Nykysuomalaisten älykkyys

tutkimustarvittaisiin

Kaikista kansalaisista 39 prosenttia haluaisi, että oma palkka ja työehdot sovittaisiin työpaikalla. Täsmälleen yhtä moni on asiasta päinvastaista mieltä. Varsin suuri osa eli runsas viidennes ei osaa sanoa, mitä ajatella asiasta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005502324.html

Selkeästi suurin osa on aivan pihalla, onko maassamme älykkyys laskenut? Sitä olisi hyvä alkaa tutkijoiden tutkia.

34

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeääliöitä

Paikallinen sopiminen on samanlaista mitä Töyryn tilallinenja Laurilan torppari"sopivat" keskenään viime vuosisadan alkupuolella. Hulluja suorastaan ovat suomalaiset työntekijät kun äänestävät omaa etuaan vastaan. Paikallista sanelua se on työpaikoilla jos on vain työnantaja vs. yksi työntekijä, eikö se ole satatuhatta triljoonaa kertaa ihmiskunnan historiassa jo nähty?

• IlmanLakkojakin

Hyvä työntekijä neuvottelee itselle hyvän palkankorotuksen, huono ei saa mitään. Onko se niin kovin epäreilua?
        Ei varmaan sovi kaikille aloille, mutta ainakin monilla PAM:in sopimilla aloilla, paikallinen sopiminen voi tuoda nälkäpalkan tilalle normaalin palkan: 2200€ taulukkopalkka --> 3500€ sopimuspalkka.

• aikapahasti
        IlmanLakkojakin kirjoitti:

Hyvä työntekijä neuvottelee itselle hyvän palkankorotuksen, huono ei saa mitään. Onko se niin kovin epäreilua?
        Ei varmaan sovi kaikille aloille, mutta ainakin monilla PAM:in sopimilla aloilla, paikallinen sopiminen voi tuoda nälkäpalkan tilalle normaalin palkan: 2200€ taulukkopalkka --> 3500€ sopimuspalkka.

Taidat olla aika sekaisin...

• BjörnBonner

No, ei toisten liittoon kuuluminen ja etujensa ajaminen estä sinua lisää palkkaa pyytämästä, pöljä. Jos lähdet palkkoja polkemaan, se on eri juttu.

• Työhuutolaiset

Puhut EK:n ja Kokoomujsen propagandaa niin että korvat heiluu. Ei kiitos paikalliselle käskytykselle.

• lusmut-vastusravat

Edesmennyt isäni (rakennusmestari) työmatkoja ajaessamme harmitteli, että muutamalle oikeasti osaavalle ja ahkeralle timpurille ei voi maksaa tuplapalkkaa.
        Aina pitää olla suunnittelemassa urakoita, joissa sitten saavat kunnon palkan

• älkää_sopiko_itse

Kyllä normaalia palkansaajaa viedään kuin litran mittaa jos alkaa itse työnantajan kanssa sopimuksiin sisältöä tekemään. Hyvin harva on niin perehtynyt, että osaa ottaa kaikkea huomioon. Useimmat eivät edes tiedä miten palkka kokonaisuudessaan lasketaan muista ehdoista puhumattakaan.

Voin myöntää, että kerran pistin nimeni uuteen työsopimukseen kun työnantaja painosti panemaan nimen alle. Jälkeenpäin kadutti vaikka hyvältä se ensin näytti. Joustot tuppaa toimimaan työntekijää vastaan ja tilipussissa se ei sitten näykään.

• MoroVajakki

Kaikilla ei ole aivovammaa. Normaalijärkinen kykenee sopimaan itse asiansa.

• Kabinetista

99.9 % tänne kirjoittavista ei omaa mitään vaikutusvaltaa elämänsä missään vaiheessa, on vain risat kalsarit ja louskuttavat leuat.

• KissanPäiviä

On työnantajalla ainaskin varaa valita kuka halvimmalla tekee kun on puolmiljoonaa työtöntä ja matut päälle.

• pölhökustaat

Miksiköhän työnantaja haluaa paikallista sopimista ?
      Siksikö että voi maksaa parempaa palkkaa ?
      Nytkin voi sopia paikallisesti niin korkeita palkkoja kun haluaa. Alle tessin ei voi sopia.
      Eikö joku tosiaankaan tajua edes tätä.

• AlasKokomustaan

Suomalaisten älykkyysosamäärä todellakin tippunut sen kertoo tämä ja myös porvarihallituksen vallassaolo, tosin siinä on mukana myös suuri raha, propagandamedia, kokoomusgallupit ja Tieto Oy:n taistavoimat.

• osamäärähöpöttäjät
        AlasKokomustaan kirjoitti:

Suomalaisten älykkyysosamäärä todellakin tippunut sen kertoo tämä ja myös porvarihallituksen vallassaolo, tosin siinä on mukana myös suuri raha, propagandamedia, kokoomusgallupit ja Tieto Oy:n taistavoimat.

Ette ole työelämässä paljoa olleet jos luulette, että työsopimuksen tekeminen on sama kuin palkasta sopiminen. Menkää ensin pojat töihin muutamaksi vuodeksi ja selvitelkää vähän asioita.

• 40vuodenkokemus

Mielelläänhän ne työnantajat maksavat sen mitä työnhakija ilkeää vain palkakseen pyytä.

• kxndnndmdmd

kyllä toi paikallinen sopiminen on ihan ok. esim kun töissä ryyppääminenhän on yleensä kielletty, niin me jarkkon kanssa paikallisesti sovittiin että kyllä sitä voi vähän työmaalla ottaa. ja sitten kun oltiin otettu vähän, sovittiin että voi ottaa enemmänkin. sekin sovittiin paikallisesti.

• surku.homma

Surku.
      Vain 39 prosenttia suomalaisista on ahkeria ja osaavia.

• Suklaasilmäimut

Tai ainakin ruskeakielisiä..

• vanha-äijä

Mul o varmaa älkkyysosamäärä ja kengännumero lähes sama.

• NeroWolffi

Veikkaanpa ettei yksikään tässä ketjussa paikallista sopimista hehkuttava ole työntekijä.

• näkee.heti

Ei olekaan vaan ovat lorvivia työttömiä.

• AjatustenLukua

Jotka pitäisi saada tekemään työnantajan hommia puoliilmaiseksi.

• liittoänkyrä

Mulle työnantaja tarjosi 8e tuntipalkkaa. Itse vaadin 18e.
      Sovittiin sitten että saan 8,5e tunnilta.
      Sen 0,5e sain tingityksi kun lupasin olla kuulumatta liittoon.

• kunnon.duunari

Paikallinen sopimus on omiaan ns. parempien työntekijöiden kesken, jotka voivat vapaammin neuvotella itselleen etuja ilman että joku dinosaurusjärjestö estää typerillä lakipykälillään toiminnan. Ei-paikallinen sopimus taas toimii rivityötekijöiden ja muiden perussuorittajien kohdalla: he tekevät vain sen mikä on pakko tehdä niin pienellä vaivalla kuin mahdollista. Itse kunnon työntekijänä suosisin paikallista sopimista, koska haluan antaa kaikkeni yrityksen menestyksen eteen enkä halua minkään ulkopuolisen tahon sitä pilaavan.

• yksituhansista

Ehdottaisin, että jokaisen suomalaisen palkka tai muu tulo kerrottaisiin hänen älykkyysosamääränsä sadasosalla. Suurimmalla osalla se ei juuri vaikuttaisi mitenkään, koska suurin osa ihmisistä on siinä satasen kieppeillä. Minun työmarkkinatukeni kuitenkin nousisi puoleentoistatuhanteen euroon kuussa. Ja koska se kävisi valtiolle kalliiksi, he varmaan järjestäisivät minulle palkkatyöpaikan, mikä olisi voitto kaikille.

• uusi_kertoimesi_0.8

Älä viitsi pikku tyhmeliini. Jos sinulla olisi noin paljon älliä, sinulla olisi hyvät ansiot ja ihan muut kiireet kuin tänne kirjoittaminen.

• Pöhköys_nousee

Onko unohtunut totuus eli " iso sanoo pieni anoo" Voi vain kuvitella millaista on R-kioskin tyttösellä neuvotellessaan itselleen parempaa palkkaa :D

• org-mummeli

Mulla on ikää senverran, että olen läpikäynyt molemmat mallit. Samasta työstä, kun maksetaan sama palkka , ei aina ole reilua, ei sekään, että maksetaan eripalkka. Siihen vaikuttaa aina henkilön persoona ja pomon nuolemisjärjestelmä.
      Jonkilainen kohtuusjärjestelmä oli palkkaluokat ja päälle ns. hyvänmiehenlisät.

Nykyisin eletään ihan eri maailmassa. Mottona näkyy olevan "riisikupilla töihin". NS. avainhenkilöille kylläkin maksetaan, mutta sekin käytäntö on hyvin kirjavaa. Siinä tuntuu olevan jonkinlainen sopimuspalkakäytäntö, mitä olen sivusta seurannut. (firmasta riippuen)

Kaikkein kumallisinta on se, jos jää jostakin työttömäksi, siinä samassa hukkuu amattitaito. Kuvaan astuu ikärasismi ja kaikenlaiset jonninjoutavat kurssipyöritykset yms. Sensijaan, että tarjottaisiin kunnolista ammattikoulutusta, uuteen ammattiin. Tuntuu, että tahallaan pidetään yllä ns. orjamarkkinoita. Sitten ihmetellään, ettei työ kiinosta. Nuoret masentuu ja tappavat itsensä, kun ei ole toivoa huomisesta ja se on surulista.

Koulutusjärjestelmää pitää parantaa eikä supistaa, paremmin vastaamaan nykyyhteiskunnan tarpeita.

• 585845

Olisi meidänkin paja ehkä vielä pystyssä, jo olisi osaavien annettu tehdä töitä, mutta kommunistinen luottamusmies käytti päivänsä siihen, että kävi suihkimassa korviin, että älä nyt saatana porvarille tee noin paljon töitä, urakat kusee. Kusivat sitten niin, että siirrettiin koko tuotanto ulkomaille.

• Miksityötkoronkiskurille

Miksi ihmiset ei voi päättää ja tehdä töitä vain oman elantonsa eteen niin paljon kuin se vain ottaa,eli jos kaikki tykötarpeet on jo maksettu ,niin itse tarvitsisin tehdä vain 365 kg ruuan 8m3 puuta ja 3500 kwh sähköä joidenkin laitteiden ja vaatteiden edestä töitä vuodessa,en enempää? Miksi minun täytyy osallistua muitten voiton ja koron eteen työskentelemiseen ollenkaan? Kenellä on oikeus päättää tämä?Minulla itsellänihän se oikeus pitäisi olla,eikö? Työtunteina noitten hyödykkeiden tuottaminen tehokkainta tietä vie ehkä 2 viikkoa vuodesta. Miksi siis minun kuuluisi olla töissä edes vakituisesti? Ei ymmärrä.
      Tämä on suurin hulluus kautta aikain

• Töihin_vaan_ensin

Tuollaisia kahden viikon keikkoja kunnollisiin työpaikkoihin ei niin helposti löydä. Sellainen on nimittäin työnantajalle hankala järjesteltävä. Mutta tässä parempi ehdotus.

Jos tosiaan olet noin tehokas, niin sinähän tietysti teet nyt pari vuotta eli sata viikkoa töitä tosissasi ja sen jälkeen siirryt ansaitulle eläkkeelle säästöjesi varassa. Kun on tarpeeksi rahaa, on myös käytännössä oikeus olla tekemättä työtä eikä tarvitse välittää TE-toimistosta.

• lpolko

Taivaastako ne tykötarpeen rahat on tipahtanut? Ei tietenkään, vaan toiset saavat käydä töissä sinulle ne tykötarpeet tienaamassa.
        Eihän sitä muuten ole pakko mihinkään työttömäksi edes ilmoittautua, jos kerran tulee muutenkin toimeen.

• Valtiotyönantajana
        Töihin_vaan_ensin kirjoitti:

Tuollaisia kahden viikon keikkoja kunnollisiin työpaikkoihin ei niin helposti löydä. Sellainen on nimittäin työnantajalle hankala järjesteltävä. Mutta tässä parempi ehdotus.

Jos tosiaan olet noin tehokas, niin sinähän tietysti teet nyt pari vuotta eli sata viikkoa töitä tosissasi ja sen jälkeen siirryt ansaitulle eläkkeelle säästöjesi varassa. Kun on tarpeeksi rahaa, on myös käytännössä oikeus olla tekemättä työtä eikä tarvitse välittää TE-toimistosta.

Hyvin mielellään,mutta se edellyttäisi sitä että itse saan siitä kaiken sen hyödyn jota kaikki tekemäni työ tuottaa,eli toimin kuin yksityisyrittäjänä mutta esim. valtion avittamana ,työkoneet sun muut, joilla taas myös minun jälkeeni tekevä henkilö voi tehdä omat työnsä.
        Kannatan tuollaista systeemiä enemmän kuin nykyistä kapitalismia missä voittaja vain korjaa potin ja työntekijä saa vain pienen osan työntuottavuudesta palkkana.
        Toisin sanoen en tarvitsisi rahapalkkaa ollenkaan.

• kofgkdf
        Valtiotyönantajana kirjoitti:

Hyvin mielellään,mutta se edellyttäisi sitä että itse saan siitä kaiken sen hyödyn jota kaikki tekemäni työ tuottaa,eli toimin kuin yksityisyrittäjänä mutta esim. valtion avittamana ,työkoneet sun muut, joilla taas myös minun jälkeeni tekevä henkilö voi tehdä omat työnsä.
        Kannatan tuollaista systeemiä enemmän kuin nykyistä kapitalismia missä voittaja vain korjaa potin ja työntekijä saa vain pienen osan työntuottavuudesta palkkana.
        Toisin sanoen en tarvitsisi rahapalkkaa ollenkaan.

Tuttu juttu, niitä kutsuttiin kolhooseiksi. Ei toiminut. Kukaan paitsi kommunistinen eliitti ei rikastunut. Eikä oikein edes tullut toimeen.

• Minulla on ollut paikallisesti sovittu palkka jo 20 vuotta. Muut työehdot ovat liittojen sopimia kuten myös korotukset. Jokaiseen projektiin sovitaan oma palkka, mikä sisältää myös ylityöt. Olen verrannut palkkaani siihen,että olisin saanut "normaalit" ylityökorvaukset nykyisen tilalle. Joinakin vuosina olisin hävinnyt jonkun satasen ja joskus olen voittanut mutta yleensä voittanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe