Kiertoliittymästä

hommaataloon42

Kävin tänään Porvoossa ja ajelin sitä Paloaseman edessä olevaa kiertoliittymää.Täytyy olla koko kaheli joka netissä kertoo että vastaavat voi ajaa 70km/h vaikka rajoitus on alempi.60-l oli Teliikennekirjassa esitelty"vetoketju" periaate että risteykseen tultaessa noudatetaan turvaväliä jolloin risteyksestä pääsee toisistakin porteista mukaan,oli piirroksessa mustia ja valkoisia autoja vuorotellen.Koko kiertoliittymä perustuu siihen että toiset pääsee mukaan,mutta turvavälejä ja Tilannenopeutta ei noudateta,ei toimi.Jos olis vastaavassa risteyksessä ruuhka -aikaan liikennevalot liikenne seisoisi osn aikaa kokonaan ja peräänajoja tulisi.Ihmiset on niin itsekkäitä "ne nopeusrajoitukset hidastaa mun ja tuhansien työmatkaa 0,001s",muuallakin asuu ihmisiä joiden päästävä töihin.

104

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poliisin-poika

      Liikenne ympyrässä eli kiertoliittymä ajetaan nopeus rajoituksen mukaan, veto ketju periaatteella. Minua ottaa päähän paljon se kun aamuisin köröttelijä ukot ja akat hidastelee tiellä ja niistä ei niistä pääse ohi vaikka minulla ja kaikilla muilla kiire töihin. Jos nopeusrajoitus on esim 70km tunnissa niin sitten ajetaan 70, hidastuksista sakko. Pitäisi varmaan koluttautua poliisi niin voisin aina aamulla antaa rutkasti sakkoja köröttelijä ääliöille.

      • ootiteääliö

        Et suomenlain mukaan voisi.


      • nimismiehennaapuri
        ootiteääliö kirjoitti:

        Et suomenlain mukaan voisi.

        Se on TLL mukainen sallittu Tilannenopeus vilkkaassa liikenteessä.


      • Etvoi

        Ja jos tiellä on paino rajoitus vaikka 5t, niin ali painosta sakko ko?


      • KöröttelySallittua

        Harmi vaan kannaltasi ettei poliisilla ole mitään oikeutta sakottaa ympyrässä " köröttelijää " koska missään laissa ei ole määritelty alinta nopeutta liikenneympyrässä(kään.) Jos joku ajaa ympyrässä muita hitaammin eikä kovempaa uskalla ajaa siitä ei poliisi voi sakottaa.


      • KöröttelySallittua kirjoitti:

        Harmi vaan kannaltasi ettei poliisilla ole mitään oikeutta sakottaa ympyrässä " köröttelijää " koska missään laissa ei ole määritelty alinta nopeutta liikenneympyrässä(kään.) Jos joku ajaa ympyrässä muita hitaammin eikä kovempaa uskalla ajaa siitä ei poliisi voi sakottaa.

        Tarpeeton muita haittaava ajo on kielletty. Lain tarkoittama tarve ei synny siitä, että on niin huonossa hapessa, ettei liikkuminen ole enää turvallista normaaleilla nopeuksilla (vert. muutama päivä sitten mummeli ajeli 80 alueella noin 55 km/h nopeuksia).


      • KöröttelySallittua
        TheRat kirjoitti:

        Tarpeeton muita haittaava ajo on kielletty. Lain tarkoittama tarve ei synny siitä, että on niin huonossa hapessa, ettei liikkuminen ole enää turvallista normaaleilla nopeuksilla (vert. muutama päivä sitten mummeli ajeli 80 alueella noin 55 km/h nopeuksia).

        Yksikään poliisi ei varmasti anna sakkoa hiljaa liikenneympyrässä ajavalle jos vaihtoehtona on että hiljaa ajava ei uskalla ajaa kovempaa ja kovempaa pakosta ajaminen voisi johtaa ulosajoon tai törmäämiseen johonkin. Eikä siitäkään syystä sakota että vaikka joku ajaisi ympyrässä kävelyvauhtia niin kävelyvauhdin luoma tarpeeton muita haittaava ajo-määritelmä täyttyisi koska ympyrässä ajo kestää kuitenkin sen verran vähän aikaa. Se ei yksittäistä, kyseisessä ympyrässä ajavaa haittaa muuten kuin olen keskivertoa parempi kuljettajan hermoja kun joku ei aja kuten hän haluaisi.
        Jos joku ajaa kilometrikaupalla valtatiellä niin hitaasti että kerää peräänsä suuren määrän muita autoja niin se täyttää muita tarpeettomasti haittaavan ajon määritelmän ja siitä voi poliisi tietysti sakottaa tai ainakin vetää kyseisen kuljettajan tiensivuun mutta se onkin käytännössä eri asia kuin liikenneympyrässä hitaasti tai alle suurimman sallitun nopeuden ajaminen.


      • TosiTapaus
        KöröttelySallittua kirjoitti:

        Yksikään poliisi ei varmasti anna sakkoa hiljaa liikenneympyrässä ajavalle jos vaihtoehtona on että hiljaa ajava ei uskalla ajaa kovempaa ja kovempaa pakosta ajaminen voisi johtaa ulosajoon tai törmäämiseen johonkin. Eikä siitäkään syystä sakota että vaikka joku ajaisi ympyrässä kävelyvauhtia niin kävelyvauhdin luoma tarpeeton muita haittaava ajo-määritelmä täyttyisi koska ympyrässä ajo kestää kuitenkin sen verran vähän aikaa. Se ei yksittäistä, kyseisessä ympyrässä ajavaa haittaa muuten kuin olen keskivertoa parempi kuljettajan hermoja kun joku ei aja kuten hän haluaisi.
        Jos joku ajaa kilometrikaupalla valtatiellä niin hitaasti että kerää peräänsä suuren määrän muita autoja niin se täyttää muita tarpeettomasti haittaavan ajon määritelmän ja siitä voi poliisi tietysti sakottaa tai ainakin vetää kyseisen kuljettajan tiensivuun mutta se onkin käytännössä eri asia kuin liikenneympyrässä hitaasti tai alle suurimman sallitun nopeuden ajaminen.

        80-luvulta teidän yhden tapauksen, jossa viikonlopun paluuliikenteessä Helsinkiin joku ajoi n. 50:tä 80:n alueella ja oli kerännyt monien kilometrien jonon peräänsä. Polizit näkivät sen helikopterista.

        Polizit pysäyttivät mummon ja pitivät vähän aikaa tien sivussa, jotta jono pääsi purkautumaan ohi. Oli vain varovainen ajaja. En usko, että sai sakkoa vaan selvisi ohjeilla jatkoon.


      • KöröttelySallittua kirjoitti:

        Yksikään poliisi ei varmasti anna sakkoa hiljaa liikenneympyrässä ajavalle jos vaihtoehtona on että hiljaa ajava ei uskalla ajaa kovempaa ja kovempaa pakosta ajaminen voisi johtaa ulosajoon tai törmäämiseen johonkin. Eikä siitäkään syystä sakota että vaikka joku ajaisi ympyrässä kävelyvauhtia niin kävelyvauhdin luoma tarpeeton muita haittaava ajo-määritelmä täyttyisi koska ympyrässä ajo kestää kuitenkin sen verran vähän aikaa. Se ei yksittäistä, kyseisessä ympyrässä ajavaa haittaa muuten kuin olen keskivertoa parempi kuljettajan hermoja kun joku ei aja kuten hän haluaisi.
        Jos joku ajaa kilometrikaupalla valtatiellä niin hitaasti että kerää peräänsä suuren määrän muita autoja niin se täyttää muita tarpeettomasti haittaavan ajon määritelmän ja siitä voi poliisi tietysti sakottaa tai ainakin vetää kyseisen kuljettajan tiensivuun mutta se onkin käytännössä eri asia kuin liikenneympyrässä hitaasti tai alle suurimman sallitun nopeuden ajaminen.

        Tervetuloa kaupunkiin kokeilemaan, monenko elämää haittaa yksi kävelyvauhtia liikenneympyrässä ajava. Vinkki: määrää ei lasketa kymmenissä vaan sadoissa.


      • hommaataloon42
        TheRat kirjoitti:

        Tarpeeton muita haittaava ajo on kielletty. Lain tarkoittama tarve ei synny siitä, että on niin huonossa hapessa, ettei liikkuminen ole enää turvallista normaaleilla nopeuksilla (vert. muutama päivä sitten mummeli ajeli 80 alueella noin 55 km/h nopeuksia).

        TLL mukaan vanhuksilla on lupa liikkua turvalliseksi katsomaansa Tilanenopeuta


      • hommaataloon42 kirjoitti:

        TLL mukaan vanhuksilla on lupa liikkua turvalliseksi katsomaansa Tilanenopeuta

        Ja järjen mukaan ihminen joka ei kykene havainnoimaan ympäristöään tai hallitsemaan ajoneuvoaan, ei ole tieliikenteeseen kelpaava. Joo, mikään laki ei kiellä ajamasta vaikka kuinka sekaisin, kunhan ei ole käyttänyt huumaavia aineita...


      • hommaataloon42 kirjoitti:

        TLL mukaan vanhuksilla on lupa liikkua turvalliseksi katsomaansa Tilanenopeuta

        Sakkoja ja rangaistuksia aletaan jakaa ja syyllisiä etsiä vasta sitten, kun kolahtaa. Jonon ensimmäinen pääsee monasti kuin koira veräjästä, koska takaa tullut peräänajaja on aina suurempi syyllinen. Pelkkä hidas ajo harvemmin on rangaistavaa, mutta jos vielä samalla äkkijarruttelee ilman syytä, niin ehkä sitten.


      • voi.perkele
        TheRat kirjoitti:

        Tervetuloa kaupunkiin kokeilemaan, monenko elämää haittaa yksi kävelyvauhtia liikenneympyrässä ajava. Vinkki: määrää ei lasketa kymmenissä vaan sadoissa.

        Siis tuossahan käy niin että kolme tai neljä muuta ehtii seuraaviin liikennevaloihin seisomaan monta sekuntia myöhemmin!


      • voi.perkele kirjoitti:

        Siis tuossahan käy niin että kolme tai neljä muuta ehtii seuraaviin liikennevaloihin seisomaan monta sekuntia myöhemmin!

        Jeps. Ja heidän takanaan seuraavat kolme tai neljä. Ja heidän takanaan. Ja heidän...

        Ja risteävältä tieltä mahtuu seuraaviin liikennevaloihin sattumalta myöskin 5-10 autoa vähemmän, joten 5-10 seisoo kauemmin. Ja heidän takanaan 5-10. Ja heidän takanaan, ja...

        Ja kas kummaa, kun jono ulottuu seuraavaan risteykseen taaksepäin, takkuaa senkin liikenne.

        Ja oikeastihan kyse ei ole kolmesta tai neljästä autosta per suunta. Jos normaalisti valoista menee läpi vaikkapa 20 autoa, niin tämän yhden tapauksen takia siitä meneekin läpi viisi autoa. Siis 15 autoa ja kertaumat päälle...


      • olet-hieman-väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Jeps. Ja heidän takanaan seuraavat kolme tai neljä. Ja heidän takanaan. Ja heidän...

        Ja risteävältä tieltä mahtuu seuraaviin liikennevaloihin sattumalta myöskin 5-10 autoa vähemmän, joten 5-10 seisoo kauemmin. Ja heidän takanaan 5-10. Ja heidän takanaan, ja...

        Ja kas kummaa, kun jono ulottuu seuraavaan risteykseen taaksepäin, takkuaa senkin liikenne.

        Ja oikeastihan kyse ei ole kolmesta tai neljästä autosta per suunta. Jos normaalisti valoista menee läpi vaikkapa 20 autoa, niin tämän yhden tapauksen takia siitä meneekin läpi viisi autoa. Siis 15 autoa ja kertaumat päälle...

        Ei se yhden hieman hitaampi liike kumuloidu. Se vaikuttaa vain sen hetken ja siinä paikassa.


      • RotanAikakoneRaksuttaa

        Rotta kuvittelee taas että jokaisen kuljettajan menettämät sekunnit lasketaan yhteen ja jokainen kuljettaja kärsii niiden yhteen laskettujen sekunttien summamääräisen ajan. Rotta ei ymmärrä että mahdollisesti menetetyt sekunnit hidastaa jokaista vain niiden omien menetettyjen sekunttien verran. Eli jos kymmenen autoa menettää köröttelijän takia vaikka 20 sekunttia niin vaikka kymmenen autoa yhteensä menettää 200 sekunttia niin jokaista yksittäistä autoa kohti menetetty aika on edelleen vain se 20 sekunttia. Eli edes Rotan kotikulmilla pääkaupunkiseudun liikenneympyröissä ei köröttelijän takia menetetyt 20 sekunttia ei hidasta kaikkien autojen perille pääsyä tuntikausia vaikka kaikkien autojen yhteenlaskettu menetetty aika niin näyttäisikin.
        Rotalla kyllä toisaalta on ajankäyttö ja taito erilainen kuin meillä muilla. Hänellä on mm. olemassa jokin laatikko tai säkki johon hän voi aikaa laittaa talteen ja ottaa sieltä sitten tarpeen tullen lisää käyttöönsä. Rotta esimerkiksi työmatkalla ylinopeutta ajamalla saa vuodessa kerättyä jopa päivien verran lisää aikaa. Rotan vuodessa voi olla jopa 368 vuorokautta jos oiken reilusti ajaa ylinopeutta työmatkoillaan.


      • kumpi.ja.kampi
        TheRat kirjoitti:

        Ja järjen mukaan ihminen joka ei kykene havainnoimaan ympäristöään tai hallitsemaan ajoneuvoaan, ei ole tieliikenteeseen kelpaava. Joo, mikään laki ei kiellä ajamasta vaikka kuinka sekaisin, kunhan ei ole käyttänyt huumaavia aineita...

        "Ja järjen mukaan ihminen joka ei kykene havainnoimaan ympäristöään tai hallitsemaan ajoneuvoaan, ei ole tieliikenteeseen kelpaava."
        Jos/kun havainnointikyky on puutteellinen niin ajo-oikeus on joko lääkärin tai poliisin toimesta peruttu.
        Noita "ajoneuvoaan hallitsemaan kykenemättömiä" uutisoidaan jokaisen, reilumman räntä tai lumisateen, jälkeen olevan satoja.
        (Niin ja kitkarenkailla luistelijat, sateista riippumatta!)
        Ovatkohan ne kaikki "tieliikenteeseen kelpaamattomia"?
        Moneltakohan selvinpäin ja "havainnointikunnossa" olevalta ko. tilanteessa "ajoneuvonsa hallinnan menettäneeltä" ajo-oikeus on poistettu?


      • siis.mistä.syystä
        TheRat kirjoitti:

        Tarpeeton muita haittaava ajo on kielletty. Lain tarkoittama tarve ei synny siitä, että on niin huonossa hapessa, ettei liikkuminen ole enää turvallista normaaleilla nopeuksilla (vert. muutama päivä sitten mummeli ajeli 80 alueella noin 55 km/h nopeuksia).

        Ihan vaan mielenkiinnosta, tiesitkö, tunsitko, tutkitko totesitko mummon ajavan hitaammin juuri "huonossa hapessa" olevasta syystä?


      • kumpi.ja.kampi kirjoitti:

        "Ja järjen mukaan ihminen joka ei kykene havainnoimaan ympäristöään tai hallitsemaan ajoneuvoaan, ei ole tieliikenteeseen kelpaava."
        Jos/kun havainnointikyky on puutteellinen niin ajo-oikeus on joko lääkärin tai poliisin toimesta peruttu.
        Noita "ajoneuvoaan hallitsemaan kykenemättömiä" uutisoidaan jokaisen, reilumman räntä tai lumisateen, jälkeen olevan satoja.
        (Niin ja kitkarenkailla luistelijat, sateista riippumatta!)
        Ovatkohan ne kaikki "tieliikenteeseen kelpaamattomia"?
        Moneltakohan selvinpäin ja "havainnointikunnossa" olevalta ko. tilanteessa "ajoneuvonsa hallinnan menettäneeltä" ajo-oikeus on poistettu?

        > Jos/kun havainnointikyky on puutteellinen niin ajo-oikeus
        > on joko lääkärin tai poliisin toimesta peruttu.

        Tuskin. Eiköhän se ensin jatku muutaman vuoden, ennen kuin kukaan ehtii puuttumaan asiaan.

        Kitkakammosi on ilmeisesti jonkinnäköisen trauman peruja. Suosittelen hankkimaan apua.


      • siis.mistä.syystä kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta, tiesitkö, tunsitko, tutkitko totesitko mummon ajavan hitaammin juuri "huonossa hapessa" olevasta syystä?

        Syynä oli joko ajoneuvon tai kuskin kunto. Ajoneuvossa ei silmämääräisesti tai korvin kuultavasti ollut vikaa. Voi olla että oli. Siinä tapauskessa oikea toimenpide olisi vetää sivuun ja tilata hinaus.


      • hommaataloon42
        TheRat kirjoitti:

        Tarpeeton muita haittaava ajo on kielletty. Lain tarkoittama tarve ei synny siitä, että on niin huonossa hapessa, ettei liikkuminen ole enää turvallista normaaleilla nopeuksilla (vert. muutama päivä sitten mummeli ajeli 80 alueella noin 55 km/h nopeuksia).

        Kuinka tarpeellinen on henkilö töissä joka joutaa tähän aikaan klo 10 ,51 jälkeen useita viestejä itaan asti netis kirjoitteleen?


      • hommaataloon42 kirjoitti:

        Kuinka tarpeellinen on henkilö töissä joka joutaa tähän aikaan klo 10 ,51 jälkeen useita viestejä itaan asti netis kirjoitteleen?

        "Tähän aikaan" näyttäisi olleen 00:09. Ei klo 10.
        Olen kirjoittanut yli 51 viestiä. Paljon yli.
        Kirjoitan viestejä silloin kun siltä tuntuu. Aamulla, päivällä illalla.

        Ja mitä tarpeellisuuteen tulee, palkkanauhan mukaan työnantaja pitää minua vielä ihan tarpeellisena. Kiitos huolenpidosta.


      • kumpi.ja.kampi
        TheRat kirjoitti:

        > Jos/kun havainnointikyky on puutteellinen niin ajo-oikeus
        > on joko lääkärin tai poliisin toimesta peruttu.

        Tuskin. Eiköhän se ensin jatku muutaman vuoden, ennen kuin kukaan ehtii puuttumaan asiaan.

        Kitkakammosi on ilmeisesti jonkinnäköisen trauman peruja. Suosittelen hankkimaan apua.

        "Tuskin. Eiköhän se ensin jatku muutaman vuoden, ennen kuin kukaan ehtii puuttumaan asiaan."
        Tuskin. Kyllä lääkäri ja poliisi "ehtii".
        Se hitaammin ajo kun ei ole syy aloittaa ajokyvynarviointia.

        Miten olisi vastaukset kysymyksiini?

        "Kitkakammosi on ilmeisesti jonkinnäköisen trauman peruja. Suosittelen hankkimaan apua."
        Ei ole mitään kammoja tai traumoja, ainoastaan todistettu tieto siitä, että nastarenkaat ovat kaikissa talvisissa olosuhteissa pitokyvyltään kitkarenkaita paremmat.
        Joten tuota viittaustasi avun hankintaan voisit ehkä soveltaa itseesi.
        Yllätyksenä varmaan koet tiedon,että ajan kitkarenkailla.


      • työsepiittätehhä
        hommaataloon42 kirjoitti:

        Kuinka tarpeellinen on henkilö töissä joka joutaa tähän aikaan klo 10 ,51 jälkeen useita viestejä itaan asti netis kirjoitteleen?

        Vuan mie oon käännynnä TEKUT ja siellä Työnjohtooppikurrsit ja Työpsykologgiakurssit,miul ei tuu mielöö mitä voip tiettäär rotta-assenteella olevalla.Jättäsi palkkoomatta.Nykky nuoret on sellasii et kun saa homman valmiiks ei ne tuu hakkee uutta vuan mennöö Facepuukkin.Ku piitäis tehhä töitä palkkansa ettee.työsepiittäätehdä


      • siis.mistä.syystä
        TheRat kirjoitti:

        Syynä oli joko ajoneuvon tai kuskin kunto. Ajoneuvossa ei silmämääräisesti tai korvin kuultavasti ollut vikaa. Voi olla että oli. Siinä tapauskessa oikea toimenpide olisi vetää sivuun ja tilata hinaus.

        "Syynä oli joko ajoneuvon tai kuskin kunto. Ajoneuvossa ei silmämääräisesti tai korvin kuultavasti ollut vikaa. Voi olla että oli. Siinä tapauskessa oikea toimenpide olisi vetää sivuun ja tilata hinaus."
        Jos pystyt 25km/h nopeuserolla ohittamastasi autosta sanomaan, että onko siinä mekaanista vikaa vai ei, on menetetetty suoranainen virtuoosi autotekniikan alalla.(Jos et ko. alalla ole?)
        Hiljaisemmallakin vauhdilla korjaamolle ajo on parempi vaihtoehto kuin sivuun ajo ja hinauksen tilaus, eikö?
        Jos taas samalla nopeuserolla ohittamastasi auton kuskista pystyt sanomaan, että siinä ajelee havainnointiin ja ajonevonsa hallintaan kykemätön henkilö/mummo/pappa/joku muu, on kohdallasi menetetty ylivoimainen ajoterveyden arviontiin kykenevä yksilö.(Jos et alalla ole?)


    • Ueberallesmann

      Kyllä minuakin pännii, kun ajetaan kaupungissa, jossa nopeus rajoitus on neljä kymmentä kilo metriä tunnissa, niin tultaessa risteykseen esimerkiksi oikealle käännyttäessä hidastetaan, vaikka siitä voisi hyvin ajaa sen neljä kymmentä kilometriä tunnissa rajoituksen mukaan eikä tarvitsisi kiireisien takana ajavien hidastella.

      • hitaat.hiiteen

        Melkoinen "Vatanen" tunnut olevan, jos neljääkymppiä pystyt, kenenkään turvallisuutta vaarantamatta, vetäisemään kadunkulmassa oikealle.


      • kannattaa-tutustua

      • korjataan

    • rahtiukonpoeka

      Päevee vuan.Tieelläpäi ei suap koplattuu kiertolaisnelilöis ja soikiois menetettyy 0,01s kesälommoo perrään.Suapiko hää?.Suattaa ollanii nii tai sittennii ei.

    • huomasitko

      Siinä paloaseman edessä olevassa ympyrässä on rajoitus 50 km/h.

    • hommaataloon42

      Minä tiesin Porvoon ympyrän nopeusrajoituksen kyllä.Tänään Mäntsälässä ajoin talvista .kiertoliittymää turvalliseksi katsomaani nopeutta 20km/h.Sitä ne muutki ajoi edessäni ja pois lähtiessäni uudet tulijat.Siinä 10m matkalla sekunnin osia kärsii,60km/h 1 min likometri j a 30km/h 2min/km,10m matkalla ei tappioo tue.

      • huomasitko

        Ok. Tiesit ja silti kirjoitit, "60-l oli".
        Siinä olet oikeassa, että liikenneympyröissä "kiiruhtamalla" ei aikavoittoa juurikaan kerry.


    • hommaataloon42

      "niistä ei niistä pääse ohi vaikka minulla ja kaikilla muilla kiire töihin".tässätäyttyy jo TLL vaatimus Tilannenopeuteen,koska merkki on "hyvässä säässä,valoisaan aikaan,hiljaisessa liikenteessä"

      • Downshift

        Miksi töihin pitää olla kiire? Minä ainakin käyn matkan varrella "esson baarissa" moikkaamassa samanmielisiä, siemaisemassa sumpit, imaisemassa savut ja kenties kusella. Ja hyvin ehtii töihin.


      • pomo.voi.suuttua
        Downshift kirjoitti:

        Miksi töihin pitää olla kiire? Minä ainakin käyn matkan varrella "esson baarissa" moikkaamassa samanmielisiä, siemaisemassa sumpit, imaisemassa savut ja kenties kusella. Ja hyvin ehtii töihin.

        Joillain on kuulemma pomo, joka ei tykkää, jos töissä ei olla tasan kahdeksalta. Esimerkiksi entinen pomoni oli sellainen: kyttäsi kelloa ja työntekijöitä vuorotellen. Ei kiinnittänyt huomiota pippeli siihen, tehtiinkö työt ajoissa ja mikä työn laatu oli. Vaihdoin parempaan duuniin ja kerroin lähtöni syyn hallinnolle, jonka jälkeen pomo vapautettiin esimiestehtävistään.


      • työkaveri.voi.suuttua
        pomo.voi.suuttua kirjoitti:

        Joillain on kuulemma pomo, joka ei tykkää, jos töissä ei olla tasan kahdeksalta. Esimerkiksi entinen pomoni oli sellainen: kyttäsi kelloa ja työntekijöitä vuorotellen. Ei kiinnittänyt huomiota pippeli siihen, tehtiinkö työt ajoissa ja mikä työn laatu oli. Vaihdoin parempaan duuniin ja kerroin lähtöni syyn hallinnolle, jonka jälkeen pomo vapautettiin esimiestehtävistään.

        Ei ole herra kieltänyt suuria haaveilemasta, vaikkapa töihin pääsystä tuolla luonteella ja asenteella.


      • Downshift
        pomo.voi.suuttua kirjoitti:

        Joillain on kuulemma pomo, joka ei tykkää, jos töissä ei olla tasan kahdeksalta. Esimerkiksi entinen pomoni oli sellainen: kyttäsi kelloa ja työntekijöitä vuorotellen. Ei kiinnittänyt huomiota pippeli siihen, tehtiinkö työt ajoissa ja mikä työn laatu oli. Vaihdoin parempaan duuniin ja kerroin lähtöni syyn hallinnolle, jonka jälkeen pomo vapautettiin esimiestehtävistään.

        Asian ydin taisi mennä sinulta ohi.
        Kun ajoissa lähtee niin voi käydä matkan varrella vaikka "essolla" ja sittenkin olla hyvissä ajoin, 15-30 min. ennen työaikaa paikalla. Parhaassa tapauksessa välttää vielä jonkun ruuhkahuipun johon muuten osuu "normikiireaikaan" lähtiessä. Ja hermo lepää...


    • se_on_Liikenneympyrä

      Tieliikennelaki tai asetus ei tunne termiä kiertoliittymä. Tieliikenneasetus tuntee termin liikenneympyrä.

      Liikenneympyrä on siis se korrektimpi termi noista kahdesta.

      • Kun liikenneympyrät tulivat Suomeen, ne olivat täysin pyöreitä ja varsin suurihalkaisijaisia. Haagan ympyrä Vihdintiellä on edelleen paikallaan historiallisena monumenttina, joskin kaistajärjestelyiltään uusittuna ja liikennevaloilla ohjattu. Alkuperäinen ympyrä ei valoja välttämättä kaivannut. Kahta kaistaa pääsi ympyrän kahdelle kaistalle, ja niitä pitkin saattoi ajaa ympäri vaikka kuinka monta kertaa. Poistua voi vain ulommalta kaistalta, joten yhteentörmäys saattoi uhata vain sisäänajossa. Järjestely oli idioottimaisen selkeä.

        Selkeä on nykyinen yksikaistainen kiertoliittymäkin. Toisin kuin kaksikaistainen, jossa sallitut ajolinjat näytetään ryhmitysmerkein ennen ympyrää. Ajoradan kaistamerkinnät ovat ehkä kuluneet pois tai lumen alla. Vasemmalta poistuva ja oikealla ympyrässä jatkava ovat törmäyskurssilla. Toinen toki ajaa väärin, mutta asiaa ei enää siinä vaiheessa voi tarkistaa.


      • ensiotoisio

        Ai neliskulmaisetkin?.eihän laki tunne Alinopus sanaakaan mutta sanotte että sellainen on.


      • ensiotoisio kirjoitti:

        Ai neliskulmaisetkin?.eihän laki tunne Alinopus sanaakaan mutta sanotte että sellainen on.

        Ei TLA tai TLL tunne ylinopeuttakaan, joten?


      • rahtiukonpoeka
        TheRat kirjoitti:

        Ei TLA tai TLL tunne ylinopeuttakaan, joten?

        Päevöö.Vuan kuulin savvoaisiltkansaetustajilt uuest TLL laeis,että Alinopeus oliisi "Suurimman sallittu ajonopeusmerkin noudattamatta jättämisen noudatta
        mattajättäminen"uues TLL


      • simple.as.that

        Ylinopeus on suurimman sallitun nopeuden ylitys, ja alinopeus pienimmän sallitun nopeuden alitus. Kumpi lie yleisempää.


      • simple.as.that kirjoitti:

        Ylinopeus on suurimman sallitun nopeuden ylitys, ja alinopeus pienimmän sallitun nopeuden alitus. Kumpi lie yleisempää.

        Ylinopeus on suurimman sallitun ylitys, alinopeus suurimman sallitun alitus. Alinopeus on maantieajossa yleisempää, jos rajoitus on yli 100 km/h, ylinopeus jos rajoitus on alle 100 km/h. Noin yleisesti.

        Kaupunkialueella alinopeus on huomattavasti yleisempää.


      • tämä.selvä
        TheRat kirjoitti:

        Ylinopeus on suurimman sallitun ylitys, alinopeus suurimman sallitun alitus. Alinopeus on maantieajossa yleisempää, jos rajoitus on yli 100 km/h, ylinopeus jos rajoitus on alle 100 km/h. Noin yleisesti.

        Kaupunkialueella alinopeus on huomattavasti yleisempää.

        Eli kaikki laillinen nopeus on alinopeutta?

        Sovitaan niin.


      • tämä.selvä kirjoitti:

        Eli kaikki laillinen nopeus on alinopeutta?

        Sovitaan niin.

        Ei toki. Voi teoriassa ajaa myös mittatarkkuuden mukaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.

        Kaikki sen alle on alinopeutta. Alinopeus ei pääsääntöisesti ole laitonta. Ylinopeus taas on. Toisaalta, rangaistavuuden raja on ylinopeudessa noin 10 km/h ja alinopeudessa (tilanteesta riippuen) 20-30 km/h.


      • tättärääpippijuu
        TheRat kirjoitti:

        Ei toki. Voi teoriassa ajaa myös mittatarkkuuden mukaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.

        Kaikki sen alle on alinopeutta. Alinopeus ei pääsääntöisesti ole laitonta. Ylinopeus taas on. Toisaalta, rangaistavuuden raja on ylinopeudessa noin 10 km/h ja alinopeudessa (tilanteesta riippuen) 20-30 km/h.

        Ovelasi taas sanat "tilanteesta riippuen", mutta turhan varovainen raja. Olen kuitenkin aivan varma, että jos ajan moottoritiellä 120 km/h rajoitusalueella kuorma-auton perässä 80 km/h,
        en saa sakkoa, vaikka ajan 40 km/h alinopeutta.


      • tättärääpippijuu kirjoitti:

        Ovelasi taas sanat "tilanteesta riippuen", mutta turhan varovainen raja. Olen kuitenkin aivan varma, että jos ajan moottoritiellä 120 km/h rajoitusalueella kuorma-auton perässä 80 km/h,
        en saa sakkoa, vaikka ajan 40 km/h alinopeutta.

        Sehän on juuri "tilanteesta riippuen". Jos taas keli on hyvä ja edessäsi ei ole autoja, mutta takaa tulee useita, ansaitsisit kirkkaasti sakot. Itse asiassa minä poliisina mätkäisisin päiväsakkoja liikenteen vaarantamisesta...


      • VääräKohde
        TheRat kirjoitti:

        Sehän on juuri "tilanteesta riippuen". Jos taas keli on hyvä ja edessäsi ei ole autoja, mutta takaa tulee useita, ansaitsisit kirkkaasti sakot. Itse asiassa minä poliisina mätkäisisin päiväsakkoja liikenteen vaarantamisesta...

        Sakotus kuuluu niille perässäajaville avuttomuudesta
        "tuossahan on viereinen kaista, jossa ohittaa..."

        Sakko ekalle peruuntuisi oikeudessa. Tosin nykyisin oikeudenkäynti on niin helvetin kallis...


      • olet-hieman-väärässä
        simple.as.that kirjoitti:

        Ylinopeus on suurimman sallitun nopeuden ylitys, ja alinopeus pienimmän sallitun nopeuden alitus. Kumpi lie yleisempää.

        Alinopeutta ajetaan silloin, kun nopeus on pienempi kuin nolla. Se ei ole kovin yleistä.


      • VääräKohde kirjoitti:

        Sakotus kuuluu niille perässäajaville avuttomuudesta
        "tuossahan on viereinen kaista, jossa ohittaa..."

        Sakko ekalle peruuntuisi oikeudessa. Tosin nykyisin oikeudenkäynti on niin helvetin kallis...

        Jos takaa tulee kaksi kaistallista autoja 120 km/h nopeutta ja yllättäen joku ajaa edessä 1/3 hitaammin, niin suomalainenhan tekee kaistanvaihdon ja tarkistaa sitten oliko sitä tilaa. Joo, minä antaisin siitäkin sakot. Mutta kyllähän koko homma lähtee alinopeutta ajaneen tarpeettomasta liikenteenhäirinnästä.

        Noita näkee lähes päivittäin kun moottoritiellä ajelee. Hyvä jos 80 km/h on edes mittarissa... Noh, näillä säillä sen vielä jotenkuten ymmärtää, mutta kesäkeleilläkin?

        Jännää muuten, että tänään kun moottoritiellä oli vaihtuvat rajoitukset 80 km/h, niin 95 km/h mittarissa tuli ohitetuksi jatkuvasti. Mutta jos on 100 km/h, niin 115 mittarissa menee ohi enää pari kuskia. Ja kesällä 135@120 ei enää ohita juuri kukaan... (todellinen nopeus talvella on alle mittarinopeuden. Kesällä lähellä sitä.)


      • olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Alinopeutta ajetaan silloin, kun nopeus on pienempi kuin nolla. Se ei ole kovin yleistä.

        Alipainoiset leijailee ilmassa. Se ei ole kovin yleistä.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Alipainoiset leijailee ilmassa. Se ei ole kovin yleistä.

        Itse asiassa tuo olisi mahdollista, vaikka paino olisi plussan puolella. Riittäisi, että ominaispaino olisi pienempi kuin ilmakehällä.

        Sen sijaan analogian mukaan alipainoiset karkaisivat aurinkokunnasta kiihtyvää vauhtia. Puhuttaisiin käytännössä antipainovoimasta...


      • olet-hieman-väärässä
        Enevpk1 kirjoitti:

        Alipainoiset leijailee ilmassa. Se ei ole kovin yleistä.

        Tuollainen alipainoisten leijailu ilmassa on liikenteessä suunnilleen yhtä yleinen ilmiö kuin alinopeus. En osaa sanoa, kumpi on vaarallisempaa.


      • AjassaMatkustaja
        olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Alinopeutta ajetaan silloin, kun nopeus on pienempi kuin nolla. Se ei ole kovin yleistä.

        Juuri näin. Jos joku alinopeutta kykenee ajamaan on hän keksinyt aikakoneen.


    • lälälällätilää

      Ketään ei koskaan ole rangaistu kuljettajan omiin kykyihinsä arvioimasta Tilannenopeuedesta

      • Poliiseja on jo niin vähän, että he eivät kaikesta kerkiä sakottamaan. Ylinopeus on nykyisin priorisoitu yhdeksi keskeisimmistä liikennevalvontakohteista, osittain ehkä siksi, että sakotuskin on pystytty automatisoimaan.

        Jotenkin turhaa jankata siitä, onko alinopeutta vai ei. Kyse on puhekielen ilmaisusta, jolla tarkoitetaan tientukkona olemista. Tilannenopeus tuskin on kohdallaan, jos taakse kertyy sata autoa, mutta edessä ei ole yhtäkään.


      • RotanMääräystenMukaan
        Enevpk1 kirjoitti:

        Poliiseja on jo niin vähän, että he eivät kaikesta kerkiä sakottamaan. Ylinopeus on nykyisin priorisoitu yhdeksi keskeisimmistä liikennevalvontakohteista, osittain ehkä siksi, että sakotuskin on pystytty automatisoimaan.

        Jotenkin turhaa jankata siitä, onko alinopeutta vai ei. Kyse on puhekielen ilmaisusta, jolla tarkoitetaan tientukkona olemista. Tilannenopeus tuskin on kohdallaan, jos taakse kertyy sata autoa, mutta edessä ei ole yhtäkään.

        Muistakaa nyt perkele kaikki alinopeutta ajavat että teidän tulee ajaa kuten rotta haluaa! Mestarille on annettava tietä. Sehän voi pahimmillaan myöhästyä töistä jopa toista minuuttia.


      • RotanMääräystenMukaan kirjoitti:

        Muistakaa nyt perkele kaikki alinopeutta ajavat että teidän tulee ajaa kuten rotta haluaa! Mestarille on annettava tietä. Sehän voi pahimmillaan myöhästyä töistä jopa toista minuuttia.

        Entäs ne 99 muuta perässä köröttelijää?


      • RotanMääräystenMukaan
        Enevpk1 kirjoitti:

        Entäs ne 99 muuta perässä köröttelijää?

        Vain Rotan ohjeilla on merkitystä.


    • hommaataloon42

      Nämä Mäntsälän pyöreät risteykset on aika oudoilla merkeillä.Tullessa on suojatien merkin varressa Määräysmerkki Pakollinen kiertosuunta 416 (ei ole ennakkovaroitus 166 " jos ei ole selvästi havaittavissaa ympyräksi"),sitten jakajassa keskellä on useita 411 Pakollinen ajosuunta,kun lähdet portista jo ulos on suojatien liikenteenjakajassa Määräysmerkki 418 liikenteenjakaja joka tarkoittaa että sensaa ohittaa kumaltakin puolelta,siis vastaantulijan kaistaakin?.

      • Annatko linkin paikkaan. Ei kuulosta liikenneympyrältä alkupään kuvauksen puolesta, mutta loppuosa on jo todella erikoinen.


      • hommaataloon42
        TheRat kirjoitti:

        Annatko linkin paikkaan. Ei kuulosta liikenneympyrältä alkupään kuvauksen puolesta, mutta loppuosa on jo todella erikoinen.

        Ne on kaikki ympyrät Mäntsälän Sälinkääntie Hepolan koulu, CM ja Paloasema Liedontiellä .CM ympyrä on niin uusi että Googlessa ei ole kuin 2009 kuva jolloin ei ympyrää.


      • hommaataloon42 kirjoitti:

        Ne on kaikki ympyrät Mäntsälän Sälinkääntie Hepolan koulu, CM ja Paloasema Liedontiellä .CM ympyrä on niin uusi että Googlessa ei ole kuin 2009 kuva jolloin ei ympyrää.

        Okei, tässä Sälikääntien yksi ympyrä: https://goo.gl/maps/z3Aehxf4YPy

        Selvästi havaittavissa ympyräksi, joten ennakkovaroitukselle ei ainakaan sen puolesta ole tarvetta.
        Tulosuunnasta merkitty ihan oikein, eli pakollinen kiertosuunta ja kärkikolmio.
        "Jakajassa keskellä" ei ole yhtäkään pakollisen kiertosuunnan merkkiä.
        Ei ole porttia, josta voisi lähteä.
        Poistuttaessa on todellakin merkki, joka sallii paitsi poistumisen, myös jatkamisen ympyrässä. Vastaantulijan kaistaa ympyrästä ei löydy.

        Eli aika pieleen meni ainakin tuon kohdalta arviosi.


      • olet-hieman-väärässä

        Tuo 418 näyttää, että voit joko jatkaa suoraan ympyrää pitkin, tai kääntyä oikealle pois ympyrästä. Ei siis ohjaa vastaantulijoiden kaistalle.


      • lälälällätilää
        olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Tuo 418 näyttää, että voit joko jatkaa suoraan ympyrää pitkin, tai kääntyä oikealle pois ympyrästä. Ei siis ohjaa vastaantulijoiden kaistalle.

        Merkin nimi on Liikenteen jakaja ja merkin vaikutusalue alkaa aina merkin jälkeen.merkki on ulkona liittymästä jo


      • lälälällätilää kirjoitti:

        Merkin nimi on Liikenteen jakaja ja merkin vaikutusalue alkaa aina merkin jälkeen.merkki on ulkona liittymästä jo

        Mitä sekoilet? Et sinä tuon merkin läpi saa ajaa, joten kyllä se vaikutusalue alkaa jo merkistä, ei vasta sen jälkeen.

        Merkki on sitä paitsi liittymässä, ei "ulkona liittymästä jo", mitä ikinä sillä yrität sanoakaan. Tuosta näet hyvin sen sijoituksen ja vaikutusen: https://goo.gl/maps/QFYNcVvAmek

        Toki nuo ovat aika harvinaisia liikenneympyrässä, mutta ei tuosta nyt mitenkään voi ymmärtää väärin mahdollisia ajosuuntia... Yhdellä nuolella varustettuna tekisi elämästä aika jännää.


      • lälälällätilää
        TheRat kirjoitti:

        Mitä sekoilet? Et sinä tuon merkin läpi saa ajaa, joten kyllä se vaikutusalue alkaa jo merkistä, ei vasta sen jälkeen.

        Merkki on sitä paitsi liittymässä, ei "ulkona liittymästä jo", mitä ikinä sillä yrität sanoakaan. Tuosta näet hyvin sen sijoituksen ja vaikutusen: https://goo.gl/maps/QFYNcVvAmek

        Toki nuo ovat aika harvinaisia liikenneympyrässä, mutta ei tuosta nyt mitenkään voi ymmärtää väärin mahdollisia ajosuuntia... Yhdellä nuolella varustettuna tekisi elämästä aika jännää.

        Merkki on pysäytys viivojen takana,eli ulkona.paikassa pitäis olla ryhmitysmerkit eli 414


      • lälälällätilää kirjoitti:

        Merkki on pysäytys viivojen takana,eli ulkona.paikassa pitäis olla ryhmitysmerkit eli 414

        Voisi kai siinä olla pakollisen ajosuunnan merkkikin, mutta mitenkäs se eroaisi tästä käytännössä?
        > Merkki 418
        > Merkillä osoitetaan, että sen saa sivuuttaa kummalta puolelta tahansa.

        Kummalta puolelta sinusta tuota ei saisi sivuuttaa?

        Merkki ei ole muuten pysäytys.
        Viivojen takana se on kylläkin. Ja ulkona, eli ei sisällä. Mutta harvoin sisällä liikenneympyröitä onkaan. Ehkä joissain parkkihalleissa lähinnä nähnyt... Liittymässä tuo merkki kylläkin on.

        Mitä sinä nyt haluaisit? Merkin keskelle kaistaa?


      • TheRat kirjoitti:

        Okei, tässä Sälikääntien yksi ympyrä: https://goo.gl/maps/z3Aehxf4YPy

        Selvästi havaittavissa ympyräksi, joten ennakkovaroitukselle ei ainakaan sen puolesta ole tarvetta.
        Tulosuunnasta merkitty ihan oikein, eli pakollinen kiertosuunta ja kärkikolmio.
        "Jakajassa keskellä" ei ole yhtäkään pakollisen kiertosuunnan merkkiä.
        Ei ole porttia, josta voisi lähteä.
        Poistuttaessa on todellakin merkki, joka sallii paitsi poistumisen, myös jatkamisen ympyrässä. Vastaantulijan kaistaa ympyrästä ei löydy.

        Eli aika pieleen meni ainakin tuon kohdalta arviosi.

        Liittyen Google Maps kuvanäkymään annettu 24.1.2018 klo 13.46. Mitä erityisiä käytännön ongelmia saattaisi syntyä tässä liikenneympyrässä ajettaessa? Minusta se on tavallistakin tavallisin. En siis ymmärrä siitä virinnyttä yli-innokasta sönkkäystä.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Liittyen Google Maps kuvanäkymään annettu 24.1.2018 klo 13.46. Mitä erityisiä käytännön ongelmia saattaisi syntyä tässä liikenneympyrässä ajettaessa? Minusta se on tavallistakin tavallisin. En siis ymmärrä siitä virinnyttä yli-innokasta sönkkäystä.

        Halusit varmaan vastata nimimerkeille "lälälällätilää" ja "hommaataloon42"?

        Kovin vaikea tuosta mitään ongelmia on löytää. Ehkä pikemminkin niin päin, että monissa muissa ympyröissä on merkitsemättömiä liikenteenjakajia poistumiskohdissa, mutta eipä siitäkään juuri haittaa ole...


      • TheRat kirjoitti:

        Halusit varmaan vastata nimimerkeille "lälälällätilää" ja "hommaataloon42"?

        Kovin vaikea tuosta mitään ongelmia on löytää. Ehkä pikemminkin niin päin, että monissa muissa ympyröissä on merkitsemättömiä liikenteenjakajia poistumiskohdissa, mutta eipä siitäkään juuri haittaa ole...

        Joskus erehdyksessä sekoittaa "Kommentoi" ja " LISÄÄ KOMMENTTI". Halusin yleisesti kysyä, mitä käytännön vaikeuksia itse kukin löysi tuosta Mäntsälän ympyrästä. Paino sanalla KÄYTÄNNÖN.


      • Syväkyykytystä
        Enevpk1 kirjoitti:

        Joskus erehdyksessä sekoittaa "Kommentoi" ja " LISÄÄ KOMMENTTI". Halusin yleisesti kysyä, mitä käytännön vaikeuksia itse kukin löysi tuosta Mäntsälän ympyrästä. Paino sanalla KÄYTÄNNÖN.

        Ei minkäänlaista ongelmaa. Simppeli perusympyrä.


    • ererwerwerwewe

      Miksi niitä rinkuloita pitää tunkea joka paikkaan, tutkimuksetkin ovat näyttäneet etteivät liian pienet ympyrät liikennettä paranna. Viime viikonloppuna yöllä pöläytin yhdestä vahingossa läpi kun olivat rustanneet yhden lisää enkä tuota tiennyt.

      • Paras liittymätyyppi sujuvuuden kannalta on eritasoliittymä, kakkosena valoton risteys, kolmosena liikenneympyrä ja sitten valoristeys. Turvallisuuden kannalta valoton risteys on heikompi, siksi niitä ei juuri ole. Ja tietysti jos liikennevirtoja ei jossain säädellä valoilla, valoton risteys ei ole edes kovin sujuva...

        Joskus ovat ympyrät ihan paikallaan. Mutta useimmiten eivät ole.


      • ympyrää.kannattava
        TheRat kirjoitti:

        Paras liittymätyyppi sujuvuuden kannalta on eritasoliittymä, kakkosena valoton risteys, kolmosena liikenneympyrä ja sitten valoristeys. Turvallisuuden kannalta valoton risteys on heikompi, siksi niitä ei juuri ole. Ja tietysti jos liikennevirtoja ei jossain säädellä valoilla, valoton risteys ei ole edes kovin sujuva...

        Joskus ovat ympyrät ihan paikallaan. Mutta useimmiten eivät ole.

        "Joskus ovat ympyrät ihan paikallaan. Mutta useimmiten eivät ole."
        Sallitaanko vastakkainen mielipide?
        Risteysajon sujuvuus ja turvallisuus paranee ympyrällä, olisi siinä syy niiden lisääntymiseen?
        Edellä mainituista syistä yhä useampi risteys olisi syytä muuttaa ympyräksi.


      • VaaraJaHaittaIhanMuualla

        Ei niitä risteyksiä etukäteen tarvitse tietää. Riittää että ne havaitsee. Jos et havaitse olet itse liikenteelle suurempi vaara ja haitta kuin "liian pienet" liikenneympyrät.


      • joobajootaas
        VaaraJaHaittaIhanMuualla kirjoitti:

        Ei niitä risteyksiä etukäteen tarvitse tietää. Riittää että ne havaitsee. Jos et havaitse olet itse liikenteelle suurempi vaara ja haitta kuin "liian pienet" liikenneympyrät.

        No siellä on taas joku "oon ajannu 50 vuotta eikä ikinä mitää oo käynny" tyyppi. Kyllä niitä kaikenlaisia mälläyksiä liikenteessä, kuten vahinkoja muuallakin, käy tuhansittain, eikä kyseessä ole mitenkään ns. vaaralliset kuskit.


    • eskoperttiliikennevaara

      "Ajokaistanuolet ja ajoradan yläpuolelle ripustetut ajokaistakohtaiset merkit 412-415 saattavat korvat myös kääntymiskieltoa osoittavan merkin Mikäli pakollista ajosuuntaa tai ryhmittymistä osoittavia nuolia aikomaasi ajosuuntaan ei ole on kääntyminen ja ajo kielletty (ei liikenteenjakaja merkki)".Matti Tolvanen

      • Ja tämä lainaus liittyy mihin, nyt erityisesti?

        Sinänsä bonukset siitä, että kun tuon virheellisen suomenkielen ensin parsii jotenkin ymmärrettävään muotoon, on Matti Tolvanen ilmeisesti antanut lainmukaisen ohjeen.


      • TheRat kirjoitti:

        Ja tämä lainaus liittyy mihin, nyt erityisesti?

        Sinänsä bonukset siitä, että kun tuon virheellisen suomenkielen ensin parsii jotenkin ymmärrettävään muotoon, on Matti Tolvanen ilmeisesti antanut lainmukaisen ohjeen.

        Matille vielä vinkkinä, hieman selkeämpi ja helpommin ymmärrettävä (ja vieläpä kieliopin mukainen) ratkaisu olisi ollut kopioida suoraan TLA:sta tämä kohta:
        > Merkit 411–415
        > Merkeillä osoitetaan kaikki ajoneuvolle sallitut kulkusuunnat risteyksessä.

        Lisäksi matti on jostain syystä päättänyt pistää sulkuihin listan merkeistä, joita merkit 411 - 415 eivät ole, mutta lista on jäänyt kovin lyhyeksi. Minusta nuo eivät ole myöskään esimerkiksi moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -merkkejä tai vaikkapa suojatie -merkkejä.


    • lälälällätiläää

      Niin,joo.Kiertoliittymän ulkopuolella oleva liikenteenjakajamerkki ei korvaa ajoratamerkitää tai riippuvia "ryhmitys"merkkejä, jos ei aja siitä portista ulos ei edes aja sen merkin ohi jolloin se ei ole hänelle voimassa.

      • Ihan eri tarkoitusta vartenhan nuo merkit ovat. Mutta voisitko jatkossa yrittää vastata siihen viestiin, johon kirjoituksesi viittaa? Aloittajan viestiin nämä tuskin viittaavat?

        Tuo liikennemerkki ei ole kiertoliittymän ulkopuolella. Se on ajoradan ulkopuolella, mutta niinhän noilla merkeillä on tapana olla. Portteja ei tuolla vieläkään ole. Jos et ole ajamassa merkin ohi, niin pysähdytkö liikenneympyrään vai peruutatko jostain muualta ulos?


    • lälälällätilää

      Kiertoliittymässä ei ole edessä liikeneenjakajaa jota merkki tarkoittaa,kiertoliittymä on kuulemma "yksisuuntaisenkadun mutka" ja merkki on risteävän kadun liikenteenjakajassa"

      • Kuvan kiertoliittymässä on edessä liikenteenjakaja. Oletko sokea?


    • lälälällätilää

      Jos kotimatkasi varrella sivukadulla on merkki"Pihakatu" ja "ajat sen ohi",ajatko kotiisi asti 40km/H

      • Tuossa on jo niin paljon pielessä, että en tiedä mistä aloittaa...


      • popparit.tehty
        TheRat kirjoitti:

        Tuossa on jo niin paljon pielessä, että en tiedä mistä aloittaa...

        Aloita edes jostain, kun on taas mahtava vauhti päällä!


      • PopparitOnJoValmiina

        Rotta jatkaa yhä kiihtyvällä vauhdilla ristiretkeä kohti hänen määrittelemää "oikeaa" liikennemaailmaa. Lex Rotta ottaa kantaa kaikkeen ja kertoo miten asiat oikeasti ovat.


    • tavastehuuus

      Mä olen Hämeenlinnasta ja Poltinahon ympyrässä ei ole noita liikenteenjakaja merkkejä uloslähdöissä,johtuskohan siitä että on Poliisiasema vieressä ja oli myös LP ennen.Eivät ole antaneet laittaa?.LP päälikkö oli kova mies..Ennen ympyrää on mm Jäähallin lähellä ryhmitystaulu mihin mikin ulostulo vie.samoin toisessa tutussa Orimattilassa oli jämäkkä poliisi joka nyt eläkkeellä.

      • ex-hlinnalainen

        Tuo risteys on kyllä hieno. Olen lähtöisin Hämeenlinnasta mutta asunut muualla parikymmentä vuotta, ja käyn siellä harvakseltaan. Tuntuu, että risteyksen järjestelyt on muutettu jollain tavalla ihan joka kerran. Ensi kuussa tulen taas käymään ja taidan ajaa tuota kautta ihan silkasta mielenkiinnosta.


    • hommaataloon42

      Pistä rotat matalaksi.Tänään testaasin Hyvinkään Pohjoisen ohitustien kiertoliittymät,radanvarsitie joka vie Riihimäeltä Sveitsiin ja Kapulan Rekkarastin(aika uudet),kummassakaan ei virheellistä liikenteenjakajan merkkiä ulosajoissa.En nähnyt herajoen vanhantien liittymää.Sitten taas iittalassa ei ole myöskään 418 merkkiä LIIKENTEENJAKAJA

      • Oletko jossain nähnyt virheellisiä liikenteenjakajan merkkejä?


      • terkkuutta.halutaan
        TheRat kirjoitti:

        Oletko jossain nähnyt virheellisiä liikenteenjakajan merkkejä?

        Tarkkuutta kirjoitteluun, rotta. Ei ole liikenteenjakajan merkkiä. On vain liikenteenjakaja-merkki.


      • terkkuutta.halutaan kirjoitti:

        Tarkkuutta kirjoitteluun, rotta. Ei ole liikenteenjakajan merkkiä. On vain liikenteenjakaja-merkki.

        Liikenteenjakajan merkki on merkki, jolla merkitään liikenteenjakaja. Sen virallinen nimi on "Liikenteen jakaja".

        Ilmeisesti lainsäätäjällä on vähän haasteita päättää, onko kyseessä yhdyssana vai ei:

        http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P20
        > 418. Liikenteen jakaja

        vs.

        http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P43
        > liikenteenjakajakorokkeen

        Voisi varmaan käyttää myös yhdyssanaa liikenteenjakajamerkki. Sen sijaan ehdottamasi "liikenteenjakaja-merkki" olisi vähän kummajainen. Miksi välimerkki? Ei löydy minun tuntemistani kirjoitussäännöistä...


      • ei.se.mitään
        TheRat kirjoitti:

        Liikenteenjakajan merkki on merkki, jolla merkitään liikenteenjakaja. Sen virallinen nimi on "Liikenteen jakaja".

        Ilmeisesti lainsäätäjällä on vähän haasteita päättää, onko kyseessä yhdyssana vai ei:

        http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P20
        > 418. Liikenteen jakaja

        vs.

        http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P43
        > liikenteenjakajakorokkeen

        Voisi varmaan käyttää myös yhdyssanaa liikenteenjakajamerkki. Sen sijaan ehdottamasi "liikenteenjakaja-merkki" olisi vähän kummajainen. Miksi välimerkki? Ei löydy minun tuntemistani kirjoitussäännöistä...

        Ei tuo ole ainoa kirjoitussääntö, jota et tunne.


      • ei.se.mitään kirjoitti:

        Ei tuo ole ainoa kirjoitussääntö, jota et tunne.

        Ei varmastikaan, mutta jos sinä tuollaisen tunnet, niin viitsitkö mitenkään linkittää?


      • KirjoittajanABC
        TheRat kirjoitti:

        Ei varmastikaan, mutta jos sinä tuollaisen tunnet, niin viitsitkö mitenkään linkittää?

        " Yhdysmerkin käyttö yhdyssanoissa
        Yhdysmerkkiä (merkitään lyhyellä viivalla - ) käytetään seuraavissa tapauksissa:
        1. Kun yhdyssanan alkuosa (määriteosa) päättyy samaan vokaaliin, jolla jälkiosa (perusosa) alkaa, yhdyssanan osien välissä käytetään yhdysmerkkiä.

        linja-auto, vasta-aine, perhe-eläke-etu, diplomi-insinööri, Lähi-itä (vrt. Kaukoitä), opinto-opas, urheilu-uutiset, nyky-yhteiskunta, lämpö-öljy

        2. Rinnasteisten yhdysosien väliin tulee yhdysmerkki.

        asentaja-koneistaja, parturi-kampaaja, suomalais-venäläinen, Jukka-Pekka, Virtanen-Lahtinen (yksi henkilö, jolla kaksiosainen nimi), liha-makaronilaatikko, puna-vihersokeus, itä-länsisuunta (tai itä–länsi-suunta)

        Huomaa, että silloin, kun yhdysosat eivät ole rinnasteisia (samanarvoisia) tai ovat rinnasteisia vain merkitykseltään, eivät muodoltaan, yhdysmerkkiä ei käytetä (esim. evankelisluterilainen ’evankelisella tavalla luterilainen’, teknistieteellinen, angloamerikkalainen, indoeurooppalainen, sinipunainen, sensomotorinen). Kuitenkin moniosaisissa yhdyssanoissa voidaan selvyyden vuoksi käyttää yhdysmerkkiä (esim. sini-musta-valkoinen (väri, lippu)).

        3. Kun yhdyssanan osana on erisnimi, yhdysmerkki tarvitaan.

        Kaarlo-setä, Vilma-täti, pikku-Kalle, Finlandia-talo, Espanjan-matka, Ruotsin-laivat (myös ruotsinlaivat), Suzuki-merkkinen, Helsinki-Vantaan lentoasema, Suomen Venäjän-suurlähettiläs, Pohjois-Suomi, Etelä-Karjala (vrt. pohjoissuomalainen, eteläkarjalainen)

        Huomaa kuitenkin, että paikannimet, joiden jälkiosana on yleisnimi, ovat yhdysmerkittömiä: Oulujoki, Kapkaupunki, Hämeenlinna, Lappeenranta.

        4. Kun yhdyssanan osana on numero, kirjain, merkki tai lyhenne, yhdysmerkki tarvitaan.

        A-rappu, A4-kokoinen, b-luokka, 20-vuotias, atk-tuki, 18–20-vuotiaat, 3–5-kertainen, C -kieli, %-määrä, tuotto-% (mieluummin kuitenkin kokonaisena kirjaimin: tuottoprosentti)

        Kärpät–Saipa-ottelu päättyi kotijoukkueen 3–0-voittoon. (Huomaa erilaiset viivat ja merkintätavat: ajatusviiva (rajakohtailmauksessa) ja yhdysmerkki.)

        5. Jos yhdyssanan alkuosana on ei, ex tai jos sanasta muuten tulisi hankalasti hahmotettava tai monitulkintainen, yhdysmerkkiä käytetään selvyyden vuoksi.

        ei-ääni, ex-vaimo, pii-levä (vrt. piilevä), pop-opisto, suomu-orakas

        6. Jos yhdyssanan määriteosana on sanaliitto, yhdysmerkki tarvitaan (huomaa viivan oikea pituus ja välilyönti yhdysmerkin edellä).

        pro gradu -tutkielma, Tuntematon sotilas -romaani, Pro Finlandia -mitali, Saab 900 -merkkinen, mies ja ääni -periaate

        7. Jos samaa yhdysosaa ei haluta toistaa, yhteisen osan sijasta käytetään yhdysmerkkiä.

        syntymäpaikka ja -aika, ala- ja yläaste, luku- ja kirjoitustaito

        8. Kun yhdyssanan alkuosa on harvinainen vieraskielinen ilmaus (sitaattilaina), käytetään yhdysmerkkiä.

        squash-ottelu, sioux-intiaani

        Kieleen jo vakiintuneissa vierassanoissa yhdysmerkkiä ei kuitenkaan tarvita.

        lasersäde, rockmusiikki, charterlento, leasingauto, primeasiakas, markkinamix, benjihyppy

        Vakiintumisastetta ja hahmottamisen vaikeutta eri kirjoittajat saattavat arvioida eri tavoin. Yhdysmerkin käyttöä ei kaikissa edellä mainituissa esimerkkisanoissa voikaan pitää aina varsinaisena virheenä. Suosituksena kuitenkin on, että vierasalkuiset yhdyssanat kirjoitettaisiin mieluiten ilman yhdysmerkkiä, jos hahmottaminen ei ole kohtuuttoman hankalaa.

        © Esa Laihanen 2004


      • KirjoittajanABC kirjoitti:

        " Yhdysmerkin käyttö yhdyssanoissa
        Yhdysmerkkiä (merkitään lyhyellä viivalla - ) käytetään seuraavissa tapauksissa:
        1. Kun yhdyssanan alkuosa (määriteosa) päättyy samaan vokaaliin, jolla jälkiosa (perusosa) alkaa, yhdyssanan osien välissä käytetään yhdysmerkkiä.

        linja-auto, vasta-aine, perhe-eläke-etu, diplomi-insinööri, Lähi-itä (vrt. Kaukoitä), opinto-opas, urheilu-uutiset, nyky-yhteiskunta, lämpö-öljy

        2. Rinnasteisten yhdysosien väliin tulee yhdysmerkki.

        asentaja-koneistaja, parturi-kampaaja, suomalais-venäläinen, Jukka-Pekka, Virtanen-Lahtinen (yksi henkilö, jolla kaksiosainen nimi), liha-makaronilaatikko, puna-vihersokeus, itä-länsisuunta (tai itä–länsi-suunta)

        Huomaa, että silloin, kun yhdysosat eivät ole rinnasteisia (samanarvoisia) tai ovat rinnasteisia vain merkitykseltään, eivät muodoltaan, yhdysmerkkiä ei käytetä (esim. evankelisluterilainen ’evankelisella tavalla luterilainen’, teknistieteellinen, angloamerikkalainen, indoeurooppalainen, sinipunainen, sensomotorinen). Kuitenkin moniosaisissa yhdyssanoissa voidaan selvyyden vuoksi käyttää yhdysmerkkiä (esim. sini-musta-valkoinen (väri, lippu)).

        3. Kun yhdyssanan osana on erisnimi, yhdysmerkki tarvitaan.

        Kaarlo-setä, Vilma-täti, pikku-Kalle, Finlandia-talo, Espanjan-matka, Ruotsin-laivat (myös ruotsinlaivat), Suzuki-merkkinen, Helsinki-Vantaan lentoasema, Suomen Venäjän-suurlähettiläs, Pohjois-Suomi, Etelä-Karjala (vrt. pohjoissuomalainen, eteläkarjalainen)

        Huomaa kuitenkin, että paikannimet, joiden jälkiosana on yleisnimi, ovat yhdysmerkittömiä: Oulujoki, Kapkaupunki, Hämeenlinna, Lappeenranta.

        4. Kun yhdyssanan osana on numero, kirjain, merkki tai lyhenne, yhdysmerkki tarvitaan.

        A-rappu, A4-kokoinen, b-luokka, 20-vuotias, atk-tuki, 18–20-vuotiaat, 3–5-kertainen, C -kieli, %-määrä, tuotto-% (mieluummin kuitenkin kokonaisena kirjaimin: tuottoprosentti)

        Kärpät–Saipa-ottelu päättyi kotijoukkueen 3–0-voittoon. (Huomaa erilaiset viivat ja merkintätavat: ajatusviiva (rajakohtailmauksessa) ja yhdysmerkki.)

        5. Jos yhdyssanan alkuosana on ei, ex tai jos sanasta muuten tulisi hankalasti hahmotettava tai monitulkintainen, yhdysmerkkiä käytetään selvyyden vuoksi.

        ei-ääni, ex-vaimo, pii-levä (vrt. piilevä), pop-opisto, suomu-orakas

        6. Jos yhdyssanan määriteosana on sanaliitto, yhdysmerkki tarvitaan (huomaa viivan oikea pituus ja välilyönti yhdysmerkin edellä).

        pro gradu -tutkielma, Tuntematon sotilas -romaani, Pro Finlandia -mitali, Saab 900 -merkkinen, mies ja ääni -periaate

        7. Jos samaa yhdysosaa ei haluta toistaa, yhteisen osan sijasta käytetään yhdysmerkkiä.

        syntymäpaikka ja -aika, ala- ja yläaste, luku- ja kirjoitustaito

        8. Kun yhdyssanan alkuosa on harvinainen vieraskielinen ilmaus (sitaattilaina), käytetään yhdysmerkkiä.

        squash-ottelu, sioux-intiaani

        Kieleen jo vakiintuneissa vierassanoissa yhdysmerkkiä ei kuitenkaan tarvita.

        lasersäde, rockmusiikki, charterlento, leasingauto, primeasiakas, markkinamix, benjihyppy

        Vakiintumisastetta ja hahmottamisen vaikeutta eri kirjoittajat saattavat arvioida eri tavoin. Yhdysmerkin käyttöä ei kaikissa edellä mainituissa esimerkkisanoissa voikaan pitää aina varsinaisena virheenä. Suosituksena kuitenkin on, että vierasalkuiset yhdyssanat kirjoitettaisiin mieluiten ilman yhdysmerkkiä, jos hahmottaminen ei ole kohtuuttoman hankalaa.

        © Esa Laihanen 2004

        Nuo ovat toki tuttuja, mutta tuo neloskohdan "merkki" ei tarkoita sanaa "merkki", vaan erikoismerkkejä. Eli näiden mukaan ei yhdysmerkkiä tule.


      • Maaninen.Rotta

        Rotalla taitaa olla lakkopäivä. Sen verran nopeaan tahtiin kommentoi. Taitaa Rotan pakkomielle Yleistäliikenteessä-palstan kirjoittelulle siirtyä maanis-vaiheeseen. Alkaa kaveri meinaan mestaroimaan sen verran monessa keskustelussa. Mikä lie aiheuttanut tuollaisen muiden " opettamisvimman "? Täällä joku kommentoi että meidän täytyy muistaa ajaa niinkuin Rotta haluaa ja sellaista Rotta tietysti haluaa. Onhan hän kaiken tietävä ja osaava.


      • olet-hieman-väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Nuo ovat toki tuttuja, mutta tuo neloskohdan "merkki" ei tarkoita sanaa "merkki", vaan erikoismerkkejä. Eli näiden mukaan ei yhdysmerkkiä tule.

        Kyllä tulee.


    • pässit.vitun.hurrit

      porvoossa pässit sekunda hurrit eivät osaa ajaa ympyrään vaan jäävät kykkimään että koko tie on tyhjä. sota tulee ja tappaa tuommoiset.

      • huomasitko

        Vaikka Porvoo ammoisina aikoina hurri enemmistöinen käpykylä olikin niin nykyisellään ympyröihin ajaminen on jopa liiankin "pyrkivää".
        Joten mielestäni "sote" voisi tuoda tullessaan kuskeille ymmärryksen siitä, että ympyrään pyrkivällä kolmion takaa tulevalla, on väistämisvelvollisuus ympyrässä ajavavaa kohtaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe