autot kuumiksi heti lähdössä

halpajahyvä

60

4483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt ei oikein tyhmä ymmärrä, miksi vesikiertoinen (sähköllä toimiva) lämmitin olisi jotenkin parempi kuin vesikiertoinen polttoainetoiminen lämmitin. Hitaampi toki ja vaatii piuhaa ja ajastuksen kanssa leikkimistä, mutta noin muuten?

      Itselläni on webasto nyt kaksi vuotta ollut käytössä (käytettynä ostettu). Ainut korjauskohde oli kaukosäätimen pariston vaihto, kun oli päässyt vähän tyhjenemään... Ja mitenkäs se käyttö sitten? Aamulla kun herää, painetaan nappulaa, käydään suihkussa, puetaan vaatteet ja hypätään lämpimään autoon. Ja hei, "dieselmoottori puhaltaa heti lämmintä kun kennokin kuuma"!

      • webastokallislaite

        aivan oikein-se vaan merkkiliikkeessä aina tuo webaston korjaus maksaa sen 1000e ohjelmoineen..
        eikä tarvi miettiä koska akku loppuu kun laite vie auton virtaa.

        Köyhille hyvä vaihtoehto verkkovirtavesikiertolämmitin


      • webastokallislaite kirjoitti:

        aivan oikein-se vaan merkkiliikkeessä aina tuo webaston korjaus maksaa sen 1000e ohjelmoineen..
        eikä tarvi miettiä koska akku loppuu kun laite vie auton virtaa.

        Köyhille hyvä vaihtoehto verkkovirtavesikiertolämmitin

        En ihan täysin hahmota, miksi pitäisi korjauttaa merkkiliikkeessä, kun saman saa hoidettua puoleen hintaan jossain pikkupajassa. Ei tuo webasto mitään rakettitiedettä ole.

        Akun loppuminen voi olla ongelma, jos:
        a) akku on muutenkin vaihdon tarpeessa (=vanha) tai
        b) ajaa pientä pätkää

        Verkkovirtavesikierto ei minusta sovi köyhille. Itselleni on käynyt usein niin, että kun pitäisi pakkasaamuna lähteä jonnekin, olen pistänyt (aiemmissa autoissa) lämmityksen päälle ja parin tunnin kuluttua kun auto alkaisi olla lämmin, onkin huomattu matkatarpeen kadonneen. Siis turhaan mennnyt pari-kolme kilowattituntia sähköä.


      • lämpiääskodanyt
        TheRat kirjoitti:

        En ihan täysin hahmota, miksi pitäisi korjauttaa merkkiliikkeessä, kun saman saa hoidettua puoleen hintaan jossain pikkupajassa. Ei tuo webasto mitään rakettitiedettä ole.

        Akun loppuminen voi olla ongelma, jos:
        a) akku on muutenkin vaihdon tarpeessa (=vanha) tai
        b) ajaa pientä pätkää

        Verkkovirtavesikierto ei minusta sovi köyhille. Itselleni on käynyt usein niin, että kun pitäisi pakkasaamuna lähteä jonnekin, olen pistänyt (aiemmissa autoissa) lämmityksen päälle ja parin tunnin kuluttua kun auto alkaisi olla lämmin, onkin huomattu matkatarpeen kadonneen. Siis turhaan mennnyt pari-kolme kilowattituntia sähköä.

        ja halvempaa kuin palava diesel tai bensa.

        ei siinä tule säästöä vaan laitteen ylläpitokuluissa


      • lämpiääskodanyt kirjoitti:

        ja halvempaa kuin palava diesel tai bensa.

        ei siinä tule säästöä vaan laitteen ylläpitokuluissa

        > ei siinä tule säästöä vaan laitteen ylläpitokuluissa

        Ei minusta kyllä sähkökäyttöisen laitteenkaan ylläpitokulut mitenkään merkittäviä olleet, joten en ymmärrä miten tuossa tulisi säästöä?

        Kaukosäätimellä toimiva polttoainekäyttöinen lämmitin säästää verrattuna sähkökäyttöiseen, koska käyttöajat ovat tarkemmin hallittuja (10-30 minsaa ennen lähtöä, ulkolämpötilan mukaan vs. 2 tuntia ajastimella joka aamu) ja käyttöä seuraa melkein aina myös liikenteeseen lähteminen (kahden tunnin aikana voivat suunnitelmat muuttua vielä monta kertaa, 15 minsan aikana harvemmin).

        Mutta itselle tuo kaukosäätimellä toimiva, polttoainetoiminen lämmitin on lähinnä käyttömukavuuden ja käytettävyyden kannalta niin paljon parempi, etten sähkötoimista enää halua. Ei tarvitse hypätä käytännössä koskaan kylmään autoon, kun lämmitysajat ovat murto-osia...


      • kallisylläpitääVWskoda
        TheRat kirjoitti:

        > ei siinä tule säästöä vaan laitteen ylläpitokuluissa

        Ei minusta kyllä sähkökäyttöisen laitteenkaan ylläpitokulut mitenkään merkittäviä olleet, joten en ymmärrä miten tuossa tulisi säästöä?

        Kaukosäätimellä toimiva polttoainekäyttöinen lämmitin säästää verrattuna sähkökäyttöiseen, koska käyttöajat ovat tarkemmin hallittuja (10-30 minsaa ennen lähtöä, ulkolämpötilan mukaan vs. 2 tuntia ajastimella joka aamu) ja käyttöä seuraa melkein aina myös liikenteeseen lähteminen (kahden tunnin aikana voivat suunnitelmat muuttua vielä monta kertaa, 15 minsan aikana harvemmin).

        Mutta itselle tuo kaukosäätimellä toimiva, polttoainetoiminen lämmitin on lähinnä käyttömukavuuden ja käytettävyyden kannalta niin paljon parempi, etten sähkötoimista enää halua. Ei tarvitse hypätä käytännössä koskaan kylmään autoon, kun lämmitysajat ovat murto-osia...

        Kyllä se hyvä on niin kauan kun kestää ja kaikki apulaitteet ja osat ovat kalliita työn lisäksi-sama hinta kaikilla liikkeillä.
        moniko tekee enään vanhaan 2000e autoonsa 1000e webastohuoltoa


      • kallisylläpitääVWskoda kirjoitti:

        Kyllä se hyvä on niin kauan kun kestää ja kaikki apulaitteet ja osat ovat kalliita työn lisäksi-sama hinta kaikilla liikkeillä.
        moniko tekee enään vanhaan 2000e autoonsa 1000e webastohuoltoa

        > moniko tekee enään vanhaan 2000e autoonsa 1000e webastohuoltoa

        Kyse on käyttöarvosta. Jos käyttöarvo on sitä luokkaa, että tonnin huolto kannattaa, niin sitten se kannattaa, jälleenmyyntiarvosta huolimatta.

        > osat ovat kalliita työn lisäksi-sama hinta kaikilla liikkeillä.

        Jos tarkoitit, että osat ovat kaikillä liikkeillä saman hintaisia, niin tämähän ei sinänsä pidä paikkaansa. Ainakaan jos katsotaan, mitä osia lähdetään vaihtamaan. Jos webaston vie Veholle huoltoon, niin herkästi alkaa osanvaihtorumba ja saa olla onnellinen, jos tonnilla selviää. Jos taas vie vähän pienempään puljuun, niin ensin käytetään jonkin verran aikaa vian selvittämiseen ja sitten katsotaan onnistuisiko korjaaminen vaikkapa osia vaihtamatta. Saattaa päästä muutamalla kympillä. Tai sitten joutuu vaihtamaan osaa ja voi mennä satasia. Harva osa Webastoonkaan kuitenkaan tonnia maksaa, varisnkaan käytettynä / saksasta tilattuna.


      • näinkäviVW
        TheRat kirjoitti:

        > moniko tekee enään vanhaan 2000e autoonsa 1000e webastohuoltoa

        Kyse on käyttöarvosta. Jos käyttöarvo on sitä luokkaa, että tonnin huolto kannattaa, niin sitten se kannattaa, jälleenmyyntiarvosta huolimatta.

        > osat ovat kalliita työn lisäksi-sama hinta kaikilla liikkeillä.

        Jos tarkoitit, että osat ovat kaikillä liikkeillä saman hintaisia, niin tämähän ei sinänsä pidä paikkaansa. Ainakaan jos katsotaan, mitä osia lähdetään vaihtamaan. Jos webaston vie Veholle huoltoon, niin herkästi alkaa osanvaihtorumba ja saa olla onnellinen, jos tonnilla selviää. Jos taas vie vähän pienempään puljuun, niin ensin käytetään jonkin verran aikaa vian selvittämiseen ja sitten katsotaan onnistuisiko korjaaminen vaikkapa osia vaihtamatta. Saattaa päästä muutamalla kympillä. Tai sitten joutuu vaihtamaan osaa ja voi mennä satasia. Harva osa Webastoonkaan kuitenkaan tonnia maksaa, varisnkaan käytettynä / saksasta tilattuna.

        Vaan kun pienet puljut ei mielellään korjaa tehtaalla asennettuja webastoja joten esim VW hinnoittelee miten halua korjaukset.
        pelkkä ohjelmointi joka kerta 300e.että silleen


      • näinkäviVW kirjoitti:

        Vaan kun pienet puljut ei mielellään korjaa tehtaalla asennettuja webastoja joten esim VW hinnoittelee miten halua korjaukset.
        pelkkä ohjelmointi joka kerta 300e.että silleen

        Pitää olla hyvä hoitosuhde pikkupuljun kanssa. :)

        Eivätkä ne "tehdasasennetut" webastot yleensä ole tehtaalla asennettuja. Maahantuoja sen tekee. Toki osaaminen ja valmiudet esimerkiksi siihen ohjelmointiin ovat aika paljon paremmat kuin pikkupajassa jälkiasennetuissa, mutta samalla tavalla se mekaniikka siellä pelaa. Ja sehän siellä kai useimmiten porsii (sytytin, pumppu, jne).


      • osaalöytyykyllä
        TheRat kirjoitti:

        Pitää olla hyvä hoitosuhde pikkupuljun kanssa. :)

        Eivätkä ne "tehdasasennetut" webastot yleensä ole tehtaalla asennettuja. Maahantuoja sen tekee. Toki osaaminen ja valmiudet esimerkiksi siihen ohjelmointiin ovat aika paljon paremmat kuin pikkupajassa jälkiasennetuissa, mutta samalla tavalla se mekaniikka siellä pelaa. Ja sehän siellä kai useimmiten porsii (sytytin, pumppu, jne).

        Pikkupajan jälkiasennetut toimii paremmin ja halvempia huoltaa.ei ole niitä autonvalmistajien ohjelmointia ollenkaan kun toimii erillisenä auton tekniikasta
        oikein käytettynä toimii viisikin vuotta hyvin.

        tehdaskytköiset käyttää atomaattisesti weban päällä niin voi olla tukossa hyvinkin nopeasti

        ja issekorjaajat hankkii osat netistä halvemmalla jos ei oo tehdasasennettu


      • dieselkylmänäkäy
        osaalöytyykyllä kirjoitti:

        Pikkupajan jälkiasennetut toimii paremmin ja halvempia huoltaa.ei ole niitä autonvalmistajien ohjelmointia ollenkaan kun toimii erillisenä auton tekniikasta
        oikein käytettynä toimii viisikin vuotta hyvin.

        tehdaskytköiset käyttää atomaattisesti weban päällä niin voi olla tukossa hyvinkin nopeasti

        ja issekorjaajat hankkii osat netistä halvemmalla jos ei oo tehdasasennettu

        Niin tehdaswebastot on ohjelmoitu pyörimään ajon aikana että moottori voisi joskus saavuttaa normaalin käyttölämpötilan kovemmillakin pakkasilla ja mm. hiukkassuodattimen poltto onnistuu.

        Kaupunkiajoa kovalla pakkasella ilman webastoa niin eihän siellä lämmöt nouse koskaan lähellekään normaalia ja hiukkassuodattimen poltto ei käynnisty ja kohta tulee mittaristoon ilmoitus että dpf malfuntion visit workshop.

        Webaston kanssa lämpenee, mulla on tehdaswebasto autossa eikä sen kanssa ole ollut juuri ongelmia. Tuntuu kovalla pakkasella käyvän koko ajan melkein, moottorin kun sammuttaa niin vielä loppupuhallukset menossa kun autosta ulos astuu.


      • eiköyhillenämä
        dieselkylmänäkäy kirjoitti:

        Niin tehdaswebastot on ohjelmoitu pyörimään ajon aikana että moottori voisi joskus saavuttaa normaalin käyttölämpötilan kovemmillakin pakkasilla ja mm. hiukkassuodattimen poltto onnistuu.

        Kaupunkiajoa kovalla pakkasella ilman webastoa niin eihän siellä lämmöt nouse koskaan lähellekään normaalia ja hiukkassuodattimen poltto ei käynnisty ja kohta tulee mittaristoon ilmoitus että dpf malfuntion visit workshop.

        Webaston kanssa lämpenee, mulla on tehdaswebasto autossa eikä sen kanssa ole ollut juuri ongelmia. Tuntuu kovalla pakkasella käyvän koko ajan melkein, moottorin kun sammuttaa niin vielä loppupuhallukset menossa kun autosta ulos astuu.

        Noo tutulla meni skodasta webaston ohjainlaite
        osa 500e
        ohjelma 300e
        työ 300e
        pikkupulju siirti vastuun diagnostiikan jälkeen merkkiliikkeeseen-että silleen


      • VWskodawebastoeitoimi
        eiköyhillenämä kirjoitti:

        Noo tutulla meni skodasta webaston ohjainlaite
        osa 500e
        ohjelma 300e
        työ 300e
        pikkupulju siirti vastuun diagnostiikan jälkeen merkkiliikkeeseen-että silleen

        Ei kukaan halua sekaantua merkkiliikkeen toimintaan

        eli tilaa auto ilman webastoa ja asennuta se sitten jossain muualla kuin merkkiliikkeessä ja riippumattomana auton kytkennöistä-säästät tulevissa kuluissa jopa tuhansia e!


      • VWskodawebastoeitoimi

        asialinja


      • justiinsajuuj
        dieselkylmänäkäy kirjoitti:

        Niin tehdaswebastot on ohjelmoitu pyörimään ajon aikana että moottori voisi joskus saavuttaa normaalin käyttölämpötilan kovemmillakin pakkasilla ja mm. hiukkassuodattimen poltto onnistuu.

        Kaupunkiajoa kovalla pakkasella ilman webastoa niin eihän siellä lämmöt nouse koskaan lähellekään normaalia ja hiukkassuodattimen poltto ei käynnisty ja kohta tulee mittaristoon ilmoitus että dpf malfuntion visit workshop.

        Webaston kanssa lämpenee, mulla on tehdaswebasto autossa eikä sen kanssa ole ollut juuri ongelmia. Tuntuu kovalla pakkasella käyvän koko ajan melkein, moottorin kun sammuttaa niin vielä loppupuhallukset menossa kun autosta ulos astuu.

        Maskisuoja nostaa moottorin lämmöt normaaliin, ei tarvi webastoa huudattaa. Itse otin lämpötilan tunnistimelta puskurin takaa piuhan irti, niin ei käynnisty enää itsekseen ajossa alla 5c lämpötilassa, vain ajastimella käyttelen ja polttoainetta kuluu vähemmän. Huom. tuon voi myös ohjelmoida mootorinohjauksessa, niin ettei käynnisty ajossa, mutta se maksaa 150€


      • tehdasasennettu
        TheRat kirjoitti:

        Pitää olla hyvä hoitosuhde pikkupuljun kanssa. :)

        Eivätkä ne "tehdasasennetut" webastot yleensä ole tehtaalla asennettuja. Maahantuoja sen tekee. Toki osaaminen ja valmiudet esimerkiksi siihen ohjelmointiin ovat aika paljon paremmat kuin pikkupajassa jälkiasennetuissa, mutta samalla tavalla se mekaniikka siellä pelaa. Ja sehän siellä kai useimmiten porsii (sytytin, pumppu, jne).

        Kyllä muuten on tehtaalla asennettu ja yhteydessä myös can-väylään ja piuhat menee auton johtosarjojen sisällä, eikä maahantuoja pysty tekemään sellaista remonttia autoon johtosarjoineen, myös webaston kiinnitys telineistä pystyy katsomaan onko tehtaalla asennettu laite, niitä kun ei jälkiasennuksissa ole käytössä ja ainoastaan noita ajastikelloja laitetaan maahantuojalla jälkiasennuksena ajowebastoihin


      • tehdasasennettu kirjoitti:

        Kyllä muuten on tehtaalla asennettu ja yhteydessä myös can-väylään ja piuhat menee auton johtosarjojen sisällä, eikä maahantuoja pysty tekemään sellaista remonttia autoon johtosarjoineen, myös webaston kiinnitys telineistä pystyy katsomaan onko tehtaalla asennettu laite, niitä kun ei jälkiasennuksissa ole käytössä ja ainoastaan noita ajastikelloja laitetaan maahantuojalla jälkiasennuksena ajowebastoihin

        > ainoastaan noita ajastikelloja laitetaan maahantuojalla jälkiasennuksena ajowebastoihin

        Minulla on maahantuojalla jälkiasennettu webasto, eikä siinä mitään hemmetin ajastinkelloja ole. Sehän vasta järjetön idea olisi. Hukkuisi puolet Webaston eduista. Kaukosäätimellä ja can-väylään kytketty (tai miten tuo nyt sisäpuhaltimet sitten aktivoikin).


      • eiriitäpaikoillaan
        justiinsajuuj kirjoitti:

        Maskisuoja nostaa moottorin lämmöt normaaliin, ei tarvi webastoa huudattaa. Itse otin lämpötilan tunnistimelta puskurin takaa piuhan irti, niin ei käynnisty enää itsekseen ajossa alla 5c lämpötilassa, vain ajastimella käyttelen ja polttoainetta kuluu vähemmän. Huom. tuon voi myös ohjelmoida mootorinohjauksessa, niin ettei käynnisty ajossa, mutta se maksaa 150€

        Ei se maskisuoja auta esim. kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä, jos polttoainetta palaa moottorissa noin litra tunnissa niin ei siitä enää montaa kilowattia matkustamon lämmitykseen riitä oli maskisuojaa tai ei eli webastoa tarvitaan edelleen pitämään jäähdytysnestettä kuumana.

        Toki kuormitettuna maantieajossa moottoristakin irtoaa lämpöä sitten eri tavalla, silloin maskisuojasta voi olla apuakin kun se estää kylmän viiman aiheuttamaa lämpöhäviöitä jotka ovat merkittävät nimenomaan suuremmissa nopeuksissa.


      • Pentteli

        Mulla kauko säätöinen wepasto kun ei tiedä mihin aikaan lähtee(vaimoni).
        yllä pito laturi joskus päällä, akku vaihdettu isompaan MB, E vm-11.
        kaikki toimii! onko sellasta laitetta jota ei tarvi joskus huoltaa? ?


      • E220_CDI
        TheRat kirjoitti:

        > ainoastaan noita ajastikelloja laitetaan maahantuojalla jälkiasennuksena ajowebastoihin

        Minulla on maahantuojalla jälkiasennettu webasto, eikä siinä mitään hemmetin ajastinkelloja ole. Sehän vasta järjetön idea olisi. Hukkuisi puolet Webaston eduista. Kaukosäätimellä ja can-väylään kytketty (tai miten tuo nyt sisäpuhaltimet sitten aktivoikin).

        Ei oikein kytketystä ajastimesta voi mitään haittaa olla. Tehdasasennuksessa on mukana keskikonsolin katkaisimen ja kauko-ohjausavainperän LISÄKSI myös rattinapeista menuvalikon kautta käytettävä ajastin useammalla kellolla. Virkamies voi ajastaa vaikka aamun ja illan lähtöaikansa työmatkalleen.

        Me muut kytkemme lämmityksen kauko-ohjauksella silloin kun alkaa näyttää, että töistä pääsee pian irtoamaan.


      • E220_CDI
        osaalöytyykyllä kirjoitti:

        Pikkupajan jälkiasennetut toimii paremmin ja halvempia huoltaa.ei ole niitä autonvalmistajien ohjelmointia ollenkaan kun toimii erillisenä auton tekniikasta
        oikein käytettynä toimii viisikin vuotta hyvin.

        tehdaskytköiset käyttää atomaattisesti weban päällä niin voi olla tukossa hyvinkin nopeasti

        ja issekorjaajat hankkii osat netistä halvemmalla jos ei oo tehdasasennettu

        "toimii erillisenä auton tekniikasta
        oikein käytettynä toimii viisikin vuotta hyvin."

        Sehän on mennyt sitten hyvin. Täällä on menossa tehdasWebaston seitsemäs talvi.

        "tehdaskytköiset käyttää atomaattisesti weban päällä niin voi olla tukossa hyvinkin nopeasti"

        Ei ole. Käynnistyy vain pyydettäessä.


      • ihmeväittelyä
        eiriitäpaikoillaan kirjoitti:

        Ei se maskisuoja auta esim. kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä, jos polttoainetta palaa moottorissa noin litra tunnissa niin ei siitä enää montaa kilowattia matkustamon lämmitykseen riitä oli maskisuojaa tai ei eli webastoa tarvitaan edelleen pitämään jäähdytysnestettä kuumana.

        Toki kuormitettuna maantieajossa moottoristakin irtoaa lämpöä sitten eri tavalla, silloin maskisuojasta voi olla apuakin kun se estää kylmän viiman aiheuttamaa lämpöhäviöitä jotka ovat merkittävät nimenomaan suuremmissa nopeuksissa.

        Kyllä se maskisuoja toimii myös kaupunkiajossa, käypä vaikka ajamassa polkupyörällä märällä päällä pakkasessa ilman pipoa kilometrin lenkki ja jos olet vielä järjissäsi tämän jälkeen niin tee sama uudeelleen pipo päässä! Puolet lyhyemmässä ajassa on moottori normi lämpöinen maskisuojan kanssa ja pysyy myös paikallaan seistessä pidempään lämpöisenä, koska se estää lämmön poistumista maskin kautta.. -5c lämpötilassa kaupunkiajossa moottori on 3km ajon jälkeen jo normilämpöinen (termostaatti kertaalleen auennut) kuin taas ilman suojaa saa ajaa 6km


      • lämminauto
        TheRat kirjoitti:

        > ainoastaan noita ajastikelloja laitetaan maahantuojalla jälkiasennuksena ajowebastoihin

        Minulla on maahantuojalla jälkiasennettu webasto, eikä siinä mitään hemmetin ajastinkelloja ole. Sehän vasta järjetön idea olisi. Hukkuisi puolet Webaston eduista. Kaukosäätimellä ja can-väylään kytketty (tai miten tuo nyt sisäpuhaltimet sitten aktivoikin).

        Taidat olla toyota miehiä ja se webasto on itseasiassa eberi toyotassa ja niissä on tosiaan maahantuojalla asennettu lämmitin, mutta kyllä ajastin kello on kyllä mainio peli silloin, kun on pidemmällä autosta voi laittaa sieltä sen lämpiämään haluttuun aikaan esim. pilkillä ollessa pääsee lähtemään lämpöisellä vaunulla! Edelleen tehdasasennutuihin webastoihin laitetaan asiaakkan niin halutessa ajastinkello maahantuojalla, mutta voi sen toki muuallakin asennuttaa esim. virossa on halvempi


      • lämminauto kirjoitti:

        Taidat olla toyota miehiä ja se webasto on itseasiassa eberi toyotassa ja niissä on tosiaan maahantuojalla asennettu lämmitin, mutta kyllä ajastin kello on kyllä mainio peli silloin, kun on pidemmällä autosta voi laittaa sieltä sen lämpiämään haluttuun aikaan esim. pilkillä ollessa pääsee lähtemään lämpöisellä vaunulla! Edelleen tehdasasennutuihin webastoihin laitetaan asiaakkan niin halutessa ajastinkello maahantuojalla, mutta voi sen toki muuallakin asennuttaa esim. virossa on halvempi

        Ei ole tojotaa eikä muutakaan idän ihmettä. Ja webasto nimen omaan on autossa.

        Tarkoitatko, että saat ajastinkellon esim. kännykällä päälle? Veikkaan, ettei sitä ihan ajastimeksi silloin kutsuta.


      • eiriitäpaikoillaan
        ihmeväittelyä kirjoitti:

        Kyllä se maskisuoja toimii myös kaupunkiajossa, käypä vaikka ajamassa polkupyörällä märällä päällä pakkasessa ilman pipoa kilometrin lenkki ja jos olet vielä järjissäsi tämän jälkeen niin tee sama uudeelleen pipo päässä! Puolet lyhyemmässä ajassa on moottori normi lämpöinen maskisuojan kanssa ja pysyy myös paikallaan seistessä pidempään lämpöisenä, koska se estää lämmön poistumista maskin kautta.. -5c lämpötilassa kaupunkiajossa moottori on 3km ajon jälkeen jo normilämpöinen (termostaatti kertaalleen auennut) kuin taas ilman suojaa saa ajaa 6km

        Toimii toimii mutta ei se ihmeitä tee ja webastoa tarpeettomaksi. Kun kaupunkiajossa moottorin käydessä tyhjäkäyntiä ei polttoainetta pala tarpeeksi kattamaan moottorin lämpöhäviöitä ja matkustamon lämmityskennnon jäähdyttävää vaikutusta.

        Suuri osa dieselmoottorin lämmöstä karkaa pakokaasujen kautta joten siitä n. litra tunnissa kulutuksesta ei montaa kilowattia jäähdytysnesteeseen siirry ja kun matkustamon ilmastointi repii -30 asteista pakkasilmaa lämmityskennon läpi yrittäessään pitää auton lämpimänä niin moottorin lämmöt menee alas kuin lehmän häntä jos ei ole webastoa oli maskisuoja tai ei.

        Vanhemmat moottorit lämmittää paremmin, esim. 90 luvun volvon 2.4 litrainen bensakrematorio jaksoi tyhjäkäynnillä käydessään lämmittää auton n. 20 minuutissa kovalla pakkasella kylmänä käynnistyksen jälkeen ja moottorin lämmötkin oli noussut jo puoleen normaalista.

        Uudempi 2.4 litrainen ei pääse yhtä hyvään tulokseen mutta lämpenee sekin. VW:n 1.9 litrainen dieselmoottori ei lämpöä taas anna juuri yhtään tyhjää käydessään.


      • vesikiertoverkkovirta
        TheRat kirjoitti:

        En ihan täysin hahmota, miksi pitäisi korjauttaa merkkiliikkeessä, kun saman saa hoidettua puoleen hintaan jossain pikkupajassa. Ei tuo webasto mitään rakettitiedettä ole.

        Akun loppuminen voi olla ongelma, jos:
        a) akku on muutenkin vaihdon tarpeessa (=vanha) tai
        b) ajaa pientä pätkää

        Verkkovirtavesikierto ei minusta sovi köyhille. Itselleni on käynyt usein niin, että kun pitäisi pakkasaamuna lähteä jonnekin, olen pistänyt (aiemmissa autoissa) lämmityksen päälle ja parin tunnin kuluttua kun auto alkaisi olla lämmin, onkin huomattu matkatarpeen kadonneen. Siis turhaan mennnyt pari-kolme kilowattituntia sähköä.

        Tuntuu olevan yhtä kallista tuo korjaaminen pörhöllä kuin erikoisliikkeessä-tiedä sitten kumpi on menny hinnassa vastaan
        Ja merkkiliike ottaa siitä ohjelmoinnista sen 400e jos tehdasasenteinen webasto-on hinnat kohillaan


      • vesikiertoverkkovirta kirjoitti:

        Tuntuu olevan yhtä kallista tuo korjaaminen pörhöllä kuin erikoisliikkeessä-tiedä sitten kumpi on menny hinnassa vastaan
        Ja merkkiliike ottaa siitä ohjelmoinnista sen 400e jos tehdasasenteinen webasto-on hinnat kohillaan

        Älä mene pörhöön, jos siellä on kallista. Kierrä nuo merkkiliikkeet kaukaa. Pikkupajalla jossa työtunti maksaa 20 euroa ja osat vain vähän vähemmän kuin itse motonetista hakien, on huomattavasti edullisempi.


    • MikaOjaantaus

      Ottakaa myös se huomioon minne viette webastonne korjattaviksi että laittaa leiman huoltokirjaan, se on ensimmäinen asia jonka tuleva ostaja tulee kattoon.

    • E220_CDI

      Jossain autoissa tosiaan lämmittimen tehdasasennus käynnistää lämmittimen kylmän moottorin käynnistyessä, mutta ainakin minun Mersuni tehdasWebasto on kytketty fiksummin. Se toimii käyttäjän ohjaamana kojetaulun lämmitysmenuvalinnan, kojetaulun katkaisimen tai avainperän kauko-ohjaamana moottorin käynnistä riippumatta.

      Varmaan maahantuojat ja muutkin jälkiasentavat vaikka mitä, mutta ainakin tässä tapauksessa tehdasasennuksen tuntee tehtaan varustekoodista 228 "standheitzung".

      Tämän vuosikymmenen E-sarjalaisissa on tuulettimen yhteydessä ilmavirran tukkivat lamellit. Siitä huolimatta tulee käyyetyksi viimasuojaa etenkin alemman säleikön öljynjäähdyttimen edessä koko talven ja kovimman talven ajan myös ylemmässä säleikössä. Pelkkä ylemmän ilmanoton tukkiminen ei paljon auta, kun jäähdyttimen takana on sulkulamellit.

    • lämpiävyysVWskoda

      Eipä ole webastohuolia kun tolppavirran kautta lämmitin pyörii

      • omavaraiset

        Tuohan tarvitsee myös agrigaatin takaluukkuun, jos ja kun ei ole töpseliä tarjolla!


      • VWskodawebastoeitoim
        omavaraiset kirjoitti:

        Tuohan tarvitsee myös agrigaatin takaluukkuun, jos ja kun ei ole töpseliä tarjolla!

        Ja vara-akku kun webastolla lämmittelee-huolia on joka laitteelle


      • VWskodawebastoeitoim kirjoitti:

        Ja vara-akku kun webastolla lämmittelee-huolia on joka laitteelle

        Miksi ihmeessä webasto vara-akkua tarvitsisi? Tietysti jos ajaa parin kilsan kauppareissua kerran päivässä, mutta ehkä silloin olisi parempi olla joku muu kyyti kuin oma auto...


      • TheRat kirjoitti:

        Miksi ihmeessä webasto vara-akkua tarvitsisi? Tietysti jos ajaa parin kilsan kauppareissua kerran päivässä, mutta ehkä silloin olisi parempi olla joku muu kyyti kuin oma auto...

        Oikein kytketty Webasto varoittaa akun heikosta kunnosta jo ennen kuin kuljettaja voisi akkua mittaamatta sitä itse huomata.

        Vara-akun tarvitsija ei ilmeisesti osaa laskea, että 20 minuutin lämmityksessä Webaston ja puhaltimen sähkönkulutuksen lataaminen takaisin akkuun kestää pari minuuttia.


    • seataudiskodaVWsama

      VW TDI autoa ei kannata ostaa ilman tuota lämmitintä

      • seatVWskodaudisama

        Käskee myjän asennuttaa oston ehdoksi-ei lämpene säteilylämmittimellä ollenkaan VW autot ainakaan-


      • VWTDIjopalämpiää
        seatVWskodaudisama kirjoitti:

        Käskee myjän asennuttaa oston ehdoksi-ei lämpene säteilylämmittimellä ollenkaan VW autot ainakaan-

        Tuo laite on tehty Suomen oloihin kyllä-hintansa väärti
        Älä osta autoa missä on pelkkä säteilylämmitin!


      • Minulla oli monta vuotta VW TDI lohkolämmittimellä (ei säteily, eikä vesiletkuun asennettava). Hyvin lämpeni sillä sisätilat.

        Ja toisin kuin jotkut kuvittelevat, hyvin tarkeni farkkugolffissa ainakin 25 asteen pakkasilla. Sitä kylmemmistä ei kokemusta tosin ole...


      • lämpiääskodanyt
        TheRat kirjoitti:

        Minulla oli monta vuotta VW TDI lohkolämmittimellä (ei säteily, eikä vesiletkuun asennettava). Hyvin lämpeni sillä sisätilat.

        Ja toisin kuin jotkut kuvittelevat, hyvin tarkeni farkkugolffissa ainakin 25 asteen pakkasilla. Sitä kylmemmistä ei kokemusta tosin ole...

        juupa-jopa vw lämpiää kun on kiertopumppu


      • kokemusta.on
        lämpiääskodanyt kirjoitti:

        juupa-jopa vw lämpiää kun on kiertopumppu

        Niin lämpiäähän se VW, kun muistaa kahden tunnin välein käyttää sen lohkolämmittimessä.
        Huoltamolla pitää juoda kahvi nopeasti seisaaltaan ettei ehdi VW moottori jäähtyä liikaa.


      • moottorihajoaaVW
        kokemusta.on kirjoitti:

        Niin lämpiäähän se VW, kun muistaa kahden tunnin välein käyttää sen lohkolämmittimessä.
        Huoltamolla pitää juoda kahvi nopeasti seisaaltaan ettei ehdi VW moottori jäähtyä liikaa.

        ja säteilylämmitin on pelkkää rahastusta


      • moottorihajoaaVW kirjoitti:

        ja säteilylämmitin on pelkkää rahastusta

        Ei sentään pelkkää. Kyllä silläkin saa CAN-väylän livedatan mukan nostetuksi moottorin lämpötilaa kymmeniä asteita parissa tunnissa


      • lämpiääskodanytVW
        E220_CDI kirjoitti:

        Ei sentään pelkkää. Kyllä silläkin saa CAN-väylän livedatan mukan nostetuksi moottorin lämpötilaa kymmeniä asteita parissa tunnissa

        Vaan mitäs se käytäntö on VW autoissa ainakin-ei puhalla pienessäkään pakkasessa lämpöä vasta kun puolen tunninpäästä


      • lämpiääskodanytVW kirjoitti:

        Vaan mitäs se käytäntö on VW autoissa ainakin-ei puhalla pienessäkään pakkasessa lämpöä vasta kun puolen tunninpäästä

        Volkkarin lämmitystä ei minulla ole mitään syytä puolustella. Päinvastoin, olen kovin tyytyväinen siitä, ettei minulla ole aiheesta enää vuosikausiin mitään ajankohtaista kokemusta.

        Mutta koneen kylkeen liimatun silitysraudan olen huomannut nostavan nesteen lämmön parin tunnin lämmityksellä -10 asteesta pariinkymmeneen asteeseen plussan puolelle.

        En missään tapauksessa väitä myöskään säteilylämmitintä kunnollista nestekiertoista lämmitintä tehokkaammaksi, koska samassa kelissä viereisessä parkkiruudussa nestekiertoinen lämmitin nostaa suunnilleen saman kokoisen koneen nesteen lämpötilan ainakin 10 astetta korkeammalle kuin säteilylämmitin.

        Tästä voi mielestäni päätelllä, että jos valinnanvaraa on, kannattaa asentaa joku säteilylämmitintä tehokkaampi lämmitin. Mutta ei muuta ole saatavana, ei se säteilylämmitinkään sentään turhake ole, vaan siitä on selkeää mitattavaa hyötyä.


    • Tarpeetontaromua

      Eikös noita säteilylämmittimiä nykyään liimata öljypohjaan!

      Minusta pelkkää rahastusta sellainen öljynlämmitin. Ihan turha täyssynteettisille öljyille.
      Vesitilat ovat monessa nykyautossa niin pieniä, että säteilylämmitin ei auta juuri mitään, vaikka sen sylinteriryhmään saisikin kiinni.

      Ei jää oikein vaihtoehdoksi kuin tuollainen vesikierto-lämmitin. Webasto tai töpselikäyttöinen.

      Vaikka täällä Etelä-Suomessa minusta pärjää kyllä hyvin penkinlämmittimilläkin, kun lämpötila pyörii nollan molemmin puolin talvellakin.

      • paljonhyötyä

        Kyllä se on parempi, jos se säteilylämmitin on öljypohjassa, sieltä se vähäinen lämpö nousee ylöspäin öljypumpulle, sylintereille ja kampiakselille, jotka juuri kylmäkäynnistyksessä hyötyvät jos ovat lämpöiset, niin välyksetkin ovat pienemmät ja voitelu toimii joka tapauksessa paremmin vaikka synteettiset öljyt onkin! Maskisuoja kannattaa myös talvella laittaa, moottori lämpiää nopeammin käyntilämpöiseksi ja lisäksi se pysyy pidempään parkissakin lämpöisenä, kun ei lämpö pääse maskista poistumaan, tämän lisäksi keväällä moottori on saanut pienemmän suolakylvyn, kun ei ajoviiman mukana pääse maskin läpi konehuoneeseen


    • vesikiertoverkkovirta

      Webasto on monelle täysin hyödytön kapistus-liian korkeat huolto ja korjauskulut

    • FCA

      Mulla käytettynä ostetussa Fiatissa oli edellisen omistajan laitattama pelkkä moottorinlämmitin, ei sisätilahaaroitusta. Mua ei haittaa vaikka muutaman minuutin ajelee kylmällä autolla, kyllä se lämppäri alkaa nopeaan puhaltaa lämmintä kun on pari tuntia ollut pakkasella lohkolämmitin päällä. Ja jäät voi skrapata lähtiessä. Istuinlämmitinkin lämmittää mukavasti muutamat ekat kilsat. Oikeestaan turhuutta sisätilanlämmittimet ja webastot. Ihmisen mielelle on tutkimuksen mukaan hyvä olla välillä kylmässä, eikä koko ajan tasaisessa lämpimässä tilassa. Ehkäisee jopa masennusta.

    • FCA

      Tai ainakin vähentää tylsistymisen tunnetta kun välillä oleskelee eri lämpötiloissa.

    • vesikiertoverkkovirta
    • skodatoimintaaVW

      www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=116289

      ainaki premium köyhille kelpaa hyvin

      • tdilämpiääihmetsija

    • kuivamäntäVWaudi

      No nyt skodakin lämpiää ja lähtee käyntiin

      Säteilylämmitin on VW auton tuho kun öljyt ei kerkiä mukaan käynnistykseen

    • Fkfkfkfkfkfkfkfkfkf

      Jos noissa lämmittimissä taloutta ajattelee eli lämpimällä koneella säästyvää polttainetta ja paremmin kestävää moottoria, niin ei taida saada rahojaan koskaan takaisin verrattuna lämppärien asentamisen, huollon ja käytön hintoihin.

      Webastoilla tuskin tulee säästöä edes päivittäin laskettuna, asennus- ja huoltokulut unohtaen, sillä sen verran arvokasta polttoainetta siinä poltetaan ennen kuin auto on liikahtanutkaan.

      Mukavuus on sitten oma lukunsa ja jos auto on valmiiksi ilman lisähintaa lämppärillä varustettu, niin hienoa.

      • webastokallislaite

        hienoa on myös webaston korjaushinnat liki tonnin aina kun joku hajoaa


    • seatVWskodaudisamaTDI

      VW ihme on tapahtunut.laitteen ansiosta puhaltaa lämmintä heti!

    • kylmyysVWskoda

      lämmittääkö jopa vwskodan tdi moottorin?

    • kylmyysVWskodatdi

      loppuu vw kylmyys tuolla laitteella

      • eiskallt

        Onko jopa VW lämmin 3 ensimmäistä kilometriä.


    • kylmyysVWskodaudi

      TDI ja TSI kylmyys on ohi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7161
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4737
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4721
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3869
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3798
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      216
      3762
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3343
    8. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2721
    9. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      37
      2614
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      38
      2299
    Aihe