Sieltä yli mist aita matalin

kui2

Onkos totta Ettei kenenkään muun upporikkaan tarvitse luopua omaisuuksistaan vaan ainoastaan Raamatun rikasta miestä koski tuo Sana, miksihän niin, miksi hänelle Vain tuo kova läksy - kaik muut pääsee kuin "koira veräjästä"?

- Toisilleko hyvin rikkaille riittää kun vaan sanoo ja vakuuttaa ettei ole "kiinnittänyt sydäntään" rikkauksiinsa? Äkkiäkös noin sanoo, eihän se paljonkaan vaadi.

109

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikaonpaha

      Puutuit tärkeään asiaan.

      Yleisestikin nykyään Jeesuksen käskyjen noudattaminen selitetään "kristittyjen" keskuudessa olevan ihmisille mahdotonta.
      Näin kristinuskon Jumalan käskyt tehdään kertaheitolla tyhjäksi puheeksi.

      Silloin unohdetaan kevyesti se tosiasia, että ensimmäiset kristityt kyllä noudattivat Jeesuksen käskyjä!
      Kuten voimme lukea Raamatusta mm. Apostolien teoista.

      Nykyaikana voidaankin todeta lähes kaiken "kristillisyyden" olevan ns. luopiokristillisyyttä, jolla Raamatun/UT mukaan voi olla erittäin vakavat seuraukset - jopa päätyminen sinne saunaosaston puolelle?

      • Apostolien teoissa ja Paavalin kirjeissä ei noudateta Jeesuksen käskyjä. Eikä niitä vieläkään noudateta.

        Jokainen selittää tosiaan parhain päin miksi hänen ei tarvitse noudattaa Jeesuksen oppeja ja käskyjä.


      • KappasVain_

        Oletko sinä itse luopunut kaiksesta, etkä omista yhtään mitään?


      • Aop_

        Torrelle:
        Ei, kyllä siellä Apostolien teoissa kuvataan miten alkuseurakunnassa elettiin Jeesuksen käskyjen mukaan.
        Ilmestyskirjassa on kyllä kuvauksia seurakunnista, jotka olivat luopuneet ensirakkauden mukaisesta käskyjen pitämisestä.

        Nikille KappasVain_:
        Onko sinulla jotain syytä olettaa, että en olisi?
        Jos kuitenkin tahdot alkaa jankuttamaan ja kyselemään asiattomuuksia enemmänkin, asiaa asiallisesti käsittelemisen ja oman mielipiteesi esiintuomisen sijasta, niin "keskustelu" kanssasi loppui tähän.


      • KappasVain_
        Aop_ kirjoitti:

        Torrelle:
        Ei, kyllä siellä Apostolien teoissa kuvataan miten alkuseurakunnassa elettiin Jeesuksen käskyjen mukaan.
        Ilmestyskirjassa on kyllä kuvauksia seurakunnista, jotka olivat luopuneet ensirakkauden mukaisesta käskyjen pitämisestä.

        Nikille KappasVain_:
        Onko sinulla jotain syytä olettaa, että en olisi?
        Jos kuitenkin tahdot alkaa jankuttamaan ja kyselemään asiattomuuksia enemmänkin, asiaa asiallisesti käsittelemisen ja oman mielipiteesi esiintuomisen sijasta, niin "keskustelu" kanssasi loppui tähän.

        Oletko sinä itse luopunut kaiksesta, etkä omista yhtään mitään?
        Vastaa vain tähän kyllä vai ei.


      • Aop_ kirjoitti:

        Torrelle:
        Ei, kyllä siellä Apostolien teoissa kuvataan miten alkuseurakunnassa elettiin Jeesuksen käskyjen mukaan.
        Ilmestyskirjassa on kyllä kuvauksia seurakunnista, jotka olivat luopuneet ensirakkauden mukaisesta käskyjen pitämisestä.

        Nikille KappasVain_:
        Onko sinulla jotain syytä olettaa, että en olisi?
        Jos kuitenkin tahdot alkaa jankuttamaan ja kyselemään asiattomuuksia enemmänkin, asiaa asiallisesti käsittelemisen ja oman mielipiteesi esiintuomisen sijasta, niin "keskustelu" kanssasi loppui tähän.

        Heh. Jeesus ei käskenyt jakamaan omaisuuttaan seurakunnan väen kesken, mutta niin vain Paavalin ohjeilla tehtiin.


      • kui2
        KappasVain_ kirjoitti:

        Oletko sinä itse luopunut kaiksesta, etkä omista yhtään mitään?

        Sehän oli Jeesuksen käsky ei minun - kysy Jeesukselta että eikö tuo ole jo liikaa pyydetty että Raamattuhan siitä Jeesuksen suulla puhuu, sitähän Sinä kaiketi meinaat,- miksi kierrät sen nyt??

        Ja Mitäs se siihen nyt yhtäkkii kuuluu mitä joku toinen tekee? Eikö sitä Raamatun sanaa ole vain noudatettava sanasta sanaan - niiden etenkin jotka suureen ääneen toitottavat sitä, ai jaa niin - tietenkin vain "sopivassa" kohtaa toitottavat.

        Enkä minä ole upporikas enkä rikas ensinkään enkä ole kirjaimellinen Raamatun joka sanan saivartelijakaan niissäkään kohdissa jotka itselleni olisivat niinsannotusti helppoja noudattaa ja sättiä muita.

        Näin vastasin, jos mulle kirjoitit.


      • Aop_
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Jeesus ei käskenyt jakamaan omaisuuttaan seurakunnan väen kesken, mutta niin vain Paavalin ohjeilla tehtiin.

        Höh, ei, alkuseurakunnassa kaikki omaisuus oli yhteistä - siis kukaan ei pitänyt omanaan, sitä mitä omisti - aivan sen esimerkin mukaan, kuin evankeliumeissa on kuvattu Jeesuksella ja opetuslapsilla olleen yhteinen kukkaro.
        Siis esimerkki oli Jeesukselta,
        ei Paavalin käsky.


      • lopeta.sättiminen
        kui2 kirjoitti:

        Sehän oli Jeesuksen käsky ei minun - kysy Jeesukselta että eikö tuo ole jo liikaa pyydetty että Raamattuhan siitä Jeesuksen suulla puhuu, sitähän Sinä kaiketi meinaat,- miksi kierrät sen nyt??

        Ja Mitäs se siihen nyt yhtäkkii kuuluu mitä joku toinen tekee? Eikö sitä Raamatun sanaa ole vain noudatettava sanasta sanaan - niiden etenkin jotka suureen ääneen toitottavat sitä, ai jaa niin - tietenkin vain "sopivassa" kohtaa toitottavat.

        Enkä minä ole upporikas enkä rikas ensinkään enkä ole kirjaimellinen Raamatun joka sanan saivartelijakaan niissäkään kohdissa jotka itselleni olisivat niinsannotusti helppoja noudattaa ja sättiä muita.

        Näin vastasin, jos mulle kirjoitit.

        Sinä siinä sätit muita kuten itsekin sanoit.


      • Aop_ kirjoitti:

        Höh, ei, alkuseurakunnassa kaikki omaisuus oli yhteistä - siis kukaan ei pitänyt omanaan, sitä mitä omisti - aivan sen esimerkin mukaan, kuin evankeliumeissa on kuvattu Jeesuksella ja opetuslapsilla olleen yhteinen kukkaro.
        Siis esimerkki oli Jeesukselta,
        ei Paavalin käsky.

        Jeesus käski opetuslapsiaan myymään mitä heillä on auttamaan köyhiä.

        Sinä selität parhain päin, että uskovat jakavat kaiken keskenään muista piittaamatta.


      • torre12 kirjoitti:

        Jeesus käski opetuslapsiaan myymään mitä heillä on auttamaan köyhiä.

        Sinä selität parhain päin, että uskovat jakavat kaiken keskenään muista piittaamatta.

        Niinkö syvästi uskovainen vaimosi tekee 😂😂😂❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niinkö syvästi uskovainen vaimosi tekee 😂😂😂❓

        Heh. Ei kukaan uskovainen tee sitä mitä Jeesus käski.

        Ei Jeesus käskenyt kehuskelemaan omaisuudellaan ja tuloillaan, eikä sättimään ihmisiä netissä kuten sinä teet.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh. Ei kukaan uskovainen tee sitä mitä Jeesus käski.

        Ei Jeesus käskenyt kehuskelemaan omaisuudellaan ja tuloillaan, eikä sättimään ihmisiä netissä kuten sinä teet.

        Mene toitottamaan tuota syvästi uskovalle exvaimollesi 😂😂😂


      • torre12 kirjoitti:

        Heh. Ei kukaan uskovainen tee sitä mitä Jeesus käski.

        Ei Jeesus käskenyt kehuskelemaan omaisuudellaan ja tuloillaan, eikä sättimään ihmisiä netissä kuten sinä teet.

        Mikä ero muuten siinä on, että sinä kehuskelet pienellä eläkeelläsi ja minä sanon savani hyvää palkkaa 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mene toitottamaan tuota syvästi uskovalle exvaimollesi 😂😂😂

        Ei hän kehu omaisuudellaan, vaikka sitä hyvin onkin. Hän ei myöskään säti ihmisiä. Eikä roiku netissä.

        Siinä kaksi uskovaa: kuin kaksi aivan eri marjaa.


      • torre12 kirjoitti:

        Ei hän kehu omaisuudellaan, vaikka sitä hyvin onkin. Hän ei myöskään säti ihmisiä. Eikä roiku netissä.

        Siinä kaksi uskovaa: kuin kaksi aivan eri marjaa.

        Eikö hartaasti uskova vaimosi olekaan antanut omaisuuttaan pois ja jakanut sitä köyhille 😳❓❓❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikö hartaasti uskova vaimosi olekaan antanut omaisuuttaan pois ja jakanut sitä köyhille 😳❓❓❓

        Heh. Ei KUKAAN. Olet sinä kyllä lukutaidoton ääliö.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh. Ei KUKAAN. Olet sinä kyllä lukutaidoton ääliö.

        Eikö vaimosi siis olekaan harras uskovainen 😳❓❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikö vaimosi siis olekaan harras uskovainen 😳❓❓

        Heh. Ei kukaan tee mitä Jeesus sanoo. Siinä mielessä ei ole olemassa yhtään harrasta uskovaista. Sinä kysymysautomaatti.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh. Ei kukaan tee mitä Jeesus sanoo. Siinä mielessä ei ole olemassa yhtään harrasta uskovaista. Sinä kysymysautomaatti.

        Älä sitten jatkuvasti kitise täällä jos haraastimuskova vaimoskaan ei parempaan pysty 🤗‼️


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä sitten jatkuvasti kitise täällä jos haraastimuskova vaimoskaan ei parempaan pysty 🤗‼️

        Jaa. Miksi sitten kehua "raamatullisellaan" kuten moni tekee? Olkaa hiljaa.

        Muuten kitistään surkeasta raamatullisuudesta.


      • torre12 kirjoitti:

        Jaa. Miksi sitten kehua "raamatullisellaan" kuten moni tekee? Olkaa hiljaa.

        Muuten kitistään surkeasta raamatullisuudesta.

        Kehuuko syvästi uskova vaimosi raamatullisellaan 😳❓


      • KappasVain_ kirjoitti:

        Oletko sinä itse luopunut kaiksesta, etkä omista yhtään mitään?

        Entä jos ei ole omistanut koskaan,vain hetken. Todelisesti tarkoitta mihin on sydän kiintynyt tässä maailmassa siitä luopuminen on vaikeaa. On omistamista "omaisuus tai jokin muuta.


      • kui2
        lopeta.sättiminen kirjoitti:

        Sinä siinä sätit muita kuten itsekin sanoit.

        Millä tavalla sätin, kysyimpä vain että kuuluko Raamatun kirjaimellinen noudattaminen kaikille ko. asian kohdalla ja vastauksen täällä voi lukea "rivien välistä" että tuossa kohta ei ihan sanasta sanaan kuulukaan noudattaa, se kohta tarkoitettiin jostain syystä vain sille yhdelle rikkaalle - olenko ymmärtänyt oikein?


      • kui2 kirjoitti:

        Millä tavalla sätin, kysyimpä vain että kuuluko Raamatun kirjaimellinen noudattaminen kaikille ko. asian kohdalla ja vastauksen täällä voi lukea "rivien välistä" että tuossa kohta ei ihan sanasta sanaan kuulukaan noudattaa, se kohta tarkoitettiin jostain syystä vain sille yhdelle rikkaalle - olenko ymmärtänyt oikein?

        Kyllä, ne sanat oli tarkoitettu sille nuorukaiselle ja jokaiselle muullekin joka kuvittelee pelastuvansa lakia noudattamalla.
        Etkö vieläkään huomaa, että Jeesus käskee myös seuraamaan itseään 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä, ne sanat oli tarkoitettu sille nuorukaiselle ja jokaiselle muullekin joka kuvittelee pelastuvansa lakia noudattamalla.
        Etkö vieläkään huomaa, että Jeesus käskee myös seuraamaan itseään 😳❓

        Voi sinua! Kaipa ne sanat on jokaiselle sopivat.

        Jeesus kysyy onko noudatettu 10 käskyä, ja siihen vastataan, että "olen noudattanut nuoruudesta asti". Jeesus sanoo siihen,että "yksi sinulta puuttuu: myy kaikki mitä sinulla on ja anna rahat köyhille".

        Se on Jeesuksen seuraamista; uskoa mitä hän sanoo ja tehdä sen mukaan. Mutta "kuinka vaikeaa on sen pelastua, jolla on paljon omaisuutta".


      • torre12 kirjoitti:

        Voi sinua! Kaipa ne sanat on jokaiselle sopivat.

        Jeesus kysyy onko noudatettu 10 käskyä, ja siihen vastataan, että "olen noudattanut nuoruudesta asti". Jeesus sanoo siihen,että "yksi sinulta puuttuu: myy kaikki mitä sinulla on ja anna rahat köyhille".

        Se on Jeesuksen seuraamista; uskoa mitä hän sanoo ja tehdä sen mukaan. Mutta "kuinka vaikeaa on sen pelastua, jolla on paljon omaisuutta".

        Kait ne sitten sopivat sinun hartaasti uskovalle vaimollekin 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kait ne sitten sopivat sinun hartaasti uskovalle vaimollekin 🤗

        Totta kai sopivat kaikille. Mutta kukaan ei piittaa siitä mitä Jeesus sanoo. Paatumus on syvää, eikä Jeesus löydä uskoa maan päältä.


      • torre12 kirjoitti:

        Totta kai sopivat kaikille. Mutta kukaan ei piittaa siitä mitä Jeesus sanoo. Paatumus on syvää, eikä Jeesus löydä uskoa maan päältä.

        Sinä olet hyvä esimerkki umpipaatumuksesta 😏


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinä olet hyvä esimerkki umpipaatumuksesta 😏

        En usko Jumalaan. Mutta muulla tavoin sinä et erotu ateistista. Jeesus sanoo rakastavansa sitä, joka tekee hänen käskynsä.

        Ex-vaimoni laukkaa hengellisissä kokouksissa, sinä solvaat ihmisiä netissä. Kumpaakaan tapaa ei Jeesus ole käskenyt tekemään.


      • torre12 kirjoitti:

        En usko Jumalaan. Mutta muulla tavoin sinä et erotu ateistista. Jeesus sanoo rakastavansa sitä, joka tekee hänen käskynsä.

        Ex-vaimoni laukkaa hengellisissä kokouksissa, sinä solvaat ihmisiä netissä. Kumpaakaan tapaa ei Jeesus ole käskenyt tekemään.

        Laitappas nyt vihdoinkin muutama esimerkki missä minä solvaan jotakin ‼️


      • torre12 kirjoitti:

        En usko Jumalaan. Mutta muulla tavoin sinä et erotu ateistista. Jeesus sanoo rakastavansa sitä, joka tekee hänen käskynsä.

        Ex-vaimoni laukkaa hengellisissä kokouksissa, sinä solvaat ihmisiä netissä. Kumpaakaan tapaa ei Jeesus ole käskenyt tekemään.

        Eikö muuten sinusta ole huvitavaa, että yrität sanoa mitä minun pitäisi tehdä 😂😂😂❓


      • torre12 kirjoitti:

        Voi sinua! Kaipa ne sanat on jokaiselle sopivat.

        Jeesus kysyy onko noudatettu 10 käskyä, ja siihen vastataan, että "olen noudattanut nuoruudesta asti". Jeesus sanoo siihen,että "yksi sinulta puuttuu: myy kaikki mitä sinulla on ja anna rahat köyhille".

        Se on Jeesuksen seuraamista; uskoa mitä hän sanoo ja tehdä sen mukaan. Mutta "kuinka vaikeaa on sen pelastua, jolla on paljon omaisuutta".

        "Se on Jeesuksen seuraamista; uskoa mitä hän sanoo ja tehdä sen mukaan. Mutta "kuinka vaikeaa on sen pelastua, jolla on paljon omaisuutta"."

        Ehkä "usko.vaisen" Raamatusta puuttuvat nämä kohdat?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Se on Jeesuksen seuraamista; uskoa mitä hän sanoo ja tehdä sen mukaan. Mutta "kuinka vaikeaa on sen pelastua, jolla on paljon omaisuutta"."

        Ehkä "usko.vaisen" Raamatusta puuttuvat nämä kohdat?

        Kyllä minulla kokonainen Raamattu on mutta kun kaikesta painostuksestasi huolimatta minä en ole kiintynyt omaisuuteni enkä ole alkanut palvoa sitä,

        Pelastuminen on todellakin vaikeaa niin rikaalle kuin köyhällekin ja ilman Jeesusta se on jopa täysin mahdotonta🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä minulla kokonainen Raamattu on mutta kun kaikesta painostuksestasi huolimatta minä en ole kiintynyt omaisuuteni enkä ole alkanut palvoa sitä,

        Pelastuminen on todellakin vaikeaa niin rikaalle kuin köyhällekin ja ilman Jeesusta se on jopa täysin mahdotonta🤓

        Ahhaa, siis Jeesuksen sana vaikuttaa jopa sen verran, että koet sen painotuksena. Miten on, jos joskus tulisit sieltä omasta navastasi ulos, ja yrittäisit keskustella ihan yleisellä tasolla näistä asioista?

        Mitä sinä sanoisit niille, jotka ovat kiintyneitä mammonaansa?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ahhaa, siis Jeesuksen sana vaikuttaa jopa sen verran, että koet sen painotuksena. Miten on, jos joskus tulisit sieltä omasta navastasi ulos, ja yrittäisit keskustella ihan yleisellä tasolla näistä asioista?

        Mitä sinä sanoisit niille, jotka ovat kiintyneitä mammonaansa?

        Jeeuksen sana on minun koko elämäni ja ilman sitä tuskin olisin enää edes elossa 🤓 Huomioni on kokonaan Häne rakkaudessaan eikä maallinen mammona merkitse siinä yhtään mitään.

        Jos koet olevasi kiintyntyt mammonaan , oli sitä vähän, paljon tai ei ollenkaaan niin mene ja hiljene ristin juurelle ja ymmärrä mitä Jeesus on sinun takiasi tehnyt.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jeeuksen sana on minun koko elämäni ja ilman sitä tuskin olisin enää edes elossa 🤓 Huomioni on kokonaan Häne rakkaudessaan eikä maallinen mammona merkitse siinä yhtään mitään.

        Jos koet olevasi kiintyntyt mammonaan , oli sitä vähän, paljon tai ei ollenkaaan niin mene ja hiljene ristin juurelle ja ymmärrä mitä Jeesus on sinun takiasi tehnyt.

        Et kuitenkaan pärjää Jeesuksen opetuslapsena. Olet niin kiintynyt omaisuuteesi, ettet kykene tekemään mitä Jeesus opetuslapsiltaan vaatii.

        "Myykää mitä teillä on ja auttakaa köyhiä". Vastaus myöhemmin: "Me olemme luopuneet kaikesta mitä meillä OLI". Kyse ei ole siitä, että onko kiintynyt vai ei.

        Eli valehtelet: Jeesuksen sana ei ole elämääsi ollenkaan, vaan noudatat omaa tahtoasi.


      • torre12 kirjoitti:

        Et kuitenkaan pärjää Jeesuksen opetuslapsena. Olet niin kiintynyt omaisuuteesi, ettet kykene tekemään mitä Jeesus opetuslapsiltaan vaatii.

        "Myykää mitä teillä on ja auttakaa köyhiä". Vastaus myöhemmin: "Me olemme luopuneet kaikesta mitä meillä OLI". Kyse ei ole siitä, että onko kiintynyt vai ei.

        Eli valehtelet: Jeesuksen sana ei ole elämääsi ollenkaan, vaan noudatat omaa tahtoasi.

        😂😂😂 vai homoateisti on se joka arvoi minun pärjäämistäni Jeesuksen opetuslapsena ‼️


      • usko.vainen kirjoitti:

        😂😂😂 vai homoateisti on se joka arvoi minun pärjäämistäni Jeesuksen opetuslapsena ‼️

        Sinulta puuttuu nöyryys ja sen mukana kaikki.

        Kuuntelet itseäsi, et Jeesusta. Sellaiset ei sovellu opetuslapsiksi.


      • torre12 kirjoitti:

        Sinulta puuttuu nöyryys ja sen mukana kaikki.

        Kuuntelet itseäsi, et Jeesusta. Sellaiset ei sovellu opetuslapsiksi.

        😂😂😂Sinä et ole oikea henkilö arvioimaan minun nöyryyttäni‼️


      • usko.vainen kirjoitti:

        😂😂😂Sinä et ole oikea henkilö arvioimaan minun nöyryyttäni‼️

        Jeesus sanoo opetuslapsille: Myykää mitä teillä on. He, että olemme luopuneet kaikesta mitä meillä oli.

        Sinä alat Jeesukselle selittelemään; En minä ala mitään myymään, minulla on muita suunnitelmia. Sinulta todella puuttui nöyryys, sillä kuuntelet vain itseäsi.


      • torre12 kirjoitti:

        Jeesus sanoo opetuslapsille: Myykää mitä teillä on. He, että olemme luopuneet kaikesta mitä meillä oli.

        Sinä alat Jeesukselle selittelemään; En minä ala mitään myymään, minulla on muita suunnitelmia. Sinulta todella puuttui nöyryys, sillä kuuntelet vain itseäsi.

        Minulla ei ole mitään ongelmaa mutta sinulla näyttää olevan 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään ongelmaa mutta sinulla näyttää olevan 😂

        Minä otan Jeesuksen sanat niin tosissaan. Ehkä Jeesuskin ottaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jeeuksen sana on minun koko elämäni ja ilman sitä tuskin olisin enää edes elossa 🤓 Huomioni on kokonaan Häne rakkaudessaan eikä maallinen mammona merkitse siinä yhtään mitään.

        Jos koet olevasi kiintyntyt mammonaan , oli sitä vähän, paljon tai ei ollenkaaan niin mene ja hiljene ristin juurelle ja ymmärrä mitä Jeesus on sinun takiasi tehnyt.

        ”Jos koet olevasi kiintyntyt mammonaan , oli sitä vähän, paljon tai ei ollenkaaan niin mene ja hiljene ristin juurelle ja ymmärrä mitä Jeesus on sinun takiasi tehnyt.”

        Voi olla että sinä olet yli-ihminen, mutta me muut emme sellaisia ole. Kyllä vain se on kiva, kun on koti, ruokaa ja vaatteita. Siihen vähäiseenkin mammonaan tahtoo kiintyä jossain määrin.

        Ja kyllä olen omalta osaltani joutunut polvilleen siinä määrin, että teidän mikä on Jeesuksen teot. Sitä vain ihmettelen, ettei hänen opetuksensa tunnu merkitsevän sinulle oikeastaan mitään, niin ylimielisesti ja halveksivasti Häneen suhtaudut.

        Siksi onkin tärkeää herätellä etenkin heitä, joilla asiat ovat vielä huonommin – mammona ohjaa miltei kaikkea elämää. Näitä tarinoita kun saa katsella ympärillään. Erityisen huolestuttavaa on se arvomaailman muutos, jossa raha on kaikkein tärkeimmällä sijalla.


    • kyllä.riittää

      Kylä se riittää, että kiinnitä sydäntään jos noudattaa Jeesuksen käskyn loppuun.
      "Tule sitten ja seuraa minua"
      Jos ihminen luopuu kaikesta omaisuudestaan eikä seuraa Jeesusta hukkaan menee sekin hurskastelu.

      Huomaa, että nuorukainen jolle Jessus puhui luuli pelastuvansa lakia noudattamamalla.

      • kui2

        Jeesus sanoi että jos vielä sen teet "sinulla on oleva aarre taivassa" ja kehotti myymään kaiken ja SITTEN seuraamaan häntä.

        Voiha sitä sitten sanua että teenhän mä sitä ja tätä mutta en ole "kiinnittänyt sydäntäni" mutta teen kuitenkin ja jatkaa vaan aivan niinkuin tuotakin.

        Eihän se VAADI mitään Sanua tuon, sanoa voi mitä vaan, kukaan ihminen ei oikeasti näe mitään onko "kiinnittänyt" vai ei ja voi seurata Jeesusta upporikkaanakin.

        Mutta kun se tulee iholle että oikeasti pitäs jotakin joka voi koskea myös omaa napaa, niin kas,kashelpotetaan kummasti ja ymmärrystä löytyy? on niin helppo paasata niistä kohdista hiusta halkoen joista vissisti tietää ettei tuo koske "meitä ja minua", sitten on helppo sanoa että tätä on EHDOTTOMASTI noudatettava, koska se lukee Raamatussa!


      • kukaa.ei.estä
        kui2 kirjoitti:

        Jeesus sanoi että jos vielä sen teet "sinulla on oleva aarre taivassa" ja kehotti myymään kaiken ja SITTEN seuraamaan häntä.

        Voiha sitä sitten sanua että teenhän mä sitä ja tätä mutta en ole "kiinnittänyt sydäntäni" mutta teen kuitenkin ja jatkaa vaan aivan niinkuin tuotakin.

        Eihän se VAADI mitään Sanua tuon, sanoa voi mitä vaan, kukaan ihminen ei oikeasti näe mitään onko "kiinnittänyt" vai ei ja voi seurata Jeesusta upporikkaanakin.

        Mutta kun se tulee iholle että oikeasti pitäs jotakin joka voi koskea myös omaa napaa, niin kas,kashelpotetaan kummasti ja ymmärrystä löytyy? on niin helppo paasata niistä kohdista hiusta halkoen joista vissisti tietää ettei tuo koske "meitä ja minua", sitten on helppo sanoa että tätä on EHDOTTOMASTI noudatettava, koska se lukee Raamatussa!

        No hyvä ihminen noudata sitten. Kukaan ei estä sinua luopumasta kaikesta mitä sinulla on.


      • kui2 kirjoitti:

        Jeesus sanoi että jos vielä sen teet "sinulla on oleva aarre taivassa" ja kehotti myymään kaiken ja SITTEN seuraamaan häntä.

        Voiha sitä sitten sanua että teenhän mä sitä ja tätä mutta en ole "kiinnittänyt sydäntäni" mutta teen kuitenkin ja jatkaa vaan aivan niinkuin tuotakin.

        Eihän se VAADI mitään Sanua tuon, sanoa voi mitä vaan, kukaan ihminen ei oikeasti näe mitään onko "kiinnittänyt" vai ei ja voi seurata Jeesusta upporikkaanakin.

        Mutta kun se tulee iholle että oikeasti pitäs jotakin joka voi koskea myös omaa napaa, niin kas,kashelpotetaan kummasti ja ymmärrystä löytyy? on niin helppo paasata niistä kohdista hiusta halkoen joista vissisti tietää ettei tuo koske "meitä ja minua", sitten on helppo sanoa että tätä on EHDOTTOMASTI noudatettava, koska se lukee Raamatussa!

        "...kun se tulee iholle että oikeasti pitäs jotakin joka voi koskea myös omaa napaa, niin kas,kashelpotetaan kummasti ja ymmärrystä löytyy? "

        Näin on. Joillekin kun kelpaa vain sellainen, missä ei itse tarvitse tehdä mitään.


      • kui2
        kukaa.ei.estä kirjoitti:

        No hyvä ihminen noudata sitten. Kukaan ei estä sinua luopumasta kaikesta mitä sinulla on.

        Kysyn NIILtä jotka väittävät kiven kovaan ETTÄ PITÄÄ NOUDATTAA AINA, etkö sinä sitä vieläkään käsitä että niiltä sitte tivataan sitä noudattamista jotka sitä suureen ääneen tietyissä kohssa vaativat, no vasta pitääkö tässä noudattaa vai ei, noudatatko tässäkin joka sanaa? jos et noudata tuota niin mikset!

        Älä sitte vaadi muissakaan kohdin keltään mitään kirjaimellista noudattamista, niin ymmärrän.

        On se -kyllä kumma kun ihminen ei vaan itse oivalla mistä tässäkin oli perimmäinen kysymys! Vai eikö vain tahdo?

        Sitten kyllä puhutaan noudattamisesta kun ei muisteta että niitäkin jakeita on joita ei ole kenenkään helppoa noudattaa ja ovat jopa mahdottomia! Hoetaan vaan että ku pitää noudattaa eikä muisteta, sitten jos joku kysyy niistä, vastaus on tuota ja ehkä olankohautus!


      • kukaan.ei.estä
        kui2 kirjoitti:

        Kysyn NIILtä jotka väittävät kiven kovaan ETTÄ PITÄÄ NOUDATTAA AINA, etkö sinä sitä vieläkään käsitä että niiltä sitte tivataan sitä noudattamista jotka sitä suureen ääneen tietyissä kohssa vaativat, no vasta pitääkö tässä noudattaa vai ei, noudatatko tässäkin joka sanaa? jos et noudata tuota niin mikset!

        Älä sitte vaadi muissakaan kohdin keltään mitään kirjaimellista noudattamista, niin ymmärrän.

        On se -kyllä kumma kun ihminen ei vaan itse oivalla mistä tässäkin oli perimmäinen kysymys! Vai eikö vain tahdo?

        Sitten kyllä puhutaan noudattamisesta kun ei muisteta että niitäkin jakeita on joita ei ole kenenkään helppoa noudattaa ja ovat jopa mahdottomia! Hoetaan vaan että ku pitää noudattaa eikä muisteta, sitten jos joku kysyy niistä, vastaus on tuota ja ehkä olankohautus!

        Älä sinä kysele vaan jakele omaisuutesi köyhille!


      • kukaan.ei.estä kirjoitti:

        Älä sinä kysele vaan jakele omaisuutesi köyhille!

        Noilla tölväisyillä ei taivaspaikka irtoa. On uskottava mitä Jeesus sanoo ja nöyrryttävä. Oma liha ja halu on kuoletettava.


      • kui2 kirjoitti:

        Kysyn NIILtä jotka väittävät kiven kovaan ETTÄ PITÄÄ NOUDATTAA AINA, etkö sinä sitä vieläkään käsitä että niiltä sitte tivataan sitä noudattamista jotka sitä suureen ääneen tietyissä kohssa vaativat, no vasta pitääkö tässä noudattaa vai ei, noudatatko tässäkin joka sanaa? jos et noudata tuota niin mikset!

        Älä sitte vaadi muissakaan kohdin keltään mitään kirjaimellista noudattamista, niin ymmärrän.

        On se -kyllä kumma kun ihminen ei vaan itse oivalla mistä tässäkin oli perimmäinen kysymys! Vai eikö vain tahdo?

        Sitten kyllä puhutaan noudattamisesta kun ei muisteta että niitäkin jakeita on joita ei ole kenenkään helppoa noudattaa ja ovat jopa mahdottomia! Hoetaan vaan että ku pitää noudattaa eikä muisteta, sitten jos joku kysyy niistä, vastaus on tuota ja ehkä olankohautus!

        "...kyllä puhutaan noudattamisesta kun ei muisteta että niitäkin jakeita on joita ei ole kenenkään helppoa noudattaa ja ovat jopa mahdottomia! Hoetaan vaan että ku pitää noudattaa eikä muisteta, sitten jos joku kysyy niistä, vastaus on tuota ja ehkä olankohautus! "

        Niin se vain on, että mieluummin otetaan kohtia, joita muiden vaaditaan noudattavan... Vaikka oikeasti meidän pitäisi keskustella juuri niistä, joita kaikkien on vaikeaa noudattaa.


      • kui2
        kukaan.ei.estä kirjoitti:

        Älä sinä kysele vaan jakele omaisuutesi köyhille!

        EI! Et vieläkään siis ymmärrä! Minä en ole joka Raamatun sanan halkoja missään kohtaa. Oletko sinä, eli tivaatko jossakin kohtaa että tätä on Pakko noudattaa kirjaimellisesti tai ei ole uskovainen eikä pääse taivaaseen, tms.? Minä en tee tuommosta ensinkään en sitten kellekään,

        Kysyin kysymyksen siis niiltä jotka väittävät aina noudattavansa jokaista sanaa ja vaativat sitä muiltakin ainakin itselleen helpossa kodissa! Onko ymmärtämättömyytesi tahallista, kun et tiedä mitä sanua?

        Jeesus kehottaa jakaa omasuutensa, mitä vastaat Jeesukselle? Kiukuttele hänelle -Minä siis en kehoita jakelemaan mitään!

        Lopettakaa se vaatiminen muilta, jopa ulkopuolisilta "kaikissa kohdissa" kun ette itsekään pysty niitä noudattamaan.

        Raamattu tekee harvinaisen selväksi ettei kukaan pysty noudattamaan Raamattua täysin! Niinpä "ettei kukaan kerskaisi".


      • kui2 kirjoitti:

        EI! Et vieläkään siis ymmärrä! Minä en ole joka Raamatun sanan halkoja missään kohtaa. Oletko sinä, eli tivaatko jossakin kohtaa että tätä on Pakko noudattaa kirjaimellisesti tai ei ole uskovainen eikä pääse taivaaseen, tms.? Minä en tee tuommosta ensinkään en sitten kellekään,

        Kysyin kysymyksen siis niiltä jotka väittävät aina noudattavansa jokaista sanaa ja vaativat sitä muiltakin ainakin itselleen helpossa kodissa! Onko ymmärtämättömyytesi tahallista, kun et tiedä mitä sanua?

        Jeesus kehottaa jakaa omasuutensa, mitä vastaat Jeesukselle? Kiukuttele hänelle -Minä siis en kehoita jakelemaan mitään!

        Lopettakaa se vaatiminen muilta, jopa ulkopuolisilta "kaikissa kohdissa" kun ette itsekään pysty niitä noudattamaan.

        Raamattu tekee harvinaisen selväksi ettei kukaan pysty noudattamaan Raamattua täysin! Niinpä "ettei kukaan kerskaisi".

        "Kysyin kysymyksen siis niiltä jotka väittävät aina noudattavansa jokaista sanaa ja vaativat sitä muiltakin ainakin itselleen helpossa kodissa!"

        Kyllä se tulkintatapa vain tuntuu muuttuvan aina, kun kyse on jostain itseä koskevaa.


    • Matala.kynnys
      • kui2

        Tuota ei kysytty :D


    • Sanoisin, että köyhän sydän on kiinnittynyt rahaan, mutta rikkaan ei. Köyhä näet ajattelee rahaa jatkuvasti. Raha on köyhän ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Rikkaalle taas raha on itsestäänselvyys, eikä itsestäänselvyyksiä ajatella koskaan. Rikkaan sydän on kiinnittynyt rahaan samalla tavalla kuin juoksevaan veteen: ei ollenkaan, mutta jos hanasta ei eräänä päivänä tulisikaan vettä, tilanne muuttuisi.

      Rikkaat siis livahtavat taivaaseen kuin koira veräjästä. Köyhät sitä vastoin jäävät ulos, koska alituiselta rahan ajattelemiseltaan heille ei jäänyt aikaa ajatella Jumalaa.

      • Aop_

        Maalaillahan voi tietysti itselleen kaikenlaisia valheellisia mielikuvia, jos ei halua elää kuuliaisuudessa.

        Mutta hengellisesti ajatellen rikkaat juuri ovatkin köyhiä, jotka ovat jo saaneet osuutensa hyvästä mammonan muodossa, kun ovat kieltäytyneet osallistumasta Kristuksen kärsimyksiin.

        Kun taas Hengen omaavat köyhät ovat autuaita, koska ovat rikkaita nimenomaan Hengen osuudessa ahdistuksissaan ja kärsimyksissään. Ja saavat palkintonsa perillä pelastuksessa.

        Sitä paitsi muistathan, että koirat ovat poissa sieltä, missä ovat pelastuneet.


      • Tämä on niitä rikkaiden ajatuksia, joiden mielestä heidän omaisuutensa on niin pyhää, että jopa köyhät ovat syntisiä halutessaan leipää ja asuntoja. Sellaista käänteistä ajattelua.

        Rikkaalla on aina omaisuus mielessä, sen hoitaminen, varjeleminen ja säilyttäminen. Kaikki aika menee siihen, kun noita miettii. Siksi kaikkein suurin painajainen on köyhä, jolle jotain pitäisi antaa.

        Luukkaan evankeliumi:
        3:10 Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
        3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin."
        3:12 Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
        3:13 Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty."
        3:14 Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne."

        1Joh. 3:17 Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?

        ”Rikkaalle taas raha on itsestäänselvyys, eikä itsestäänselvyyksiä ajatella koskaan.”

        Senkö vuoksi evankeliumi ei sitten koskekaan lainkaan rikkaita?

        Jaak. 5:1
        Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.

        1Tim. 6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

        Miksi ei saa varoittaa tästä synnistä?


      • mummomuori kirjoitti:

        Tämä on niitä rikkaiden ajatuksia, joiden mielestä heidän omaisuutensa on niin pyhää, että jopa köyhät ovat syntisiä halutessaan leipää ja asuntoja. Sellaista käänteistä ajattelua.

        Rikkaalla on aina omaisuus mielessä, sen hoitaminen, varjeleminen ja säilyttäminen. Kaikki aika menee siihen, kun noita miettii. Siksi kaikkein suurin painajainen on köyhä, jolle jotain pitäisi antaa.

        Luukkaan evankeliumi:
        3:10 Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
        3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin."
        3:12 Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
        3:13 Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty."
        3:14 Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne."

        1Joh. 3:17 Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?

        ”Rikkaalle taas raha on itsestäänselvyys, eikä itsestäänselvyyksiä ajatella koskaan.”

        Senkö vuoksi evankeliumi ei sitten koskekaan lainkaan rikkaita?

        Jaak. 5:1
        Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.

        1Tim. 6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

        Miksi ei saa varoittaa tästä synnistä?

        Rikkaat ovat paitsi onnellisempia myös moraalisesti parempia kuin köyhät. Raha on tärkeämpää kuin mikään muu. Raha on onnellisuuden tärkein edellytys, tärkeämpi kuin perhe, ystävät, vapaus tai terveys. Raha nimittäin on perheen, ystävien, vapauden ja lopulta terveydenkin edellytys.

        Paitsi onnellisempia rikkaat ovat myös moraalisesti parempia kuin köyhät. Köyhyys tekee ihmisestä vain vihaisen, katkeran ja pahantahtoisen.

        Jos siis halutaan onnellisia ja hyviä ihmisiä, halutaan käytännössä rikkaita ihmisiä. Köyhyyden ihannoinnissa ei ole mitään hienoa. Kaikki inhimilliset ponnistelut tulisi suunnata vaurastumiseen. Kaikki muu on tuulentavoittelua ja merkityksetöntä haihattelua.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Rikkaat ovat paitsi onnellisempia myös moraalisesti parempia kuin köyhät. Raha on tärkeämpää kuin mikään muu. Raha on onnellisuuden tärkein edellytys, tärkeämpi kuin perhe, ystävät, vapaus tai terveys. Raha nimittäin on perheen, ystävien, vapauden ja lopulta terveydenkin edellytys.

        Paitsi onnellisempia rikkaat ovat myös moraalisesti parempia kuin köyhät. Köyhyys tekee ihmisestä vain vihaisen, katkeran ja pahantahtoisen.

        Jos siis halutaan onnellisia ja hyviä ihmisiä, halutaan käytännössä rikkaita ihmisiä. Köyhyyden ihannoinnissa ei ole mitään hienoa. Kaikki inhimilliset ponnistelut tulisi suunnata vaurastumiseen. Kaikki muu on tuulentavoittelua ja merkityksetöntä haihattelua.

        Aa, tuo on kai sitä uutta filosofiaa:

        On olemassa eräs filosofia, jossa pidetään itsekkyyttä ja oman edun tavoittelua ihanteena ja erittäin moraalisena. Epäitsekkyyttä sekä myötätuntoa hyvin moraalittomana.

        Muita vastustettavia asioita ovat syyllisyydentunto, velvollisuudet muita kohtaan, suvaitsevaisuus, uhrautuminen, ansaitsematon rakkaus jne. Jokainen on itse vastuussa oman elämänsä ylläpitämisestä ja parantamisesta. Siksi yhteiskuntaa pitää rakentaa itsekkäiden ja vahvojen yksilöiden ehdoilla.

        Siksi on vain yksi vaihtoehto vapaa markkinatalous. Eli ”täysi, puhdas, kontrolloimaton, sääntelemätön laissez-faire-kapitalismi…”

        Demokratiassa ja erityisesti hyvinvointivaltiossa ”laiskat ja epämoraaliset ryöstäjä-pummit” – lue tavalliset kansalaiset - saavat aivan liikaa valtaa. Näillä tavallisilla kansalaisilla eli ryöstäjä-pummeilla ole oikeutta vaatia osaansa "yhteisestä kakusta".

        Näinkö meidän kristittyjen pitäisi alkaa ajattelemaan???


      • mummomuori kirjoitti:

        Aa, tuo on kai sitä uutta filosofiaa:

        On olemassa eräs filosofia, jossa pidetään itsekkyyttä ja oman edun tavoittelua ihanteena ja erittäin moraalisena. Epäitsekkyyttä sekä myötätuntoa hyvin moraalittomana.

        Muita vastustettavia asioita ovat syyllisyydentunto, velvollisuudet muita kohtaan, suvaitsevaisuus, uhrautuminen, ansaitsematon rakkaus jne. Jokainen on itse vastuussa oman elämänsä ylläpitämisestä ja parantamisesta. Siksi yhteiskuntaa pitää rakentaa itsekkäiden ja vahvojen yksilöiden ehdoilla.

        Siksi on vain yksi vaihtoehto vapaa markkinatalous. Eli ”täysi, puhdas, kontrolloimaton, sääntelemätön laissez-faire-kapitalismi…”

        Demokratiassa ja erityisesti hyvinvointivaltiossa ”laiskat ja epämoraaliset ryöstäjä-pummit” – lue tavalliset kansalaiset - saavat aivan liikaa valtaa. Näillä tavallisilla kansalaisilla eli ryöstäjä-pummeilla ole oikeutta vaatia osaansa "yhteisestä kakusta".

        Näinkö meidän kristittyjen pitäisi alkaa ajattelemaan???

        Ei viestissäni ollut mitään muuta "toimintaohjetta" kuin tämä: kaikki inhimilliset ponnistelut tulisi suunnata vaurastumiseen. Kaikki muu kirjoittamani oli vain asiaintilan kuvailua, joko paikkansapitävää tai virheellistä kuvailua, mutta ei enempää kuin kuvailua.

        Minun mielestäni hyvä yhteiskunta olisi sellainen, jossa minä saan aina heti kaiken haluamani. Ihminen on onnellinen, kun hän saa aina heti kaiken haluamansa. Ja rahallahan kaiken saa, tietää jo Raamattukin (Saarn. 10:19).


      • kui2
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ei viestissäni ollut mitään muuta "toimintaohjetta" kuin tämä: kaikki inhimilliset ponnistelut tulisi suunnata vaurastumiseen. Kaikki muu kirjoittamani oli vain asiaintilan kuvailua, joko paikkansapitävää tai virheellistä kuvailua, mutta ei enempää kuin kuvailua.

        Minun mielestäni hyvä yhteiskunta olisi sellainen, jossa minä saan aina heti kaiken haluamani. Ihminen on onnellinen, kun hän saa aina heti kaiken haluamansa. Ja rahallahan kaiken saa, tietää jo Raamattukin (Saarn. 10:19).

        Ihmiselle tulee kyltymätön olo tuollaisesta, - mikään ei lopulta riitä eikä tunnu miltään.


      • kui2 kirjoitti:

        Ihmiselle tulee kyltymätön olo tuollaisesta, - mikään ei lopulta riitä eikä tunnu miltään.

        Jos oikeasti joutuu pysyvästi tilaan, jossa mikään ei riitä eikä tunnu miltään, seurauksena lienee itsemurha, ja kuolema on nähdäkseni ratkaisu ihmisen kaikkiin ongelmiin. Siinä tilassa siis kuolema on se, mitä ihminen haluaa, ja jos ihminen saa haluamansa, hän on onnellinen.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Jos oikeasti joutuu pysyvästi tilaan, jossa mikään ei riitä eikä tunnu miltään, seurauksena lienee itsemurha, ja kuolema on nähdäkseni ratkaisu ihmisen kaikkiin ongelmiin. Siinä tilassa siis kuolema on se, mitä ihminen haluaa, ja jos ihminen saa haluamansa, hän on onnellinen.

        :D Just joo...


      • En ole pääministeri. Älä pane minun syntejäni Juha Sipilän kontolle.


      • Tämä on sitä uutta menesteologian tulkintamallia.


      • kui2
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Jos oikeasti joutuu pysyvästi tilaan, jossa mikään ei riitä eikä tunnu miltään, seurauksena lienee itsemurha, ja kuolema on nähdäkseni ratkaisu ihmisen kaikkiin ongelmiin. Siinä tilassa siis kuolema on se, mitä ihminen haluaa, ja jos ihminen saa haluamansa, hän on onnellinen.

        Kuinka ihmeessä nimim:si on "tiggare" eli kerjäläinen, jos ajattelet kerran että kaikki heti tänne mulle nyt - on hyvä ajatusmalli, niinhän sinä kirjoitat, onko oikein Jeesuksen oppeja? -perustelut, kiitos.


      • kui2 kirjoitti:

        Kuinka ihmeessä nimim:si on "tiggare" eli kerjäläinen, jos ajattelet kerran että kaikki heti tänne mulle nyt - on hyvä ajatusmalli, niinhän sinä kirjoitat, onko oikein Jeesuksen oppeja? -perustelut, kiitos.

        Käsi ojossa kerjään ja vaadin saada itselleni kaiken heti. Jeesukseen tai yleensä kristilliseen etiikkaan tämä ei liity mitenkään.


    • Kirkotoinen

      Onko mummomuori uskossa ja käynyt kasteella?
      Vai oletko kirkkolainen?

      • lkfnbglhtgkjn

        mummomuori on luterilaisen kirkon ääriliberaalia suuntausta.


      • lkfnbglhtgkjn kirjoitti:

        mummomuori on luterilaisen kirkon ääriliberaalia suuntausta.

        Ihan kirkon keskitasoa tässä ollaan. :D


      • mummomuori kirjoitti:

        Ihan kirkon keskitasoa tässä ollaan. :D

        Kirkko onkin sitten vielä huonommassa jamassa kuin kuvittelin ;(


      • Esimerkillistäkö
        mummomuori kirjoitti:

        Ihan kirkon keskitasoa tässä ollaan. :D

        Kuis toi kaikesta omaisuudesta luopuminen ja köyhille jakaminen siellä kirkon ylätasolla, arkkipiispan ja piispain taholla sujuu?


      • Esimerkillistäkö kirjoitti:

        Kuis toi kaikesta omaisuudesta luopuminen ja köyhille jakaminen siellä kirkon ylätasolla, arkkipiispan ja piispain taholla sujuu?

        Jaa a, taitaa ainakin osa olla samoilla linjoilla tämän "uskok.vainen" nimimerkin kanssa...


      • mummomuori kirjoitti:

        Jaa a, taitaa ainakin osa olla samoilla linjoilla tämän "uskok.vainen" nimimerkin kanssa...

        Niin. usko.vainen piispat, monet ateistit toimivat samoin suhteessa Jeesuksen opetukseen: toimivat kuten Jeesus ei opettanut, vaan pitävät omaisuudestaan kiinni viimeiseen asti.

        usko.vainen lisäksi ei ota Jeesuksen opetusta vastaan ateistilta. On siis oman tiensä kulkija.


      • torre12 kirjoitti:

        Niin. usko.vainen piispat, monet ateistit toimivat samoin suhteessa Jeesuksen opetukseen: toimivat kuten Jeesus ei opettanut, vaan pitävät omaisuudestaan kiinni viimeiseen asti.

        usko.vainen lisäksi ei ota Jeesuksen opetusta vastaan ateistilta. On siis oman tiensä kulkija.

        Niin, omaisuuden haaliminen on yksi helma synti monella. Koska useimmiten sitä haalitaan itselleen aikä yleiseksi hyödyksi.
        Joten eivät luterilaiset sen kummempia ihmisiä tuossa ole kkuin muutkaan. Tosin kukaan ei taida väittää, että omaisuus on Jumalan antamaa koska ovat hyviä uskovia - kuten osa krisityistä puoelestaan uskoo.


    • Pois.vääryydestä
    • Jeesus tuli siis tekemään ihmisistä köyhiä.

      Jos joutuu luopumaan kaikesta, on selvä, että olet silloin köyhä. Jos yhteisomaisuus jaetaan ja se loppuu, niin mitä sitten tehdään. Kaikki ovat köyhiä.

      • :D Ei vaan tyytymään siihen, mikä on tarpeellista eikä ahnehtimaan. Meinaatko että omaisuus ja raha loppuu, jos sitä antaa toisille liaastaaan? :D


      • mummomuori kirjoitti:

        :D Ei vaan tyytymään siihen, mikä on tarpeellista eikä ahnehtimaan. Meinaatko että omaisuus ja raha loppuu, jos sitä antaa toisille liaastaaan? :D

        Voi mummo hyvä kun se tarpeellinen ja ahnehtiminen on niin kovin suhteellinen käsite. Kommunismissahan sitä on yritetty määritellä ja rajoittaa mitä ihmisellä saisi olla mutta kun ei toimi edes siellä 😏


      • usko.vainen kirjoitti:

        Voi mummo hyvä kun se tarpeellinen ja ahnehtiminen on niin kovin suhteellinen käsite. Kommunismissahan sitä on yritetty määritellä ja rajoittaa mitä ihmisellä saisi olla mutta kun ei toimi edes siellä 😏

        Jaa, minä tosin puhun kristillisistä arvoista. Syntejä ovat ahneus, itsekkyys, jne. Omaisuuden kerääminen ja väinpitämättömyys muista eivät ole mitään ihanteita.


      • mummomuori kirjoitti:

        Jaa, minä tosin puhun kristillisistä arvoista. Syntejä ovat ahneus, itsekkyys, jne. Omaisuuden kerääminen ja väinpitämättömyys muista eivät ole mitään ihanteita.

        Jos sinä koet omaisuutesi sinulle rasitteeksi niin siihen on kyllä lääke, anna kaikki pois olet vapaa.
        Minulle omaosuus ei ole taakka vaan mahdollisuus auttaa muita ja mahdollisuus osoittaa välittäväni heistä.

        Kristinuskossa ei ole ihanteita vaan usko Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jos sinä koet omaisuutesi sinulle rasitteeksi niin siihen on kyllä lääke, anna kaikki pois olet vapaa.
        Minulle omaosuus ei ole taakka vaan mahdollisuus auttaa muita ja mahdollisuus osoittaa välittäväni heistä.

        Kristinuskossa ei ole ihanteita vaan usko Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä.

        Kun edes joskus pääsisit tuosta itsekeskeisyydestäsi, ja kykenisit keskustelemaan yleisellä tasolla, niin hyvä juttu!


      • mummomuori kirjoitti:

        Kun edes joskus pääsisit tuosta itsekeskeisyydestäsi, ja kykenisit keskustelemaan yleisellä tasolla, niin hyvä juttu!

        Eikös kaikki mitä minä sanon sitten pääsekään muihin 😳❓
        Sinä et ilmeisesti tee mitään mistä muille protkotat 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eikös kaikki mitä minä sanon sitten pääsekään muihin 😳❓
        Sinä et ilmeisesti tee mitään mistä muille protkotat 😳

        Etkä näemmä edes ymmärrä, mistä on kyse.


      • mummomuori kirjoitti:

        Etkä näemmä edes ymmärrä, mistä on kyse.

        Todellakin ymmärrän 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Todellakin ymmärrän 🤓

        No, keistä rikkaista Raamattu puhuu ja varoittaa heitä lukuisia kertoja? Missä heitä nykyään on?


      • NäinhänSeVaanMenee

        Täällä muori on kiinni eri tavoin uskovassa, kuin kuristajakäärme. Vaikka olisikin joskus jossain asioissa oikeassa, niin on tuo käytös kuitenkin vastenmielistä.


      • mummomuori kirjoitti:

        No, keistä rikkaista Raamattu puhuu ja varoittaa heitä lukuisia kertoja? Missä heitä nykyään on?

        Keistä rikkaista? Niistä rikkaista jotka olivat kiinnittäneet sydämensä mammonaan ja hyläneet Jumalan.
        Raamatun ajan rikkaat ovat joko tuonelassa tai Jeesuksen kanssa taivaassa kuten sen ajan köyhätkin :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Keistä rikkaista? Niistä rikkaista jotka olivat kiinnittäneet sydämensä mammonaan ja hyläneet Jumalan.
        Raamatun ajan rikkaat ovat joko tuonelassa tai Jeesuksen kanssa taivaassa kuten sen ajan köyhätkin :D

        Ja keitä sellaisia näet ympärilläsi tai tiedät olevan? Miksi heitä ei mielestäsi saa varoittaa synnistä?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ja keitä sellaisia näet ympärilläsi tai tiedät olevan? Miksi heitä ei mielestäsi saa varoittaa synnistä?

        "Ja keitä sellaisia näet ympärilläsi tai tiedät olevan?" Millaisia?
        "Miksi heitä ei mielestäsi saa varoittaa synnistä? " Kuka on kieltänyt ketään varoittamasta synnistä?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Keistä rikkaista? Niistä rikkaista jotka olivat kiinnittäneet sydämensä mammonaan ja hyläneet Jumalan.
        Raamatun ajan rikkaat ovat joko tuonelassa tai Jeesuksen kanssa taivaassa kuten sen ajan köyhätkin :D

        Mutta miten selviät Jeesuksen edessä opetuslapsena?

        Heille jokaiselle Jeesus antaa käskyn: "Myykää mitä teillä on ja auttakaa köyhiä".

        Sinä vastaat aina Jeesukselle näin: "Minä en myy yhtään mitään, vaan pidän tiukasti kiinni siitä mitä minulla on".


      • röyhkeälle.homolle
        torre12 kirjoitti:

        Mutta miten selviät Jeesuksen edessä opetuslapsena?

        Heille jokaiselle Jeesus antaa käskyn: "Myykää mitä teillä on ja auttakaa köyhiä".

        Sinä vastaat aina Jeesukselle näin: "Minä en myy yhtään mitään, vaan pidän tiukasti kiinni siitä mitä minulla on".

        Sinä olet röyhkeä homo! Mistä sinä tiedät, mitä usko.vainen tai kukaan muukaan uskovainen omaisuudellaan ja rahoillaan tekee!


      • röyhkeälle.homolle kirjoitti:

        Sinä olet röyhkeä homo! Mistä sinä tiedät, mitä usko.vainen tai kukaan muukaan uskovainen omaisuudellaan ja rahoillaan tekee!

        Ei ole röyhkeyttä kertoa mitä Jeesus ja usko.vainen ovat sanoneet.

        usko.vainen on moneen kertaan toistanut, ettei hän aio luopua omaisuudestaan koskaan. Opetuslapset Pietarin suulla sanovat, että "olemme luopuneet kaikesta mitä meillä oli".

        Raamatun ja Suomen kristittyjen uskovien välillä on kovin suuri kuilu. Miten he saisivat kuilun kurottua kiinni?


      • torre12 kirjoitti:

        Mutta miten selviät Jeesuksen edessä opetuslapsena?

        Heille jokaiselle Jeesus antaa käskyn: "Myykää mitä teillä on ja auttakaa köyhiä".

        Sinä vastaat aina Jeesukselle näin: "Minä en myy yhtään mitään, vaan pidän tiukasti kiinni siitä mitä minulla on".

        "... vastaat aina Jeesukselle näin: "Minä en myy yhtään mitään, vaan pidän tiukasti kiinni siitä mitä minulla on". "

        Siltä tuo alkaa vaikuttamaan. Nimimerkki "usko.vainen" alkaa heti luikerrella, kun pitäisi tästä asiasta osata keskustella Raamatun mukaan.


    • kui2

      Olen tullut päätelmään ettäTämä koko palsta"keskustelu" on eräänlaista"peliä" ei se kummempaa - ei täällä mihinkään sinänsä pyritä, paitsi jotkut. - Lähinnä viihdettä. Kaikki käy jos tykätään jos ei tykätä, ei käy mikään - kirjoitti mitä kirjoitti.

      • Sinä pelaat ja yrität taas syylistää uskovia ja vedät herneet nenään kun et siinä onnitu 🤗


      • No, täällä on kaikenlaista. Varsinaista kesksutelua ja sitten tyhjänpäiväistä jorinaa.


    • mtähh

      - eiköpåhän verottajat ja lehdet taas vähintän kerran vuodessa kerro maan ja maailman rikkaista - mun mielestä ei ole oikein että eläkeläismummjen ja -pappain kimppuun höykytetään ja hyökkäillään tekeen ryöstöretkiä
      - jos vajaakuntoisina yrittävät pienillä työeläkkeillään elon loppusuoransa pärjäillä - toki seurakuntain omaisuuksien hoito myös vaatii varoja - entisaikain talkootöihin joskus osallistunut kuin varainkeräyksiin - nykyisin aktiivimallien työttömyys.- päihde- ja huumenarkkien kuntoutustoimintaan osallistuminen oman invaliditeetin vuoksi sangen olematonta - en ole koskaan ollut aitahyppööjä.
      Aikamoista huitomista raamatunteksteill' on palstoilla pyörivien elo vai..

    • evita-ei.kirj

      Onhan sitä varmaan moni muukin luopunut omaisuuksistaan kuin tarinan rikas mies, mutta uskon että tarinan opetus on aivan muu kuin "omaisuus", mistä meidän tulee luopua.

      • evita-ei.kirj

        Kuinka sitten on selitettävissä, tämä käsky"Älä himoitse lähimmäisesi omaisuutta, palvelijoita, karjaa, äläkä mitään, mikä on hänen omaansa", jos tuota omaisuutta ei saa edes olla.

        Kyllä se kaikki tarpeellinen saa olla, mutta tulee olla myös valmis jakamaan omastaan, jos joku on vailla jotain, mitä itsellä on yllin kyllin. Tai edes sitä kahta. Toisen voi antaa sitä tarvitsevalle.


      • evita-ei.kirj kirjoitti:

        Kuinka sitten on selitettävissä, tämä käsky"Älä himoitse lähimmäisesi omaisuutta, palvelijoita, karjaa, äläkä mitään, mikä on hänen omaansa", jos tuota omaisuutta ei saa edes olla.

        Kyllä se kaikki tarpeellinen saa olla, mutta tulee olla myös valmis jakamaan omastaan, jos joku on vailla jotain, mitä itsellä on yllin kyllin. Tai edes sitä kahta. Toisen voi antaa sitä tarvitsevalle.

        Ehkä tässä on suurin Raamatun ristiriita. Jumala ei paheksu lainkaan monen vaimon pitämistä eikä suurta omaisuutta.

        Jeesus panee sitten kaiken mullin mallin: vaimoja on hyvä olla vain yksi, ja omaisuudesta kiinni pitäminen on niin vakava asia, että se vie taivaspaikan.

        Eräässä esimerkissä Jeesus ei arvostanut sitä joka, "antoi liiastaan".


      • ”…tarinan opetus on aivan muu kuin "omaisuus", mistä meidän tulee luopua.”

        Kyllä, se voidaan tulkita myös vertauskuvallisesti. Tosin näinhän ei saisi tehdä, jos Raamattua sanatarkkaan tulkitaan. Mutta kyllä se tarkoittaa myös ihan omaisuutta konkreettisesti. Niin monta kertaa tämä tulee esiin Raamatusta.

        Meiltä voidaan koska tahansa viedä omaisuus. Emme voi tietää, milloin. Siihen tulee olla valmistautunut. Eikä sillä ole mitään arvoa siinä vaiheessa, kun viimeisellä tuomiolla tiliä teemme – eli sen avulla emme saa myönteisempiä tuomioita.

        Markuksen evankeliumi:
        12:41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon.
        12:42 Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä
        12:43 Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun.
        12:44 Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä."

        Matteuksen evankeliumi:
        19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."
        19:22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

        Eivät nämä ole turhia varoituksen sanoja.


      • evita-ei.kirj
        mummomuori kirjoitti:

        ”…tarinan opetus on aivan muu kuin "omaisuus", mistä meidän tulee luopua.”

        Kyllä, se voidaan tulkita myös vertauskuvallisesti. Tosin näinhän ei saisi tehdä, jos Raamattua sanatarkkaan tulkitaan. Mutta kyllä se tarkoittaa myös ihan omaisuutta konkreettisesti. Niin monta kertaa tämä tulee esiin Raamatusta.

        Meiltä voidaan koska tahansa viedä omaisuus. Emme voi tietää, milloin. Siihen tulee olla valmistautunut. Eikä sillä ole mitään arvoa siinä vaiheessa, kun viimeisellä tuomiolla tiliä teemme – eli sen avulla emme saa myönteisempiä tuomioita.

        Markuksen evankeliumi:
        12:41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon.
        12:42 Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä
        12:43 Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun.
        12:44 Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä."

        Matteuksen evankeliumi:
        19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua."
        19:22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

        Eivät nämä ole turhia varoituksen sanoja.

        Siitähän tässä on kysymys, että oletko valmis luopumaan kun sitä sinulta vaaditaan. Ei siitä, ettei sitä omaisuutta saisi yleensäkään olla.
        Rikas mies oli niin kiintynyt omaisuuteensa, ettei halunnut siitä luopua, vaikka toisena vaihtoehtona olisi ikuinen elämä.
        Kysymys on siitä, missä on sinun aarteesi, siellä on myös sinun sydämesi.
        Jeesus puhui myös siitä, mitä kanattaa kerätä. Tuolle maallisella mammonalle Hän ei paljon painoarvoa laittanut.
        "Sinä mieletön. Mihin sinun "aarteesi" joutuu sitten kun sinä kuolet." Parasta olisi kerätä sellaisia aarteita, jotka voi sulkea sydämeensä, ja viedä sinne taivaaseen saakka.


      • Minä en ole ollenkaan vakuuttunut, että se maallinen mammona tekee ihmisen onnelliseksi. Yleensäkään se, että se mallinen mammona on ainoa rikkaaksi tekevä.
        Suomesta puhutaan hyvinvointivaltiona, mutta ovatko sen ihmiset onnellisia? Näin voidaan kysyä kun syrjäytyneisyys, lasten ja nuorten masennus on lisääntynyt, perheet hajoavat, on monenlaista turvattomuutta ja hätää.
        Kun olen joskus katsonut noita ns. luonnon kansoja, vaikuttaa että he ovat paljon onnellisempia ja tasapainoisempia kuin täällä armaassa kotimaassamme. Kysymys onkin, että heidän rikkautensa ei ole mammona, siinä suhteessa he ovat köyhiä, mutta heille tärkeätä on luonto ja läheiset ihmissuhteet.


      • evita- kirjoitti:

        Minä en ole ollenkaan vakuuttunut, että se maallinen mammona tekee ihmisen onnelliseksi. Yleensäkään se, että se mallinen mammona on ainoa rikkaaksi tekevä.
        Suomesta puhutaan hyvinvointivaltiona, mutta ovatko sen ihmiset onnellisia? Näin voidaan kysyä kun syrjäytyneisyys, lasten ja nuorten masennus on lisääntynyt, perheet hajoavat, on monenlaista turvattomuutta ja hätää.
        Kun olen joskus katsonut noita ns. luonnon kansoja, vaikuttaa että he ovat paljon onnellisempia ja tasapainoisempia kuin täällä armaassa kotimaassamme. Kysymys onkin, että heidän rikkautensa ei ole mammona, siinä suhteessa he ovat köyhiä, mutta heille tärkeätä on luonto ja läheiset ihmissuhteet.

        Aha. Tiedät huvin, ettei keneltäkään vaadita omaisuudesta luopumista ikuisen elämän vaihtoehtona,

        Koet omausuuden taakkanakin ja turhana, jota ei taivaaseen menoon kaivata. Siitä huolimatta koet, että se mitä Jeesus vaati opetuslapsiltaan, ei koske sinua. Odotat Jeesuksen sanovan saman asian juuri sinulle henkilökohtaisesti. Sitten vasta toimisit. Taitaa jäädä tekemättä.


      • torre12 kirjoitti:

        Aha. Tiedät huvin, ettei keneltäkään vaadita omaisuudesta luopumista ikuisen elämän vaihtoehtona,

        Koet omausuuden taakkanakin ja turhana, jota ei taivaaseen menoon kaivata. Siitä huolimatta koet, että se mitä Jeesus vaati opetuslapsiltaan, ei koske sinua. Odotat Jeesuksen sanovan saman asian juuri sinulle henkilökohtaisesti. Sitten vasta toimisit. Taitaa jäädä tekemättä.

        No minä voin vähäisen omaisuuteni antaa ihan vapaaehtoisestikin, ettei sitä kenenkään tarvitse alkaa vaatimaan.
        Uskoipa siihen ikuiseen elämään tai ei, niin mitäpä täältä matkaansa saa. Tännehän ne jää, oli sitä omaisuutta enemmän tai vähemmän.


      • evita-ei.kirj kirjoitti:

        Siitähän tässä on kysymys, että oletko valmis luopumaan kun sitä sinulta vaaditaan. Ei siitä, ettei sitä omaisuutta saisi yleensäkään olla.
        Rikas mies oli niin kiintynyt omaisuuteensa, ettei halunnut siitä luopua, vaikka toisena vaihtoehtona olisi ikuinen elämä.
        Kysymys on siitä, missä on sinun aarteesi, siellä on myös sinun sydämesi.
        Jeesus puhui myös siitä, mitä kanattaa kerätä. Tuolle maallisella mammonalle Hän ei paljon painoarvoa laittanut.
        "Sinä mieletön. Mihin sinun "aarteesi" joutuu sitten kun sinä kuolet." Parasta olisi kerätä sellaisia aarteita, jotka voi sulkea sydämeensä, ja viedä sinne taivaaseen saakka.

        ”Siitähän tässä on kysymys, että oletko valmis luopumaan kun sitä sinulta vaaditaan.”

        Kyllä, ja se voi olla koska tahansa edessä ilman että vaaditaan. Ei tarvita kuin pörssiromahdus tai tulipalo.

        Ja koska ihminen kiintyy erittäin helposti siihen maalliseen tavaraan sekä rahaan, ei sitä kannata ylen määrin edes aloittaa keräämään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe