollekin niin kamalan vaikeita! Ihan jo naurattaa, mutta olen toki nauttinu punaviiniä. Tämä on nyt viimeinen kerta kun tämän aivan täysin päivän selvän asian kirjoitan ja taas rautalangasta väännän. En ole vastuussa että joku on tyhmä. Ei hyvää päivää. Käypä vaikka haukkaamassa ulkona raitista ilmaa ja jos tosiaan olet jossain Espoon ulkopuolisessä metsikössä, niin mieti että kannattaisiko jo hankkia elämä!?!?

• eivoi

Ja tätä samaa sä intät ihan kokoajan, etkä ymmärrä kun olen sanonut nyt kolmatta kertaa, että minä ISÄNÄ maksan lasten ÄIDILLE tasas 0€ elastusta lapsista, koska meillä katsotaan molempien vanhempien osallistuvan yhtä paljon lasten elämään. Joten ei ole olemassa mitään MINIMIÄ, vaan ne on AINA tapauskohtaisia asioita!
        Juotko paljon sitä viiniä, kun hoidat lastasi?
        Ja minulla on oikein hyvä elämä kiitos vaan. 3 ihanaa lasta, työpaikka, harrastuksia, ystäviä.. kaikki mitä tarvitsen.

• Tiina888
        eivoi kirjoitti:

Ja tätä samaa sä intät ihan kokoajan, etkä ymmärrä kun olen sanonut nyt kolmatta kertaa, että minä ISÄNÄ maksan lasten ÄIDILLE tasas 0€ elastusta lapsista, koska meillä katsotaan molempien vanhempien osallistuvan yhtä paljon lasten elämään. Joten ei ole olemassa mitään MINIMIÄ, vaan ne on AINA tapauskohtaisia asioita!
        Juotko paljon sitä viiniä, kun hoidat lastasi?
        Ja minulla on oikein hyvä elämä kiitos vaan. 3 ihanaa lasta, työpaikka, harrastuksia, ystäviä.. kaikki mitä tarvitsen.

Teillä lapset yhtä paljon molempien vanhempien luona. Minulla exä ei juurikaan osallistu lapseni asiooden päättäliseen, vaikka on kysellytkin että saako, mutta siis hän yrittää vain saada sillä tavalla elatusapunsa alas ja paeta vastuutansa. Nyt saatiin oikea ratkaisu. Aiis voi hyvänen aika kun sikun kanssa saa koko ajan tapella ja tuntuu, ettet nytvoikein tajua yksinkertaistakaan asiaa. Onkohan sinulla kaikki perunat kellarissa. Get a life for gads sake

• lyii

155.50€/kk on Kelan maksama elatustuki. Tuki maksetaan, ellei lapsen toisella huoltajalla ole tarvittavaa maksukykyä maksaa elatusapua. Usein köyhemmälläkin etävanhemmalla on varaa maksaa jonkun verran, esim. 100 e, jolloin Kela maksaa elatustukena 55,50 e.

• Nim.Epätietoinen

Kysytään täältäkin. Vuosi sitten sossu pakotti allekirjottamaan elatusmaksulapun. Siihen saakka oli menty 0-sopimuksella. Siitä asti olen odottanut ohjetta miten niitä elareita käytännössä maksetaan. Eli pitääkö minun maksaa
      - suoraan exän tilille
      - viedä rahat kirjekuoressa postiluukkuun
      - antaa lapselle käteen
      Vuosi on kulunut. Ei ole kuulunut mitään exältä, ei sossulta, ei Kelalta.

• eivoi

Kyllä se olisi siinä tilanteessa pitänyt ilmoittaa maksupäivät ja kaikki..onpa oudosti toimittu..
        Mutta nyt ne on sitten vuoden verran maksussa, kun elatusmaksu on takautuvasti maksettava.. joten nyt vaan ne vuoden maksut sinne exän tilille, niin ei ainakaan tule sinulle vaikeuksia.

• Tiina888

Ei hyvää päivää vieläkö täällä jauhetaan samaa asiaa. Elatusapu on vähintään se elatustuen määrä ja vie vittu se vaikka lumikolalla kunhan viet ja pyydä kuitti todisteeksi.

• sossupaholainen

Elatusavun määräksi voidaan vahvistaa 0 euroa ja oikeastaan mitä tahansa siitä ylöspäin. Eli minimi elatusapu on 0 euroa.
        Elatussopimuksessa mainitaan maksupäivä ja eleensä myös tili, jolle se maksetaan (jos ei mainita, se pitää pyytää lähivanhemmalta). Eli nim. epätietoinen: maksat lähivanhemman tilille viimeistään sinä kuukauden päivänä, joka sopimuksessa mainitaan.

• Nim.Epätietoinen

Mitä tarkoittaa ruksi ruudussa "Kertasuoritus"?

• Tiina888

Ei olisi pitänyt laittaa tätä keskustelua alulle . Ei hyvää päivää että millaisena idioottina ihmiset pitävät minua ja en ole itsestäni mitään kertonut. Pelkästään lapsen etua vain ajanut.

• ei.hyvää.päivää

Vihdoinkin olemme samaa mieltä jostakin! Olet oikeassa, sinua pidetään idioottina.
        Rivien välistä voi lukea paljonkin.

• Lapsen.parhaaksi
        ei.hyvää.päivää kirjoitti:

Vihdoinkin olemme samaa mieltä jostakin! Olet oikeassa, sinua pidetään idioottina.
        Rivien välistä voi lukea paljonkin.

Idioottimaista tuossa riitelyssänne on että molemmat näette vain oman tilanteenne ja haukutte toisianne idiooteiksi sen perusteella mitä toinen ei satu tietämään. Ei laajemman näkemyksen puute ole idiotismia vaan tiedon puutetta. Riitelette kuin lapset asiasta josta teillä ei ole laajempaa näkemystä.
        On muitakin tapoja hoitaa lasten eläminen. Jos lapset ovat saman ajan vuoroviikoin molemmilla vanhemmilla, siinä elatusmaksu eli elämisen maksu menee suoraan lapsille ruuan ja muun rahallisen vastineen muodossa. Ei tarvitse maksuja elatuksista maksaa.
        Idioottimaista sekin jos lapsen vanhempi tienaa paljon ja jättää maksamatta lapselle tulojensa mukaan ja lapsi saa pelkään minimielatusmaksun. Lapsen isä kostaa muka lapsen äidille vaikka elatuksen todellinen saaja on oma lapsi ja hänen hyvinvointinsa ja menonsa hänen hoitajansa luona.

• Jokuvaannytjoo

Js minimelatusmaksu on muka 0 euroa, niin mitä järkeä on maksaa elatusapua? O ko sosiaaliviranomaisen vastaus jokin nimihirviö ja tätsin tyhjää vaan? Eli nissä on lapsen oikues elarusmaksuun ei hyvä päivää ja siis voihan exä maksaa vaikka mininielarusmaksua suurempaaki maksua, mutta joka kuukausi se on suoritettava. Jos maksaa liikaa niin sellainen ei kai vähennyskelpoista?

• sossupaholainen

Jos elatusvelvollisella ei ole tuloja tai tulot ovat hyvin pienet, voidaan elatusapu vahvistaa nollaksi. Kun syy (pienet tolot, tulottomuus) mainataan sopimuksessa, Kela maksaa hakemuksesta elatustukea.

• Tiina888

Nii juuri. Eli kun o kyse maksukykyisestä vanhemmasta niin oli se elatusmaksulaskurilla laskettu loppusumma mitä tahansa, vaikkapa 120 eur niinkuin exälle näytti niin hänen on maksettava se kinimielarusapu joka on siis se kelan elatustuen määrä. LAPSELLA OLTAVA OIKEUS edes sen suuruiseen elatukseen. Ei hyvää päivää että tätä päivän selvää asiaa on saanut jankuttaa koko joulukuun. Onneksi se on nyt selvinnyt teille kaikille. Oikein hyvää uutta vuotta 2017 teille kaikille

• y12
        Tiina888 kirjoitti:

Nii juuri. Eli kun o kyse maksukykyisestä vanhemmasta niin oli se elatusmaksulaskurilla laskettu loppusumma mitä tahansa, vaikkapa 120 eur niinkuin exälle näytti niin hänen on maksettava se kinimielarusapu joka on siis se kelan elatustuen määrä. LAPSELLA OLTAVA OIKEUS edes sen suuruiseen elatukseen. Ei hyvää päivää että tätä päivän selvää asiaa on saanut jankuttaa koko joulukuun. Onneksi se on nyt selvinnyt teille kaikille. Oikein hyvää uutta vuotta 2017 teille kaikille

Huh huh

(LAPSELLA OLTAVA OIKEUS edes sen suuruiseen elatukseen)

Ketä oikeasti ajattelit, et ainakaan lapsia, kun sun juttuja lueskelee.

(Ei hyvää päivää. Käypä vaikka haukkaamassa ulkona raitista ilmaa ja jos tosiaan olet jossain Espoon ulkopuolisessä metsikössä, niin mieti että kannattaisiko jo hankkia elämä!?!? )

Yhteiskunnalla ja kirkolla on kriisiapua tarjolla, suosittelen

• sossupaholainen
        Tiina888 kirjoitti:

Siis minimielatusapu on 0 euroa ja Kelan maksimielatustuki on se 155,50 euroa.

• Tiina888

Mikä hemmetin sossupaholainen täällä nyt "virkansa puolesta" joku päähänpotkittu katkeroitunut etä exä siellä vain siis viisastelee.??? Minimielatusmaksu on saman suuruinen kuin kelan elatustuki. Ei hyvänen aika siis kun tämän asian sanoi minulle aivan oikea lastenvalvoja eikä mikään wannabe sosiaalittöntekijä. Ei helevetti.

• Sossupaholainen

Elatusapu voidaan vahvistaa nollaksi, jos elatusvelvollisella ei ole tuloja tai ne ovat hyvin pieniä. Näitä ns nollasopimuksia on paljon. Jos elatusvelvollisella on jonkin verran tuloja, elatusapu mielellään vahvistetaan Kelan maksimielatustuen suuruudeksi, jolloin Kelaa ei tarvita maksajaksi. Pienempiin vaaditaan aina lause, että tuki on pieni elatusvellisen taloudellisen tilanteen vuoksi, muuten Kela ei maksa mitään. Kela maksaa korkeintaan sen 155,50 vaikka elatusapu olisi vahvistettu 500 euroksi. Jos elatusvelvollinen maksaa jonkin summan, Kela maksaa erotuksen, siksi tuo 155,50 on Kelan maksimielatustuki.

• y12
        Tiina888 kirjoitti:

Mikä hemmetin sossupaholainen täällä nyt "virkansa puolesta" joku päähänpotkittu katkeroitunut etä exä siellä vain siis viisastelee.??? Minimielatusmaksu on saman suuruinen kuin kelan elatustuki. Ei hyvänen aika siis kun tämän asian sanoi minulle aivan oikea lastenvalvoja eikä mikään wannabe sosiaalittöntekijä. Ei helevetti.

Yhteiskunnalla ja kirkolla on kriisiapua tarjolla, suosittelen

• Ieueuehwna
        Sossupaholainen kirjoitti:

Elatusapu voidaan vahvistaa nollaksi, jos elatusvelvollisella ei ole tuloja tai ne ovat hyvin pieniä. Näitä ns nollasopimuksia on paljon. Jos elatusvelvollisella on jonkin verran tuloja, elatusapu mielellään vahvistetaan Kelan maksimielatustuen suuruudeksi, jolloin Kelaa ei tarvita maksajaksi. Pienempiin vaaditaan aina lause, että tuki on pieni elatusvellisen taloudellisen tilanteen vuoksi, muuten Kela ei maksa mitään. Kela maksaa korkeintaan sen 155,50 vaikka elatusapu olisi vahvistettu 500 euroksi. Jos elatusvelvollinen maksaa jonkin summan, Kela maksaa erotuksen, siksi tuo 155,50 on Kelan maksimielatustuki.

Melko seavaq. Että tarvitaan siis lause että "elatustuki on pienempi taloudellisen tilanteen vuoksi"

Tuostakin näkee kuinka pihalla olet asiassa. Minimielatusapu on sama kuin kelan elatustuki. Ainakaan meidän kunnan lastenvalvoja ei edes suostu vahvistamaan elatussopparia, jonka euromäärä alle elatustuen siis jos kuseessä vanhempi jolla elatuskykyä. Ei sillä elatuslaskurin tuloksella näissä asioissa mitään merkitystä.ei hyvää päivää kun tyhmää sakkia täällä.

• sossupaholainen

Siis jos elatuskykyä on elatustuen verran, ei tietenkään vahvisteta pienempåå elatusapua. Mutta jos elatusvelvollisen tulo ovat pienet, voidaan elatustuki vahvistaa nollaksi. Joka ainakin minusta on pienempi minimi kuin sinun Kelan elatustukesi määrä. Minimielatusapu on 0 euroa, maksimielatustuki on 155,50 euroa (nousee vähän ensi vuonna).

• Tiina888

Kamalasti kirjorusvirheitä mutta älkää bvälirräkö. Olea. Lapsi isällä

• indukalkuta

Miksi jonkun ihmiset pitää tahallisesti tuoda palstalle provosoivia kirjoituksia. Koko aloitus ja jatko on keksittyä tarinaa. Johdonmukaista on myös se ettei ihminen kirjoita ensimmäistä sanaa oikein ja suunnilleen kaikkia muita väärin viestissä jossa pahoittelee kirjoitusvirheitään.
        Mielestäni on aika sairasta ajankulua heittää palstalle näitä keksittyjä aloituksia ja vastata niihin kuin ne olisivat tositarinoita.

• Tsjejewnjw

Et voi olla avauksen tekijä, koska itse vastasin tähän avaukseen niin on tässä siis sentään joku toinen osallistunut keskusteluun kanssasi eli vähän harmittaa tuottaa sinulle pettymys? Toisessa avauksessa tätä samaa käyty myös.

• partspermillion

Tiinaressulla on tukan alus kipee, eikä näköjään lääkitys osu millään kohilleen.
      Koitetaan ymmärtää, hän on mitä ilmeisimmin saanut syntymässään vain Ppm:n verran normaalin ihmisen aivokapasiteetista, joten ei ole ihme, jos yksinkertaiset asiat eivät mene hänellä jakeluun.

• Tiina888

Ei hyvää päivää mitä idiootteja. Siis mikä sinua vaivaa?... Elatustukea pienenmpää elatusapua EI voida vahvistaa jos exällä elatuskykyä. Koeta jo lopultakin tajuta tämä asia. Ei hyvänen aika ja älä puhu mistään paikallispuhelinmaksuista sillä sitähän tuo ppm aikyisen oikeasti tarkoittaa??

• sossupaholainen

Nyt alat olla oikeassa. Elatustukea pienempää elatustukea ei vahvisteta, jos elatusvelvollisella on elatuskykyä maksaa vahintään elatustuen suuruista elatusapua. Se ei kuitenkaan tee maksimielatustuen suuruudesta minimielatusapua, koska on plajon elatusvelvollisia, joilla on niin pienet tulot, että elatusapu vahvistetaan pienemmäksi (jopa nollaksi).

• partspermillion
        Tiina888 kirjoitti:

Ei hyvää päivää mitä idiootteja. Siis mikä sinua vaivaa?... Elatustukea pienenmpää elatusapua EI voida vahvistaa jos exällä elatuskykyä. Koeta jo lopultakin tajuta tämä asia. Ei hyvänen aika ja älä puhu mistään paikallispuhelinmaksuista sillä sitähän tuo ppm aikyisen oikeasti tarkoittaa??

Huti tuli taas, ei mene läpi edes huonona vitsinä tuo heittosi paikallispuhelumaksusta.
        Jos ymmärrät englantia, jos olet lääkealalla töissä, tiedät mikä ppm on.

Mitä apteekkiliikkeen omistava yksinhuoltaja tekee keskustelupalstoilla klo 1.38 keskellä viikkoa? Luulisi, että hänellä olisi tärkeämpääkin tekemistä, etenkin jos olet juuri ollut minilomalla Kanarialla rankasti ryyppäämässä ja itkemässä kurjaa kohtaloasi.

• Bfwlsksjdd
        partspermillion kirjoitti:

Huti tuli taas, ei mene läpi edes huonona vitsinä tuo heittosi paikallispuhelumaksusta.
        Jos ymmärrät englantia, jos olet lääkealalla töissä, tiedät mikä ppm on.

Mitä apteekkiliikkeen omistava yksinhuoltaja tekee keskustelupalstoilla klo 1.38 keskellä viikkoa? Luulisi, että hänellä olisi tärkeämpääkin tekemistä, etenkin jos olet juuri ollut minilomalla Kanarialla rankasti ryyppäämässä ja itkemässä kurjaa kohtaloasi.

Haosta jo vittu

• Iskäkirkkonummi

Minä maksan 155.50 ja ensi vuonna 156.39€ lapsesta. Lastenvalvoja sanoi, että sen määrän alle ei kannata alkaa vaatimaan, eikä yleensä vahvisteta elatussopimuksia, jollei kyse köyhästä vanhemmasta. Kysyi vielä, että haluanko köyhän vanhemman statuksen. Elatuslaskuri näytti pienempää elatusavun määrää.

• Iskäkirkkonummi

Niin siis kaksi lasta ja erosta 5 vuotta. Vuoden alussa indeksikorotukset.
        Lapset joka toinen viikonloppu luonani. Kulkevat muutaman sadan kilometrin päästä junalla ja maksetaan lasten äidin kanssa matkat puoliksi.

• Kiskontaa

Minä maksan 300e yhdestä lapsesta.Jatkossa käydään neuvotteluja,koska näyttää että exä elelee herran päiviä,eikä aio palata töihinsä äitysloman jälkeen.Minulle syntyy lisäksi kuluja tapaamisista koska exäni muutti kiusallaan ja perusteettomasti niin kauas asumaan.

• Tasaarvo_

TÄSSÄ VETOOMUS KAIKILLE ERONEILLE MIEHILLE: Älkää maksako exälle yhtään elatusapuja jos hoidatte lasta puolet. ex. saa kuitenkin koroteun lapsilisän jos 2 lasta niin yli 300€. ON MYÖS LASTEN ETU, ETTÄ VANHEMMAT EIVÄT RIITANNU PAHASTI. Jos minun täytyisi maksaa jotain ex.älle niin kokisin lähinnä tulleeni raiskatuksi. Kyllä todella, niin ja ex. olisi raiskaaja. Mitä ajattelet raiskaajasta? Suomessa ei toteudu tasa-arvo, nainen saa yhä yleensä 1. vanhemman roolin MISSÄ ON TASA-ARVO???? Itse olen myös todella hyvä ja vastuuntuntoinen vanhempi.
      Kun erotaan niin on säälittävää jäädä roikkumaan kiinni toisessa, niin myös ex. meinasi tehdä. Ei olisi pystynyt elämään ilman minua eron jälkeen vaati aluksi elareita. Sanoin että hankin oma elämä ja ala ottamaa VASTUU elämästäsi. Emme ole enää yhdessä joten en makasa sinulle mitään ja jos rahat ei riitä hanki uusi työ, bye bye... voivoi.. nainen itki ja kiukutteli jonkin aikaa, mutta lopulta kaikki meni hyvin ja nyt hän kantaa vastuun omasta elämästään :)

• Tasaarvo_

Niin, hauskinta minun casessa oli että Nainen koki suhteessa että "kontrolloin häntä" taloudellisesti. Olen kuulema kontrollifriikki. (En kyllä ole, olen jo kihloissa ja saman naisen kanssa elänyt 2,5v. toisin kuin ex. vaihtanut miestä varmaan 5 kertaa:) Suhteemme on erittäin hyvä). Vaikka väitti minua rahalla kontrolloijaksi ja voi pahoin, niin halusi jäädä minun kontrolloitavaksi (raha) myös eron jälkeen. Mitä ihmettä?? Selittäkää tämä minulle kun en ymmärrä :) Loiseläjät voisivat katsoa peiliin. Mielestäni oli vaan niin sekaisin, että ei tiennyt mitä tehdä onneksi nyt on pikkuhiljaa tullut järkiinsä.

• y15

Naiset sahaavat oksaa jalkojensa alta, hassua että miehet miettivät lähes aina lasten etuja, mutta naiset miettivät pelkästään rahaa ja oikeassa olemista.

• Tasaarvo_

Jep, mutta he osaavat tehdä sen eri tavalla. Miehet ovat rehellisempiä ja jos on vihaa niin se näkyy. Usein naisilla ulospäin näyttää siltä, että ollaan oikein empaattisia huippuäitejä ja tosiasiassa ajetaan omaa etua ja eletään siivellä ja isketään "puukkoa selkään" :( Kieroilua...

• Jrskssmdndnnfndnnd

Kelan elatustuki, jolla siis määritellään minimielatusmaksu, on tänä vuonna eli nyt on 2018, 156,39€/lapsi per kuukausi. Repikää siitä exät ja etäisät. Sen alemmas ette elareita saa. Voi hyvänen aika teitä sentään.

• Sossupaholainen

Elatusapu voi olla elatustukea pienempi, jos elatusvelvollisen tulot ovat pienet. Kela maksaa silloin erotuksen. Elatusapu ja elatustuki ovat kaksi eri asiaa.

• hyvänenaikasentään

Tottakai voi saada. Riittää että katsotaan molemmat vanhemmat yhtä paljon lasten elämään osallistuviksi ja sen jälkeen et saa sitä..
        Tai jos toisen palkka on merkittävän suuri ja toisella on pienet tulot..luultavasti myös silloin jäät ilman..

• Tasaarvo_

Jep, ja oikeudessa elatusavun voi kohtuullistaa.
        Vähä-älyinen Jrskssmdndnnfndnnd : Kyllähän Suomen lain mukaan lapsen raiskaajakin selviää pienemmällä tuomiolla jos lapsi ei kiellä tarpeeksi voimakkaasti.... Eli logiikkasi mukaan tämäkin on siis oikein (laki on laki :) )

Jos et tajunnut vieläkään, niin väännetään sinullekin rautalangasta. KOKO ELATUSAPUS SYSTEEMI ON KOHTUUTON. Yhteishuoltajuuteen onkin onneksi tulossa lakimuutos, jolloin myös "etävanhempi" huomioidaan paremmin.

Menikö jakeluun :) Lisäksi pidän 50:50 Casesa elatusapua saavia naisia LOISINA :)

• Tiina888
        Tasaarvo_ kirjoitti:

Jep, ja oikeudessa elatusavun voi kohtuullistaa.
        Vähä-älyinen Jrskssmdndnnfndnnd : Kyllähän Suomen lain mukaan lapsen raiskaajakin selviää pienemmällä tuomiolla jos lapsi ei kiellä tarpeeksi voimakkaasti.... Eli logiikkasi mukaan tämäkin on siis oikein (laki on laki :) )

Jos et tajunnut vieläkään, niin väännetään sinullekin rautalangasta. KOKO ELATUSAPUS SYSTEEMI ON KOHTUUTON. Yhteishuoltajuuteen onkin onneksi tulossa lakimuutos, jolloin myös "etävanhempi" huomioidaan paremmin.

Menikö jakeluun :) Lisäksi pidän 50:50 Casesa elatusapua saavia naisia LOISINA :)

Mikä lakimuutos? Siis toivottavasti nyt et sekoile sanoissasi. Eikös siihen yksinhuoltajuuslisään ole se korotus aina vuoden alusta?

Elatustuki = minimielatusapu. Oikeudessa juuri kohtuullistetaan eli tuo on se minimi, jos exä ehdottelee pienempää elatusapua.

• Sossupaholainen

Usko nyt jo että minimi alatusapu on 0 euroa.

• Tiina888

Hei vaan. Se tosiaan voi olla 0 €/kk, jos vanhemmat yhdessä niin päättävät. Riitatilanteessa asia ei ole kuitenkaan niin selvä ja silloin lastenvalvoja ei ryhdy vahvistamaan alle elatustuen menevää elatusapua, jos elatuskykyiset vanhemmat. Kukaan järkevä tuomarikaan ei ryhdy tuomoistuimessa vahvistamaan alle elatustuen olevia elareita jos elatuskyvyssä riittää. Kannattaa ihan oikeasti ottaa asioista selvää tai ainakin kuunnella mitä sinulle sanotaan. Voi hyvänen aika sentään sinun kanssasi kun aina yrität päästä sanomaan sen viimeisen sanan.

• eivoi

Tiina koska sinulle uppoaa päähän, että ei ole olemassa minimi maksua, se on vain Kelan määritelmä, ei oikeuden. Samoin ei myöskään ole maksimia..jos lapsi on kasvanut miljonääriperheessä, niin oikeus ei tule hyväksymään, että lapsen elintaso muuttuu merkittävästi ja silloin tuo 155€ ei todellakaan riitä.
        Eli kaikki maksut ovat täysin tapauskohtaisia.
        Ja ei se vanhempien keskinäinen sopimus välttämättä merkkaa yhtään mitään..
        0e voi olla, jos katsotaan, että molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen elatukseen yhtä paljon tai jos toisella vanhemalla on huomattavasti toista paremmat tulot.
        Tai toisella vanhemmalla ei ole tuloja ( tässä tapauksessa yleensä Kela maksaa ).

• Sossupaholainen

Ei se olekaan 0, jos elatusvolliella on niin paljon tuloja, että elatusapu voidaan vahvistaa suuremmaksi. Mutta et voi voi väittää, että elatusapu vahvistetaan aina vähintään elatustuen suuruiseksi, koska niin ei tehdä, jos elatusvelvollisella on kovin pienet tulot, Samoin voi olla, jos kyse on vuoroasumisesta ( ei välttämättä).

• Tiina888

No mitä muka olisi käynyt jos olrraidiin menty oikeuteen, kun exä ja minä olemme hyvätuloisia ja elatuslaskurilla se elatusapu olisi ollut hieman alle 120 eur/kk ja lapsi käy kahden viikon välein isänsä luona?
      Miksi lastenvalvoja sanoi ettei tule hyväksymään alle elatustuen olevaa eli viime vuonna 155.50 eur/kk elatusapua?
      Kun soitin oikeusapuun, niin sieltäkin sanottiin, ettei tuomari ikinä tule hyväksymään alle elatustuen olevaa elatusapua?
      Mikö teitä vaivaa, kun jankutatte ja ette tajua? Ei hyvää päivää, kun tuntuu turhalta selittää että minimielatusapu = elatustuki

• Sossupaholainen

Sinun kohdallasi se, että lastenvalvoja ( ja todennäköisestivoikeus) ei hyväksynyt elatustukea pienempää elatusmaksua, johtuu siitä että lastesi isän tulot ovat niin hyvät, että katsottiin hänen pystyvän maksamaan elatustuen suuruista elatusapua, eikä olisi ollut oikein maksattaa erotusta Kelalla. Mutta usko jo, että näin ei kaikkien kohdalla ole!

• Tiina888

Sitähän minä olen koko ajan sanonut!
        Samaa sanoi lastenvalvoja ja se oikeusavustajakin! Exän tuloilla hän ei ole elatuskyvytön eli hänellä elatuskykyö ruittää ja siksi minimielatusapu!!!!

Ei hyvänen aika kun et ymmärrä siis että elatustuki = minimielatusapu.

• Sossupaholainen

Sinun kohdallasi, mutta ei kaikkien. Et voi yleistää että minimielatusapu olisi malsimielatustuen suuruinen, koska jonkun kohdalla elatusapu voidaaan vahvistaa esim nollaksi.

• Tiina888

En olekaan väittänyt että sitä sovelletaan kaikille. esim joku reppana jolla ei varaa huolehtia lapsestaan tai voihan vanhemmat vaikka sopia ihan mitä haluaa, vaokka 50 eur/lapsi. Eli mikä nyt pointtisi?? Riitatilanteessa kuitenkin on minimielatusapu ja et voi tulla väittämään, että olisin väärässä ja aika varmaan muillekin sovelletaan samaa minimielatustukea. Ei hyvää päivää..Se on tänä vuonna 156.39 €/kk. Sen alle et elatusapua saa vaikka kuinka jankutat...

Olet oikea pilkunviilaaja. Ei hyvää päivää sun kanssas

• Sossupaholainen

Ei se riitatilanteessakaan ole minimi, jos elstusvelvollisella ei ole tuloja, niin alle maksimielatustuen elatusapu tuomitaan, vaikka kuinka riiteliisit.

• Tiina888

Niin? Juurihan sanoin, että jollain ei varaa ja siksi saa kelalta sen lopun!! Mitä lässytät siinä ei hyvää päivää..taas rautalangasta saa vääntää idioorille. Ei siinä ole mitään järkeä, että elatuskykyinen exä ei maksaisi sitä minimielatusapua ja erotus maksettaisiin valtion kassasta ( jos taustalla siis riitatilanne päällä ja exä yrittää saada elatusavun kelan elatustukea eli minimielatusapua pienemmäksi). Kelan elatustuenkin ehtona on että huono elatuskyky, joka kirjataan sopimukseen niin meinaatko että hyvätuloisten vanhempien kohdalla siis ei kirjoiteta mitään elatiussoppariin ja pitäisi minun omalla kustannuksella maksaa se elatustuen ja elatusavun välinen erotus?
        Ei se vaan niin mene.

• eivoi

Tiina lopetetaan jankkaaminen. Laita teidän molempien vahhempien tulot ja pakolliset menot, niin katsellaan kaikki yhdessä että miten kuuluu mennä.
        Jos sanot että exäsi on hyvätuloinen..ok, esim 3500€..
        Ja kerrot itse olevasi todella hyvätuloinen..esim. 5000€ kk.
        Lapset vk-loput isän luona.. osallistuu johonkin harrastuksiin..
        Tässä tilanteessa saatetaan ihan hyvin oikeudessa katsoa, että toinen osallistuu riittävästi ruokkimalla lapset vk-loppuisin ja osallistumalla joihinkin menoihin.
        Koska sinulla on niin hyvät tulot, että pystyt elättämään lapsesi vallan mainiosti ilman apua.. ja tulosi ovat huomattavasti suuremmat kuin isällä, joka kuitenkin lapsen elämään muulla tavoin osallistuu.
        Tässä esimerkki miten teidän tapaus voisi oikeudessa mennä.
        Mutta niin kuin sinulle on sanottu, jokainen tapaus on yksilökohtainen ja siihen vaikuttaa moni asia.. kun oikeuteen lähdetään, niin ei ole olemass minimiä, eikä maksimia.
        Se voi olla että exäsi maksaisi sen jälkeen 0€ tai 1500€.

• Tiina888

Ai? Kohta haluat sitten puhelinnumeroni??. En ryhdy julkisesti jakamaan tulotietojani kenellekään..
        Siinä oli meillä elatuksen arviointiin lisättynä 100 eur/kk harrastukseen ja lapsi käy tosiaan parin viikonlopun välein isällään. Elatuslaskurilla elatusavun määräksi tuli sitten 110 eur ja risat ja exä ehdotti "reiluna" 120 eur.
        Lastenvalvoja sanoi ettei sellainen käy, koska suomen lain mukaan lapsella oltava mahdollisuus minimielatusapuun ja se on se kelan elatustukea vastaava summa. Voi hyvänen aika sentään kun jaksat jankuttaa samaa asiaa. Mikähän sinua vaivaa, kun et ymmärrä??

• sossupaholainen
        Tiina888 kirjoitti:

Ai? Kohta haluat sitten puhelinnumeroni??. En ryhdy julkisesti jakamaan tulotietojani kenellekään..
        Siinä oli meillä elatuksen arviointiin lisättynä 100 eur/kk harrastukseen ja lapsi käy tosiaan parin viikonlopun välein isällään. Elatuslaskurilla elatusavun määräksi tuli sitten 110 eur ja risat ja exä ehdotti "reiluna" 120 eur.
        Lastenvalvoja sanoi ettei sellainen käy, koska suomen lain mukaan lapsella oltava mahdollisuus minimielatusapuun ja se on se kelan elatustukea vastaava summa. Voi hyvänen aika sentään kun jaksat jankuttaa samaa asiaa. Mikähän sinua vaivaa, kun et ymmärrä??

Suomen lain mukaan lapsella on oikeus elatukseen, summista ei elatusavun kohdalla puhuta mitään, elatustuen kohdalla laki sen sijaan määrää maksimin, minkä Kela voi maksaa. Miksi et noin yksinkertaista asiaa ynmärrä, vaika asia on sinulle moneen kertaan selitetty? Ota huomioon, että elatusapu ja elatustuki ovat kaksi eri asiaa..

• Tiina888

Älä jankkaa. Kelalle se on maksimi, mutta lapselle se on minimi. Sama asia kyseessä! Lapsella on oikeus vähintään elatustuen määrään. Voi hyvä tavaton sinun jankuttajan kanssa.

• sossupaholainen

ElatusAPU ja elatusTUKI ovat eri asioita. Jos on kyse vuoroasuvasta lapsesta, niin elatusapu voidaan vahvistaa elatustukea pienemmäksi, eikä Kela maksa erotusta. Eli silloin apu jää tukea pienemmäksi, vaikka kummallakin vanhemmilla olisi kohtuulliset tulot.

• Tiina888

Kun kyseessä vanhemmat joilla ei elatuskykyä, niin silloin saa elatustukea. Jos elatuskykyiset vanhemmat niin silloin ei saa elatustukea. Lapsella oltava kuitenkin oikeus edes elatustuen suuruiseen rahaan ja siksi lasenvalvoja ei voi vahvista sellaista sopimusta ja jos kyseessä riitatilanne.
      Varmadtikin arvioidaan yksilökohtaisesti tapaukset, mutta lähtökohtaisesti kukaan järjissään oleva tuomari ei varmaankaan ikinä vahvista alle elatustuen olevaa elatusapua. Tuomarin kuotenkin kuunneltava lastenvalvojaa, joka sentään alansa ammattilainen!!!! Siis onko sinulla joku sisälukitaitovirhe vai mitä et nyt tässä asiassa tajua? Oletko jotenkin tyhmä ja haluat koko ajan sanoa viimeisen sanan?

• Sossupaholainen

Tuomarin ei tarvitse kuunnella ladtenvalvojaa eikä ladtenvalvojalla ole mitään osaa asiassa jos oikeuteen mennään ( korkeintaan jompi kumpi osapuoli voi esittää , että tällaisen laskelman ladtenvalvoja teki, mutta ei se oikeutta mitenkään sido.
      Sekoitat koko ajan elatusavun ja elatustuen, jotka ovat kaksi eri asiaa , mutta koska et näytä asiaa ymmärtävän, lopetan tähän. Toivottavasti kaikk muut ketjua seuranneet ovat asian ymmärtäneet.

• KipinäKiivas

Meikäläisellä on elarina se minimi. Muistaakseni lastenvalvoja perusteli, että kunnan pitäisi maksaa se elatusmaksun ja kelan tuen välinen erotus. Jäi laskettuna muutaman kympin alle, koska olen työtön.
        Sain käsityksen, että se on minimielari.

• sossupaholainen
        KipinäKiivas kirjoitti:

Meikäläisellä on elarina se minimi. Muistaakseni lastenvalvoja perusteli, että kunnan pitäisi maksaa se elatusmaksun ja kelan tuen välinen erotus. Jäi laskettuna muutaman kympin alle, koska olen työtön.

Eli et siis maksa mitään (0 euroa) ja kela maksaa elatustuen maksimäärän? Ei kunta maksa erotusta vaan kela. Jos maksat esimerkiksi 50 euroa, nin kela maksaa elatustuen ja sinun maksamasi 50 euron erotuksen,
        Jos elatusavun summaksi tulee summa joka on lähellä elatustuen määrää (vain vähän pienempi), yleensä suositellaan, että sopimus tehdään Kelan elatustuen suuruiseksi, jotta ei tarvitse kovin pientä erotusta lähteä kelasta hakemaan.

• Tiina888

Höpö höpö. Väitätkö tosissaan yhä, että sellaiset vanhemmat joilla elatuskykyä ja elatuslaskurilla saadaan vaikka 120 eur/kk/lapsi, niin sinä se vaan laittaisit kelan maksettavaksi sen loppuosan? Siis vaikka exällä olisi vaikka kuinka elatuskykyä? Eipä ihmekään, että mittavat sosiaalikulut ajaneet maamme lamaan ja yli 100 miljardin euron valtionvelka, ei hyvää päivää sentään!!! Sitten kun laura huhtasaari presidenttinä, saadaan tuollainen tuhlailu loppumaan. Eihän tässä ole mitään järkeä!!?!?!

• Tiina888
        KipinäKiivas kirjoitti:

Eli sinulla tänä vuonna elatusmaksuna 156.39. Tuo itseään sossupaholaiseksi väittävä ei taida mistään mitään tietää?

• sossupaholainen
        Tiina888 kirjoitti:

Höpö höpö. Väitätkö tosissaan yhä, että sellaiset vanhemmat joilla elatuskykyä ja elatuslaskurilla saadaan vaikka 120 eur/kk/lapsi, niin sinä se vaan laittaisit kelan maksettavaksi sen loppuosan? Siis vaikka exällä olisi vaikka kuinka elatuskykyä? Eipä ihmekään, että mittavat sosiaalikulut ajaneet maamme lamaan ja yli 100 miljardin euron valtionvelka, ei hyvää päivää sentään!!! Sitten kun laura huhtasaari presidenttinä, saadaan tuollainen tuhlailu loppumaan. Eihän tässä ole mitään järkeä!!?!?!

Jos laskurilla saadaan elatusavuksi 120 ja se näyttää kaikin puolin kohtuullisesta, kela maksaa 36,39 euroa. Mutta yleeensä sillloin ehdotetaan, että elatusapu vahvistettaisiin elatustuen suuruiseksi, jollon kelalta ei tarvitse hakea mitään. Mutta joskus 120 on ihan oikea summa elatuskykyyn nähden ja silloin vahvistetaan 120 euroa.
        Jos KipinäKiivaan elatusapu on 156,39 tänä vuonna, se on vahvistettu elatustuen suuruiseksi, mutta ei ole pienin mahdollinen vahvistettava elatusapu, joka on 0 euroa.

• Tiina888
        sossupaholainen kirjoitti:

Jos laskurilla saadaan elatusavuksi 120 ja se näyttää kaikin puolin kohtuullisesta, kela maksaa 36,39 euroa. Mutta yleeensä sillloin ehdotetaan, että elatusapu vahvistettaisiin elatustuen suuruiseksi, jollon kelalta ei tarvitse hakea mitään. Mutta joskus 120 on ihan oikea summa elatuskykyyn nähden ja silloin vahvistetaan 120 euroa.
        Jos KipinäKiivaan elatusapu on 156,39 tänä vuonna, se on vahvistettu elatustuen suuruiseksi, mutta ei ole pienin mahdollinen vahvistettava elatusapu, joka on 0 euroa.

Niin kävi juuri exän kanssa eli hänen elatusapunsa vahvistettiin minimiksi eli siihen summaan joka lapsella siis vähintään oltava ja jotta ei tarvitse kelalta hakea rahaa. Exä yritti saada aluksi 120 ja ei siinä olisi mitään järkeä tosiaan hakea kelalta erotusta, koska hän elatuskykyinen. Aivan kuin yrittäisit väittää, että lain mukaan lapsen elatusapu on 0 euroa? Mitä nyt taas yrität selittää??

• KipinäKiivas

155.50 se lastenvalvoja ssnoi. Mutta onko noussut tänä vuonna?
      Minimistä puhuttiin.

• Aksu_99

Minäkin maksan elarina sitä kelan elatustuen suuruista määrää ja aina puhuttu minimielatusmaksusta. Lastenvalvojakin puhunut ettei sen alle kannata mennä.

• KeKe72

Oli näemmä elinkustannusindeksi noussut 0.57% ja nyt elatusmaksuni 156.39. Minullakin on minimielatusmaksu. En ole koskaan kuullutkaan että se voisi olla 0 eur, niinkuin nimimerkki sossupaholainen väittää. Vuosikausia olen sitä maksanut vaikka helvetin tiukkaa ja exmuijalla hyvät tulot. Elatuslaskurilla reilusti pienempi se olisi, mutta meilläpäin lastenvalvoja ei suostu pienempään.

• eivoi

Et ole kuullut, no nyt kuulet..minulla on 0€. Lastenvalvoja katsoo, että molemmat vanhemmat osallistuvat yhtä paljon lasten elämään.

• Huuhkajainenk
        eivoi kirjoitti:

Et ole kuullut, no nyt kuulet..minulla on 0€. Lastenvalvoja katsoo, että molemmat vanhemmat osallistuvat yhtä paljon lasten elämään.

Teillä jokin 2vko äidin luona ja 2 vko isän luona systeemi?

Miksihän joillakin on tuo "minimielatusmaksu"?

• Eielareita
        eivoi kirjoitti:

Meillä myös ,koska toinen asuu iskän luona siis 14v poika, ja tyttö 8v asuu meillä ,molemmille tulee lapsilisä ja elareita ei ole, tienaamme saman verran molemmat ja asumme puolen kilometrin päässä toisistamme.
        Lapset saavat kulkea ihan vapaasti niin kun haluuvat.
        Hyvin toimii tulemme hyvin exän kaa toimeen.

• eivoi
        Huuhkajainenk kirjoitti:

Teillä jokin 2vko äidin luona ja 2 vko isän luona systeemi?

Miksihän joillakin on tuo "minimielatusmaksu"?

Ei ole. lapset ovat vk- loppuisin luonani..mutta ostelen heille vaatteita ja muuta mitä tarvitsevat.
        Kyse oli meidän keskinäisestä yhteisymmärryksestä, minkä lastenvalvoja vain vahvisti.

• Isäntämiekkoinen

Minun lapset asuu äitinsä luona. Hänellä n 4500 eur tulot. Itse olen työtön. Maksan lapsestamme minimielarit eli se 155 50. Onkonse muka taas noussut?

• eiootodellistaa

No kuule nyt aikaa lastenvalvojalle..et todellakaan maksa työttömänä elareita ja varsinkin kun toisella on tuollaiset tulot. Maanantaina soittoa valvojalle.

• Nim_kokemusta.omaava

Työtön kuulemma maksaa elareita jos saa kassalta/kelalta lapsikorotuksen eli 9€/päivä/lapsi, tekee jonkun 57 €/lapsi. Eli sen korotuksen verran.

• euroT
        Nim_kokemusta.omaava kirjoitti:

Työtön kuulemma maksaa elareita jos saa kassalta/kelalta lapsikorotuksen eli 9€/päivä/lapsi, tekee jonkun 57 €/lapsi. Eli sen korotuksen verran.

Elarit lasketaan täysin kaikkien kuukausitulojen mukaan. Mitään minimiä ei ole.
        Kela maksaa elatusapua mikäli etävanhemman maksama elatusapu alittaa 156.jotain euroa/kk.

• Isäntämiekkoinen

Yritin jo, mutta minun tilanne ei ole merkittävästi muuttunut niin ei ole mahdollista muuttaaa elatusapua. Siinä laskentapomakkeessa on kohdallani että elatusvelvollinen jaäidin kohdalla että elatusmaksun saaja

• Tuholaistorjuja__

Jos vanhemmat hoitavat lapsia yhtä paljon (vuoroviikkoasuminen) niin vain LOISET vaativat elatustukea :)

• y15

Siinä monelle vanhemmalle miettimistä, mikä on todellinen syy elatustukiin?

Kun kaikki lapsen kulut puolitettaisiin, niin siitä voisi antaa verohelpotuksen vastuullisille vanhemmille, näin yhteiskunta tukisi riidatonta avioeroa.

• Kfkelwal

Ei lasten kuluja voi puolittaa. Vanhemmat elättää elatuskykyjensä perusteella.

• Nim.Epätietoinen

Elatussopimus katkolla ensi kuun alussa 3/18. Milloin sossu ottaa yhteyttä?

• Jamppa233

Niinpä, monet naisista ei vielä osaa ottaa vastuuta talousaioista, noukkivat rusinat pullasta (rahat) ilman vastuunottokykyä....

• y15

Näitä näkyy täälläkin paljon, jopa lista mite saisi imettyä kaikki irti ja kun sama lista tuli miehille, se oli täysin väärin naisten mielestä. Kaikki miehet eivät ole vastuuntunnottomia, kuten täällä julistetaan, enneminkin päinvastoin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6644
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3198
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1576
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1303
    Aihe