Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hiilijalanjälki

hiilitönkö

Mie olen kanssa alkanut pienentää omaa hiilijalanjälkeä Helsinkgissä. Käyn esim. lähikaupassa, joka on parin kilometrin päässä, kävelemällä tai polkupyörällä kesäaikaan.
Bussipysäkki on aivan ikkunan alla ja käyttämäni kaupan vieressä, mutta kun haluan kantaa korteni ilmalämpötilan kohoamisen eston ketoon, niin en menen bussilla, enkä halua aiheuttaa lisäpäästöjä. Pienistä puroista tulee iso hiilijalanjälki.
Kaiken lisäksi miulla on autokin, joka käy 85 prosentisesti viinalla, pitäjillä käydessäni. silloin en tietysti itse voi enenpää vaikuttaa em jalanjälkeen.
Toivon, että muutkin kansalaisen toisivat kortensa em ketoon, tosin ilman liekkejä.

12

1674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopethamiekii

      Mie oon myös lopettaan Helssinkissä käynnit.Mihi sitä nyt tarvitsoo.Kaikk saap läheelt ja tilajaa vaikk netist,mutt eihä noitakaa paljo tarvii.

    • kävelkääkävelkää

      Turhaan sitä etelässä on vähentää mitään.Länsi-metro vei vuosien ajan rakennusvaiheessa hiilijäljet maanalle.Siltä joskus pursui ylös melkoisella rytinällä vuosikausia.Pieni ilo 10min nopeampi toiselta piteni.Toisilla ei toimi mitenkään.Ah niin ekolokista ja halpaa.

    • hihihihihihhiiiiiihihihi
    • käytännössävaikeaa

      Entäs jos työpaikka on sellaisessa suunnassa jonne ei kulje julkistal iikennettä, tai ei ainakaan työaikoihin ja siellä ei ole biopolttoaineen tankkaus pisteitä, eli käytännössä suurimmassa osassa suomea?
      Aika vaikeaa olla egolokinen ellei ole eläkeläinen tai työnvieroksija.

    • sitäei-tule

      Eihä tuo ole hesassa mikään ongelma.Etelässä kun Sitran mukaan on vähäinen jälki mutta pohjoisessa 300kg enemmän henkeä kohden.Hauko siinä happea ja hiillosta jälkeäsi.

    • Hushusäxykäntti

      Minä katson tarkemmin mihin astun, ei enää nokikeppi kasoihin ! Kalkkilaivan kapteeni

    • humalassatankila

      Kerros missä myydään 85 prosenttista viinaa? Juon ja tankkaan samassa paikassa eli missä on se tankkauspiste?

    • jd66628

      Miksei lämpötila saisi kohota Suomessa? Paleltaa.

    • läskimaha

      Hiilidioksidi ei ole myrkyllistä.

    • Faktaa_tulee

      HSL:n vuosikertomuksissa annetuista tilastoista laskettuna, polttoaineen ja yhteenlasketun liikennesuoritteen matkustajakilometrien perusteella jokaista kuljetettua matkustajaa kohden kuluu virhemarginali huomioiden 101-103ml dieselpolttoainetta.

      Tämä tarkoittaa että päästöt ovat 266-272g/km jokaisen bussimatkustajan osalta jokaiselta liikutulta kilometriltä.

      Vertailun vuoksi Liikennefaktan mukaan Suomen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästölukema on 160,0g/km, uusien myytyjen autojen 118,8g/km.

      On siis yli kaksi kertaa (!!!!) ympäristöystävällisempää ajaa uudella autolla kuin käyttää bussia. Silti nimenomaan ympäristöveruketta selittelevät vihreät haluavat raippaverottaa ympäristöystävällistä vaihtoehtoa ja tukea niillä rahoilla saastuttavampaa.

      Näiden tilastofaktojen valossa kysynkin teiltä, Vihreät: ONKO TOIMINNASSANNE JÄRJEN HÄIVÄÄKÄÄN? Esittämänne haiskahtaa vain verovarojen ahnehtimiselta päinvastaisin vaikutuksin kuin väitätte.

    • Wattiss

      Niinpä, hirveä vouhkaamien taas tuosta ilmaston muutoksesta.

      Eikö suomessa ole hyvä asia, kun ilmasto lämpenee, ainakin minä olen iloissani lämmityskulujen laskusta. Ja samallahan sitä jalanjälkikin pienenee? Liekkö otettu huomioon laskelmissa?


      PS Tallinan laivalta saa 85 rosenttista.

    • Nnnnkkyyt

      Suomi eikä yksittäiset ihmiset voi ilmastonmuutokselle käytännössä juuri mitään.maailmanlaajuisesti pitää kulutusta ja teollisuutta ,liikennettä yms saada väh 80 %.ei onnistu muuten kuin väestö pitää vähentyä suht saman verran.muut hössötykset ihan jonniin joutavaa paskaa.herätkää idioootit.vaihtoehtoja ei ole

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe