BSK-711, upeaa toimintaa Lahdentiellä

PelekääkköPolliisia

BSK-711, sininen farkkuskoda. Ajoit 19.12 lahdentiellä noin 20 Lahdesta etelään vasenta kaistaa. Tulin kauempana takanasi. Meno loppui kun saavutut poliisimaijan. Itsekin sen huomasin ja siirryin myös oikealle kaistalle. Koska ajoit alle rajoituksen, ohitin. Skodakuskia ei pitäisi koskaan ohittaa, Skodistilta menee itsetunnon rippeetkin. Niin tässäkin tapauksessa. Alkoi ankara valojen vilkutus.
Poliisin poistuttua liittymästä alkoi näytöksen toinen osa. Huumorijakso. Siirryit vierelleni vasemmalle kaistalle ja jarruvalot vilkkuen koitit pitää nopeitesi sellaisena etten pääse ohitse. Miksi olisin mennyt kun edessäni oli tyhjää kaistaa satoja metrejä?
Kun viimein (ilmeisesti) huomasit typeryytesi ja poistut kiihdyttäen paikalta. Suoralla tiellä kiihdytys onkin melkoinen uroteko.
Käyttäydyitkö järkevästi? Skodakuskin mittapuulla kyllä.

29

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko Lahdenväylää? Se on moottoritie. Aika rohkeaa ohittaa oikealta maijan vieressä...

      • oikealtasaaohittaa

        Tieliikennelaki 17 §

        "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17


      • oikealtasaaohittaa kirjoitti:

        Tieliikennelaki 17 §

        "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        Ehkä sopivampi kohta? https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L2P7
        > Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta.

        Kyllä moottoritielläkin oikealta saa tietyin ehdoin ohittaa. Aloittajan kertoman mukaan ehdot eivät täyttyneet (erityisesti kohta "ajokaistaa vaihtamatta").


      • vaihtamatta....jooo
        TheRat kirjoitti:

        Ehkä sopivampi kohta? https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L2P7
        > Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta.

        Kyllä moottoritielläkin oikealta saa tietyin ehdoin ohittaa. Aloittajan kertoman mukaan ehdot eivät täyttyneet (erityisesti kohta "ajokaistaa vaihtamatta").

        Sekin on mielenkiintoista että missä kohtaa voi vaihtaa kaistaa että "ajokaistaa vaihtamatta" ehto täytyy. Onko se kilometri ennen vai 500 m ennen vain 100 m ennen vai milloin ei enää saa kaistavaihdon jälkeen mennä oikealta ohi?!


      • OleHuoletiRottaKertoo
        vaihtamatta....jooo kirjoitti:

        Sekin on mielenkiintoista että missä kohtaa voi vaihtaa kaistaa että "ajokaistaa vaihtamatta" ehto täytyy. Onko se kilometri ennen vai 500 m ennen vain 100 m ennen vai milloin ei enää saa kaistavaihdon jälkeen mennä oikealta ohi?!

        Kyllä Rotta sen sinulle kertoo suuren opettajan ja mestarin ominaisuudessa.


      • vaihtamatta....jooo kirjoitti:

        Sekin on mielenkiintoista että missä kohtaa voi vaihtaa kaistaa että "ajokaistaa vaihtamatta" ehto täytyy. Onko se kilometri ennen vai 500 m ennen vain 100 m ennen vai milloin ei enää saa kaistavaihdon jälkeen mennä oikealta ohi?!

        Käytäntö varmaan hankalampi kuin teoria. Teoriassa minusta kaistaa vaihtamatta tarkoittaa sitä, että vaihdat kaistaa jostain muusta syystä kuin ohittaaksesi. Vaikea ymmärtää miten tuossa mitään metrimäärää voisi olla.

        Esimerkiksi jonoutuneessa liikenteessä kun ajelen aamuisin töihin, oikealla on usein satojen metrien mittaisia välejä. Vaihdan näihin käytännössä aina ja jos vasemmalla sitten on jonoa ja sen eteneminen hidastuu, niin minähän huristan oikealta ohi (laillisesti). Jotkut saavat hernettä nenään kun sitten siirryn myöhemmin taas vasemmalle ohittaakseni oikealla majailevia, mutta se nyt ei ole minulta pois.


      • TheRat kirjoitti:

        Käytäntö varmaan hankalampi kuin teoria. Teoriassa minusta kaistaa vaihtamatta tarkoittaa sitä, että vaihdat kaistaa jostain muusta syystä kuin ohittaaksesi. Vaikea ymmärtää miten tuossa mitään metrimäärää voisi olla.

        Esimerkiksi jonoutuneessa liikenteessä kun ajelen aamuisin töihin, oikealla on usein satojen metrien mittaisia välejä. Vaihdan näihin käytännössä aina ja jos vasemmalla sitten on jonoa ja sen eteneminen hidastuu, niin minähän huristan oikealta ohi (laillisesti). Jotkut saavat hernettä nenään kun sitten siirryn myöhemmin taas vasemmalle ohittaakseni oikealla majailevia, mutta se nyt ei ole minulta pois.

        Ei vaikuta ihan lailliselta. Jos moottoritien oikealla kaistalla on satoja metrejä tyhjää, niin eihän silloin liikenne ole sillä kohtaa jonoutunut. Toisaalta on kyllä hyvä, että molemmat kaistat tasaavat liikennettä. Mutta kaksi kyseenalaista kaistanvaihtoa tuohon ohitukseen sisältyy, ensin vaihto oikealle, mikä on vielä ok, mutta sitten ohituksen jälkeen kiilaaminen takaisin vasemmalle onkin jo liikaa. Lisäksi se ahdistaa lisää jo ennestään tukkoista vasenta kaistaa, jopa paniikkijarrutuksiin asti. Kuten itse sanoit, monella menee kyllä herne nenään. Miksi ärsyttää toisia tahallaan.


      • Hbbhhjjkk
        TheRat kirjoitti:

        Käytäntö varmaan hankalampi kuin teoria. Teoriassa minusta kaistaa vaihtamatta tarkoittaa sitä, että vaihdat kaistaa jostain muusta syystä kuin ohittaaksesi. Vaikea ymmärtää miten tuossa mitään metrimäärää voisi olla.

        Esimerkiksi jonoutuneessa liikenteessä kun ajelen aamuisin töihin, oikealla on usein satojen metrien mittaisia välejä. Vaihdan näihin käytännössä aina ja jos vasemmalla sitten on jonoa ja sen eteneminen hidastuu, niin minähän huristan oikealta ohi (laillisesti). Jotkut saavat hernettä nenään kun sitten siirryn myöhemmin taas vasemmalle ohittaakseni oikealla majailevia, mutta se nyt ei ole minulta pois.

        Eihän se sinulta ole pois, mutta liikenteen kokonaissujuvuudelta ja niiltä vasemmalla jonossa ajavilta on. Mikäli siis vasemmalla yhtenäinen jono, jonka väliin puikkaat. Liikenteen pullonkaula tuossa on se oikealla oleva ohitettava, eikä ole mitään hyötyä kahden oikealla olevan välissä järjestää kisaa siitä, kuka ekana ja millä kaistalla puikkelehtien etsii seuraavaa ohittamaan.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Ei vaikuta ihan lailliselta. Jos moottoritien oikealla kaistalla on satoja metrejä tyhjää, niin eihän silloin liikenne ole sillä kohtaa jonoutunut. Toisaalta on kyllä hyvä, että molemmat kaistat tasaavat liikennettä. Mutta kaksi kyseenalaista kaistanvaihtoa tuohon ohitukseen sisältyy, ensin vaihto oikealle, mikä on vielä ok, mutta sitten ohituksen jälkeen kiilaaminen takaisin vasemmalle onkin jo liikaa. Lisäksi se ahdistaa lisää jo ennestään tukkoista vasenta kaistaa, jopa paniikkijarrutuksiin asti. Kuten itse sanoit, monella menee kyllä herne nenään. Miksi ärsyttää toisia tahallaan.

        > Jos moottoritien oikealla kaistalla on satoja metrejä tyhjää, niin
        > eihän silloin liikenne ole sillä kohtaa jonoutunut.

        On se, jos vasemmalla kaistalla on jonoa. Jonon määritelmästä voidaan sitten keskustella. Lainsäätäjät eivät varmaankaan ole lähteneet joukko-oppi -linjalle, jossa yksikin (tai nolla) autoa voi muodostaa jonon...

        > kaksi kyseenalaista kaistanvaihtoa tuohon ohitukseen sisältyy

        Ei. Ensimmäinen on lain määräämä.
        Toinen on järkevä. Vasemmalla voi toki olla liian pienet turvavälit, jolloin voidaan miettiä, kumpi on suurempi rike. Luultavasti se vain parantaa turvallisuutta, että minä siirryn vasemmalle, kun tuppaan pitämään vähän pidempiä välejä edellämenijään...

        > Lisäksi se ahdistaa lisää jo ennestään tukkoista vasenta kaistaa

        Vain niiden osalta, jotka lain vastaisesti jurnuttavat siellä vasemmalla. Jos joka toinen auto siirtyisi oikealle, vetäisi liikenne paremmin, eikä kukaan pääsisi "kiilaamaan" oikealta ohi.

        > Miksi ärsyttää toisia tahallaan

        Teoria? Ehkä he oppivat. Käytäntö? On hauskaa katsoa kun idiottien otsasuoni pullistelee heidän omien mokiensa takia.


      • Hbbhhjjkk kirjoitti:

        Eihän se sinulta ole pois, mutta liikenteen kokonaissujuvuudelta ja niiltä vasemmalla jonossa ajavilta on. Mikäli siis vasemmalla yhtenäinen jono, jonka väliin puikkaat. Liikenteen pullonkaula tuossa on se oikealla oleva ohitettava, eikä ole mitään hyötyä kahden oikealla olevan välissä järjestää kisaa siitä, kuka ekana ja millä kaistalla puikkelehtien etsii seuraavaa ohittamaan.

        > Eihän se sinulta ole pois, mutta liikenteen kokonaissujuvuudelta
        > ja niiltä vasemmalla jonossa ajavilta on

        Kokonaissujuvuuteen ei ole juuri merkitystä, jos siirryn jonossa muutaman auton verran eteenpäin. Vasemmalla jonossa ajavat saavat syyttää itseään, jos lainvastaisella ja sujuvuutta vähentävällä toiminnallaan päätyvät kärsimään.

        > eikä ole mitään hyötyä kahden oikealla olevan välissä järjestää ...

        Kyllä on.

        Jos tilaa oikealla on vaikkapa 500 metriä ja vasemmalla on 30 autoa, on keskimääräiunen turvaväli jotain reilun kymmenen metrin luokkaa. Jos puolet noista autoista siirtyisi oikealle, olisi turvaäli 30 metrin luokkaa. Huomattavasti turvallisempaa ja sujuvampaa. Ainakin tuon kilometrin ajan.

        Noh, itse en voi vaikuttaa muihin, mutta olen mielummin osa ratkaisua kuin osa ongelmaa. Ja ainakin oma turvallisuus paranee, kun ei ole ketään tappituntumassa persuksissa vähään aikaan.


      • Kfkkfkfkfkgkgkf
        TheRat kirjoitti:

        > Jos moottoritien oikealla kaistalla on satoja metrejä tyhjää, niin
        > eihän silloin liikenne ole sillä kohtaa jonoutunut.

        On se, jos vasemmalla kaistalla on jonoa. Jonon määritelmästä voidaan sitten keskustella. Lainsäätäjät eivät varmaankaan ole lähteneet joukko-oppi -linjalle, jossa yksikin (tai nolla) autoa voi muodostaa jonon...

        > kaksi kyseenalaista kaistanvaihtoa tuohon ohitukseen sisältyy

        Ei. Ensimmäinen on lain määräämä.
        Toinen on järkevä. Vasemmalla voi toki olla liian pienet turvavälit, jolloin voidaan miettiä, kumpi on suurempi rike. Luultavasti se vain parantaa turvallisuutta, että minä siirryn vasemmalle, kun tuppaan pitämään vähän pidempiä välejä edellämenijään...

        > Lisäksi se ahdistaa lisää jo ennestään tukkoista vasenta kaistaa

        Vain niiden osalta, jotka lain vastaisesti jurnuttavat siellä vasemmalla. Jos joka toinen auto siirtyisi oikealle, vetäisi liikenne paremmin, eikä kukaan pääsisi "kiilaamaan" oikealta ohi.

        > Miksi ärsyttää toisia tahallaan

        Teoria? Ehkä he oppivat. Käytäntö? On hauskaa katsoa kun idiottien otsasuoni pullistelee heidän omien mokiensa takia.

        Eihän se liikenne sen paremmin vetäisi, kun se pullonkaula on edelleen se oikealla oleva ohitettava, jonka ohi kaikki lopulta menevät yhdessä jonossa vasenta kaistaa pitkin. Sinun kiilailusi edistää vain omaa asiaasi ja aiheuttaa jonotusta normaalisti vuoroaan odottavien jonoon vasemmalla kaistalla.
        Tyypillisesti olet kusipäisen itsekäs suvakkihuora, mutta kyllä teillekin niitä pullotuksia osataan järjestää, muunkin kuin unelman johdosta.


      • Okfkkfkkgkkgngkg
        Kfkkfkfkfkgkgkf kirjoitti:

        Eihän se liikenne sen paremmin vetäisi, kun se pullonkaula on edelleen se oikealla oleva ohitettava, jonka ohi kaikki lopulta menevät yhdessä jonossa vasenta kaistaa pitkin. Sinun kiilailusi edistää vain omaa asiaasi ja aiheuttaa jonotusta normaalisti vuoroaan odottavien jonoon vasemmalla kaistalla.
        Tyypillisesti olet kusipäisen itsekäs suvakkihuora, mutta kyllä teillekin niitä pullotuksia osataan järjestää, muunkin kuin unelman johdosta.

        Aiheuttaa ”jojotusta”.

        Jos ne vasemmalla ajavat siirtyisivät ”lain mukaan” turhaan oikealle, niin sinä tietenkin ohittaisit heidät vasemmalta, koska juuri sinulla pitää aina olla se oikeus ohittaa muut.

        Turvavälit pysyvät käytännössä samoina, eivät kuskit kavenna turvavälejä sen takia, että takaa tulee paljon autoja. Lisäksi taas eri kaistoilla ajavien yhdistyttyä hampaankiristelyn kera samaan jonoon vasemmalle, syntyy turhia riskejä kaistanvaihdoista ja vasenta ajavien sekaan tulemisesta, mikä aiheuttaa väistämättä myös tuota jojotusta, mikä myös lisää riskejä sekä kasvattaa kulutusta.


      • Ofkkgkgkgkgkgkg
        Okfkkfkkgkkgngkg kirjoitti:

        Aiheuttaa ”jojotusta”.

        Jos ne vasemmalla ajavat siirtyisivät ”lain mukaan” turhaan oikealle, niin sinä tietenkin ohittaisit heidät vasemmalta, koska juuri sinulla pitää aina olla se oikeus ohittaa muut.

        Turvavälit pysyvät käytännössä samoina, eivät kuskit kavenna turvavälejä sen takia, että takaa tulee paljon autoja. Lisäksi taas eri kaistoilla ajavien yhdistyttyä hampaankiristelyn kera samaan jonoon vasemmalle, syntyy turhia riskejä kaistanvaihdoista ja vasenta ajavien sekaan tulemisesta, mikä aiheuttaa väistämättä myös tuota jojotusta, mikä myös lisää riskejä sekä kasvattaa kulutusta.

        Niin ja ne turvavälit taas lyhentyvät, eivätkä pysy vakaina siinä oikeanpuoleisten puskiessa vasemman kaistan sekaan.


      • Fkfkf
        TheRat kirjoitti:

        > Eihän se sinulta ole pois, mutta liikenteen kokonaissujuvuudelta
        > ja niiltä vasemmalla jonossa ajavilta on

        Kokonaissujuvuuteen ei ole juuri merkitystä, jos siirryn jonossa muutaman auton verran eteenpäin. Vasemmalla jonossa ajavat saavat syyttää itseään, jos lainvastaisella ja sujuvuutta vähentävällä toiminnallaan päätyvät kärsimään.

        > eikä ole mitään hyötyä kahden oikealla olevan välissä järjestää ...

        Kyllä on.

        Jos tilaa oikealla on vaikkapa 500 metriä ja vasemmalla on 30 autoa, on keskimääräiunen turvaväli jotain reilun kymmenen metrin luokkaa. Jos puolet noista autoista siirtyisi oikealle, olisi turvaäli 30 metrin luokkaa. Huomattavasti turvallisempaa ja sujuvampaa. Ainakin tuon kilometrin ajan.

        Noh, itse en voi vaikuttaa muihin, mutta olen mielummin osa ratkaisua kuin osa ongelmaa. Ja ainakin oma turvallisuus paranee, kun ei ole ketään tappituntumassa persuksissa vähään aikaan.

        Ja se oma turvallisuutesi kylläkin kärsii viimeistään siinä vaiheessa, kun joku alkaa nauttimaan pullotuksien järkkäämisestä otsaasi.
        Kuten myös jo siinä vängätessäsi vasemmalle kaistalle takaisin liian lyhyeen väliin, jolloin aiheutat kasvaneen kolaririskin, johon vielä saat helposti sen oikean kaistan ohitettavankin mukaan.


      • Okfkkfkkgkkgngkg kirjoitti:

        Aiheuttaa ”jojotusta”.

        Jos ne vasemmalla ajavat siirtyisivät ”lain mukaan” turhaan oikealle, niin sinä tietenkin ohittaisit heidät vasemmalta, koska juuri sinulla pitää aina olla se oikeus ohittaa muut.

        Turvavälit pysyvät käytännössä samoina, eivät kuskit kavenna turvavälejä sen takia, että takaa tulee paljon autoja. Lisäksi taas eri kaistoilla ajavien yhdistyttyä hampaankiristelyn kera samaan jonoon vasemmalle, syntyy turhia riskejä kaistanvaihdoista ja vasenta ajavien sekaan tulemisesta, mikä aiheuttaa väistämättä myös tuota jojotusta, mikä myös lisää riskejä sekä kasvattaa kulutusta.

        > Jos ne vasemmalla ajavat siirtyisivät ”lain mukaan” turhaan oikealle,
        > niin sinä tietenkin ohittaisit heidät vasemmalta, koska juuri sinulla pitää
        > aina olla se oikeus ohittaa muut.

        Miten ihmeessä? Lain mukaanhan mentäessä joka toinen siirtyy oikealle. Ei silloin voi vasemmaltakaan ohittaa...

        > Turvavälit pysyvät käytännössä samoina, eivät kuskit
        > kavenna turvavälejä sen takia, että takaa tulee paljon autoja

        Meinaatko että kaikki lyövät heti tallan pohjaan, jos edessä on 20 metriä enemmän tilaa? Voi olla jossain päin, mutta ei pk-seudulla, enkä itsekään näin toimi. Jos en ole ohittamassa, en lähde turhaan kiihdyttelemään. Eri asia sitten, jos joku siirtyy pois edestä ja hidastaa...

        Taitaa jojotus olla vain päässäsi.


      • Fkfkf kirjoitti:

        Ja se oma turvallisuutesi kylläkin kärsii viimeistään siinä vaiheessa, kun joku alkaa nauttimaan pullotuksien järkkäämisestä otsaasi.
        Kuten myös jo siinä vängätessäsi vasemmalle kaistalle takaisin liian lyhyeen väliin, jolloin aiheutat kasvaneen kolaririskin, johon vielä saat helposti sen oikean kaistan ohitettavankin mukaan.

        > Ja se oma turvallisuutesi kylläkin kärsii viimeistään siinä vaiheessa,
        > kun joku alkaa nauttimaan pullotuksien järkkäämisestä otsaasi.

        En oikein hahmota miten tuo onnistuu, paitsi tietysti jos joku yrittää aktiivisesti estää kaistanvaihtoa. Tätä tapahtuu joskus. Silloin mennään jonossa vähän taaksepäin tai eteenpäin. Ei se ole minun ongelmani.

        Vai tarkoitatko että joku yrittää ajaa tarkoituksella päälle? Nämä tapaukset ovat hieman harvinaisempia ja hyvä vaan jos saadaan karsittua pois liikenteestä (poliisi kyllä ottaa kortin pois tuollaisilta herkästi).

        > [turvallisuutesi kärsii] myös jo siinä vängätessäsi vasemmalle
        > kaistalle takaisin liian lyhyeen väliin

        Et ilmeisesti hallitse kaistanvaihtoja kovin hyvin? Täällä ruuhkasuomessa nuo ovat sen verran yleisiä, että niihin tulee aika hyvä rutiini. Ei siinä mitään riskiä ole. Ja tuo liian lyhyt väli tulikin jo käsiteltyä.

        Totta on, että usein joutuu hidastamaan kesken kaistanvaihdon, jos jono edessä alkaa junnaamaan. Hidastuksen määrä riippuu siitä, millaista väliä takanatuleva pitää. Jos tilaa on paljon (luokkaa 1 sekunti), normaali jalan nostaminen kaasulta riittää. Jos takanatuleva yrittää temppuilla, pitää hidastaa enemmän. Mutta eipä se vieläkään sitä turvallisuutta vaaranna.

        Kaistanavaihtaja ei tuollaisessa tilanteessa ole turvallisuutta vaarantava, vaan se liian pienellä turvavälillä ajeleva muita huomioimaton kusipää. Turvallisuus siis paranee, kun sen eteen siirtyy joku, joka osaa pitää turvaväliä ja ajelee suurin piirtein tasaisella nopeudella.


      • koita-ynmärtää
        Fkfkf kirjoitti:

        Ja se oma turvallisuutesi kylläkin kärsii viimeistään siinä vaiheessa, kun joku alkaa nauttimaan pullotuksien järkkäämisestä otsaasi.
        Kuten myös jo siinä vängätessäsi vasemmalle kaistalle takaisin liian lyhyeen väliin, jolloin aiheutat kasvaneen kolaririskin, johon vielä saat helposti sen oikean kaistan ohitettavankin mukaan.

        Niin se vaan on, että jatkuvasti kaistaa vaihteleva ja nopeutta edes takaisin pumppaava jono on paljon turvallisempi ja sujuvampi kuin tasaisella nopeudella ja hyvillä turvaväleillä etenevä jono. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?


      • koita-ynmärtää kirjoitti:

        Niin se vaan on, että jatkuvasti kaistaa vaihteleva ja nopeutta edes takaisin pumppaava jono on paljon turvallisempi ja sujuvampi kuin tasaisella nopeudella ja hyvillä turvaväleillä etenevä jono. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

        Turhaan selität, eivät nuo tajua.


      • Pumppu-Pena
        koita-ynmärtää kirjoitti:

        Niin se vaan on, että jatkuvasti kaistaa vaihteleva ja nopeutta edes takaisin pumppaava jono on paljon turvallisempi ja sujuvampi kuin tasaisella nopeudella ja hyvillä turvaväleillä etenevä jono. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

        Minä ymmärrän hyvin. Siksi päivittäin pumpailen ajonopeutta, mieluiten teen sen jonkin raskaankaluston ajoneuvon edessä sillä sen ajonopeuden saan laskettua alas ja kun se sitten taas lähtee hitaasti nopeuttaan nostamaan niin sehän on liikenteen sujuvuuden kannalta parasta toimintaa. Ihan parasta on sitten se jos vielä vauhdin laskun lisäksi saan sen raskaan ajoneudon vaihtamaan kaistaa parikin kertaa niin johan liikenne sujuu. Usein vaihtelen kaistoja jopa huvikseni. Sekaannus ja arpominen muiden kuljettajien mietteissähän on myös mitä parasta liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden maksimointia. Vauhdin pumppaaminen ja kaistojen vaihtelu kunniaan. Näin liikenne sujuu hienosti ja nopeasti.


      • Kfjfkfkfkfkf
        TheRat kirjoitti:

        > Ja se oma turvallisuutesi kylläkin kärsii viimeistään siinä vaiheessa,
        > kun joku alkaa nauttimaan pullotuksien järkkäämisestä otsaasi.

        En oikein hahmota miten tuo onnistuu, paitsi tietysti jos joku yrittää aktiivisesti estää kaistanvaihtoa. Tätä tapahtuu joskus. Silloin mennään jonossa vähän taaksepäin tai eteenpäin. Ei se ole minun ongelmani.

        Vai tarkoitatko että joku yrittää ajaa tarkoituksella päälle? Nämä tapaukset ovat hieman harvinaisempia ja hyvä vaan jos saadaan karsittua pois liikenteestä (poliisi kyllä ottaa kortin pois tuollaisilta herkästi).

        > [turvallisuutesi kärsii] myös jo siinä vängätessäsi vasemmalle
        > kaistalle takaisin liian lyhyeen väliin

        Et ilmeisesti hallitse kaistanvaihtoja kovin hyvin? Täällä ruuhkasuomessa nuo ovat sen verran yleisiä, että niihin tulee aika hyvä rutiini. Ei siinä mitään riskiä ole. Ja tuo liian lyhyt väli tulikin jo käsiteltyä.

        Totta on, että usein joutuu hidastamaan kesken kaistanvaihdon, jos jono edessä alkaa junnaamaan. Hidastuksen määrä riippuu siitä, millaista väliä takanatuleva pitää. Jos tilaa on paljon (luokkaa 1 sekunti), normaali jalan nostaminen kaasulta riittää. Jos takanatuleva yrittää temppuilla, pitää hidastaa enemmän. Mutta eipä se vieläkään sitä turvallisuutta vaaranna.

        Kaistanavaihtaja ei tuollaisessa tilanteessa ole turvallisuutta vaarantava, vaan se liian pienellä turvavälillä ajeleva muita huomioimaton kusipää. Turvallisuus siis paranee, kun sen eteen siirtyy joku, joka osaa pitää turvaväliä ja ajelee suurin piirtein tasaisella nopeudella.

        Minä olen ikäni ajanut ruuhka-Suomessa, muutaman vuoden työksenikin, enkä tarkoita nyt Forssaa tai Riihimäkeä vain pääasiassa Kehä I:n sisäpuolta. Kaistanvaihdot sujuvat, mutta ovat aina riskiä lisäävä tekijä. Sinun logiikallasi voisi sanoa, ettei se lyhyt turvaväli ja perässäroikkuminenkaan mikään riski ole, vaan normaalia liikennettä, eikä minulle ole koskaan mitään käynyt, vaikka aina ajan kahden metrin päässä edellisen takapuskurista.
        Eivät kaistanvaihdot mikään ylipääsemätön mörkö ole, mutta kun sinun tavallasi niitä tehtäisiin päivittäin Suomessa tuhansia enemmän, niin aivan varmasti se alkaisi näkymään kolaritilastoissa. Varsinkin kun sinun mielestäsi tätä pitäisi tehdä ruuhkassa, ihan vaan jotta päästään välillä käyttämään oikeaakin kaistaa, jotta herra pääsee vasemmalta ohi. Samalla muuten lisääntyy loskanheitto oikeaa hitaammin ajavien päälle ja siinäkin usein turvavälit jäävät liian lyhyiksi.

        Yhtä oikealta ohittajaa, jonka sitten ohitin seuraavaksi itse oikealta, ja joka sitten tehokkaammalla autolla taas ohitti minut oikealta ja näytti keskisormea, teki kyllä mieli vetää turpiin. Jos sattuisi samalle pumpulle tien päässä, niin saattaisi napsahtaa. Tällaisia riskejä itsekkyyteen liikenteessä liittyy, poliisihan niitä sitten setvii, mutta turpaanotosta harva silti nauttii.

        Kauhea on Mäntsälän miehellä tarve korostaa pääkaupunkiSEUTUlaisuuttaan ja väkisin vääntää se esiin joka asiassa.
        Kyllähän vasemmalla kaistalla ajavalla on melkeinpä velvollisuuskin ajaa edellä ajava kiinni turvavälin puitteissa, jos takaa tulee autoja ja aikoo vasemmalla kaistalla jatkaa. Muutoin sitten sinne oikealle kaistalle. Sillehän koko vasenta kaistaa jatkuvasti ajaminen perustuu, että sillä signaloidaan, että halutaan ajaa kovempaa tai vähintään samaa nopeutta, eikä siis olla tekemässä tulppaa takaa tuleville nopeammille. Ei sinne vasemmalle ole mitään asiaa, jos ei ole valmis ajamaan niin nopeasti, ettei aiheuta takaa mahdollisesti nopeammin tuleville hidastetta, vaan hidasteen muodostaa yleinen liikennetilanne.

        Mikä ihmeen laki määrää joka toisen oikealle ja joka toisen vasemmalle? Mitä jos näin oikeallemenovuorossa oleva haluaa ajaa kovempaa kuin oikea tai vasenkaan kaista kulkee, niin milloin saa palata keskimäärin nopeammalle vasemmalle kaistalle?


      • Kjell.C.D.Pippelström
        Pumppu-Pena kirjoitti:

        Minä ymmärrän hyvin. Siksi päivittäin pumpailen ajonopeutta, mieluiten teen sen jonkin raskaankaluston ajoneuvon edessä sillä sen ajonopeuden saan laskettua alas ja kun se sitten taas lähtee hitaasti nopeuttaan nostamaan niin sehän on liikenteen sujuvuuden kannalta parasta toimintaa. Ihan parasta on sitten se jos vielä vauhdin laskun lisäksi saan sen raskaan ajoneudon vaihtamaan kaistaa parikin kertaa niin johan liikenne sujuu. Usein vaihtelen kaistoja jopa huvikseni. Sekaannus ja arpominen muiden kuljettajien mietteissähän on myös mitä parasta liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden maksimointia. Vauhdin pumppaaminen ja kaistojen vaihtelu kunniaan. Näin liikenne sujuu hienosti ja nopeasti.

        Aika moni rekkamies on oikein hyvä pumppailemaan...


      • Kfjfkfkfkfkf kirjoitti:

        Minä olen ikäni ajanut ruuhka-Suomessa, muutaman vuoden työksenikin, enkä tarkoita nyt Forssaa tai Riihimäkeä vain pääasiassa Kehä I:n sisäpuolta. Kaistanvaihdot sujuvat, mutta ovat aina riskiä lisäävä tekijä. Sinun logiikallasi voisi sanoa, ettei se lyhyt turvaväli ja perässäroikkuminenkaan mikään riski ole, vaan normaalia liikennettä, eikä minulle ole koskaan mitään käynyt, vaikka aina ajan kahden metrin päässä edellisen takapuskurista.
        Eivät kaistanvaihdot mikään ylipääsemätön mörkö ole, mutta kun sinun tavallasi niitä tehtäisiin päivittäin Suomessa tuhansia enemmän, niin aivan varmasti se alkaisi näkymään kolaritilastoissa. Varsinkin kun sinun mielestäsi tätä pitäisi tehdä ruuhkassa, ihan vaan jotta päästään välillä käyttämään oikeaakin kaistaa, jotta herra pääsee vasemmalta ohi. Samalla muuten lisääntyy loskanheitto oikeaa hitaammin ajavien päälle ja siinäkin usein turvavälit jäävät liian lyhyiksi.

        Yhtä oikealta ohittajaa, jonka sitten ohitin seuraavaksi itse oikealta, ja joka sitten tehokkaammalla autolla taas ohitti minut oikealta ja näytti keskisormea, teki kyllä mieli vetää turpiin. Jos sattuisi samalle pumpulle tien päässä, niin saattaisi napsahtaa. Tällaisia riskejä itsekkyyteen liikenteessä liittyy, poliisihan niitä sitten setvii, mutta turpaanotosta harva silti nauttii.

        Kauhea on Mäntsälän miehellä tarve korostaa pääkaupunkiSEUTUlaisuuttaan ja väkisin vääntää se esiin joka asiassa.
        Kyllähän vasemmalla kaistalla ajavalla on melkeinpä velvollisuuskin ajaa edellä ajava kiinni turvavälin puitteissa, jos takaa tulee autoja ja aikoo vasemmalla kaistalla jatkaa. Muutoin sitten sinne oikealle kaistalle. Sillehän koko vasenta kaistaa jatkuvasti ajaminen perustuu, että sillä signaloidaan, että halutaan ajaa kovempaa tai vähintään samaa nopeutta, eikä siis olla tekemässä tulppaa takaa tuleville nopeammille. Ei sinne vasemmalle ole mitään asiaa, jos ei ole valmis ajamaan niin nopeasti, ettei aiheuta takaa mahdollisesti nopeammin tuleville hidastetta, vaan hidasteen muodostaa yleinen liikennetilanne.

        Mikä ihmeen laki määrää joka toisen oikealle ja joka toisen vasemmalle? Mitä jos näin oikeallemenovuorossa oleva haluaa ajaa kovempaa kuin oikea tai vasenkaan kaista kulkee, niin milloin saa palata keskimäärin nopeammalle vasemmalle kaistalle?

        Ei mikään ihmeen laki määrää jokatoista oikealle, vaan ihan pelkkä käytännön viisaus. Kysymyksessä on käänteinen, avautuvan vetoketjun periaate. Tunnetummassa sulkeutuvan vetoketjun periaatteessa on tarkoituksenmukaisinta noudattaa jokatoinen järjestystä, kun kaksi kaistaa yhdistyy. Moottoritiellä oikealle siirtyvät ne, jotka ajavat hiljempaa kuin suurin sallittu ja muut jatkavat vasemmalla. Näin jatketaan, kunnes jonot ovat järjestäytyneet nopeusjärjestykseen siten, että oikealla kaistalla on enemmän autoja kuin vasemmalla, kuten lain noudattamisesta seuraa, ajetaan oikealla, ohitetaan vasemmalla.

        Näin siis teoriassa. Käytännössä homma takkuaa, usein pahastikin.


    • ei.tietä

      Jotain olet mokannut, ajoit liian lähellä.
      Ajoitko liian eteen ohituksen jälkeen..

    • kaksi-eri-asiaa

      Ohitus on eri kuin ohitus. On aivan eri asia ajaa oikeaa kaistaa jonkun vasemmalla olevan hitaamman ohi ja jatkaa matkaa samalla oikealla kaistalla kuin se että itse on vasemmalla kasitalla ja ohittaa edessä olevan hitaamman oikean kaistan kautta koukaten.

      • Tieto.pilaa.luulot

        Ei siinä ole mitään eroa. Ohitus on ohitus, tekee sen oikealta, tai vasemmalta.
        Suosittelen liikennesääntöjen ooettelua.


    • Kfkkfkfkfkffkkf

      En tiedä oliko tässä kyse oikealta ohittamisesta, mutta jos oikealta pääsee ohi nopeusrajoituksen mukaan (tai lievää ylinopeutta) ajaen ja ilman että siirtyy sieltä suoraan vasemmalle liian lähelle ohitetun keulaa lähtiessään ohittamaan oikealla kaistalla ajavaa hitaampaa, niin syyllinen oikealta ohittamiseen on se vasemmalla muniva dementikko.

    • Mielenkiintoista huomata sähläämisen liikenteessä johtuvan hyvin usein liikennesääntöjen osaamattomuudesta molemmilla osapuolilla.

    • EiJaksaRasittaaItseä
      • Tuota minä juuri tarkoitin. Molemmat olivat väärässä. Tähän ei auta kuin jo ajokortin omaavien valistus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1665
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1322
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      283
      1237
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      112
      1072
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      917
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      855
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      227
      820
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      739
    9. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      20
      729
    10. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      721
    Aihe