Epäilijän pyhimys - Äiti Teresa

kokemusta.on

Hieno kirjoitus Kari Kuulalta:

Äiti Teresa tunnetaan yhtenä atomiajan suurimpana uskonsankarina. Hänen yksityiskirjeenvaihtoonsa perustuva tuore kirja Come to Be My Light (2007) paljastaa toisenlaisen kuvan hänestä.

Hänen työnsä Kalkutassa alkoi voimakkaiden uskonnollisten kokemusten innoittamana 40-luvulla. Hän koki Kristuksen itsensä käskeneen häntä palvelemaan kaikkein köyhimpiä slummeissa. Kun paikallinen arkkipiispa suhtautui hankkeeseen epäröiden, äiti Teresa kertoi Jeesuksen selväsanaisesti puhuneen hänelle. Rippi-isälleen hän oli kertonut visioistaan, joissa hän keskusteli Kristuksen kanssa.

Mutta siirryttyään slummityöhön hänen kirjeidensä sävy muuttui. Uskonnolliset kokemukset lakkasivat eikä hän enää tuntenut Jumalan läheisyyttä rukoillessaan tai ehtoollisella. Jumalan tilalla tuntui olevan pelkkä hiljaisuus. Melkein viiden vuosikymmenen ajan rippi-isät saivat lukea hengellisestä pimeydestä nousevia valituksia.

Äiti Teresa oli kipeästi tietoinen julkisen kuvansa ja sisäisen maailmansa välisestä ristiriidasta. Hänen työnsä tunnettiin kaikkialla maailmassa ja häntä pidettiin rukoilijana, joka eli poikkeuksellisen lähellä Jumalaa. Hänen esirukoustensa oli raportoitu johtavan ihmeparantumisiin. Menestyksensä salaisuutta hän selitti lyhyesti: ”Minä rukoilen”. Silti hän valitti kirjeissään hengellistä ”kuivuutta”, ”pimeyttä” ja ”yksinäisyyttä”. Jumala ei enää tuntunut olevan hänen kanssaan ja kuulevan häntä.

Pyhimysehdokkaan yksityisyyskin on julkista

Yksityiskirjeiden julkaisija pastori Brian Kolodiejchuk on äiti Teresan vanha työtoveri. Kirjeiden julkaiseminen kuuluu katolisen kirkon tutkimusprojektiin, jossa kartoitetaan mahdollisuuksia julistaa äiti Teresa pyhimykseksi. Kyse ei siis ole mustamaalaukseen pyrkivästä paljastuskirjasta, joita hänestä myös on julkaistu.

Kirjeissään esimiehilleen ja rippi-isilleen äiti Teresa tunnusti syntejään ja tutkisteli hengellistä tilaansa, niin kuin katolisuuteen kuuluu. Hän itse oli toivonut kirjeidensä hävittämistä, sillä niiden julkistaminen ”johtaisi ajatukset Jeesuksesta häneen itseensä”. Kirjeet kuitenkin tallennettiin kirkon tavan mukaan.

Niiden julkaiseminen voi kuulostaa epäkorrektilta. Äiti Teresan tapaus on kuitenkin poikkeuksellinen. Kun vuonna 1997 kuollutta uskonsankaria pidetään varteenotettavana pyhimyskandidaattina, myös hänen yksityisiä tuntujaan koskevasta tiedosta tulee julkista.

Pimeydessä olevien valoksi

Katolisessa kirkossa kirjeiden tunnustukset eivät himmennä vaan pikemminkin kirkastavat äiti Teresan kunniaa. Keskiajalta alkaen on nimittäin ajateltu, että myös Jumalan poissaolon tuntu voi olla hengellisen kutsumuksen muoto. Kristus omistaa joillekin palvelijoilleen sen kohdan elämästään, jolloin hän sanoi: Jumalani, miksi minut hylkäsit.

Äiti Teresa oli itse kirjoittanut haluavansa tuntea yhteyttä vain Kristuksen kärsimyksiin. Hänen pyyntöönsä siis vastattiin hengellisellä hylkäämiskokemuksella. Näin häntä muutettiin kivuliaasti yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi.

Monet pienemmän luokan uskonnolliset kipuilijat ovat saaneet tästä lohdutusta. Se, että uskon asioihin ei tunnu löytyvän valoa, voikin kuulua asiaan. Jumala vain antaa ihmisille erilaisia kutsumuksia. Toisille uskon iloa, toisille etsintää ja ahdistusta.

Tunnustusten paljastamasta äiti Teresasta onkin hyvää vauhtia tulossa hengellisessä epävarmuudessa ja tyhjyydessä elävien esikuva ja suojelija.

36

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.taisi.käydä

      Voisiko sanoa että Äiti Teresa tuli pois uskosta?

      • uskon.loppu

        Olen nähnyt monia jotka loppumetreillä tulevat hyvin ahdistuneiksi. Kun voimia on ja uhoa, on helppo uskoa, mutta kun elämän loppu lähenee, ahdistus iskee eikä kuulijaa eikä auttajaa löydykään vaikka kuinka huutaisi.


      • Jaa. Ei varmaan pois uskosta. Hän ei vaan tuntenut lainkaan Jumalan läsnäoloa. Tämähän on niin tuttua niin monelle. Hän koki olevansa yksin kaiken köyhyyden keskellä.

        Tarina on tuttu (2007). Äiti Teresa näki senkin, ettei kukaan kääntynyt kristityksi. Onhan siinä ollut paljon epäonnistumisen tunnetta.


      • ParatiisiPankki
        torre12 kirjoitti:

        Jaa. Ei varmaan pois uskosta. Hän ei vaan tuntenut lainkaan Jumalan läsnäoloa. Tämähän on niin tuttua niin monelle. Hän koki olevansa yksin kaiken köyhyyden keskellä.

        Tarina on tuttu (2007). Äiti Teresa näki senkin, ettei kukaan kääntynyt kristityksi. Onhan siinä ollut paljon epäonnistumisen tunnetta.

        Mutta kuten tiedetään hänen pankki tilinsä saldo piti yllä monta plussaa ja jonkun numeron ja helkkarinmoisen määrän nollia HALLELUJAH......!!!!!! ihme on tapahtunut.


      • ParatiisiPankki kirjoitti:

        Mutta kuten tiedetään hänen pankki tilinsä saldo piti yllä monta plussaa ja jonkun numeron ja helkkarinmoisen määrän nollia HALLELUJAH......!!!!!! ihme on tapahtunut.

        Aivan. Kävi vaan niin kurjasti, ettei hän rahoja käyttänyt. Ne olivat tilillä.


    • kokemusta.on

      Maallisia selityksiä

      Nämä tunnustukset ovat kirvoittaneet esiin myös maallisia tulkintoja. Kyse on saattanut olla eräänlaisesta aikuistumisesta, jossa on ripaus burn outia. Kun kurjuuden näkeminen kasvatti nuoren tunneihmisen realistisemmaksi ja kovemmaksi, hän ei enää ollut yhtä avoin oman tunnemaailmansa äänille.

      Tai ehkä hän samaistui näkemäänsä kurjuuteen ja muuttui autettaviensa kaltaiseksi. Työtään aloittaessaan hän kuului hengellisesti vahvojen joukkoon, vaikka itse tietenkin sanoi toista. Saihan hän näyissä ja ilmestyksissä ohjeita itse Jeesukselta. Kalkutan köyhät taas olivat olosuhteidensa vankeja, eivätkä voineet juurikaan vaikuttaa elämäänsä. Vähitellen äiti Teresa alkoi omassa jumalasuhteessaan jäljittelemään heidän köyhyyttään, kurjuuttaan ja heikkouttaan.

      Näissä ja muissa selityksissä näkyy keittiöpsykologian besserwisser sävy. Ne tuntuvat kauempaa katsottuna uskottavilta, mutta ovat lopulta liian yksinkertaisia selittääkseen koko tarinaa.

      Ateistisen sektorin kanta on kaikkein suoraviivaisin. Teresa koki hengellistä tyhjyyttä, koska rukoukset nousevat vain tyhjään. Kun Jumalaa ei ole, hänen läsnäoloaan ei voi tuntea. Teresa ei kuitenkaan voinut tehdä tätä johtopäätöstä. Niinpä hän eli suuressa ristiriidassa tajuamatta, mistä pohjimmiltaan oli kyse.

      Tulkitaan äiti Teresan ahdistus miten tahansa, yhdestä asiasta voidaan olla yksimielisiä. Uskonnollisesta esikuvasta täytyy nykyään löytyä epävarmuutta ja kipuilua. Uskostaan ehdottoman varma ihminen on epäuskottava. Tai ei ainakaan kovin kiinnostava.

      http://www.karikuula.com/45

    • minä_epäilijä

      Oletko koskaan epäillyt Jumalan olemassaoloa? Minä olen, ainakin kaikkivaltiaan ja rakastavan Jumalan olemassaoloa. Tämä tuli mieleeni katsoessani kahdeksanosaista dokumenttisarjaa ”Euroopan juutalaisten tarina” Yle Teemalta. Se on kauheaa katseltavaa mutta valitettavasti totta meidän lähihistoriassamme. Sadat tuhannet lapset rukoilivat Jumalaa joka Jeesuksen sanoin Raamatussa lupasi auttaa kun Häneltä apua pyydetään. Jopa hänen kerrotaan kuulevan heikoimmatkin huokaukset eikä hiuskaan putoa Hänen tietämättään. Kuinka suuressa ristiriidassa tämä kaikki on todellisuuden kanssa. Jumala ei kuullut eikä auttanut. Joko Jumala ei ole kaikkivaltias tai rakastava tai Häntä ei ole olemassakaan. On vain ihmisen oma mielikuvitus jolla hän on luonut oman jumalansa.

      • Yksinhän me täällä olemme. Jumalaa on turha huudella.


      • Samat mietteet minunkin mielessäni usein, "minä_epäilijä."


      • JumalaEnemmistönPuolella

        Tosiasiahan on, että lähes yhtä paljon, ellei jopa enemmän ihmisiä rukoili 30-luvun Saksassa juutalaisille kuolemaa, kuin juutalaiset jotka rukoilivat omaa pelastumista. Rukoilusodan parametrit kääntyivät vasta vuonna -41 kun Yhdysvallat liittyivät sotaan ja hurskaat amerikkalaiset alkoivat rukoilla juutalaisten pelastuksen puolesta. Sitten Jumala kuunteli demokraattisesti enemmistön ääntä ja antoi Yhdysvaltojen voittaa 2. maailmansodan.
        Juutalaiset olivat siis vainojen alussa itse syypäitä omaan epäsuosioon Jumalan Kaikkivaltiaan silmissä.


    • Suurin vaikuttaja tuohon asiaan lienee ollut se mitä hän näki. Se lohduton ja loputon köyhyys, kurjuus, sairaudet ja kuolemat . Sellaisen keskellä on melko mahdotonta nähdä jotakin suurta jumalallista suunnitelmaa tai tarkoitusta ja käydä kirjeenvaihtoa katolilaisen kirkon kanssa, jota ei köyhyys kulje läheltäkään.

      Ihan evankeliumin julistamisen valossa lienee selvää, että ensin nälkäänäkevälle ihmiselle tulisi saada sitä leipää ja vasta sen jälkeen sanaa. Vaikka suu kuinka puhuisi sydämmen kyllyydestä, niin se ei valitettavasti estä ketään kuolemasta nälkään, sen tekee käsi joka ojentaa leivän.

      • van.hurskas

        Jumala on oikeudenmukaisuuden Jumala. Jumalan toimista köyhiä kohtaan voimme päätellä köyhien olevan pahoja ihmisiä jotka ovat ansainneet rangaistuksensa. Kukaan ei pakota ketään olemaan köyhä tai avuton, vaan jokaisella Maan päällä on mahdollisuus tehdään itsestään multimiljardööri vaikka olisi syntynyt Pohjois-Koreassa. Kysymys on haasteesta edetä rikkauksia kohti elämässä jonka Jumala on köyhälle sielulle antanut ja jos köyhä on avuton eikä käytä Jumalan hänelle antamia lahjoja, kuten älyä ja lahjakkuuksia niin hän on tuomittuna elämään Saatanan tarjoamaa elämää eli vaatimatonta, askeettista ja ilman kullankimallusta tai Lamborghineja. Kaikki rikkaus maan päällä on Jumalan lahja. Lamborghini esimerkiksi on merkki Jumalan siunauksesta.


    • Erämaataipaleet eivät olleet tuntemattomia myöskään Raamatun uskon sankareille. Vielä vähemmän ne ovat tuntemattomia meillä tämänkin ajan uskoville. Taivas on vaskea, rukous ei nouse minnekään, epäusko ja usko vuorottelevat, toivo katoaa, "näky" saattaa hävitä.
      Jumala ei kuitenkaan häviä, eikä taivas ole vaskea, rukous nousee sinne minne pitääkin, tuntui miltä tuntui.
      Erämaataipaleet, vaikka kestäisivät vuosikausia, eivät voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta.
      Miksi on erämaataipaleita, en tiedä, tiedän, että niitä on.
      Äiti Teresa toteutti tehtäväänsä silloinkin, kun ei tuntunut miltään tai tuntui epätoivoiselta.
      Onhan aina helpompaa olla "uljas uskonsankari" kun on valtaisia hengellisiä kokemuksi, vaikeaa se on silloin, kun niitä kokemuksia ei ole, on vain riiputtava kiinni viitan liepeessä ja pistettävä toivonsa siihen, mitä ei näe eikä koe.
      Pitääkö ihmisen olla valtaisa uskonsankari suurin hengellisin kokemuksin, jotta Jumala voi toimia hänen kauttaan? Voiko Jumala toimia sellaisen ihmisen kautta, joka on erämaassa, voimaton, heikko , avuton?
      Vastaus on että voi ja toimii, sillä heikoissa Herra on väkevä.

      • Teresa sanoi, ettei tuntenut Jumalan läsnäoloa 40 vuoteen enää. Hän teki silti hommaansa.

        Itse en ole tuntenut Jumalan läsnäoloa 60 vuoteen; ikinä. Silti olen tehnyt hommaani köyhien hyväksi.


      • torre12 kirjoitti:

        Teresa sanoi, ettei tuntenut Jumalan läsnäoloa 40 vuoteen enää. Hän teki silti hommaansa.

        Itse en ole tuntenut Jumalan läsnäoloa 60 vuoteen; ikinä. Silti olen tehnyt hommaani köyhien hyväksi.

        Aloituksesta ei käynyt ilmi epäilikö Äiti Teresa Jumalan olemassaoloa tai Kristuksen olemassaoloa, epäilikö hän Raamatun sanaa?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Aloituksesta ei käynyt ilmi epäilikö Äiti Teresa Jumalan olemassaoloa tai Kristuksen olemassaoloa, epäilikö hän Raamatun sanaa?

        Siis 2007. Teresa on sanout, ettei tuntenut Jumalaa millään tavalla 40 vuoteen. Käy yksiin minun kanssa. Ehkä Teresa uskoi, mutta minä tarvitsen erittäin konkreettisen kokemuksen- no sellaista ei Teresakaan siis saanut.

        Se ei tosin näytä estävän auttamishalua.


      • torre12 kirjoitti:

        Siis 2007. Teresa on sanout, ettei tuntenut Jumalaa millään tavalla 40 vuoteen. Käy yksiin minun kanssa. Ehkä Teresa uskoi, mutta minä tarvitsen erittäin konkreettisen kokemuksen- no sellaista ei Teresakaan siis saanut.

        Se ei tosin näytä estävän auttamishalua.

        Eihän se tietenkään auttamishalua pois vie.
        Itse ajattelen, että Jumalan tunteminen tai siis se, ettei tunne Jumalan läsnäoloa ei tarkoita automaattisesti uskosta luopumista tai uskon kuolemista.


      • torre12 kirjoitti:

        Siis 2007. Teresa on sanout, ettei tuntenut Jumalaa millään tavalla 40 vuoteen. Käy yksiin minun kanssa. Ehkä Teresa uskoi, mutta minä tarvitsen erittäin konkreettisen kokemuksen- no sellaista ei Teresakaan siis saanut.

        Se ei tosin näytä estävän auttamishalua.

        Niin ylimaallinen jumalkokemus ja auttamishalu eivät taida olla mitään toistensa ehdottomia kumppaneita. Hyvä niin , jäisi suurinosa varmaan humanitaarista avusta lähtökuoppiin.

        Äiti Teresa ei tiettävästi kokenut todellakaan mitään hurmoshenkiä eikä puhunut "kielillä" mutta toisaalta hän ei myöskään huijannut rahoja omiin liiveihinsä.


      • Eerikatässämoi
        nähty.on kirjoitti:

        Niin ylimaallinen jumalkokemus ja auttamishalu eivät taida olla mitään toistensa ehdottomia kumppaneita. Hyvä niin , jäisi suurinosa varmaan humanitaarista avusta lähtökuoppiin.

        Äiti Teresa ei tiettävästi kokenut todellakaan mitään hurmoshenkiä eikä puhunut "kielillä" mutta toisaalta hän ei myöskään huijannut rahoja omiin liiveihinsä.

        Kaikesta huolimatta hänen vaikutuksensa ulottui laajalle. haluaisin sanoa, että Jumala kuitenkin käytti häntä monella tavalla huojentamaan kärsivien elämää ja kärsimystä. Itsekin olen villasukkia ja nuttuja kutonut ja monet suomalaiset ovat peittoja kutoneet ja koonneet ja viluiset ovat saaneet peiton Äiti Teresan työn tuloksena.


      • Erkkipappi
        torre12 kirjoitti:

        Teresa sanoi, ettei tuntenut Jumalan läsnäoloa 40 vuoteen enää. Hän teki silti hommaansa.

        Itse en ole tuntenut Jumalan läsnäoloa 60 vuoteen; ikinä. Silti olen tehnyt hommaani köyhien hyväksi.

        Kovvoo hommoo?


      • Erkkipappi kirjoitti:

        Kovvoo hommoo?

        Ei käy vitsistä, sori. Nämä ovat erittäin vakavia asioita ihmisten kannalta.

        Itse olen tilanteessa, etten voi nähtävästi enää koskaan jättää yhtä perhettä oman onnensa nojaan. Näin suunnilleen kai Äiti Teresakin ajatteli.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kaikesta huolimatta hänen vaikutuksensa ulottui laajalle. haluaisin sanoa, että Jumala kuitenkin käytti häntä monella tavalla huojentamaan kärsivien elämää ja kärsimystä. Itsekin olen villasukkia ja nuttuja kutonut ja monet suomalaiset ovat peittoja kutoneet ja koonneet ja viluiset ovat saaneet peiton Äiti Teresan työn tuloksena.

        Niin työhän puhuu puolestaan. Hänkin oli kuitenkin vain ihminen ja lohduttomuuden keskellä on oikeastaan mahdottomuus, niin joka käänteessä uskoa korkeamman johdatukseen. Sellainen joka sellaista Äiti Teresan "kilometreillä" väittäisi, olisi varmaan hiukan "heilahtanut" päästään tai sitten valehtelija.


      • nähty.on kirjoitti:

        Niin työhän puhuu puolestaan. Hänkin oli kuitenkin vain ihminen ja lohduttomuuden keskellä on oikeastaan mahdottomuus, niin joka käänteessä uskoa korkeamman johdatukseen. Sellainen joka sellaista Äiti Teresan "kilometreillä" väittäisi, olisi varmaan hiukan "heilahtanut" päästään tai sitten valehtelija.

        Kyllä se varmasti noin on kuin kirjoitit.


      • nähty.on kirjoitti:

        Niin ylimaallinen jumalkokemus ja auttamishalu eivät taida olla mitään toistensa ehdottomia kumppaneita. Hyvä niin , jäisi suurinosa varmaan humanitaarista avusta lähtökuoppiin.

        Äiti Teresa ei tiettävästi kokenut todellakaan mitään hurmoshenkiä eikä puhunut "kielillä" mutta toisaalta hän ei myöskään huijannut rahoja omiin liiveihinsä.

        "...mutta toisaalta hän ei myöskään huijannut rahoja omiin liiveihinsä."

        Jeesus-mafian yksi palvotuimmista kätyreistä oli Äiti Teresa. Hän perusti Jeesus-mafian osaston nimeltä Rakkauden lähetyssisaret. Kyseessä on klassinen Jeesus-mafian petos. Äiti Teresan toiminta onkin rikoshistorian yksi irvokkaimmista teoista.

        1.
        Intian rationalistiajattelijoiden liiton pääsihteeri Sanal Edamaruku sanoi Äiti Teresasta:
        ”Äiti Teresa ei auttanut Kalkutan köyhiä vaan länsimaiden rikkaita, jotka saivat hänen avullaan rauhoitettua huonon omatuntonsa – ja Äiti Teresa sai heiltä miljardeja dollareita. Jotkut hänelle lahjoituksia antaneet olivat diktaattoreita tai rikollisia, jotka yrittivät pestä likaisia käsiään. He saivat Äiti Teresan pyhän kunnioituksen sopivaa rahasummaa vastaan. Suurin osa hänen kannattajistaan oli kuitenkin rehellisiä, hyvää tarkoittavia ja lämminsydämisiä ihmisiä, jotka lankesivat siihen harhaan, että `Katuojien Pyhimys´ kuivaisi kaikki kyyneleet, lopettaisi kaiken kurjuuden ja korjaisi kaiken epäoikeudenmukaisuuden maailmassa. Illuusioon rakastuneet kieltäytyvät usein näkemästä totuutta.”

        Siinä se tuli: Jeesus-mafia oli tässäkin petoksessa mukana.

        Äiti Teresa ei pitänyt yllä sairaalaa vaan saattohoitoon sopivaa kuolemanloukkoa, jossa lääketieteellisestä hoidosta ei ollut mitään tietoa. Käytössä ei ollut lääkäriä, eikä esimerkiksi kertakäyttöruiskuja. Ruumiitakaan ei säilytetty kylmätiloissa ja ruumiita kyllä riitti.

        Jeesus-mafian toimesta kuoleville annettiin kaste monesti vastoin potilaan omaa toivetta. Tartuntatauteja hoidettiin hygienialtaan riittämättömissä tiloissa. Pääsääntöisesti ihmisten annettiin vain kuolla, vaikka sairaus olisi ollut asianmukaisella hoidella parannettavissa. Tässäkin tapauksessa Jeesus-mafialle tyypilliseen tapaan lääkkeeksi tarjottiin rukousta. Rukous onkin tappavaa ilman asianmukaista lääketiedettä.

        Äiti Teresan puolustukseksi sanottiin ÄT:n tehtävänä olevan sielujen pelastaminen, ei köyhien hoitaminen tai parantaminen. Rahaa köyhäinapua tarjoaville sairaaloille kyllä kerättiin, mutta rahat käytettiin aivan muuhun. Tämä on selvästi rikoksen tunnusmerkit täyttävä petos.

        Edamarukun arvio ÄT:stä on todella karu:
        ”Intian, ja erityisesti Kalkutan, katsotaan hyötyneen eniten Äiti Teresan tarunhohtoisesta köyhien ´auttamisesta´, jonka takia hänestä tuli aikamme kuuluisin katolilainen, Nobelin rauhanpalkinnon saaja ja pyhimys omana elinaikanaan. Kun arvioidaan, mitä hän itse asiassa on täällä tehnyt, mielestäni Intialla ei ole mitään syytä tuntea kiitollisuutta häntä kohtaan.”

        Näillä eväillä ÄT lopulta sai Nobelin rauhanpalkinnon, vaikka hänen väärinkäytöksensä olivat tiedossa. Vastenmielistä tekopyhyyttä!

        2.
        - Lahjoitusvaroilla ostettuja ambulansseja käytettiin nunnien kuljetuksiin, ei sairaiden kuljetuksiin.

        - Äiti Teresa otti vastaan varoja korruptuneilta diktaattoreilta, jotka olivat syyllistyneet rajuihin ihmisoikeusrikoksiin.

        - Järjestönsä saamia hoitolaitteita ei käytetty tai ne myytiin.

        - Lahjoitusvarat käytettiin suurelta osin uskonnolliseen työhön tai Jeesus-mafian henkilökohtaisiin kuluihin.

        - Äiti Teresan antama kuva Kalkutasta karkotti seudulta turisteja. Arvioidaan, että tämän takia menetettiin 4,5 miljardin dollarin tulot. Jeesus-mafia onnistui manipuloimaan asiassa taas kerran länsimaista mediaa. Median olisikin syytä tarkastella kriittisesti sekä itseään että Jeesus-mafiaa.

        - Äiti Teresa ei koskaan pyrkinyt vähentämään rakenteellista köyhyyttä – päinvastoin. Julman sadistin konservatiiviset asenteet ylläpitivät köyhyyttä; toisinaan jopa pahensivat sitä. Tämäkin on kovin tyypillistä Jeesus-mafian toimintaa. Rahaa Äiti Teresalla kyllä oli.

        3.
        Äiti Teresan oma kommentti on kuvaava: ”Köyhien kärsimys on erittäin kaunista, tämä näyte kurjuuden ja kärsimisen ylväydestä auttaa maailmaa suuresti.” Pitäisikö tästä omalaatuisen miljardöörin opetuksesta olla kiitollinen?”

        Samanaikaisesti kirjeenvaihdon perusteella ÄT epäili uskonsa järkevyyttä ja jumalansa olemassaoloa. Tästä huolimatta ÄT jatkoi petollista toimintaansa.

        Jeesus-mafialle inhimilliset kärsimykset ovat yhdentekeviä.

        LÄHTEET
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Äiti_Teresa


    • minun.uskoni

      Äiti Teresan tapaus lohduttaa. On niitä muitakin ja parempia ihmisiä kuin minä jotka epäilevät tai ovat tulleet uskostaan pois jo kokonaan. Itse olen uskonut Jumalaan pienestä pitäen mutta nyt aikuisena en enää taida uskoa Jumalaankaan, mutta kirkon diakoniatyötä ja siinä jeesuksen opetuksia kyllä arvostan ja olen yrittänyt tuoda omaa osaamistani auttamistyöhön. Taidan nykyisin olla diakoniatyöhön uskova ateisti, agnostikko tai kulttuurikristitty.

      • Niin, mielestäni tämähän antaa vain Äiti Teresasta mielenkiintoisemman ja sanoisiko inhimillisen karhean kuvan. Ei siis ole pyhimyskään aina niin täydellinen.


    • Motiiveilla eikä henkilöillä ole väliä akuuteissa nälänhädän auttamisissa mutta pitemmän ajan auttamisessa motiiveilla ja henkilöillä on merkitystä että ohjataan oikein esim. syntyvyyden säännöstelyssä ja oman ruuan hankkimisessa.

    • minä_epäilijä

      Onhan se hieman haikeaa kun ei enää pysty uskomaan jumalaan niin kuin lapsena uskoin. Sama tunne kun usko joulupukkiinkin katosi. Sadut ovat satuja ja todellisuus toista.

      • eiomastavoimasta

        Usko Jumalaan ei olekaan omaa uskoa vaan Jumalan antamaa uskoa jota sinä et ole saanut.


      • minä_epäilijä
        eiomastavoimasta kirjoitti:

        Usko Jumalaan ei olekaan omaa uskoa vaan Jumalan antamaa uskoa jota sinä et ole saanut.

        Miksi minä en ole sitä uskoa sitten Jumalalta saanut? Olisin enemmän kuin mielissäni jos minäkin saisin uskon. Mutta uskoni on mennyt aikuistumisen myötä.


      • mtähh
        eiomastavoimasta kirjoitti:

        Usko Jumalaan ei olekaan omaa uskoa vaan Jumalan antamaa uskoa jota sinä et ole saanut.

        Kuka on sitten sanonut että usko olisi omaa aikaansaannosta?


      • ex-hellari
        eiomastavoimasta kirjoitti:

        Usko Jumalaan ei olekaan omaa uskoa vaan Jumalan antamaa uskoa jota sinä et ole saanut.

        Kyllä usko näyttää monissa uskonsuunnissa olevan juuri sellainen asia että se on tosta vaan otettavissa niin kuin juusto kaupan hyllystä. Meneppä helluntaiseurakuntiin niin huomaat.


    • hyvä.aloitus

      Eipä ole kiihkouskovat kommentoineet hyvää aloitusta. Heitä näyttää kiinnostavan vain homot ja heidän sänkyhommansa.

    • luterilainen_

      Vahvalla uskolla on kyllä minusta aivan turha elämöidä niin kuin palstafundikset tekevät. Ei ollut opetuslapsillakaan Jeesuksen mukaan uskoa edes sinapinsiemenenkään vertaa.

    • Anonyymi

      Itse en kyllä ymmärrä miksi yleensä tehdään yhdestä ihmisestä jokin pyhimys, sankari ja jos minkäkinlainen maailman pelastaja.

      Otetaanhan muutama fakta esiin. Ensinnäkään Äiti Teresa ei yksin olisi saanut aikaan paljoakaan ilman niitä apuvoimia, varoja, tukia, määrärahoja, median huomiota....jota hän sai. Tätä ei kerta kaikkiaaan tunnuta tajuttavan.

      Yksi on yksi vieläkin. Yksin on yksin vieläkin.

      Ja millä ihmeellä Äiti Teresa, Einstein... ym ovat päässeet toimimaan ja pystyneet toimimaan muulla kuin kohdussa saaduilla lahjoilla. Ja mistä se terveys on saatu minkä varassa päivä menee toisensa perässä. Kukas meistä näitä lahjoja saa muuten kuin lahjoina. Ei kukaan.

      Mutta kukas ne antaa? Jumala, Kaikkivaltias, Luoja ja Taivaan ja maan Herra. Jumalan Sana. Joten 100% kuuluu kunnia Jumalalle.

      Kunnia Jumalalle korkeuksissa ja maassa rauha ihmisten kesken joita kohaat Hänellä on hyvä tahto !

      Raamatusta en tiedä Äiti Teresan puhuneen mitään. En ole erityisesti asiaa tutkinut, mutta yleensä uskonnon, uskonnollisuuden, ihmisen henkilökohtainen suhde Jumalaan tulle julki sihteesta Raamattuun ja sen ehdottomaan auktoriteettiin ihmisen suhteen.

      Usko Raamattuun, sen tunteminen, ymmärtäminen ja sen tutkiminen on sinetti ja merkki todellisesta, elävästä uskosta.

      Jumalasuhde on elävää ainostaan kun ihminen kokee uudestisyntymisen Pyhästä Hengestä, ymmärtää sydämessään Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemisen, kuolemisen ja kuolleista ylösnousemisen olevan totta. Ihminen käsittää silloin syntien sovituksen olevan totta Golgatalla vuodatetun Jeesusken veren kautta. Pelastus on yksinomaan lahja ja vain armoa. Tämä on Jumalan viisautta.

      Oikea usko rakentuu yksinomaan Raamatun varaan.
      Valinnan edessä on joakinen ihminen. Taivas tai Helvetti.

      Olipa sitten kyseessä minä, sinä, Äiti Teresa, Reinhard Bonnke... niin Taivaaseen ei pääse muuten kuin Oven kautta ja se/hän on Jeesus: " Minä olen Ovi. Ei kukaan pääsen Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. "

      Lue Raamattua. Rukoile. Käy terveissä hengellisissä tilaisuuksissa. Tutustu uskoviin.

      Pää pystyyn ja eteenpäin.

      Jumala sanoo sinulle: " Armossani on sinulle kyllin!"

    • Anonyymi

      Katolisessa kirkossa tapahtuu paljon outoja asioita, joita tavallinen ihminen ei ymmärrä. Tuskin ymmärtävät katolisetkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4215
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1944
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1780
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      446
      1739
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      477
      1594
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      55
      1375
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      464
      1300
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    Aihe