Miten olette lopettaneet Sepram lääkityksen ja millaisia oireita on ollut? Olen käyttänyt em. lääkettä 15 vuotta ja nyt lopetus edessä. Annostus ollut 20 mg/pv. vVähennän nyt annosta 5 mg/kk.
Sepram lopetus
19
7657
Vastaukset
- 8939939
Aika nopealla tahdilla olet lopettamassa 15 v käyttöä.
- gsp
Sitalopraamin käytön lopetus ei ole propleema, ainakaan minulle.
Tunsin itseni jopa terveemmäksi lopettamisen jälkeen.
Se on oikea paskalääke, joka ei tehoa mihinkään,
mutta aiheuttaa kamalat sivuvaikutukset, mm. totaalisen
seksuaalisen haluttomuuden.- 4354654
Minulla tuo ei vaikuttanut seksihaluihin mitenkään negatiivisesti. Jopa lisäsi kun masennus ja ahdistus vähän helpotti.
- 4354654
Itse käytin yli 2 vuotta 40mg päiväannoksella. Jos unohtui ottaa tuli seuraavana päivänä lievää huimausta mutta ei varsinaisesti liian häiritsevää.
Kun lopetin, söin viikon 20mg ja sen jälkeen lopetin täysin. Ei mitään lopetusoireita. Itsellä tuo 20mg oli aloitusannos ja käsittääkseni 40mg on normaali annos masennuksen hoitoon.
Periaatteessa olisi jopa voinut lopettaa suoraan 40mg annoksesta koska oli vain hyvin lievää huimausta.- 8388383
On eri asia lopettaa kahden vuoden ja 15 vuoden käyttö. 15 vuodessa käytännössä ei varmaan enää muistakaan mitä oli elämä ilman lääkettä, miten kohdata kaikki se ylimääräinen stressi minkä lääkkeen purkaminen aiheuttaa ja on myös fysiologisesti hyvin tottunut lääkkeeseen. Vieroitusoireissa vaikeinta ei ole akuutit oireet vaan ne mitkä saattaa iskeä vähän jälkijunassa, mitkä on pääsääntöisesti emotionaalista tunnetasolla koettua tuskaa. Useat palaavat tässä vaiheessa lääkkeeseen, koska lääkäri sanoo tätä esimerkiksi masennuksen uusimiseksi. Hyvin pitkäaikaisesta käytöstä tuskin vieroitusoireet kestävät viikkoa, anteeksi kyynisyyteni. Joillakin tapauksilla toki tämä voi olla näin. Joitain näkökulmia on että toipuminen lääkkeen aiheuttamista muutoksista aivokemialliseen toimintaan voi kestää kuukausia tasapainottua. En halua pelotella tai mitään, mutta en myöskään antaa liian positiivista kuvaa.
- 77710
Millaisella tahdilla Sepramin käyttö sitten pitäisi lopettaa jos on käyttänyt sitä 15 vuotta? Pitäisikö tyyliin vähentää max 5-10 mg vuodessa jotta siinä voisi onnistua?
Itse olen yrittänyt vähentää sitä 30 mg:sta. 20 mg asti menee hyvin mutta sen jälkeen ongelmat tulevat. Olen tiputtanut annosta muutaman kuukauden välein 5mg. Jossain vaiheessa on aina pitänyt palata normaaliin annokseen koska masennusoireet ovat palanneet pahoina. Kerran tajusin vasta noin kuukauden ahdistuksen jälkeen että nyt on kai kyse lääkkeen vähennyksestä ja nostin annoksen normaaliin jolloin olo palautui normaaliksi. Mitään huimaus tms oireita ei ole tullut vaan aina tuo masennuksen palaaminen on se mikä on lopettanut vähennysprojektin. - 4354654
77710 kirjoitti:
Millaisella tahdilla Sepramin käyttö sitten pitäisi lopettaa jos on käyttänyt sitä 15 vuotta? Pitäisikö tyyliin vähentää max 5-10 mg vuodessa jotta siinä voisi onnistua?
Itse olen yrittänyt vähentää sitä 30 mg:sta. 20 mg asti menee hyvin mutta sen jälkeen ongelmat tulevat. Olen tiputtanut annosta muutaman kuukauden välein 5mg. Jossain vaiheessa on aina pitänyt palata normaaliin annokseen koska masennusoireet ovat palanneet pahoina. Kerran tajusin vasta noin kuukauden ahdistuksen jälkeen että nyt on kai kyse lääkkeen vähennyksestä ja nostin annoksen normaaliin jolloin olo palautui normaaliksi. Mitään huimaus tms oireita ei ole tullut vaan aina tuo masennuksen palaaminen on se mikä on lopettanut vähennysprojektin.Jos masennuksen palaaminen on ainoa oire kun vähennät lääkettä, niin sehän tarkoittaa vain että edelleen kärsit masennuksesta ja lääke on tarpeen. Sama jos kärsis vaikka kroonisesta selkäkivusta ja lopettaa särkylääkkeen ottamisen, ei se lääkkeen vika ole jos selkäkivut palaavat vaan se tarkoittaa että vaiva edelleen olemassa ja tarvitset lääkitystä.
Tässä menee nyt lopetusoireet ja itse vaiva vähän sekaisin, lopteusoireet ovat vain aivojen tottumista muutaman päivän tai korkeintaan viikon lääkkeettömään tilaan. Esim pieni huimaus. Masennushan on itse vaiva mihin syöt lääkettä ja jos masennus palaa niin edelleen kärsit masennuksesta. - kdkkf
Höpö höpö. Vieroitusoireet voi kestää kuukausia.
https://www.google.fi/url?q=https://www.madinamerica.com/2015/02/stopping-ssri-antidepressants-can-cause-long-intense-withdrawal-problems/&sa=U&ved=0ahUKEwiMhJC6nOvYAhUC6CwKHcpIAfMQFggWMAM&usg=AOvVaw2atyLZiOB4mbZOMV7fNqOm
Ja olla vakavia. Esim unettomuus, sähköiskut, valonarkuus, levottomuus, mielialanvaihtelut, kogniriiviser vaikeudet. Tai puhkeaa masennus vieroitusoireena vaikka on käyttänyt ssritä muuhun. Kun puhutaan vuosien käytöstä, oireet ei todellakaan kestä vain viikkoa!!
On näkökulmia että masennuslääkkeet voi kroonistaa masdnnusta pitkällä käytöllä, eli harmit kasvaa suuremmaksi kuin hyödyt. - Anonyymi
Samma här, huimausta, mutta ei paikallaanollessa.
20mg, 3v, lopetin 5pv sitten kerrasta.
- SannnaN
Täällä kans sepramia takana n. 14v ja annoksella 20mg pääosin, viimeinen vuosi 10mg. Pari kertaa koittanut lopettaa mutta palannut aina takaisin kun olit niin ilkeitä. Nyt oon 6 päivää ollut vallan ilman, ensimmäisinä 3 päivänä ei juurikaan mitään oloja mutta nyt kolmisen päivää todella inhottavaa painetta päässä, silmät ei jotenkin seuraa ku kääntää katsetta ym..Tänä aamuna meinasin et jatkan syömistä..Mut en sittenkään vielä..
Kuinka kauan näitä oloja voi odottaa olevan tällä historialla?- SannnaN
Nyt alkaa tuntua että otan kohta sen pirun pillerin. Uni ei tuu enää lainkaan, sitten ku torkahtaa, niin hetken päästä hiestä märkänä, järjettömän ahdistuksen kourissa, sydän pamppaillen säpsähtää hereille, ahdistus ihan järkyttävää, samoin kun tää väsymys kun ei saa unta. Jotenkin ehkä jaksaisi jos olisi valoa tunnelin päässä ja vähän tietäisi kauan tää kestää. Samoin suu on kuiva kuin Saharassa.
- 8488484
Surviving Antidepressants - palstan mukaan sopiva tahti on 10 prosenttia/kk (tarkemmat ohjeet alla). Niille ketkä ei millään meinaa muuten päästä eroon, niin se on vaihtoehto.
http://survivingantidepressants.org/topic/2023-tips-for-tapering-off-celexa-citalopram/
Sivustolta saa muutenkin hyviä neuvoja ongelmien kanssa lääkkeettömään pärjäämiseen ja tukea vähennykseen sekä vieroitusoireiden kanssa kamppailuun. - Kummajuttuon
Onko kellekään tullut lopetuksesta äärimmäisen kuivaa suuta ja kokoajan jano? Itse jotenkin yhdistän tän tähän pätkään kun olen ollut ilman ssri. Mistään en oo lukenut tällaisesta, vaan juuri että lääke kuivaa, mutta mulla ilman lääkettä?
- Kesälläkerrankin
Kovasti toivoisin uusia kommentteja lopettaneilta/tällä hetkellä lopettamassa olevilta tähän ketjuun.
- nddkldld
Suosittelen tätä videota masennuslääkevieroitukseen liittyen;
https://youtu.be/LQ-zaukPCPk
Tuo kannattaisi jonkun vaikka suomentaa. Sen verran hyödyllistä asiaa masennuslääkevieroituksesta siinä on. Tuo kannattaisi jokaisen katsoa, kuka pitkän ajan käytön jälkeen lopettaa. On nimittäin paljon asioita pelissä, sillä lopetusaika pitkän ajan jälkeen voi olla hyvin kuormittava ja invalidisoiva. Mulla meni työkyky pitkäksi aikaa. Yritin aloittaa uudelleen lääkkeen, mutta tuli niin hirveä olo, että eipä onnistunutkaan.
Tämän jonkun kommentti viikon vieroitusoireista on hevonkukkua. Hän ei tiedä mistä puhuu. Minulla puhkesi voimakas masennus kymmenen vuoden ssrikäytön ja lopetuksen myötä. Olin käyttänyt sitä paniikkihäiriöön. Lisänä oli oireita mistä en ollut ennen kärsinyt. Unettomuus näin muun muassa. Kummallisia oireita pitkin kehoa, kuin olisi ollut pää joku painekattila, silmissä kumma paineen tunne ja oli sähköiskuja ja kipua ja migreenimäisiä oloja valonarkuuksineen ja kaikkea. Puhkesi olo kuin jaloissa olisi ollut kumma levottomuuden tunne. Kun luin, enpä ollut yksin kokemusteni kanssa, netissä on muita samaa kokeneita. Mulla seksuaaliongelmat paheni lopetuksen jälkeen, mikä oli hyvin outoa.
Jos miettii ajatuksen kanssa, niin jos kymmenen vuotta on muuttanut aivojen kemiallista toimintaa lääkkeellä mikä on saattanut tehdä jopa muutoksia reseptorien toimintaan ja aivot mukautuneet lääkkeeseen niin ei siitä ihan viikossa yhtäkkiä ole kuivilla. Ehei. Eka tulee fyysiset viekkarit, mitä voi minimoida hitaalla vähennyksellä pienillä tiputuksilla. Sitten tulee kriisi että mitä ihmettä. Mitä elämä tulee olemaankaan ilman tätä pilleriä. Saattaa huomata paljon eroja itsessään aikaan, kun veti pilleriä. Rankkaa henkisesti. Henkinen kamppailu lääkkeestä eroon on vaikein osa lääkityksestä irtautumista. Mulla oli kokoajan ilmiö mitä voisi kutsua derealisaatioksi päällä vieroituksen jälkeen. Tutut asiat tuntui yhtäkkiä vieraalta. Se oli kamalinta koskaan. En kestänyt yhtään stressiä, olin kireä ja henkisesti kokoajan veitsenterällä. Ei ollut selviytymiskeinoja asioihin, kun oli tottunut pillerin vaikutukseen. Piti hetkessä oppia niitä. Se oli aivoille hyvin kuormittavaa.
Kunpa olisin tiennyt mihin ryhdyin, kun näitä aloitin käyttämään.
Mutta, kyllä vieroituksesta selviää. Ajan myötä helpottaa. Kaikille en edes suosittele vieroitusta, sen verran raskasta se voi olla. Kaikille se ei ole niin raskasta. Toivottavasti teille se on.- ndnndd
Teille se on helpompaa*. :) Tsemiä!
- Anonyymi
lopetin noin viikko sitten on ollut huimausta ja unettomuutta ajatus on kirkastunut joten ajattelin sinnitellä oireet helpottuu kun aikaa kuluu
- Anonyymi
Mulla on lääke ollut 7 vuotta käytössä 20mg/pvä. Pudotin sen 10mg/pvä ja siitä vielä et söin kolme päivää vkossa 10mg ja nyt syön enää 1 päivän vkossa. Nyt oon syöny n. yhden kk tabletti/vko ja oon huomannu et oon todella väsyny ja itkunen. En haluis kuitenkaan enää palata syömään niin paljon sitä.
- Anonyymi
max 1/4 tabl vähennys viikossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1505902
- 755329
- 994345
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753730Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603378- 442980
- 152347
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582089- 461995
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381763