Sokeri on pahasta hampaille, sen tietävät kaikki. Mutta olen kuullut että sokerittoman limsan jotkin lisäaineet olisivat vähiintään yhtä paha kuin sokeri. Onko tässä perää? Plus ohimennen, sokeri on lihottavaa, mutta onko light -juomien lisäaineet epäterveellisempiä?
sokerillinen vai sokeriton limsa?
7
6136
Vastaukset
- parahin
Tästä nyt voi olla montaa mieltä. Toiset vannovat että aspartaami (kevyttuotteiden makeutusaine) on myrkkyä ja hokevat sen saavat ihmiset pyörätuoleihin. Totuus on kuitenkin se, että pitää juoda aika monta pullollista ennen kuin myrkyt vaikuttavat. Järkikin jo sanoo että mitä tahansa nauttii liiallisesti niin se on haitaksi elimistölle. Makeutusaineilla, kuten sakariinilla, syklamaatilla, aspartaamilla ja asesulfaami K:lla on enimmäiskäyttörajoituksia. Normaalissa ruokavaliossa käyttörajat eivät ylity. Esimerkiksi normaalipainoinen aikuinen voi juoda aspartaamilla makeutettua virvoitusjuomaa noin kuusi litraa päivässä.
Hampaiden kannalta kannattaa juoda light limuja. Jos haluaa varman päälle ottaa niin nauti vettä.- Mies
Hohhoijaa! Light limut ovat suunnilleen yhtä haitallisia hampaille kuin sokerilliset limsat. Itse asiassa nykyään arvioidaan että suurin nykyihmisten hampaiden kuntoa heikentävä asia ei ole sokeri, vaan happamat juomat jotka liuottavat kiilteen pois, kuten kaikki limut ja appelsiinituoremehut.
Tässä asiasta jotain lisätietoa:
http://www.drhendry.ca/InfoAndLinks/Erosion/Erosion.html
Englantia osaamattomille: diet pop = sokerittomat light limut - on kuoltu
nii...kaikki tappaa liiallisena...jopa veden juonti liiallisena tappaa, koska elimistö suorastaan hukkuu siihen. Tiedän tapauksen jossa nainen joi 6-7 litraa vettä viikon ajan päivässä, ja tulos oli ettei elimistö kestänyt ja nainen menehtyi. diagnoosi oli elimistön hukkuminen
- mineral
Kaikkein paras ratkaisu on luopua limsoista kokonaan, koska ne kaikki laskevat syljen ph-arvoa paljon alle kiilteen syöpymisrajan. Valitettavasti näin tekevät myös hedelmämehut ja muut happamat juomat. Kivennäisvesi ei kuitenkaan ole paha vaaratekijä tässä suhteessa, sillä sen ph on valmiiksi vain vähän syöpymisrajan alapuolella, ja sylki neutraloi sen nopeasti. Siinä ei myöskään ole sokeria, joten se ei ruoki bakteereita. Jos ei siis halua juoda pelkkää raanavettä, kivennäisvedet ovat vaihtoehto.
- sitruunavissy
niin mutta kun situunavissyihin on lisätty sitruunahappoa ja sehän liuottaa kiillettä....Muissa maustetuissa vesissä on vain aromiaineita esim. karpalo päärynä ym
- parasta on
sitruunavissy kirjoitti:
niin mutta kun situunavissyihin on lisätty sitruunahappoa ja sehän liuottaa kiillettä....Muissa maustetuissa vesissä on vain aromiaineita esim. karpalo päärynä ym
miksei sit vesi käy lähdevesi pohjavesi,joka kylässä ei tietysti hanasta sitä saa, ei ainakaan syövytä.
- Anonyymi
"sokeri on pahaksi hampaille" Millä perusteella?
Tiedän itse että se ei ole mitenkään mahdollista. Miten olis todistusaineisto idiootti
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591134Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11830Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75785- 53624
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83593Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45522Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36514Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43493Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40487Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt29480