Koskee

Tiina

Minulla on ollut jo kohta 2 kk särkyä hampaissa. 5 kertaa olen käynyt hammaslääkärissä, röntgenkuvat otettu ja mitään ei löydy. Alahampaista kolme vierekkäistä ja yksi ylähammas takaa kipuilee.
Minulla on myös purennassa jotain vikaa, on korjailtu moneen kertaan mutta kipuilu vaan jatkuu ja ei pysty paikallistaa ett mikä hammas on kysessä mistä se alkaa. Poskiontelot on myös tutkittu, minulla on siellä turvotusta mutta ei eritettä ja lääkäri sanoi että joku sen turvotuksen aiheuttaa. Olen siihenkin vaivaan syönyt jo vaikka mitä kuureja mutta silti vaan tuntuu ett hampaissa se on.
Nyt on sitten alettava tekemään jotain, hammaslääkäri sanoi ett juurihoidetaan mutta mikä hammas? Voi joutua juurihoitamaan vaikka kuinka monta ennekuin se syyllinen löytyy.
Röntgenkuvassa myös näkyi yhden hampaan kohdalla ett jotkin kudokset olisivat tiivistyneet purennan vuoksi, voisiko tämä hammas aiheuttaa sen säryn? Ja koska särky säteilee niin tosi vaikee paikallistaa.

8

3798

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

Kun purennassa on kerran vikaa, suosittelisin kokeilemaan purentakiskoa ennen mitään radikaaleja toimenpiteitä. Koko soppa saattaa johtua bruksaamisesta ja se taas viallisesta purennasta. Pyydä kiskoa ja katso hetki, jos siitä olisi apua tilanteseen. Ei juurihoitoja sokkona kannata ryhtyä tekemään!

• Sama

Aika jännä homma kun olen käynyt nyt kahdella hammaslääkärillä ja molemmat ovat purentaa korjailleet, niin edellisellä kerralla sanoin ettei purenta ole vieläkään kohdallaan ja lääkäri sanoi että on se. Ja viimesimmällä kerralla toinen hammaslääkäri sanoi heti ettei purenta vieläkään ole kunnossa. Ja kun laitan hampaat hitaasti yhteen niin juuri kipeä puoli ottaa ensin kiinni. Nyt olen saanut yöt nukkua mutta tosiaan yli kuukauden olen valvonut. Nykyisin kipu tulee päivällä ja pari särkylääkettä pitää joka päivä ottaa. Mutta voiko purenta tosiaankin tehdä hampaisiin niin kovan säryn?
        Mitä tarkoittaa bruksaaminen?

• meikpiis75
        Sama kirjoitti:

Aika jännä homma kun olen käynyt nyt kahdella hammaslääkärillä ja molemmat ovat purentaa korjailleet, niin edellisellä kerralla sanoin ettei purenta ole vieläkään kohdallaan ja lääkäri sanoi että on se. Ja viimesimmällä kerralla toinen hammaslääkäri sanoi heti ettei purenta vieläkään ole kunnossa. Ja kun laitan hampaat hitaasti yhteen niin juuri kipeä puoli ottaa ensin kiinni. Nyt olen saanut yöt nukkua mutta tosiaan yli kuukauden olen valvonut. Nykyisin kipu tulee päivällä ja pari särkylääkettä pitää joka päivä ottaa. Mutta voiko purenta tosiaankin tehdä hampaisiin niin kovan säryn?
        Mitä tarkoittaa bruksaaminen?

Jos toisen puolen hampaat ottavat aiemmin yhteen kuin toisen, purenta ei todellakaan ole kunnossa. Ja kyllä, purentaviat voivat aikaansaada todella kovan säryn, leukanivelrikkoa ja muuta "mukavaa".

Bruksaaminen tarkoittaa narskuttelua. Sitä tapahtuu yleensä yöllä, kun ihminen ei kontrolloi mitä suussa tapahtuu. Nukkuessa purentavoimat voivat olla todella suuret---> kovaa narskutusta ---> hampaat kipeytyvät ja kuluvat, samoin leukanivel, purenta voi mennä entistä pahempaan kuntoon ---> kasvolihakset ym. purennan "ympäristölihakset" kipeytyvät, tulee päänsärkyjä.

Katso palstan aiempia viestejä: purenta, bruksaaminen, narskutus, leuan naksuminen jne.

• kohtalotoveri

Minulla on epätasainen purenta, eli vasemman puolen hampaat ottavat kiinni ensin, kun puren yhteen. Muutama vuosi sitten alkoi tautisen kovat kipukohtaukset kahdessa hampaassa, toinen yläleuassa ja toinen alaleuassa. se ei muistuttanut tavallista hammassärkyä vaan tuntui kovaa vihlontaa, niin kuin hammasta olisi kiskottu irti ilman puudutusta tai jotain. Jääylmän veden pitäminen suussa häivytti kipua. No, minä kestin tätä muutaman viikon ennen kuin menin päivystäjälle. Oma lääkäri oli lomalla. Seurasi pitkä hoitoprosessi jonka aikana tehtiin kaikenlaista: röntgenkuvia, hampaiden paikkausta, juurihoitoja, yksi juuri jouduttiin jopa leikkaamaan jne. Paljon kipua ja rahanmenoa. Perusvika oli kuitenkin se, että hampaat joutuivat liian kovaan rasitukseen, ja hermo kuoleentui itsestään, eli sitä se oli tekemässä niiden kipukohtausten aikana. Olisin ehkä saanut hampaani pelastettua jos olisin tajunnut missä vika. Tai jos olisin päässyt heti omalle lääkärille. Hän testasi heti sellaisella sähkökynällä ne kipeät hampaat, ja sanoi että ne ovat menneet tunnottomiksi, eli juurihoito oli ainoa vaihtoehto siinä vaiheessa. Paha vaan että ne juurihoidot eivät tahtoneet onnistua sivukanavan takia...Mulla oli monta vuotta tulehduspesäke suussa, ennenkuin uskaltauduin leikkaukseen. Toivottavasti sinä pääset helpommalla, jos kyseessä on samanlainen purentarasitus.

• Sama

Kylläpä kuulostaa samanlaiselta. Mulla on vasta loppukuusta aika hammaslääkärille ja sittenhän tietenkin menee aikaa ennenkuin saan kiskot. Onkohan mitään konstia ennen sitä ettei yöllä niin kamalasti tulisi narskuteltua ja purtua?
        Kaikki kipeet hampaat on testattu kuumalla ja kylmällä ja mitään ei tuntunut. Kaksi hammasta otettiin auki ja laitettiin lääkepaikat, ei mitään vaikutusta. Mulla tosiaan on just siellä kipeellä puolella kunnon turvotus poskionteloissa, voikohan tuo purentahomma senkin aiheuttaa kun toisella puolella ei ole.

• meikpiis75
        Sama kirjoitti:

Kylläpä kuulostaa samanlaiselta. Mulla on vasta loppukuusta aika hammaslääkärille ja sittenhän tietenkin menee aikaa ennenkuin saan kiskot. Onkohan mitään konstia ennen sitä ettei yöllä niin kamalasti tulisi narskuteltua ja purtua?
        Kaikki kipeet hampaat on testattu kuumalla ja kylmällä ja mitään ei tuntunut. Kaksi hammasta otettiin auki ja laitettiin lääkepaikat, ei mitään vaikutusta. Mulla tosiaan on just siellä kipeellä puolella kunnon turvotus poskionteloissa, voikohan tuo purentahomma senkin aiheuttaa kun toisella puolella ei ole.

Narskutusta on paha lopettaa tahdonvoimalla, se kun tapahtuu yleensä öiseen aikaan. Silloin ei juurikaan pysty kontrolloimaan nukkumisen aikaisia tekemisiään. Yritä kuitenkin ajatella positiivisesti ja olla stressaamatta. Stressi pahentaa narskutusta. Ole iloinen, että asiasi on hoidossa, nyt sinun tarvitsee odottaa enää vähän aikaa. :o)

Poskionteloiden turvotus saattaa sekin johtua purennasta. Ylähampaiden juuret voivat olla hyvin lähellä poskiontelon pohjaa, joillakin ne ulottuvat jopa ihan poskionteloon asti. Voimakas pureminen aiheuttaa varmaankin paineenmuutoksia ja ärsytystä juurien välityksellä myös sinne poskionteloon.

• Saman kokenut

Vaivasi kuulostivat niin tutuilta, että oli ihan pakko vastata. Minulla oli vuosia sitten samantapainen tilanne. Tutkittiin sekä hampaita, että poskionteloita. Välillä syy oli yksin hampaissa ja taas poskionteloissa. Purentaa hiottiin monet kerrat tuloksetta. Oletko saanut tuohon poskionteloturvotukseen jotain lääkkeitä, siis kortisonisuihkeita tai Duactia ? Onko sinulla todettu allergista nuhaa ? Antibiootteja oletkin varmaan syönyt ?!

Minulla ulottuivat hampaiden juuret poskionteloihin asti ja poskiontelot olivat jatkuvassa tulehduskierteessä. Hampaat kuvattiin ja mitään ihmeellistä ei löydetty. Sinus-kuvissa löytyi turvotusta, ei eritettä ja kysta toisesta poskiontelosta. Se leikattiin ja turvotukset helpottivat, mutta leikkauksessa sattui kuolemaan yksi hammas ja pari muuta hammasta tuli tosi kosketusaroiksi. Juurihoito aloitettiin tuohon kuolleeseen hampaaseen, mutta se ei onnistunut ja jouduin poistattamaan ko. hampaan sekä myös ne kaksi aristavaa hammasta. Kaikkien näiden hampaiden juuret ulottuivat poskionteloon asti, mutta onneksi mitään reikiä ei poistoista tullut itse onteloon.

Minulla oli tälläinen varsin surullinen tapaus, mutta kerroin tämän ihan sen vuoksi, että jopa tälläinenkin on mahdollista. Sain ylös tämän vuoksi osaproteesin.

Ei kannata suin päin ryhtyä juurihoitamaan, ellei todellakaan ole varmaa, että kipu lähtee juuri jostain tietystä hampaasta. Huonossa tapauksessa kipu ei juurihoidosta huolimatta lähde pois tai tulee jotain ongelmia juurihoidossa.

• Tiina

Kyllä, olen syönyt antibioottikuurin, Duactia ja nyt on kortisonisuihke menossa. Minulla oli myös kysta-epäily mutta kuvissa sitä ei ainakaan näkynyt.
        Toivottavasti saan apua ennekuin joudun kamalaan hammasremonttiin, nytkin onn rahaa palanu jo vaikka
        kuinka paljon, mutta pääasia että pääsis kivusta eroon. Se vain rassaa kun aina vaan koskee ja syytä ei löydy.
        Minulla ei tietääkseni ole allergista nuhaa.
        Viime yön taas särki aivan sairaasti, ei meinannu särkylääkkeetkään auttaa. Jospa se tästä..... toivottavasti en "järsimiselläni" ehdi aiheuttaa kamalia vaurioita hampaisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe