Moi kaikille.
Valitettavasti elämään on tulossa muutoksia ja joudun alkamaan tekemään extrana duuneja ja harkitsen vakavasti osa-aikaista taksiyrittäjyyttä, koska se olisi helpointa nivouttaa päätyöhön.
MInulla on uudehko diesel Avensis tällä hetkellä yksityiskäytössä, jota ajattelin autoksi. Onnistuuko yksityisauton muuttaminen miten kätevästi taksiliikenteeseen. Lisätietona vielä, että Kuopiossa asun, eli kohtuu markkinat vaikkei mitkään mahdottomat.
Olisi ihan huikea juttu, jos listaisitte minulle marssijärjestyksen etenemisestä tähän, sekä vinkkejä aloittamiseen ja tietenkin ongelmista.
Ja nille, jotka sanovat, että olet kädetön, jos et osaa itse selvittää, niin pysy pois kuvioista, niin en ole. Molemmat kädet löytyy, mutta tämä on varmasti kiintoisa ketju muutenkin porukoille.
Oon kiitollinen viesteistä.
Miten toimin, että voin olla yrittäjä 1.7 alkaen?
92
1559
Vastaukset
- MoiTrollille
Kohtuu markkinat.....mitäs luulet neropatti tilanteen olevan 1.7 alkaen? Kohtuu markkinoita ei ole nytkään. 1.7 alkaen autoja tolpat pullollaan ja asiakasmäärä ei lisäänny. Konkursseja tulee ja uudet sinnitelevät hetken ja katoavat joko omasta toimestaan tai sitten voudin toimesta.
Kysyntä ei tule kasvamaan lupien vapautuksesta huolimatta vaikka joku utopisti niin väittääkin. Nykyseilenkin vaatii pitkiä päiviä jotta saa edes kulut maksettua. Mitäs luulet että pääsetkö paikalliseen välityskeskukseen? Tuskin pääset. Mistä luulet saavasi asiakkaat?
Suosittelen ettet pilaa eläämäsi ryhtymällä kohtuu markkinoille yrittäjäksi taksialalle. Tuhoon tuomittu ajatus.
Aöoitus on varmasti provo. Vastasin silti. Kaiken tarvittavan tiedon saat trafista. Oliko sulla muuta kohtuu markkinoilla? - Alkup.eräinen
Kysymys ei ole trollista.
Kohtuumarkkinoilla tarkoitin lähinnä sitä, että perusjärkevä kaupunki. Ei Helsinki, mutta ei Laihiakaan.
Sinulla varmasti on hyvä käsitys, että paljonko auton kiinteät kulut ovat kuukaudessa vakuutuksineen kun mukaan ei lasketa palkkoja, eikä polttoaineita, eikä viestikeskuksen kuluja. Jätetään pesutkin pois laskuista, koska ne ovat suhteessa käyttöpäiviin.- Taksikeisari
Kohtuulliset auton kulut ovat noin 1500€ kuussa sisältäen vakuutukset, huollot ja rahoituskulut. Omalla Avensiksella pääset muussa vähån halvemmalla, mutta dieseliä se hörppii sitten 1,5-2 litraa satkulle enemmän kuin muut. Toki jos ajoa on vain vähän, niin Avensiksen pitäminen voi olla perusteltua.
Kannattaa tarkoin laskeskella, riittääkö osapäiväyritämisen tuoma liikevaihto mihinkään. Sivutoimena kiinteät kulut per ajettu kyyti ovat korkeammat ja ilman datavälitystä ajoa on käytännössä la-su välisenä yönä.
- viisauttaliikaa
"osa-aikaista taksiyrittäjyyttä"
Itse aloittaisin menemällä vakuutusyhtiöön ja kysymällä mitä ammattiliikenteen vakuutus maksaa autoosi.
Tiedon saatuasi luulen, ettei oikein osa-aikaisuus riitä, edes niitä vakuutuksia kattamaan.- Loppuunajettu
Luulisin kyllä osa-aikaisille tulevan tarjolle halvempia vakuutuksia. Riskin hinnoittelustahan on kyse ja 1000km/v kyytiä ajavan riskit ovat 1% 100tkm ajavan riskeistä.
- Yrkk
"Luulisin kyllä osa-aikaisille tulevan tarjolle halvempia vakuutuksia. Riskin hinnoittelustahan on kyse ja 1000km/v kyytiä ajavan riskit ovat 1% 100tkm ajavan riskeistä."
Kun toimii yrittäjänä, niin luulemisella ei pitkälle pötkitä. Siksi kannattaa kysyä vakuutusyhtiöstä. Luulla saa mitä vaan, mutta fakta on faktaa. - Loppuunajettu
Yrkk kirjoitti:
"Luulisin kyllä osa-aikaisille tulevan tarjolle halvempia vakuutuksia. Riskin hinnoittelustahan on kyse ja 1000km/v kyytiä ajavan riskit ovat 1% 100tkm ajavan riskeistä."
Kun toimii yrittäjänä, niin luulemisella ei pitkälle pötkitä. Siksi kannattaa kysyä vakuutusyhtiöstä. Luulla saa mitä vaan, mutta fakta on faktaa.Tuskin tässä vielä kukaan on yritystään luuloille perustanutkaan. Nollaviesti sinulta siis.
- NäinRikastutKuukaudessa
Toimit näin kuten alan ehdoton asiantuntija, moninimimerkki ViidenTähdenTaxari alias ViidnTähdenUber alias TulevaTaksari on kertonut. Mikään ei tule menemään pieleen, hän kyllä tietää.
TulevaTaksari
16.12.2017 13:16
Julkaisen nyt miten tulen tienaamaan 1.7.2018 alkaen lupien vapauduttua. Pöhöttyneet taksi isännät voivat vapaasti kopioida ideani. Jätän muutaman valttikortin kertomatta. Eli näin tienaat taksillasi;
- siisti, pudas laadukas auto (itselle tulee Volvo V 90)
- siisti, kielitaitoinen, palveleva kuljettaja. Avaan ovet, avustan, pavelen olen kohtelias
- iltapäivälehdet asiakkaille luettavana matkan aikana
- wlan verkko autossa
- asiakkaalla vapaassa käytössä IPad
- ylivertainen reititys, ei tyhjänä ajoa
- ajan itse, ei palkkakuluja muista
- hotellit, kävin jo kertomassa tulevasta palvelustani muutamassa Hesan laatu hotellissa, olivat kovin kiinnostuneita. Neljä kyytiä ko. hoteillesta kentälle, viides kyyti aina ilmainen. Kiinteä hinta 20,- vienti, 1-4 henkeä.
- en peri lähtömaksua
- km/taksa 0,74 euroa/km- Alkup.eräinen
Kiitos. Hyviä vinkkejä.
- ViidenTähdenTaxari
Alkup.eräinen kirjoitti:
Kiitos. Hyviä vinkkejä.
Ole hyvä. Kaikki tieto mitä olen täällä jakanut on pitänyt paikkansa.
Menestystä tulevaan. 1.7 paalutetaan. - Alkup.eräinen
Alkup.eräinen kirjoitti:
Kiitos. Hyviä vinkkejä.
Täydellisesti vedetty kun olit kirjoittanut kiitoksetkin puolestani.
- Nhfsaf
Kerro yksikin juttusi mikä on pitänyt paikkansa
- ViidenTähdenTaxari
Nhfsaf kirjoitti:
Kerro yksikin juttusi mikä on pitänyt paikkansa
Kaikki. Kirjoitin aiemmin nimellä ViidenTähdenUber. Selaamalla löydät aiemmat kirjoitukseni.
- Nhfsaf
ViidenTähdenTaxari kirjoitti:
Kaikki. Kirjoitin aiemmin nimellä ViidenTähdenUber. Selaamalla löydät aiemmat kirjoitukseni.
Vastaisitko kysymykseen
- Himottaako
Heh heh .. sanopas yksi tuosta luettelosta mitä ei olis kokeiltu ... lisänneet vain negatiivista kassavirtaa.
Lisäksi kiinnostaa noi sopimukset. Mitenkäs toimit kun kaikista sun sopimusmestoista lähtee asiakkaat samanaikaisesti?
Onx tällaisia pässejä ?
- Loppuunajettu
Eihän tämäkään vastaa... mutta..
Tulotaso tullee olemaan surkea, noin täysiaikaiselle kuljettajalle ja yrittäjälle. Eli ei kannata liikoja odottaa. Mutta osa-aikaiselle, joka hakee vain pientä sivutuloa ja voi valita ajoajoikseen parhaat sekä omiin muihin menoihin sopivimmat, niin kyseessä saattaa olla ihan hyvä sivubisnes. Eli esimerkiksi kun lähdet ostosreissulle ajelemaan Matkusta kohden, niin laitat välityksen päälle ja jos sattuu tärppäämään, niin kiva, jos ei, niin käyt asioillasi, kuten olisit muutenkin tehnyt, etkä häviä mitään,
”Elämän pilaamiset” ovat käsittääkseni pahimman luokan liioittelua ja typeryyttä. Eihän 1.7. alkaen suuria investointeja tarvita, että pääsee kokeilemaan. Autokin sinulla jo on. Laitevaatimukset laskevat ilmeisesti huomattavasti, jos ei liity alueen perinteiseen välityskeskukseen, jolla ehkä vaatimuksensa jatkossakin. Uber esimerkiksi ei käsittääkseni monen satasen laitteita vaadi. Ja jos Uber ei palaa, niin joku vastaava varmasti tulee tarjolle. Oma lukunsa sitten, että kuinka paljon nuo sovellukset ja uudet välityskeskukset tarjoavat keikkaa? Joka tapauksessa jos investointeja ei juuri vaadita, niin yrittäähän voi.
Jos et odota enempää kuin muutaman satasen lisätuloa kuukausittain, niin homma voi ihan hyvin toimia ja tuohon voi päästä vähäisellä oman ajan käytöllä. Jos taas yrität päästä taksilla keskipalkoille, niin saat kyllä työnarkomaanina painaa 80h viikkoa ja silti saattaa jäädä haaveeksi, vaikka työkalutkin maksat itse yrittäjänä.
Rengiksi toisille alkaminenkin voisi olla vaihtoehto,ainakin alkuun, jotta ala tulisi tutuksi,- Buuuaaaaah
Vakuutukset ovat ilmaiset kun teet osa-aikaisena.
- Loppuunajettu
Buuuaaaaah kirjoitti:
Vakuutukset ovat ilmaiset kun teet osa-aikaisena.
Hyvä huomio!
- Fncncbfospsxkckdo
Kyl te taksiautoilijat ootte sitte vammasia. Jos joku haluaa alalle niin heti hyökätään kimppuun ja haukutaan sekä maalaillaan uhkakuvia kuinka kukaan ei tienaa ja maailma tuhoutuu. Ja kaiken lisäksi varmaan puolet on lopettamassa koska on vaan helpompi luovuttaa kuin yrittää. Olette yrittäjän irvikuvia. Yrittämiseen liittyy riski mutta taksiyrittämisessä sitä ei käytännössä ole jollei sotke omia ja firman rahoja keskenään. Niinkin tyhmiä löytyy taksista ja paljon. Toisaalta peruskoulun ja ”elämänkoulun” tutkinnoilla ei muuta voi odottaa.
Kunhan kilpailu avataan niin voisin ajella isojen tapahtumien aikaan Uberia ja nauraa teille vähä-älyisille läskeille.- Ubihgf
Ajella uhria. Uber ei palaa Suomeen. Kyllä olet tyhmä. Tarkkailuluokalla ei näköjään opi mitään.
- Loppuunajettu
Miksi et ajele jatkuvasti, kun kerran huipputulot ovat varmat?
- Junioryrittäjä
Tulevaisuudessakin todennäköisesti tarvitaan eu:uun mittalaitedirektiivin täyttävä mittari autoon. Korti.lukulaitteesta ei ole tietoa, mutta vähiin käy asiakkaat jollei sellaista ole. Jos yhteiskunnan ajoja haluaa ajamaan, niin korttilaitteiden pitää olla synkassa mittarin kanssa.
Jos ajat vain yritys tai yksityis asiakkaita, niin et välttämättä tarvitse laiteyhteyksiä.
Toisaalta markkinat käy kyllä lopulta pieniksi vain yksityisasiakkaiden kanssa kuopiossakin.
Liikenne vakuutus on luokkaa 3x. Kasko on vähän kalliimpi ja keskeytysvakuutusta et tartte kun sulla on muukin työ. Vastuuvakuutus luokkaa 1-200 vuosi.
Ekana sun pitää perustaa se yritys perustamisilmoituksella.- Fuckkkjyyy
Mittaria ei tarvi jos hinta sovitaan etukäteen
- Junioryrittäjä
Tulevaisuudessakin todennäköisesti tarvitaan eu:uun mittalaitedirektiivin täyttävä mittari autoon. Korti.lukulaitteesta ei ole tietoa, mutta vähiin käy asiakkaat jollei sellaista ole. Jos yhteiskunnan ajoja haluaa ajamaan, niin korttilaitteiden pitää olla synkassa mittarin kanssa.
Jos ajat vain yritys tai yksityis asiakkaita, niin et välttämättä tarvitse laiteyhteyksiä.
Toisaalta markkinat käy kyllä lopulta pieniksi vain yksityisasiakkaiden kanssa kuopiossakin.
Liikenne vakuutus on luokkaa 3x. Kasko on vähän kalliimpi ja keskeytysvakuutusta et tartte kun sulla on muukin työ. Vastuuvakuutus luokkaa 1-200 vuosi.
Ekana sun pitää perustaa se yritys perustamisilmoituksella. - EntinenTaksiyrittäjä
Miksi muka osa-aikainen yrittäjä? Helpompi olisi olla osa-aikainen kuljettaja toisen palveluksessa. Näitä paikkoja on ollut auki vuosikaudet, eikö ole kelvannut rengin hommat? Ajattelit, että osa-aikaisena yrittäjänä pärjäisin paremmin? Pieleen menee, olisit ruvennut rengiksi vaan, pääsisit helpommalla ja tuottavammalla tavalla. Vaan mitäpäs minä alan ihminen olen ketään neuvomaan. Kaikki on parasta oppia kantapään kautta. Näin se menee, menehän kokeilemaan. ;)
- Loppuunajettu
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua. - Iu67tt5
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.Ja niillä tuloilla maksat tarvittavat vakuutukset ja muut lakisääteiset maksut. Mistä näitä älyköitä sikiää?
- Loppuunajettu
Iu67tt5 kirjoitti:
Ja niillä tuloilla maksat tarvittavat vakuutukset ja muut lakisääteiset maksut. Mistä näitä älyköitä sikiää?
Varmaan jollekin nälkävuosien kasvatille muutama satku on iso raha, eikä pieneen mieleen ole juolahtanut, että osa-aikaisille vakuutukset voivat olla erihintaisia?
Tuolla yllä mainittiin vakuutusten olevan noin kolminkertaiset. Ei kuulosta mitenkään mahdottomalta. Jos vaikka 1000-2000e ylimääräistä vakuutuksiin vuodessa, niin se vaatii 20-40e ajoa viikossa. No Ok, kuluineen korkeintaan satanen. Eli pitäisi saada kassaan enemmän kuin satku viikossa päästäkseen tienaamaan. Ei vaadi ihmeitä, mutta tietty noin kova vakuutuksen osuus soisi osa-aikaisen tuntipalkkaa rajusti. Todennäköisemmin kuitenkin vähempikin riittää.
”Muut lakisääteiset”. Ilmeisesti yrität vain pelotella, kun et uskalla näitä mainitakaan. Vai etkö kehtaa ihan niin pieniä summia mainita?
Tapetilla oli joku aika sitten kymppitonnin vuotuisen taksitulon tienaamisen mahdollisuus kevytmallilla, jolloin todennäköisesti siis kaikki maksut huomattavasti pienempiä tai olemattomia. En tiedä miten tämä eteni? - Loppuunajettu
Loppuunajettu kirjoitti:
Varmaan jollekin nälkävuosien kasvatille muutama satku on iso raha, eikä pieneen mieleen ole juolahtanut, että osa-aikaisille vakuutukset voivat olla erihintaisia?
Tuolla yllä mainittiin vakuutusten olevan noin kolminkertaiset. Ei kuulosta mitenkään mahdottomalta. Jos vaikka 1000-2000e ylimääräistä vakuutuksiin vuodessa, niin se vaatii 20-40e ajoa viikossa. No Ok, kuluineen korkeintaan satanen. Eli pitäisi saada kassaan enemmän kuin satku viikossa päästäkseen tienaamaan. Ei vaadi ihmeitä, mutta tietty noin kova vakuutuksen osuus soisi osa-aikaisen tuntipalkkaa rajusti. Todennäköisemmin kuitenkin vähempikin riittää.
”Muut lakisääteiset”. Ilmeisesti yrität vain pelotella, kun et uskalla näitä mainitakaan. Vai etkö kehtaa ihan niin pieniä summia mainita?
Tapetilla oli joku aika sitten kymppitonnin vuotuisen taksitulon tienaamisen mahdollisuus kevytmallilla, jolloin todennäköisesti siis kaikki maksut huomattavasti pienempiä tai olemattomia. En tiedä miten tämä eteni?http://www.gocompare.com/taxi-insurance/beginners-guide/
Tuollakin mainitaan taksivakuutusten kilometrisidonnaisuus. En tiedä eikö Suomessa moista ole aiemmin tarjottu, mutta todennäköisesti tarjotaan jatkossa, tai ei ainakaan ole mitään estettä osa-aikataksien halvemmille vakuutuksille. - EntinenTaksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat....”
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että taksialan kustannukset laskevat? - EntinenTaksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat....”
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että taksialan kustannukset laskevat? - EntinenTaksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat....”
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että taksialan kustannukset laskevat? - EntinenTaksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat....”
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että taksialan kustannukset laskevat? - EntinenTaksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
http://www.gocompare.com/taxi-insurance/beginners-guide/
Tuollakin mainitaan taksivakuutusten kilometrisidonnaisuus. En tiedä eikö Suomessa moista ole aiemmin tarjottu, mutta todennäköisesti tarjotaan jatkossa, tai ei ainakaan ole mitään estettä osa-aikataksien halvemmille vakuutuksille.Tuota - meinaatkos, että suomalaiset noudattavat Britannian sääntöjä?
Toisaalta, onhan se kiva, että teitä ”haaveilijoita” riittää, saadaan uusia yrittäjiä meidän lopettaneiden ja lopettavien tilalle. Kyselyn mukaan n. 25% nykyisistä autoilijoista lopettaa ennen uuden lain voimaantuloa 1.7.2018. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mitä varten he lopettavat? Lopettaisivatko, jos taksiala paranisi?
Onnea! - Entinen.Taksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat”
Mistä olet saanut mieleesi, että taksialan kustannukset laskee? - EntinenTaksiyrittäjä
Loppuunajettu kirjoitti:
Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat ja jos joka tapauksesa auton tarvitsee, niin ei ole lainkaan sanottua, että osa-aikayrittäjänä häviäisi osa-aikakuskille.
Se isäntä kun ei yleensä anna autoaan käyttöön tyyliin: ”Pidä kuukausi, ajele keikkaa työmatkojesi ohessa ja sille päälle sattuessasi”. Renkinä pitäisi ajaa yleensä ainakin se yksi työvuoro yhtä soittoa riippumatta keikkojen määristä ja ilman kovin suurta mahdollisuutta omien asioiden hoiteluun samalla, vaikka toki suht joustavaa yleensä onkin.
Osa-aikataksien idea nettisovellisten tukemana on juuri tuossa, että voi heittää vaikka yhden keikan aamulla, seuraavan vaikka seuraavan päivän illalla. Molemmat vaikka leipätyömatkojen ohessa, ilman tolppailua.” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat...”
Mistä olet saanut päähäsi, että taksialan yrittäjien kustannukset laskevat?
Kyselyn mukaan n. 20-25% alan nykyisistä yrittäjistä lopettaa ennen uuden taksilain voimaantuloa. Oletko tullut ajatelleeksi, miksi lopettavat? - Loppuunajettu
EntinenTaksiyrittäjä kirjoitti:
” Jos yrittäjyyden kustannukset jatkossa laskevat...”
Mistä olet saanut päähäsi, että taksialan yrittäjien kustannukset laskevat?
Kyselyn mukaan n. 20-25% alan nykyisistä yrittäjistä lopettaa ennen uuden taksilain voimaantuloa. Oletko tullut ajatelleeksi, miksi lopettavat?Lopettavat, koska ovat vanhoja ja koska kasvava taksiyrittäjien määrä kaventaa leipää.
Siitä olen saanut päähäni, ettei välttämättä tarvita enää kaikille takseille yhtä raskasta laitteistoa ja vakuutuksia, jos kyseessä osa-aikayrittäjyys. - Loppuunajettu
EntinenTaksiyrittäjä kirjoitti:
Tuota - meinaatkos, että suomalaiset noudattavat Britannian sääntöjä?
Toisaalta, onhan se kiva, että teitä ”haaveilijoita” riittää, saadaan uusia yrittäjiä meidän lopettaneiden ja lopettavien tilalle. Kyselyn mukaan n. 25% nykyisistä autoilijoista lopettaa ennen uuden lain voimaantuloa 1.7.2018. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mitä varten he lopettavat? Lopettaisivatko, jos taksiala paranisi?
Onnea!Mitähän sääntöä tarkoitat? Suomessa laki vaatinee pakollisen vakuutuksen takseille, mutta tuskin on mitään sääntöä, joka määrää vakuutusyhtiötä perimään saman sunnuntaiajelijalta kuin kolmessa vuorossa autoaan pyörittävältä.
En minä ole sanonut, että ala paranisi, varsinkaan vanhoille täysiaikaisille yrittäjille. Omalla autollaan muun työn tai loikoilun ohessa pientä sivutuloa hankkiville saattaa parantuakin.
Itse en ole alalle näillä näkymin palaamassa, mutta ehkä tuota osa-aikasuhaamista voisi joskus pitää vaihtoehtona. Täytyy nyt ensin katsoa miten homma etenee? Jos tulee tarjolle sopiva paketti sovellusta, kevyttä kustannusrakennetta jne.., niin mikäs siinä olisi keikan pari silloin tällöin heittäessä. Täysiaikaiseksi kuskiksi tai yrittäjäksi en usko alkavani enää, sillä tulot todennäköisesti tippuvat.
- Eräinen
Hienoa, että 25% lopettaa. Antaa minulle hyvän mahdollisuuden menestyä, koska olen aktiivinen tyyppi.
Olen mukava, palveleva ja asiakas saa minulta henkilökohtaiset yhteystiedot käytettyään palveluksiani. Teen oman palveluni niin haluttavaksi, että minua halutaan käyttää.
Yksikään taksikuski ei ole sanonut minulle ikinä, että palvelen sinua mielelläni jatkossakin. Soita. Kun tilaat suoraan, laitetaan mittari pois päältä "xxx risteyksessä" kun menet kotiin.
Todellisuudessa jos mietin taksien pärjäämistä tulevaisuudessa, niin on totta, että jengi ei pärjää jatkossa yhtä hyvin, mutta osa pärjää entistä paremmin.- Loppuunajettu
Käytännössä nuo omat asiakkaat eivät vaan ole olleet kannattavia ainakaan stadissa.
Kauniita ajatuksia sinulla, mutta jos olisit ollut alalla ennen kuin päätit olevasi kaikkia muita parempi, niin olisi vähän realismiakin mukana.
Normaali ihminen 40h työviikoilla plus lomat päälle on autossa jotain 20% kaikesta ajasta. Sillä, jolle annoit numerosi, on siis 20% sauma tavoittaa sinut. Jos taas kyseessä isompi liikennealue, kuten Helsinki ennen ja jatkossa vapautuksen jälkeen ihan koko maa, niin millä todennäköisyydellä ajattelit olevasi tuon asiakkaan soittaessa riittävän lähellä, ilman tulevia tai juuri päällä olevia tilauksia? Ei se asiakas tuntikausiksi jää odottamaan. Jos taas asiakas tilaakin sinut ennakkoon, niin voit kyllä järjestää itsesi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, mutta silloin et voi ottaa vapaasti vastaan keikkoja noin tuntia ennen hakuaikaa ja joudut mahdollisesti ajamaan edellisen keikan jälkeen pitkänkin matkan hakemaan juuri tuota asiakasta. Sitten vielä alennus päälle.
Käytännössä tuollaiset yksityistilaukset kannattavat vain, jos niistä saa poikkeuksellisen korkean - ei siis alennetun! - hinnan tai ne sopivat erikoistilanteessa poikkeuksellisen hyvin ”reititykseesi” eli esimerkiksi naapuri lähtee kentälle juuri silloin, kun itse muutenkin sinne lähtisit asiakkaita hakemaan.
Ei noita välityskeskuksia turhaan ole keksitty.
Varmalta näyttää, että vuoden kuluttua on monessa vajakkitaloudessa kova parku. Eniten uusien hörhöyrittäjien keskuudessa, mutta kipeää tekee monelle vanhallekin. - 2.0tdiex200cdi
Suoraan autoon soittavat asiakkaat useimmiten soittavat juuri silloin kun olet eri puolella kaupunkia. Joko siis myyt ei-oota tai lähdet tolpalta, parhaassa tapauksessa paalupaikalta hakemaan asiakasta. Niinkin voi käydä että ajomatka asiakkaan luokse on pidempi kuin toteutunut kyyti. Ja tästä aiot vielä antaa alennusta? Nyrkkisääntö on, että mikä tahansa etukäteen sovittu keikka alta viidenkympin tuo tappiota. Jos omilla asiakkailla aikoo pärjätä paremmin kuin normaalissa tilausvälityksessä, taksan pitäisi olla ainakin 1,5 kertaa nykyinen taksa
- KokemustaJa
Loppuunajettu kirjoitti:
Käytännössä nuo omat asiakkaat eivät vaan ole olleet kannattavia ainakaan stadissa.
Kauniita ajatuksia sinulla, mutta jos olisit ollut alalla ennen kuin päätit olevasi kaikkia muita parempi, niin olisi vähän realismiakin mukana.
Normaali ihminen 40h työviikoilla plus lomat päälle on autossa jotain 20% kaikesta ajasta. Sillä, jolle annoit numerosi, on siis 20% sauma tavoittaa sinut. Jos taas kyseessä isompi liikennealue, kuten Helsinki ennen ja jatkossa vapautuksen jälkeen ihan koko maa, niin millä todennäköisyydellä ajattelit olevasi tuon asiakkaan soittaessa riittävän lähellä, ilman tulevia tai juuri päällä olevia tilauksia? Ei se asiakas tuntikausiksi jää odottamaan. Jos taas asiakas tilaakin sinut ennakkoon, niin voit kyllä järjestää itsesi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, mutta silloin et voi ottaa vapaasti vastaan keikkoja noin tuntia ennen hakuaikaa ja joudut mahdollisesti ajamaan edellisen keikan jälkeen pitkänkin matkan hakemaan juuri tuota asiakasta. Sitten vielä alennus päälle.
Käytännössä tuollaiset yksityistilaukset kannattavat vain, jos niistä saa poikkeuksellisen korkean - ei siis alennetun! - hinnan tai ne sopivat erikoistilanteessa poikkeuksellisen hyvin ”reititykseesi” eli esimerkiksi naapuri lähtee kentälle juuri silloin, kun itse muutenkin sinne lähtisit asiakkaita hakemaan.
Ei noita välityskeskuksia turhaan ole keksitty.
Varmalta näyttää, että vuoden kuluttua on monessa vajakkitaloudessa kova parku. Eniten uusien hörhöyrittäjien keskuudessa, mutta kipeää tekee monelle vanhallekin.Järkipuhetta mutta antaa noitten vetää naru kaulaan ja mietiskellä seurauksia.
- joku.uu
Kyllä mä näkisin että kulut laskevat reilusti jos jatkossa ei tarvitse maksaa välityskeskukseen kuulumista, hankkia autoon välineistöä nii paljon ja jopa vakuutukset saattaa olla jatkossa vielä nykyistä inhimillisempiä. Varsinkin jos AP on tuossa vielä auto valmiina niin käytännössä yrittämisestä jos se on pienimuotoista niin tule käytännössä mitään menoja noiden lisäksi, ainoastaan sitten niistä ajoista joutuu käytännössä maksamaan esim. 20% uberin tyyliselle palvelulle. tai esim. korttimaksupalveluista. ALV tai eläkemaksuja ei tarvitse jos pysyyy toiminta tarpekesi pienenä.
- Junioryrittäjä
Jos nyt miettii niitä mahdollisia kuluja joita osa-aikayrittäjälle tulisi, niin kirjanpito, minimi yel maksu, yritystili ja pankkipalvelut, ammattiliikenne vakuutukset(osittain?) Ja muutamia ilmoitusvelvollisuuksia. Jos haluaa oikeasti palvella asiakkaita niin korttipääte on ehdoton.
Minimissään kulut tulisi olemaan minimissään ilman taksamittaria olemaan luokkaa 300euroa kuussa. Todellisuudessa niihin kannattaisi budjetoida se 500 euroa. Jos haluaisi tienata 500euroa bruttoa eli liikevoittoa kuussa lisää, niin pitäisi ajaa liikevaihtoa minimissään nykyhinnoilla se noin 1300 euroa alvillista(10%).
1300 euron liikevaihdon tienaamiseen taas nykytaksoilla pitää tehdä töitä isoissa kaupungeissa noin 35-40 tuntia. Tuntipalkaksi ei todellakaan jäisi paljoa, mutta saman tienaa nykyisin extrana tekemällä kuljettajana töitä vieraalle, kertyy jopa vuosilomakorvauskin kaupan päälle.
Jos tekee samalla päätyötä 160-170 tuntia kuussa ja lisää siihen taksiextran päälle, niin työtuntejan tuleekin sitten 215-220 tuntia sekä hallinnolliset työt sekä auton pesut ja siivoukset päälle.
Rupee olemaan jo aika rapsakat tunnit, joita kovinkaan moni ukko ei jaksa kauaa tehdä.
Toki ei se mitenkään mahdottomat työtunnit kuitenkaan ole. Itsekin näin pää toimisena taksiyrittäjäna teen enemmänkin työtunteja kuussa, ainakin loppuvuoden aikaan sesonkina. Viime kuussa tuli pelkkiä ajotunteja noin 240 tehtyä. Kesällä toki ajellaan vähän vähemmän toki.
Nostan kuitenkin tulevaisuudessa hattua, jos pystyy esim toiminimellä ajamaan kannattavasti taksia, käynyt itsekin mielessä siirtyä tulevaisuudessa täyspäiväyrittäjästä osa-aikayrittäjäksi. Sen tiedä että harva siihen vaan kykenee.
Voinkin toivottaa onnea ja menestystä Kuopion suunnalle, kun itse toimin pkseudulla niin kilpailijaksi aloittajasta tuskin on?- Loppuunajettu
Kirjanpito ei maksa mittään tai on kirjausperusteinen (eli osa-aikaiselle suhteessa yhtä edullista kuin täysaikaiselle), eikä mikään mahdottomuus tehdä itsekään.
Yritystili ja pankkipalvelut myös lähinnä suoritusperusteisia eli eivät osa-aikaiselle suhteessa sen kalliimpia kuin täysaikaisellekaan.
YEL on maksamista itselleen ja saattaa tässäkin osa-aikainen päästä halvemmalla.
Korttipäätteen saa iZettlelta ostaa 59e, plus 2% per myynti. Ei kuukausimaksuja.
Ei tuosta 300e kuussa tule millään. No ehkä jos täytyy maksaa täysi taksivakuutus.
Voittomarginaaliesi laskeminen ei päde, jos kyse kulujen kattamisesta, kulut kun jo laskettu voittomarginaalissa mukaan. Jos siis laskit nykyisin toimivan taksin normaalilla marginaalilla. Tai pitäisi laskea tuo väittämäsi osa-aikaisen kulu - vakituisen kulu samaa liikevaihtoa kohden ja näin selvittää paljonko ylimääräistä ajoa vaatii.
Itse ajoin renkinä jotain tuollaisia 250 tuntisia silloin, kun vielä ajoa riitti ja palkka oli kohdillaan. Sitten tuli lama ja alkoi tolppaistuskelu, jolloin tunnit laskivat osa-aikaisen puolelle ja tuntipalkka tietenkin myös, kun tunnit eivät olleet tehokkaita. Kuukausipalkka puolittui tai allekin, samaan aikaan kun muilla aloilla normaalit palkankorotukset pyörivät.
Paska ala, enkä vakituiseksi suosittele kenellekään, mutta ainahan voi kokeilla. Todennäköisesti vielä paskemmaksi muuttuu 1.7.eteenpäin, ainakin yrittäjille. Rengeille se bonus tulossa, että saavat perustaa oman vapaasti, mutta tuskin se juuri tulotasoa nykyiseen verrattuna nostaa, kun kilpailu lisääntyy, - Junioryrittäjä
Laskelmiini on tosiaan käytetty nykyistä kulurakennetta osittain, tulevaisuudesta ei tiedä kukaan muuta kuin että mainitsemasi izetle ei synkkaa mittalaitedirektiivin täyttävien mittareiden kanssa, joita tarvitaan kaikkiin yhteiskunnan ajoihin sekä moniin yritysajoihinkin. Veikkaisin Kuopiossakin yhteiskunnan ja yritysajojen osuuden olevan suhteellisen suuri. En itse usko että edes pkseudulla pelkkien yksityisten ja turistien ajaminen kovin leveätä leipää toisi.
Minäkään en suosittelisi alaa myöskään enään kellekään. Mutta olen silti myös sitä mieltä, että on mahdollista kuitenkin elättää itsensä nyt ja tulevaisuudessa.
Ja paskempiakin hommia on.
Onnea aloittajalle kuitenkin, jos tosissaan alalle aikoo. - joku.uu
Junioryrittäjä kirjoitti:
Laskelmiini on tosiaan käytetty nykyistä kulurakennetta osittain, tulevaisuudesta ei tiedä kukaan muuta kuin että mainitsemasi izetle ei synkkaa mittalaitedirektiivin täyttävien mittareiden kanssa, joita tarvitaan kaikkiin yhteiskunnan ajoihin sekä moniin yritysajoihinkin. Veikkaisin Kuopiossakin yhteiskunnan ja yritysajojen osuuden olevan suhteellisen suuri. En itse usko että edes pkseudulla pelkkien yksityisten ja turistien ajaminen kovin leveätä leipää toisi.
Minäkään en suosittelisi alaa myöskään enään kellekään. Mutta olen silti myös sitä mieltä, että on mahdollista kuitenkin elättää itsensä nyt ja tulevaisuudessa.
Ja paskempiakin hommia on.
Onnea aloittajalle kuitenkin, jos tosissaan alalle aikoo.Toisaalta tässä enemmän on puhuttu juuri vähäisestä ajosta osa-aikaisena, se kannattavuus menee juuri siinä että jos autoon ei tarvita hankkia lisävarusteita eikä maksaa kiinteää maksua esim. välityskeskukseen ja maksupäätteistä. Eli jos ajaa sen vaikka 30-50 tuntia kuukaudessa. Kuitenkin jo auton varustelu esim. kelakyytikuntoon taitaa maksaa 2000-3000e mittarit ja laitteet kokonaisuudessaan, toki lopettavia kuskejakin on että käytettyjä voi olla myös tarjolla ja vanhoja tulla markkinoille.
- Loppuunajettu
Junioryrittäjä kirjoitti:
Laskelmiini on tosiaan käytetty nykyistä kulurakennetta osittain, tulevaisuudesta ei tiedä kukaan muuta kuin että mainitsemasi izetle ei synkkaa mittalaitedirektiivin täyttävien mittareiden kanssa, joita tarvitaan kaikkiin yhteiskunnan ajoihin sekä moniin yritysajoihinkin. Veikkaisin Kuopiossakin yhteiskunnan ja yritysajojen osuuden olevan suhteellisen suuri. En itse usko että edes pkseudulla pelkkien yksityisten ja turistien ajaminen kovin leveätä leipää toisi.
Minäkään en suosittelisi alaa myöskään enään kellekään. Mutta olen silti myös sitä mieltä, että on mahdollista kuitenkin elättää itsensä nyt ja tulevaisuudessa.
Ja paskempiakin hommia on.
Onnea aloittajalle kuitenkin, jos tosissaan alalle aikoo.Osa-aikainen vanhalla Avella ei välttämättä noita yhteiskunnan ajoja havittele. Mielestäni osa aikaisuuden ideana juuri oma vapaa aikataulu ja töiden sovittaminen yhteen muun oman elämän kanssa eli juuri tyyliin ”katsotaanpa kauppareissulla, josko olisi asiakkaita tarjolla”.
Helsingin öissä pärjäsi sen minkä pärjäsi ihan yksityisillä. Päivisin eri asia. Mutta osa-aikainen oletettavasti ajaisi enemmän iltaa ja viikonloppua?
izettlestä ja sen yhteensopivuudesta en tosiaan tiedä, luulisi tuohon kuitenkin jonkin kohtuuratkaisun löytyvän.
Ikävämpiä töitä on kyllä, mutta tuskin huonommin palkattuja. Etenkään huomioiden riskin, perussiivooja sentään tietää mitä tienaa.
- Jupe55
1 Vähäinen liiketoiminta
Vähäinen liiketoiminta on jätetty arvonlisäverotuksen ulkopuolelle. Vähäisen liiketoiminnan raja määräytyy tilikauden liikevaihdon perusteella. Verovelvollisen, jonka verokausi on neljänneskalenterivuosi tai kalenterivuosi, tilikautena pidetään arvonlisäverolain (AVL 216 §) mukaan kalenterivuotta. Myyjä ei ole verovelvollinen, jos arvonlisäverolaissa tarkoitettu tilikauden liikevaihto on enintään 10 000 euroa.
Jos ajat alle 10000 eurolla saat ajaa ilman alvin maksua eli voit heti ajaa 10% edullisemmilla taksoilla kuin muut.- joku.uu
Joo ja eikö YEL maksusta mene reilussa 7600 eurossa?
- sjjkkjjhj
"Jos ajat alle 10000 eurolla saat ajaa ilman alvin maksua eli voit heti ajaa 10% edullisemmilla taksoilla kuin muut. "
Toisaalta et saa myöskään vähentää arvonlisäveroa esim. polttoaineista, vakuutuksista, auton huolloista/korjauksista yms. kuluista. - Taksikeisari
Kymppitonnin vaihtoon päässee ilman alennuksiakin ja voi vasta nostaa hintaa, että saa tuloksen ededs plussalle. Palkkaa ei tuolla vaihdolla vielä jää.
