Hyvänä lisänä hebrean opiskeluuni on Raamatun Vanhan testamentin lukeminen. Jeshuan nimi tulee esille siellä monta kertaa. Suomeksi niitä ei ole vain käännetty. Tutkiessani Pelastus ja Pelastaja sanoja hebrean kielisestä Raamatusta, niin Jeshua nimi löytyy. Käytän muotoa Jeshua koska ensimmäinen kirjain siinä on Jod, Hepreankielen Jeshua sanan konsonantit ovat jod, shin, vav ja ajin. Hepreankielen sana Jehoshua rakentuu sanoista Jhvh (Herra) ja yasha (pelastaa, pelastaja). Jeshuaan päästään sanasta Jehoshua ja Jeshua tarkoittaa Herrassa on pelastus (Jumala pelastaa). Hebrean kielisillä nimillä on aina merkitys ja on todella mielenkiintoista lukea Raamattua ja löytää myös Jeesuksen nimi sieltä siten kuin se on alkujaan ollutkin. Jotkut tutkijat sanovat että hebrealaiset papit ovat kääntäneet vanhan testamentin kreikan kielelle ja koska kreikan kielessä ei ole kaikkia kirjaimia niin siitä on muuttunut Jeesus nimi Jeshuan tilalle. Kreikasta käännettynä nimi on muuttunut siihen muotoon miten me olemme sen oppineet tuntemaan. Onko ensimmäinen kirjain Jeshuassa Y vai J riippuu paljolti siitä mistä sitä tutkitaan. Suomalainen lausuu aina alun J:ksi. Aramea oli kielenä Jeesuksen aikaan ja sitä kieltä hän ja hänen perheensä puhui. Hebrea oli vain pappien kieli. Näin olen asian ymmärtänyt. Mutta olen oppinut käyttämään Jeesus nimeä lapsesta asti, joten on vaikeaa muuttaa sitä tapaa toiseksi. Jokainen saa sanoa nimen kuten häntä miellyttää. Kuitenkin minä opettelen sanomaan Jeshua kun sen kerran nyt tiedän. Ja saatan saada ihmetteleviä katseita sanoistani. Mutta hänen nimessään on voima.
Jeshua, Yeshua vai Jeesus?
Hebreanopiskelija
2
169
Vastaukset
- kiinnostuneelle
Tuosta linkistä lisää ajateltavaa Jumalan Pojan nimestä kiinnostuneelle. Tiesitkö, että nimeen liittyy visuaalinenkin tekijä, joka tuskin on sattumaa?
http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2018/01/liekkiniminen_3.html- Kauniskiitossinulle
Mielenkiintoista ja kaunista tietoa. Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770