Mitkä Jeshua Messiaan profetian täyttyivät UT:ssa?

Mitkä VT:n Jeesusta koskevat profetian täyttyivät UT:ssa, ja miten profetiat täyttyivät?

4

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitan tähän Mitch Glaserin kirjasta Jesaja 53 selityksin seuraavat kopioinnit:

      ******* Messiaan alkuperä ja synnyinpaikka *******

      Profetia: Miika 5:1
      ” Sinä Betlehem, sinä Efrata,
      sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa!
      Mutta sinun keskuudestasi
      nousee Israelille hallitsija.
      Hänen juurensa ovat muinaisuudessa,
      ikiaikojen takana”
      Täyttymys: Matteus: 2:1
      Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen* aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä.

      Beetlehem eli Efrata oli Juudan heimon aluetta ja sijaitsi kahdeksan km Jerulemista etelään (ks. Ruut 1:2). Nasaretin luoteispuolella oli myös toinen Beetlehem, mutta hallitsijan synnyinpaikan tuli olla Juudan Beetlehem – ja näin olikin (ks. Matteus 2:1 ja Luukas 2:4-7). Juutalaiset kyllä tiesivät, ettei Messias voinut tulla Nasaretista, vaan Daavidin kaupungista, Beetlehimistä (Johannes 7:42).

      Hänestä, joka syntyisi siellä, oli tuleva Israelin hallitsija. Kun Pilatus kysyi Jeshualta, oliko Hän juutalaisten Kuningas, Hän myönsi näin olevan (Luuk. 23:3). Pelkkä maallisen kuningaan asema ei olisi kuitenkaan tehnyt Jeshuasta Messiasta, sillä Messiaan alkuperän tuli olla ”iankaikkisista ajoista”. Kun Jeshua ilmoitti, että ”ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut” [kirjaimellisesti: ”Minä olen”] (Johannes 8:58), juutalaiset ymmärsivät Hänen sanovan, että Hän oli lähtöisin ikuisuudesta. Ilmaisullaan ”MINÄ OLEN” (ei ”minä olin”) Hän samaisti itsensä Israelin Jumalaan, joka myös ilmoitti nimekseen ”MINÄ OLEN” (Toinen Mooseksen kirja 3:14).

      ******* Messiaan syntymä, toiminta ja voitto *******

      Profetia: Ensimmäinen Mooseksen kirja 3:15
      Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.

      Täyttymys: Kirje Galatalaisille 4:4; Matteuksen evankeliumi 27:62-63; 1. Johanneksen kirje 3:8

      Ensimmäisen Mooseksen kirjan 3:15 on Raamatun ensimmäinen messiaaninen profetia. Itse Jumala puhuu sen käärmeelle, Saatanalle, joka oli vietellyt Eevan rikkomaan Jumalan käskyn. Profetoidessaan Saatanan lopullisen tuhon Jumala sanoi naisen synnyttävän siemenen (jälkeläinen), joka olisi Saatanan vihollinen. Galatalaiskirjeen 4:4 lisäksi kertomukset Jeshuan syntymästä todistavat seikkaperäisesti, että Hän syntyi Miriamille (Marialle), Joosef Nasaretilaisen vaimolle.

      Huomattavin Jeshuan ja Saatanan välinen yhteenotto tapahtui erämaassa Jeshuan toiminnan alkuvaiheessa (Luukas 4:1-2). Heidän vihollisuutensa johti Messiaan kuolemaan, mutta juuri niin kuin 1. Mooseksen kirja 3:15 ennusti, Messiaan haava ei merkinnyt kaiken loppua, koska Hän nousi kuolleista, kuten Hän itse ennusti (Matteus 27:63).

      Ensimmäisen Mooseksen kirjan 3:15 profetia täyttyy lopullisesti Messias Jeshuan tuhotessa Saatanan kaikkine tekoineen. Apostoli Johannes todistaa, että Jeshua tuli tekemään tyhjäksi Saatanan työt, antamaan kuoliniskun, kuten Jumala sanoi ensimmäisssä Mooseksen kirjassa. Ilmestyskirja 20:10 kuvaa Jeshuan, naisen siemenen, lopullista voittoa käärmeestä.

      ******* Messias on Aabrahamin jälkeläinen *******

      Profetia: Ensimmäinen Mooseksen kirja 12:1-3
      Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. 2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. 3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille.
      Täyttymys: Matteus 1:1
      Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.

      Vanha testamentti osoittaa selvästi, että Jumala valitsi Aabrahamin aloittamaan suvun, joka koituisi siunaukseksi, ei ainoastaan Israelille, vaan koko maailmalle. Tiedämme erityisesti Jesajan 42:1-8 perusteella, että Jumala siunasi kaikkia maailman kansoja Palvelijansa, Messiaan, kautta. Siksi jokaisen itseään Messiaaksi väittävän täytyi olla Aabrahamin jälkeläinen, jonka toiminta kattaisi juutalaisten lisäksi myös ei-juutalaiset kansat. Matteus osoittaa selvästi Jeshuan sukupuussaan, että Hän on Aabrahamin jälkeläinen. Maallisen elämänsä aikana Jeshua kohdisti sanomansa ensisijaisesti juutalaisille, mutta myös ei-juutalaisille, kuten esimerkiksi kanaanilaiselle naiselle ja roomalaiselle sotilaalle (Matteus 15:21-28). Hän lähetti 72 seuraajaansa julistamaan evankeliumia. Monet uskovat tämän luvun vastaavan Ensimmäisen Mooseksen 10. luvun kansojen luetteloa. Kun Jeshua kutsui vihdoin kutsui Saulus Tarsolaisen apostoliksi, Hänen nimenomainen toimeksiantonsa Saulille (tai Paavalille, jolla nimellä hänet tunnettiin roomalaisessa maailmassa) oli mennä ”kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen” (Apostolien teot 9:5, 15).

      jatkuu...

      • ******* Messias on Juudan heimosta *******

        Profetia: Ensimmäinen Mooseksen kirja 49:10
        Täyttymys: Luukas 3:33
        …tämä Aminadabin, tämä Adminin, tämä Arnin, tämä Esromin, tämä Faareen, tämä Juudan.

        Ensimmäisestä Aabrahamille annetusta profetiasta alkaen lupauksen linja kulki Iisakiin ja edelleen Iisakin poikaan Jaakobiin. Kuolinvuoteellaan Jaakob profetoi kahdelletoista pojalleen kertoen, mitä heille tapahtuisi tulevian päivinä (1 Moos. 49:1). Jaakob ennusti, että Juudan jälkeläiset tulisivat ikuisesti olemaan se heimo, jolle kuninkuus kuuluisi. Siksi Messiaan täytyi olla Juudan jälkeläinen, joksi Uusi testamentti Hänet todistaakin (Matteus 1:2-3; Luukas 3:33).

        On kiinnostavaa, että Jumala käski profeetta Hesekielin kautta Juudan viimeistä kuningasta, Sidkiaa, riisumaan kruununsa, jotta se voitaisiin palauttaa Hänelle, jolle se todella kuuluu, ilmeisesti odotetulle Messiaalle (Hesekiel 21:25-27).

        ******* Messias on Daavidin suvusta *******

        Profetia: Toinen Samuelin kirja 7:12-13
        Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa. Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.

        Täyttymys: Luukas 3:31
        …tämä Melean, tämä Mennan, tämä Mattalan, tämä Naatanin, tämä Daavidin

        Tämä Daavidille puhuttu profetia johtaa messiaanisen linjan yhteen hänen jälkeläiseensä. Se viittaa osittain Daavidin poikaan, kuningas Salomoon, mutta siihen sisältyy myös syvempi messiaaninen merkitys. Messiaan tuli olla Juudan heimosta ja Daavidin suvusta. Raamatun selkeimmät messiaaniset viittauksen kohdistuvat tähän Daavidin ikuiseen hallitsijasukuun ja Jeshuaan hallitsijaprofetioiden täyttymyksenä (katso Psalmi 89:30-38; Jesaja 9:1-7; Matteus 1:1; Luukas 1:31-33, 69; Apostolien teot 2:30; 13:23; Kirje Roomalaisille 1:2-3; Toinen kirje Timoteukselle 2:8; Johanneksen ilmestys 3:7; 22:16).

        ******* Messias syntyisi neitsyestä *******

        Profetia: Jesaja 7:14
        Täyttymys: Matteus 1:18, 22-23
        Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä… Tämä kaikki oli tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: ”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel”, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        Nämä jakeet, joita meidän tulisi tutkia huolellisesti asiayhteydessä, ovat selkeä Messiaan neitseellistä syntymää koskeva profetia (Luukas 1:26-27). Juutalaisen Raamatun kääntäjät korvasivat sanan ”neitsyt” ilmaisulla ”nuori nainen”, mutta heprean sana almah on yleensä aina tarkoittanut naimatonta nuorta naista, mikä Jesajan aikana merkitsi neitsyyttä. Edelleen, Vanhan testamentin ennen Jeshuan syntymää valmistuneen kreikankielisen käännöksen, Septuagintan, tekijät käänsivät tämän ilmaisun sanalla ”neitsyt”, joka sen merkitys on myös Raamatun hebreassa. Kun otetaan huomioon, että Matteus viittaa nimenomaan näihin jakeisiin (1:22-23), ei voi olla epäilystäkään siitä, etteikö Jeshuan neitsyt-äiti Miriam olisi tämän Messiaan syntymästä kertovan profetian täyttymys.

        Raamatussa ihmisten nimet kuvaavat heidän identiteettiään. Lapsen nimi Immanuel, joka tarkoittaa ”Jumala kanssamme”, ilmaisee, että tämä profetian lapsi on itse Jumala, joka vaeltaa keskuudessamme.

        ******* Messias on lihaksi tullut Jumala *******

        Profetia: Jesaja 9:5-6
        Täyttymys: Matteus 1:1; Johannes 1:14
        Jeesuksen Kristuksen Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja. (Matteus 1:14)

        Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttaan, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. (Johannes 1:14)

        Nämä Messiaalle Jesajan 9. luvussa annetut arvonimet osoittavat Hänen jumalallisuutensa. Perinteinen juutalaisuus ei opeta Messiaan olevan Jumala, mutta tämä ajatus tulee selvästi ilmi Heprealaisessa kirjoituksissa. Jesajan 9. luvun neljä Messiaan nimeä antavat kaikki aiheen päätellä, että tämä ikuinen valtias on itse Jumala. Itse asiassa, monet juutalaiset Raamatun versiot eivät edes käännä näitä nimiä, vaan pikemminkin translitteroivat ne (vaihtavat heprealaiset kirjaimet englantilaisiksi), ettei niiden merkitys olisi helposti nähtävissä!

        Jos nämä viittaukset Jumalaan ja Ikuiseen Isään eivät riitä osoittamaan, että Messias on Jumala, apostoli Johannes kertoo meille Jeshuan olevan Jumala, joka tuli lihaksi ja asui keskellämme. Nyt kun olemme osoittaneet, että Jeshua on Aabrahamin ja Daavidin jälkeläinen, on helppo tunnistaa Ihmeellinen neuvonantaja ja Rauhanruhtinas Jesajan kuvailemaksi Jeshuaksi (11:1-5). Siinä sanotaan, että ”Iisain kannon” (Iisai oli Daavidin isä) vesan päällä lepää viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki sekä tiedon ja Herran pelon henki. Kuka muu tämä voisi olla kuin Jeshua?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        ******* Messias on Juudan heimosta *******

        Profetia: Ensimmäinen Mooseksen kirja 49:10
        Täyttymys: Luukas 3:33
        …tämä Aminadabin, tämä Adminin, tämä Arnin, tämä Esromin, tämä Faareen, tämä Juudan.

        Ensimmäisestä Aabrahamille annetusta profetiasta alkaen lupauksen linja kulki Iisakiin ja edelleen Iisakin poikaan Jaakobiin. Kuolinvuoteellaan Jaakob profetoi kahdelletoista pojalleen kertoen, mitä heille tapahtuisi tulevian päivinä (1 Moos. 49:1). Jaakob ennusti, että Juudan jälkeläiset tulisivat ikuisesti olemaan se heimo, jolle kuninkuus kuuluisi. Siksi Messiaan täytyi olla Juudan jälkeläinen, joksi Uusi testamentti Hänet todistaakin (Matteus 1:2-3; Luukas 3:33).

        On kiinnostavaa, että Jumala käski profeetta Hesekielin kautta Juudan viimeistä kuningasta, Sidkiaa, riisumaan kruununsa, jotta se voitaisiin palauttaa Hänelle, jolle se todella kuuluu, ilmeisesti odotetulle Messiaalle (Hesekiel 21:25-27).

        ******* Messias on Daavidin suvusta *******

        Profetia: Toinen Samuelin kirja 7:12-13
        Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa. Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.

        Täyttymys: Luukas 3:31
        …tämä Melean, tämä Mennan, tämä Mattalan, tämä Naatanin, tämä Daavidin

        Tämä Daavidille puhuttu profetia johtaa messiaanisen linjan yhteen hänen jälkeläiseensä. Se viittaa osittain Daavidin poikaan, kuningas Salomoon, mutta siihen sisältyy myös syvempi messiaaninen merkitys. Messiaan tuli olla Juudan heimosta ja Daavidin suvusta. Raamatun selkeimmät messiaaniset viittauksen kohdistuvat tähän Daavidin ikuiseen hallitsijasukuun ja Jeshuaan hallitsijaprofetioiden täyttymyksenä (katso Psalmi 89:30-38; Jesaja 9:1-7; Matteus 1:1; Luukas 1:31-33, 69; Apostolien teot 2:30; 13:23; Kirje Roomalaisille 1:2-3; Toinen kirje Timoteukselle 2:8; Johanneksen ilmestys 3:7; 22:16).

        ******* Messias syntyisi neitsyestä *******

        Profetia: Jesaja 7:14
        Täyttymys: Matteus 1:18, 22-23
        Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä… Tämä kaikki oli tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: ”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel”, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        Nämä jakeet, joita meidän tulisi tutkia huolellisesti asiayhteydessä, ovat selkeä Messiaan neitseellistä syntymää koskeva profetia (Luukas 1:26-27). Juutalaisen Raamatun kääntäjät korvasivat sanan ”neitsyt” ilmaisulla ”nuori nainen”, mutta heprean sana almah on yleensä aina tarkoittanut naimatonta nuorta naista, mikä Jesajan aikana merkitsi neitsyyttä. Edelleen, Vanhan testamentin ennen Jeshuan syntymää valmistuneen kreikankielisen käännöksen, Septuagintan, tekijät käänsivät tämän ilmaisun sanalla ”neitsyt”, joka sen merkitys on myös Raamatun hebreassa. Kun otetaan huomioon, että Matteus viittaa nimenomaan näihin jakeisiin (1:22-23), ei voi olla epäilystäkään siitä, etteikö Jeshuan neitsyt-äiti Miriam olisi tämän Messiaan syntymästä kertovan profetian täyttymys.

        Raamatussa ihmisten nimet kuvaavat heidän identiteettiään. Lapsen nimi Immanuel, joka tarkoittaa ”Jumala kanssamme”, ilmaisee, että tämä profetian lapsi on itse Jumala, joka vaeltaa keskuudessamme.

        ******* Messias on lihaksi tullut Jumala *******

        Profetia: Jesaja 9:5-6
        Täyttymys: Matteus 1:1; Johannes 1:14
        Jeesuksen Kristuksen Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja. (Matteus 1:14)

        Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttaan, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. (Johannes 1:14)

        Nämä Messiaalle Jesajan 9. luvussa annetut arvonimet osoittavat Hänen jumalallisuutensa. Perinteinen juutalaisuus ei opeta Messiaan olevan Jumala, mutta tämä ajatus tulee selvästi ilmi Heprealaisessa kirjoituksissa. Jesajan 9. luvun neljä Messiaan nimeä antavat kaikki aiheen päätellä, että tämä ikuinen valtias on itse Jumala. Itse asiassa, monet juutalaiset Raamatun versiot eivät edes käännä näitä nimiä, vaan pikemminkin translitteroivat ne (vaihtavat heprealaiset kirjaimet englantilaisiksi), ettei niiden merkitys olisi helposti nähtävissä!

        Jos nämä viittaukset Jumalaan ja Ikuiseen Isään eivät riitä osoittamaan, että Messias on Jumala, apostoli Johannes kertoo meille Jeshuan olevan Jumala, joka tuli lihaksi ja asui keskellämme. Nyt kun olemme osoittaneet, että Jeshua on Aabrahamin ja Daavidin jälkeläinen, on helppo tunnistaa Ihmeellinen neuvonantaja ja Rauhanruhtinas Jesajan kuvailemaksi Jeshuaksi (11:1-5). Siinä sanotaan, että ”Iisain kannon” (Iisai oli Daavidin isä) vesan päällä lepää viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki sekä tiedon ja Herran pelon henki. Kuka muu tämä voisi olla kuin Jeshua?

        jatkoa...

        ******* Messias on Mooseksen kaltainen profeetta *******

        Profetia: Viides Mooseksen kirja 18:15
        Täyttymys: Johannes 6:14
        Kun ihmiset näkivät sen tunnusteon, jonka Jeshua oli tehnyt, sanoivat he: ”Tämä on totisesti se profeetta, joka oli maailmaan tuleva”.

        On selvää Viidennen Mooseksen kirjan 18:15-22 asiayhteydestä, ettei Mooses tarkoittanut vain yhtä profeettaa, vaan profeettojen ketjua, joka päättyisi Messiaaseen, Israelin ”Profeettaan”. Siinä vaiheessa, kun Johannes Kastaja astui näyttämölle Messiaan edelläkävijänä, Israelissa odotettiin jo kiihkeästi profeettaa tulevaksi. Juutalaiset johtajat kysyivät Johannes Kastajalta, oliko hän tuo profeetta. Hän vastasi kielteisesti (Johannes 1:21-25). Kun Filippus alkoi seurata Jeshuaa, hän tunnisti tämän Häneksi, josta Mooses kirjoitti (Johannes 1:44-45). Myös Jeshua vakuutti olevansa Hän, josta Mooses kirjoitti (Johannes 5:46), ja monet muutkin myönsivät tämän (Johannes 6:14;7:49). Jeshuan taivaaseenastumisen jälkeen sekä Pietari että Stefanus julistivat juutalaisten johtajille, että Jeshua oli Profeetta, Messias, josta Mooses kirjoitti (Apostolien teot 3:22-26; 7:37). On mielenkiintoista, ettei kukaan esittänyt näissä tilanteissa mitään vastaväitteitä.

        ******* Messian nöyryys *******

        Profetia: Sakarja 9:9
        Täyttymys: Johannes 12:12-14
        Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin, ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: ”Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!” Ja saatuansa nuoren aasin Jeshua istui sen selkään, niin kuin kirjoitettu on.

        Juutalaiset opetetaan odottamaan voittoisaa, majesteetillista Messiasta, joka laskeutuu taivaasta tullakseen hallitsemaan ja tuomaan rauhan maailman kansoille. Useinkaan ei opeteta, että Messiaan on ennustettu tulevan ensin nöyränä ja aasilla ratsastaen saattamaan päätökseen tehtävänsä, meidän sovitukseksemme (Matteus 21:5-10). Maailmanrauha ei voi kuitenkaan koittaa, elleivät ihmiset ensin löydä rauhaa Jumalan kanssa omaan sydämeensä Messiaan kautta.

        Sakarjan mukaan Hän, joka saapuu Jerusalemiin, on ”kuninkaasi”, Israelin kuningas. Vain yksi ihminen, Daavidin jälkeläinen, saattoi olla Israelin kuningas, jota Jeshua selvästikin oli. Ensin Hän tuli kuitenkin nöyränä, vanhurskaana pelastajana eikä suinkaan sotaratsulla (kuten Hän myöhemmin palaa; ks. Johanneksen ilmestys 19:11-16). Kukaan Israelissa ei täyttänyt Sakarjan profetiaa (9:9) niin kuin Jeshua. Hänen vanhurskas luonteensä veti puoleensa väkijoukkoja, jotka seurasivat Häntä ja kuuntelivat Hänen opetustaan. Hänen lempeä nöyryytensä sai lapset viihtymään Hänen läheisyydessään. Kuva Hänestä saapumassa Jerusalemiin nöyränä aasilla ratsastaen yhdistettynä kahteen profetalliseen messiaskuvaukseen kärsivästä (ristiinnaulitusta) Palvelijasta luo voimakkaan kokonaiskuvan Jeshuasta Messiaana.

        ******* Messiaan ristiinnaulitseminen *******

        Profetia: Psalmi 22
        Täyttymys: Matteus 27, Markus 15, Luukas 23, Johannes 19

        Psalmi 22 tekee selväksi sen, että Messias tulisi ensin kuolemaan maailman syntien tähden. Se on kuvaus ristiinnaulitsemisesta vuosia ennen kuin sitä käytettiin kuolemanrangaistuksen toimeenpanemiseen. Yhtäläisyydet tämän lähes 1000 vuotta ennen Jeesusta kirjoitetun psalmin ja evankeliumin kertomuksen välillä ovat hämmästyttävät.

        Vertaa seuraavia kohtia keskenään nähdäksesi hätkähdyttävät yhtäläisyydet psalmin 22 profeetallisten ristiinnaulitsemiskuvausten ja Jeshuan kuolemaan liittyvien seikkojen välillä; Hänen tuskanhuutonsa (Psalmi 22:2; Matteus 27:46), Hänen pilkkaamisensa (Psalmi 22:7-9; Matteus 27:29-43), Hänen fyysinen tilansa (Psalmi 22:15; vrt. ristillä riippuvat ihmisen tilaan), Hänen janonsa (Psalmi 22:17; Johannes 19:28), Hänen ristillä lävistetyt kätensä ja jalkansa (Psalmi 22:17); vertaa naulanjälkiin Hänen käsissään; Johannes 20:25-27), Hänen vaatteidensa arpominen (Psalmi 22:19; Johannes 19:23-24). Daavid, joka profetoi Messiaasta monin eri tavoin, ennusti myös Hänen kärsivän pahantekijöiden käsissä. Psalmi 22 osoittaa selkeästi, että Jeshua on se Ristiinnaulittu, josta Daavid kirjoitti.


        jatkuu...


      • Yksi_usko kirjoitti:

        jatkoa...

        ******* Messias on Mooseksen kaltainen profeetta *******

        Profetia: Viides Mooseksen kirja 18:15
        Täyttymys: Johannes 6:14
        Kun ihmiset näkivät sen tunnusteon, jonka Jeshua oli tehnyt, sanoivat he: ”Tämä on totisesti se profeetta, joka oli maailmaan tuleva”.

        On selvää Viidennen Mooseksen kirjan 18:15-22 asiayhteydestä, ettei Mooses tarkoittanut vain yhtä profeettaa, vaan profeettojen ketjua, joka päättyisi Messiaaseen, Israelin ”Profeettaan”. Siinä vaiheessa, kun Johannes Kastaja astui näyttämölle Messiaan edelläkävijänä, Israelissa odotettiin jo kiihkeästi profeettaa tulevaksi. Juutalaiset johtajat kysyivät Johannes Kastajalta, oliko hän tuo profeetta. Hän vastasi kielteisesti (Johannes 1:21-25). Kun Filippus alkoi seurata Jeshuaa, hän tunnisti tämän Häneksi, josta Mooses kirjoitti (Johannes 1:44-45). Myös Jeshua vakuutti olevansa Hän, josta Mooses kirjoitti (Johannes 5:46), ja monet muutkin myönsivät tämän (Johannes 6:14;7:49). Jeshuan taivaaseenastumisen jälkeen sekä Pietari että Stefanus julistivat juutalaisten johtajille, että Jeshua oli Profeetta, Messias, josta Mooses kirjoitti (Apostolien teot 3:22-26; 7:37). On mielenkiintoista, ettei kukaan esittänyt näissä tilanteissa mitään vastaväitteitä.

        ******* Messian nöyryys *******

        Profetia: Sakarja 9:9
        Täyttymys: Johannes 12:12-14
        Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin, ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: ”Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!” Ja saatuansa nuoren aasin Jeshua istui sen selkään, niin kuin kirjoitettu on.

        Juutalaiset opetetaan odottamaan voittoisaa, majesteetillista Messiasta, joka laskeutuu taivaasta tullakseen hallitsemaan ja tuomaan rauhan maailman kansoille. Useinkaan ei opeteta, että Messiaan on ennustettu tulevan ensin nöyränä ja aasilla ratsastaen saattamaan päätökseen tehtävänsä, meidän sovitukseksemme (Matteus 21:5-10). Maailmanrauha ei voi kuitenkaan koittaa, elleivät ihmiset ensin löydä rauhaa Jumalan kanssa omaan sydämeensä Messiaan kautta.

        Sakarjan mukaan Hän, joka saapuu Jerusalemiin, on ”kuninkaasi”, Israelin kuningas. Vain yksi ihminen, Daavidin jälkeläinen, saattoi olla Israelin kuningas, jota Jeshua selvästikin oli. Ensin Hän tuli kuitenkin nöyränä, vanhurskaana pelastajana eikä suinkaan sotaratsulla (kuten Hän myöhemmin palaa; ks. Johanneksen ilmestys 19:11-16). Kukaan Israelissa ei täyttänyt Sakarjan profetiaa (9:9) niin kuin Jeshua. Hänen vanhurskas luonteensä veti puoleensa väkijoukkoja, jotka seurasivat Häntä ja kuuntelivat Hänen opetustaan. Hänen lempeä nöyryytensä sai lapset viihtymään Hänen läheisyydessään. Kuva Hänestä saapumassa Jerusalemiin nöyränä aasilla ratsastaen yhdistettynä kahteen profetalliseen messiaskuvaukseen kärsivästä (ristiinnaulitusta) Palvelijasta luo voimakkaan kokonaiskuvan Jeshuasta Messiaana.

        ******* Messiaan ristiinnaulitseminen *******

        Profetia: Psalmi 22
        Täyttymys: Matteus 27, Markus 15, Luukas 23, Johannes 19

        Psalmi 22 tekee selväksi sen, että Messias tulisi ensin kuolemaan maailman syntien tähden. Se on kuvaus ristiinnaulitsemisesta vuosia ennen kuin sitä käytettiin kuolemanrangaistuksen toimeenpanemiseen. Yhtäläisyydet tämän lähes 1000 vuotta ennen Jeesusta kirjoitetun psalmin ja evankeliumin kertomuksen välillä ovat hämmästyttävät.

        Vertaa seuraavia kohtia keskenään nähdäksesi hätkähdyttävät yhtäläisyydet psalmin 22 profeetallisten ristiinnaulitsemiskuvausten ja Jeshuan kuolemaan liittyvien seikkojen välillä; Hänen tuskanhuutonsa (Psalmi 22:2; Matteus 27:46), Hänen pilkkaamisensa (Psalmi 22:7-9; Matteus 27:29-43), Hänen fyysinen tilansa (Psalmi 22:15; vrt. ristillä riippuvat ihmisen tilaan), Hänen janonsa (Psalmi 22:17; Johannes 19:28), Hänen ristillä lävistetyt kätensä ja jalkansa (Psalmi 22:17); vertaa naulanjälkiin Hänen käsissään; Johannes 20:25-27), Hänen vaatteidensa arpominen (Psalmi 22:19; Johannes 19:23-24). Daavid, joka profetoi Messiaasta monin eri tavoin, ennusti myös Hänen kärsivän pahantekijöiden käsissä. Psalmi 22 osoittaa selkeästi, että Jeshua on se Ristiinnaulittu, josta Daavid kirjoitti.


        jatkuu...

        Jatkoa...

        ******* Kärsivä palvelija *******

        Profetia: Jesaja 53
        Täyttymys: Johannes 1:1; Matteus 8:16-17; 26:62-64; 27:12-14, 37, 57-60; Markus 15:27-28; Luukas 23:33; Kirje Roomalaisille 4:25; Ensimmäinen kirje Korinttolaisille 15:3

        Tämä on ehkä voimakkain Messiaanisista profetioista. Tämä profetia alkaa oikeastaan luvun 52 jakeesta 13. Se kuvaa juutalaisen kansan syntien tähden viattomana uhrina kuolevan Messiaan pappispalvelusta. Useat profetian kohdat saavat täyttymyksensä evankeliumien kertomuksissa, joissa kuvataan Messiaan kuolemaa. Hän oli ”niin kuin karitsa, jota teuraaksi viedään”, viattomana kärsivä, joka kuoli muiden puolesta.

        Kuten aiemmin on mainittu, nykyinen juutalainen perinne opettaa profetian viittaavan Israelin kansaan, mutta teksti ei tue tätä tulkintaa. Huomaa jakeet viisi ja kahdeksan, joissa Palvelija kärsii ”meidän rikkomustemme” ja ”minun kansani rikkomuksen” tähden. Joku siis kärsii Israelin syntien tähden. Siksi tämän Israelin puolesta kärsivän täytyy olla joku muu kuin Israel. Se voi olla ainoastaan Messias. Itse asiassa varhaisimmat rabbiiniset auktoriteetit näkivät tämän luvun viittauksena Messiaaseen.

        ******* Israel suree *******

        Profetia: Sakarja 12:10
        Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan.

        Täyttymys: Ei ole vielä täyttynyt

        Tulevaisuudessa, juuri ennen Jeshuan toista tulemusta, juutalaiset tunnistavat Hänen olevan Se, ”jonka he ovat lävistäneet”, ja he surevat. Ketään ihmistä, juutalaista tai ei-juutalaista, ei voi pitää vastuussa Messiaan kuolemasta. Hän kuoli, koska Hänen kuolemansa kuului Isän suunnitelmaan. Päivien lopulla kaikki näkevät selvästi, että Jeshua oli Jumalan lähettämä pelastaja.

        (Mitch Glaserin kirjasta Jesaja 53 selityksin)

        Tarkoittaakohan tuo viimeinen profetia sitä, että juutalaiset (eivät kylläkään kaikki?) ottavat vastaan Jeshua Messiaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1169
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      969
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      923
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      809
    Aihe