- joku..uu
Taksikeisari kirjoitti:
Kymppitonnin vaihtoon päässee ilman alennuksiakin ja voi vasta nostaa hintaa, että saa tuloksen ededs plussalle. Palkkaa ei tuolla vaihdolla vielä jää.
Jää tuosta kuitenkin noin puolet liikevaihdosta voittoa jos pystyy pyöritätmään yritystä minimikustannuksilla, ehkä enemmän jos jatkossa vakuutusmaksu tippuu. Tarvitaan tuohon kymppitonniin noin 30 tuntia kuukaudessa. Tulisi kuitenkin noin 500 euroa lisää kuukaudessa tienestiä. Tämä siis sillä oletuksella että auto on "ilmainen". Tietenkin senkin arvo ja käyttökustannukset nousee vaikka ajoa on vähän, että todellinen tulos on heikompi.
- joku.uu
Ainakin omien laskelmien mukaan AP ei ehkä joudu kiinteistä kuluista maksamaan kun tuon auton taksivakuutuksen (oma vakuutushan siinä pitäisi olla jokatapauksessa) ja pienin varauksin kännykkäliittymän firmalle mutta sekin voi periaatessa olla oma. Eli periaatessa kiinteät kulut on muutamasta kympistä muutamaan sataseen riipuen sitten miten vakuutusyhtiö jatkossa hinnoittelee tuon. Ottaen huomioon että voi ajaa ilman alvia ja yel niin hinta on alhaisempi ja muutamalla ajolla pystyy tienaamaan jo kuukauden menot. Tuolla määrällä myöskään harvemmin esim. auton arvoa saadaan paljon alemmas ja lisää juoksevia kuluja. Tietenkin itse ajamisesta sitten meneekin välitysfirmalle tai luottokorttifirmalle muutamia prosentteja ja bensakuluihin, mutta periaatessa nuo kulut on niin pieniä että oikeasti ei paljon lisätöitä tarvitse tehdä että saa jo tuottoa. Tietenkin menoja saa lisää jos haluaa esim. kirjanpitoon, auton pesuun ja muuhun.
- alkup.eräinen
Kiitos keskustlelun muuttumisesta aidosti asiallisempaan suuntaan.
Yel-mulla onkin jo valmiiksi ja se menee päätoimesta., joten laskee kynnystä edelleen.
Yksi iso juttu tulee olemaan se, että millä tasolla tulee olemaan nämä erilaisten taksamittareiden hintatasot ja toisekseen, että mitä kustantaa olla mukana jossain taksikeskuksessa.
Saako jatkossa olla tolpalla vaikka ei ole mukana taksikeskuksessa?- brekkkk
Lentokentät et saa, satamat et saa, linja-autoterminaalit et saa jne. Tolpat vuokrataan tietyille välitysfirmoille kuten Ruotsissa. Hankalaa tulee olemaan toimiminen ilman johtavassa asemassa olevaa välityskeskusta.
Trolleille tiedoksi. Turha urputtaa, näis se menee. - joonas2018
brekkkk kirjoitti:
Lentokentät et saa, satamat et saa, linja-autoterminaalit et saa jne. Tolpat vuokrataan tietyille välitysfirmoille kuten Ruotsissa. Hankalaa tulee olemaan toimiminen ilman johtavassa asemassa olevaa välityskeskusta.
Trolleille tiedoksi. Turha urputtaa, näis se menee.Olisiko mitään näyttöä väitteesi tueksi?
Mainitsemasi kaltaiset paikat ovat julkista aluetta ja siis varsin todennäköisesti kaupungin (tai valtion) omistamia alueita. Näille alueille pääsyä tuskin voidaan rajoittaa.
Eri asia voisi sitten olla jokin yksityinen alue, kuten vaikka jonkin hotellin piha. Nämäkin tontit lienevät useimmiten kaupungin omistuksessa, joten
kaupunki viimekädessä voinee päättää.
Ja mitä tehdään silloin jos joku keskukseen kuulumaton taksi kuitenkin menee vuokratulle asemalle? - ÄläLuuleTiedä
joonas2018 kirjoitti:
Olisiko mitään näyttöä väitteesi tueksi?
Mainitsemasi kaltaiset paikat ovat julkista aluetta ja siis varsin todennäköisesti kaupungin (tai valtion) omistamia alueita. Näille alueille pääsyä tuskin voidaan rajoittaa.
Eri asia voisi sitten olla jokin yksityinen alue, kuten vaikka jonkin hotellin piha. Nämäkin tontit lienevät useimmiten kaupungin omistuksessa, joten
kaupunki viimekädessä voinee päättää.
Ja mitä tehdään silloin jos joku keskukseen kuulumaton taksi kuitenkin menee vuokratulle asemalle?Ai mitenkö? Käy vaikka katsomassa Helsinki-Vantaa kentän taksien keräilyaluetta ja asemia. Ihan samalla tavalla kuin sielläkin.
Kannattaa kokeilla ajaa niille tolpille ilman lupaa. Ei onnistu. - joonas2018
ÄläLuuleTiedä kirjoitti:
Ai mitenkö? Käy vaikka katsomassa Helsinki-Vantaa kentän taksien keräilyaluetta ja asemia. Ihan samalla tavalla kuin sielläkin.
Kannattaa kokeilla ajaa niille tolpille ilman lupaa. Ei onnistu.Kuka tässä on mistään teknisistä järjestelyistä puhunut?
Kai ole tietoinen siitä, että asemapaikkasäädökset ovat muuttumassa
voimaan tulevan lain myötä?
Asemapaikkasäädöksiinhän tuo rajoittaminen on perustunut.
Tietenkin jatkossakin voi olla, ja tulee ehkä olemaan, jokin tekninen järjestely, jolla voidaan kerätä maksuja sinne tulevilta, mutta se on kokonaan toinen asia sitten. - HekaTaksista
joonas2018 kirjoitti:
Kuka tässä on mistään teknisistä järjestelyistä puhunut?
Kai ole tietoinen siitä, että asemapaikkasäädökset ovat muuttumassa
voimaan tulevan lain myötä?
Asemapaikkasäädöksiinhän tuo rajoittaminen on perustunut.
Tietenkin jatkossakin voi olla, ja tulee ehkä olemaan, jokin tekninen järjestely, jolla voidaan kerätä maksuja sinne tulevilta, mutta se on kokonaan toinen asia sitten.Kuule niitä kerätään jo ja jatkossa kerätään useammalta paikalta joihin pääsevät vain tietyn välityskeskuksen autot.
Vain alaa täysin tuntemattomat kommentoivat tavallasi.
Katsos kun luulo ei ole tiedon väärti.
Hyvä että on unelmia. Ikävä etteivät ne toteudu. - joonas2018
Joo, olen alaa täysin tuntematon, mitä nyt reilu 20 vuotta on tullut taksin rattia väännettyä..
Tämän asian pohtiminen ei tosin sinänsä vaadi mitään "alan tuntemista".
Jotain muuta, sellaista mitä ei rattia pyörittelemällä saa, se sen sijaan vatii...
Siis konkreettista näyttöä ei ole.
Tämä selvä. - hdfsgahsjdj
joonas2018 kirjoitti:
Joo, olen alaa täysin tuntematon, mitä nyt reilu 20 vuotta on tullut taksin rattia väännettyä..
Tämän asian pohtiminen ei tosin sinänsä vaadi mitään "alan tuntemista".
Jotain muuta, sellaista mitä ei rattia pyörittelemällä saa, se sen sijaan vatii...
Siis konkreettista näyttöä ei ole.
Tämä selvä.Jos olet 20 vuotta rattia vääntänyt ilmeisesti jossain perähikiällä. Ota selvää miten Tukholmassa on tolpat jaettu ja kuka niitä saa käyttää. Ota selvää miten Hki-Vantaa kentällä toimitaan ja kuka sitä pyörittää. Pääkaupunkiseudulla tolpat menevät suurimmille välitysyhtiöille. Fakta. Näille nimetyille tolpille ei ole muilla asiaa. Fakta.Tukholman malli tulee tänne. Fakta.
Sama tulee olemaan satamissa ja muissa terminaaleissa 1.7 alkaen. Sopimuksia on tehty ja tehdään edelleen. Kirjoitit hotellien pihoista, ne ovat hotellien yksitysaluetta ja ne voivat myöntää luvan vain tietyn välitysfirman autoille. Näitäkin sopimuksia on jo tehty.
Konkreettista näyttöä löytyy. Tämä selvä. Et vaan tajua. Turhaa jankutat. Loppu. - kilpaillaan
hdfsgahsjdj kirjoitti:
Jos olet 20 vuotta rattia vääntänyt ilmeisesti jossain perähikiällä. Ota selvää miten Tukholmassa on tolpat jaettu ja kuka niitä saa käyttää. Ota selvää miten Hki-Vantaa kentällä toimitaan ja kuka sitä pyörittää. Pääkaupunkiseudulla tolpat menevät suurimmille välitysyhtiöille. Fakta. Näille nimetyille tolpille ei ole muilla asiaa. Fakta.Tukholman malli tulee tänne. Fakta.
Sama tulee olemaan satamissa ja muissa terminaaleissa 1.7 alkaen. Sopimuksia on tehty ja tehdään edelleen. Kirjoitit hotellien pihoista, ne ovat hotellien yksitysaluetta ja ne voivat myöntää luvan vain tietyn välitysfirman autoille. Näitäkin sopimuksia on jo tehty.
Konkreettista näyttöä löytyy. Tämä selvä. Et vaan tajua. Turhaa jankutat. Loppu.Älä puhu paskaa.Vapaa kilpailu,nääs.
- miksieituletak
Miksei uberi muka tule takaisin?
- Kokemusta_piisaa
Rehti vastaus; jos tuloiksi ennen veroja riittää 10 eur tunti niin onnistuu ainakin kaupungeissa. Muutoin kannattaa miettiä kaikkia muita vaihtoehtoja.
- Taksiauto
Jos auto on luvanvaraiseksi rekisteröity täytyy yksityiskäytöstäkin maksaa verot! Ja radion kuuntelusta teosto maksu ym.
- ItkuVouhottajilleTulee
Lisäksi kuljettajalla tulee olla taksnkuljettajan pätevyys ja yrittäjällä puhtaat taustat sekä hyvämaineinen. Tämä poistaakin jo suuren osan palstan haihattelijoista. Lupia ja pätevyyttä ei tipu. Kyynel.
- Loppuunajettu
Egoko se vaatii esittämään, että ala vaatii jotain ihmeitä, vaikka totuus on, että siivojaltakin vaaditaan nykyään ja etenkin 1.7.alkaen enemmän?
- PillitäPoikaPillitä
Loppuunajettu kirjoitti:
Egoko se vaatii esittämään, että ala vaatii jotain ihmeitä, vaikka totuus on, että siivojaltakin vaaditaan nykyään ja etenkin 1.7.alkaen enemmän?
Tämä nyt on vaan faktaa. Egon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ilmeisesti kommentti osui ja upposi kun piti ruveta päätä aukomaan. Sinulla ei siis ole asiat kunnossa. Selvä. Kyynel.
- Loppuunajettu
PillitäPoikaPillitä kirjoitti:
Tämä nyt on vaan faktaa. Egon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ilmeisesti kommentti osui ja upposi kun piti ruveta päätä aukomaan. Sinulla ei siis ole asiat kunnossa. Selvä. Kyynel.
Joo, ei ole asiat kunnossa, koska päädyin taksia ajamaan, kuten ei kellään muullakaan taksin ratissa muuten kuin kesätöissä olleella, mutten nyt sentään vielä niin syvälle viemärin pohjakerroksiin ole valunut, etten taksiinkaan kelpaisi, kuskiksi tai yrittäjäksi. Ei vaan juuri innosta nykyään. Ehkä se osa-aikainen joskus, mutten siihen ensimmäisten joukossa ala ryntäämään. Antaa laineiden tasaantua ensin.
Kyynel vaan taksielämälle ja vielä sillä ylpeilylle.
- EntinenTaksiyrittäjä
Ennen kuin jatkatte turhanpäiväistä lässytystä ja haaveilua hienosta taksiammatista, lukekaa linkin alla olevat asiat. Lukekaa tarkasti ja tehkää päätelmiänne vasta sitten.
Automäärä tulee aluksi kasvamaan räjähdysmäisesti ainakin aluksi.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1503647176/21ec74efbb84b9e1f1dff029c2a75969/27062-Takseihin_liittyvat_tekniset_vaatimukset.pdf
Samoilta sivuilta luette asioista sitten vielä lisää, ei tarvitse enää mutuilla. - Jupe55
Ihmettelen suuresti kun täällä höpötetään usean sadan euron pakollisista kuukausi menoista.
Pankki & luottokortinlukijan saa ilman kk maksua esim.
https://www.izettle.com/fi
(Saa myös Clas Ohlson myymälästä)
https://sumup.fi/
Kirjanpito on yksinkertaista tehdä itse. Ilmaisia ohjelmia löytyy esim.
http://helineva.net/tilitin/
y-tunnus tarvitaan eli pitää perustaa yritys. Toiminimi. Tmi. Tuolla voi perustaa täysin ilmaiseksi.
https://www.perustayritys.fi
Taksikuvun autoon saa vaikka täältä. 13 euroa sisältäen postikulut.
https://www.aliexpress.com/item/12V-11inch-Taxi-Cab-Sign-Roof-Top-Topper-Car-Magnetic-Sign-Lamp-Light-Waterproof/32744763579.html
Taksikeskusmaksut. Uber ja Taxify tulevat 100% takaisin Suomen markkinoille ja varmasti muita appeja myös tulee.
Kukaan ei voi estää saattoliikennettä satamiin, lentokentille, rautatieasemille eli sinne voi kännykän appi sovelluksella tilata villin taksin. - eituleubereitule
"Taksikeskusmaksut. Uber ja Taxify tulevat 100% takaisin Suomen markkinoille ja varmasti muita appeja myös tulee."
Buuuuaaaaaaaaaaaaaaah, uber ei tule. 100 % varma tieto. - Epätietoinen_heppu
Voiko taksilupaa hakea noilla kevennetyillä ehdoilla missä vaiheessa tuota 1.7 silmällä pitäen?
Vai joutuuko anomuksen jättämään vasta 1.7- KevennetytEhdotHÄH
Mitkä ovat kevennetyt ehdot? En ole sellaisita kuulutkaan. Avaatko vähän?
- Nojohanpomppassssssssss
Keskimäärin perusjärkevä ihminen oivaltaa, että tässä heppu kysyi uuden lain mukaista toimintaa. Taksiluvan saaminen tulee olemaan läpihuutojuttu aiempaan verrattuna.
- ÄlyKunEiRiitäTeillä
Nojohanpomppassssssssss kirjoitti:
Keskimäärin perusjärkevä ihminen oivaltaa, että tässä heppu kysyi uuden lain mukaista toimintaa. Taksiluvan saaminen tulee olemaan läpihuutojuttu aiempaan verrattuna.
Edelleenkin taustat tarkastetaan. Sen luulisi sunkin vajaalla järjellä varustetun tajuavan. Jää palstan visionääreiltä luvat saamatta. Lisäksi kuskilla tulee olla pätevyys. Sitähän vajaalla älyllä varustetut visiönäärit ei tunnu tajuavan.
- Älykunriittäävaltateillä
Tarkastetaan taustat? Eiköhän aika harvalla tule ongelmia tässä. Kerrotko ketkä ei saisi?
Kerrotko miten kuskin pätevyys määritellään? Varsinkin kun henkilö oli itse tässä alkuperäisessä ideassa ajamassa itse yrittäjänä. - hohhoijaaaaaaa
Älykunriittäävaltateillä kirjoitti:
Tarkastetaan taustat? Eiköhän aika harvalla tule ongelmia tässä. Kerrotko ketkä ei saisi?
Kerrotko miten kuskin pätevyys määritellään? Varsinkin kun henkilö oli itse tässä alkuperäisessä ideassa ajamassa itse yrittäjänä.Ilman pätevyyttä ei ole asiaa taksin rattiin oli yrittäjä tai ei. Tätä ei vapautus poista. Katso trafin sivuilta.
Luvan saannin edellytykset löytyvät myös sieltä ja niistä on täällä jo kirjoitettu. - juujoojep
hohhoijaaaaaaa kirjoitti:
Ilman pätevyyttä ei ole asiaa taksin rattiin oli yrittäjä tai ei. Tätä ei vapautus poista. Katso trafin sivuilta.
Luvan saannin edellytykset löytyvät myös sieltä ja niistä on täällä jo kirjoitettu.Joo mutta jos jatkossa se pätevyys on vaan sitä että rikosrekisteri tarkistetaan niin eiköhän sitä suurin osa palstalaisistakin pääse rattiin. Aika nopeasti se rikoskin Suomessa vanhenee..
- hhahshshshhs
juujoojep kirjoitti:
Joo mutta jos jatkossa se pätevyys on vaan sitä että rikosrekisteri tarkistetaan niin eiköhän sitä suurin osa palstalaisistakin pääse rattiin. Aika nopeasti se rikoskin Suomessa vanhenee..
Luottotiedot, verovelat jne... ihan kaikista ei ole yrittäjäksi....
Tällä hetkellä maksuhäiriömerkintä on noin 375 000 ihmisellä, määrä kasvaa päivittäin. - Näin_se_Menee
juujoojep kirjoitti:
Joo mutta jos jatkossa se pätevyys on vaan sitä että rikosrekisteri tarkistetaan niin eiköhän sitä suurin osa palstalaisistakin pääse rattiin. Aika nopeasti se rikoskin Suomessa vanhenee..
Pätevyys ei edelleenkään ole jatkossa vain sitä että rikosrekisteri tarkistetaan ja sitten saa ajoluvan. Trafi järjestää kokeen jonka läpäiseet saavat saavat kortin.
Ne jotka eivät koetta läpäise eivät korttia saa vaikka olisikin puhdas rekisteri. Myös sakot vaikuttavat ajoluvan saantiin. Kokeessa on myös paikallistuntemus osio myös jatkossa. Koe tulee vaikeutumaan nykyisestä koska ainakin osa nykyisistä paikallistuntemuskokeen järjestäjistä päästää työllistettäviä läpi erittäin löysin perustein. Lisäksi Trafi testaa laintuntemuksen yms samassa yhteydessä. Joten otappa selvää enenkuin kirjoittelet tänne joutavia tarinoita.
Tämäkään kokeen läpäiseminen ei vielä takaa että pääsisi tietyn välitysyhtiön autoilijoiden autoja ajamaan. Jotkut järjestävät vielä uusille kuljettajille kokeen jossa tarkistetaan opitut asiat. Hyvä niin. - Loppuunajettu
Näin_se_Menee kirjoitti:
Pätevyys ei edelleenkään ole jatkossa vain sitä että rikosrekisteri tarkistetaan ja sitten saa ajoluvan. Trafi järjestää kokeen jonka läpäiseet saavat saavat kortin.
Ne jotka eivät koetta läpäise eivät korttia saa vaikka olisikin puhdas rekisteri. Myös sakot vaikuttavat ajoluvan saantiin. Kokeessa on myös paikallistuntemus osio myös jatkossa. Koe tulee vaikeutumaan nykyisestä koska ainakin osa nykyisistä paikallistuntemuskokeen järjestäjistä päästää työllistettäviä läpi erittäin löysin perustein. Lisäksi Trafi testaa laintuntemuksen yms samassa yhteydessä. Joten otappa selvää enenkuin kirjoittelet tänne joutavia tarinoita.
Tämäkään kokeen läpäiseminen ei vielä takaa että pääsisi tietyn välitysyhtiön autoilijoiden autoja ajamaan. Jotkut järjestävät vielä uusille kuljettajille kokeen jossa tarkistetaan opitut asiat. Hyvä niin.Ja se koe on ollut ja tulee olemaan jatkossakin helppo jokaiselle yli 80 äo- pinnan kaverille ja allekin tuon kulkeville läpäistävissä, kuten ketjustakin näkee.
- 81OnSiisSunÄo
Loppuunajettu kirjoitti:
Ja se koe on ollut ja tulee olemaan jatkossakin helppo jokaiselle yli 80 äo- pinnan kaverille ja allekin tuon kulkeville läpäistävissä, kuten ketjustakin näkee.
Sinähän sen parhaiten tiedät koska olet alalla ja omaat mainitsemasi 81 äo:n kuten jutuistasi näkee.
- Loppuunajettu
81OnSiisSunÄo kirjoitti:
Sinähän sen parhaiten tiedät koska olet alalla ja omaat mainitsemasi 81 äo:n kuten jutuistasi näkee.
Jep, siksi kai olinkin älykkäin kuski, jota kuunaan alalla nähty.
- zolu
Kevennetään vähän faktoilla: täysipäiväisenä yrittäjänä yhden auton /firman kulut useita kymppejä päivässä ( sisältää vakuutukset, yel , renkaat huollot , keskus ym maksut .
Tervetuloa alalle!
Vanhat tulee pärjäämään jos haluavat!
Todellisuudessa on hintojen nostopaineita!
Oikea suhari tahkoo sitten 80-180k vuodessa!
Sitten kun siellä autossa viihdytään iso osa ajasta niin se ei ole avensis😂
Palvelu on kaiken lähtökohta, mutta sillä ei tehdä tiliä,
Vuosien kokemuksella alkaa löytymään vainu mistä tulee tuottoa.
Se on tavallaan se koulutus 👍 - Omat.teesit
Miksi alkupeäinen kysyjä tulee pärjäämään hyvin?
Hänen ei tarvitse maksaa taksin tuloista yel-maksuja, koska vakuutus on jo.
Auto löytyy, pääsee helposti alkuun. Voi keskittyä osa-aikaisena kerman kuorintaan.
Uudet toimijat ovat innokkaita, idearikkaita ja jaksavia.
Huonohko päivä tai ilta on yrittäjälle kuitenkin ns. ok verrattuna renkinä tekemiseen. - Dhjkygvj
Kalakukon paistorasvasta saa hyvää ja halpaa biodieseliä
- MustakinTaksari
Taidanpa itsekin alkaa taksariksi 1.7. alkaen. Suomihan on maa jossa autoilu, polttoaineet, palkkakulut, vakuutukset ja verotus on halvempaa kuin etelä-Euroopassa. Ei muuta kuin mersukauppaan ja ruuvaamalla kupua katolle.
- Jupe55
Olen itse myös miettinyt alkaa ajamaan taksia osa-aikaisena. Vapautumiseen ei ole aikaa enään kuin 5,5 kuukautta. Asun pk-seudulla ja kohtuullinen diesel kärry löytyy.
Olisi mielenkiintoista saada konkreettisia ohjeita kuinka taksilupa ja ajolupa saadaan uusilla ehdoilla.- Epätietoinen_renki
Totta. Kukaan ei ole vastannut originaaliin kysymykseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056