linux järjestelmät

opettelua

Ajattelin siirtyä Windows käytöstä linuxiin! Mikä linux versio olisi vasta alkajalle paras opetteluun?

23

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Linuxista ei ole olemassa erillisiä käyttöjärjestelmäversioita sillä Linux ei ole käyttöjärjestelmä.

      On käyttöjärjestelmiä jotka käyttävät Linuxia tai sitten eivät käytä, ja sillä ei olennaisesti ole merkitystä mikä kerneli käyttöjärjestelmässä on ja Linuxia käyttävillä käyttöjärjestelmillä ei ole oikein mitään tekemistä keskenään Kaikki ovat käyttöjärjestelmiä muiden joukossa, vähän niinkuin se Windows vaikka.

      Käyttöjärjestelmän valinta riippuu käyttötarkoituksista ja siitä mitä haluaa.

    • WinUbMint

      Siirryin itse kodin vanhalla pöytäkoneella viime keväänä käyttämään Ubuntua ja sitten rinnalla myös Mint Cinnamonia Vistan sijaan. (En siis tiedä muista Linuxpohjaisista tietsikalle tarkoitetuista käyttiksistä mitään.) Muilla koneilla käytän Win seiskaa ja kympiä.

      Mutta asiaan: Itse voin suositella kumpaakin noista. Molemmat ovat hyviä ja helppokäyttöisiä käyttöjärjestelmiä, mutta vaativat tietenkin uutta opettelua Windowsin jälkeen. Mint muistuttaa käyttöliittymältään enemmän Windowsia, mikä ei välttämättä ole hyvä asia, mutta ehkä tuntuu tutummalta. Itse tykkään käyttää enemmän Ubuntua. Molemmat (varsinkin Ubuntu) tuntuvat ainakin minun koneella vakailta kuin peruskallio. Mint saattoi joskus aikaisemmin jäädä käynnistettäessä jumiin "mustaan ruutuun" mutta viimeisen suuren päivityksen jälkeen sitäkään vikaa ei ole ollut. Mintin etuna on se, että se itse käyttää jonkin verran vähemmän muistia kuin Ubuntu.

      Minulle, aikaisemmin tietsikkalinuxeista mitään tietämättömälle, oli yllätys kuinka hyviä käyttiksiä nuo olivat esim. Vistaan verrattuna - siis huomattavasti sitä parempia. Kaikki tarvitsemani ohjelmat toimivat niissä ja jos haluaa pelata, niin esim. Steamista saa ladattua valtavan määrän aivan uusia hyviä pelejä maksua vastaan. Käyttöjärjestelmien omissa ohjelmakirjastoissa taas on saatavilla vaikka mitä ihan samalla tavalla kuin vaikka Google Playssa Kännykkäpuolella, mutta ilmaiseksi. (Kaikki tarvittavat ohjelmat tarkoittaa sitä, että esim. Microsoft Officen sijasta käytän Libre Officea.)

      Mutta itse kysymykseen: Nuo molemmat ovat harhoittelua varten ehkä liian helppoja. Komentoriviä ei tarvitse käyttää ellei halua ja kaikki on helppoa ja vaivatonta. Paremman oppimistuloksen ehkä saavutta, kun valitsee mahdollisimman vaikean distron. Mutta peruskäyttöön Windowsin tilalle voin kyllä suositella molempia. Mulla ainakin vanha tietokone sai aivan uuden elämän.

      • WinUbMint

        Tuohon äskeiseen vielä pitää lisätä, että molemmat vaativat asennuksen jälkeen hieman testaamista ja asetusten säätöä, sillä oletusasetuksilla molemmat toimivat huomattavasti hitaammin kuin muuten johtuen siitä että oletuksena käytössä olevat avoimet ajurit eivät ainakaan minun koneellani toimineet lähellekkään niin sujuvasti kuin suljetut. Pelkkä rastin napsautus eri paikkaan riittää suljettujen ajureiden käyttöönottoon. Windowsiin verrattuna molemmat ovat useimmiten nopeampia, mutta eivät joka asiassa. Esim. (jättimäinen) excel-taulukko liikkuu näytöllä Libre Officessa huomattavasti hitaammin kuin MS Officessa.


    • ubuntu-sopiva

      Kyllä sanaa 'Linux' käytetään yleisesti tarkoittamaan jotain Linux-kerneliä käyttävistä käyttöjärjestelmistä. Sanansaivartelijoista kuten M-Kar ei tässä yhteydessä pidä välittää.

      Ubuntu, tai joku siihen perustuva käyttöjärjestelmä on oikein sopiva aloittelijalle tutustumisessa Linux-pohjaisten käyttöjärjestelmien maailmaan.

      • "Kyllä sanaa 'Linux' käytetään yleisesti tarkoittamaan jotain Linux-kerneliä käyttävistä käyttöjärjestelmistä."

        Se voi siis tarkoittaa mitä tahansa. Vaikka Windowsia vaikka siinä ei sitä Linuxia olekkaan.

        Katsos kun sillä ei ole oikeastaan merkitystä mikä kerneli sattuu olemaan käyttöjärjestelmässä joten Linux ei tässä yhteydessä merkitse mitään. Kysymys on käyttöjärjestelmän valinnasta.


      • paremmin_tietävät
        M-Kar kirjoitti:

        "Kyllä sanaa 'Linux' käytetään yleisesti tarkoittamaan jotain Linux-kerneliä käyttävistä käyttöjärjestelmistä."

        Se voi siis tarkoittaa mitä tahansa. Vaikka Windowsia vaikka siinä ei sitä Linuxia olekkaan.

        Katsos kun sillä ei ole oikeastaan merkitystä mikä kerneli sattuu olemaan käyttöjärjestelmässä joten Linux ei tässä yhteydessä merkitse mitään. Kysymys on käyttöjärjestelmän valinnasta.

        "Se voi siis tarkoittaa mitä tahansa. Vaikka Windowsia vaikka siinä ei sitä Linuxia olekkaan."

        Aivan sama mitä se sinun mielestä tarkoittaa.
        Katsos kun muut tietää paremmin mitä sanoessaan 'Linux' tarkoittavat.


      • paremmin_tietävät kirjoitti:

        "Se voi siis tarkoittaa mitä tahansa. Vaikka Windowsia vaikka siinä ei sitä Linuxia olekkaan."

        Aivan sama mitä se sinun mielestä tarkoittaa.
        Katsos kun muut tietää paremmin mitä sanoessaan 'Linux' tarkoittavat.

        Eipä näytä tietävän.


    • kohta_50v

      Kansalaisopistolla taisi olla jokin kurssi em. toimintaan. Siellä opetettiin ainakin asentamaan paria eri linuxia - kouluttaja kyseli hiukan taustoista ja ehdotti/sai itse ehdottaa ja aluksi suositeltiin virtualbox:n kautta käyttöä tai rinnalle asentamista jos kone vähän vanhempi. Ensimmäinen kerta meni siis asentamisessa ja sen jälkeen käytiin n. 8 kertaa läpi eri ohjelmia ja miten niitä saa lisää asennettua mm. meilit, selaimet, automaattipäivitykset, toimisto, hakemistot, virtualbox jne... En nyt sanoisi, että täysin hyödytön kurssi, varsinkaan jos ei ole aiempaa kokemusta juurikaan. Yhden kerran käsiteltiin komentoriviltä käytettäviä ohjelmia vaikka en siitä juuri pitänytkään. Lopputuloksena kuitenkin kone, joka toimii joka suhteessa omassa arkikäytössä hyvin ja tarvittaessa osaan itse asentaa lisää ohjelmia, jopa!

    • toteaja-

      et ole tosissasi. ainoastaan masokisti luopuu windowsista vapaaehtoisesti.

      • win.hulluus.vaivaa

        Ainoastaan idiootti esittää tyhmiä kommentteja.


      • meitä--et--hämää

        Sinä olet masokisti!


      • e67i
        win.hulluus.vaivaa kirjoitti:

        Ainoastaan idiootti esittää tyhmiä kommentteja.

        Johtopäätös; Olet idiootti.


      • lopeta_jo
        e67i kirjoitti:

        Johtopäätös; Olet idiootti.

        Ei, vaan sinä itse olet idiootti. Kuten on myös nimimerkki toteaja.


      • itioottien_yhristys
        lopeta_jo kirjoitti:

        Ei, vaan sinä itse olet idiootti. Kuten on myös nimimerkki toteaja.

        Minäki haluvan olla itijootti.


    • helppoheikki2

      unohda moiset ajatukset. pääset paljon helpommalla.

      • WinUbMint

        Sanoisin, että uusien asioiden opettelu voi olla hyvinkin palkitsevaa.


    • Paras valinta on Ubuntu tai joku sen lukuisista "sisarista". Lähinnä siksi koska sen käyttöön löytyy paljon ajantasaisia ohjeita. Jos haluaa syvällisemmin oppia niin Gentoo tai Arch Linux.

      Käyttöjärjestelmässä voi tosiaan olla joku muukin ydin ja ei sitä peruskäyttäjä huomaa. M-Kar kuitenkin saivartelee, koska Linux on suosituin ydin. Muut ytimet niin harvinaisia, että tuskin kellään on käytössä muuten kuin kokeilumielessä. Yleiskielessä Linux tarkoittaa käyttöjärjestelmää jossa on linux ydin. Vähän kuin Omo voi tarkoittaa yleisesti pesuainetta. Linux kerneli voidaan kääntää hyvin monelle alustalle ja hyvin monella tavalla. Lähdekoodiin voidaan myös lisätä koodia virallisen virallisen lähdepuun ulkopuolelta. Supertietokoneen ja PC:n kerneli on hieman erilainen. Kernelin kääntäminen on hyvää harjoitusta jos haluaa tutustua Linuxiin. Itse olen tehnyt sen satoja kertoja.

    • blackscreenofdeath

      Asenna Ubuntu Server. Siinä ei ole mitään tyhmää ikkunointisysteemiä, vaan loitsut voi kirjoittaa suoraan ruudulle. Tärkein niistä on sudo. Esim. sudo apt upgrade päivittää koko Ubuntun. Helppoa eikö?

      • typerysteinille

        Uuden Vuoden aaton kunniaksi taas yksi onneton tunari ilmoittautui.
        Parempi olisi sinunkin käyttää w-komentoriviä, ai niin ethän sinä ymmärrä että kohta on MS-komentorivin 40-v päivät.


      • Windows-on-paras

        "Tärkein niistä on sudo. Esim. sudo apt upgrade päivittää koko Ubuntun. Helppoa eikö?"

        Ja taas upu-käyttäjän tyhmyys tulee esille, eivät todellakaan tunne omaa käyttöjärjestelmäänsä. Miten hitossa yhteen yhtisöön sopii noin paljon tyhmyyttä.

        Antamasi ohje ei todellakaan päivitä koko upua vaan tämä:
        sudo apt dist-upgrade
        tai vaihtoehtoisesti
        sudo apt-get dist-upgrade


      • OlettekoWindowsKäyttäjiä
        Windows-on-paras kirjoitti:

        "Tärkein niistä on sudo. Esim. sudo apt upgrade päivittää koko Ubuntun. Helppoa eikö?"

        Ja taas upu-käyttäjän tyhmyys tulee esille, eivät todellakaan tunne omaa käyttöjärjestelmäänsä. Miten hitossa yhteen yhtisöön sopii noin paljon tyhmyyttä.

        Antamasi ohje ei todellakaan päivitä koko upua vaan tämä:
        sudo apt dist-upgrade
        tai vaihtoehtoisesti
        sudo apt-get dist-upgrade

        Et ole sinäkään pahemmin Ubuntua käyttänyt. Näin se menee:

        sudo apt full-upgrade


      • real-user
        OlettekoWindowsKäyttäjiä kirjoitti:

        Et ole sinäkään pahemmin Ubuntua käyttänyt. Näin se menee:

        sudo apt full-upgrade

        Ei mene. full-upgrade poistaa vain asennetut paketit jotka estävät järjestelmän pakettien päivittämisen. Muuten sama kuin dist-upgrade.
        sudo do-release-upgrade päivittää ubuntun uudempaan versioon, jos sellainen on saatavilla. Vivulla -d ( sudo do-release-upgrade -d ) päivittää varmuudella seuraavaan versioon, jos siitä on saatavilla edes kehittäjille suunnattu versio (esim. ubuntu 17.10 päivittyy -d optiolla 18.04 versioon, jota ei ole vielä edes julkaistu).


    • NakxNakxNakx

      live linux knoppix vaikka universal usb installer.illa tikulle.... ja boottaa siltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      149
      2150
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1643
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1460
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      96
      1431
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1312
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1175
    7. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      214
      1157
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1141
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1081
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      942
    Aihe