Älä nyt hyvä ihminen sitä sano!

äitiopetti

Äitini opetti olemaan sanomatta kaikkea mitä ajattelee.

Paras tapa tulla kaikkien kanssa toimeen, on harkita mitä sanoo ja sanoa sekin harkiten kuinka sen sanoo.
Heittääkö sanat puolella suulla, huutaako julki kovalla äänellä, vai antaako kaikki ulos kuin piiskan sivalluksena, kas siinäpä kolme tyyliä esittää asiansa.

Mikähän olisi paras tapa puhua jos haluaa kuulua joukkoon, onkohan se sellainen kiemurteleva mielipidettä joukon halun mukaan muuttava eipäs juupas tyyli?

Kysyn vaan, kun en ymmärrä onko äiti ohje jo vanhanaikainen?

186

2327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole.sivussa

      Tänne joukkoon ei uusia naamoja tarvita, puhutpa vaikka linnun kielin. Täällä on omat säännöt ja ne sanovat ettei kaunopuheisia tarvita, vai oliko se vihanpuhujia.
      Ruista on eväänä, mutta nälkäisiä on vähän, tiedonnälkäisiä sitäkin vähemmän.

      • Annahan.näytettä

        Kerro kuka olet , millä nikillä ja milloin yrittänyt palstalle ja tullut tyrmätyksi ? Kuka tyrmäsi ? Mistä asiasta kirjoitit? Jokainen on joskus tullut eka kerran kirjoittamaan. Millaista vastaanottoa odotit ? Kerroitko olevasi uusi yrittäjä ja oliko sinulla vakinikki ? Näitä valituksia tänne ladataan, mutta ei tunnu uskottavalta. Miksi kyselet keneltäkään, tarvitaanko sinua? Anna nyt vaan palaa ja kirjoita kaunopuheisuuttasi ilmentävä aloitus. Varmasti saat ainakin muutamia mukaan. Ei kaikki noissa riitaketjuissa viihdy, muutama niitä ahkeroi.


      • luullaanpalstalla
        Annahan.näytettä kirjoitti:

        Kerro kuka olet , millä nikillä ja milloin yrittänyt palstalle ja tullut tyrmätyksi ? Kuka tyrmäsi ? Mistä asiasta kirjoitit? Jokainen on joskus tullut eka kerran kirjoittamaan. Millaista vastaanottoa odotit ? Kerroitko olevasi uusi yrittäjä ja oliko sinulla vakinikki ? Näitä valituksia tänne ladataan, mutta ei tunnu uskottavalta. Miksi kyselet keneltäkään, tarvitaanko sinua? Anna nyt vaan palaa ja kirjoita kaunopuheisuuttasi ilmentävä aloitus. Varmasti saat ainakin muutamia mukaan. Ei kaikki noissa riitaketjuissa viihdy, muutama niitä ahkeroi.

        Oletkolöytänyt mitään uutta palstalta, minä olen ja luulenpas että on tuo jolle vastasit taitonsa näyttänyt vai onko turha luulo


    • Paljastus.uhkana

      Täällä kirjoitetaan nimimerkin takana.
      Kirjoittajilla on se käsitys, että nimmari suojaa henkilöllisyyden, mutta nythän on monissa kirjoituksissa tuotu esiin, että kirjoittajan henkilöllisyys saadaan selville. Niin että älä hyvä ihminen sano mitään mielipidettä mistään. Entiset sheriffit ovat korskeasti ilmoittaneet, että he ilmiantavat epämieluisat kirjoittajat poliisille, heillä on vanhastaan tieto ja oikeus nimmareiden paljastamiseen.'
      Tänne älä kirjoita kuin puutaheinää. Mieluimmin ei mitään.

      • Ihan turhaa on uusia kirjoittajia säikytellä entisten sheriffien taidoilla!
        Kukaan Luotseista, joita he nykyään on, ei saa selville kenenkään henkilöllisyyttä, pelkän rekisteröidyn nimimerkin takaa.

        Poliisilla voi tietenkin uhkailla, jos häirikkö siitä asettuisi, mutta ei henkilötietoja voida ylläpidonkaan puolelta väärin käyttää. Turvallista täällä on kirjoittaa, mielipide eroja toki syntyy ja pitääkin, mutta turhat säikyttelyt ei ole ok.


      • Entäs.sinä
        sini.sirkku kirjoitti:

        Ihan turhaa on uusia kirjoittajia säikytellä entisten sheriffien taidoilla!
        Kukaan Luotseista, joita he nykyään on, ei saa selville kenenkään henkilöllisyyttä, pelkän rekisteröidyn nimimerkin takaa.

        Poliisilla voi tietenkin uhkailla, jos häirikkö siitä asettuisi, mutta ei henkilötietoja voida ylläpidonkaan puolelta väärin käyttää. Turvallista täällä on kirjoittaa, mielipide eroja toki syntyy ja pitääkin, mutta turhat säikyttelyt ei ole ok.

        Olethan sinäkin ss uhkaillut poliisilla ja käynyt poliisilaitoksella .


      • Paljastus.uhkana
        sini.sirkku kirjoitti:

        Ihan turhaa on uusia kirjoittajia säikytellä entisten sheriffien taidoilla!
        Kukaan Luotseista, joita he nykyään on, ei saa selville kenenkään henkilöllisyyttä, pelkän rekisteröidyn nimimerkin takaa.

        Poliisilla voi tietenkin uhkailla, jos häirikkö siitä asettuisi, mutta ei henkilötietoja voida ylläpidonkaan puolelta väärin käyttää. Turvallista täällä on kirjoittaa, mielipide eroja toki syntyy ja pitääkin, mutta turhat säikyttelyt ei ole ok.

        Mistä tiedät? Ei ole kauankaan, kun jossakin kirjoituksessa sanottiin, että yhteys kirjoituksen lähettäneeseen laitteeseen kyllä löytyy.


      • vanhanikkioli

        Minun henkilöllisyyteni ei ole niin tärkeä etteikö se saisi olla täälläkin tiedossa.
        Osoitetietojani en jaa tänne missään tilanteessa, mutta henkilöllisyyteni on julkinen, omalla naamallani esiinnyt passin, tai ajokorttini esittämällä, oma naama on se joka ensiksi nähdään vaikka pankkitiskillä asioidessa. Minuus ei lähde minusta pesemällä, eikä nimeä muuttamalla!

        Uskaltaako täällä olla sinut edes itsensä kanssa, kun niin varoitellaan paljastamasta itseään?
        ei uusille kannata laatia ohjeita, paras on oma esimerkki ja niitä pitää uusien tutkia vanhoista jutuista.


      • Entäs.sinä kirjoitti:

        Olethan sinäkin ss uhkaillut poliisilla ja käynyt poliisilaitoksella .

        En minä uhkaillut, vaan tulostin näytteen sanavaihdosta poliisilaitokselle. Sankarivainaja isäni muisto kun häpäistiin, väittämällä hänet ammutun rintamakarkurina, oli pitkään kiusattuna mittani täysi.
        Poliisilaitoksella sain ymmärtämystä ja aikaa harkita vuoden loppuun syytteen nostamiseen, mutta kun ei tuo enää toistunut, enkä ole kostonhimoinen luonnekaan, päätin unohtaa julmuudet, ja antaa sairasmieliselle raukalle anteeksikin.


      • MikäEsimerkki

        Ei tällä palstalla tuollaista ole näkybyt. Keksiy yaas koko jutun. Olet nyt palstan vanhin kirjoittaja
        meitä muita isompi sisko.


      • sini.sirkkuek
        MikäEsimerkki kirjoitti:

        Ei tällä palstalla tuollaista ole näkybyt. Keksiy yaas koko jutun. Olet nyt palstan vanhin kirjoittaja
        meitä muita isompi sisko.

        Lähes 10 vuotta sitten toit tuon sisko jutun tapetille,..Vieläkään en ole palstan vanhin! Samoin Ollesani 75 vuotias, väitit minun olleen yli 80 joka vokottelee vanhuksia! Minuun et saa enää mitään valtaa!

        Paskamainen tyyppi kun olet, niin saat pitää nimityksen hyvänäsi 😆


      • Kovaakielenkäyttöä

        ja rumia sanoja!
        Muutkaan emme ole huomanneet kuin sinun puhuvan sankari-isästäsi.
        Tuo ikäjuttu taas on täällä turha, koska koko ajan tulee meitä 70-kymmentä tayttäneitä lisää tänne.


      • Kristtina23
        sini.sirkku kirjoitti:

        En minä uhkaillut, vaan tulostin näytteen sanavaihdosta poliisilaitokselle. Sankarivainaja isäni muisto kun häpäistiin, väittämällä hänet ammutun rintamakarkurina, oli pitkään kiusattuna mittani täysi.
        Poliisilaitoksella sain ymmärtämystä ja aikaa harkita vuoden loppuun syytteen nostamiseen, mutta kun ei tuo enää toistunut, enkä ole kostonhimoinen luonnekaan, päätin unohtaa julmuudet, ja antaa sairasmieliselle raukalle anteeksikin.

        "En minä uhkaillut, vaan tulostin näytteen sanavaihdosta poliisilaitokselle. Sankarivainaja isäni muisto kun häpäistiin, väittämällä hänet ammutun rintamakarkurina, oli pitkään kiusattuna mittani täysi."

        Vilpittömästi kysyn, koska tuollainen sanavaihto on käyty palstalla? Jos ajattelen tuollaista omalle kohdalleni, niin koskaan en pystyisi anteeksi antamaan.

        Vielä jatkuu viha myös tällä paikkakunnalla vuoden 1918 tapahtumista. Lotta-patsata tänne oli suuniteilla, mutta ei se onnistu, koska täällä tapettiin niin paljon punakaartilaisia ja Lotat oli valkokaartilaisia?

        Näin vanhoilla päivillänikin olen joutunut lukemaan kirjoja ja koskettavin olikin Unto Kiisken kirja, jossa hä'n kuvasi niitä tapahtumia ja paikkakuntalaiset oli oikeilla nimillä.

        Koska olen syntynyt Pohjois-Karjalassa, niin siellä ei tietääkseni nämä luokkavihat vaikuttaneet, koska koskaan en ollut kuullutkaan moisesta sodasta, siis en koulussakaan ymmärtänyt asiaa.


      • Otsikosta huolimatta sanon he heh ja kerron.
        Onhan siitä jo vuosia, sitähän edelsi minun syyttämisen 3 aviomieheni murhaajana. Alkoihan noihin tottuakin ja nähdä huumorilla!
        Kaikenmoisia sairaita vääristelyjä ainoasta vanhemmasta siskostani, olin muka kateellinen hänelle, kun minut tuönnettiin Ruotsiin,,...voihan nenä, me kun yhdessä jouduimme Ruotsissa Tornion kautta isosikoni kanssa.

        No,...mitäpä näistä hoopoluista enään, mutta joskus pitää olla tarkkana jos jotakuta panetellaan, se saattaa olla vain pahansuopaisuutta. Kattleija ja susmorsian joutui todella sen kohteeksi.


      • Tuo.voi.olla

        jo sarastunut, noin vanhana kun on vielä syöpäkin,voi mieli jo alkaa pilaantua.Sääliksi käy vanhaa.ja vanhuuteen kuuluu muiden syyttely.


      • Alan-jo-toivoa

        että IBN-numero paljastaisi oikean kirjoittajan,niin paljon täällä on tuollaista väärää ollut.


      • AI Jumal'auttakoon, ei voi kuin nauraa 🤣🤣))).
        Pidähän nyt luulosi, jos sillä saat omantuntosi puhtaaksi,😂 Suon sen oikeastaan mielelläni, koska taakkasi täytyy olla suuri, kun noin kiemurtelet, uutta aina vain keksien.


      • Eräs.seurailija
        sini.sirkku kirjoitti:

        Otsikosta huolimatta sanon he heh ja kerron.
        Onhan siitä jo vuosia, sitähän edelsi minun syyttämisen 3 aviomieheni murhaajana. Alkoihan noihin tottuakin ja nähdä huumorilla!
        Kaikenmoisia sairaita vääristelyjä ainoasta vanhemmasta siskostani, olin muka kateellinen hänelle, kun minut tuönnettiin Ruotsiin,,...voihan nenä, me kun yhdessä jouduimme Ruotsissa Tornion kautta isosikoni kanssa.

        No,...mitäpä näistä hoopoluista enään, mutta joskus pitää olla tarkkana jos jotakuta panetellaan, se saattaa olla vain pahansuopaisuutta. Kattleija ja susmorsian joutui todella sen kohteeksi.

        Eikö se käynyt selvästi ilmi, kuka katleijaa ja susmorsianta vainosi ?


      • Alan-jo-toivoa kirjoitti:

        että IBN-numero paljastaisi oikean kirjoittajan,niin paljon täällä on tuollaista väärää ollut.

        No, nimettömänähän tuo menee taas äärimmäisyyteen, en tiedä olisko sekään kivaa tajuta, jos jokin tuttu nimimerkki oli noin hirviömäinen.

        Pois täältä pitää nyt mennä, heippa


      • Tuo.voi.olla kirjoitti:

        jo sarastunut, noin vanhana kun on vielä syöpäkin,voi mieli jo alkaa pilaantua.Sääliksi käy vanhaa.ja vanhuuteen kuuluu muiden syyttely.

        "Tuo.voi.olla"

        "jo jo sarastunut, noin vanhana kun on vielä syöpäkin,voi mieli jo alkaa pilaantua.Sääliksi käy vanhaa.ja vanhuuteen kuuluu muiden syyttely."

        Jaa, kas kummaa, että sinulekkin on "sarastuntut" tuollaiset aatteet? Oletko koskaan kuullut, että toisen pilkka, voi sattua joskus omaan nilkkaan?


      • Eräs.seurailija kirjoitti:

        Eikö se käynyt selvästi ilmi, kuka katleijaa ja susmorsianta vainosi ?

        Minun on aika vaikeaa ilman todisteita syyttää ketään,..ainoastaan pilmarin ilkeyksiin saatoin uskoa, kun oli sinisellä nimimerkki.
        En halua olla mukana kovin häijyissä peleissä,...sieluhan siinä voisi vahingoittua.


      • Mutta-me-muut

        voiaan hankkia todisteet siitä, mitä oikeasti tapahtui.


      • Niin_tehdään

        "
        sini.sirkku
        11.1.2018 16:25
        Entäs.sinä kirjoitti:
        Olethan sinäkin ss uhkaillut poliisilla ja käynyt poliisilaitoksella .
        En minä uhkaillut, vaan tulostin näytteen sanavaihdosta poliisilaitokselle. Sankarivainaja isäni muisto kun häpäistiin, väittämällä hänet ammutun rintamakarkurina, oli pitkään kiusattuna mittani täysi. "

        Tuossa sinisirkku valehtelee. Sellaisia EI OLE OLLUT TÄÄLLÄ. Ja kun hän sanoo vieneensä ne poliisille...

        Poliisin arkistoista löytyvät selitykset.

        Paljastetaan valehtelu ja väärät syytökset!


      • Niin_tehdään kirjoitti:

        "
        sini.sirkku
        11.1.2018 16:25
        Entäs.sinä kirjoitti:
        Olethan sinäkin ss uhkaillut poliisilla ja käynyt poliisilaitoksella .
        En minä uhkaillut, vaan tulostin näytteen sanavaihdosta poliisilaitokselle. Sankarivainaja isäni muisto kun häpäistiin, väittämällä hänet ammutun rintamakarkurina, oli pitkään kiusattuna mittani täysi. "

        Tuossa sinisirkku valehtelee. Sellaisia EI OLE OLLUT TÄÄLLÄ. Ja kun hän sanoo vieneensä ne poliisille...

        Poliisin arkistoista löytyvät selitykset.

        Paljastetaan valehtelu ja väärät syytökset!

        Kerroihan silloinkin, että ennätin tallentaa tuon häpäisyn, ennenkuin se poistettiin! Hyvä jos ei monetkaan joutuneet moistalukemaan. Muuten mikä mikä into on kaivaa vanhoja juttuja,...en toki ole ainoa, joka poliisia on joutumut vaivaamaan.

        Muuten eihän minulla ole mitään salattavaa asiassa, tehkää miten lystäätte 😊


      • Voivoi-miten.tekaistua

        tuntuu nyt juttusi "sinisirkku" olevan, Siis todisteita ei enää olekaan? Poliisin arkistossakaan?

        Niin arvelinkin.

        Jos täällä joku olisi pilkannut Suomen puolustussodassa kuollutta suomalaista sotilasta, niin olisin heti ollut valmiina voimakkaasti puolustamaan sotilasta ja hänen omaisiaan. Enkä olisi unohtanut sitä asiaa.


      • katt.leijanen
        MikäEsimerkki kirjoitti:

        Ei tällä palstalla tuollaista ole näkybyt. Keksiy yaas koko jutun. Olet nyt palstan vanhin kirjoittaja
        meitä muita isompi sisko.

        Täällä kauan olleena muistan oikein hyvin tuon sini-sirkun asian. TOSI SE ON.


      • En.ole..nähnyt
        Voivoi-miten.tekaistua kirjoitti:

        tuntuu nyt juttusi "sinisirkku" olevan, Siis todisteita ei enää olekaan? Poliisin arkistossakaan?

        Niin arvelinkin.

        Jos täällä joku olisi pilkannut Suomen puolustussodassa kuollutta suomalaista sotilasta, niin olisin heti ollut valmiina voimakkaasti puolustamaan sotilasta ja hänen omaisiaan. Enkä olisi unohtanut sitä asiaa.

        Ehkä olen ollut sitten matkalla tai muuten poissa. Olen aina puolustanut suomalaisia nuoria miehiä, jotka eivät paenneet Somaliaan, kun henkensä oli uhattuna omassa maassaan. Ikinä en heitä pilkkaisi!

        Kuka muu on ne huomannut silloin?


      • En-minä

        nyt huomaan että >>some on some <<
        hehheh...väärinkäsityksiä ja huijausta!
        Nyt iltahommille!
        Hyvää yötä & kauniita unia!


      • Jotain-sieltä-muistuu
        Eräs.seurailija kirjoitti:

        Eikö se käynyt selvästi ilmi, kuka katleijaa ja susmorsianta vainosi ?

        Riidat muistan ainakin susmorsiamen ja Sinisirkun tai oliko hän silloin Pilvi tai Texanelli,
        siintä on jo kauan.


      • En.ole..nähnyt kirjoitti:

        Ehkä olen ollut sitten matkalla tai muuten poissa. Olen aina puolustanut suomalaisia nuoria miehiä, jotka eivät paenneet Somaliaan, kun henkensä oli uhattuna omassa maassaan. Ikinä en heitä pilkkaisi!

        Kuka muu on ne huomannut silloin?

        Ei sillä enää ole väliä, kuka on nähnyt tai ehtinyt tajuta.
        Väänsit veistä haavassa, ja sait kyyneleet vuotamaan, mutta vaikka valehtelusta syyttäminen tuntuu pahalta, on todettava, omituisia otuksia on ihmisissäkin joskus.

        ps.
        Kiitos Katt-leijanen siviilirohkeudestasi, muistisi on kyllä erinomainen 😊


      • Jotain-sieltä-muistuu kirjoitti:

        Riidat muistan ainakin susmorsiamen ja Sinisirkun tai oliko hän silloin Pilvi tai Texanelli,
        siintä on jo kauan.

        Niin, oikeassa olet. Silloinen palstakuningatar Susmorsian laittoi minut kuvannollisesti seinää vasten, ruoti ja syynäsi sisuskaluja myöten, päästäkseen perille minusta. Ihan hyvänä sen koin, opin panemaan hanttiin, missä meni hutit ohi susmorsiamella.
        Ja kun pääsi perille minusta pyyhki pöydän puhtaaksi ja laittoin liinan vielä juhlistaakseen sopua, ja meistä tuli hyvät Facebook ystävätkin.
        Loppui vaan niin luhueen,..vieläkin kaipaan viisasta, originelliä ja sydämellistä susmorsianta ❤️


      • Sanotaan.vain.suoraan

        hän kuoli.


      • Tuo.voi.olla kirjoitti:

        jo sarastunut, noin vanhana kun on vielä syöpäkin,voi mieli jo alkaa pilaantua.Sääliksi käy vanhaa.ja vanhuuteen kuuluu muiden syyttely.

        Nimimerkki tuo,voi,olla ei voi olla muu kuin hautojenavaaja tuhatnikki-narri. Kyättänytjo fraaseiksi muuttuneita lauseita, joita kukaan muu ei näytä harrastavan.


      • suoraa.puhetta

        Poliisit voivat yhtä lailla kirjoitella nimimerkin takaa ja ovat "olevinaan" näkymättöminä, siitä on näyttöä.
        Ihan turhaa pelottelua ja kuvitella että tavikset tänne kirjottaa.


      • Rauhantahtoiset
        En.ole..nähnyt kirjoitti:

        Ehkä olen ollut sitten matkalla tai muuten poissa. Olen aina puolustanut suomalaisia nuoria miehiä, jotka eivät paenneet Somaliaan, kun henkensä oli uhattuna omassa maassaan. Ikinä en heitä pilkkaisi!

        Kuka muu on ne huomannut silloin?

        Olipa hyvä, että eivät paenneet Somaliaan, sillä siinä oli Etiopian sota ihan vieressä, kun Mussoliini päätti alistaa sen valtansa alle. Eipä olisi suomipojalla ollut kovinkaan herkut päivät rauhattomassa Afrikan sarvessa.
        Matkustaminenkin tuolloin 80 v sitten olisi ollut hankalampaa kuin sieltä tänne näinä aikoina, vaikka onhan siinä välissä on Välimeri, johon tuhannet jo ovat hukkuneet. Pane merkille, että Etiopan sodan aikana Toisessa Mailmansodassa ei Suomeen tullut mistään maasta pakolaisia sotaa pakoon. Silloin olisi varmasti otettu kaveri iloiten vastaan. Tulihan tänne ruotsalaisiakin vapaaehtoisia.

        Mainitset, että olet aina puolustanut suomalaisia nuoria miehiä. Keitä vastaan?


      • jajumalaauttaa
        sini.sirkku kirjoitti:

        AI Jumal'auttakoon, ei voi kuin nauraa 🤣🤣))).
        Pidähän nyt luulosi, jos sillä saat omantuntosi puhtaaksi,😂 Suon sen oikeastaan mielelläni, koska taakkasi täytyy olla suuri, kun noin kiemurtelet, uutta aina vain keksien.

        Tuo mokoma täälläkin nauramassa ja kuviensa kanssa.
        Sanat kun loppuu puhutaan kuvilla tai nyrkeillä, sanoohan sen jo järkikin,
        Räkänokastakin mies tulee, mutta ei tyhjän naurajasta. Koskee naista vertaus yhtälailla.


      • Anonyymi
        Entäs.sinä kirjoitti:

        Olethan sinäkin ss uhkaillut poliisilla ja käynyt poliisilaitoksella .

        Kaikki muistavat nuo uhkailusi poliisilla ja käyntisi poliisilaitoksella.

        Unohditko ite.


      • Anonyymi
        Jotain-sieltä-muistuu kirjoitti:

        Riidat muistan ainakin susmorsiamen ja Sinisirkun tai oliko hän silloin Pilvi tai Texanelli,
        siintä on jo kauan.

        Samaten täällä meillä muistettaa tuo kaikki .


    • Neeasa

      Ystävällinen, asiallinen puhe vaikka hieman huumorilla höystettynä on mielestäni parhainta.
      Kuka sitä nyt haluaisi toisia loukata ainakaan ilman pätevää syytä, itselle siitä vain pahan mielen saisi.
      Eikös se ole myös niin, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää!

      • Niin.se.menee

        Elämästään voi tehdä hyvän omalla positiivisuudellaan.


    • staka

      "Hyvät tavat" opittiin kotona jo 50-luvulla, viimeistään. Yleisesti ottaen kodin opit lienevät olleet meille kaikille hyviä ohjeita elämän varrella - edellyttäen että olemme niitä edes suuntamailleen noudattaneet. Jotenkin näin meni yksi (jotakuinkin sama kuin aloittajalla): "Jos sinulla ei ole ihmisestä mitään hyvää sanottavaa, niin ole mieluummin hiljaa".

      Ihan muualla kuulin myöhemmin tämän mielestäni oikein hyvän ohjeen:
      "Kyl hölömö suap olla mut ei sitä tarvii kaikile toitottoo!" Toivottavasti muistin murteen oikein :)

      Eiköhän sekä live-elämässä että tällaisilla keskustelupalstoillakin liene paras olla vain ihan oma itsensä. Sanoa tai kirjoittaa niinkuin on itse asian kokenut tai ajatellut. Mielistelemättä ketään sen paremmin kuin mollaamattakaan.

      • HYVÄT_sanat

        Kehua voi, jos siltä tuntuu, hyviä sanoja ei saa salata. Niitä on maailmassa liian vähän.


      • Ramoona_

        Sananlaskussa vaikeneminen on kultaa, puhuminen jää hopealle. Sanottua sanaa verrataan ammuttuun nuoleen, jota on mahdotonta saada takaisin. Totta onkin, että jos sana on haavoittava kuin nuoli, saakin jäädä ampumatta. Kuitenkin ihminen voi katua myös niitä sanomatta jääneitä sanoja, joilla olisi aikanaan voinut lohduttaa, kannustaa , neuvoa ja varoittaa. Puhumattomuuden kulttuurista me suomalaiset olemme saaneet sapiskaa, toisaalta sanoilla on enemmän painoarvoa, jos ne eivät ole tyhjänpäiväisillä kohteliaisuuksilla ja fraaseilla lastattuja. Hiljaisuus voi olla pahaenteistä ja hautovaa, mutta toisaalta taas hoitavaa. On vanhoja yhteenhitsautuneita pariskuntia, jotka ymmärtävät toisiaan puolesta sanasta.

        Voi opetella puhumaan ärsyttävistä ja vaikeistakin asioista rauhallisesti, syyllistämättä, silloin sitä ei koeta hyökkäykseksi. Jos kumppanilla on tapa myöhästellä, silloin herkästi puuskahtaa : sinä se aina myöhästyt, et ajattele koskaan muita tippaakaan ! Voisi sen toisinkin ilmaista, oman kokemuksensa kautta : minusta on ikävää joutua odottamaan, jos kello herättäisi aiemmin, olisi aikaa tarpeeksi valmistautua.

        Temperamenteistakin on kysymys, toinen puhua pulputtaa, toinen myhähtelee - erilaiset voivat hyvin täydentää toisaan . Asenne on oleellista, missä tarkoituksessa verbaliikkaansa käyttää.


      • on.opittu.aikanaan

        staka
        10.1.2018 21:02

        ( "Hyvät tavat" opittiin kotona jo 50-luvulla, viimeistään. Yleisesti ottaen kodin opit lienevät olleet meille kaikille hyviä ohjeita elämän varrella - edellyttäen että olemme niitä edes suuntamailleen noudattaneet. )

        Meihin -40 luvun lapsiin on iskostettu jo lapsena hyvinen tapojen merkitys opettamalla vanhempien ihmisten kunnioitus ja kohteliaisuus. Ei silloin vanhempia ihmisiä sinuteltu.
        Opettajat olivat, vaikka joukossa oli nuoriakin ihmisiä opettajina, ei koskaan sinuteltu. ; Opettaja, oli Opettaja, ei sinä Veikko tai Maija. Isä oli isä jonka etunimeä ei lapset sanoneet kuten nykyisin huutavat isälle; Ville tuu auttaan.

        Huonompaan suuntaan on kasvatus niiltä osin mennyt. Opettajalla ei ole nykyisin mitään arvovaltaa kun häntä pidetään samanarvoisena oppilaiden joukossa. Liian tuttavallista ja silloin arvovalta romahtaa, siksi kai kurinpidollinen järjestyskin on koululaisilta kokematta. Opettajaa ei totella.

        Olen onnellinen saatuani kurin kanssa opetukseni. Kuri on rakkautta, ei se ole lapsen alistamista.


    • Niin pitkään kuin itsestäni luopumatta voin olen hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa. Kerron oman totuuteni tyynesti ja rauhallisesti, kuuntelen myös ihmisiä jotka ovat eri mieltä kanssani.

      • Minäkin-muistan

        Näin sanotaan Raamatun ohjeessakin.

        "itsestäni luopumatta" = valehtelua ei tarvitse hyväksyä.


      • Edellinen-on

        Palstan paras viesti.


      • kylläkylläkyl
        Edellinen-on kirjoitti:

        Palstan paras viesti.

        Kyllä, ne liisan viestit on aina parhaat, vaikka olis 2 sanaa.


      • Edellinen-on kirjoitti:

        Palstan paras viesti.

        Kyseessä on lainaus .....St. Paulin katedraalista Baltimoresta v. 1952 löytyneestä käsikirjoituksesta vuodelta 1692." Runon nimenä on "Vuosien viisaus"

        Max Ehrmannin käsialaa vuodelta 1927


    • uteliaanakatsottu

      Neuvoista kiitollisena, vaikka en alullepanijana, tutustuin historiaan ja kas kummaa, muutamia vuosia palstalla olleita nimimerkkejä, osaa hyvin vaikea seurata, kun vaihtavat nimeä kuin pupujussi väriä. Toisaalta muutamien viesteistä löytyy se jokin jolla paljastavat itsensä, vaikka nimeä ei ole uskaltanutkaan moitteensa ylle raapustaa.
      Kun lukee kymmenen viestiä samalta nimimerkiltä, löytyy jo se sielu joka on tai ei, mutta usein horjuvana, jos sitä on joskus ollut. Joku luottaa lauseenpätkään paljastamatta näin pikavisiitintekijälle ominaisinta piirrettänsä muutoin, kuin että mustana uskaltaa suorastaan sylkäistä sanat ulos. ( aloittajan kuvauksesta osin vertaus) Olen oikeassa kun sanon kysyjälle, että vaatii hyvää itsetuntoa liittyä joukkoon, koska täällä ikäryhmissä on sellaisia vahvoja persoonia jotka ärsyyntyvät arvostelusta ja nähtävästi, lyhyen näkemykseni perusteella jotkut saavat jopa kannatusta. Ellet ole vahva, älä kirjoita kahta viestiä useammin samalla nimellä! Älä lisää niitä isoja kirjaimia kaksoispisteiden perään, koska ne paljastavat mistä tulit ja missä sinut seuraavaksi tapaa vainoajaksesi ryhtyvä joku joka ei kerro muusta kuin tyytymättömyydestään sinun olemassaoloosi. Mainitsematta yhtään nimeä joita seurasin historiasta voinen kertoa etten liittyisi vakituiseen palstajoukkoon, oman mielenterveytenikin vuoksi. En tahdo heittää kivellä, enkä olla kivitettävänä, niin kovaa on joillakin täällä kirjoituksien perusteella ollut. Miehistä ja naisista löytyy persoonallisuuksia, mutta ovatko he aina suvaitsevaisi muille, kukin arvioi oman kokemuksensa mukaan. Kannattaa todella käydä palstojen historiaa kurkistamassa, vaikka sinne eksyy helposti, sivupolkuja ja syrjähyppyjä on vilisemällä.
      Ilmeisesti joku vielä harkitsee ja arvioi, harkitse tarkkaan ja luota intuitioosi. Ulkopuolisena pysytellen, - Ei alastoinda coirakan haucu.- Henrik Florinus.

      • samautelias

        Niin, ettei sanottaisi että ensimmäistä kertaa ja sitten sanoo!
        Suomi24 palstoja uskonnosta politiikkaan ja kaikkea siltä väliltä olen seurannut ja mukanaelänyt vuosia. Nyt tutkin ikäryhmien viestejä ja nimimerkkien näkemyksiä, en ihmisinä vaan niminä.


      • No, sittenhän olet varmasti huomioinut tuon tuhatnikki-narrin, jonka elämäntehtäväksi näyttää muodostuneen nurmettuneiden hautojen avaaminen mahdollisen kultahampaan löytämiseksi. Eikös sitä sanota vähän sivistyneemmin hautarauhan häpäisimiseksi,


      • yhä.nimmariton
        ruorikoski kirjoitti:

        No, sittenhän olet varmasti huomioinut tuon tuhatnikki-narrin, jonka elämäntehtäväksi näyttää muodostuneen nurmettuneiden hautojen avaaminen mahdollisen kultahampaan löytämiseksi. Eikös sitä sanota vähän sivistyneemmin hautarauhan häpäisimiseksi,

        en ole huomannut, eikä minulla ole nikkiä


    • no.siinä.se.tuli

      Ketju osoittaa: Sitä saa, mitä tilaa.

      • Tätäkö se hautojen ryöstelijä tilasi


    • sattumaltako.riitaisaa

      Hyvin suureen osaa näistä vastauksiata voisi todella sovltaa aloituksen otsikkoa!

      Älä nyt hyvä ihminen sitä sano!

      puuttuukoha täältä ymmärtämistä, vai järkevyyttä, vai molempia

      • jaksatteko.tuota.ssissiä

        Kun keskustelussa on mukana henkilö/henkilöitä jotka haluavat esittää itsestänsä vain hyvää kuvaa, olla hyvä keskustelija ja sitten kun se kuva sortuu, onkin selittelyn paikka. Naurammallako pyydetään anteeksi, jopa kuolleista puhutaan ja viitataan vanhoihin riitoihin.
        On siinä naisessa ollut miehellä työtä ymmärtää mikä on sisältä, kun päällys on maalattu umpeen!


      • Eiko tuhatnikki- narri vieläkään käsitä vanhojen ketjujen nostamisen mielettömyyttä eli nurmettuneiden hautojen avaamista? Ja sitten nuo narsistiset omakehut, viittaa pahasti henkiseen tasapainottomuuteen!


      • ruorikoski kirjoitti:

        Eiko tuhatnikki- narri vieläkään käsitä vanhojen ketjujen nostamisen mielettömyyttä eli nurmettuneiden hautojen avaamista? Ja sitten nuo narsistiset omakehut, viittaa pahasti henkiseen tasapainottomuuteen!

        "Eiko tuhatnikki- narri vieläkään käsitä vanhojen ketjujen nostamisen mielettömyyttä eli nurmettuneiden hautojen avaamista?.."

        Noinko pahasti sinuun sattuu, että juuri sinun vanhoja kirjoituksia on nostettu esiin? Sitten alat kuvitella, että Pilmami on "herännyt" henkiin ja kun sinulle toistetaan että ei ole, niin jopa alkoi syyttely jostain valtakirjoista ja narreista aina haudanryöstäjiin.

        On sanonta, että "seura tekee kaltaisekseen" ja sen voi kyllä uskoa täältä, kun yksi alkaa moittimaan. niin toiset on joukolla mukana ja toiset taas puolustamassa.,

        No, tämähän on sitä ruunen kaipaamaa keskustelua, että ei kerrota vain omia kuulumisia ja tekemisiä, vaan aletaan arvostelemaan toisten kirjoittamia mielipiteitä ja sinä ruorikoski olet nyt ylivertainen tässä asiassa, koska kaikki toiset on jotain "narreja" tain jotain huonompaa, mutta sinä tunnet itsesi aivan ylivertaiseksi kirjoittajaksi!?

        Minä olen erimieltä, koska olet (ruorikoski) tehnyt itsestäsi narrin, minun mielestäni, mutta eihän se sinua haittaa, koska minun nokkani on jo painunut vinoon, kuten sain lukea senkin ilmiön täältä.


      • Kristiinalle:
        Vastaan. jos minua syytetään asiattomasti, ketjun "Pilmari, mitä olet tehnyt palstan ,,," nostaja hyökkäsi ja eriarvoisti antaen ymmärtää, että hän itse kuuluu kirjoittajien aateliin. Sinua tuhatnikki pyysi pysymään poissa, koska "et ymmärrä" . Nieletkö nikottelematta vai onko tämä tuhatnikki oikeassa?!Ketjujen nostaja on kaivannut riitaa., silittääkö pitäisi?


      • ruorikoski kirjoitti:

        Kristiinalle:
        Vastaan. jos minua syytetään asiattomasti, ketjun "Pilmari, mitä olet tehnyt palstan ,,," nostaja hyökkäsi ja eriarvoisti antaen ymmärtää, että hän itse kuuluu kirjoittajien aateliin. Sinua tuhatnikki pyysi pysymään poissa, koska "et ymmärrä" . Nieletkö nikottelematta vai onko tämä tuhatnikki oikeassa?!Ketjujen nostaja on kaivannut riitaa., silittääkö pitäisi?

        "Ketjujen nostaja on kaivannut riitaa., silittääkö pitäisi?"

        Ei pidä silittää, mutta ei kannata noteerata jonkun riidanhaastajan viestien nostoon. Harmi, että itsekkin sorruin moiseen keskusteluun.

        Huomasin tuon, että minua pyydettiin pysymään pois keskusteluista, koska en ymmärrä niistä mitään, johon kyllä vastasinkin, että taidan tietää kuitenkin jotain "asiasta, tai lähinnä asiattomuudesta, kuinka silloinen riita oli ylimmillään, johon en todellakaan itse osallistunut, mutta ei se vielä kerro, ettenkö olisi lukenut nuo kaikki, mutta tietenkään en kaikkea muista, koska tuollaiset jutut menee kuin "vesi hanhen selästä" minun osaltani.

        Voisihan tuon vanhan keskustelun kääntää niinkin, että olisi kuin joku sukuriita livessä ja kun tulee seuraava suvun yhteistapaaminen, niin puukot ja puntarit heiluu ja poliisit on pian paikalla!

        Sitä minä kuitenkin ihmettelen, että näistä "riidoista" palstalla, voi joku harkita Nettipoliisin väliin tuloa? Olitko se sinä ruorikoski?


      • ruorikoski

        Valitettavasti minulla on vielä itsekunnioitukseni jäljellä. Jos nyt satun mainitsemaan sovinistisen narsistin syytökset, joita hän heittelee edesvastuuttomasti tuhatnikki-tarhansa suojasta, ja sitten autuaasti unohtaa vastuunsa, on helpointa kutsua häntä vain tuhatnikki-narriksi joka arkistosta omaa leikekirjaansa hyväksi käyttäen nostaa riita-aiheita. niin mielestäni tuo nurmettuneiden hautojen avaaja-nimitys on ihan paikallaan ellei joku halua käyttää nimitystä luiden kaluaja,


      • Yhtään

        en ymmärrä mistä on kysymys.


    • jäitähatttuun

      Täällä on montakin ketjua hiljattain nostettu ja ainahan niitä on nosteltu. Se on säännöissä sallittu, joten pulinat pois ! Miksi kuvittelet, että ketjuja nostelee aina se joku sama haudan ryöstäjä ? Mitä siellä ryöstetään ja keneltä ? Ei tuo nyt niin vakavaa ole, mitään valtajunnan salaisuuksia täällä ei kirjoitella. Jos joku lavertelee kuin leuhkien omia asioitaan ja rettelöi täällä muita vastaan, sietääkin saada lukea mitä tuli tehdyksi.

    • Kukahan se rettelöitsijä on, joka kerkuu, ettei palsta ilmaan riitoja ole mitään?

      • sori!kerskuu


      • RUUNEKO

        eikö ruorikoski ole sama kuin ruune?


    • alkuunpanija

      Äitini lause onkin saanut vastakaikua, mutta moni on sanonut senkin minkä olisi voinut jättää sanomatta!

      Kun päässä korpee ja mielessä kiehuu, ei aina ehdi ajatella mitä sanoo, mutta luulisi ettei tänne kirjoittanut klikkaisi tuota lähetä nappia ennen kuin on tarkistanut sanomansa, ettei jälkikäteen iske harmitus päälle.

      Harmituksen hirvitys, itsesyytöksistä puhumattakaan, on herkän ihmisen tapa reagoida omiinkin sanomisiinsa, saati, jos joku teki ilkeitä huomautuksia hänen sanomastaan.

      Ettäei kannata täällä aikaansa tuhlata, kuten eräs ohje sanoo, pitää olla vahva täällä pärjätäkseen.
      Ystävällismielisille vastaajille kiitos, itsensä "häpäisseille", jos sellaiseksi itsensä joku tuntee, osoitan myötämielisyyttä, yritä selvitä sanomasi seurauksista. Sama tietysti koskee ihan jokaista. Tulihan mieleen vanha suomalainen sananlasku, en ole varma oliko ihan näin, mutta jotenkin näin muistan. Sitä sanaa ei suustansa päästä jonka perillä ei käy.

      Minä menen umpihangen kautta metsään, koska täällä olin kuin metsässä täälläkin, hukassa ainakin.

      • Sama_täällä

        kovia olen kokenut "palstakuningattaren" tai siksi pyrkivän suunnalta.


      • Juu-ha-ha

        viisaudrn sanoja


    • 15-19

      Voi kun hyvä alku pilattiin.
      tavallista näillä sivuilla ettei joku ala kukkoilemaan.
      täältä se oli se kopsattu teksti, nyt löysin.
      tulihan tuolla neuvoja, ite pää ss kin antaa ohjeita.huh.huh

      • 12100

        Niinpä!

        Hehhheh.


    • liukastelija

      Voihan parhaat talvisaappaani.
      Pohjat ovat tuolla jäällä kuin rasvatut, pystyssä ei pysy, ei muuta kuin seinistä kiinni pitäen.
      On ne nämä talvet muuttuneet.

      • saapastelu.kumisaappain

        Onko sinulle käynyt kuin yhdelle miehelle joka osti Sievin Jalkineen turvasaappaat, eivät ole niitä halvimpia, mutta pohjat niin huonot, ettei omalla pihatiellä pysynyt pystyssä.
        Lupasi laittaa kyselyn tehtaalle, että mitä kumia talvisaappaitten pohjat omn, kun saman tehtaan kesäkengillä pysyi pystyssä samalla pihalla ja samana aamuna.
        Lie laittanut kyselyn ja valituksen.

        Ei nuo Kuoma saappaatkaan häävisti piä liukkaalla. Tuskin parhaasi on sentään Kuomat.


    • äitiopetti

      Tuo puheliasuus, toinen puhuu, toinen vain mutisee eikä sano mitään.
      Luonnekysymys.
      Naapurikorttelissa asuu sellainen mukava papparainen jonka kanssa aina turisemme tavatessamme. Aika usein minä hilipasen nopsana poikana juomaan kupposen kahviakin papparaisen seurana ja pelataan korttia ajan kuluksi. Hänellä ei ole lapsiakaan lähellä ja jo tuo ikä, kun täytti 90 vuotta syksyllä, tekee pikkuisen huonojalkaiselle, leikatuilla lonkilla liikkuvalle esteitä suuremmille juoksuille asioilla. Kiva on auttaa.

      Tuo, en sano, vanhus, kun hän ei sitä luonteensakaan puolesta ole, oli sydänleikkauksessa kesällä, laittoivat tahdistimen ja jostain syystä vertakin sai.
      Eilen tuossa turistessa hän alkoi yhtäkkiä nauramaan ja kertoi kuinka hän lääkärikierrolla kysyi lääkäriltä millaista verta hänelle annettiin. Lääkäri oli kysynyt, että miksi hän sitä kyselee, normaalia verta annettiin. Papparainen oli sanonut lääkärille, että hän epäilee saaneensa mustalaisen verta, kun sen verensiirron jälkeen ei ole voinut olla yhtään hiljaa, koko aika on pitänyt jotain jollekin puhua.
      Sellaistakin se on verensiirto, saa puheripulin.

      • Ai_kuinka_hyvin

        ja viisaasti kirjoitettu tarina tuo!

        Kyllä voisimme olla kivojakin täällä toinen toisillemme!

        Tuossa hyvä esimerkki siitä! Kiitos!


      • äitiopetti

        Eipä hukkaan mennyt jutun kertominen kun huomasit.

        Otin kantaa noihin uskon asioihin, lähellä sydäntäni on tuo asia, kun pappojen kanssa tulee siitä ikuisestakin elämästä juttua tuon tuosta.
        Joulun aikoihin satuinkin juuri siivotessani löytämään vanhan kirjan jota valvoessani ensiksi vain selailin, mutta muutaman illan jälkeen kiinnostuin niin paljon että otan sen usein käteeni ja luen hartaudella, koska se on Vanhan Testamentin Lukukirja.
        Mielenkiintoista lukemista kun lukee ajatuksen kanssa.

        Nyt koputetaan ovelle ja se tarkoittaa että on mentävä avaamaan.
        Tästähän voi jatkaa...


      • Äitini_antoi_

        minulle kauan sitten , naimisiin mentyäni lahjaksi "Levähtäkää vähän"-nimisen kirjan,
        se oli hänellä itselläänkin ollut sota-aikana ja silloin edelleenkin jokapäiväisenä lukemisena.
        Sen kirjoittaja on Wislöff. Olen lukenut siitä (lasten ollessa pieniä) jokaisen sanan.


      • Äidilleni_kiitos

        "Levähtäkää vähän" oli minulle tukena siihen aikaan, kun työelämässä paikat olivat vielä
        vaihdon takana ja muutenkin avioliitto oli niin alussaan vasta. Olen todella kiitollinen siitä kirjasta.


      • Äitiopetti

        Lapsena meillä ei ollut kotona kirjoja.
        Koulun lainakirjastosta kannoin kirjoja kotiin ja yöllä niitä öljylampun valossa luettiin veljenkin kanssa yhdessä.
        Tuota mainitsemaasi kirjaa en muista nähneeni kirjastossakaan. Lainasin lukemistani Töölön kirjastosta ja virkailija ihmetteli kuinka monipuolista kirjallisuutta lainasin. Laidasta laitaan, taiteista hömppään, Juhannustansseista Kirkkohistoriaan, Helkavirsistä Kaislaveneisiin.

        Isä opetti miesten työt, äiti esimerkillään ja ohjeillaan viitoitti normaaliin elämään ja isovanhempien ja suvun periatteet kasvattivat henkisyyteen ja muiden ihmisten huomioimiseen. Nuorena tehtyjä ja koettuja vaikeitakin asioita pidän nyt rikkautena joka opettaa yhä muistmaan etten ole ainoa jota elämä kolhii.

        Onhan se elämä lopulta ihan rikastakin.
        Sinulle varmasti tulee vieläkin mieleen äiti ja hänen lahjansa sinulle.
        Rakastetaan äidin ohjeita ja elämän rikkautta.


      • Vuoden-päiville-

        Kiitos sinulle, osaat koskettaa sanoillasi ihmistä.
        Tuo kirja on minulla edelleenkin, ja luen joskus myös pienellä kirjoittamiani lisäyksiä jonkin viestin jälkeen, joka on sille päivälle annettu.
        Se on nimittäin jokaiselle vuoden päivälle osoitettu.Kaikkea hyvää sinulle! 🍀 🍀


      • äitiopetti
        Vuoden-päiville- kirjoitti:

        Kiitos sinulle, osaat koskettaa sanoillasi ihmistä.
        Tuo kirja on minulla edelleenkin, ja luen joskus myös pienellä kirjoittamiani lisäyksiä jonkin viestin jälkeen, joka on sille päivälle annettu.
        Se on nimittäin jokaiselle vuoden päivälle osoitettu.Kaikkea hyvää sinulle! 🍀 🍀

        Anteeksi vastauksen viivästyminen.
        Talvi tekee taikojaan, joitain asioita ei vain voi pakkasella jättää hoitamatta ja nyt on vesi ollut ongelma, mutta hoidossa taas.
        Meille kaikille on tärkeää säilyttää jotain vanhaa ja pysyvää. Omissa kirjoissani on monta sellaista josta tuttavat sanovat, että heitä jo pois. Eikö vain tunnu sinustakin tärkeältä kun kirja on edelleenkin käytössä ja muistot kulkevat mukana jokaisella aukeamalla.
        Kiitos sanoistasi, teen kaikessa sen minkä olen kotoa saanut oppia, ystävällisyys ja reheellisyys eivät maksa mitään, mutta niillä voi vaikuttaa moneen asiaan myönteisesti.

        Hyvää helmikuun alkua, pakkasta ja pyryä, kuin talvi tuo.


    • äitiopetti

      En sanonu, en sanonu ketä äänestin.
      Äitini oli viisas, elämä oli viime vuosituhannen alussa syntyneille kovaa koulua jo lapsuudesta asti, eikä sen ajan kodissa paljon mukavuuksien kanssa eletty.
      Nyt vanhan alan ajattelemaan kaikkea mitä hän lapsuudesta kertoi. Vanhempiensa kuoleman jälkeen vasta avautui puhumaan oman isänsä ankaruudesta. Minusta pappa oli kultainen pappa. Piti minua kyllä lellikkinään omasta sisarusparvestani. Vei minua aina mummolaan ja opetti kaiken mitä tiedän hevosista. Hän osti ja möi hevosia ja tallissa oli joskus mustalaistenkin hevonen. Minusta tuli hyvä ratsastaja. Sain olla papan mukana eikä pappa koskaan ollut minulle vihainen. Ei ollut tietenkään samaa aikaa ja vaikeuksia kuin äitini lapsuus. Mieskin pehmiää vanhuuttaan.

      Ennen ei ollut autoja joka talossa, eikä hevosiakaan.
      Silloin aikaan pappakin kuskasi naapureita äänestyspaikalle hevosella ja muistan kun istuin vällyjen alla kirkkoreessä papan vieressä kovalla pakkasella äänestyspaikalle.
      Mukana reessä oli naapurit. Politiikasta ei puhuttu. Pappa varoitti lähtiessä ettei saa kysyä ketä ne äänestää. Olisin kyllä halunnut tietää kun kideradiosta olin kuullut puhetta äänestyksestä, vaikka ei niistä kotonakaan lasten kuullen puhuttu.
      Vasta koulussa muistan kun joku luokkakaveri puhui, että heillä äänestetään Honkaa.

      En ole koskaan sanonut kenellekään ketä äänestän. Kyllä minua on kosittu puolueisiin, se vain ei tunnu vieläkään mun jutulta. Viime eduskuntavaaleissa pyydettiin ehdokkaaksi monelta taholta, mutta vastaus oli ei kaikille. En sekaannu siihen peliin jossa saa luvan kanssa olla kaksimielinen. Itse yhtä mieltä ja puolueen mukaan on käännettävä oma mielipide puolueen mieleiseksi.
      Ei sovi minun päähäni, en puhu toisten suulla ja siihen piste.
      Siksi se tämä äitini sanonta on totta enemmän kun pelkkä sanonta.
      Se on minulle kuin laki.

      • Mia-Liisa

        Minun isäni opetti, että kysymys on hyvä - ja kysyä saa, ketä äänestit.
        - Se joka siihen vastaa, on tyhmä.
        Hän ei tiedä, että vaalisalaisuus on lakiin kirjoitettu.


      • kysyväeieksy
        Mia-Liisa kirjoitti:

        Minun isäni opetti, että kysymys on hyvä - ja kysyä saa, ketä äänestit.
        - Se joka siihen vastaa, on tyhmä.
        Hän ei tiedä, että vaalisalaisuus on lakiin kirjoitettu.

        Tuskin kaikki nuoremmatkaan tietävät mistä kaikesta on lailla määrätty.

        On laki ja lain asetuksia, eivät vanhat ihmiset voi kaikkea tietää, eikä se ole häpeeksi kysyä, mutta en kehtaisi kysyä minä, kaikkea ei kannata kysellä.


    • valittuon

      Vaalisalaisuus on laissakin määrätty.
      Suomesta lähtee usein ulkomaille vaalitarkkailijoita. Venäjällekin, mutta pystyykö ne tarkkailijat vaikuttamaan mitenkään vaikka vilppiä tekisivät. Ääniä katoaa ja suosikit saavat jostain pimeiytä ääniä, onneksi ei meillä.

    • ei.keräyksiä

      Vain eläessä voi puhua. Minulle on aivan sama pitä joku puheistani tykkää. En tarvitse auttajia olen kuitenkin auttanut muita. Nykyään autan vain läheisiäni.

      • ei.kerjäämisille

        Nimimerkistäsi päätellen et kannata hyväntekeväisyyteen järjestettäviä keräyksiä, haluat auttaa omia läheisiä.
        Niin tekee moni muukin, rahalle ja avulle on aina löytynyt reikä minullakin ihan lähipiiristä. Pieni eläke ei paljoon riitä, mutta kyllä yritän muistaa naapurin työtöntä perhettä aina kun minulta jotain apua löytyy. Kun leivon pullaa tai leipää, vien lämpimäisiä ja lapsethan tykkäävät kotona tehdystä leivästä.

        Ihmettelen miksi vielä kerätään sotaveteraaneille ihan kansalaiskeräyksenä. Ei ole pitkä aika kun julkaistiin tietoja kuinka paljon järjestöllä on rahaa ja varallisuutta, eikä monta sotainvalidia ja veteraania ole avustuksia jakamassa, eikä niitä koskaan ole kaikille jaettu. Isänikään ei saanut koskaan mitään kuntoutustakaan, eikä moni muukaan.
        Mihin ne cvarat laitetaan, kuka ne jakaa?
        En anna siihen keräykseen pennin hyrrää, vaikka kunnioitan veteraaneja ja arvostan, tottakai.


      • ei.kerjäämisille kirjoitti:

        Nimimerkistäsi päätellen et kannata hyväntekeväisyyteen järjestettäviä keräyksiä, haluat auttaa omia läheisiä.
        Niin tekee moni muukin, rahalle ja avulle on aina löytynyt reikä minullakin ihan lähipiiristä. Pieni eläke ei paljoon riitä, mutta kyllä yritän muistaa naapurin työtöntä perhettä aina kun minulta jotain apua löytyy. Kun leivon pullaa tai leipää, vien lämpimäisiä ja lapsethan tykkäävät kotona tehdystä leivästä.

        Ihmettelen miksi vielä kerätään sotaveteraaneille ihan kansalaiskeräyksenä. Ei ole pitkä aika kun julkaistiin tietoja kuinka paljon järjestöllä on rahaa ja varallisuutta, eikä monta sotainvalidia ja veteraania ole avustuksia jakamassa, eikä niitä koskaan ole kaikille jaettu. Isänikään ei saanut koskaan mitään kuntoutustakaan, eikä moni muukaan.
        Mihin ne cvarat laitetaan, kuka ne jakaa?
        En anna siihen keräykseen pennin hyrrää, vaikka kunnioitan veteraaneja ja arvostan, tottakai.

        "Ihmettelen miksi vielä kerätään sotaveteraaneille ihan kansalaiskeräyksenä. Ei ole pitkä aika kun julkaistiin tietoja kuinka paljon järjestöllä on rahaa ja varallisuutta, eikä monta.."

        Samoin minä ihmettelen, että ketkä niitä avustuksia saavat esimerkiksi kuntoutukseen?

        Onhan tästä jo vuosia, kun olin selkäkuntoutuksessa Turun Ruissalossa, jossa oli paljon noita veteraaneja, mutta ihmeesti heiltäkin katosi kainalosauvat, kun tanssit alkoi. Samoin huomasin, että useimat heistä oli tavanneet jo eri kuntoutuslaitoksilla ja sopivat, mihin seuraavaksi mennään.?

        "Turuttarille naisille" oli varma vienti ja sainkin kuulla, että miksi siellä on noinkin nuoria naisia heidän "apajillaan"?

        No, minun silmäni aukesi silloin, kuinka väärin ohjaillaan tuota kuntoutustakin, että samat jepet voi jo etukäteen sopia, mihin he seuraavan kerran lähtee?

        Miksi ei isäni, 5-v sodassa, tai äitini saanut mitään tukea?


      • ei.kerjäämiselle
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Ihmettelen miksi vielä kerätään sotaveteraaneille ihan kansalaiskeräyksenä. Ei ole pitkä aika kun julkaistiin tietoja kuinka paljon järjestöllä on rahaa ja varallisuutta, eikä monta.."

        Samoin minä ihmettelen, että ketkä niitä avustuksia saavat esimerkiksi kuntoutukseen?

        Onhan tästä jo vuosia, kun olin selkäkuntoutuksessa Turun Ruissalossa, jossa oli paljon noita veteraaneja, mutta ihmeesti heiltäkin katosi kainalosauvat, kun tanssit alkoi. Samoin huomasin, että useimat heistä oli tavanneet jo eri kuntoutuslaitoksilla ja sopivat, mihin seuraavaksi mennään.?

        "Turuttarille naisille" oli varma vienti ja sainkin kuulla, että miksi siellä on noinkin nuoria naisia heidän "apajillaan"?

        No, minun silmäni aukesi silloin, kuinka väärin ohjaillaan tuota kuntoutustakin, että samat jepet voi jo etukäteen sopia, mihin he seuraavan kerran lähtee?

        Miksi ei isäni, 5-v sodassa, tai äitini saanut mitään tukea?

        Tukien ja avustusten jaossa on mitä ilmeisemmin siinäkin hyväveli käytäntöä.
        Myös Kelan kuntoutustukien jaossa on erilaisia käytäntöjä eri sairaanhoito alueilla.
        Itse olen vammnautumiseni yhteydessä ollut kuntoutuksessa 2 viikkoa, sen jälkeen en ole kyllä lääkäreiltä kuntoutuksia pyytänyt, mutta eivät ole tarjonneetkaan, etten tiedä kuinka olisivat kohdallani menetelleet. Pysyvä vamma ja työkyvyttömyys minulla.

        Noihin kainalosauvoihin ja tanssiin yms. en kommentoi, koska kaikilla on oikeus toimia oman järkensä ja harkintansa mukaan. Lääkäreitäkin voi harhauttaa tekemään asiakkaan kannalta "hyviä" päätöksiä, eli lomia toisensa perään.
        Tiedän kyllä monta pariskuntaa jotka ovat yhdessä noilla kuntoutuslomilla useaan kertaan vuodessa.
        Kuka ja mikä taho tutkii perusteet päätöksille, en tiedä, mutta en kerääjille kukkaroani myöskään avaa edellä kerrotuista syistä.


      • ei.kerjäämiselle kirjoitti:

        Tukien ja avustusten jaossa on mitä ilmeisemmin siinäkin hyväveli käytäntöä.
        Myös Kelan kuntoutustukien jaossa on erilaisia käytäntöjä eri sairaanhoito alueilla.
        Itse olen vammnautumiseni yhteydessä ollut kuntoutuksessa 2 viikkoa, sen jälkeen en ole kyllä lääkäreiltä kuntoutuksia pyytänyt, mutta eivät ole tarjonneetkaan, etten tiedä kuinka olisivat kohdallani menetelleet. Pysyvä vamma ja työkyvyttömyys minulla.

        Noihin kainalosauvoihin ja tanssiin yms. en kommentoi, koska kaikilla on oikeus toimia oman järkensä ja harkintansa mukaan. Lääkäreitäkin voi harhauttaa tekemään asiakkaan kannalta "hyviä" päätöksiä, eli lomia toisensa perään.
        Tiedän kyllä monta pariskuntaa jotka ovat yhdessä noilla kuntoutuslomilla useaan kertaan vuodessa.
        Kuka ja mikä taho tutkii perusteet päätöksille, en tiedä, mutta en kerääjille kukkaroani myöskään avaa edellä kerrotuista syistä.

        "Kuka ja mikä taho tutkii perusteet päätöksille, en tiedä, mutta en kerääjille kukkaroani myöskään avaa edellä kerrotuista syistä",

        Ei kyllä minultakaan, koska liianpaljon olen huomannut näitä väärinkäytöksiä jos`jonkinlaisiin keräyksiin ja ne tulot ovat huvenneet keräilijöiden plakkariin, siis se avustus on jäänyt ilman!

        Minun ainoa avustus on nuo nettiarvat, joita joskus ostan auton tankkauksen yhteydessä, siis se veikkauspotti, jospa sittenkin, mutta ei koskaan kuitenkaan. Yhyy! Mutta aina ostan kuitenkin, koska se on tapani.

        Onneksi nyt on lähin tuo "kylmäasema", jossa ei ole edes mahdollisuutta mennä ostamaan arpoja ja kovasti varon kurkaamasta minun Veikkaus saldoani, sillä siellä pelasin jotain??ties mitä?


      • äitiopetti

        Nettiarvat, RAY:n uusin tapa tehdä peliriippuvaisia, ovat nuo nettipelit joissa luvataan ja joissa kerrotaan saadun suuria voittoja. Onhan se tieten tottakin kun niistä kerrotaan, mutta harvalle osuu tuhansien voittoja.

        Onhan minulla myös Veikkaustili, mutta eipä tule pelattua, ei aina muista loppuviikolla Lottoakaan, pieniä voittoja joskus saanut, mutta varmasti enemmän menee jos joka viikko pelaa. Nyt tutkin sitä tiliä ja olikin tullut uusi ohje, pitää itse määrittää paljonko voi pelata ja hävitä. Hyvä, edes jokin rajoitus heille jotka eivät osanneet kontrolloida omaa pelaamistaan. Uutisten mukaan, joku pelasi 800 000 euroa Ahvenanmaalaisen rahapeliyhtiön taskuun, kavallettuja varoja. On siinä ollut pokkaa rehellistä ihmistä näytellä työssä ja kylillä. Kuinka voikin noin pitkään onnistua, monta vuotta kavaltanut ja ei ole jäänyt kiinni.
        On rehellisiä varkaita ja vielä rehellisempiä valehtelijoita, tuotakin kun oli epäilty, mutta osasi toimia kuin raharuhtinas, näytellä rikasta.

        RAY.n lomatuistahan pääsevät varattomatkin osallisiksi. Järjestöt tilaavat jäsenillensä lomaviikkoja joiden kustannuksista osan tulee RAY:ltä.
        Jonkinlaiseen tukeen niitä voittoja sitten käytetään, vaikka tuntuu että korkeakulttuuri, oopperat ja taiteet mm. saavat ne suurimmat tuet, juuri sellaiset joiden nauttimiseen syrjäkyläläisellä ei koskaan ole mahdollisuutta.

        Kerroit jossain viestissä Lastensairaalan keräyksestä. Siinä se ( Berner ja yhtiö) vetää rahoja taskuunsa, kansalta kerätään ja ökyrikkaat nauttii tulokset.
        En jaksa kiukustumatta edes ajatella moista hyväntekijää, muka omana itsenään keräyksen keulahahmo, ilman voitontavoittelua. Harmittaa kun valtiolla on lepsu ote lastenkin hoidossa ja sairaalat pitää rakentaa kansan kukkaron kautta, eivätkä varat sitten siihen mene, vaan muiden voittojen tavoittelijoiden taskuun, vuokrasairaala, kansan varoilla...
        Toivon ettei noita Pelastushelikopteri-keräysten kaltaisia, kerääjän palkkiokuluihin hukkuneita keräyksiä ikinä järjestetä. Sekin keräys, lahjoittaja sai kunniataulun, tonttupipoja, korttaja, tarroja ym. sälää ja Pelastushelikoptereille jäivät pennit.


    • suurtahuijausta

      Meillä oma kansa kerjää leipäjonoissa mutta maahan tunkeneet senkun valittaa nokan eteen kannetuista aterioista . Meillä kerättiin lastensairaalalle ja nyt sillä rahastaa ökyrikas ruotsinkielisten säätiö. Meillä SPR kerää rahaa ja haalii verenluovuttajia , myy verta huippuhinnalla ja myy törkykalliilla palveluita matuille jotka kaikki yhteiskunta maksaa. Valtavaa kansan kusetusta ja bisnestä.

      • asiallista-tietoa

        "Valtavaa kansan kusetusta ja bisnestä. "

        Oletko se sinä, joka Paavo Väyrystä huusi kaikeen apuun pelastamaan Suomen noista EU-kiroista ja leipäjonoista? Tiedätkö edes, mitä nämä "leipäjonot" sisältävät ja kuka niitä hakee?


      • äitiopetti
        asiallista-tietoa kirjoitti:

        "Valtavaa kansan kusetusta ja bisnestä. "

        Oletko se sinä, joka Paavo Väyrystä huusi kaikeen apuun pelastamaan Suomen noista EU-kiroista ja leipäjonoista? Tiedätkö edes, mitä nämä "leipäjonot" sisältävät ja kuka niitä hakee?

        Helisevää helmikuuta, mutta vain pakkasten ei kirpeiden viestien helistämää.

        Leipäjonotkin ovat syntyneet tarpeeseen.
        Jo kaksikymmentä vuotta sitten työttömille oli ilmeisesti joka kunnassa ruokajakelua.
        Lahjoitin usein omista pakastevalikoimistani sinne keittiölle marjoja ja lihaakin, kun siellä valmistettiin ja tarjottiin lounas. Kahvia oli kaiken päivää tarjolla ja se oli silloisessa asuinkunnassani tila jossa työttömät tapasivat toisiaan. Hyvä tilanne sosiaalisten kontakstien tarpeeseen. Silloin ei ollut työttömien eikä vähävaraisten joukko niin suuri kuin tänä päivänä.

        Yksi ihminen ei voi poistaa leipäjonoja, eikä köyhyyttä. Toisaalta ei ole tarpeen osoittaa sormella ketään joka puhuu maahanmuuttopolitiikasta, se on vääristänyt kaiken kaikkiaan suhtautumistamme ulkomaalaisiin ja varsinkin köyimmistä maista tänne tulleisiin ihmisiin. Kun emme tiedä kuka on tullut pakon ja pelon edessä, kuka vain etsimään hyvää sosiaalisuutta ja toivossa löytää se kultainen omena joka antaa tulevaisuuden. Maamme on tarjonnut etuuksia enemmän kuin esim. naapurimaamme ja siksi meille yhä saapuu niitä toivorikkaita elämän etsijöitä.

        Täällä palstalla emme voi poistaa köyhyyttä, emmekä asettaa rajoja maahan tulijoille, joten pitkin hampain meidän on vain tultava tämänkin asian kanssa toimeen ja hyväksyttävä leipäjonot, samoin kuin maahanmuuttajien avustaminen.

        Onko se väärin vai oikein, en voi päättää, mutta virheitä asioiden hoitamisen suhteen on tehty.


      • kyllä.sentietää
        äitiopetti kirjoitti:

        Helisevää helmikuuta, mutta vain pakkasten ei kirpeiden viestien helistämää.

        Leipäjonotkin ovat syntyneet tarpeeseen.
        Jo kaksikymmentä vuotta sitten työttömille oli ilmeisesti joka kunnassa ruokajakelua.
        Lahjoitin usein omista pakastevalikoimistani sinne keittiölle marjoja ja lihaakin, kun siellä valmistettiin ja tarjottiin lounas. Kahvia oli kaiken päivää tarjolla ja se oli silloisessa asuinkunnassani tila jossa työttömät tapasivat toisiaan. Hyvä tilanne sosiaalisten kontakstien tarpeeseen. Silloin ei ollut työttömien eikä vähävaraisten joukko niin suuri kuin tänä päivänä.

        Yksi ihminen ei voi poistaa leipäjonoja, eikä köyhyyttä. Toisaalta ei ole tarpeen osoittaa sormella ketään joka puhuu maahanmuuttopolitiikasta, se on vääristänyt kaiken kaikkiaan suhtautumistamme ulkomaalaisiin ja varsinkin köyimmistä maista tänne tulleisiin ihmisiin. Kun emme tiedä kuka on tullut pakon ja pelon edessä, kuka vain etsimään hyvää sosiaalisuutta ja toivossa löytää se kultainen omena joka antaa tulevaisuuden. Maamme on tarjonnut etuuksia enemmän kuin esim. naapurimaamme ja siksi meille yhä saapuu niitä toivorikkaita elämän etsijöitä.

        Täällä palstalla emme voi poistaa köyhyyttä, emmekä asettaa rajoja maahan tulijoille, joten pitkin hampain meidän on vain tultava tämänkin asian kanssa toimeen ja hyväksyttävä leipäjonot, samoin kuin maahanmuuttajien avustaminen.

        Onko se väärin vai oikein, en voi päättää, mutta virheitä asioiden hoitamisen suhteen on tehty.

        Eikö se jo todista, että kun monen turvallisen maan läpi tullaan Suomeen, syynä on meidän antelias sosiaaliturva ja löperö kontrolli. Kirkkokin piilottelee ja hyysää niitä.


      • äitiopetti kirjoitti:

        Helisevää helmikuuta, mutta vain pakkasten ei kirpeiden viestien helistämää.

        Leipäjonotkin ovat syntyneet tarpeeseen.
        Jo kaksikymmentä vuotta sitten työttömille oli ilmeisesti joka kunnassa ruokajakelua.
        Lahjoitin usein omista pakastevalikoimistani sinne keittiölle marjoja ja lihaakin, kun siellä valmistettiin ja tarjottiin lounas. Kahvia oli kaiken päivää tarjolla ja se oli silloisessa asuinkunnassani tila jossa työttömät tapasivat toisiaan. Hyvä tilanne sosiaalisten kontakstien tarpeeseen. Silloin ei ollut työttömien eikä vähävaraisten joukko niin suuri kuin tänä päivänä.

        Yksi ihminen ei voi poistaa leipäjonoja, eikä köyhyyttä. Toisaalta ei ole tarpeen osoittaa sormella ketään joka puhuu maahanmuuttopolitiikasta, se on vääristänyt kaiken kaikkiaan suhtautumistamme ulkomaalaisiin ja varsinkin köyimmistä maista tänne tulleisiin ihmisiin. Kun emme tiedä kuka on tullut pakon ja pelon edessä, kuka vain etsimään hyvää sosiaalisuutta ja toivossa löytää se kultainen omena joka antaa tulevaisuuden. Maamme on tarjonnut etuuksia enemmän kuin esim. naapurimaamme ja siksi meille yhä saapuu niitä toivorikkaita elämän etsijöitä.

        Täällä palstalla emme voi poistaa köyhyyttä, emmekä asettaa rajoja maahan tulijoille, joten pitkin hampain meidän on vain tultava tämänkin asian kanssa toimeen ja hyväksyttävä leipäjonot, samoin kuin maahanmuuttajien avustaminen.

        Onko se väärin vai oikein, en voi päättää, mutta virheitä asioiden hoitamisen suhteen on tehty.

        "Onko se väärin vai oikein, en voi päättää, mutta virheitä asioiden hoitamisen suhteen on tehty" ?

        Kuka sen tietää, mutta hieno/hyvä kirjoitus sinulta.

        Onhan nämä nykyiset leipäjonot saaneet suuren paheksunnan, mutta ei ollut silloin 100-vuotta sitten leipäjonoja, oli vain leivän kerjääjiä ja toisten nurkissa asuvia loisia, mutta oli niitäkin kiertäviä suutareita räätäleititä pikipöksyn paikkaajia, jotka kiertelivät kylillä, puhumattakaan kuppareista.

        Aina oli talollisilla varaa palkata tällainen auttaja, mutta nyt ei saa mistään tällaista apua siihen "pikipöksyn" paikkaukseen, koska onhan se aivan turhaa lähteä kotisohvalta mitään yrittämään, kun vähemmälläkin pärjää.

        Mihin katosi suutarit, nuo kenkien korjaajat ja veitsen teroittajat, saati edulliset housunlahkeiden lyhentäjät, jotka samalla ompelee vetoketjunkin, tai vaikka ompelee napit paitaasi?

        Mielestäni nyt on kaiki hyvin, kun on turvattu kaikille perustoimeentulo, joka ei tarkoita, että se pelataan jossain marketin pelikoneella ja sitten itketään että rahat ei riitä niihin "dipetes" lääkkeisiin?


      • äitiopetti
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Onko se väärin vai oikein, en voi päättää, mutta virheitä asioiden hoitamisen suhteen on tehty" ?

        Kuka sen tietää, mutta hieno/hyvä kirjoitus sinulta.

        Onhan nämä nykyiset leipäjonot saaneet suuren paheksunnan, mutta ei ollut silloin 100-vuotta sitten leipäjonoja, oli vain leivän kerjääjiä ja toisten nurkissa asuvia loisia, mutta oli niitäkin kiertäviä suutareita räätäleititä pikipöksyn paikkaajia, jotka kiertelivät kylillä, puhumattakaan kuppareista.

        Aina oli talollisilla varaa palkata tällainen auttaja, mutta nyt ei saa mistään tällaista apua siihen "pikipöksyn" paikkaukseen, koska onhan se aivan turhaa lähteä kotisohvalta mitään yrittämään, kun vähemmälläkin pärjää.

        Mihin katosi suutarit, nuo kenkien korjaajat ja veitsen teroittajat, saati edulliset housunlahkeiden lyhentäjät, jotka samalla ompelee vetoketjunkin, tai vaikka ompelee napit paitaasi?

        Mielestäni nyt on kaiki hyvin, kun on turvattu kaikille perustoimeentulo, joka ei tarkoita, että se pelataan jossain marketin pelikoneella ja sitten itketään että rahat ei riitä niihin "dipetes" lääkkeisiin?

        Mihin katosivat, kysyt, katosivat, kun kaikesta tulosta määrättiin verovelvolliseksi.
        Kun valtio alkoi maksaa ns. starttirahaa, moni suutari ja raatari, kengän korjaaja ja lahkeen lyhentäjä määrättiin perustamaan oma yritys.
        Annettiin syötiksi se (750 markkaa muistaakseni sai eräs nahkankorjaaja) pieni laina jolla sai ostaa koneita ym. alkupääomaksi.
        Tietäähän sen kuinka siinä kävi. Jos ei ollut asiakkaita, eikä pienintäkään tietoa kuinka yritystä hoidetaan, jäi verot ja velat hoitamatta, perustettu yritys kaatui ja vastikkeetta saatu laina kasvoi korkoa.
        Verottaja määräsi kaikki tulot verolle pantavaksi, siinä se.
        Kulkukauppias sulki salkkunsa, möi halvalla viimeiset napit ja vetoketjut ja alkoi työttömäksi. TEL ja LEL kasvattivat pienyrittäjän ja suuren yrittäjän maksutaakkaa, talouden hoito ei ollut kaikkien käsissä ja tilinhoitokin maksoi maltaita tuloksiin nähden.
        Siihen on kaatunut moni pienyritys jota 1970 luvullakin niin maahamme rakennettiin.

        Olemattomiin tukiin ja korkeisiin kuluihin ja veroihin kaatui ja kaatuu vieläkin moni joille yritystoiminta pakotetaan nykyisin omille harteille. Oma yritys ei sovi kaikille, vaikka onkinperutettu tilitoimistoja jotka hoitavat yhteistoimintana yrittäjien lailliset velvoitteet, mutta riski on yrittäjän harteilla ja työtä ei vain kaikille ole.

        Monen veitsenteroittajan hiomakivikin on loppuun hiottu.
        Monen suutarin ompelukone ruostunut takapihalla ennen ensimmäisenkään kengän korjausta tai äimä ruostui ennen kengänpohjan ompelua, mutta suutarille jäi alkupääomalaina perintään.


      • Per-kel
        äitiopetti kirjoitti:

        Mihin katosivat, kysyt, katosivat, kun kaikesta tulosta määrättiin verovelvolliseksi.
        Kun valtio alkoi maksaa ns. starttirahaa, moni suutari ja raatari, kengän korjaaja ja lahkeen lyhentäjä määrättiin perustamaan oma yritys.
        Annettiin syötiksi se (750 markkaa muistaakseni sai eräs nahkankorjaaja) pieni laina jolla sai ostaa koneita ym. alkupääomaksi.
        Tietäähän sen kuinka siinä kävi. Jos ei ollut asiakkaita, eikä pienintäkään tietoa kuinka yritystä hoidetaan, jäi verot ja velat hoitamatta, perustettu yritys kaatui ja vastikkeetta saatu laina kasvoi korkoa.
        Verottaja määräsi kaikki tulot verolle pantavaksi, siinä se.
        Kulkukauppias sulki salkkunsa, möi halvalla viimeiset napit ja vetoketjut ja alkoi työttömäksi. TEL ja LEL kasvattivat pienyrittäjän ja suuren yrittäjän maksutaakkaa, talouden hoito ei ollut kaikkien käsissä ja tilinhoitokin maksoi maltaita tuloksiin nähden.
        Siihen on kaatunut moni pienyritys jota 1970 luvullakin niin maahamme rakennettiin.

        Olemattomiin tukiin ja korkeisiin kuluihin ja veroihin kaatui ja kaatuu vieläkin moni joille yritystoiminta pakotetaan nykyisin omille harteille. Oma yritys ei sovi kaikille, vaikka onkinperutettu tilitoimistoja jotka hoitavat yhteistoimintana yrittäjien lailliset velvoitteet, mutta riski on yrittäjän harteilla ja työtä ei vain kaikille ole.

        Monen veitsenteroittajan hiomakivikin on loppuun hiottu.
        Monen suutarin ompelukone ruostunut takapihalla ennen ensimmäisenkään kengän korjausta tai äimä ruostui ennen kengänpohjan ompelua, mutta suutarille jäi alkupääomalaina perintään.

        Mistähän se johtuu että suurin osa pien yrittäjistä tänään ovat joko Aasiasta tai lähi idästä? Johtuukohan siitä että Pohjoismaalaisilla ja kanta Eurooppalaisilla liian helpot oltavat? Mene ja tiedä.- Itte onnellisessa asemassa eläkkeellä, rahaa tullee kuten Dire Straitsin laalussa Money for Nothing :)


      • laiskatkielää
        Per-kel kirjoitti:

        Mistähän se johtuu että suurin osa pien yrittäjistä tänään ovat joko Aasiasta tai lähi idästä? Johtuukohan siitä että Pohjoismaalaisilla ja kanta Eurooppalaisilla liian helpot oltavat? Mene ja tiedä.- Itte onnellisessa asemassa eläkkeellä, rahaa tullee kuten Dire Straitsin laalussa Money for Nothing :)

        Kyllä siinä on paljon sitä työttömien vellihousumaisuutta.
        Ei meillä, kun kaikki tuet on heppo saada, olla ikäänkuin eläkkeellä kun pääsee ulos koulusta, kuin romaanipoika, lapsilisä loppuu ja eläke alkaa.
        Huonoista oloista tulevat alkavat yrittäjäksi, osaavat käyttää yritystuetkin.


      • äitiopetti
        Per-kel kirjoitti:

        Mistähän se johtuu että suurin osa pien yrittäjistä tänään ovat joko Aasiasta tai lähi idästä? Johtuukohan siitä että Pohjoismaalaisilla ja kanta Eurooppalaisilla liian helpot oltavat? Mene ja tiedä.- Itte onnellisessa asemassa eläkkeellä, rahaa tullee kuten Dire Straitsin laalussa Money for Nothing :)

        Olen saanut mahdollisuuden tutustua maahanmuuttajien yritystomintaan ja en kiellä olevani asiakkaanakin useammin maahanmuuttajien kuin kotimaisten ketjujen ruokapaikoissa.
        Jopatuolla kaukana peräpohjolassa olen tavannut ihania pizza yrittäjiä ja aina ohi ajellessa poikkean sellaiseen kun kohdalle osuu.
        Tiedän, että heidänkin joukossaan on yrittäjiä yritystuella, toimivat sen kolme kuukautta ja omistaja vaihtuu. Joskus aiemmin kun ilman kuitteja myytiin jopa ihan isoissakin ruokaloissa, oli helppoa saada pesämunaa, mutta kas kun oman maan kansaliaset harvemmin pizzapaikankaan kanssa vuosia menestyvät, ainakin harvat.


    • sivustaseurannut

      Ei pitäisi sanoa, mutta sanon kuitenkin; Köyhän ei ole helppo sairastaa, varsinkaan, jos on vaikea liikkua, eikä polvinivel leikkaukseen pääse julkiselle puolelle kuin kuukausin jonotuksen jälkeen.

      Yksityisellä puolella leikkaus maksaa maltaita.
      Kuinka sydänleikkausten kohdalla menetellään, kun menet ensiavun kautta pääset pika pikaa ainakin pallolaajennukseen ja se parantaa elämäsi laatua.
      Entäs kun et ole voinut liikkua asuntosi oven ulkopuolella kipeiden polviesi vuoksi enää kuukausiin, eikä sisälläkään kykene liikkumaan kuin pyörätuolilla, auttaako ensiavun kautta lääkärille meno?

      On se tämä hyvinvointivaltion sairaanhoito kummallista.
      Lääkäri sanoo, ettei polvikipuun kuole.

      Ei ole oikein sanoa tätäkään, mutta entäs kun hekisetkin voimat loppuvat ja vastahaava jo vuotaa särkyläkkeitä vuosia käyttäneen potilaan kohdalla. Ne polvet vaatisivat hoitoa, ettei tarvittaisi särkylääkkeitä ja nyt eteen tulevaa vatsaleikkausta.

      Sanon kuitenkin, jossain on mätää, oikein paise hyvinvointivaltion sisällä.

    • tässäneuvo

      Tekeydy turvapaikan hakijaksi niin ei tarvii odotella.

      • useammin.lääkäriin

        Kuinka ne turvapaikanhakijat tähänkin hyppäsivät noin vain vaikuttamaan!
        Syy ei turvapaikanhakijoiden, jos ei meillä pääse tekonivel leikkauksiin.

        Ei kannata vaipua vihamieliseksi ketään vastaan.
        Monta muuta asiaa on meillä varattomilla huonosti.
        Kuinkas tämä uusi terveydenhuolto sopimus nyt sitten mahtaa vaikuttaa leikkaustilanteisiin, Kuopion sairaakasta oli telkkarissa haastattelu, tekivät 700 nivelleikkausta viime vuonna.
        Nythän saa jo valita sairaalan johon hakeutuu hoitoon.
        Kannatane kysyä missä on pienet jonot.


    • korppisyllättyi

      Seurasin lauantaina sivusta paikallisen isoksi yritykseksi paisumeen kirppiksen henkilökunnan ja mamuasiakkaan keskusteluja. Maahan muuttaja mies tumman tumma oli
      ostamassa huonekaluja. Johtaja opasti työntekijää.
      Tee lista tavaroista, hinnoittele ne. Lasku läetetään Kelalle. Mies saa Kelalta maksusitoumuksen.

      Olenkin jo ihmetellyt hintojen nousua kyseisellä ns. pitkälti hyväntekeväisyyteen pohjautuneessa kierrätyskeskuksessa.

      Vertauksena. Olen myymässä netti kirppiksellä 90 cm leveää siistiä ja ehjää piscina sänkyä hintaan 30 e.

      Kirrätyskeskuksessä 120 cm leveän ja päällisin puolin epäsiistin runkopatjan hintapyyntö oli 50 e.

      • kierrätykseen.sohvat

        Oikein pitää ihmetellä, itse sota-aikana syntynyt, pienessä mökissä kasvanut ja elänyt, kovalla työllä isä hankki leipää jopa siirtotyömailla, eli kämpässä reppueväillä ja ajoittain toi tienestinsä kotiin. Niillä maksettiin kauppalaskut ja pantiin sukanvarteen pahan päivän varalle.

        Omat kakarat olen kasvattanut ilman tukiaisia, omillaan eläviksi.
        Kuulin kyllä omilta sukulaisnuorilta, että pyykkikoneen, jääkaapin, imurin ja huonekalut omaan kämppään maksoi kunta, antoivat maksusitoumuksen.
        Samaa on nyt noille maahanmuuttajille, sitä samaa etuutta mitä omatkin köyhät on saanu vuosikymmeniä jo.

        Tottakai kirpparit ja kierrätyskeskukset osaavat hintoja nostaa, tulo on taattua kun myy varattomalle jolla on maksusitoumus, tai maksulappu kourassa.

        Joillakin kirppareilla on kallista kaikki, joillakin kierrätyskeskuksilla halpaa ja hyvää, kun likaisia ja risoja eivät ota vastaan, tiedän kun olen sellaiseen hyvää, kunnossa olevaa tavaraa lahjoittanut.
        Käyttäähän ne tulonsa sitten ainakin jonkun ihmsien työllistämiseen.
        Onhan neki kirjanpitovelvollisia, vaikka kassan ohi myyntiä ei taida kukaan valvoa, tekevätkö sitä, en tiedä. Kaikki mitä olen sellaiselta ostanut, on kassaankin lyöty ja kuitti annettu.


    • Vanhuksille..neuvo

      Hakekaa turvapaikkaa Suomesta! Opetelaa se sana asylum seeker!

      • turvattuvanhuus

        Miksi ihmeessä?

        Meillä on turvapaikka ihan syntymästä asti, mikä itu on tuollaista edes ajatella?


    • äitiopetti

      Viime päivinä ovat ajatukset askarrelleet sielun olemassaolossa ja merkityksessä. Harvoin jokin asia ja ajatus on saanut alkunsa nettikeskustelussa ja jatkuu ihan kaksin ja kolmin keskeisenä keskusteluna live elämässä. Meillä on kai tarve saada selvitettyä kuinka asia on muiden mielestä, oma mielipide ja olettamus on olemassa, mutta mitä muut ajattelevat. Todella mielenkiintoista keskustelua joka pistää aivosolut liikkeelle mielikuvamaailmaankin. Historiaa kirjoitetaan jokaisesta sukupolvesta, missä on se ns. "hiljaisen tiedon historia"? Onko se meissä syntymässämme, vai kehittyykö se hiljalleen kokemamme mukana, koska, se on jotenkin olemassa. ja pohdinta jatkuu. Ihanaa kun on mahdollisuus pohtia muutakin kuin säätä ja sattumuksia todella ajattelevien ja pohtivien ihmisten seurassa. Onnekseni voin laskea, kun olen päässyt tutustumaan ihmisiin joiden kanssa voi pohtia ja pohtia.

      Sielu, missä se meissä on, onko se, ja miksi? Siinäpä aihe joka ei anna rauhaa, eikä kukaan voi todistaa puoleen eikä toiseen!

      Hiukan arasti tätäkin aihetta on ollut lähestyttävä. Kaikkea ei voi sanoa suoraan, eikä omia mielipiteitä toki kannata edes ajatella sanovansa kaikkien kuullen. Tuntuu ettei aihe enemmälti täällä kuitenkaan kiinnosta, turhaa sanoa sitä mitä miettii, ettei ärsyttäisi vahingossa ketään.
      Se ei ole estänyt minua julkisesti ajatuksistani kertomaan, mutta hienovaraisuus on aina ja kaikessa asioissa pidettävä mielessä.

      Vanhempani eivät ikinä riidelleet lasten kuullen.
      He noudattivat samaa ohjetta; Älä sano kaikkea mitä ajattelet.
      Itse en aina ole osannut hallita aviopuolisolle vastaan sanomisiani, mutta ilmiriitaakaan ei ole koskaan syntynyt lasten korvien kuullen.
      Uskon asiat ja sielu ovat puheenaiheita useinkin ja luottamus Jumalaan, tai johonkin korkeampaan voimaan ovat perintöä esivanhemmilta.

      Sielussani soi tänäänkin enemmän kuin pelkät virret.

      • vaihdalevyä

        Tämäkin ketju alkaa toistaa samaasamaasamaa. Itsestäänselvyyksiä ja latteuksia. Sepä todella omaperäistä ja ainutlaatuista että sinulla ei pelkät virret soi sielussa kuten tavallisilla tallustajilla varmaan luulet soivan.


      • kasvaankasvain
        vaihdalevyä kirjoitti:

        Tämäkin ketju alkaa toistaa samaasamaasamaa. Itsestäänselvyyksiä ja latteuksia. Sepä todella omaperäistä ja ainutlaatuista että sinulla ei pelkät virret soi sielussa kuten tavallisilla tallustajilla varmaan luulet soivan.

        Käännä levyä ja vaihda otsikkoa mieleiseksesi.
        On täällä valinnan varaa joka makuun.
        Joillakin on mielessä muutakin kuin ikuset riidat.
        Minä tykkään just tällaisista asiaa kirjoittavista joilla on jotain sanottavaakin.

        Etkö ole vakiporukkaa, on musiikkiketju, vilkaisehan. Josta löytyy muutakin kuin virsiä, jos niitä täällä veistaan.


    • vilosohviaa

      Meinaa jo näi seitenkymppisenä unohtua äiren ohje. Sano jota pirä poika suus kiinni niin ne luulevat sua viisaaks.

      • Filosofiaaymmärtää

        Luulevatko?


    • tämänillanistunto

      Paljon en täällä enää kertoile menneitä en tulevia, tämän verran tässä ja hetken olen kuulolla, ihan hiljaa.
      " Jos olisit minun asemassani, menisitkö Elmerin kanssa naimisiin?" kysyi leskirouva ystävättäreltään.

      " Jos olisin sinä, menisin naimisiin kenen kanssa tahansa" vastasi toinen.

      Siinä sitä olikin vastausta, kestikö kantti kuulla vastaus, tai, riittikö ystävän ymmärrys ymmärtämään se. Usein me olemme ilkeitä toisillemme, olemmepa sitten ystäviä tai ei. Monille ystäville voi sanoa suoraan, monien kohdalla pitää harkita mitä sanoo ja missä kohdassa vastaa. Eräs tässä taas toi kovin kiihkomieleisesti esiin omaa jyrkkää mielipidettään ja loukkaantui kun sanoin oman mielipiteeni. Puhe oli vain siitä, voiko nettiin kirjoittaa silloin kun mielessä on vain valittaminen ja ikävät asiat. Hänen mielestään ei saa, ei saa kertoa olevansa masentunut, vihainen, pettynyt, surullinen jne. koska se vaikuttaa niin moneen kielteisesti. Oman elämäni menneet päivät ovat ruutuvihkoihin kirjattuina, niiden kirjoituksien avulla löysin paljon merkittävää tulevien päivien voimavaroiksi ja sain vaihtumaan ne mustat päivät huomisen odottamiseksi. Silloin en edes ajatellut netin olemassaoloa, mutta olisin ilmeisesti vaivannut lukijoita enemmänkin, mikäli olisin ollut aktiivinen nettailija.

      Oma mielipiteeni on, että on hyvä kun netin keskustelupalstat ovat olemassa ja niihin voi kirjoittaa myös kielteisistä tuntemuksista ja tunteista. On jo iso askel toipumiseen jos masentunut jaksaa purkaa ajatuksensa sanoiksi ja lauseiksi, vaikka vain keskustelupalstalle. Hän on silloin jo aloittanut ongelmansa purkamisen, työstää asiaa pois itsestään. Mikäli joku siitä tulee alakuloiseksi, on silloin hänenkin aika ottaa ajatuksensa esiin ja purkaa patoutuma. Miksi vain iloa jaettaisiin? Siinäkin on yksi iso asia joka keskustelupalstoilla tulee esiin. Mikäli kerrot olevasi onnekas, asiasi ovat hyvin, heti ilmaantuu joku kateellinen, tai muuten asiaan nurjasti suhtautuva " mitä tänne tulet kehumaan" asenteellaan. Miksi meissä istuu kateus kansan ominaisuutena niin syvällä, sitä ilmenee aina, aiheettakin.

      Puolustan kyllä vapaan kirjoittamisen periaatetta. On sitten iloa tai surua josta tuntee halun kertoa, parempi kirjoittaa ne, kuin miettiä ja puida esim. ongelmia yksin. Keskustelukumppanin puutteessa netti on hyvä vaihtoehto. Aina joskus joku ajattelee asiaa ja vastaa. Samaa mieltä ei tarvitse olla, mutta kirjoittajan aliarvioiminen ja lannistaminenkaan ei saa olla vastaamisen ainoa sisältö.

      Joidenkin ihmisten kanssa vain ei löydy yhteistä linjaa ja se on aina hyvä muistaa.

      • kyöpeliyöllä

        Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?


      • siinähän.kysyy
        kyöpeliyöllä kirjoitti:

        Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?

        Olisko tuo Kristan mies, hukassa sekin.


      • kyöpeliyöllä kirjoitti:

        Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?

        "kyöpeliyöllä"
        Lainaan vielä, mitä otaksuit?

        "Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?"

        Yritin arvailla/haarukoida, koska muistelen, että ruorikoski esitti tuollaisen kysymyksen (minulle), mutta pitkiä tekstejä en ole kirjoittanut ja hänellähän on näitä narreja ja Juudaksia pilvinpimein, mutta kun muistaisi, että Juudaskin teki itsemurhan kavaltaessaan Jeesuksen, niin ruoroikosken täytyisi muistaa, että Pilamiri ei ole näillä palstoilla millään salanikilläkään.

        Tuo kirjoitus;" tämänillanistunto ", voisi olla hyvinkin sitä entistä ruorikoskea, mutta epäilen silti, että täälä on toinenkin, joka hallitsee samanmoisen sanojen hallinnan ja osaa kirjoitaa ymmärettävä tekstiä ilman kirjoitusvirheitä, mikä ei minulla onnistu.


      • epäreiluakristiinalta
        Kristiina23 kirjoitti:

        "kyöpeliyöllä"
        Lainaan vielä, mitä otaksuit?

        "Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?"

        Yritin arvailla/haarukoida, koska muistelen, että ruorikoski esitti tuollaisen kysymyksen (minulle), mutta pitkiä tekstejä en ole kirjoittanut ja hänellähän on näitä narreja ja Juudaksia pilvinpimein, mutta kun muistaisi, että Juudaskin teki itsemurhan kavaltaessaan Jeesuksen, niin ruoroikosken täytyisi muistaa, että Pilamiri ei ole näillä palstoilla millään salanikilläkään.

        Tuo kirjoitus;" tämänillanistunto ", voisi olla hyvinkin sitä entistä ruorikoskea, mutta epäilen silti, että täälä on toinenkin, joka hallitsee samanmoisen sanojen hallinnan ja osaa kirjoitaa ymmärettävä tekstiä ilman kirjoitusvirheitä, mikä ei minulla onnistu.

        Alatko nyt sinäkin haarukoida ja arvailla, vaikka se on todettu palstaa mädättäväksi asiaksi ? Itsesi pelastat epäilyiltä sillä, että teet kirjoitusvirheitä. Pitikö vettä myllyyn lisätä nyt kun Ruorikoski on jo vähän rauhoittunut ja palsta palaamassa normaaliksi ?


      • epäreiluakristiinalta kirjoitti:

        Alatko nyt sinäkin haarukoida ja arvailla, vaikka se on todettu palstaa mädättäväksi asiaksi ? Itsesi pelastat epäilyiltä sillä, että teet kirjoitusvirheitä. Pitikö vettä myllyyn lisätä nyt kun Ruorikoski on jo vähän rauhoittunut ja palsta palaamassa normaaliksi ?

        "epäreiluakristiinalta"

        No, joo, anteeksi vanteeksi, koska olen itsekkin kyllästynyt noihin ruorikosken vuodatuksiin ja hänen kirjoituksiin milloin milläkin nimityksillä toisia kirjoittajia kohtaan, josko olemme pellejä tai narreja, jopa hauidan ryöstäjiä?

        Annatko anteeksi, jos kirjoitin aamutuimaan jotain sinun mielialaasi loukkaavaa. Yritän parantaa tapani, tai painua puskaan!DD No, en todellakaan sinun vuoksesi, koska olethan sinä kantaaottava kirjoittaja, joten siitä vain eteenpäin tätä kirjeenvaihtoa.


      • roosleini
        Kristiina23 kirjoitti:

        "kyöpeliyöllä"
        Lainaan vielä, mitä otaksuit?

        "Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?"

        Yritin arvailla/haarukoida, koska muistelen, että ruorikoski esitti tuollaisen kysymyksen (minulle), mutta pitkiä tekstejä en ole kirjoittanut ja hänellähän on näitä narreja ja Juudaksia pilvinpimein, mutta kun muistaisi, että Juudaskin teki itsemurhan kavaltaessaan Jeesuksen, niin ruoroikosken täytyisi muistaa, että Pilamiri ei ole näillä palstoilla millään salanikilläkään.

        Tuo kirjoitus;" tämänillanistunto ", voisi olla hyvinkin sitä entistä ruorikoskea, mutta epäilen silti, että täälä on toinenkin, joka hallitsee samanmoisen sanojen hallinnan ja osaa kirjoitaa ymmärettävä tekstiä ilman kirjoitusvirheitä, mikä ei minulla onnistu.

        Jospa tuo on miehen niminen nainen vaikkapa havumetsien miäs. Kova kirjoittelemaan, loukkaantumaan,,oikeassa olemaan ja myös omia pitkiä ketjuja rakentelemaan palstalle juuttunut akka.


      • roosleini kirjoitti:

        Jospa tuo on miehen niminen nainen vaikkapa havumetsien miäs. Kova kirjoittelemaan, loukkaantumaan,,oikeassa olemaan ja myös omia pitkiä ketjuja rakentelemaan palstalle juuttunut akka.

        "Jospa tuo on"

        Olipa sinulla outo arvio, mutta jos muistan oikein, niin äitini opetti, että joka juttuun ei kannata lusikaansa pistää, joten toivotan sinulle vain uutta kristallipalloa arvailujesi suhteen.


      • kyöpeliyöllä kirjoitti:

        Onko tuon kirjoittaja sama pitkien ketjujen mies, joka lopetti kirjoittamisen, kun toinen kysyi jotain 30 hopearahasta tai kukon kiekumisesta?

        Muistan erään tuhatnikki-narrin, joka raivosi oletetun Pilmari-loukkaukkauksen vuoksi, mutta jokalopetti sanoihin, mitäs noista vanhoista lumista kuten pilmarin häiriköinnistä. Käytännössä tuo maininta ketoo isäntänsä pettäjästä.


      • tuotunnetaan
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Jospa tuo on"

        Olipa sinulla outo arvio, mutta jos muistan oikein, niin äitini opetti, että joka juttuun ei kannata lusikaansa pistää, joten toivotan sinulle vain uutta kristallipalloa arvailujesi suhteen.

        Ei niinkään outo arvio. Tuo on pantu ennenkin merkille. Ei siihen kristallipalloa tarvita. Nokkiinsa ottaminen ja muiden moralisointi on tuntomerkki ja tietysti vaihtuvat nikit.. Aina oli ennen hampaissaan "ne kaksi".


      • Tuon tuhatnikki-narrin, jonka mainitsin, olisi ollut syytä totella äidin antamaa ohjetta. Jos olisi vaiennut ajoissa, moni olisi luullut ihan viisaaksi kirjoittajaksi.


    • 7kertaahyvä

      Ihan totta. Ei kannata sanoa mitä ajattelee! Minullakin on monta ajatusta tämän palstan kirjoituksista, jätän kirjoittamatta, kuolkoot myrkkyihinsä.
      Aloittaja,olet hieno ohminen, viisautta ei tarvii julistaa, se näkyy toimimisessa.Peukut sulle!!

      • No, jos uskoo kaiken, mitä tuhatnikki-narri suoltaa kuin eräs pressaehdokas, joka halasi toiselle kierrokselle, niin yksi hänen nikeistään näyttää seitsenkertaista kannatusta tuhatnikki-narrin pyrkimyksille palstan valtiaaksi ja vaimentajaksi.


      • vastausta.odotetaan
        ruorikoski kirjoitti:

        No, jos uskoo kaiken, mitä tuhatnikki-narri suoltaa kuin eräs pressaehdokas, joka halasi toiselle kierrokselle, niin yksi hänen nikeistään näyttää seitsenkertaista kannatusta tuhatnikki-narrin pyrkimyksille palstan valtiaaksi ja vaimentajaksi.

        Kenen nyt kuvittelet olevan tuo tuhatnikki ? Onko epäilemäsi se alkuperäinen vai joku muu vai kuka tahansa ? Miten hän vaimentaa ? Olisiko hän tuo tuloaan pohjustava nahkalaukku joka ajelee yli ikäisiä pois? Oletko sinä jo 80 ?


      • vastausta.odotetaan kirjoitti:

        Kenen nyt kuvittelet olevan tuo tuhatnikki ? Onko epäilemäsi se alkuperäinen vai joku muu vai kuka tahansa ? Miten hän vaimentaa ? Olisiko hän tuo tuloaan pohjustava nahkalaukku joka ajelee yli ikäisiä pois? Oletko sinä jo 80 ?

        Tuhatnikin yksi varmimista tuntomerkeistä on näsäviisaus, lisämausteina iän kysyminen ja vankkumaton usko omasta suuruudestaan, jota toiset nimittävät napoleonkompleksiksi.


    • tietoahaluava

      Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten tuhatnikki määritellään, onko se sellainen joka kirjoittaa päivittäin tai sellainen jolla on vähintään tuhat sanaa pitkiä sepustuksia?

      • Tuhatnikkinen

        Eiku sellainen jolla on aina eri nimimerkki, joka ei ole kirjautunut ja käyttää aina samaa nm:ä.


      • Tuhatnikkinen kirjoitti:

        Eiku sellainen jolla on aina eri nimimerkki, joka ei ole kirjautunut ja käyttää aina samaa nm:ä.

        Siis sellainen paikallinen satusetä, joka eipysty todistamaan mitään sanomaansa todeksi, menettänyt uskottavuutensa tuon pilmari-sekoilunsa yhteydessä, tiukan paikan tullen kieltää kirjoittaneensa, mutta nikkisotkujensa takia ei tuhatnikki-narrina pysty todistamaan sitä.


      • Huolehdivainomasi

        En tiedä kenestä puhut koska mulla ei ole sedän vehkeitä haaruksissa. En valehtele koskaan eikä ole minkään laista tarvetta todistella kenellekään mitään. Kerron ja kommentoin silloin kun vastaan tulee jotain, josta juolahtaa kertomista tai kommentoitavaa. Ja mulle on aivan sama, onko jollakin vakinikki vaiko tuhat nimimerkkiä. Mitä helwetin väliä sillä on?


      • K äytä sitten tuota nikkiä "satusetä", niin muiden ei tarvitse arvailla.


      • Vieläkökangesta

        Sinähän s-tanan kovapäinen olet. En minä käytä satusetä-nimimerkkiä kun en ole setä. Siis en ole mieäs, kuten sinä ilmeisesti kun ei tahdo juttu mennä perille, jakeluun, yläkertaan, vintille ...


      • Vieläkökangesta kirjoitti:

        Sinähän s-tanan kovapäinen olet. En minä käytä satusetä-nimimerkkiä kun en ole setä. Siis en ole mieäs, kuten sinä ilmeisesti kun ei tahdo juttu mennä perille, jakeluun, yläkertaan, vintille ...

        Kunnioitus aloituksille!
        Jos vain aloitusta aletaan kuljettaa vailla sanomaa,ja edes aloitus ei ole se tärkein,vaan roikkuminen ja tavallaan kilpailu siitä pisimmästä ketjusta?

        Minulle riittää,jos yksi ainoa ihminen kokee sen kokemani asiani aidoksi ja kokemisen arvoiseksi,sen mielipiteen kuittaa ama


      • Vieläkökangesta kirjoitti:

        Sinähän s-tanan kovapäinen olet. En minä käytä satusetä-nimimerkkiä kun en ole setä. Siis en ole mieäs, kuten sinä ilmeisesti kun ei tahdo juttu mennä perille, jakeluun, yläkertaan, vintille ...

        Käytä sitten satutäti¨tai eunukkinikkiä !


    • åiti.opetti

      Kovin on tunteet pinnalla ja sanottu enemmän kuin tarpeeksi toisen tiettäväksi.

      Ei oppineisuus tarkoita sitä, että puhutaan samaan ääneen kahdesta eri asiasta.
      Opettaja opettaa, oppilas hankaa vastaan, eihän siitä kumpikaan voi mitään toisillensa tarjota.
      Onkohan se äitini sanonta, puhu puolella suulla, tarkoitettu aikanaan kylän juoruakoille jotka levittivät uutisia talosta taloon. Toinen kertoi yhtä, toinen toista ja yksi juoksikylillä kertomassa, mutta joku viisaampi varoitti, puhu puolella suulla!
      Silloin ei ehhkä niin takkaan tulisi selvitettyä muiden asioita, kun jättäisi puolet poskeen, eli mietintään, kasnnattaako kaikkea sanoa.
      Ei kannat kaikkea sanoa. Siististi nenen maate ja annan muiden jatkaa arvoitustensa kanssa.

      • sevähä

        Kyllä täällä tulee oppineisuus esiin. Yritystä monella nikillä, rekatulla ja niillä muilla.
        Osoittaahan se että on opittu käyttämään tietokonetta.
        Joillekuille ihan turha kapine.


    • jatka

      Elämänmakuisia kommentteja kirjoittajalta " äitiopetti".
      Enemmän riidatona ja elämänmakuista tänne kaipaan.

      • samoinmielin

        Edellistä kompaten!
        Kaikilla ei ole ollut opettavaa äitiä.
        Tainnut olla monella niin kiire aikuistumaan ettei oleollut aikaa kuunnella omien vanhemoiensa ohjeita.
        Kyllä täällä näkee kuka on maailman opettama ja kenellä on lapsuuskodissa ollut kaikki mitä hyvä elämäntie vaatii perustaksi.
        Monta on miestä taistelussa kaatunut, mutta montako naista, nooo monta niitäkin. Osalla oma lippu liehuu korkeimmassa salossa ja elämänmaut ovat suurellisia.


      • toivomusminulta

        Samaa mieltä. Toivon että aloittaja aloittaa uuden ketjun, tässä on nyt jo niin paljon kaikkea asiaan kuulumatontakin, vaikea seurata.


      • parempitämä
        toivomusminulta kirjoitti:

        Samaa mieltä. Toivon että aloittaja aloittaa uuden ketjun, tässä on nyt jo niin paljon kaikkea asiaan kuulumatontakin, vaikea seurata.

        Yksi vakinikki joka täällä jo alkupätkässä pääsi riitelemisen makuun ja vanhoja rikoksia kertaamaan, ei taida tykätä tästä ketjusta yhtään tippaa.
        Onko parempi muistella vanhoja riitoja, kuin keskittyyä tähän hetkeen, aloittaja miettiköön


      • äitiopetti
        parempitämä kirjoitti:

        Yksi vakinikki joka täällä jo alkupätkässä pääsi riitelemisen makuun ja vanhoja rikoksia kertaamaan, ei taida tykätä tästä ketjusta yhtään tippaa.
        Onko parempi muistella vanhoja riitoja, kuin keskittyyä tähän hetkeen, aloittaja miettiköön

        Täällähän tämä äidin opettama, mutta ei ammatiltansa opettaja, vaikka neuvontaa ja opastusta on työhönkin kuulunut. Siitä ei puhuta, se on mennyttä aikaa ja keskitytään tuon edellisen viestin toivomuksen mukaan tähän hetkeen.

        Elän sen mukaan mitä tunnen ja riitoihin ei tee mieli osallistua, joskus on pakko kuitenkin sanoa oma mielipiteensä suoraan, vaikka sitten muita se ei miellytäkään.
        Etusivun otsikoissa ei monta mielenkiintoista uutta mahdu, vanhoja uusintoja kuin telkkariohjelmistossa.
        Onneksi tänne ei tarvitse maksaa, vaikka mainoksillahan tätäkin ylläpidetään.
        Siksi sallitaan riitelyä ja iskuja, jopa manan majoille menneistä ihmisistä ja asioista, mikä tuntuu kyllä irvokkaalta ja ihmisarvoa loukkaavalta, olipa menneisyydessä millaisia sanariitoja tahansa. Olen ottanut kantaa, mutta mitäs tämä myllyä pyörittävä joukko välittää kenenkään kunniasta! Ei mitään, loukkaavaa ketjua venytetään ja kiivaus sen kun jatkuu. Tämä on sitä tämän palstan tätä päivää, valitettavasti. Totean vain millä mainoksia rahoitetaan, riitelyketjuilla!
        Missä ovat ihanat asiat, missä onnellisuusketjut joissa jaetaan iloa ja puhutaan kirjoituksen kautta elämän hienosta mahdollisuudesta kokeilla ja jakaa mitä moninaisempia asioita.

        Sanoin jo aiemmin, että meillä ei riidellä, vaikka asiosta joskus keskustellaan kovinkin syvällisesti, ei loukata toista, eikä jatketa jos tuntuu ettemme ole samaan lopputulokseen päässeet, annetaan olla. Puolisolla on omat periaattensa ja saa ne pitää, koska ihmistä ja periaatteitaan ei saa puhumalla muuttumaan, ei vuosienkaan tuloksena. Siis on hyvä ettemme ole samaa maata kaikessa, se kyllästyttäisi lopulta.
        Ovat oikeassa he jotka sanovat että lopulta maistuu puulle!

        Mitä niin merkittävää on tässä hetkessä, ettei voi jättää sanomatta, no onhan tässä. Monta päivää on ollut pakkasen puolella mittari ja taivalla sellainen lämpöpatteri täysillä ettei ole poskia pakkanen purrut ulkonakaan. Koirakin makaa sohvalla naama aurinkoon ja nauttii, vaikka välillä aivastaa. Ärsyttääkö silmiä vai nenää, ei osannut vastata.
        Oma nautinto ulkoilun aikana istua jonnekin alustalle naama aurinkoon, silmät kiinni ja ajatukset kohti tulevia päiviä. Ehkä tämä maamme talouskin saadaan johonkin ratiin ja terveydenhuolto sellaiseksi ettei kukaan jää ilman hoitoa ja huolenpitoa.


    • kannatettavaa

      Tuolla just kysytty mitä tänne halutaan, ehkä tämä olis hyvä tapa, riidatta elämänmittaisia, >jatka> sanoo elämänmakuista, juttuja ja havaintoja elämästä.

      • Helpommin tehty kuin sanottu, jos vain tuo tuhatnikki osaisi pysyä asialinjalla eikä syöksyisi kuin härkä jokaisen punaisen lakanan perässä.


      • yksikyllästyneistä
        ruorikoski kirjoitti:

        Helpommin tehty kuin sanottu, jos vain tuo tuhatnikki osaisi pysyä asialinjalla eikä syöksyisi kuin härkä jokaisen punaisen lakanan perässä.

        Sinä se niitä punaisia vaatteita kuvittelet joka puolella. Täällä on useampi sinun vainoharhoihin kyllästynyt, älä niputa meitä yhdeksi tuhatnikiksi.


      • satusedät-täällä

        n.s. keskustelevat, mätää


      • ollaan.vaan
        yksikyllästyneistä kirjoitti:

        Sinä se niitä punaisia vaatteita kuvittelet joka puolella. Täällä on useampi sinun vainoharhoihin kyllästynyt, älä niputa meitä yhdeksi tuhatnikiksi.

        Ehkä me emme ymmärrä miksi rk näkee noita haamuja ja olemattomia.
        Hän ei pääse painajaisista, mutta voihan täällä kirjoittaa ottamatta häntä ollenkaan huomioon. Se voisi olla hyvä tapa saada jotain järkeä noihin haamujen takaa-ajo retkiin.


      • äitiopetti
        ruorikoski kirjoitti:

        Helpommin tehty kuin sanottu, jos vain tuo tuhatnikki osaisi pysyä asialinjalla eikä syöksyisi kuin härkä jokaisen punaisen lakanan perässä.

        Oikein, mutta
        Sanon suoraan etten ymmärrä kaikkea siitä mitä olet hakemassa kun etsit vanhaa riitakumppania, mutta minä en ole niin tietoinen asioista että voisin asiaan puuttua.
        Oletan toisen jo poistuneen.

        Oikeassa olet siinä ettei palsta rauhoitu yhden eikä kahden kirjoittajan kautta, tai heidän lopetettuaan. Palsta tarvitsee vain yhteisen periaatteen jolla turhiin loukkauksiin ei vastata, ohitetaan se mikä ei tunnu hyvälle kenenkään kohdalla.
        Tämä julkinen keskustelupalsta, kuten kaikki muutkin julkiset keskusteluareenat ovat vapaata temmellyskenttää ellei ylläpitäjällä ole ohjia käsissään.

        MM. monilla lehdillä on omissa keskusteluissaan, artikkeleihin kommentoinissa mm. etukäteisvalvonta ja kaikkia viestejä ei päästetä julkaistaviksi. Se on ennakkovalvontaa!

        Sitten on monta areenaa joissa ylläpitäjä ilmoittaa jonkin viestiketjun perässä, että tämän keskustelun kommentoinnit on lopetettu. Ketjuun ei siis saa lisättyä ilkeilyjä määräänsä enempää, jossain on raja kaikelle, suomi24 ei tunne rajoituksia, kuin 500 viestiä ketjuun, oli sitten hyvää tai huonoa.
        Riidat jatkuvat, koska ylläpito sallii kaiken.
        Mikäli kirjoittajat itse haluavat, palsatalla ei odotettavissa sammuttajaa siihen mikä on ilmilekeissä. Valitettavasti!


      • laskuttaja
        ruorikoski kirjoitti:

        Helpommin tehty kuin sanottu, jos vain tuo tuhatnikki osaisi pysyä asialinjalla eikä syöksyisi kuin härkä jokaisen punaisen lakanan perässä.

        kun äiti opetti valehtelemaan-nikki piti hauskaa, niin antaa mennä vaan


    • äitiopetti

      Jollain tavalla säälittävää tämä muutamien sanasota ja joka ainoaan viestiketjuun pelkän riidan aiheuttavat kommentoijat.

      Ei ole kovin kaukana keski-ikä, mutta vanhuus on tuonut enemmän ilkeyttä kuin oppimisen kautta tullutta hyvää mieltä mm. tähänkin ketjuun osallistuneen rekisteröidyn henkilön kirjoitustyylistä päätellen.

      Kuinka se vaikuttaa koko palstaan mitä jossain aloituksessa ja sen alla kirjoitetaan? Eihän toki ole pakko kenenkään tulla epäviihtyisyydestänsä kertomaan, kun aloituksia on pilvin pimein ja joka päivä tulee lisää.

      Haittaako se, jos joku ketju kiinnostaa muita, jos ei juuri sitä lukijaa joka sattuu aloituksen vilkaisemaan?

      Minua ei haittaa mitä muut kirjoittavat, otan kantaa siihen mikä kiinnostaa ja jätän muut asiat sivuun. On muutamia aloituksia joita olen seurannut, kaikkiin en kantaa ota, en tässäkään, mutta ihmetteln monen muun tavoin ( mm. rituliini ) miksi on pakko kinata ja riidellä, syyttää ja vastaväittää? Rekisteröitynä täällä en mistään hinnasta kirjoittaisi, koska moitteet jätän huomioitta, tuli niitä mistä suunnasta tahansa.

      Jos on sanottavaa, sanotaan ja se jääköön siihen , en väitä vastaan, en kotonakaan tykkää riitelemisestä ja siihen on kaikki sopeutuneet. Puoliso ei rakenna riitaa.
      Asiasta sanotaan ja asiattomuudet jätetään sanomatta.

      • laskuttaja

        Olipahan tekopyhää niiskutusta, mihin muka unohdit pilmarin, jonka loit.


      • Anonyymi
        laskuttaja kirjoitti:

        Olipahan tekopyhää niiskutusta, mihin muka unohdit pilmarin, jonka loit.

        laskuttaja
        07.03.2018 08:40

        Olipahan tekopyhää niiskutusta, mihin muka unohdit pilmarin, jonka loit.

        ??????????????

        Vieläkö näet pilmarin tässä ketjussa mukana, vai joko olet päässyt harhakuvitelmistasi?
        Otan osaa ketjuun joka nyt on taas pramilla ja kerron,että jos minun sanoit luoneen pilmarin, erehdyit totta tosiaan.
        Jos vielä näet asian samoin, näe sitten, koska näköäsi en voi korjata.


    • sanonpa-näin

      Turha on kantaa tuomisia täyteen pöytään, kaikille on jo jotain lautasellaan.

      Annostelu toimii, tarjolla laatua ja laadukasta, mutta mikään ei oikeastaan kelpaa sellaisenaan, jokaisella on omat mausteet mukana.

      • niin.se.on

        Kyllä meidän vahuusväestökin osaa valittaa jja tuossahan on paras vertaus mitä vuosiin olen kuullut.
        Tämän juttutuokion lukemisessa näkyy musta ja kirjava.
        Vertaus 100 %


      • äitiopetti
        niin.se.on kirjoitti:

        Kyllä meidän vahuusväestökin osaa valittaa jja tuossahan on paras vertaus mitä vuosiin olen kuullut.
        Tämän juttutuokion lukemisessa näkyy musta ja kirjava.
        Vertaus 100 %

        Niin.se.on.
        Olet aivan oikeassa ja samaa voin sanoa värivaihtelusta joka tulee mieleen koko palstaakin lukien.
        Valoisia kohtia vain harvemmassa ja melkoisen rumaa kieltäkin, tai sanotaanko ilkeää ja kovaa arvostelua suoraan henkilöön kohdistuen. Yksinäisyys on kyllä kirouskin jos sitä oikein miettii. En kyllä omista tutuista yksinäisistä vanhuksista koskaan koe saavani negatiivista tuntemusta, eivät he koko aikaa valita. Kyllä keskusteluissa ilmenee yksinäisyyden monet sellaiset vaikeudet joista ihminen kärsii kun ei kykene kunnolla liikkumaan ja jos on sairas. Kukaan ei tue liikkumista joka on nivelkipuiselle tuskaa varsinkin aamulla. Monelle jokin apu olisi useinkin tarpeen, mutta rahaa ei ole palkata apulaista, eikä yhteiskunta tarjoa kuin minuuttiapua, sanoo joku.
        Kiireesti käy joku hoitaja antamassa lääkkeet ja kulkee lattialla olevan kakkavaipan yli kuin ei sitä näkisi.
        Sellaista siis maassamme vanhusten kotihoito, eikä laitoksissakaan kuulemma kaikin osin kehuttavaa. Jostain olin lukevinani, täälläkö oli jotain tuosta vanhusten tilanteesta ja en nyt ota enemmin puheeksi. Kaikkihan lukevat uutisointia ja seuraavat lehdistä kuinka päätöksiä tehdään.
        Mihin niillä Sipilän hallituksen päätöksillä päästään jää arvailuiksi.


      • näinhän.siinä.kävi
        äitiopetti kirjoitti:

        Niin.se.on.
        Olet aivan oikeassa ja samaa voin sanoa värivaihtelusta joka tulee mieleen koko palstaakin lukien.
        Valoisia kohtia vain harvemmassa ja melkoisen rumaa kieltäkin, tai sanotaanko ilkeää ja kovaa arvostelua suoraan henkilöön kohdistuen. Yksinäisyys on kyllä kirouskin jos sitä oikein miettii. En kyllä omista tutuista yksinäisistä vanhuksista koskaan koe saavani negatiivista tuntemusta, eivät he koko aikaa valita. Kyllä keskusteluissa ilmenee yksinäisyyden monet sellaiset vaikeudet joista ihminen kärsii kun ei kykene kunnolla liikkumaan ja jos on sairas. Kukaan ei tue liikkumista joka on nivelkipuiselle tuskaa varsinkin aamulla. Monelle jokin apu olisi useinkin tarpeen, mutta rahaa ei ole palkata apulaista, eikä yhteiskunta tarjoa kuin minuuttiapua, sanoo joku.
        Kiireesti käy joku hoitaja antamassa lääkkeet ja kulkee lattialla olevan kakkavaipan yli kuin ei sitä näkisi.
        Sellaista siis maassamme vanhusten kotihoito, eikä laitoksissakaan kuulemma kaikin osin kehuttavaa. Jostain olin lukevinani, täälläkö oli jotain tuosta vanhusten tilanteesta ja en nyt ota enemmin puheeksi. Kaikkihan lukevat uutisointia ja seuraavat lehdistä kuinka päätöksiä tehdään.
        Mihin niillä Sipilän hallituksen päätöksillä päästään jää arvailuiksi.

        olet oppinut paljon äitiopettivalehtelemaan-nikiltä, kukahan aloitti riidan siitä nykyiselle muumiopilmarille tehdystä kysymymyksestä palstaviihtyvydestä'


    • Sitäeiperitä

      No, sano ny viimein. Sano se.

    • vähäntasaarvoa

      Nainen on ihan muslimi.

    • Keljumi

      Kai sul on lähimmäinen ku Juha Sipiläkin on huolissaan?

    • äitiopetti

      Olen tavoilleni uskollinen, herään ajoissa ja luen lehdet aamukahvia juodessani. Muut nukkuvat täällä pitkään, lomalapsetkin vielä sikeää unta monta tuntia ulkoilupäivän jälkeen.
      Mielenkiintoisia uutisia unohtuu lukemaan ja usein kahvi on kylmää ja heitän pois. Uutta keitetään himon mukaan.
      Kahvin himoa voi verrata makean himoon. Molempia liikaa nauttineelle tulee huono olo, makean humala aiheuttaa lapsissa levottomuuttakin. Aikuisilla varmaankin samoin, mutta aikuisilla se liiallinen pirteyskin jää huomiomatta. Olin joskus vuosikymmeniä sitten koululaisten harrastustoiminnan valvojana ja siinä tein huomion lauantain karkkipäivän seurauksista. Lapset olivat illalla aluksi kuin siipiä vailla olevia lentäviä, mutta illan jatkuessa moni väsähti pienenkin tehtävän edessä. Ilmeni kiukkua ja selvää uupumusta jonka laitoin karkkipäivän ansioksi.
      Liikaa makeaa ei ole hyväksi, vähän kerrallaan ja ajan kanssa. Samoin alkoholi. Nopeasti nautitut pienemmätkin määrät humalluttavat enemmän kuin samojen annosten jakaminen pidemmälle ajalle nautittaviksi.

      Nykyisenä aikana huumeet ovat kasvukeskustenkin vitsaus. Suuret kaupungit tietenkin johtavat käyttäjien määrissä, mutta pienen maalaiskylän nuorisolle on myyntiryhmä onnistunut aiheuttamaan riippuvuuksia. Ennen kokeiluksi tarjotut sätkät ovatkin nyt kuin pesämunasijoitus huumemyyjille. Kauppa käy. Mistä nuoret hankkivar rahansa huumeostoihin? Ilmeisesti varastamalla ja myymällä tavaraa, myöhemmin jo ehkä itse diilereinä.
      Varkaudet ja näpistykset ovat kaupoissa suuri ongelma jota ei enää kyetä hallitsemaan. Kun kuluttajina ihmettelemme hintojen nousuja ja kustannuksia missä tahansa kauppaketjussa, pitää ottaa huomioon myös tuo "vastikkeeton myynti" jota näpistys ja varastaminen ovat. Se on kaikilla kaupoilla huomioitava menoerä kustannuslaskelmissa. En usko murtojenkaan vähentymiseen koska osa ihmisistä elää köyhyysrajalla ja joillekuille sen varattomuuden vastapainoksi on kehittynyt tapa ottaa vaikka väkisin kaikki mikä on vähänkin arvokasta myyntiin asetettuna.
      Kotiin murtaudutaan usein juuri myytävän irtaimiston varastamiseksi. Kaikenlaisia koplia on liikkeellä, sen todistavat lukuisat havainnot luvattomista vierailijoista pihoilla ja tarkkailevista kulkijoista pienilläkin teillä. Vanhukset ovat yksinäisissä mökeissään huijareiden ja varkaiden helppoja uhreja.

      Niin se on peti, kuin sen petaa. Niin se on tie, kuin sen avaa.
      Tuttava perhe oli lomalla näiden tuiskujen aikana. Pihalle tietenkin kertyi lunta päivän aikana ja parina iltana oli heidän lumenauraajansa havainnut pihalla auton jäljet. Auto oli kai seisonut paikallaan pidemmän ajankin, kun auton alle oli jäänyt sulanut jälki. Autosta ei ollut kukaan poistunut, joten tarkkailijat liikkeellä. Auraaja oli sittemmin ajanut joka päivä ohikulkiessaan pihalla lenkin ja harjannut lumet rappusilta. Jotain jälkiä elämästä. Nyt ovat jo kotona ja murtoa ei tapahtunut, ilmeisten aikeiden jäätyä toteutumatta. Huomattavaa on, ettei kenenkään naapurin pihalla vierasta autoa poikennut, mutta heillä oli joku kotona kaiken aikaa ja lumella jalankin jälkiä.

      Varokaa pankkikorttihuijareita. He soittavat, lähettävät postia, seuraavat missä asutte ja tulevat kotiinne POLIISINA, joka ei ole poliisi.
      Vaikka kuinka ihmisiä varoitellaan, aina joku onneton uskoo huijareita ja menettää rahansa.

    • tätisofia

      Opettiko äiti valehtelemaan , vai mitä sanoo pilmari?

    • äitiopetti

      Oscar - gaalan tähti Rita Moreno, 86 vuotias kestotähti, asteli lavalle samassa mekossa jossa esiintyi jo 1962. Hui mikä kaunotar edelleenkin. Kateellinen vaimoni esitti kysymyksen, "kuinka monta dollaria on mennyt kauneudenhoitoon ja kuinka monta markkaa minulla?" Eipä hän paljon Niveaa kalliimpia rasvaa taida naamaansa levitää. Anteeksi, ei hän lähtisi botoksitäytettäväksi vaikka maksaisin. Kauneushan on synnynnäistä. Vanha ryppyinen ihminen on yhä kaunis, jos hän on säilyttänyt levollisen mielen ja osaa nauttia elämästä. Mummoni oli pyöreä, oikea maatalon emäntä, pitkässä ruutuhameessaan kulki esiliina edessään pitkin pellonreunoja etsiessään vatukoita kesällä. Maku tulee suuhun kun muistan ne punaiset, mehevät marjat joita ei kaikkialla kasva. Ihania mummolan ojanpiennar marjoja.

      Noista naamasarvoista mieleen tuli Vitalis ja laitettiinhan sitä hiuksiin Brylgreemiä, taisiva olla Nivean ja salisyylivoiteen lisäksi niitä harvoja voiteita Valkovaseliinin lisäksi joita aina oli lapsuuskotini piirongin laatikossa. Niitä meilläkin. Laastaria on aina oltava. Kun pienelle vieraalle tulee naarmu polveen, siihen laitetaan laastari joka vie heti kivun. Kuhmuja tulee kun pienet juoksee, mutta "tarralaastari" auttaa, ei ole särkyjä.

      Kaikesta kohusta hyppään sivuun, en lankea syntiä tekemään, papin setä. Toinen mitä en tee, en puhu uskonnosta. Onhan tämä elämä haasteellista ilman niitäkin taitoja, uskon omaanuskooni ja luotan itseeni, nousen kaatumisen jälkeen jaloilleni ja taas juostaan jos nilkat kestää. Tahtovat jo vanhat nilkat kipeytyä juostessa. Lääkäri sanoi kuvista, että luut ovat liki toisiaan kun nivelvälin pehmeä osa madaltuu ja siitä kipu. Kävellään, se ei satu noilla kaasuvaimennetuilla tossuilla. Mistähän se nimitys johtanee, ilmatäytteiset pohjapompulat.

      Salpausselkä hiljeni kovin apeita olivat mäkimiehet, ei vain kulje, mutta aikaa on tulevaisuutta kohti rakentaa parempaa hyppykyntoa, nuoret miehet loistavat jo yhdistetyssä. Parempi etten sano muuta hiihtokisoista. Kisoja on käyty, voitettu ja hävitty, tervatut sukset museoitu ja katkenneet sauvat uusittu. Elämä jatkuu saman kuin eilenkin, paahtoleipää ja kinkkumunakas.

    • äitiopetti

      Päivä meni päätä käännellessä, autolla ajaessa on niskojen oltava nöyrät.
      En tapanani pidä tarjousten perässä juoksua, nyt ajoin satoja kilometrejä tavallaan huviksi. Hyvät kelit ja seura. Mitäpä se ketään liikuttaa minun puheeni, mutta luvattoman moni ajelee pimeillä autoilla ja moni pelkillä parkeilla. Poikkesimme moottoritien levikealueella ja viereen ajoi auto sammutetuin lyhdyin. Kuski nousi autosta ja kysyi olisko minulla autossa varasulakkeita kun saman merkkinen autokin. Ainahan minulla niitä on hanskalaatikossa. Oman auton ihmeellinen sähköhäiriö poltti joskus sulakkeita ja varalla on sittemmin ollut aina. Niin sai kaveri valot autoon ja siinä hetki rupateltiin justiinsa tuosta valottomista autojen määrästä. Tulipa samalla annettua muutakin tilannetietoa liikenteestä puolin ja toisin.

      Kirpputoreja tuli kierreltyä samalla. Ne ovat haisevia paikkoja kaikkineen, vanhoilta vinteiltä kellareista kerättyjä vaatteita suurin osa näytti olevan eniten. Yksi siisti paikka joka ei hajullaan ajanu ulos. Sieltä sattu sopivasti löytymää keräilytuote joka oli pakko ostaa vaikka hintava oli.
      Kaupungista ostimme hyvän kiikarin, kun lintujen bongaus on molempien lempipuuhaa ja pitäähän olla omat kiikarit, näkee saman linnun samaan aikaan. On aikoinaan tullu sanomista, lintua ei enää ole kun kiikarin saa aseteltua kohteeseen näyttämään. Olishan se sellainen observatorio kiikarin laatu huippua, tähtitaivaan tutkimista ja linnuilta voisi laskea varmaan höyhenetkin. Leikki leikkinä, mutta kyllä öinen taivas avautuu tuon luokan kiikareiden kanssa niin laajana ja syvänä ettei ymmärrä. Pitkä kantama on Aavasaksan näkötorninkin kiikarilla. Onkohan sitä uusittu sitten viime näkemän. Tuttavaperhe oli yöpynyt siellä mökissä pari kesää sitten. Olivat ohi ajaissaan muistaneet siellä nuorena olleensa juhannusjuhlilla. Sehän oliki kuuluisa niistä juhlistaan, nekin jo loppuneet ja lava kuulemma käyttämätön.
      Vaan niitä lintuja on tänään mentävä havainnoimaan lähi järven jäälle ja rantametsään. Siellä on ruokintapaikka eläimille ja heinähäkin alla linnuille ruokaa. Hirviä ja peuroja, jos nähtäis niitäkin.

    • äitiopetti

      Pakkaset taitaa hellittää ja yksi mielitekeminen lähenee.
      Hiihtäminenhän se on kansakouluaikojen jälkeenkin ollut talvinen tapa ja taito, päästä järven yli oikotietä. Kyllä täällä vielä jääteitä talvella jäädytetään ja niitä pitkin ajellaan puutavaraakin. Rantametiköt on pikkuteitten takana maantien kautta ja näkevät tukkejansa myyneet uhraavan aikaa jäädyttämiseen. Onhan siinä työtä, pumpata vettä jäälle pakkasilla, eipä niitä alkutalveen monta sopinu satteiden välipäiviksikään.
      Ei ole tarvetta jäätielle, suksilla on tuota latua hiottu. Eilen kävi viima vaikkei pakkasta niinkään. Isoja lintuja ei liikkeellä näkyny, pieniä kymmenittäin. Oli kyllä joku haukka pienempiänsä palastellut irtohöyheniä kun oli hangella ruokintapaikan lähellä. Nyt isketään suksipusseja autoon, lämmintä ja vähennän lämmintä vaatetta laukkuun ja suunnataan mökille. Koululaiset on lomansa osa jo lomailleet ja loppuviikkona loppulomalaisia hoivaillaan mökillä. Hyvä että vanhempansa tulevat mukana, eihän noita enää saa illalla muuten nukkumaan, villiintyvät maalaismaisemasta, kasvavia lapsia ja teinejä. Piiskaamista ei tarvita. Joskus on pakko korottaa ääntä täällä kotronakin kun sattuu monta vilkasta olemaan yökylässä yhtä aikaa. Siihen vielä nuori kouluttamaton koira. Elämää riittää. Myrskyä on ämpärissäkin, ei vain vesilasissa mökillähi.
      Taitavat elämän myrskyt olla joillaki liian kovia. Jos niitä ei kestä onhan se ylipääseminen työn takana. Hyviä on elämä näissa tapahtumatäyteisissä vuosissa. Kolmas sukupolvi sukua kasvattaa jo osin neljättä. Ne ne kivoja nuo pienimmät, vierastavat kun ei päivittäin olla nähtävissä. Kaikkia polvia tämä loppuviikko, suksia saunaa ja suukopua sisarusten välillä.

      Onko parempaa elämää olemassakaan?
      Kohtalainen terveys molemmilla, liikkumisen kanssa pärjätään, nuorempi väki rakentaa kaikki omaa elämäänsä ja lapsiaan. Mitä vaatia enempää. Tässä on kaikki, on muistosanat paapalta joka oli saanut viimeisen tukkinsa nurin, istui kannolle ja kuoli pois. Paapan ja mamman kivoja muistoja ja sanoja tulee mökillä mieleen. Saunan lauteilla pikkupoikana, ihan kun omat pojanpojat minun vieressä. Kiitos elämä.

      • noinhan.se.väitti

        Mihinkäs äiti opetti valehtelemaan on unohtanut pilmarin ja tukijoukot, ylen tyhmää, sanoisin


      • linnunpelätti

        miltä vuosisadalta nuo kopsaamasi kirjoitukset ovat, tasosi on laskenut riman alle jo kauan sitten.


      • tällä-

        palstalla on enite vaa haukkumista,
        minkälaiset ihmiset tääll kyttää toine toisijaa
        tuo s- on kyllä pahin aiva sairas ja aina valehtelee


      • laskunne.olkaa.hyvä

        Keneltähän lienee saanut oppia?


    • Anonyymi

      Älä nyt hyvä ihminen sitä sano!

      äitiopetti
      10.01.2018 05:40
      Ilmoita
      Äitini opetti olemaan sanomatta kaikkea mitä ajattelee.

      Paras tapa tulla kaikkien kanssa toimeen, on harkita mitä sanoo ja sanoa sekin harkiten kuinka sen sanoo.
      Heittääkö sanat puolella suulla, huutaako julki kovalla äänellä, vai antaako kaikki ulos kuin piiskan sivalluksena, kas siinäpä kolme tyyliä esittää asiansa.

      Mikähän olisi paras tapa puhua jos haluaa kuulua joukkoon, onkohan se sellainen kiemurteleva mielipidettä joukon halun mukaan muuttava eipäs juupas tyyli?

      Kysyn vaan, kun en ymmärrä onko äiti ohje jo vanhanaikainen?

      ...lue lisää
      166 vastausta

      2279 katsojaa



      Olisikohan tämän palstan lukijolla nyt käsitys ja kommentointi tapa järkevämpää kuin tämän ketjun alkaessa?

      Ketju on saanut runsaasti huomiota!
      Sen sanomaa on lainattu ja siitä on keskusteltu, mutta täällä, nämä arvoista ikääntyneet "viisaaimmat tietenkin" olkivat nimimerkin jalkoihinsa, ellei ihan suohon.

      Minsta tästäkin pitää tehdä poliisille ilmoitus; Aivan selvää netti kiusaamista, nimittelyä, yms jota ei aikuisten, järkevien ihmisten kirjoittyamana uskoisi lukevansa.

      2279 lukijaa on todistanut kuinka aloittaja on jauhettu puhemyllyssä, yritetty saada hiljaiseksi, pois pilaamasta hyvää keskusteluareenaa !
      Menikö?
      Arvatkaapas ?

    • Anonyymi

      Luin ketjun.

      Millä nimimerkillä sinä tähän ketjuun aikoinaan kirjoitit oman mielipiteesi ja seisotko yhä sanojesi takaa?

      Itse pysyn sanoissani, en ole hyökännyt ketään vastaan.
      Kannatan palstan siistiytymistä ja muiden kirjoittajioen kunnioittamisen pitäisi kuulua jokaisen kirjoittajan perusolemukseen.

      Pirteää pakkaspäivää ja lumisateessakin on oma ilonsa.

      • Anonyymi

        Minun tapani:

        "Niin pitkään kuin itsestäni luopumatta voin,
        olen hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa.

        Kerron oman totuuteni tyynesti ja rauhallisesti,
        kuuntelen myös ihmisiä jotka ovat eri mieltä kanssani."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tapani:

        "Niin pitkään kuin itsestäni luopumatta voin,
        olen hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa.

        Kerron oman totuuteni tyynesti ja rauhallisesti,
        kuuntelen myös ihmisiä jotka ovat eri mieltä kanssani."

        Kiitän tämän ketjun aloittajaa,
        olet maltillinen ja tasapainoinen ihminen! :)


    • Anonyymi

      Ja näihin sanoihin on syytä lopettaa ja pyytää vanhan ketjun poistamista.
      Anoyyminähän täällä nyt kaikki joutuvat olemaan.

      • Anonyymi

        Loukkaako tämän ketjun asiasisältö?

        Ymmärrän poistopyynnöt jos aloitus on loukkaava, rasistinen, tai siveetön.
        Mitä sinä - Anonyymi Tänään 10:02- näit kun noin loukkaannuit, olitko kenties ollut mukana aiemminkin ja nyt häpeät sanomisiasi, vai mikä syy, ei vanhoja viestiketjuja ole kielletty, niihin mahtuu monta vastausviestiä palstalla olevien sääntöjen mukaan.

        Rauhaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loukkaako tämän ketjun asiasisältö?

        Ymmärrän poistopyynnöt jos aloitus on loukkaava, rasistinen, tai siveetön.
        Mitä sinä - Anonyymi Tänään 10:02- näit kun noin loukkaannuit, olitko kenties ollut mukana aiemminkin ja nyt häpeät sanomisiasi, vai mikä syy, ei vanhoja viestiketjuja ole kielletty, niihin mahtuu monta vastausviestiä palstalla olevien sääntöjen mukaan.

        Rauhaa!

        Anonyymi 14:46

        Ihmeissäni luin asiaviestiksi kutsumaasi ketjua aamulla. Uskomatonta soopaa!
        Mikään ei saa ymmärtämään, miksi joku haluaa nostaa noin ilkeämielisen ketjun, ja millä tarkoituksella ?
        Kaikkea ei edes ymmärrä, mutta ei ihmismielen kaikkia syövereitä onneksi tarvitsekaan.
        Yleensäkin on olettamukset ja luulot kovin tavallisia, myös harhaanjohtamiset, jos ja kun halutaan operoida oman mielensä mukaan nimettömänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loukkaako tämän ketjun asiasisältö?

        Ymmärrän poistopyynnöt jos aloitus on loukkaava, rasistinen, tai siveetön.
        Mitä sinä - Anonyymi Tänään 10:02- näit kun noin loukkaannuit, olitko kenties ollut mukana aiemminkin ja nyt häpeät sanomisiasi, vai mikä syy, ei vanhoja viestiketjuja ole kielletty, niihin mahtuu monta vastausviestiä palstalla olevien sääntöjen mukaan.

        Rauhaa!

        Kuka se on, joka nostaa näitä, hautarauhaa rikkoen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se on, joka nostaa näitä, hautarauhaa rikkoen?

        Kyllä äitisi ohje on hyvä, niinhän se on että ihminen on vastuussa sanoistaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se on, joka nostaa näitä, hautarauhaa rikkoen?

        Totuuden sanoit, viestijä klo 14:46. Samoin ajatuksin sitä katselin.

        "Mikään ei saa ymmärtämään, miksi joku haluaa nostaa noin ilkeämielisen ketjun, ja millä tarkoituksella ?
        Kaikkea ei edes ymmärrä, mutta ei ihmismielen kaikkia syövereitä onneksi tarvitsekaan. "

        Mustia ovat hänen syöverinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä äitisi ohje on hyvä, niinhän se on että ihminen on vastuussa sanoistaankin.

        Eipä piittaa vastata kysymykseen nostosta, on vain itsetyytyväinen ja kiittää aloittajaa.
        Se sanookin jo kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se on, joka nostaa näitä, hautarauhaa rikkoen?

        Kenen hautarauhaa tämä rikkoo?
        Monen omatunto kolkuttaa kun on tullut santtua monta pahaa sanaa tuntemattomille ihmisille.

        Aloittaja elää, se lukee tuolla toisaalla.


    • Anonyymi

      Mietin samaa.

      Mulla ei ainakaan voimia olla kaikialla kaikessa täysillä.

      Mun otsa ei ole iso.
      En puhu kaikilla kielillä, enkä ollut kaikissa maissa, lisäksi olen työtön, köyhä.


      Suurin osa ajasta ollaan hiljaa. Niin paljon, että masentaa.

      En tiedä, miten ihmiset elävät maaseudulla nykyään.

      Suurin osa horoskooppipäivistä ovat kaikkea muuta, mitä pitää, siis vaikeita.

      Joskus olen hiljaa koska ne tahdo turpaan tai väkivaltaa.

      Joskus on pakko puhua kuten asioida ja se asiallisuus voi olla sivujuoni, että pääsee ääneen.

      Kotona perheen luonakaan ei aina jaksa puhua tai kannata ym.
      Olla hiljaa vain. Miksi ei?

      Useimmiten ihmisten kanssa ei voi puhua.....joutuu pinnistämään.
      Usein ei ole samoja aiheita keskustella.
      Usein ihmisillä itsellään jotakin ongelmia, miksi he ovat hiljaa.

      Ja harvoin, keskustelu on nautinto, kun aika ja paikk sopivat yhteen.

      Huomasin, että musiikki auttaa, virittää positiivisesti.

      Sitten täällä pohjoisessa ehkä ihmiset eivät osaa tulla toimeen keskenään, keksiä tekemistä.

      Eikä työ vedä niin, että olisi aina tekemistä.
      Toisinpäin, yhteiskunta asettaa rajoa, että en tekisi liikaa töitä, kehittäisin itseäni, kasvaisin suuremmaksi kuin joku muu.

      Toisinaan taas pelkää toisia ihmisiä, heidän väkivaltaisuuttaan.

      • Anonyymi

        En ole osannut pelätä kenenkään fyysistä väkivaltaisuutta, henkistä tosin opin halveksimaan täällä. Hyvyyden kaapuun pukeutuneita inhoan, mutta eivät ole ongelmani.
        Jossakin tässä ketjussa neuvottiin, miten tulee toimeen kaikkien kanssa, huh huh!
        On ihmisiä, joita en välittäisi edes sietää läheisyydessäni, täyttä teeskentelyä olisi näytellä ystävyyttä heihin! Muuten saavat olla ja elää miten ovat valinneet, tai mihin on rahkeet riittäneet.

        Ystävyys on arvokas asia, sitä ei voi jakaa valikoimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole osannut pelätä kenenkään fyysistä väkivaltaisuutta, henkistä tosin opin halveksimaan täällä. Hyvyyden kaapuun pukeutuneita inhoan, mutta eivät ole ongelmani.
        Jossakin tässä ketjussa neuvottiin, miten tulee toimeen kaikkien kanssa, huh huh!
        On ihmisiä, joita en välittäisi edes sietää läheisyydessäni, täyttä teeskentelyä olisi näytellä ystävyyttä heihin! Muuten saavat olla ja elää miten ovat valinneet, tai mihin on rahkeet riittäneet.

        Ystävyys on arvokas asia, sitä ei voi jakaa valikoimatta.

        Eihän kaikkien kanssa voi olla edes ystävä, mutta voi oppia hyväksymään muut ihmiset omina itsenään.

        Aina ei ole tarvetta yrittää miellyttää muita, eikä myöskään vaatia sitä muilta itseään kohtaan.
        Jopa perheen kesken voi olla erilaisia luonteita ja kotona syntyy riitoja ja vihamielisyyksiä joiden selvittäminen vaatii aikaa ja usein anteeksiantoakin. Kolmella lapsella on kullakin oma luonteensa, siinä sitä jo hyväksymisen tarvetta jokaisella sisaruksiaan kohtaan. Tulevatko toimeen keskenään, tulevat, jos hyväksyvät etteivät ole samanlaisia.

        Elämä ei ole vain sitä mistä kerrotaan rakkausromaaneissa ja lauletaan imelissä iskelmissä, se on toinen toisensa hyväksymistä, mutta sitä ei voi kukaan vaatia.
        Omana itsenään jokainen oman kuvansa luo ulkopuolisten silmissä ja tulee joko hyväksytyksi ystävänä, tai jää tuttavuuden tasolle jolla ei ole enenpää merkitystä.

        Henkisen hyvinvoinnin kannalta olen itse todennut paremmaksi kun en edes yritä arvioida ihmisiä hyviksi tai huonoiksi, kukin olkoon oma persoonansa joiden kanssa minä tulen toimeen vain, kun hyväksyn ettemme ole aina ja kaikessa kuin kopiot toisitamme, eikä se ole tarpeen. Minuus asuu meissä jokaisessa, minulla ja sinulla omasi, eikä meidän ole tarpeen yrittää muokata toisiamme.

        Tässä ketjussa on paljon hyvää, mutta ne muutamat joille on tullut tavaksi luulla ja arvella kirjoittajien henkilöllisyyttä, ovat esittäneet oamat ajatuksensa kuin ammutut laukaukset joilla ei ole ollut edes kohdetta, on vain ollut arvelu ja luulo, tuon pensaan takana se on piilossa ja sinne lauon mielipiteeni ja syytteeni.
        Vainaja ei tämän aloituksen kirjoittaja ole, se on selvinnyt hänen tekstiensä käsittelystä muissa julkaisuissa ja niissä hänen mielipiteensä ja ajatuksensa on asetettu arvostetumpaan asemaan kuin se ehkä oli kirjoittajan tarkoituskaan.
        Aloituksen tekijää kiitettiin ja siitä syystä otan syyn viestiketjun nostoon, koska halusin muidenkin lukevan kuinka kirjoittaja joka esittää asian asiallisesti ja totuudenmukaisesti joutui täällä kanavalla alas ammuttujen listalle, mutta ei pudonnut oksalta vaan jatkaa muilla areenoilla joilla esiintyy toki ihan muulla nimellä. Taiteilijalla on nimi ja muusa, sanoi joku viisas, nimi on, muusasta ei kerrota.

        Anteeksi nsto, jos se niin kovasti teitä häiritsee, mutta muutamat viestit kertovat, ettei kaikilla lukijoilla ja vastaajilla ole oma elämä kunnossa, kun katkeruus paistaa kaikkien sanojen takana. Toivoisin kaikkien löytävän jotain iloa elämäänsä, se jopa nuorentaa vanhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kaikkien kanssa voi olla edes ystävä, mutta voi oppia hyväksymään muut ihmiset omina itsenään.

        Aina ei ole tarvetta yrittää miellyttää muita, eikä myöskään vaatia sitä muilta itseään kohtaan.
        Jopa perheen kesken voi olla erilaisia luonteita ja kotona syntyy riitoja ja vihamielisyyksiä joiden selvittäminen vaatii aikaa ja usein anteeksiantoakin. Kolmella lapsella on kullakin oma luonteensa, siinä sitä jo hyväksymisen tarvetta jokaisella sisaruksiaan kohtaan. Tulevatko toimeen keskenään, tulevat, jos hyväksyvät etteivät ole samanlaisia.

        Elämä ei ole vain sitä mistä kerrotaan rakkausromaaneissa ja lauletaan imelissä iskelmissä, se on toinen toisensa hyväksymistä, mutta sitä ei voi kukaan vaatia.
        Omana itsenään jokainen oman kuvansa luo ulkopuolisten silmissä ja tulee joko hyväksytyksi ystävänä, tai jää tuttavuuden tasolle jolla ei ole enenpää merkitystä.

        Henkisen hyvinvoinnin kannalta olen itse todennut paremmaksi kun en edes yritä arvioida ihmisiä hyviksi tai huonoiksi, kukin olkoon oma persoonansa joiden kanssa minä tulen toimeen vain, kun hyväksyn ettemme ole aina ja kaikessa kuin kopiot toisitamme, eikä se ole tarpeen. Minuus asuu meissä jokaisessa, minulla ja sinulla omasi, eikä meidän ole tarpeen yrittää muokata toisiamme.

        Tässä ketjussa on paljon hyvää, mutta ne muutamat joille on tullut tavaksi luulla ja arvella kirjoittajien henkilöllisyyttä, ovat esittäneet oamat ajatuksensa kuin ammutut laukaukset joilla ei ole ollut edes kohdetta, on vain ollut arvelu ja luulo, tuon pensaan takana se on piilossa ja sinne lauon mielipiteeni ja syytteeni.
        Vainaja ei tämän aloituksen kirjoittaja ole, se on selvinnyt hänen tekstiensä käsittelystä muissa julkaisuissa ja niissä hänen mielipiteensä ja ajatuksensa on asetettu arvostetumpaan asemaan kuin se ehkä oli kirjoittajan tarkoituskaan.
        Aloituksen tekijää kiitettiin ja siitä syystä otan syyn viestiketjun nostoon, koska halusin muidenkin lukevan kuinka kirjoittaja joka esittää asian asiallisesti ja totuudenmukaisesti joutui täällä kanavalla alas ammuttujen listalle, mutta ei pudonnut oksalta vaan jatkaa muilla areenoilla joilla esiintyy toki ihan muulla nimellä. Taiteilijalla on nimi ja muusa, sanoi joku viisas, nimi on, muusasta ei kerrota.

        Anteeksi nsto, jos se niin kovasti teitä häiritsee, mutta muutamat viestit kertovat, ettei kaikilla lukijoilla ja vastaajilla ole oma elämä kunnossa, kun katkeruus paistaa kaikkien sanojen takana. Toivoisin kaikkien löytävän jotain iloa elämäänsä, se jopa nuorentaa vanhaa.

        Olihan mukavaa lukea rehellinen tiliteko ja syykin, miksi ketju näki päivänvalon, joskin koin kipeänä muistot itseeni kohdistuneista syytöksistä.
        Nyt on jo ymmärtänyt mihin perustuu nuo nikkien alasajo yritykset, mutta julmia voivat jotkut olla pyrkimyksissään.

        Hyvä tunne jäi nyt päällimmäiseksi, vaikka hyvin täällä oppii unohtamaan merkityksettömät syytöksetkin. Oma rauhakin tulee mielen puhtaudesta ja omatunnosta,...heippa


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe