Huono ohje asiantuntijalta

Asiantuntijako

Parisuhdekouluttaja ja tietokirjailija Marianna Stolbow:

– Seksuaaliselle toiminnalle tai siitä kieltäytymiselle pitää aina olla syy. "Ei huvita" ei ole syy. Pitää selittää toiselle, että en tunne halua, koska et arvosta minua arjessa. Tai en tunne halua sinua kohtaan, koska sovitut asiat eivät toimi.

https://yle.fi/uutiset/3-9981855

Kieltäytymiselle ei tosiaankaan pidä olla mitään syytä. Ja"ei huvita" on täysin pätevä syy, ja ehkä jopa ainoa oikea. Mieli muuttuu, ja se, mikä huvitti ennen, ei huvita enää.

Tuollainen ohje ajaa ihmisen nurkkaan ja pakottaa keksimään tekosyyn kieltäytymiseen. Tekosyy puolestaan hämää ja katkeroittaa puolisoa, joka täyttää tekosyyn vaatimuksen eikä kuitenkaan sitten saa seksiä.

Parempi olisi sanoa toiselle ystävällisesti: "Nyt meidänkin suhde on sitten ohittanut seksivaiheen. Miten jatketaan?"

20

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takaisin_maksun_aika

Joo, tuota ei muija saa suustaan ulos, on toki sanonut ettei halua mutta sehän ei ole syy haluttomuuteen, ei ole myöskään kysynyt miltä musta tuntuu kun ei ole seksiä. Ei tunnu mun olotilani kiinnostavan yhtään. Sitten ajattelin että minäkin sanon tiettyihin asioihin etten halua ja alkoi kulmien nyrpistely ja kysymys perään että miten niin et haluu on nenenkin käynyt, sanoin se oli ennen se ei enää. Nyt sitten nainen tietää miltä tuntuu kun joku entinen yhteinen loppuu mun päätösellä tällä kertaa.

• eriasiatärkeitä

On todella huono neuvo, ei ymmärrä ihmisten erilaisuutta ja muuttumista.

• hyväohjealoituksessakyl

Ei ole huono ohje lainkaan mielestäni. Miten ihmisten erilaisuus ja muuttuminen tähän vaikuttaa. Etkös ainäkin voi kertoa miksei sinua haluta. Seksuaaliseen haluun vaikuttaa niin monet asiat ja yhdessä puhumalla voi yrittää ratkoa niitä ja jos toinen ei ole halukas, kykeneväinen tms.ratkomaan asioita mitkä toisessa haluttomuutta aiheuttaa niin eipä sitten kannata muutakuin erota, sillä taustallahan ei pohjimmiltaan silloin enää ole pelkkään seksiin liittyvät asiat. Fiksut miehet sen saattaa ymmärtää, suurin osa varmaan ei. Olen asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä myös siitä, että vaikka ei niin haluttaisikaan niin kannattaa suhteessa silti lähteä leikkiin mukaan, hyvä kumppani kyllä osaa sinut (ehkä) saada mukaan ja toisaalta voihan sitä väliin toiselle iloa tuottaa. Tämä sama pätee toetty myös siinä tapauksissa, että on jotain sairautta tms.mikä vie haluttomuuden.

• lyii

"– Seksistä voi kieltäytyä sellaisilla sanoilla, jotka itse on valmis ottamaan vastaan. Siinä pitää asettua toisen asemaan. Miten itse haluaisin kuulla ei."

Minusta tämä on ihan ellei jopa erittäin hyvä neuvo.

" Seksuaaliselle toiminnalle tai siitä kieltäytymiselle pitää aina olla syy. "Ei huvita" ei ole syy. Pitää selittää toiselle, että en tunne halua, koska et arvosta minua arjessa. Tai en tunne halua sinua kohtaan, koska sovitut asiat eivät toimi. "

Nuo syyt "koska et arvosta minua arjessa" ja "koska sovitut asiat eivät toimi" ovat myös hyviä syitä. Mutta ainakin minun mielestäni ne ovat kovin teräviä ja lopullisia havaintoja, pitkään mietittyjä. Eli seksiä ei enää ole parisuhteessa ilman että suhteessa tehdään "remonttia".

• Nurinperin.meni

Ihan hyvä ohjehan tuo on. Olan kohauttamlnen asialle tyyliin ”ei vain huvita” ei ole parisuhteessa ok, parempi on puhua suoraan miksi ei kiinnosta - sitä tossa minusta tarkoitettin. Eli puhutaan auki kiinnostaako joku muu, onko suhteessa arki pielessä, onko seksi tylsää tms. Sekin on syy, että toinen ei vaan kiinnosta enää seksuaalisessa mielessä.
      Tekosyy noista tulee vain silloin, jos sanoo muuta kuin oikeasti ajattelee. Rehellisyys parisuhtessa pitäisi olla ihan päivänselvää. Jos kumppani ei avoimuuteen pysty, käy kuten kirjoitit, eli toinen yrittää täyttää vaatimuksia joilla ei ole seksiasiaan todellisuudessa yhtään mitään vaikutusta.

Se on sitten jo aivan toinen vaihe jos ollaan asiat puhuttu ja oikeat syyt selvillä eikä ratkaisua ole, ja kysytään mitäs nyt sitten, erotaanko vai jatketaanko ja miten jatketaan. Silloin on jo asiantuntijan neuvokin siis käytetty.

• Sauvotaanko

- Miksi et halua enää lähteä sauvakävelylle?
        - Ei vain huvita.
        - Tuo vastaus ei ole parisuhteessa ok. Haluatko siis sauvakävelylle jonkun muun kanssa?
        - En.
        - Onko meidän arki pielessä?
        - Ei.
        - Enkö minä enää kiinnosta sinua sauvakävelymielessä?
        - Ei se sinusta ole kiinni.
        - Onko sauvakävely sitten tylsää?
        - Se ei vain enää ole jostain syystä minulle mikään mieliteko. On niin paljon muita urheilulajeja: säbä, golf ja salilla käynti, ja sauvonta vie niiltä aikaa pois. Ja joskus olisi kiva vain katsella formuloitakin.
        - Miten minun pitäisi muuttua? Pitäisikö meidän vaihtaa kävelyreittiä? Haluaisitko sauvoa nopeammin?
        - Sauvakävely, sauvakävely, sauvakävely! Eikö sinun päähäsi mahdu muuta kuin sauvakävely?
        - Et ota minun tarpeitani huomioon! Parisuhde ei ole parisuhde ilman yhteistä sauvakävelyä. En halua luovuttaa, mutta en voi jatkaa näinkään. Etkä sinä suostu kertomaan, miksi sauvakävely kanssani on niin vastenmielistä!

• kuumaa_kesää_odotellen

Avovaimoni tyyli, olankohautus ja perään ei kiinnosta. Kun itse panostaa esilämmitykseen niin onhan se pettymys. Yleensä nainen on aiemmin lämmennyt parilla kostealla pusulla niskaan, pienellä hartiahieronnalla ja rintojen hyväilyllä mutta pidemmälle ei sitten etenekkään ei ole ollut pesälle asiaa, jaa koskakohan viimeksi oli seksiä tais olla viime vuoden keväällä. Pitäis varmaan miettiä rakastajattaren tai panokaverin löytämistä, josko nainen tulis vaikka mustasukkaiseki, toinen mahdollisuus että haluaa eron, no hällä väliä eihän sitä nytkään mitään saa.

• NainenAlle50
        Sauvotaanko kirjoitti:

- Miksi et halua enää lähteä sauvakävelylle?
        - Ei vain huvita.
        - Tuo vastaus ei ole parisuhteessa ok. Haluatko siis sauvakävelylle jonkun muun kanssa?
        - En.
        - Onko meidän arki pielessä?
        - Ei.
        - Enkö minä enää kiinnosta sinua sauvakävelymielessä?
        - Ei se sinusta ole kiinni.
        - Onko sauvakävely sitten tylsää?
        - Se ei vain enää ole jostain syystä minulle mikään mieliteko. On niin paljon muita urheilulajeja: säbä, golf ja salilla käynti, ja sauvonta vie niiltä aikaa pois. Ja joskus olisi kiva vain katsella formuloitakin.
        - Miten minun pitäisi muuttua? Pitäisikö meidän vaihtaa kävelyreittiä? Haluaisitko sauvoa nopeammin?
        - Sauvakävely, sauvakävely, sauvakävely! Eikö sinun päähäsi mahdu muuta kuin sauvakävely?
        - Et ota minun tarpeitani huomioon! Parisuhde ei ole parisuhde ilman yhteistä sauvakävelyä. En halua luovuttaa, mutta en voi jatkaa näinkään. Etkä sinä suostu kertomaan, miksi sauvakävely kanssani on niin vastenmielistä!

Hauska sauvoja, kuvaava :D. Vaikka kyllä vakavaksi vetäisi jos kommunikointi olisi tuollasta nollatasoa seksissä tai missään muussakaan asiassa. Vetäisin tuulipuvun päälle jonkun toisen kanssa ja hän sais sauvoa mut taivaisiin.

• TotuusSattuuQC

Jos "ei kiinnosta" on hyvä vastaus seksistä kieltäytymisessä niin sen pitää olla sitten hyvä syy myös silloin kun toinen pyytää täyttämään tiskikoneen, hakemaan lapset tarhasta tai maksamaan yhteiset laskut.
      Seksi on niin perustavaa laatua oleva asia parisuhteessa että sen puutetta ei voi kuitata olankohautuksella sen enempää kuin voi sivuttaa muitakaan normaalin elämän sujumiselle välttämättömiä asioita.

• lähtenytmies

Ihan hyvä ohje. Jos olisin yhdessä suhteessa toden teolla miettinyt syitä haluttomuuteeni hieman enemmän, olisin lähtenyt vuosia aiemmin kuin lopulta lähdin.

• lähtenytmies

Meinaan, pelkkä "Ei huvita" voi helposti olla vale, jonka kertoo itselleen ja toiselle.

• EikelpaaTekosyyt

Parisuhdekouluttaja voi olla kuka tahansa ja tulokset ovat mitä tahansa.
      Tämä kouluttaja ei ymmärrä perusasioita, ihmiset ovat erilaisia ja tarpeet ovat jokaisella yksikölliset.
      Toisen osapuolen kunnioitus ja ymmärtäminen ovat aika tärkeitä asioita samoin ymmärrys yksityisyydestä ja erilaisista tarpeista.

Jos haluaa erota parisuhteesta, se ei ole vaiketa, tekosyitä on oppaat täynnä. Helpompaa on vain ilmoittaa, että nyt tämä ei toimi ja kokeilen toimisiko jonkun toisen kanssa.

Itse en ole halunnut erota, eikä ilmeisesti puolisokaan kun takana on noin 37 vuotta yhteistä elämää,

• tympääntynyt

Ei huvita ei ole syy kieltäytyä seksistä, jos minä miehenä sanoisin ei huvita esim. joihinkin kotiaskareisiin ei se olisi syy kieltäytyä niistä. Kyllä seksistä kieltäytymiseen pitää olla perustelut, joko ei toinen nappaa tai halut on hävineet stressin tai sairauden/vamman takia, siinä on syy ei tekosyy. Muijani on kieltäytynyt kymmeniä kertoja seksistä, yleisin "syy" on ollut juuri tuo ei huvita. Ymmärrän jos ei huvita joskus, sen sijaan muijalla toi kieltäytyminen on joka kerta vastauksena. Kun kyselen enkö ole haluttava vai onko terveydellistä estettä niin ei kuulemma ole. Siksi minäkin olen ollut vieraissa, sanois suoraan perkele nainenkin kun suu on, vois käyttää muuhunkin kiun paskanjauhantaan tai arvostelemiseen.

• miettikääpäässänne

Parisuhde tai seksuaali terapeuttien "asiantuntija" neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Jokainen parisuhde on oma juttunsa, ei niitä voi verrata toisiinsa. Jos niitä alkaa toteuttamaan mennään metsään kuten yhdelle tutulle kävi, jotenkin toimiva avioliitto meni neuvojen myötä täysin pilalle ja ero tuli.

• Ehkä se voi olla hyvä syy kerran sanoa, että ei huvita, mutta ei useasti jos seksi elämä on ollut säännöllistä.

Mieti vaikka jos sinulla on ollut tapana käydä kaverin kanssa pelaamassa tennistä torstaisin. Kaveri soittaa ja kysyy hallilta, että "oletko tulossa?" Ei huvita vastaus kuulostaa jo ensimmäiselläkin kerralla aika epäreilulta ja jatkossa vielä pahemmalta.

• Ei niin harvinaista. Yleensä n.s. asiantuntijat ovat psykologisteja, jotka omasta puppugeneraattoristaan suoltavat, mitä sattuu. Tavallisesti eronneita rouvia, jotka ovat "voimaantuneet" omasta erostaan ja uskovat olevansa suuria profeettoja. Sama perinne kuin entisillä tietäjillä, šamaaneilla, poppamiehillä, kansanparantajilla ja puoskareilla.

Näiden "asiantuntijoiden" neuvot sattuvat päällekkäin yhtä usein kuin vesisuonen etsijöilla ja kaivonkatsojilla. On heillä toki yhteisenä piirteenä persous rahalle.

• siinävarsinainentietäjä

Melkosta ihan itekseen pohdittua pas.kaa puhelet taas vaihteeksi.

• Joojoojaruttolikiva

'' Ennen ihmiset sitoutuivat aikaisemmin ja pysyivät suhteissa pidempään. ''
      Niin. Ennen oli myös aivan normaalia, että käytiin naapuripitäjässä vähän kuksimassa vaikka sitä leskeksi jäänyttä muoria tai navetassa omaa piikaa. Sitten vaan hiljennettiin - yleensä vaimo - mäiskimällä vähän kovempaa turpavärkkiin.

Ennen aikaa - ei tarvitse mennä edes kuin muutama kymmenen vuotta taaksepäin - oli myös häpeällistä erota. Eli vaikka miten oli paska avioliitto kyseessä, kannatti sitä hammasta purra ja yrittää kestää. Parempi sekin kuin hirveä häpeä siitä, että ero tuli.

Mutta ainahan sitä ihmiset kaipailee sinne ''entisiin parempiin aikoihin'' kunnes alkavat oikeasti tutkimaan, mitä hittoa silloin on tapahtunut. Ihan vinkkinä: tuo minun puhuma häpeä avioerosta ei vaadi edes paljon googlettelua.

• 7470

Peliin hieman tilannetajua ja kumppanin eleiden ja äänensävyjen "lukemista" niin ei synny kieltäytymistilanteita.

• Juujuup

Sulla ei selvästikään ole omakohtaista kokemusta asiasta. Muuten tietäisit, että tilannetajulla ja rivien välistä lukemisella ei kumppanin olemattomia seksihaluja herätetä. Kun ne ei herää niin ne ei herää, siinä auta mikään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      91
      5248
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4086
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2209
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe