Venemessut

Sepi123321

Näyttää taas olevan hiljasta purjevenepuolella. Mikä siinä on, että ei tuoda enää purkkareita messuille?

Nuorempana, kun ei vielä rahaa ollut, oli kyllä purkkareita. Nyt kun osto alkaa olemaan ajankohtaista, ei olekaan esittelyjä.

Asiallista mietintää odotellessa,
Sepi

80

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • visiitti.saksaan

      Jos olet tosissasi uutta hankkimassa suosittelen visiittiä Dusseldorfin venemessuille. Kaikki (todellakin) veneet siellä. Messuilla saa parikin päivää kulumaan. Hieno tapahtuma.

      Kysyntä Suomessa on vähäistä ja käytettyjen tarjonta runsasta. Harrastajamäärä hitaasti laskeva, joten ihan luonnollista ettei uusia täällä näy.

      Asiasta ei kannata sen kummemmin huolestua vaan sopeutua. Uudenkin veneen voi ostaa ulkomailta ja takuut yms kyllä järjestyy. Tämän voi kirjata esim. kauppasopimukseen.

      • AnAufHinterIn

        No kaikki eivät osaa saksaa, eivätkä edes riittävän hyvää englantia. Todella harva itse asiassa osaa kumpaakaan kieltä niin hyvin että ymmärtää varmasti esim. kaikki sopimuspaperit. Ja vaikka osaisi kieltä täydellisesti, se ei auta jos ei tunne myös monia paikallisia sopimuskäytäntöjä.


      • kekkosenaikaa
        AnAufHinterIn kirjoitti:

        No kaikki eivät osaa saksaa, eivätkä edes riittävän hyvää englantia. Todella harva itse asiassa osaa kumpaakaan kieltä niin hyvin että ymmärtää varmasti esim. kaikki sopimuspaperit. Ja vaikka osaisi kieltä täydellisesti, se ei auta jos ei tunne myös monia paikallisia sopimuskäytäntöjä.

        Höpöhöpö, 70-lukulaista pelottelua. Ollaan tultu pitkälle noista ajoista.


      • Sepi1231

        Täytyy laittaa harkintaan saksan matka. Ajattelin lähinnä katsella veneistä eri ratkaisuja sisätiloilta ideamielessä. Tähän asti menty 70-80-luvun veneillä. Ei juurikaa kokemuksia uudemmista. Samalla olis voinu messuilla kuunnella myyjien tarinoita.

        Ei sillä lailla kiire ole. Uusi vene ei tule ennen kuin vanha on edes saatu myyntiin. Eli ehkä 1-2v päästä kaupat. Saakohan ulkomailla tehdyissä kaupoissa mitään säästöä suomen kauppoihin verrattuna? Tietty kuljetuskustannuksiin menee jonkun verran. Ns halpisvene on siis hakusessa jeanneau, hanse, bavaria. "Laatuveneisiin" ei rahat riitä vielä pitkiin aikoihin :)


      • noin8vuottasitten
        Sepi1231 kirjoitti:

        Täytyy laittaa harkintaan saksan matka. Ajattelin lähinnä katsella veneistä eri ratkaisuja sisätiloilta ideamielessä. Tähän asti menty 70-80-luvun veneillä. Ei juurikaa kokemuksia uudemmista. Samalla olis voinu messuilla kuunnella myyjien tarinoita.

        Ei sillä lailla kiire ole. Uusi vene ei tule ennen kuin vanha on edes saatu myyntiin. Eli ehkä 1-2v päästä kaupat. Saakohan ulkomailla tehdyissä kaupoissa mitään säästöä suomen kauppoihin verrattuna? Tietty kuljetuskustannuksiin menee jonkun verran. Ns halpisvene on siis hakusessa jeanneau, hanse, bavaria. "Laatuveneisiin" ei rahat riitä vielä pitkiin aikoihin :)

        Tuttu osti "suoraa " jeanneu purren, toimitus oli travemundeen ja siellä laitettiin pohja primerit ja antif. Yli 20% säästö vs suomen trokari.

        Maksaa se kuljetus suomen trokarilta ostaessa ja yhtään halvemmalla et saa kuljetusta vaan vetää siitäkin välistä. Takuut hoitelevat miten sattuu täältä saanut kyllä lukea

        Sinuna en ostaisi ihan uutta vaan uuden karhian, kaikki varusteet ja takuu mokat korjattu voi siis olla uutta parempi ja kuitenkin hinta jo leikkaantunut kun ostat pohjois euroopasta, näi tekisin sinuna...


      • Tiritompaa23
        Sepi1231 kirjoitti:

        Täytyy laittaa harkintaan saksan matka. Ajattelin lähinnä katsella veneistä eri ratkaisuja sisätiloilta ideamielessä. Tähän asti menty 70-80-luvun veneillä. Ei juurikaa kokemuksia uudemmista. Samalla olis voinu messuilla kuunnella myyjien tarinoita.

        Ei sillä lailla kiire ole. Uusi vene ei tule ennen kuin vanha on edes saatu myyntiin. Eli ehkä 1-2v päästä kaupat. Saakohan ulkomailla tehdyissä kaupoissa mitään säästöä suomen kauppoihin verrattuna? Tietty kuljetuskustannuksiin menee jonkun verran. Ns halpisvene on siis hakusessa jeanneau, hanse, bavaria. "Laatuveneisiin" ei rahat riitä vielä pitkiin aikoihin :)

        Oothan aika pösilö...kannattais varmaan tutustua aiheeseen...urpo😒


      • Sepi1231
        Tiritompaa23 kirjoitti:

        Oothan aika pösilö...kannattais varmaan tutustua aiheeseen...urpo😒

        Kiitos piritompaa23. Tässähän on justiinsa perehtyminen käynnissä. Hyvää vuoden alkua sinullekin


      • 1321ipeS
        Sepi1231 kirjoitti:

        Täytyy laittaa harkintaan saksan matka. Ajattelin lähinnä katsella veneistä eri ratkaisuja sisätiloilta ideamielessä. Tähän asti menty 70-80-luvun veneillä. Ei juurikaa kokemuksia uudemmista. Samalla olis voinu messuilla kuunnella myyjien tarinoita.

        Ei sillä lailla kiire ole. Uusi vene ei tule ennen kuin vanha on edes saatu myyntiin. Eli ehkä 1-2v päästä kaupat. Saakohan ulkomailla tehdyissä kaupoissa mitään säästöä suomen kauppoihin verrattuna? Tietty kuljetuskustannuksiin menee jonkun verran. Ns halpisvene on siis hakusessa jeanneau, hanse, bavaria. "Laatuveneisiin" ei rahat riitä vielä pitkiin aikoihin :)

        Ja tuon takia jonkun pitäisi vene tuoda messuille. Olet pelkkä haaveilija.


      • Sepi1231
        1321ipeS kirjoitti:

        Ja tuon takia jonkun pitäisi vene tuoda messuille. Olet pelkkä haaveilija.

        Voi olla... silti ihmettelen myyjien tapaa olla olematta esillä

        Tuossa alempaa on vertailtu veneitä autoihin. Samalla tavalla voisi sarjavalmisteisia, keskikokoisia veneitä, pitää esim. Helsingissä tai lähiseudulla näytillä. Helsinkiin pääsee "näppärästi" ympäri suomenlahtea ja hyvä myyjä handlaa ruotsin, jolloin ruotsalaisiakin voisi palvella omalla äidinkielellään.

        Maailma on pysyvässä muutoksessa, eikä nykyiset myyjät tule pitkään pysymään hengissä mikäli he eivät muutu maailman mukana. Vanhat, "ylihintaiset", yksittäin tehtävät veneet vetelevät viimeisiään. Tänä päivänä halutaan esim. mukavuutta ja uutuuksia ja jotain ekstraa, ei niinkään perinteisiä linjoja ja mahonki/tiikkiviiluja. Vai vieläkö käytätte kuvaputkitelkkareita koska ne on niin luotettavia? ;)


      • tapahtunut.jo
        Sepi1231 kirjoitti:

        Voi olla... silti ihmettelen myyjien tapaa olla olematta esillä

        Tuossa alempaa on vertailtu veneitä autoihin. Samalla tavalla voisi sarjavalmisteisia, keskikokoisia veneitä, pitää esim. Helsingissä tai lähiseudulla näytillä. Helsinkiin pääsee "näppärästi" ympäri suomenlahtea ja hyvä myyjä handlaa ruotsin, jolloin ruotsalaisiakin voisi palvella omalla äidinkielellään.

        Maailma on pysyvässä muutoksessa, eikä nykyiset myyjät tule pitkään pysymään hengissä mikäli he eivät muutu maailman mukana. Vanhat, "ylihintaiset", yksittäin tehtävät veneet vetelevät viimeisiään. Tänä päivänä halutaan esim. mukavuutta ja uutuuksia ja jotain ekstraa, ei niinkään perinteisiä linjoja ja mahonki/tiikkiviiluja. Vai vieläkö käytätte kuvaputkitelkkareita koska ne on niin luotettavia? ;)

        No ennustat jo tapahtunutta.

        Ei täällä enää ole yhtään venediileriä, jolla olisi resursseja esitellä uusia veneitä -ei ole ollut vuosiin. Eli nyt ostajan pitää liikkua, ihan ok. Suoraan veistämöiltä saa merkittävästi parempaa palvelua kun paikallisilta myyntiSimoilta.


      • alahan.tverkkaa
        Sepi1231 kirjoitti:

        Voi olla... silti ihmettelen myyjien tapaa olla olematta esillä

        Tuossa alempaa on vertailtu veneitä autoihin. Samalla tavalla voisi sarjavalmisteisia, keskikokoisia veneitä, pitää esim. Helsingissä tai lähiseudulla näytillä. Helsinkiin pääsee "näppärästi" ympäri suomenlahtea ja hyvä myyjä handlaa ruotsin, jolloin ruotsalaisiakin voisi palvella omalla äidinkielellään.

        Maailma on pysyvässä muutoksessa, eikä nykyiset myyjät tule pitkään pysymään hengissä mikäli he eivät muutu maailman mukana. Vanhat, "ylihintaiset", yksittäin tehtävät veneet vetelevät viimeisiään. Tänä päivänä halutaan esim. mukavuutta ja uutuuksia ja jotain ekstraa, ei niinkään perinteisiä linjoja ja mahonki/tiikkiviiluja. Vai vieläkö käytätte kuvaputkitelkkareita koska ne on niin luotettavia? ;)

        Tuossa meni vertailusi täydellisesti pieleen. Jos veneeseen on tehty kymmenellä kerroksella kiiltäväksii lakatut mahongit ja tiikit, eikä niinkään viilut vaan umpipuut, siinä on myös uusinta tekniikkaa. Ovatko linjat perinteiset vai uusinta muotia, riippuu sitten ostajan mausta. Voit verrata äärimmäisestä päästä olevia Hetairosta ja Pink Giniä linjojen osalta. Eikä hieno viimeistely tavallisemmissakaan veneissä mitenkään sulje pois mukavuutta, kyse on vain käytettävissä olevista varoista.


    • eimarkkinavoima

      Asiaa on puitu vuosien mittaan usein tällä palstalla. eikä tilanne näytä muuttuvan.
      Voisiko olla niin, että kun kysyntä on ollut pientä niin tarjontaakaan ei näy messuilla. Jossain päivittäistavaramarkkinassahan kova tarjonta luo myös kysyntää. Purkkarimarkkinoilla tämä ei taida toimia, mutta 5m peräprutkuveneissä jo paremmin

    • Venettaetsimassa

      Useimmat matkaveneitä valmistavat veistämöt ovat pieniä perheyrityksiä, eikä niillä ole taloudellisia resursseja tehdä yhtään venettä varastoon ilman ostajaa. Messuilla on ollut trendinä, jotta siellä olisi näytillä uusia paatteja ja jos yhtään tilausta ei ole Suomeen saatu, ei ole mahdollisuuksia tuoda veneitä näytille. Ne muutamat harvalukuiset matkakäyttöön suunnitellut purret mitä Helsingin messuillakin on viime vuosina nähty ovat pääosin olleet ns. sarjatuotantoveneitä

      Toisaalta messukustannus on näytteilleasettajalle käsittämättömän kallista kaikkine sivukuluineen, mistä tulee veistämölle täysin kannattamaton dilemma kun uuden ostajia ei juurikaan ole vaan lähinnä meitä renkaan potkijoita jotka katselee uusia paatteja siitä näkökulmasta mitä sitten voisi ehkä käytettyjen markkinasta mahdollisesti ostaa useamman vuoden päästä. Tämä kustannus dilemma ei koske yksin venenäyttelyä ja on joissain muissakin arvokkaamman hintaluokan investointituotteissa johtanut siihen, että maahantuojat / valmistajat ovat pistäneet omat näyttelynsä pystyyn omiin toimitiloihinsa messujen asemasta. Hyvänä esimerkkinä esimerkiksi Tampereen seudulla vuosittain järjestettävä maarakennusalan tapahtuma "Mansen Mörinät" - satoja näytteilleasettajija pienehköllä alueella muutaman päivän tapahtumassa.

      Veneilypuolella vastaavaa toimintaa pyörittävät eteläruotsissa alueen laatuveneiden valmistajat Malö, HR, Sveden Yahts jne.. kauppojakin on kuulemma syntynyt.

      Tosiostaja tiedostaa tilanteen ja menee Dusseldorfin messuille kartoittamaan itseä kiinnostavat venetyypit - se on paikka mihin valmistajat tuovat nykyisin tuotteensa näytille, kontaktoi siellä kiinnostavat valmistajat ja sopii tutustumiskäynnit valitsemilleen veistämöille ja käy ne lävitse veistämövierailuin ja tekee lopulta sopparin valitsemansa toimijan kanssa. Tokihan tuohon veistämöiden seulontaan joutuu käyttämään tovin aikaa ja pistämään rahaa mm. matkakuluihin veistämöille ym. mutta vähänkin kalliimman veneen hankinnan kyseessä ollen satsaus on hyvinkin kannattava.

    • Düsselissä pelkästään Bavaria myi 132 venettä jonain vuonna. Suomessa on alkuvuonna myyty 4 venettä. Lisäksi Hesan messujen aika on huono, kun siellä myytyä venettä ei saa kesäksi vesille. Turussa messut oli syksyllä, muttei siellä ollut ekaa kertaa yhtään purjevenettä.

      • ohhoho

        Aiheuttaa hauskoja juttuja tämä vuoden vaihtuminen. Tuossa kerrot alkuvuonna myydyn 4 venettä, ja nyt on 3.1.2018. Hurja tahti!


    • Eieieieie

      Venemessut edustavat 70-lukulaista toimitus-, markkinointi- ja myyntikulttuuria maahantuojineen yms. Nykyaikaa on netin käyttö ja suorat kontaktit valmistajaan.

      Venemessut, niinkuin muutkin messut, ovat muuttumassa metrilakun ja muun krääsän basaareiksi.

      • Se on tismalleen näin. Messut edustavat mennyttä maailmaa, mikä näkyy myös monen muun alan messujen hiipumisena. En yhtään ihmettele myöskään sen takia, että nämä suomalaiset messut ovat aina olleet aika köykäisiä sisällöltään. Kaikenlaista turhaa, varsinaiseen aiheeseen liittymätöntä krääsää (metrilakua anyone?). Kuka haluaa maksaa lipusta, jolla pääsee lähinnä tavallista isompaan ja ruuhkaisempaan kauppaan?


    • eiooostajia

      Näytteilleasettaminen on veneyritysten puheiden perusteella todella kallista, ja kun uusia purjeveneitä myydään tosiaan vain pari vuodessa, niin ei ole mikään ihme ettei messuille kannata mennä. Näin se markkinataloudessa menee..

      Mutta ei ne messut uuden veneen ostajankaan näkökulmasta hyvät ole. Purjeveneet ovat aina ilman mastoja ja kansirensseleitä, joten itse purjehdustiloista et saa oikein mitään käsitystä. Jos asuntovaunupuoli kiinnostaa, niin sisätiloissa on kyllä Gantin tyynyt paikoillaan.

      Vaikka Uivakin on elokuussa pienentynyt purkkareiden osalta, niin on se silti huomattavaasti parempi ostajalle.

      Mutta jos tosissaan olet uutta (Suomesta) ostamassa, niin uskon, että tiedät jo jälleenmyyjät. He varmasti järkkäävät sinulle yksityisnäytön haluamaasi tuotteeseen.

      • Mahtavatko järkätä, kun ei niitä veneitä ole Suomessa. Pitää mennä sitten veistämölle asti.


    • maailmamuuttuu

      Koko venemessujen painoarvo on mennyt pienempiin moottoriveneisiin, oheiskrääsään ja vesielämyksiin yleisestikin (kajakkiretket, kalastus, suppailu ym). Varmaan sinänsä ihan onnistuneesti, kun kaikkiaan kävijöitä taitaa olla selvästi enemmän kuin takavuosina.

      En tiedä kuinka moni sinne oikeasti tulee varsinaisesti venekaupoille, jos pienempieä moottoriveneitä ei huomioida. Jos ajatellaan kaikkia esim. yli 100 KEUR isoja veneitä, joihin purkkaritkin kuuluvat, niin ei niitä varmaan montaa messuilta yhteensä myydä. Moottoriveneitä sentään tuodaan vielä edes paikalle..

      Esimerkiksi autopuolella Volvo ilmoitti pari vuotta sitten, ettei se enää järkkää omaa osastoa isoille automessuille, vaikka myykin luokkaa 500 000 autoa vuodessa maailmanlaajuisesti. Isot messut ovat liian kalliita suhteessa hyötyyn. Eikä päätös ole tainnut Volvon myynnissä näkyä; päinvastoin se on kasvattanut myyntiä kaikilla mantereilla.

    • ostanutjotakinjoskus

      En ole uutta purjevenettä nyt ostamassa, joten lämpimikseni tässä vain huutelen, mutta en minäkään sitä mistään messuilta ostaisi, vaikka malli jopa sattuisikin olemaan näytillä.

      Jos ostamani tuote maksaa vähintään 100 000 euroa, niin haluan tutustua siihen omassa rauhassa (ilman muita 50 samanaikaista renkaanpotkijaa), vähintään nähdä ja ehkä itsekin kokeilla sitä vedessä (riippuen onko ollut jo aiemmin samantyyppinen tms), sekä tutkia tarkkaan toimitusehdot ja mahdolliset varausmaksut takuineen ja vakuutuksineen että mihin olen oikein sitoutumassa; kuka vastaa mistäkin siihen asti kunnes vene on laiturissani. Ei haittaa, vaikka koko ostoprosessi hiukan kestäisikin mahdollisine käynteineen maahantuojalla tai veistämöllä.

      Kova jätkä olet, jos nuo haluat hoitaa yksillä messuilla rahvaan seassa.

      • seppomattti

        Kaksi kertaa olen ostanut uuden veneen Suomesta messuilta. Molemmat kaupat meni pieleen vaikkei papereissa mitään vikaa ollut. Myyjät olivat autokauppaa pahempia huijareita. Ehkä tämäkin on yksi syy, ettei purjevenekauppaa Helsingissä tehdä. 2-3 v sitten Bavaria myi Saksan messuilla yli 100 purtta. Eli kyllä messuilla muutakin kuin olut ja lakritsa- kauppaa myös käydään.
        Seuraavan ostaisin ulkomailta, muttei ole enää tässä elämässä tarpeen.


      • poweert_33

        "Jos ostamani tuote maksaa vähintään 100 000 euroa, niin haluan tutustua siihen omassa rauhassa (ilman muita 50 samanaikaista renkaanpotkijaa)..."

        Et varmaan ole viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen ostanut asuntoa pk-seudulta tai muista kasvukeskuksista? Erikseen sitten ne ylihintaiset / uudet / muuten huonot, joista ei kukaan ole muutenkaan kiinnostunut.


    • Saalar

      Ne messut ne messut! Siellä taas nähdään ja jyvät akanoista. Ei haittaa metrilaku yhtään, joten älkää välittäkö näistä itkijöistä. Jess!

      terv. Saalar

    • avarraMieltäsiMies

      Käy Lontoon(parasta aikaa) tai duseldorfin mesuilla tekemässä kaupat, säästät rahaa ja näet enemmän, kuin jaksat katsoa!

      Nykyään on mahdollista ostaa suorempaa ja halvemmalla...

    • ooooooooooooodi

      Onneks on metrilakua muuten olisin ollut insuliinishokissa:)

      • säälär

        mustaa paksua ja pitkää, piimään kun kastaa kärjen, jo liukuu, jess!


    • HavukkaAho

      Messuthan päinvastoin ovat suositumpia kuin koskaan. Niihin mennään koko perheen voimalla, lapset saavat metrilakua, isä olutta muovituopista, äiti ostaa valkoisia sisustustyynyjä joissa on sinisellä ruorin kuvia. Isä katselee messutyttöjen takapuolia samalla kun tutustuu taas kerran uuteen mullistavaan poijuhakaan joka on ihan yhtä huono kuin kaikki muutkin.

      Kaikki keräävät esitteitä kivoihin merihenkisiin narusankaisiin pahvikasseihin. Esitteet heitetään pois seuraavalla viikolla, mutta äiti säästää narukassit viikattuna eteisen kaapin ylimpään hyllyyn jossa ne pysyvät käyttämättä ikuisesti. Jokainen meinaa tilata Vene-lehden messutarjouksesta mutta ei kuitenkaan.

      Kukaan ei tilaa purjevenettä, pienistä moottoriveneistä tulee kyllä kauppoja ja erilaista tilpehööriä ostetaan.

      • Messuvierasvakituiseen

        Näin se menee myös meidänkin perheessä. Harvinaisen onnistunut kuvaus.

        Venemessut lopputalven kohokohta. Aikaa kuluu kuusi tuntia eikä yhdessäkään purjeveneessä välttämättä ehdi edes käydä. Kivaa on

        Taas tavataan


      • huvit
        Messuvierasvakituiseen kirjoitti:

        Näin se menee myös meidänkin perheessä. Harvinaisen onnistunut kuvaus.

        Venemessut lopputalven kohokohta. Aikaa kuluu kuusi tuntia eikä yhdessäkään purjeveneessä välttämättä ehdi edes käydä. Kivaa on

        Taas tavataan

        Mitä te teette tuon kiireisen 6 tuntia, jos lopputalven kohokohta?


      • messuille.mennään
        huvit kirjoitti:

        Mitä te teette tuon kiireisen 6 tuntia, jos lopputalven kohokohta?

        Kolme tuntia kuluu etukäteen selvitettäviksi mietittyjen kysymysten selvittelyyn maahatuojien kanssa. Toiset kolme tuntia menee jutteluun tuttujen kanssa. Jos siellä veneitä olisi, niille uhrattaisiin edellisten lisäksi puolisen tuntia.


      • taavettiTattinen
        Messuvierasvakituiseen kirjoitti:

        Näin se menee myös meidänkin perheessä. Harvinaisen onnistunut kuvaus.

        Venemessut lopputalven kohokohta. Aikaa kuluu kuusi tuntia eikä yhdessäkään purjeveneessä välttämättä ehdi edes käydä. Kivaa on

        Taas tavataan

        Ei täältä kahden tunnin matkan päästä enää viitsi tulla hesan messuille, kun ei näe veneiden uusia trendejä. Ennen viitsi, mutta nyt elämys jää puolitiehen, kun ei ole veneitä. Ja ne tavaratkin näkee alan liikkeissä, esitteissä, lehdissä, netissä...


      • Messuvierasvakituiseen
        huvit kirjoitti:

        Mitä te teette tuon kiireisen 6 tuntia, jos lopputalven kohokohta?

        Eikös se kuvaus ollut jo yllä. Lisäksi neuvotellaan purjekaupoista ja pyydetään tarjoukset, tavataan myyjiä, tutustutaan huolto-ohjeisiin (taas) jne.

        Mutta kuitenkin. Tavataan tuttuja ja jutellaan veneasioista.


      • kohokohtaa
        Messuvierasvakituiseen kirjoitti:

        Eikös se kuvaus ollut jo yllä. Lisäksi neuvotellaan purjekaupoista ja pyydetään tarjoukset, tavataan myyjiä, tutustutaan huolto-ohjeisiin (taas) jne.

        Mutta kuitenkin. Tavataan tuttuja ja jutellaan veneasioista.

        Koko perhekö vaan neuvottelee messuilla


    • pakkauskoko

      Bavariat ja Hanset voisivat rakentaa helposti ja halvalla paikasta toiseen liikuteltavia veneen sisätiloja joissa voidaan käydä sisällä tutustumassa. Ei sitä koko venettä välttämättä tarvita.

      • Ei kun virtuaalitodellisuus. Kotona lasit päähän tai sellainen kännykkäkakkulasysteemi, niin voi vaikka koepurjehtia ja tsekata luovikulmat bussissa istuessaan.


    • kak3

      50 vuotta sitten (1968) venemessuilla muuten esiteltiin h-vene. Hintaa oli n 13000markkaa, nykyrahaksi muutettuna 20ke.

      • Jälkiviisastelua

        Siis kak3 on tehnyt laskelmissaan inflaatiokorjauksen. Arvio saattaa olla hyvinkin lähellä totuutta. Suora muunnoshan markoista euroihin olisi n. 2,2 k€. Arvio on aika avartava ja pistää miettimään onko rahan arvo todella vain noin kymmenesosa vuoden 68 arvosta. No entäs sitten uuden H-veneen hinta tänäpäivänä 50...60 k€ ?? Kääriikö verottaja, valmistaja, myyjä, raaka-ainetoimittaja ylimääräisen katteen taskuunsa


      • kak3

      • Jeanneau37

      • kak3

      • Jälkiviisastelua kirjoitti:

        Siis kak3 on tehnyt laskelmissaan inflaatiokorjauksen. Arvio saattaa olla hyvinkin lähellä totuutta. Suora muunnoshan markoista euroihin olisi n. 2,2 k€. Arvio on aika avartava ja pistää miettimään onko rahan arvo todella vain noin kymmenesosa vuoden 68 arvosta. No entäs sitten uuden H-veneen hinta tänäpäivänä 50...60 k€ ?? Kääriikö verottaja, valmistaja, myyjä, raaka-ainetoimittaja ylimääräisen katteen taskuunsa

        "Suora muunnoshan markoista euroihin olisi n. 2,2 k€."

        Eikä olisi. Koska mitään "suoraa muunnosta" eurojen ja markkojen välillä ei ole olemassakaan muuten kuin 31.12.2001 markan ja 1.1.2002 euron välillä.


    • luvunhätkyttäjä

      Olisko niin, että purjeveneet eivät vaan kiinnosta! Kuka jaksaa istua sitloodassa tuntikaupalla, kun on paljon muutakin, mitä vapaa-ajalla halutaan ehtiä tekemään.

      • haluantehdä

        Kuten mitä muuta?


      • PurhehdusOnIn

        Olipas ihmeellinen toteamus. Purjehtimassa niin paljon hommaa että päivä vierähtää kuin itsestään.
        Tiukkaa, löysää, nosta, laske, aalto, aalto, aalto ...

        Voi sen toki tehdä löysemminkin nautiskellen. Eipä tule sellaista hommaa, josta enemmän nauttisi (housut jal...)


      • lasi.valkoviiniä
        PurhehdusOnIn kirjoitti:

        Olipas ihmeellinen toteamus. Purjehtimassa niin paljon hommaa että päivä vierähtää kuin itsestään.
        Tiukkaa, löysää, nosta, laske, aalto, aalto, aalto ...

        Voi sen toki tehdä löysemminkin nautiskellen. Eipä tule sellaista hommaa, josta enemmän nauttisi (housut jal...)

        Me töötätään aina vastikset koneella. Ei tota enää jaksa.


      • JuoponSelitykset
        lasi.valkoviiniä kirjoitti:

        Me töötätään aina vastikset koneella. Ei tota enää jaksa.

        Teiltä on unohtunut jotain oleellista. Toisaalta lasi valkkaria ajaessa viittaa jo hienoisen alkoholismin kehittymiseen. Silloin ymmärrän hyvin kaikki perustelut sille että ”ei vaan jaksa”.


      • kaikki.tavallaan
        JuoponSelitykset kirjoitti:

        Teiltä on unohtunut jotain oleellista. Toisaalta lasi valkkaria ajaessa viittaa jo hienoisen alkoholismin kehittymiseen. Silloin ymmärrän hyvin kaikki perustelut sille että ”ei vaan jaksa”.

        No ei tuolla kyllä juuri kukaan ole enää viime vuosina kryssinyt. Ehkä isommat veneet ja kasvaneet mukavuusvaatimukset ovat johtaneet siihen, että valtaosa ajelee koneella paljon.

        Eikä siinä mitään. On varsin kaikkivoipaista alkaa sitä moralisoimaan tai muistuttelemaan oleellisesta.


    • been.there.done.that

      Veneen ostamisesta ulkomailta on kokemusta. @Dus kaikki mallit esillä, siitä on hyvä aloittaa. Koepurjehdus järjestyi messuilta, yksi Itämerelle, toinen Välimerelle. Valinta oli helppoa tämän jälkeen.

      Suomi on kaukainen ja syrjäinen maa, jossa esim koepurjehdus on aikalailla mahdottomuus., Mutta jos laittaa suurehkon summan veneeseen niin kannattaa hankintaan panostaa. Maksaa toki enemmän kuin esitteen lukeminen ja kahvinjuonti paikallisen diilerin kanssa, mutta on mahdollista. Lisäksi on ihan mukava viikonloppureissu, koepurjehdukseen menee 1/2 päivää, loppuajan voi tehdä muuta.

      Suosittelen!

    • Dusseldorf on ison matkaveneen ostoa suunnittelevalle paikka numero yksi. Suomessa on kyllä hyvä valikoima niitä veneitä joita oikeasti myydään, mutta esimerkiksi nuo purjeveneet on parhaiten esillä siellä. Siellä on tilaa ja markkinaa sekä se on hieman keskeisemmin suhteessa eurooppalaisiin venevalmistajiin.

      Paikalla on kyllä suomalaiset venekauppiaat nykyään sielläkin. Kaikki suurimmat edustukset on edistetty kyllä paikalla suomalaisella myyjällä. Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä etukäteen ja varata aika esittelyyn. Onhan siellä suomalaisia veneistäkin. Toki ne parhaiten esillä Hesan messuilla.

      Lauantai-aamun Helsinki-Dus kone on ihan täynnä veneporukkaa, itse mukana siellä myös. Lentoasemalta lähtee ilmainen shuttle bussi messukeskukselle. Matka kestää vartin. Hommat on hyvin opastettu siellä.

      Messut on isot ja sinne kannattaa varata parikin päivää aikaa. Kalja on halpaa ruoka hyvää ja paljon pitkäkopisia messutyttöjä.

    • Eiköhän tässä päde yksinkertainen matematiikka: Suomeen myydään tällä hetkellä niin vähän uusia purjeveneitä, että:
      1) maahantuojilla ei ole rahkeita hankkia itselleen esittelyvenettä messuilla näytettäväksi
      2) niistä vähistä myydyistäkään ei saa houkuteltua ostajaa sallimaan veneen käyttöä messuilla ennen luovutusta (eikä ehkä onnistuisi valmistusaikataulunkaan vuoksi)
      3) vähäinen myynti ei muutenkaan houkuta panostamaan messuihin..

      • Sepi1231

        Outoa että isot valmistajat ei myy veneitä pienellä alennuksella jotta saa veneen näkyville laajemmin. Lopun alkua tällanen piilottelu myyjiltä. Ei pieni ihminen vaan ymmärrä


      • harrastus.hiipuu
        Sepi1231 kirjoitti:

        Outoa että isot valmistajat ei myy veneitä pienellä alennuksella jotta saa veneen näkyville laajemmin. Lopun alkua tällanen piilottelu myyjiltä. Ei pieni ihminen vaan ymmärrä

        Loppu on hyvällä alulla, ei epäilystäkään.


    • trafi.fi

      Trafin tilastot kertoo syyn, 5 kpl vuosittainen purjevenemyynti saavutetaan ilman messuilla oloa.

      • Macee

        Tuo on ihan älytön ajattelutapa. Mikä on syy ja mikä seuraus? Tänne kirjoittelevat lähinnä vanhat konkarit jotka eivät tarvitse enää kipinää purjehdukseen. Uusia purjehtijoita syntyy siten että joku astuu purjeveneeseen ja saa siitä kipinän. Tämä tapahtuu helposti messuilla jossa veneet ovat viimeisen päälle laitettuja ja niihin on helppo sukkasillaan tutustua. Näin sain itse kipinän (tosin moottoriveneen ostoon). Ei kukaan noviisi lähde mihinkään Duesseldorfiin ensimmäiseksi. Moni saattaa Suomen messuilla innostua purjeveneistä vaikka tulikin katsomaan suppausta tai moottoriveneitä. Vaikea innostua vahingossakaan jos veneitä ei ole. Kierre vain pahenee.


      • Macee kirjoitti:

        Tuo on ihan älytön ajattelutapa. Mikä on syy ja mikä seuraus? Tänne kirjoittelevat lähinnä vanhat konkarit jotka eivät tarvitse enää kipinää purjehdukseen. Uusia purjehtijoita syntyy siten että joku astuu purjeveneeseen ja saa siitä kipinän. Tämä tapahtuu helposti messuilla jossa veneet ovat viimeisen päälle laitettuja ja niihin on helppo sukkasillaan tutustua. Näin sain itse kipinän (tosin moottoriveneen ostoon). Ei kukaan noviisi lähde mihinkään Duesseldorfiin ensimmäiseksi. Moni saattaa Suomen messuilla innostua purjeveneistä vaikka tulikin katsomaan suppausta tai moottoriveneitä. Vaikea innostua vahingossakaan jos veneitä ei ole. Kierre vain pahenee.

        Eivät aloittelijat osta uutta venettä. Uusia veneitä ostavat kokeneet purjehtijat. Veneen maahantuojaa ei kiinnosta herättää halua ostaa vanha vene. Messuilla oikeasti tehdään kauppaa, muttei Hesassa, koska kesäksi 2019 ehtivän veneen ostoa voi harkita syksyyn 2018 asti, ei sitä kannata päättää helmikuussa 2018.


      • vanhan.liiton.rauniot
        Macee kirjoitti:

        Tuo on ihan älytön ajattelutapa. Mikä on syy ja mikä seuraus? Tänne kirjoittelevat lähinnä vanhat konkarit jotka eivät tarvitse enää kipinää purjehdukseen. Uusia purjehtijoita syntyy siten että joku astuu purjeveneeseen ja saa siitä kipinän. Tämä tapahtuu helposti messuilla jossa veneet ovat viimeisen päälle laitettuja ja niihin on helppo sukkasillaan tutustua. Näin sain itse kipinän (tosin moottoriveneen ostoon). Ei kukaan noviisi lähde mihinkään Duesseldorfiin ensimmäiseksi. Moni saattaa Suomen messuilla innostua purjeveneistä vaikka tulikin katsomaan suppausta tai moottoriveneitä. Vaikea innostua vahingossakaan jos veneitä ei ole. Kierre vain pahenee.

        Vanhat konkarit toki jääräpäisesti pitävät kiinni kaikista harrastuksen vanhan ajan hyvistä innovaatioista. Uuden naapurin venettä pitää päästä katsastajaliivi päällä nuuskimaan joka vuosi. Kavereiden veneitä ei tietenkään katsasteta, kun Penaan voi luottaa. Vaikka Pena on deekiksella ja vene oli kuudennen talven ilman pressua koko talven seuran kentällä.

        Tervetuloa vaan joukkoon, yksin sinua ei jätetä! Joukkoon sopiminen varmistetaan kyllä.


      • Macee
        Bossu kirjoitti:

        Eivät aloittelijat osta uutta venettä. Uusia veneitä ostavat kokeneet purjehtijat. Veneen maahantuojaa ei kiinnosta herättää halua ostaa vanha vene. Messuilla oikeasti tehdään kauppaa, muttei Hesassa, koska kesäksi 2019 ehtivän veneen ostoa voi harkita syksyyn 2018 asti, ei sitä kannata päättää helmikuussa 2018.

        En sanonut että aloittelija ostaisi siltä istumalta 100k veneen. Mutta kun käy tutustumassa siihen, niin siitä voi alkaa kipinä. Sen jälkeen ehkä ostetaan ensin pieni käytetty. 5 vuoden kuluttua ehkä jo uuden, ehkä juuri sen missä ensimmäisenä koki sen elämyksen. Näin kasvatetaan myyntiä pitkällä tähtäimellä.


      • Sepi1231
        Macee kirjoitti:

        En sanonut että aloittelija ostaisi siltä istumalta 100k veneen. Mutta kun käy tutustumassa siihen, niin siitä voi alkaa kipinä. Sen jälkeen ehkä ostetaan ensin pieni käytetty. 5 vuoden kuluttua ehkä jo uuden, ehkä juuri sen missä ensimmäisenä koki sen elämyksen. Näin kasvatetaan myyntiä pitkällä tähtäimellä.

        Juuri näin. Maahantuojien/valmistajien pitäisi suunnata katse 10 vuoden päähän. Nyt on aika herätellä nykyisiä 30v mahdollisia tulevia ostajia, joilla on 40 vuotiaina varaa ostaa uusi vene.

        Jos ei käytettyjen myyntiä boostata, jää uudetkin kauppaan. Kummasti ne mootoriveneetkin liikkuu messuilla. Miten purkkari eroaa matka-motarista?

        Caravaanarimessuillaki käy väkeä jotka ei tule ikinä ostamaan uutta vaunua/autoa. Mutta jonkunhan se käytettykin on ostettava jotta vanhasta luopuva voi ostaa uuden


      • Sepi1231 kirjoitti:

        Juuri näin. Maahantuojien/valmistajien pitäisi suunnata katse 10 vuoden päähän. Nyt on aika herätellä nykyisiä 30v mahdollisia tulevia ostajia, joilla on 40 vuotiaina varaa ostaa uusi vene.

        Jos ei käytettyjen myyntiä boostata, jää uudetkin kauppaan. Kummasti ne mootoriveneetkin liikkuu messuilla. Miten purkkari eroaa matka-motarista?

        Caravaanarimessuillaki käy väkeä jotka ei tule ikinä ostamaan uutta vaunua/autoa. Mutta jonkunhan se käytettykin on ostettava jotta vanhasta luopuva voi ostaa uuden

        No, karavaanerit lasketaan sadoissa tuhansissa (matkailuauto- ja vaunukanta on jo itsessään n. 120 000 kpl, mikä merkitsee vähintään kaksin- tai kolminkertaista määrää ihmisiä). Eli puhutaan aivan toisesta mittaluokasta kuin matkapurjeveneiden määrissä.

        Asian ydin on siinä, ettei maahantuojilla ole taloudellisia rahkeita panostaa ja suuria valmistajia ei näin pieni markkina juuri kiinnosta.


    • "Tuo on ihan älytön ajattelutapa."

      Ei ole mitään älytöntä mitoittaa toimintansa niin, että saa maksettua laskunsa.

      • NäkyvyysPitääOlla

        Suomessa myytiin esim. 16 uutta autoa viime vuonna joiden hinta oli yli 300t. Tähän vielä ulkomailta tuodut päälle. Yli 100t autoja myytiin varmaan satoja. Joten potentiaalia on. Miksi purjeveneitä myytiin vain 5? Jos haluat Suomessa tutustua 300t Ferrariin, sen kun kävelet liikkeeseen ja pyydät koeajolle. Missä esim. voin tutustua uuteen Bavariaan? Kerran vuodessa Saksan venemessuillako?


    • trafi.fi

      Jatkoa edelliseen; Maailma muuttuu. Mm. mökkeilyssä on murros menossa, ei uudet sukupolvet halua enää mökkiä (pääsääntöisesti, poikkeuksia on). Sama purjeveneilyssä, varmaan ihan mukavaa puuhaa mutta tuntuu olevan aikaa vievää ja vaivalloista monelle. Vai lähdetäänkö purjeveneellä arkisin töiden jälkeen kahville 30 mailin päähän? Siinä syy 5kpl myydylle uudelle veneelle. Tilastot eivät kerro käytettyjen kauppaa ja paljonko tuodaan ulkomailta. Mutta tilasto kertoo hiipuvasta purjeveneilystä juuri tällä hetkellä.

      Itse omistan moottoriveneen, mukavaa hommaa. Pääkaupunkiseudulta ajetaan muutamassa tunnissa Hankoon tai Kotkaan viikonloppua tai lomaa viettämään. Arki-iltana voi helposti käydä toisessa kaupungissa kahvilla. Jos olisin valtameripurjehtija olisin purjeveneilijä, mutta kun en ole.

      • Faktapuhuhuu

        trafi.fi laittaa faktat pöytään, noin alhaisella uusien purjeveneiden myynnillä messutarjonnan ymmärtää.

        Mikä on purjeveneiden tulevaisuus Suomessa? Vanhat ikäpolvet vie purjeveneet mukanaan vai syttyykö kipinä uusissa sukupolvissa isommissa määrin?


      • laskeva.markkina
        Faktapuhuhuu kirjoitti:

        trafi.fi laittaa faktat pöytään, noin alhaisella uusien purjeveneiden myynnillä messutarjonnan ymmärtää.

        Mikä on purjeveneiden tulevaisuus Suomessa? Vanhat ikäpolvet vie purjeveneet mukanaan vai syttyykö kipinä uusissa sukupolvissa isommissa määrin?

        Jos on vanhaa myynnissä kannattaa antaa mennä käyvällä hinnalla jos vaan ostaja löytyy. Huomenna on halvempaa. Tai sitten paalaimeen menee koko tunkio.


      • tiedetään

        Purjehtimisessa ei ole kyse kahvilla käymisestä veneellä jossain, ei tosiaan ole vaikka ehtisikin. Moottoriveneilyhän on juuri tuota, ja olen ollut siinäkin paljon mukana, mutta moottoriveneily ei ole koskaan paljon innostanut. Purjehtiessa halutaan olla merellä.


      • Karpaa-aasi
        tiedetään kirjoitti:

        Purjehtimisessa ei ole kyse kahvilla käymisestä veneellä jossain, ei tosiaan ole vaikka ehtisikin. Moottoriveneilyhän on juuri tuota, ja olen ollut siinäkin paljon mukana, mutta moottoriveneily ei ole koskaan paljon innostanut. Purjehtiessa halutaan olla merellä.

        Niinpä, moottoriveneessä ei yleensä kahvi pysy edes kupissa. Purjehtiessa taas ei malta pysähtyä mihinkään juomaan kahvia.


      • TurunTautiako

        Trendejä tulee ja menee. Itse aloittelin aktiivista huviveneilyä 60-luvun puolen välin nurkilla. On ollut mahdollisuus harrastaa lajia mitä moninaisimmin ja mitä erilaisimmin kiuluin. Matkaa on tehty niin moottoripaatein kuin purjehtien. 60-luvulta 70-luvun puoliväliin voin sanoa jotta vesillä ei ollut minkäänlaista tunkua - satamissakaan tosin ei juurikaan ollut palveluita. Jos sai kiinnitettyä yöksi niin sai olla tyytyväinen. Oli lähinnä vanhoja pieruja - kuten meikäläinen nykyisin - jotka olivat hätistelemässä laituriin kiinnittyviä, etenkin suomenkielisiä veneilijöitä heidän rauhaansa häiritsemästä. Suomenlahden satamista Haminaa, Kotkaa ja Helsinkiä lukuunottamatta , - kaikki muut ja saaristo kokonaisuudessaan olivat käytännössä ruotsinkielisiä.

        Koska ei ollut palvelu tai vierassatamia niin luonnonsatamissa viihdyttiin paljon. Sitä mukaa kun varallisuus kasvoi, kasvoi myös veneen varustelutaso mukavuusvarustelun näkökulmasta. Jos halusi päästä kesäloman puitteissa pidemmälle oli useimmilla meistä tuon ajan veneilijöistä purjevene luonteva valinta kun ei ollut rahkeita maksaa älyttömästi kallista polttoainetta toisaalta tuon ajan moottorit, mitä matkaveneissä pääsääntöisesti käytettiin ( - bensa / petrooli kera dynastartein ) eivät luotettavuudessaan kyllä olleet parasta A-ryhmää ja niinpä ei ollut mitenkään tavatonta jos ajoit moottoripaatilla vaikka päivän, niin ennen seuraavaa liikkeelle lähtöä konetta piti tavalla tai toisella rassata kädet kyynärpäitä myöten rasvassa tunti - pari.

        Sittemmin 80 - luvulta alkaen nykypäivään suomenkielisyys on tullut vahvasti ruotsinkielen rinnalle , jopa ohitse. Eipä juuri ole paikkaa ei edes Affenanmaalla missä ei palvelua saisi myös suomen kielellä. Vierassatamia toinen toistaan laadukkaimmin palveluin on tiuhaan ympäri saariston toki sillä reunaehdolla jotta on liikkeellä juhannuksesta - koulujen alkamispäivämäärään, muina ajankohtina palvelut ovat pyöreää nollaa ja tilanne muistuttaa tuota 70 -luvun aikaa sillä erotuksella, että silloin saaristossa asui väkeä ympäri vuoden ja nykyisin ei juurikaan -tosin eipä ole noita "laiturista irti" hätistelijöitäkään.

        Nyt kun loistavan palvelun tarjontaa löytyy laajalti sesongin aikana, ei veneen varsinaisesti tarvitse enää olla omavarainen. Moottorit ovat luotettavampia, diiselit on lähes jokaisen saavutettavissa oleva venemoottorityyppi, polttoainetaloudellisuus on kehittynyt, joten on ihan yhdentekevää valitseeko purkkarin vai motskarin molemmilla veneily on kivaa. Nyt kun maailma on globalisoitunut kaikkinensa, ei vain työelämä ja ollaan menossa suuntaan missä nuoremmalla polvella ei välttämättä ole mahdollisuutta - saati edes halua viikkojen lomiin pötkössä niin varsinainen matkaveneily niin purjein kuin moottorein on vähenemään päin ja trendi on mielestäni jo kääntynyt erilaisten elämysten kokemisen suuntaan - elämysten, mitkä on koettavissa lyhyessä aikaikkunassa ilman pidempää sitoutumista myöskään taloudellisesti.
        Niinpä ennustan, että veneissä jos niitä yleensä halutaan itselle hommata lähivuosien ja vuosikymmenten trendinä tullee valtavirran valintana lisääntymään päiväretki tai max. viikonlopun pituinen viihtyminen mökillä tai hyvien palveluiden äärellä sesonkiaikaan näyttäytymässä kera kaverien - kukapa nyt enää haluaisi yksin murjottaa jossain luonnonsatamissa tai yleensä sesonkiajan ulkopuolella vailla kanssaveneilijöiden ja laituriparlamenttien henkevää juttuseuraa. Purjeveneilyssä saatetaan eriytyä nykyistä vahvemmin joko kilpapurjehdus urheiluun tai esimerkiksi ohjelmapalveluyritysten tarjoamaan "purjehduselämykseen".

        Omaa sydäntäni lähellä on viime vuosina ollut havaittavissa mieltymysten muutos. Purjehdin kyllä miellyttävällä ja kaikin puolin kivalla matkaveneellä, mutta se homma on tylsää. Jos pysyttelen itämeren alueella Öölannin eteläkärjestä pohjoiseen aina Tornioon tai Viipuriin yltävillä vesialueilla, niin vesialueet kuin satamatkin ovat tylsiä - ei ole juurikaan uutuuden viehätystä, ja mikä pahinta -itse matkustaminen on tavattoman tylsää. Käytössäni on myös avomoottorivene, millä ajelu sujuu sutjakkaasti ja sillä pääsee ihan kotimaankin saaristossa moneen semmoiseen paikkaan mihin köliveneellä ei ole minkäänmoista asiaa. Veneessä voisi kyllä yöpyä pressun alla, mutta kylläpä olisi askeettista. Mieluimmin ajan hotellin tai majoitusliikkeen laituriin ja majoittaudun hotelliin kera aamupalan ja ruokailun. Tämä tuntuu juuri nyt kivalta. Tosin se on työlästä meillä Suomessa kun saariston majoitusliikkeistä juuri mikään ei ole älynnyt markkinoinnissaan huomioida veneellä saapuvan asiakkaan tarpeita. Ei osata kertoa onko laituri, paljonko laiturissa vettä, onko satama suojainen, tietoa ei saa keskitetysti netin hotellinvarauspalveluista - siis melkoista salapoliisintyötä kera kuukkelin ja puhelimen. Saaristo on täynnä mökkejä ja majoituspalveluita - terve tuloa viikoksi vähintään kunhan varaat puoli vuotta etukäteen. Minä kun haluaisin varata yön tai kaksi päivän - parin varotusajalla.


      • tylsyyteesi
        TurunTautiako kirjoitti:

        Trendejä tulee ja menee. Itse aloittelin aktiivista huviveneilyä 60-luvun puolen välin nurkilla. On ollut mahdollisuus harrastaa lajia mitä moninaisimmin ja mitä erilaisimmin kiuluin. Matkaa on tehty niin moottoripaatein kuin purjehtien. 60-luvulta 70-luvun puoliväliin voin sanoa jotta vesillä ei ollut minkäänlaista tunkua - satamissakaan tosin ei juurikaan ollut palveluita. Jos sai kiinnitettyä yöksi niin sai olla tyytyväinen. Oli lähinnä vanhoja pieruja - kuten meikäläinen nykyisin - jotka olivat hätistelemässä laituriin kiinnittyviä, etenkin suomenkielisiä veneilijöitä heidän rauhaansa häiritsemästä. Suomenlahden satamista Haminaa, Kotkaa ja Helsinkiä lukuunottamatta , - kaikki muut ja saaristo kokonaisuudessaan olivat käytännössä ruotsinkielisiä.

        Koska ei ollut palvelu tai vierassatamia niin luonnonsatamissa viihdyttiin paljon. Sitä mukaa kun varallisuus kasvoi, kasvoi myös veneen varustelutaso mukavuusvarustelun näkökulmasta. Jos halusi päästä kesäloman puitteissa pidemmälle oli useimmilla meistä tuon ajan veneilijöistä purjevene luonteva valinta kun ei ollut rahkeita maksaa älyttömästi kallista polttoainetta toisaalta tuon ajan moottorit, mitä matkaveneissä pääsääntöisesti käytettiin ( - bensa / petrooli kera dynastartein ) eivät luotettavuudessaan kyllä olleet parasta A-ryhmää ja niinpä ei ollut mitenkään tavatonta jos ajoit moottoripaatilla vaikka päivän, niin ennen seuraavaa liikkeelle lähtöä konetta piti tavalla tai toisella rassata kädet kyynärpäitä myöten rasvassa tunti - pari.

        Sittemmin 80 - luvulta alkaen nykypäivään suomenkielisyys on tullut vahvasti ruotsinkielen rinnalle , jopa ohitse. Eipä juuri ole paikkaa ei edes Affenanmaalla missä ei palvelua saisi myös suomen kielellä. Vierassatamia toinen toistaan laadukkaimmin palveluin on tiuhaan ympäri saariston toki sillä reunaehdolla jotta on liikkeellä juhannuksesta - koulujen alkamispäivämäärään, muina ajankohtina palvelut ovat pyöreää nollaa ja tilanne muistuttaa tuota 70 -luvun aikaa sillä erotuksella, että silloin saaristossa asui väkeä ympäri vuoden ja nykyisin ei juurikaan -tosin eipä ole noita "laiturista irti" hätistelijöitäkään.

        Nyt kun loistavan palvelun tarjontaa löytyy laajalti sesongin aikana, ei veneen varsinaisesti tarvitse enää olla omavarainen. Moottorit ovat luotettavampia, diiselit on lähes jokaisen saavutettavissa oleva venemoottorityyppi, polttoainetaloudellisuus on kehittynyt, joten on ihan yhdentekevää valitseeko purkkarin vai motskarin molemmilla veneily on kivaa. Nyt kun maailma on globalisoitunut kaikkinensa, ei vain työelämä ja ollaan menossa suuntaan missä nuoremmalla polvella ei välttämättä ole mahdollisuutta - saati edes halua viikkojen lomiin pötkössä niin varsinainen matkaveneily niin purjein kuin moottorein on vähenemään päin ja trendi on mielestäni jo kääntynyt erilaisten elämysten kokemisen suuntaan - elämysten, mitkä on koettavissa lyhyessä aikaikkunassa ilman pidempää sitoutumista myöskään taloudellisesti.
        Niinpä ennustan, että veneissä jos niitä yleensä halutaan itselle hommata lähivuosien ja vuosikymmenten trendinä tullee valtavirran valintana lisääntymään päiväretki tai max. viikonlopun pituinen viihtyminen mökillä tai hyvien palveluiden äärellä sesonkiaikaan näyttäytymässä kera kaverien - kukapa nyt enää haluaisi yksin murjottaa jossain luonnonsatamissa tai yleensä sesonkiajan ulkopuolella vailla kanssaveneilijöiden ja laituriparlamenttien henkevää juttuseuraa. Purjeveneilyssä saatetaan eriytyä nykyistä vahvemmin joko kilpapurjehdus urheiluun tai esimerkiksi ohjelmapalveluyritysten tarjoamaan "purjehduselämykseen".

        Omaa sydäntäni lähellä on viime vuosina ollut havaittavissa mieltymysten muutos. Purjehdin kyllä miellyttävällä ja kaikin puolin kivalla matkaveneellä, mutta se homma on tylsää. Jos pysyttelen itämeren alueella Öölannin eteläkärjestä pohjoiseen aina Tornioon tai Viipuriin yltävillä vesialueilla, niin vesialueet kuin satamatkin ovat tylsiä - ei ole juurikaan uutuuden viehätystä, ja mikä pahinta -itse matkustaminen on tavattoman tylsää. Käytössäni on myös avomoottorivene, millä ajelu sujuu sutjakkaasti ja sillä pääsee ihan kotimaankin saaristossa moneen semmoiseen paikkaan mihin köliveneellä ei ole minkäänmoista asiaa. Veneessä voisi kyllä yöpyä pressun alla, mutta kylläpä olisi askeettista. Mieluimmin ajan hotellin tai majoitusliikkeen laituriin ja majoittaudun hotelliin kera aamupalan ja ruokailun. Tämä tuntuu juuri nyt kivalta. Tosin se on työlästä meillä Suomessa kun saariston majoitusliikkeistä juuri mikään ei ole älynnyt markkinoinnissaan huomioida veneellä saapuvan asiakkaan tarpeita. Ei osata kertoa onko laituri, paljonko laiturissa vettä, onko satama suojainen, tietoa ei saa keskitetysti netin hotellinvarauspalveluista - siis melkoista salapoliisintyötä kera kuukkelin ja puhelimen. Saaristo on täynnä mökkejä ja majoituspalveluita - terve tuloa viikoksi vähintään kunhan varaat puoli vuotta etukäteen. Minä kun haluaisin varata yön tai kaksi päivän - parin varotusajalla.

        Kiva tarina, mutta vähän ihmettelen miksi purjehdit jos se on mielestäsi tylsää, tai miksi edes matkaveneilet jos ei huvita asua veneessä vaan hotellissa. Autolla tai lentokoneella päääsisit nopeasti kaukaisinkin kohteisiin eikä sinun tarvitsisi tuhrata aikaa merellä matkaamiseen.
        Itse viihdyn merellä matkaten nimenomaan tuulivoimalla purjehtien. Matkailuautoa pitäisin moottorivenettä parempana vaihtoehtona.


      • niinpä_niin
        Karpaa-aasi kirjoitti:

        Niinpä, moottoriveneessä ei yleensä kahvi pysy edes kupissa. Purjehtiessa taas ei malta pysähtyä mihinkään juomaan kahvia.

        Eikä purjeveneessä ole mitään tarvetta pysähtyä kahvia varten. Sehän keitetään ja juodaan kulussa. Toisaalta on aivan samantekevää, onko töiden jälkeen kolmen vai kolmenkymmenen mailin päässä. Kun ei merta edemmäs tarvitse mennä kalaan, ei sitä pidemmälle tarvitse mennä purjehtimaankaan.


      • TurunTautiako
        tylsyyteesi kirjoitti:

        Kiva tarina, mutta vähän ihmettelen miksi purjehdit jos se on mielestäsi tylsää, tai miksi edes matkaveneilet jos ei huvita asua veneessä vaan hotellissa. Autolla tai lentokoneella päääsisit nopeasti kaukaisinkin kohteisiin eikä sinun tarvitsisi tuhrata aikaa merellä matkaamiseen.
        Itse viihdyn merellä matkaten nimenomaan tuulivoimalla purjehtien. Matkailuautoa pitäisin moottorivenettä parempana vaihtoehtona.

        Moottoripaatilla ajellessa matalissa salmissa ja lahdissa etsiskellessä jo unohduksiin jääneitä kulkureittejä ihan vaan kokeilemalla ja yhdistelemällä merikarttojen ( uusien ja 1800-luvun väyläoppaiden ) ja maantiekarttojen näkymiä kera kuukkelin löytäen uskomattomia oikoreittejä sisäsaariston sokkeloista. Siitä saan kicksejä, mitä ei lentomatkustaja tai autoilija juurikaan pysty saavuttamaan.

        Onko upeampaa kuin varhaisaamu auringon nousun aikaan saaristossa peilityvenessä edeten ja maisemaa tarkkaillen. Esimerkiksi viime syksynä eräällä tällaisella matkalla kohtasin n. 100-päisen kurkilauman lepäilemässä erään saaren katveessa syysmuuttomatkallaan. Pääsin laumasta n. 20 metrin päähän molempien osapuolien suureksi hämmästykseksi.

        Siispä päivistä vesillä uudesta raikkaasta näkökulmasta nautiskellen tuo puuduttuneisuuden ja tylsyyden tilaan uutta potkua ja virikettä vaan kun veneessä yöpyminen on askeettista ihan perushygienia lähtökohdista ja ergonomiasta lähtien niin miksipä ei käyttäisi mieluummin hotellien, retkeilymajojen, vuokramökkien tai campingalueiden palveluita jos sellaisia on saatavilla jotensakkiin järkevään hintaan. Toisin sanoen noukkii rusinat pullasta.

        Meillä Suomessa tämän tyylinen venematkailu on vielä marginaalista harvojen herkkua toisin kuin mitä tilanne on esimerkiksi Ruotsissa tai Tanskassa, missä molemmissa maissa markkinointi on onnistunut paremmin. Ovat nimittäin julkaisseet jopa painettua myyntimateriaalia mistä selviää majoitusliikkeet ja tarjolla olevat fasiliteetit myös veneilijän näkökulmasta helposti.


      • Ei_hotelliin
        TurunTautiako kirjoitti:

        Moottoripaatilla ajellessa matalissa salmissa ja lahdissa etsiskellessä jo unohduksiin jääneitä kulkureittejä ihan vaan kokeilemalla ja yhdistelemällä merikarttojen ( uusien ja 1800-luvun väyläoppaiden ) ja maantiekarttojen näkymiä kera kuukkelin löytäen uskomattomia oikoreittejä sisäsaariston sokkeloista. Siitä saan kicksejä, mitä ei lentomatkustaja tai autoilija juurikaan pysty saavuttamaan.

        Onko upeampaa kuin varhaisaamu auringon nousun aikaan saaristossa peilityvenessä edeten ja maisemaa tarkkaillen. Esimerkiksi viime syksynä eräällä tällaisella matkalla kohtasin n. 100-päisen kurkilauman lepäilemässä erään saaren katveessa syysmuuttomatkallaan. Pääsin laumasta n. 20 metrin päähän molempien osapuolien suureksi hämmästykseksi.

        Siispä päivistä vesillä uudesta raikkaasta näkökulmasta nautiskellen tuo puuduttuneisuuden ja tylsyyden tilaan uutta potkua ja virikettä vaan kun veneessä yöpyminen on askeettista ihan perushygienia lähtökohdista ja ergonomiasta lähtien niin miksipä ei käyttäisi mieluummin hotellien, retkeilymajojen, vuokramökkien tai campingalueiden palveluita jos sellaisia on saatavilla jotensakkiin järkevään hintaan. Toisin sanoen noukkii rusinat pullasta.

        Meillä Suomessa tämän tyylinen venematkailu on vielä marginaalista harvojen herkkua toisin kuin mitä tilanne on esimerkiksi Ruotsissa tai Tanskassa, missä molemmissa maissa markkinointi on onnistunut paremmin. Ovat nimittäin julkaisseet jopa painettua myyntimateriaalia mistä selviää majoitusliikkeet ja tarjolla olevat fasiliteetit myös veneilijän näkökulmasta helposti.

        Sanoit purjehtivasi, moottoripaatilla? Hotellissa yöpyen et koe aamulla tuota heräämistä veneessä saariston katveessa. Hygienia ei ole minkäänlainen ongelma karuimmassakaan purjeveneessä. Peseytymisen tukanpesuineen saa hoidettua purjeveneen sitloodassa. Siihen riittää hyvin 10 litraa vettä per pesukerta, siitä pari kattilallista kiehautetaan liedellä ja kaadetaan sekaan. En näe mitään syytä mennä hotelliin. Purjehtiessa olen liikkeellä ollessa seurustellut sitloodasta hylkeiden kanssa.


      • sinullaonvapaus
        TurunTautiako kirjoitti:

        Moottoripaatilla ajellessa matalissa salmissa ja lahdissa etsiskellessä jo unohduksiin jääneitä kulkureittejä ihan vaan kokeilemalla ja yhdistelemällä merikarttojen ( uusien ja 1800-luvun väyläoppaiden ) ja maantiekarttojen näkymiä kera kuukkelin löytäen uskomattomia oikoreittejä sisäsaariston sokkeloista. Siitä saan kicksejä, mitä ei lentomatkustaja tai autoilija juurikaan pysty saavuttamaan.

        Onko upeampaa kuin varhaisaamu auringon nousun aikaan saaristossa peilityvenessä edeten ja maisemaa tarkkaillen. Esimerkiksi viime syksynä eräällä tällaisella matkalla kohtasin n. 100-päisen kurkilauman lepäilemässä erään saaren katveessa syysmuuttomatkallaan. Pääsin laumasta n. 20 metrin päähän molempien osapuolien suureksi hämmästykseksi.

        Siispä päivistä vesillä uudesta raikkaasta näkökulmasta nautiskellen tuo puuduttuneisuuden ja tylsyyden tilaan uutta potkua ja virikettä vaan kun veneessä yöpyminen on askeettista ihan perushygienia lähtökohdista ja ergonomiasta lähtien niin miksipä ei käyttäisi mieluummin hotellien, retkeilymajojen, vuokramökkien tai campingalueiden palveluita jos sellaisia on saatavilla jotensakkiin järkevään hintaan. Toisin sanoen noukkii rusinat pullasta.

        Meillä Suomessa tämän tyylinen venematkailu on vielä marginaalista harvojen herkkua toisin kuin mitä tilanne on esimerkiksi Ruotsissa tai Tanskassa, missä molemmissa maissa markkinointi on onnistunut paremmin. Ovat nimittäin julkaisseet jopa painettua myyntimateriaalia mistä selviää majoitusliikkeet ja tarjolla olevat fasiliteetit myös veneilijän näkökulmasta helposti.

        Kumpi sen nyt lopulta piti olla, herääminen tavallisessa huoneessa hotelliaamiaiselle vai auringonnousu saaristossa? Nuohan ovat toisensa poissulkevia. Niin, ja auringonnousun saaristossa voittaa kyllä auringonnousu avomerellä, jos ihan 6-0, niin 3-0 kylläkin.

        Ruotsissa veneilijöitä riittää joka lähtöön riittävästi, myös hotellimatkailijoiksi. Toisaalta niitä on niin paljon, että sekä palvelu- että luonnonsatamat ovat täynnä. Tanskassa taas luonnonsatamia ei juuri ole, joten hotelleillekin on kysyntää. Mutta kukin tyylillään, eikä se ole meiltä muilta poissa, jos sinulla on oma tyylisi.


      • TurunTautiako kirjoitti:

        Moottoripaatilla ajellessa matalissa salmissa ja lahdissa etsiskellessä jo unohduksiin jääneitä kulkureittejä ihan vaan kokeilemalla ja yhdistelemällä merikarttojen ( uusien ja 1800-luvun väyläoppaiden ) ja maantiekarttojen näkymiä kera kuukkelin löytäen uskomattomia oikoreittejä sisäsaariston sokkeloista. Siitä saan kicksejä, mitä ei lentomatkustaja tai autoilija juurikaan pysty saavuttamaan.

        Onko upeampaa kuin varhaisaamu auringon nousun aikaan saaristossa peilityvenessä edeten ja maisemaa tarkkaillen. Esimerkiksi viime syksynä eräällä tällaisella matkalla kohtasin n. 100-päisen kurkilauman lepäilemässä erään saaren katveessa syysmuuttomatkallaan. Pääsin laumasta n. 20 metrin päähän molempien osapuolien suureksi hämmästykseksi.

        Siispä päivistä vesillä uudesta raikkaasta näkökulmasta nautiskellen tuo puuduttuneisuuden ja tylsyyden tilaan uutta potkua ja virikettä vaan kun veneessä yöpyminen on askeettista ihan perushygienia lähtökohdista ja ergonomiasta lähtien niin miksipä ei käyttäisi mieluummin hotellien, retkeilymajojen, vuokramökkien tai campingalueiden palveluita jos sellaisia on saatavilla jotensakkiin järkevään hintaan. Toisin sanoen noukkii rusinat pullasta.

        Meillä Suomessa tämän tyylinen venematkailu on vielä marginaalista harvojen herkkua toisin kuin mitä tilanne on esimerkiksi Ruotsissa tai Tanskassa, missä molemmissa maissa markkinointi on onnistunut paremmin. Ovat nimittäin julkaisseet jopa painettua myyntimateriaalia mistä selviää majoitusliikkeet ja tarjolla olevat fasiliteetit myös veneilijän näkökulmasta helposti.

        En tiedä millainen moottorivene sinulla on, mutta kyllä nopeakulkuisella alle 8-metrisellä veneellä on tuskaa ajella yli 7 m/s tuulissa. Moottoriveneessä on omat hyvät puolensa, mutta minusta siitä jää sitä seikkailua pois. Se on kuin autolla ajaisi. Purjeveneellä voi seikkailla ulkosaaristossa viikkokausia. Se on ikään kuin täydempi elämys. Siitä olen samaa mieltä, että etenkin autotien varren palveluita markkinoidaan veneilijöille liian vähän. Majoitusmahdollisuudet pitää vain tietää etukäteen, jos vaikka on vieraita kyydissä eikä kaikki mahdu veneeseen. Yleensä niistä ei juuri kerrota.


      • TurunTautiako
        Ei_hotelliin kirjoitti:

        Sanoit purjehtivasi, moottoripaatilla? Hotellissa yöpyen et koe aamulla tuota heräämistä veneessä saariston katveessa. Hygienia ei ole minkäänlainen ongelma karuimmassakaan purjeveneessä. Peseytymisen tukanpesuineen saa hoidettua purjeveneen sitloodassa. Siihen riittää hyvin 10 litraa vettä per pesukerta, siitä pari kattilallista kiehautetaan liedellä ja kaadetaan sekaan. En näe mitään syytä mennä hotelliin. Purjehtiessa olen liikkeellä ollessa seurustellut sitloodasta hylkeiden kanssa.

        Taisin mainita tuossa alkuperäisessä pitkässä ja näin jälkikäteen puuduttavan tuntuisessa nostalgiatarinassa jotta matkapurkkarin lisäksi on käytettävissäni toinenkin paatti - avo moottorivene vailla varsinaisia yöpymismahdollisuuksia mukavuudenhaluisen näkökulmasta...

        Aamuauringon nousun näkee kyllä kun lähtee liikkeelle sopivaan aikaan riippumatta siitä lähteekö hotellista vai olisiko kenties ajanut koko yön... :-)


      • TurunTautiako
        Bossu kirjoitti:

        En tiedä millainen moottorivene sinulla on, mutta kyllä nopeakulkuisella alle 8-metrisellä veneellä on tuskaa ajella yli 7 m/s tuulissa. Moottoriveneessä on omat hyvät puolensa, mutta minusta siitä jää sitä seikkailua pois. Se on kuin autolla ajaisi. Purjeveneellä voi seikkailla ulkosaaristossa viikkokausia. Se on ikään kuin täydempi elämys. Siitä olen samaa mieltä, että etenkin autotien varren palveluita markkinoidaan veneilijöille liian vähän. Majoitusmahdollisuudet pitää vain tietää etukäteen, jos vaikka on vieraita kyydissä eikä kaikki mahdu veneeseen. Yleensä niistä ei juuri kerrota.

        Kyllä Bossun kommentit on ihan kelpoisia ei käy ollenkaan kiistäminen. Ehkäpä kysymys on ennemminkin siitä kuinka tutuksi jokin itselle mieluinen asia on muodostunut ja siihen tulee sittemmin jonkun asteinen kyllästyminen kun sitä riittävästi tekee vähän samaan tyyliin kun olet vaikka hommannut itsellesi uudemman auton, Kun olet siis saanut sen niin parina ekana viikkona lähdet ajelemaan sillä ihan huvikses ilman erityistä syytä.

        Seuraavien muutamien kuukausien aikana sillä on edelleen kiva ajella mutta jonkunlainen syy ajeluun kumminkin on. Ehkä vuoden - puolentoista kuluttua auto on vaan työkalu, minkä jälkeen kinastellaan kuka sillä joutuu ajamaan jos isommalla porukalla mennään...

        Huviveneitä kun suomessa keskimäärin käytetään todella niukasti tuskin kuukauttakaan vuodessa, niin ymmärtäähän sen jotta uutuuden viehätys säilyy pidempään, eikä saaristoakaan ehdi yhdessä kaudessa paljonkaan koluta jolloin toinen toistaan kivempia paikkoja löytyy koko ajan lisää. Omat kesäni ovat täyttyneet veneilyllä pääosin itämeren alueella. Ei kesää sitten 50 vuoden jottei olisi veneilty aktiivisesti vähintään 6-7 viikkoa, sekä oltu osa tuosta ajanjaksosta ammattimaisesti hommassa kiinni jokunen vuosi eli meripäiviä n. 130 per vuosi, jolloin saattaa arvata jotta paikat tulee tutuiksi ja maileja tulee vähintäänkin riittävästi. Tuon valitettava seuraus itsellä on johtanut tilanteeseen missä purjehtimen on alkanut tuntua kuin tutuksi tulleen auton ajolta.

        Moottorivene on siis tuonut uusia kicksejä ja vaikka se nyt onkin uppoumarunkoinen, niin kyllä silläkin mentäessä kannattaa jättää ajelut vähemmälle jos keliolosuhteet eivät ole riittävän miellyttävät, joskin tiukankin paikan tullen sillä toki aina pääsee siirtymään jos siirtyminen nyt syystä tai toisesta on välttämätöntä


    • ihmepopulaatio

      Kyllä on purjehtijat ihme joukkoa...ei ihme, että kuoleva laji...

      Olen lukenut näitä juttuja täällä eri ketjuissa ja todennut ei ole minun juttuni, koska yhteisö on melko "pimeää" porukkaa. Pitänee alkaa haaveilemaan muusta, kuin purjehduksesta.

      • mun.juttu.ei.sun

        Purjehdus ei ole kaikkien juttu. Ehkä se on yksi purjehduksen ehdottoman hyvistä puolista. Jotkut ei osaa, toiset ei tykkää ja kolmannet eivät ole kuulleetkaan. Jos porukka on mielestäsi pimeää, on minun mielestäni pimeää moni muu porukka, purjehtijaporukassa viihdyn itse oikein hyvin.


      • ExMaakrapu

        Purjehdus lienee suurelta osin myötäsyntyistä äidinmaidosta saatua. Kerran meren positiivisena kokenut ei oikein pääse siitä millään irti. Muutama maakrapu kokee samoin. Sitten on iso joukko niitä, joille laji ei koskaan avaudu.

        Onko tämä nyt sitten jokin ongelma?


      • Purjehtijax
        ExMaakrapu kirjoitti:

        Purjehdus lienee suurelta osin myötäsyntyistä äidinmaidosta saatua. Kerran meren positiivisena kokenut ei oikein pääse siitä millään irti. Muutama maakrapu kokee samoin. Sitten on iso joukko niitä, joille laji ei koskaan avaudu.

        Onko tämä nyt sitten jokin ongelma?

        No enpä tiedä tuosta äidinmaidosta. Vanhempani ovat pohjanmaalaisia uimataidottomia ja venepelkoisia, joille Kyrönjoki edustaa suurta vesistöä. Itse opettelin purjehtimaan heti kun pääsin kotoa lähtemään. Liekö syynä suvussa olleet laivurit seitsemän sukupolven takaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe